Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » za 12 mei 2018, 10:47

Toch zie ik hem niet zo. Is dit niet gewoon gekozen om het naastgelegen perceel te ontzien en ruimte voor de Bollenstraat te houden?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » za 12 mei 2018, 12:31

H_BD schreef: vr 11 mei 2018, 21:43 https://www.google.com/maps/@51.5667497 ... 312!8i6656

Dit stukje weg, Oostpoort in Etten Leur, zit me al lang dwars. De Oostpoort en alle straten eromheen zijn pas aangelegd toen de A58 om Etten Leur heen gelegd werd, en de N58 daar verdween. Het vreemde bochtje (op de kaart beter te zien) zit er dus niet van oudsher in. Dat, en de belijning en haaientanden, doen vermoeden dat die weg ergens op aangesloten zou worden. Een aansluiting op de N394 wellicht?
Dit was in de jaren '80 en '90 een heel gebruikelijke manier om zo'n aansluiting vorm te geven, ook als er geen doortrekking was gepland.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door MaartenE » za 12 mei 2018, 13:58

Ik ga even een stomme vraag stellen:

Wat zou dan de reden zijn dat er haaientanden liggen voor het draaien naar links?
Er kan totaal geen verkeer aankomen van rechts, niet dat ik aan de hand van verkeerstekens wil suggereren dat er een weg had moeten lopen, maar een beetje gek is het wel.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem » za 12 mei 2018, 16:15

Stomme vragen bestaan niet ;) .

Vanwege de haakse bocht zijn die haaientanden vermoedelijk bedoeld als een manier om het verkeer te laten stoppen zodat het niet uit de bocht kan vliegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » za 12 mei 2018, 16:26

MaartenE schreef: za 12 mei 2018, 13:58 Ik ga even een stomme vraag stellen:

Wat zou dan de reden zijn dat er haaientanden liggen voor het draaien naar links?
Er kan totaal geen verkeer aankomen van rechts, niet dat ik aan de hand van verkeerstekens wil suggereren dat er een weg had moeten lopen, maar een beetje gek is het wel.
Puur voor de remmende werking. Dit is zelfs recent zo aangelegd bij de nieuwe :AS: Valkenburg aan de A79: https://www.google.de/maps/@50.874631,5 ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door tompie » za 12 mei 2018, 19:10

^^ belachelijk. Ze hadden beter de bocht anders ingericht.
belgie is zo slecht nog niet

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » za 12 mei 2018, 19:47

Coen Tunnel schreef: za 12 mei 2018, 12:31Dit was in de jaren '80 en '90 een heel gebruikelijke manier om zo'n aansluiting vorm te geven, ook als er geen doortrekking was gepland.
Ik vermoed dat hij wellicht ook het 'kromme' uiteinde van de Oostpoort bedoelt dat vrij apart is? Je ziet ze nog wel eens met een knik maar niet zo vaak met een soort curve.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Sibren » za 12 mei 2018, 19:57

tompie schreef: za 12 mei 2018, 19:10 ^^ belachelijk. Ze hadden beter de bocht anders ingericht.
Dit ontwerp is zoals het is voorgeschreven in het HWO. Het idee is dat vloeiende bochten in aansluitingen alleen thuishoren op stroomwegen. Om de weggebruiker duidelijk te maken dat ze nu op een gebiedsontsluitingsweg rijden, wordt de haakse bocht met "nepkruising" toegepast.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door tompie » zo 13 mei 2018, 8:41

^^ Het is niet omdat iets voorgeschreven is dat het daarom goed is. Ik begrijp het idee erachter wel, maar zeg nu zelf op wat lijkt dat nu? Zie je zoiets trouwens in andere landen ook?
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Sibren » zo 13 mei 2018, 9:50

^^ Ik heb er eerlijk gezegd geen moeite mee, omdat ik het wel waardevol vind om stroomwegen te onderscheiden van andere wegen. Als de bestuurder vloeiende bochten ziet, weet 'ie: ik blijf op het stroomwegennet, ik kan hard blijven rijden. Hetzelfde als waar het chevronbord bij een afrit voor bedoeld is.

Voorbeelden hiervan uit het buitenland kan ik me zo snel niet bedenken, maar ik rijd niet zo vaak in het buitenland. In Duitsland zou bij het voorbeeld van Etten-Leur óf een vloeiende trompet zijn toegepast, óf was de Oostpoort doorgetrokken richting het zuidwesten. Als je dit soort constructies in het buitenland tegenkomt, lijkt me de kans groot dat het een daadwerkelijke SNUP is.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door H_BD » zo 13 mei 2018, 11:09

Lekkere Kwal schreef: za 12 mei 2018, 19:47
Coen Tunnel schreef: za 12 mei 2018, 12:31Dit was in de jaren '80 en '90 een heel gebruikelijke manier om zo'n aansluiting vorm te geven, ook als er geen doortrekking was gepland.
Ik vermoed dat hij wellicht ook het 'kromme' uiteinde van de Oostpoort bedoelt dat vrij apart is? Je ziet ze nog wel eens met een knik maar niet zo vaak met een soort curve.
Inderdaad. Maar het is me nu duidelijk dat dit heel zeer waarschijnlijk geen SNUP is. Niettemin interessante reacties, ik heb weer wat bijgeleerd.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Durashift » zo 13 mei 2018, 11:59

Sibren schreef: zo 13 mei 2018, 9:50 (..). Als de bestuurder vloeiende bochten ziet, weet 'ie: ik blijf op het stroomwegennet, ik kan hard blijven rijden. (..)
Zou het?

Ik denk dat de gemiddelde bestuurder geen benul heeft welk 'doel' de weg waarop hij of zij rijdt gekregen heeft. Begrippen als stroomwegennet, gebiedsontsluitingsweg lijken mij voor een select groepje (wegen)kennisgebruikers van toepassing te zijn.

In de dagelijkse praktijk zal men zeer waarschijnlijk een irritante haakse bocht vinden.. waarvoor geremd dient te worden en daarna weer acceleratie. Kost allemaal brandstof, uitstoot (remstof etc.) en dus niet zo milieubesparend als een vloeiende bochtcombinatie, mijn inziens.
;)

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Sibren » zo 13 mei 2018, 15:36

^^ Klopt, de meeste weggebruikers zullen het niet in die woorden 'denken', het gaat meer om de onbewuste ervaring die ik probeer te verwoorden. Uiteindelijk is er voor beide manieren (haaks of vloeiend) wat te zeggen, en is het aan de wegontwerper om te bepalen welke voor- en nadelen belangrijker worden geacht. (Maar hier een beetje off-topic.)
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » zo 13 mei 2018, 18:15

Sibren schreef: zo 13 mei 2018, 9:50 ^^ Ik heb er eerlijk gezegd geen moeite mee, omdat ik het wel waardevol vind om stroomwegen te onderscheiden van andere wegen.
Ik zie het nut niet want ik (en met mij den ik 99% van de weggebruikers) weet niet het verschil tussen een stroomweg en een andere weg.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 13 mei 2018, 20:31

^^ Dan is het nut ervan eigenlijk bewezen. Buiten dat de meeste automobilisten wellicht de termen stroomweg, gebiedsontsluitingsweg etc. niet kennen zien ze hopelijk wel het verschil tussen wat wel een snelweg en geen snelweg is. Wat voordat die 'nepkruising' volgt al duidelijk is geworden met het bord :G2:
En anders is die weginrichting er om dat extra te verduidelijken en de weggebruiker uit de snelwegmodus te halen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Victor » zo 13 mei 2018, 21:16

Sibren schreef: zo 13 mei 2018, 15:36 (Maar hier een beetje off-topic.)
Zolang dit soort wegconstructies blijft zorgen voor vermoedens van SNUP, blijft het hier on topic ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » zo 13 mei 2018, 21:32

^^ Nee, eigenlijk niet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » ma 14 mei 2018, 7:11

Jackbauer1350 schreef: zo 13 mei 2018, 20:31 ^^ Dan is het nut ervan eigenlijk bewezen. Buiten dat de meeste automobilisten wellicht de termen stroomweg, gebiedsontsluitingsweg etc. niet kennen zien ze hopelijk wel het verschil tussen wat wel een snelweg en geen snelweg is.
Ja omdat er een :G1: of :G2: staat, niet omdat er een afslag is.
Laten we hier ook maar een haakse kruising maken dan. Want zo staat het toch in de voorschriften? Op dat punt kan ik me nog indenken dat je op een autosnelweg door gaat. 2+2, vluchtstrook. Dat is nog eens wat anders dan een afslag bocht realiseren omdat mensen eens zouden kunnen denken dat je nog op een autosnelweg rijdt als je een 90 graden bocht door gaat.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 mei 2018, 7:41

^^ Kijkend naar wat er momenteel gaande is bij de A27 aansluiting Hilversum kun je dit soort historische uitzonderingen beter niet noemen, voor je het weet worden ze opgeruimd :shutup:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 14 mei 2018, 8:44

Egbert schreef: ma 14 mei 2018, 7:11 Laten we hier ook maar een haakse kruising maken dan. Want zo staat het toch in de voorschriften? Op dat punt kan ik me nog indenken dat je op een autosnelweg door gaat. 2+2, vluchtstrook. Dat is nog eens wat anders dan een afslag bocht realiseren omdat mensen eens zouden kunnen denken dat je nog op een autosnelweg rijdt als je een 90 graden bocht door gaat.
:facepalm:

Het staat in de voorschriften dat je niet vloeiend op een doorlopende GOW uitkomt. Bij die afrit kom je op de Stichtse Rotonde uit, dát is de haakse kruising in dit geval. Daarvoor hoeft er geen *extra* haakse bocht te zitten of zo, zoals je lijkt te denken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 mei 2018, 12:01

De N221 Stadsrondweg Zuid is tussen dit punt en de Stichtse Rotonde al een GOW met vmax 80.

Van mij mogen ze dit deel best indelen als onderdeel van de A28 en tot aan de rotonde hoor, voorzien van A28-hectometerpaaltjes die de status van afrit aanduiden, maar dit is vooralsnog niet het geval.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Sibren » ma 14 mei 2018, 12:25

^^ Dit stuk was vroeger natuurlijk het begin van de A28, dus dat het nu nog op een snelweg lijkt is in zekere zin een SOUP, een spoor van een ooit uitgevoerd plan ;) . Om dit hele stuk van de N221 als een afrit van de A28 te nummeren lijkt me wat raar, al helemaal aangezien er op het traject een aansluiting zit. Dan krijg je dus een afrit in een afrit.

Als we het over de Stichtse Rotonde hebben: wat was eigenlijk het idee van de constructie met een ronde weg rondom de rotonde? Nu moet je allemaal rare kronkels maken als je van de A28 naar Soest wil rijden. Waarom zou er in de tijd niet simpelweg zijn gekozen voor een rotonde met meer takken, zoals bij Heerenveen, en waarom is er een viaduct gebouwd op het minst drukke deel van het punt? Ziet hier misschien een SNUP achter?
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » ma 14 mei 2018, 12:56

^^ De buitenste rotonde is daar neergelegd om de binnenste te ontlasten. Met acht aansluitende wegen zou dat een totale chaos zijn geworden. De drie hoofdrichtingen (A28, N237 en Utrechtseweg) zijn direct verbonden, en het lokale verkeer dat naar de andere wegen moet moet iets omrijden. Ik gok dat men voor de richting Soest nog een nieuwe weg in gedachte had en de huidige N221 nooit als doorgaande weg bedoeld is geweest.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Afrit13 » ma 14 mei 2018, 13:41

Sibren schreef: ma 14 mei 2018, 12:25 en waarom is er een viaduct gebouwd op het minst drukke deel van het punt? Ziet hier misschien een SNUP achter?
Waarschijnlijk het restant van de snelweg i.c.m. het hoogteverschil.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » ma 14 mei 2018, 20:16

Ik vraag me wel af waarom de oude A28 zo riant is aangesloten op de nieuwe A28, destijds in 1986. Vloeiende overgangen en een afrit van 2 rijstroken.
Terwijl men toen al wist dat de huidige N221 en N237 nooit breder zouden worden...
(Misschien is het ontwerp van de aansluiting tientallen jaren ouder en heeft men dat in de jaren 80 niet terug willen draaien?)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 14 mei 2018, 20:31

De afrit Naarden-West van de A1 is wat dat betreft ook vrij riant. Eveneens een overblijfsel uit het verleden. Voorheen liep de A1 (al had het dat nummer destijds nog niet) daar over wat nu Rijksweg heet verder als traverse door Naarden. Vanaf de A1 kan men met hoge snelheid zo de bebouwde kom binnen sjeezen. De afrit is wel enkelstrooks maar de rijbaan vrij oversized.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » ma 14 mei 2018, 20:47

Door die ene rijstrook kan je dat sjezen vergeten.....

Ik rij daar minstens één keer per week en negen van de tien keer is het sukkelen geblazen achter iemand die niet (veel) harder dan de Vmax van 80 km/h rijdt. En tot aan de komgrens doorrijden is al helemaal een illusie, aangezien de Vmax al vrij snel bubeko 50 km/h wordt en er geen hond is die dan nog harder dan 65 km/h durft te rijden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 mei 2018, 20:54

harry schreef: ma 14 mei 2018, 20:16 Ik vraag me wel af waarom de oude A28 zo riant is aangesloten op de nieuwe A28, destijds in 1986. Vloeiende overgangen en een afrit van 2 rijstroken.
Terwijl men toen al wist dat de huidige N221 en N237 nooit breder zouden worden...
(Misschien is het ontwerp van de aansluiting tientallen jaren ouder en heeft men dat in de jaren 80 niet terug willen draaien?)
Met het grote aantal omliggende wegen bestemmingen en deels ingeklemd tussen bebouwing en percelen vraag ik me ook af hoe je dit anders had kunnen aanpakken.

Als je de bebouwing van Oud-Leusden wegdenkt had daar een centrale aansluiting voor zowel de N221 als N227 kunnen liggen.

Tegenwoordig had men het vast wel anders gedaan, maar vanuit de gedeelde functie van de A28 en N221 Als randweg van Amersfoort ligt het er prima bij zo.

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door H_BD » ma 14 mei 2018, 22:33

Ik durf bijna niet meer, maar toch wil ik deze voorleggen:
Bagven Park in Breda.

Aangelegd in vermoedelijk 2004.
https://www.google.com/maps/@51.5791783 ... 312!8i6656

Nu is er niet heel veel meer ruimte achter die bossen, maar dit kan toch niet de bedoeling geweest zijn?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 mei 2018, 22:49

^^ Mooie vondst en blijf posten hoor. :) Beter een vermoedelijke SNUP te veel dan te weinig, het blijft interessant.

Deze is vreemd inderdaad. Dat weggetje lag er voor de aanleg van :KP: Princeville nog niet. En ik zie ook geen andere tekenen die er op wijzen dat de weg door :KP: Princeville heen naar het noorden doorgetrokken zou moeten worden. Maar ik vraag me af waarom je het zo zou aanleggen als je geen doortrekking van plan bent, compleet met vrijliggend fietspad dat ook doodloopt... Aan de andere kant eindigt de weg nu letterlijk in het bos.

Plaats reactie