Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg

Bericht door kees » do 18 mei 2006, 0:13

Vandaag stond in het Brabants Dagblad een stukje over de voltooiing van het bouwplan bij de kruising van de weg met de Ringbanen Noord en Oost. Het was de bedoeling dat de weg tot aan het centrum zou worden doorgetrokken (plannen zestiger jaren). In de loop van de tijd zijn die plannen aangepast. Het stuk dat nu bebouwd is, heeft dertig jaar braak gelegen.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » do 18 mei 2006, 1:08

Twee nooit aangelegde wegen in Utrecht:

verlengde Sarteweg: (verlengde waterlinieweg) sluiting van de 'binnenring'
Afbeelding

verlengde Baden Powellweg: snellere verbinding Centrum - Lunetten, het gedeelte voor de knik is fietspad (met hele brede groenstrook, daar staan nu 'tijdelijk' studentenwoningen), het gedeelte dat onder de Waterlinieweg doorgaat is busbaan. Stond vroeger als 'geprojecteerd' op de stadsplattegrond.
Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 18 mei 2006, 8:29

ReisThijs schreef:verlengde Sarteweg: (verlengde waterlinieweg) sluiting van de 'binnenring'
Afbeelding
Een blunder van de bovenste plank dat men dit naar de toekomst toe onmogelijk heeft gemaakt door weer een woonwijk neer te plempen. Maar ja, Utrecht is op gebied van verkeer de laatste 15 jaar de weg een beetje kwijtgeraakt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 18 mei 2006, 9:17

kees schreef:Vandaag stond in het Brabants Dagblad een stukje over de voltooiing van het bouwplan bij de kruising van de weg met de Ringbanen Noord en Oost. Het was de bedoeling dat de weg tot aan het centrum zou worden doorgetrokken (plannen zestiger jaren). In de loop van de tijd zijn die plannen aangepast. Het stuk dat nu bebouwd is, heeft dertig jaar braak gelegen.
Misschien dat ze die weg alsnog door gaan trekken en dan aan laten sluiten op de kruising in de N261 die nu nog ongebruikt is? Gezien de ligging moet dat geen probleem zijn. Maar of die weg echt nodig is weet ik ook niet... :roll:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 18 mei 2006, 10:47

René schreef:
ReisThijs schreef:verlengde Sarteweg: (verlengde waterlinieweg) sluiting van de 'binnenring'
Een blunder van de bovenste plank dat men dit naar de toekomst toe onmogelijk heeft gemaakt door weer een woonwijk neer te plempen. Maar ja, Utrecht is op gebied van verkeer de laatste 15 jaar de weg een beetje kwijtgeraakt.
Ja, met dat besluit kan ik het ook niet eens zijn. Of je de weg nu wel of niet wil, in elk geval is het handig om uitvoering ooit niet in de weg te staan. Mogelijk stond er een linkse partij aan het roer die uitvoering hoe dan ook onmogelijk wilde maken...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 18 mei 2006, 10:57

Wicher schreef:Of je de weg nu wel of niet wil, in elk geval is het handig om uitvoering ooit niet in de weg te staan.
Als je de weg niet wil is er uiteraard geen enkele reden om hem nog mogelijk te maken!
Dit heeft men in het verleden inderdaad (terecht) wel eens gedaan om te voorkomen dat voorstanders later alsnog hun zin krijgen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 18 mei 2006, 11:16

harry schreef:Dit heeft men in het verleden inderdaad (terecht) wel eens gedaan om te voorkomen dat voorstanders later alsnog hun zin krijgen.
Met als gevolg dat elders grotere problemen kwamen. Alleen was dat dan dus wel bij anderen voor de deur... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 28 jul 2006, 10:48

Ik zag laatst dat knp. Empel (nog even) een talud heeft voor nog een viaduct erlangs. Wie heeft dan het tracé van hoe die doorgaande weg moest gaan lopen?

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » vr 28 jul 2006, 12:12

Afbeelding
In de Bosatlas (48ste druk, 1971) staan een paar kaartjes van Utrecht en op één zo'n kaartje zie je inderdaad het stuk weg tussen de Sartreweg en de Darwindreef.

In de jaren '70 was ook onderstaand plan bedacht om de A28 te verlengen tot het Ledig Erf.

Afbeelding

Je hoeft geen leek te zijn om te kunnen zien waarom dit plan niet is doorgegaan. Ten eerste zouden er door dit plan veel oude arbeiderswoningen in Oudwijk-Sterrenwijk gesloopt moeten worden en ten tweede zou de weg langs het Wilhelminapark komen te lopen.
Laatst gewijzigd door Stefan op vr 28 jul 2006, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » vr 28 jul 2006, 12:41

stefan schreef:In de jaren '70 was ook onderstaand plan bedacht om de A28 te verlengen tot het Ledig Erf.
Dan had je misschien net zoiets gehad als er in Den Haag is, een snelweg die "doodloopt" in de binnenstad...

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » vr 28 jul 2006, 12:42

Ed schreef:
stefan schreef:In de jaren '70 was ook onderstaand plan bedacht om de A28 te verlengen tot het Ledig Erf.
Dan had je misschien net zoiets gehad als er in Den Haag is, een snelweg die "doodloopt" in de binnenstad...
Ja, eigenlijk wel. Ik weet niet of er ook plannen zijn geweest om de Catharijnebaan te verlengen naar het Ledig Erf? Anders had je van de A28 zo door kunnen rijden naar het Paardenveld.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 28 jul 2006, 13:49

Ten zuiden van Hoogeveen was ooit een aansluiting met de toenmalige N37. Dit betrof een halfklaverblad, maar is volgens mij nooit heleaal als zodanig uitgevoerd. De aansluiting is tijdens of misschien nog voor de ombouw tot A37 gesloten. Er wordt over gepraat om hier weer een aansluiting te maken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 28 jul 2006, 14:34

Stefan schreef:In de jaren '70 was ook onderstaand plan bedacht om de A28 te verlengen tot het Ledig Erf.
Afbeelding.
Bij mijn weten zou de verlengde A28 aansluiten op de Nachtegaalstraat. Dat heb ik ook op een Falk-plan van Utrecht van begin jaren '80 zien staan. Ook heb ik een kaart waar de verlengde A28 aansluit op de Zonstraat.
Afbeelding

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » vr 28 jul 2006, 16:48

René schreef:Bij mijn weten zou de verlengde A28 aansluiten op de Nachtegaalstraat. Dat heb ik ook op een Falk-plan van Utrecht van begin jaren '80 zien staan. Ook heb ik een kaart waar de verlengde A28 aansluit op de Zonstraat.
Zo zie je maar hoe snel plannen kunnen veranderen. ;)

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » vr 28 jul 2006, 17:26

Stefan schreef:In de jaren '70 was ook onderstaand plan bedacht om de A28 te verlengen tot het Ledig Erf.
http://img205.imageshack.us/img205/5389/naamloosyp2.png.
Opzich was hier een mooie 2x2 weg tussen het Ledig Erf en de Waterlinieweg, met daarin een ongelijkvloers kruising met een weinig gebruikte spoorlijn. Hiervan liepen de twee rijstroken stadinwaarts door tot aan de Catharijesingel, schuin over het het Ledig Erf:
Afbeelding
Deze route is grotendeels gesneuveld vanwege het 'HOV'. Mede omdat een route die deels door eenrichtingsstraatjes loopt niet hoogwaardig zou zijn... Zo'n HOVlijn moet blijkbaar heen en terug exact dezelfde route volgen, anders is het niet 'herkenbaar' genoeg :?. Resultaat is een zeer chaotische situatie waar die lange bussen maar net doorheen kunnen.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » vr 28 jul 2006, 17:59

Ja, de Venuslaan/Rubenslaan staat in de spits ook muurvast, daar moet je ook als automobilist niet komen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 28 jul 2006, 23:25

Leuk om daar ook die A24 te zien staan :)

mtenham
zandpaadje

Bericht door mtenham » do 24 aug 2006, 22:24

Midden op het Coenplein ligt ook nog een viaduct paralel aan de bocht Zaandam -> Coentunnel. Geen idee wlke lus daar nou overheen had moeten lopen.

E6
dorpsstraat

Bericht door E6 » do 24 aug 2006, 23:26

René schreef: Bij mijn weten zou de verlengde A28 aansluiten op de Nachtegaalstraat. Dat heb ik ook op een Falk-plan van Utrecht van begin jaren '80 zien staan. Ook heb ik een kaart waar de verlengde A28 aansluit op de Zonstraat.
http://www.autosnelwegen.nl/asw/gb/gb34.jpg
Ja, ik zie het inderdaad ook; op gb34.jpg lijkt het net alsof de A28 daar via de Zonstraat aansluit op de Maliesingel.
Dat zou ook flink huizen slopen zijn geworden omdat te realiseren.
De Zonstraat is toch dat smalle straatje met eenrichtingsverkeer dat door hordes studenten wordt gebruikt als fietsroute naar het IBB?

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » vr 25 aug 2006, 0:12

De Zonstraat is inderdaad een nogal smal straatje. Het lijkt me overigens eerder dat het plan was het naastgelegen watertje, de minstroom, gedempt zou worden, dat volgt precies de route die op de kaart getekend staat.

Hieronder het verloop van de nooit aangelegde wegen volgens dat kaartje. Hoe men het gedeelte oostelijk om de binnenstad heen voor zich zag, geen idee, het lijkt mij toch logischer ook daar het verloop van de singel te volgen.
Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 aug 2006, 0:20

Kaaiman schreef:Ten zuiden van Hoogeveen was ooit een aansluiting met de toenmalige N37. Dit betrof een halfklaverblad, maar is volgens mij nooit heleaal als zodanig uitgevoerd. De aansluiting is tijdens of misschien nog voor de ombouw tot A37 gesloten. Er wordt over gepraat om hier weer een aansluiting te maken.
Je bedoelt de aansluiting van de N37 met de weg tussen Hoogeveen en Alteveer. Deze wegen waren door een ander weggetje verbonden, het was zeker geen halfklaverblad (maar een weggetje tussen twee T-splitsingen, één T-splitsing op de N37 en ééntje op de weg Hoogeveen-Alteveer). De andere aansluitingen op de huidige A37, die nu afrit 2 en 3 zijn geworden, waren vroeger ook zo uitgevoerd.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 26 aug 2006, 14:47

Het tracé tussen die flats in Tilburg-Noord wat ik laatst aanhaalde kan ik nog wel tegenkomen, aangezien ik maandag op de studie start met project ''Revitalisering Tilburg-Noord'', samen met Bouwkunde en Bouwtechnische bedrijfskunde. ;)

Wim The Slim
polderweggetje

Bericht door Wim The Slim » za 26 aug 2006, 15:56

In het ontbrekende stuk van de A4 tussen Delft-zuid en Kethelplein zit ook nog een vreemd stuk grondwerk wat ik niet kan plaatsen. het is een soort voorbereiding voor een tunneltje of viaduct over of onder de nog aan te leggen A4 door. Maar waarvoor? een zuidelijke randweg van Deft? (Alternatief voor N470?) of is het een kruising van de A4 me de nooit uitgevoerde A24? of toch een andere verklaring???

Wie het weet mag schieten!

Afbeelding

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 26 aug 2006, 15:57

Ed schreef:
Het zou kunnen dat de Boslaan (einde A12) aangesloten had moeten worden op het Hubertusviaduct. Dan had een hele wijk verwijderd moeten worden, maar dan had je wel een logische route gehad i.p.v. die haakse links-rechtsslinger naar de Koningskade.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 26 aug 2006, 16:13

@Wim: Dat ding viel mij ook al op. Misschien is het inderdaad voor een ooit geplande zuidelijke rondweg?

Wim The Slim
polderweggetje

Bericht door Wim The Slim » za 26 aug 2006, 16:29

mtenham schreef:Midden op het Coenplein ligt ook nog een viaduct parallel aan de bocht Zaandam -> Coentunnel. Geen idee wlke lus daar nou overheen had moeten lopen.
Twee gokjes:

1) extra aansluiting voor een tweede Coentunnel die tot nu toe niet gebouwd is, of
2) De A8 liep vroeger eerst over de A10 heen en de A10 moest rechts invoegen bij de A8 (de andere op kant ligt de weg ook in een Totso.) Als er meer verkeer over de A8 kwam dan over de A10 is het beter dat de A10 rechts invoegd dan andersom, omdat dit beter is voor de doorstroming. Misschien is het tegenwoordig zo dat de A10 drukker is dan de A8 en hebben ze daarom deze situatie veranderd zodat nu de A8 van rechts komt?

Let wel: beide zijn gokjes... Weet iemand het misschien precies?

Afbeelding

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 26 aug 2006, 16:35

Gokje 1 is de juiste. Bij aanleg van de '2e Coen' gaat het viaduct volgens mij alsnog gebruikt worden.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 26 aug 2006, 16:50

Twee plaatjes met daarop iets in de vorm van een dijklichaam...Waarschijnlijk zal dit wel niks zijn, maar posten kan geen kwaad;

http://img213.imageshack.us/img213/3204/dsc2380uw6.jpg
http://img213.imageshack.us/img213/1851/dsc2381og1.jpg

één van de dijklichamen gaat 100 meter het weiland in, de andere gaat links in beeld zo'n 30 meter door.

De locatie is net ten noorden van Stadspark de Warande in Helmond. Dit is enkele kilometers ten zuiden van Aarle-Rixtel in de weilanden rondom Kasteel Croy... ;)

Is dit soms een verdwaalde niet eerder genoemde variant van de Oostelijke Randweg Eindhoven??? :roll:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Wim The Slim
polderweggetje

Bericht door Wim The Slim » za 26 aug 2006, 17:09

nielske1990 schreef:Is dit soms een verdwaalde niet eerder genoemde variant van de Oostelijke Randweg Eindhoven???
Ik vind het wel wat smal voor een randweg die waarschijnlijk minimaal 2x2 rijstroken zou hebben ook voor 1x2 vind ik hem smal

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 26 aug 2006, 17:17

Wim The Slim schreef:Ik vind het wel wat smal voor een randweg die waarschijnlijk minimaal 2x2 rijstroken zou hebben ook voor 1x2 vind ik hem smal
Waarschijnlijk is het ook niet meer dan een zandopslagplaats van de boer o.i.d. ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279