Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

captain007
Forumbeheerder

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 » wo 28 nov 2012, 20:46

Op de chat hadden we het daarstraks over knooppunt Hoogeveen. Bij nader inspecteren van de kunstwerken lijkt het erop dat de westelijke kunstwerken over het kanaal net ten noorden van het knooppunt en in het knooppunt zelf zijn voorbereid op een verbreding. Kunstwerken zien er namelijk identiek uit, maar er is aan de binnenzijde een uitbouwtje om het zo maar te noemen niet gebouwd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 28 nov 2012, 23:31

Rein schreef:In het verleden sloot de Rosariumlaan rechtdoor en gelijkvloers aan op de N203. Een jaar of 5 geleden is het einde van die weg iets naar het westen gelegd, het stuk tussen de rotonde en de N203, om ruimte te maken voor de nieuwe spoortunnel naar de Vinex wijk Saendelft aan de andere kant van het spoor. Het is dus feitelijk een T splitsing geweest en is dat feitelijk nog steeds, alleen enkele tientallen meters westelijker. Absoluut geen klaverblad of half klaverblad, maar gewoon een gelijkvloerse kruising waar vlak bij een tunnel naast is gelegd.
Dit is inderdaad het juiste antwoord, al had ik zelf wel een halfklaverblad beter voor de doorstroming gevonden ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 29 nov 2012, 8:32

Uiteraard is dat het juiste antwoord, ik ben er in mijn leven honderden keren langs gereden!

Maar toch fijn dat je dit nog even bevestigt, voor het geval er nog mensen waren die mij niet geloofden.....

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » zo 09 dec 2012, 14:32

Had de Henk Sneevlietweg misschien een alternatieve entree moeten worden voor de A4 Amsterdam in? Op deze kaart van watwaswaar.nl is duidelijk een tracé te zien met ook een dijklichaam geloof ik. Tegenwoordig is het nog duidelijk zichtbaar als groenstrook: http://binged.it/TUxn2g
Ben niet gek... Ik ben psychisch onverklaarbaar..
Rick Bakker

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » zo 09 dec 2012, 22:47

wat je op de kaart als dijklichaam ziet is de spoorringdijk. Het andere trace is de A10 West

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 10 dec 2012, 0:19

De Oude Haagseweg (oude rw4) mondde zo uit in Amsterdam.
Rond 1970 was er tijdelijk de situatie dat knooppunt De Nieuwe Meer nog niet gereed was, maar al wel de nieuwe rw4 (Nieuwe Haagseweg) tussen Sloten en Schiphol. Toen had je dus tijdelijk die rare knik daar.
Nadat knooppunt De Nieuwe Meer en de A10-west zijn opengesteld, is de oude inprikker naar Amsterdam grotendeels weggesloopt. Alleen hier en daar een perceelgrens herinnert nog aan de oude situatie.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 10 dec 2012, 9:18

Volgens mij werd door CborG meer gedoeld op het stukje bij de bocht aan het westelijke eind/begin van de Sneevlietweg. Zeg maar hier. Op de Wat was waar kaart is daar inderdaad een soort (gepland) dijklichaam te zien. Dit heeft toch niets met de (oude) Haagseweg te maken, die ligt een paar kilometer richting zuidoosten. Ik moet zeggen dat ik het ook vaag vindt dat dit zo ingetekend is. Was het wellicht toch ooit de bedoeling de nieuwe Haagseweg (A4) iets noord-westelijker te laten lopen?

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 10 dec 2012, 9:27

Op de kaart van 1961 staat dat dijklichaam er ook al op:
Afbeelding

Op die van 1952 nog niet (wel het einde van rijksweg 4):
Afbeelding

En zo ziet het ruit op de kaart van 1981:
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 10 dec 2012, 9:59

Zie deze site:
http://ftp1.prod.dro.amsterdam.asp4all. ... 1_2.4.html

Dat dijklichaam was een restant van ruimtelijke plannen uit de jaren '50, nog voordat men KP De Nieuwe Meer wilde bouwen.
Afbeelding
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » ma 10 dec 2012, 12:47

Dus toch een alternatieve entree/tracé voor de A4 stad-in :top:
Ben niet gek... Ik ben psychisch onverklaarbaar..
Rick Bakker

HollandandJasper
woonerf

Bericht door HollandandJasper » do 13 dec 2012, 13:37

Dat verklaart de halfklaverblad-aansluiting van de Henk Sneevlietweg op de Overschiestraat.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 13 dec 2012, 13:53

Dat lijkt mij niet, want in de oude constellatie liep de Rijksweg A4 nog iets zuidelijker om ter hoogte van de Vlaardingenlaan aan te sluiten op de Aalsmeerweg (als ik de kaarten goed interpreteer). Bovendien was er nog geen A10 west op dat moment.

HollandandJasper
woonerf

Bericht door HollandandJasper » do 13 dec 2012, 14:16

Exacte cijfers heb ik niet maar de halfverklaverblad-aansluiting is gebouwd ergens tussen 1970 en 1980 (helaas zijn er geen plattegronden te vinden van die periode). De Henk Sneevlietweg is in dezelfde tijdsperiode gebouwd. Als we kunnen aannemen dat er plannen waren voor een stedelijke inprikker van de A4 op dit trace, of in ieder geval verlenging van de Henk Sneevlietweg richting het westen (zoals hierboven is beschreven) dan is het mogelijk dat die weg was gepland als een autoweg met aansluiting op de Overschiestraat. Vanwege de ligging van de toekomstige A10 was er geen ruimte voor een diamantaansluiting, dus is er gekozen voor een halfklaverblad.

Klinkt aannemelijk, of zie ik dingen die er niet zijn? :roll:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 13 dec 2012, 14:51

Excuus, ik begreep jou verkeerd. Ik dacht dat je doelde op een werkelijke aansluiting van Rijksweg 4 op de Sneevlietweg. :bloemetje:

Jouw aanname kan best aannemelijk zijn. Zo'n halfklaverblad heb je trouwens ook even verderop bij de S106 (Lelylaan).

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 29 dec 2012, 17:14

Was er met deze brug in de A7 net ten zuiden van de aansluiting Avenhorn nog een groter plan behalve een oversized brug te zijn over een boerensloot en een weggetje?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 29 dec 2012, 17:39

Wellicht had men ooit bedacht de N243 hier op de A7 te laten aansluiten, maar heeft men later besloten die weg wat noordelijker aan te leggen waar er geen talloze huizen langs de weg staan? Lijkt me iets voor Mavas of René.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 29 dec 2012, 17:43

Die sloot en weg liggen zo dicht bij elkaar, dat is gewoon een constructieve keuze geweest.
Niet elk veld "teveel" wijst meteen op oude wegenplannen.
Anno 1906.

HollandandJasper
woonerf

Bericht door HollandandJasper » za 29 dec 2012, 21:16

Ik weet niet of deze al voorbij zijn gekomen: Weg tussen Leiden en Valkenburg/Katwijk?
http://watwaswaar.nl/#Nk-W0-4-1-1v-1Q-2a8g-2Heh---jzS
Allereerst een klein beetje geschiedenis. De A44 tussen Oegstgeest en Leiden is tussen 1965 en 1969 omgelegd zodat verkeer niet meer over de te smalle Haagse Schouwweg hoeft. Op het kaartje van watwaswaar zijn 2 viaducten te zien:

Locatie van beide viaducten op google maps: https://maps.google.com/maps?q=leiden&h ... lands&z=17

De eerste ligt in het verlengde van de Wassenaarseweg
De tweede ligt 150 meter zuidelijker in het verlengde de Niels Bohrweg (ten tijde bestond deze weg niet)

Wat denken jullie? De eerste viaduct word hedendaags gebruikt als ingang tot een gebied, bestaande uit Museum Corpus, de recent geopende Hilton Hotel en de wat oudere studentenflatjes/kamertjes. Daarintegen heb ik een vermoeden dat de Wassenaarseweg grotere plannen had. De Wassenaarseweg is erg ruim opgesteld met genoeg ruimte voor 2X2.

De Tweede viaduct is een heel ander verhaal. De Niels Bohrweg is een aantal jaren later aangelegd. Misschien waren er plannen om het universiteitsterrein uit te breiden aan de andere kant van de A44.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 29 dec 2012, 23:31

Ha, bekend terrein ! :mrgreen:

Ik denk persoonlijk dat men simpelweg rekening heeft gehouden met een uitbreiding van Leiden/Oegstgeest aan de andere kant van de snelweg, en misschien een uitbreiding van het Bio Science Park (waar dus ook universiteitsgebouwen tussen staan), een hoogwaardig bedrijventerrein. De studentenkamertjes waar je het over hebt waren volgens mij vroeger een AZC. Overigens waren de studentenwoningen hier altijd tijdelijk van aard en loopt het complex momenteel leeg, de studenten zijn "gedeporteerd" richting Wassenaarseweg.

De Wassenaarsweg kan misschien nog wel verbreed worden, maar dit heeft geen enkele zin als toegangsweg voor Leiden. De aansluitende Rijnsburgerweg bj het station is namelijk veel te smal en daar staat nu al regelmatig vreselijke file. Een aansluiting op de A44 is hier ook niet mogelijk, want het ligt ingeklemd tussen aansluitingen rijnsburgerweg en plesmanlaan. De A44 is sowieso al een weg met zeer veel afritten.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 30 dec 2012, 12:05

Leidshce Courant van 13-02-1962 : "Tenslotte zijn er drie tunnels geprojecteerd op en bij het gebied voor de uitbreiding van de universiteit"
Afbeelding

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 30 dec 2012, 12:19

^Goh, nooit geweten....

Ik zou niet weten wat de universiteit met al die ruimte zou moeten doen. Een innovatief bedrijventerrein lijkt me meer van deze tijd. Of natuurlijk de broodnodige studentenhuisvesting !

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 30 dec 2012, 12:34

sirdanilot schreef:lijkt me meer van deze tijd
We hadden het dan ook niet over deze tijd, maar over die tijd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

HollandandJasper
woonerf

Bericht door HollandandJasper » zo 30 dec 2012, 13:46

Heb ik toch gelijk dat er plannen waren voor uitbereiding van het universiteitsterrein ;) Trouwens, de meest noordelijke viaduct (ietsje ten noorden van de Wassenaarseweg) in het verlengde van Schoonzicht is inderdaad gebouwd. Op google maps is het een beetje moeilijk te zien maar het viaduct is nooit gebruikt...

Op het kaartje zijn er wel plannen om de Wassenaarseweg door te trekken over de Rijn om aan te sluiten op de N206. Dus toch een mogelijke verbindingsweg tussen Katwijk en Leiden?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 30 dec 2012, 20:49

Offtopic: Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen gaat wel verbouwen. Echter blijven 'we' aan de oostzijde van de A44. Met de ontwikkeling van BSP tot het jaar 2025 zoiets word er wel rekening gehouden met een sprong over de A44 heen maar voorlopig gaat er de komende jaren nog flink op bestaande grond verbouwd worden. Zo komt er ook ipv de RijnGouweLijn een HOV busbaan tussen Leiden Centraal en Katwijk en komt er een ongelijksvloerse kruising met de Plesmanweg (onderdeel van de RLR plannen).
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 30 dec 2012, 20:53

Die HOV lijn is inderdaad zeer gewenst, al blijf ik het jammer vinden dat de rijngouwelijn volledig is afgeblazen. Natuurlijk had het plan zijn onzaligheden (regiotrams dwars door de binnenstad... ja doei !!) maar het idee van een meer tramachtige verbinding met Goude (inclusief stops als hazerswoude, zoeterwoude...) en een trein/tramachtige verbinding met katwijk - valkenburg - noordwijk was op zich zeker niet slecht.

Waar kan ik een kaartje vinden van de locatie van de toekomstige hov lijn?

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » zo 30 dec 2012, 22:33

:offtopic: Het niet doorgaan van de tram in de binnenstad van Leiden door Nimby's onder het mom van tramrails waar wel eens iemand over zou kunnen vallen is. Maar goed, Leiden is dan ook geen stad als Amsterdam, Den Haag, Delft, Rotterdam enz. maar gewoon een :dontknow:

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 30 dec 2012, 22:55

Het kwam vrij simpel neer op een gebrek aan mogelijke reizigers ten opzichte van de beschikbare budgetten (Rijks, Provicinciaal en Gemeentelijk), met andere woorden: onrendabel. En het blijft wel ons belastinggeld, nietwaar?
In ieder geval komt er dan alsnog na meer dan 70 jaar (!) een Rw4b/Rw11-West.

HollandandJasper
woonerf

Bericht door HollandandJasper » do 03 jan 2013, 14:44

Verlenging Westlandseweg om aan te sluiten op de Woudseweg bij de A4, afslag 13

Google maps link: https://maps.google.com/maps?q=rotterda ... rland&z=16

Watwaswaar kaart: http://watwaswaar.nl/#Om-R6-6-1-1v-1R-2Uee-1rHM---k3P

Dat verklaart de scherpe, onhandige bocht : https://maps.google.com/maps?q=rotterda ... rland&z=18

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 03 jan 2013, 16:09

^^ Met de fiets merk je dat nog heel goed, want het is fietspad is altijd op de oude plek gebleven. Ik kan me nog herinneren dat de weg daar gewoon rechtdoor liep.
Tegelijkertijd is de huidige N468 via de Klaas Engelbrechtsweg naar de nieuwe afslag geleid. Die weg bestond voor die tijd nog niet; de weg liep vanuit Schipluiden helemaal langs het water tot de kern van Den Hoorn (wat overigens nu nog steeds kan, alleen is het deel tussen de N468 en Den Hoorn een gemeentelijke weg).

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 03 jan 2013, 17:23

^^ Er zijn nog plannen geweest om die zuidelijke randweg van Den Hoorn aan te leggen, maar dat is volgens mij zo goed als afgeblazen. Het tracé is bezet door het terrein van Suikerheul. De verbinding Zuidhoornseweg - Reinier de Graafweg is wel aangelegd met een bussluis erin.