Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 12 sep 2006, 15:24

Coen Tunnel schreef:Afbeelding

Bijzonder zijn de twee slootjes midden op de foto die parallel in een bocht lopen. Had de N361 daar moeten lopen?
Nee. Die slootjes geven het tracé aan van de Hunze. Dat is de rivier die ten oosten van Groningen slingerde voordat de stad hem verlegde via Winschoterdiep en Reitdiep.
Het feit dat de Hunze daar nog zichtbaar is, is een van de redenen dat de N361 daar niet is aangelegd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 12 sep 2006, 15:27

Wat ook altijd wel aardig is om te zien.
In de 18e eeuw raakte het IJmeer steeds meer verzand, en konden schepen steeds minder makkelijk Amsterdam bereiken.
Voordat besloten werd om het Noordzeekanaal te graven, is eerst gewerkt aan een ander kanaal. Dat is nooit voltooid. In Waterland en op Marken zijn de restanten echter goed zichtbaar.

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom dat kanaal zo nodig dwars door Marken moest worden voortgezet,
en weet het nog steeds niet. Iemand een antwoord ?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 12 sep 2006, 15:42

René schreef:Ik heb mij altijd afgevraagd waarom dat kanaal zo nodig dwars door Marken moest worden voortgezet,
en weet het nog steeds niet. Iemand een antwoord ?
Ik heb alleen een vermoeden. Men wilde (kennelijk) Marken weer economisch perspectief bieden door een scheepvaartroute er langs te brengen. Het is natuurlijk altijd een havenstadje (dorpje) geweest.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 12 sep 2006, 16:11

Wellicht ook omdat het kanaal zo duidelijk begrensd was? Het werd uiteindelijk natuurlijk aangelegd als alternatief voor het verzandende IJmeer. Als je het dan uitvoert als geul door datzelfde IJmeer heb je wellicht een grote kans dat de geul al rap mee-verzandt. Als je het kanaal echter niet door het meer legt, maar 'apart' legt door land (in dit geval Marken), dan is het veel meer afgescheiden en wellicht beter open te houden.
(Het is maar een spontaan idee..)

Als het alleen voor het belang van Marken als havenplaats was, was het volgens mij makkelijker geweest om een (goedkope) geul door het IJmeer gewoon dicht langs Marken te leggen, in plaats van er dwars doorheen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 12 sep 2006, 17:57

Toch mooi hoeveel tastbare getuigen er her en der verspreid liggen in het land. Kun je zien wat ze van plan waren ooit... ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 12 sep 2006, 22:35

Moet je eens kijken tussen Vaassen(-West) en Apeldoorn(-West), daar is perfect te zien hoe daar ooit een auto(snel?)weg had moeten komen.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » di 12 sep 2006, 22:47

Zijn dat niet de overblijfselen van een oud spoorlijntje dan? Een geplande snelweg op deze plek, vlak bij de A50, ik kan het me nl. maar moeilijk voorstellen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 12 sep 2006, 23:08

Dat is de dijk van de oude spoorlijn Apeldoorn - Hattemerbroek - Kampen zuid

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » di 12 sep 2006, 23:10

Ah, ik dacht al zoiets. Bedankt. Zeker lang geleden opgedoekt, dat lijntje.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 12 sep 2006, 23:31

belmanpoes schreef:
Wouter N14 schreef:Over het Rijn-Scheldekanaal ligt deze brug, 2,5 km ten zuiden van de A58. Hij is breed genoeg voor 2*2, maar ik zou echt niet weten waar dit een voorbereiding op zou moeten zijn. Er gaat nu een klein weggetje overheen. Iemand een idee?
Afbeelding
Toeval: gisteren nog overheen gereden! Toen viel de enorme breedte van de brug mij ook op. Misschien onderdeel van een oude, nooit uitgevoerde verbinding van Stationsbuurt (Oude Rijksweg) via Rilland naar pakweg Ossendrecht, of verder richting Antwerpen? Vóór de aanleg van de A58/A4 dan.
Ik heb met Google Earth nog eens de rest van het Schelde-Rijnkanaal afgekeken. Daarover liggen zeker nog 2 of 3 identieke bruggen, vooral bij Tholen. Vaak worden ze daar wat beter benut, doordat er tenminste nog een prov. weg en een breed fietspad overheen ligt.

Ik krijg dus het idee dat dit geen stille getuige is, maar meer dat er bij de aanleg van het kanaal gewoon voor een standaardbrug is gekozen, die dus maar wat aan de brede kant is gekozen.

belmanpoes
woonerf
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 07 jun 2006, 13:09
Locatie: Kloosterzande
Contacteer:

Bericht door belmanpoes » wo 13 sep 2006, 9:32

overdrive schreef:Ah, ik dacht al zoiets. Bedankt. Zeker lang geleden opgedoekt, dat lijntje.
1972, als ik het goed heb. Een paar jaar later opgebroken.
Overigens twijfel ik aan de opmerking dat dat de dijk van de spoorlijn is geweest. Deze liep vanaf paleis Het Loo over de Zwolseweg en kruiste de Anklaarseweg om vervolgens de polder in te verdwijnen richting Wenum. Deze dijk is nog goed terug te zien op Google Earth als een dunne witte lijn (fietspad?), en verder behoorlijk goed te volgen tot Hattem.

Als je vanaf paleis het Loo noordelijk gaat, tot aan de Wieselseweg, zijn daar twee bomenrijen te zien die naar het noorden afbuigen, om verderop te eindigen in de buurt van Vaassen-West. Zou dit inderdaad een aanzet tot een (snel)weg zijn geweest?

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » wo 13 sep 2006, 12:54

Het spoortje dat ooit de A2 overstak is ook nog goed herkenbaar:
Afbeelding

Ik dacht dat het vernieuwde Vaanplein al klaar was, maar blijkbaar moet er toch nog een nieuw viaduct in komen:
Afbeelding

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » wo 13 sep 2006, 13:49

Wat gaat er eigenlijk met de oude, niet meer in gebruik zijnde viaducten gebeuren?
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » wo 13 sep 2006, 16:55

Ik denk dat die tijdens de afbouw van het nieuwe Vaanplein worden afgebroken, mede vanwege de toekomstige uitbreiding van de A15 met parallelbanen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 13 sep 2006, 17:10

Ergens op dit forum (wie weet waar?) is ook al gediscussieerd over het vernieuwde Vaanplein, en er waren ook toekomstplannen gepost.

Verder wel grappig dat je de markering op de ongebruikte viaducten nog kunt zien :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 13 sep 2006, 17:21

In 2009 gaat men verder met de KP Vaanplein. Dat staarje bij de nieuwste fly-over gaat ook gebruikt worden in de richting van Rotterdam:

Afbeelding

Zie ook dit topic.

Dit plan kan ook doorlaten schemeren dat de A4 via de A15 en A29 gaat lopen...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 13 sep 2006, 17:37

Op GE kun je ook zien dat er een spoorlijn/etc. tussen Hilversum lang Scherpenzeel, tot de A12 (kijk maar naar die lange rechte dijk).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 13 sep 2006, 17:39

Klopt, de Ponlijn. Vroeger Amersfoort - Nijmegen (dubbelsporig), tegenwoordig is alleen het stuk tussen Amersfoort en Leusden in gebruik (enkelspoor).

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 13 sep 2006, 17:49

Wel, het voornaamste stuk van de Ponlijn dat nog in gebruik is lijkt me wel het spoor door Veenendaal en Rhenen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 sep 2006, 18:46

belmanpoes schreef:Als je vanaf paleis het Loo noordelijk gaat, tot aan de Wieselseweg, zijn daar twee bomenrijen te zien die naar het noorden afbuigen, om verderop te eindigen in de buurt van Vaassen-West. Zou dit inderdaad een aanzet tot een (snel)weg zijn geweest?
Inderdaad, het is niet de oude spoorlijn. Ik heb hier eerder op dit forum al eens wat erover gelezen, maar dat kan ik niet meer terugvinden. Ook elders op internet heb ik deze informatie gevonden. Wel meen ik, dat toen dat eerder op dit forum werd genoemd, dat er bij werd verteld dat deze aanzet tot een auto(snel)weg al heel oud is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 13 sep 2006, 18:57

Wicher schreef:Wel, het voornaamste stuk van de Ponlijn dat nog in gebruik is lijkt me wel het spoor door Veenendaal en Rhenen.
Dat deel vergat ik inderdaad te vermelden.

belmanpoes
woonerf
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 07 jun 2006, 13:09
Locatie: Kloosterzande
Contacteer:

Bericht door belmanpoes » wo 13 sep 2006, 22:08

Coen Tunnel schreef:
belmanpoes schreef:Als je vanaf paleis het Loo noordelijk gaat, tot aan de Wieselseweg, zijn daar twee bomenrijen te zien die naar het noorden afbuigen, om verderop te eindigen in de buurt van Vaassen-West. Zou dit inderdaad een aanzet tot een (snel)weg zijn geweest?
Inderdaad, het is niet de oude spoorlijn. Ik heb hier eerder op dit forum al eens wat erover gelezen, maar dat kan ik niet meer terugvinden. Ook elders op internet heb ik deze informatie gevonden. Wel meen ik, dat toen dat eerder op dit forum werd genoemd, dat er bij werd verteld dat deze aanzet tot een auto(snel)weg al heel oud is.
Ah! http://www.henrifloor.nl/w000712.htm
Zou het dan toch...? ;)

'Hoe een autoweg een voetpad werd:
Voor 1940 liep de enige Noord-Zuid verbinding voor auto- en vrachtverkeer dwars door de dorpen Vaassen, Epe en Heerde. Dit werd toen al door de toenemende verkeersdrukte een bezwaar en men besloot een nieuwe weg buiten de dorpen aan te leggen. Er werd een begin gemaakt, door het uitbreken van de oorlog moest de uitvoering worden gestaakt. In de eerste jaren na de oorlog kwam van verdere uitvoering van dit plan nog niets. Later werd de verkeersintensiteit al zo groot dat deze geplande tweebaansweg te klein zou zijn. Nu is er de autosnelweg Apeldoorn-Zwolle. Het oude tracé is aangekocht door de gemeente Apeldoorn, die er een voetpad/ruiterpad langs heeft aangelegd. Zomaar een stukje uit het Maarten van Rossumpad waarover ook het parkoers van de Apeldoornse 4-daagse liep.'

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 15 sep 2006, 20:24

Ik ben in Groningen nog even op zoek gegaan naar stille getuigen.

Dit is de N33, tussen Appingedam en Holwierde. Hier zou een kwartklaverblad gecombineerd met een halve Haarlemmermeer moeten komen, lijkt het...

Afbeelding

Ook denk ik de Ruit om Groningen noord en west ontmaskerd te hebben.

Donkergroen: huidige ring van Groningen
Lichtgroen: huidige ring van Groningen die deel zou uitmaken van de Ruit
Geel: aangelegde wegen, vermoedelijk op het tracé van de Ruit
Rood: geheel onaangelegde stukken, geen directe sporen in het landschap
Donkerrood: mogelijk knooppunt

Noord:
Afbeelding

West:
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 15 sep 2006, 20:26

De N267 is voorbereid op verbreding én op doortrekking in zowel noordelijke als zuidelijke richting. Voor het zuiden zou een shortcut wel wat zijn, zodat niet al het verkeer meer door Drunen en Nieuwkuijk zou hoeven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 15 sep 2006, 21:52

Is dat KP bij de A7 niet een beetje overdone :shock:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 15 sep 2006, 22:03

Die knoopunten zijn bedoeld als eventueel... zodat het past aan de hand van het landschap. Het gaat me eigenlijk vooral om de wegen die ik geel heb gekleurd, want deze lopen opvallend recht en zouden sporen kunnen zijnvan de Ruit. Die knooppunten (vooral die met de A7) zijn bijzaak.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 18 sep 2006, 11:25

Kaaiman schreef:Ik ben in Groningen nog even op zoek gegaan naar stille getuigen.
Helaas, je hebt ze niet gevonden.
Kaaiman schreef:Dit is de N33, tussen Appingedam en Holwierde. Hier zou een kwartklaverblad gecombineerd met een halve Haarlemmermeer moeten komen, lijkt het...
Dit zijn restanten van de oude wegen die daar nogal bochtig liepen voordat de N33 werd doorgetrokken.
Kaaiman schreef:Ook denk ik de Ruit om Groningen noord en west ontmaskerd te hebben.
Jouw gele wegen zijn pas in de jaren 90/00 aangelegd en hebben geen enkel verband meer met de ring-plannen van de jaren 60.

Beide ringen liepen (in de jaren 60) iets anders. De Ring-West lag meer naar het oosten, waar nu een park ligt.
Het klaverblad bij Noorderhoogebrug is al aan de orde geweest. In de jaren 60 lag de Oost-ruit van Groningen nog een heel stuk oostelijker! De huidige N46 was alleen maar een wijk-ontsluitingsweg...

Ik heb nog ergens die plannen uit 1967 liggen. Moet ik ooit nog eens inscannen...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 18 sep 2006, 12:14

harry schreef:
Kaaiman schreef:Ik ben in Groningen nog even op zoek gegaan naar stille getuigen.
Helaas, je hebt ze niet gevonden.
Jammer...
Kaaiman schreef:Dit is de N33, tussen Appingedam en Holwierde. Hier zou een kwartklaverblad gecombineerd met een halve Haarlemmermeer moeten komen, lijkt het...
harry schreef:Dit zijn restanten van de oude wegen die daar nogal bochtig liepen voordat de N33 werd doorgetrokken.
Die wegen lopen anders vrij recht door, die plotselinge bocht was juist opmerkelijk.
Kaaiman schreef:Ook denk ik de Ruit om Groningen noord en west ontmaskerd te hebben.
harry schreef:Jouw gele wegen zijn pas in de jaren 90/00 aangelegd en hebben geen enkel verband meer met de ring-plannen van de jaren 60.
Het was maar een gokje dat die op het geplande tracé waren aangelegd. Ik vond het zelf wel een redelijk aannemelijke theorie. ;) Is het niet mogelijk dat dit delen van een later vastgesteld tracé zijn? Of was het tracé al (bijna) helemaal vastgesteld?
harry schreef:Beide ringen liepen (in de jaren 60) iets anders. De Ring-West lag meer naar het oosten, waar nu een park ligt.
Het klaverblad bij Noorderhoogebrug is al aan de orde geweest. In de jaren 60 lag de Oost-ruit van Groningen nog een heel stuk oostelijker! De huidige N46 was alleen maar een wijk-ontsluitingsweg...
Tijd voor andere markering :twisted:
harry schreef:Ik heb nog ergens die plannen uit 1967 liggen. Moet ik ooit nog eens inscannen...
Ja graag :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 18 sep 2006, 14:09

Ik heb vandaag bij de gemeente Tilburg een lezing gehad van de wethouder en ook het ongebruikte wegtracé door Noord kwam aan bod. Dat wordt binnenkort bebouwd met huizen in de duurdere klasse. De weg is definitief van de baan.

Daarnaast wordt spoedig werk gemaakt van de invoering van Dynamisch verkeersmanagement in de hele stad, waarbij de 3 ringen (buitenring, Ringbanen en Cityring) als spreidingsassen gaan fungeren. :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 18 sep 2006, 14:23

ViaHaaren schreef:het ongebruikte wegtracé door Noord kwam aan bod. Dat wordt binnenkort bebouwd met huizen in de duurdere klasse. De weg is definitief van de baan.
Tja, op het tracé van de Quirijnstoklaan zie je op Google Earth ook al bouwactiviteiten.

Plaats reactie