Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 11 mei 2020, 23:16

Wouter N14 schreef: ma 11 mei 2020, 21:44 ^^ Een dappere poging, maar ik denk dat het alleen echt nuttig (en leuk) is met kaartmateriaal en satellietbeelden, en dat is a) nog heel veel meer werk en b) problematisch vanwege auteursrechten.
Beeldmateriaal zou inderdaad meer verduidelijken want "A1 breedte" zeg mij niet zoveel.

Inmiddels zijn ook best wel een aantal SNUPS inmiddels verdwenen. Want daar zijn we in Nederland goed in, wegpoetsen van dit soort dingen. In ieder geval, in bijvoorbeeld België lijken dit soort dingen langer te overleven.
En dan zijn (archief)foto's of videobeelden nog het enige waar naar te verwijzen is. Niet alleen SNUPS overigens, ook overblijfselen na bijvoorbeeld verleggingen van een weg zijn vaak wel verdwenen na enkele jaren.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 11 mei 2020, 23:55

Wouter N14 schreef: ma 11 mei 2020, 21:44 ^^ Een dappere poging, maar ik denk dat het alleen echt nuttig (en leuk) is met kaartmateriaal en satellietbeelden, en dat is a) nog heel veel meer werk en b) problematisch vanwege auteursrechten.
Mijn lijstje is uiteraard niet alles, ik heb er ook alle teksten en plaatjes bij. Auteursrechten van kaartmateriaal was inderdaad een probleem. Misschien nu minder met topotijdreis?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 mei 2020, 10:12

Lekkere Kwal schreef: ma 11 mei 2020, 22:41 Zomaar een idee: zouden die niet op de Wegenwiki bijgehouden kunnen worden, met een categorie 'SNUP' of iets dergelijks om ze gegroepeerd terug te kunnen vinden? Dat scheelt weer een nieuw platform op te tuigen hiervoor, wat ook later weer kans tot doodbloeden heeft.
Het probleem met auteursrechten kan wellicht omzeild worden door van de PDOK luchtfoto's gebruik te maken in plaats van Google Maps.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 12 mei 2020, 21:04

Ik heb wel eens zitten denken om in ieder geval van de bij mij bekende Drentse (kadastrale) SNUPs een klikbare kaart te maken op DeurDrenthe.nl. Maar dat is nog nooit concreter geworden dan een idee in mijn hoofd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 mei 2020, 22:08

Nog over de Midden-Brabantweg, waarover we onlangs discussieerden, en (in een andere draad) de A59 Noordhoek-Zonzeel-Terheijden: onderstaande kwam ik tegen in een artikel over de geschiedenis van het rijkswegennet in en rond Breda. https://deoranjeboom.nl/wp-content/uplo ... 016-11.pdf
Tijdens de eerste ontmoeting tussen minister Westerterp en het Provinciaal Bestuur van Noord-Brabant (in mei 1974) bespraken ze alle lopende wegenbouwprojecten. (...) De Maasroute kwam ook ter sprake. Deze provinciale weg lag tot dan toe van ‘s-Hertogenbosch tot Wagenberg als een 1x2-rijbaan. Het provinciaal bestuur wilde er een rijksweg van maken als alternatief voor de Midden-Brabantroute, een planologisch idee om dwars door het midden van Brabant een extra route van west naar oost te maken. Niemand zag de Midden-Brabantroute eigenlijk zitten. Door de toevoeging van de Maasroute op het Rijkswegennet, kwam de provincie met een goed alternatief. Westerterp zegde toen ook toe dat het Rijk voornemens was deze weg als rijksweg te gaan bestempelen. Op het SVV van 1977 stond deze er dan ook op.

Er restte nog wel het vraagstuk hoe de Maasroute nu doorgetrokken zou moeten worden naar Zevenbergen, van waaruit de weg al richting Willemstad aangelegd was. Daarom werd de studiegroep Wegenstructuur Breda-Noord opgericht, naar aanleiding van het eerste werkbezoek van minister Westerterp aan de provincie. Onder leiding van de directeur van de Provinciale Planologische Dienst, J.P.J. Margry, werd het vraagstuk over de doortrekking van de Maasroute zowel vanuit ruimtelijk als verkeerskundig perspectief bekeken, waarbij de ruimtelijke ontwikkelingen rondom Moerdijk, Zevenbergen en de Haagse Beemden centraal stonden. Een echte conclusie gaf het analytische eindrapport niet, maar het fungeerde wel als een onderliggende studie voor het besluit om de Maasroute slechts tot de A16 door te trekken en het verkeer richting Willemstad via de A17 weer verder te laten gaan.

Het weggedeelte naar Den Bosch zou in 1989 een verdubbeling van rijstroken krijgen, zonder dat van Hooipolder een volwaardig knooppunt gemaakt werd.

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » zo 17 mei 2020, 20:19

Duidelijke plannen voor het verlengen van de Oranjelaan in Geleen om aan te sluiten op de N276. Ik kan mij herinneren dat het trace in een wegenboek zo rond het begin van de 2000s stond met tussen de nieuwe weg en de N276 een nieuwe woonwijk.

Dit plan speelt al sinds de jaren 70, aangezien de ideeen in een onderzoek uit 1979 al bestudeerd zijn. In hetzelfde onderzoek is de Westelijke Randweg besproken, die uiteindelijk pas in de 2000s is aangelegd. Onderstaande afbeelding laat zien hoe de situatie eruit had kunnen zien (met een vertakking richting Munstergeleen)

Verlenging: https://www.google.nl/maps/@50.9755375, ... a=!3m1!1e3

Aansluiting ter hoogte van Westelijke Randweg: https://www.google.nl/maps/@50.9838931, ... ta=!3m1!1e

Afbeelding
Laatst gewijzigd door HollandandJasper op do 30 jul 2020, 14:51, 3 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 17 mei 2020, 21:32

^^ Volgens mij zou die niet moeten aansluiten op de Westelijke Randweg, maar op de Middenweg ten hoogte van de fietsbrug bij de Poolsterstraat. De Middenweg ligt daar verdiept terwijl het niet nodig is.

habke
stadsweg

Bericht door habke » ma 18 mei 2020, 7:32

verfmeer95 schreef: zo 17 mei 2020, 21:32 ^^ ... De Middenweg ligt daar verdiept terwijl het niet nodig is.
Ik denk dat dat is gedaan om de geluidsbelasting op de naastgelegen zuidelijke woonwijk van Sittard te verlagen, dus dit heeft volgens mij wel degelijk een functie.

omNOMNOMNOM
dorpsstraat

Bericht door omNOMNOMNOM » ma 08 jun 2020, 17:41

^^
De weg ligt daar volgens mij verdiept omdat hij zo op een vlakke manier onder de spoorbrug door naar de beek toe verloopt, anders was er zowel op als af een vrij stevige helling nodig geweest. Bij mijn weten lag de middenweg er voor de bouw van die woonwijk, of ze zijn in dezelfde periode gebouwd.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 14 jun 2020, 20:36

Weet iemand wat de plannen waren met de Bathseweg?
Deze brug is overgedimensioneerd, terwijl de tweede brug die later is gebouwd dit niet is.
Ook loopt de weg aan de oostkant erg abrupt dood, terwijl de dijk ernaast nog doorloopt tot aan de provinciegrens, waar deze ook opeens stopt. Waren er plannen om deze weg door te trekken? De weg lijkt nooit erg doorgaand geweest te zijn, en ook op topotijdreis kan ik geen plannen vinden.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » zo 14 jun 2020, 20:52

Het contrast in weglayout kan ook niet groter:
ASW layout op de brug, EWT direct buiten.

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » zo 14 jun 2020, 20:56

Chrysa schreef: zo 14 jun 2020, 20:36 Weet iemand wat de plannen waren met de Bathseweg?
Deze brug is overgedimensioneerd, terwijl de tweede brug die later is gebouwd dit niet is.
Ook loopt de weg aan de oostkant erg abrupt dood, terwijl de dijk ernaast nog doorloopt tot aan de provinciegrens, waar deze ook opeens stopt. Waren er plannen om deze weg door te trekken? De weg lijkt nooit erg doorgaand geweest te zijn, en ook op topotijdreis kan ik geen plannen vinden.
Kan het zijn dat deze brug iets verderop in de A58 heeft gelegen en bij de uitbouw van deze weg verplaatst is naar de huidige locatie?
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » zo 14 jun 2020, 21:01

Volgens mij is die al eerder langsgekomen in dit topic.
Dacht dat het een standaardbrug is die is gebruikt op meerdere plekken, en dat het eenvoudiger was om 4x dezelfde brug te hebben dan maatwerk per locatie.

Edit: Even gequotet wat er letterlijk is gezegd.
Ik heb met Google Earth nog eens de rest van het Schelde-Rijnkanaal afgekeken. Daarover liggen zeker nog 2 of 3 identieke bruggen, vooral bij Tholen. Vaak worden ze daar wat beter benut, doordat er tenminste nog een prov. weg en een breed fietspad overheen ligt.

Ik krijg dus het idee dat dit geen stille getuige is, maar meer dat er bij de aanleg van het kanaal gewoon voor een standaardbrug is gekozen, die dus maar wat aan de brede kant is gekozen.
Niet 100% zeker dus, maar wel een aanwijzing.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 jun 2020, 7:38

Ik kan het niet in dit topic en/of de wiki vinden, maar waren er ook ooit plannen met de Kayserdijk in Apeldoorn (A1, afrit Apeldoorn-Zuid)?

Aan de zuidzijde eindigt die Kayserdijk nogal abrupt en gaat de 'doorgaande' route verder via het platteland. Zou er ooit een doortrekking gepland zijn om parallel aan de spoorlijn te lopen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 jun 2020, 9:03

^^ Ik heb het nooit op kaarten gezien. Maar onder het viaduct bij station Immenbergweg (aan de VSM-spoorlijn Apeldoorn-Dieren) is er voldoende ruimte voor een bredere weg: https://www.google.nl/maps/@52.1481593, ... 384!8i8192

Wellicht was er een plan voor een directere verbinding van Apeldoorn naar Eerbeek? De nabijgelegen aansluiting Loenen opende ook pas in 1990, die was er nog niet bij aanleg van de A50 in 1972. Die heeft tot 1990 geen aansluitingen gehad tussen KP Beekbergen en Woeste Hoeve/Hoenderloo. Dus een aansluiting bij de Immenbergweg zou dan niet in de weg zitten.

Het is ook wel opvallend dat grotere dorpen als Loenen en Eerbeek tot 1990 niet goed bereikbaar waren vanaf de A50. Komende vanuit het noorden moest je de omweg maken via Woeste Hoeve en de Groenendaalseweg, of binnendoor over smalle wegen vanaf de A1 aansluiting Apeldoorn-Zuid of Voorst.

Ik denk dus dat er zeker wel een kern van waarheid kan zitten in je hypothese van een doortrekking van de Kayersdijk langs de spoorlijn tot aan de A50 (en wellicht verder naar Eerbeek).

Een andere optie die ik kan bedenken is een zuidoostelijke rondweg om Beekbergen; de N788 is namelijk jarenlang als een inprikker van Apeldoorn gezien. Op de afritborden komende vanuit Arnhem stond vroeger Apeldoorn-Zuid. Zo tussen 2000 en 2005 is dat afgedekt, maar het geeft aan dat men ook na de opening van de A50 en A1 rond Apeldoorn deze weg wel als een belangrijke verbinding tussen Apeldoorn en de A50 van/naar Arnhem zag. Met een rondweg zou je het verkeer uit de kern van Beekbergen houden en zou je van de Kayersdijk de belangrijkste invalsweg van Apeldoorn maken.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 15 jun 2020, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 15 jun 2020, 10:47

Het is trouwens "Kayersdijk".

Maar een vergelijkbare situatie zie je ook met de Huizingalaan in Eindhoven, die 2x2 doorloopt tot Ekkersrijt, om daar abrupt te eindigen. Kijkend naar kaarten is het heel verleidelijk de weg door te trekken via een brug over het kanaal naar een aansluiting met de N620. Maar kijkend op oud kaartmateriaal kom ik zo'n tracé nergens tegen. Misschien was het ook wel nooit gepland, en is de weg vooral 'overgedimensioneerd' om het bedrijventerrein goed bereikbaar te maken vanuit de stad.

Terug naar de Apeldoornse situatie: wellicht dat ten zuiden van de aansluiting met de A1 ook wel zo'n terrein was gepland?

Pindaklaas
woonerf

Bericht door Pindaklaas » ma 15 jun 2020, 11:12

^^
Daar lijkt het wel op.

Ontwikkelingsplan Regionaal Bedrijventerrein Apeldoorn-Zuid

Dit bedrijventerrein zou aan moeten sluiten op de Kayersdijk. Volgens deze plannen zou in 2020 het bedrijvenpark gereed moeten zijn. Vooralsnog lopen er alleen koeien. Misschien dat dit plan in de toekomst wel weer van stal wordt gehaald. Naburig bedrijventerrein Ecofactorij schijnt nagenoeg vol te zitten.

habke
stadsweg

Bericht door habke » ma 15 jun 2020, 11:21

^^
Dat terrein ligt in het geheel niet bij de aansluiting Apeldoorn-zuid, dit terrein ligt ingeklemd tussen de A50, A1 en Apeldoorns kanaal.

Pindaklaas
woonerf

Bericht door Pindaklaas » ma 15 jun 2020, 11:23

Afbeelding

De paarse toevoerweg links op de kaart, sluit precies aan op het einde van de Kayersdijk

habke
stadsweg

Bericht door habke » ma 15 jun 2020, 11:50

Ja, oke, als je het zo bekijkt, maar dat geeft nog steeds niet echt duidelijkheid over de manier waarop die weg eindigt. Daar moet toch een andere gedachte achter hebben gezeten. Wellicht eentje die nooit het papier heeft bereikt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 jun 2020, 11:55

Pindaklaas schreef: ma 15 jun 2020, 11:12 ^^
Daar lijkt het wel op.

Ontwikkelingsplan Regionaal Bedrijventerrein Apeldoorn-Zuid

Dit bedrijventerrein zou aan moeten sluiten op de Kayersdijk. Volgens deze plannen zou in 2020 het bedrijvenpark gereed moeten zijn. Vooralsnog lopen er alleen koeien. Misschien dat dit plan in de toekomst wel weer van stal wordt gehaald. Naburig bedrijventerrein Ecofactorij schijnt nagenoeg vol te zitten.
Men zal toen men de A1 in 1972 hier opengesteld heeft niet rekening hebben gehouden met een bedrijventerrein dat er 48 jaar later pas komt.

Ik denk dat die zaken los van elkaar staan.

Pindaklaas
woonerf

Bericht door Pindaklaas » ma 15 jun 2020, 11:59

Ik zag inderdaad net op Topotijdreis dat de weg al in de jaren '70 zo is aangelegd...

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 15 jun 2020, 12:05

Het idee van een weg rond Beekbergen vind ik een interessante theorie, maar kan ik dan weer moeilijk rijmen met het brede viaduct in de A1 over de Arnhemseweg. Een parallel verloop aan de spoorlijn naar een nooit gerealiseerde aansluiting met de A50 vind ik dan waarschijnlijker, ook omdat Aansluiting Loenen pas in 1990 is gerealiseerd. Of toch een bedrijventerrein dat al veel eerder was bedacht dan de plannen hierboven. Tot we een bron vinden, blijft alles giswerk.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 jun 2020, 13:08

Coen Tunnel schreef: ma 15 jun 2020, 9:03Wellicht was er een plan voor een directere verbinding van Apeldoorn naar Eerbeek? De nabijgelegen aansluiting Loenen opende ook pas in 1990, die was er nog niet bij aanleg van de A50 in 1972.
Ik herinner me dat men destijds een aantal opties overwoog voor deze nieuwe aansluiting. Een ervan was bij het Apeldoorns Kanaal.
Ik herinner me helaas niet of bij de spoorlijn ook een optie geweest is.
(Ik denk dat ik het in de jaren 1980 gelezen heb in het blad Cobouw.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 jun 2020, 13:27

De locatie van de huidige aansluiting zou al in 1979 gekozen zijn:

Afbeelding

Bron: Algemeen Dagblad 11 oktober 1989

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 17 jun 2020, 10:17

Kruising van de Nijmeegseweg/Batavierenweg in Arnhem. Ook nu een indrukwekkend kruispunt, maar vroeger nog iets meer. Zo te zien omdat de Batavierenweg de Nijmeegseweg ongelijkvloers had moeten kruisen.

Op de kaart van 2000 op Topotijdreis goed te zien:

Afbeelding

...en op de oudst beschikbare satellietbeelden uit 2006 nog nét te zien:

Afbeelding

Vanaf 2007 is de huidige situatie te zien.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 jun 2020, 11:55

^^ De reconstructie is in 2005/2006 uitgevoerd, hier is er meer over te lezen: https://www.nvrr.nl/download/?id=66537

Voor die tijd kruisten voetgangers en fietsers het Nijmeegseplein nog gelijkvloers, en was de wachttijd voor automobilisten soms wel vier minuten. Die lange wachttijden zijn sinds de reconstructie verleden tijd.

Enkele jaren eerder is op de N325 direct ten zuiden van :KP: Velperbroek de gelijkvloerse VRI-geregelde fietsersoversteek met de Dunoweg al opgeheven. Die zat hier.

Teetje
dorpsstraat

Bericht door Teetje » wo 24 jun 2020, 12:04

Ooit, héél lang geleden is het traject Helmond - Asten (N279) al eens genoemd, alsmede de (oude) aansluiting op de A67, het voormalige 'Ei van Ommel'.

Waarom is die weg en die aansluiting ooit zo breed en ruim aangelegd? Was dat alleen een brede uitvalsweg voor Helmond? in de stijl zoals de Engelsen dat vaak doen? Of waren er plannen voor een verlenging van deze weg?

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » wo 24 jun 2020, 13:14

^^
Ik ben ook wel nieuwsgierig, heb zelf nooit een plankaart oid kunnen vinden met een verlenging ingetekend. Maar de opzet (ruimtereservering voor een volwaardige autosnelweg) is dermate ruim dat ik me niet kan voorstellen dat dit de uiteindelijke bedoeling was. Het lijkt me vrij logisch dat er altijd een weg buitenlangs Dierdonk gepland is geweest (de "knik" ter hoogte van de rotonde bij Bakel lijkt mij de geplande oprit richting het zuiden), maar of die nou terug naar het kanaal had moeten lopen (zoals nu gepland is) of via een volledig nieuw tracé naar Veghel of Uden is mij niet duidelijk. Er zijn eigenlijk geen sporen in het landschap te vinden anders dan de afgeronde vorm van de woonwijk. Ook is natuurlijk de A50 uiteindelijk op een heel ander tracé aangelegd dan oorspronkelijk de bedoeling was; anders was misschien daaruit nog wat af te leiden geweest (oversized afrit ergens).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 24 jun 2020, 17:26

Steyn_E schreef: wo 24 jun 2020, 13:14 Het lijkt me vrij logisch dat er altijd een weg buitenlangs Dierdonk gepland is geweest
Dat klopt.
(Maar ik weet ook niet meer dan dat.)
--Harry.