Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 » di 28 jan 2014, 10:52

Naar aanleiding van de discussie over knooppuntstatussen vroeg ik mij af of men ooit een andere configuratie van knooppunt Paalgraven voor ogen heeft gehad. Het viaduct in de A59 in de afrit Oss-Oost is namelijk veel ruimer opgezet dan strict noodzakelijk. Ik denk wel dat het splitsingsdeel aan de oostzijde zoals dat er nu ligt voorzien was, aangezien er al decennia een breed stuk ongebruikt asfalt lag net voor het begin van de uitvoeger naar VZP De Gagel langs de A50, waar het weefvak wel heel mooi op aansloot toen het knooppunt in 2005-2006 werd aangelegd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Mark » di 28 jan 2014, 11:22

Mogelijk is ooit een klaverblad overwogen met een directe verbindingsboog (beetje als het oude KP Vught)?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » di 28 jan 2014, 14:56

In 1978 zag het er rond Paalgraven zo uit. de A50 richting Eindhoven staat gestippeld op de plek waar die nu ligt.: http://watwaswaar.nl/#a0-N2-8-1-1v-1-3bkW-1XYu---k8t
En deze stamt uit 1991 met het stukje N265boven Nistelrode net in aanleg of net aangelegd: http://watwaswaar.nl/#a0-N2-8-1-1v-1-3bkW-1XYu---k8v

Gebruikersavatar
rikthoff
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 mar 2011, 20:51

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door rikthoff » di 28 jan 2014, 16:04

De (te) ruime opzet heeft wellicht ook te maken met de N329, waar de A59 (anno 1975 nog A50) overheen gelegd moest worden. Zoals ook iets noordelijker te zien is, is de Graafsebaan/Mengensebaan ooit bedoeld geweest als een belangrijke verbinding tussen Oss en het Land van Maas en Waal. Dat is ondermeer te zien aan de 2x2-configuratie. Ook boven Oss zijn daar nog steeds sporen van te vinden. Neem daarbij dat de rijksweg 75 anno 1970 nooit bedoeld is geweest om aan te sluiten bij knooppunt Paalgraven (was oostelijker gepland).

Er is bij het ontwerp van het viaduct dus waarschijnlijk rekening gehouden met een bredere (trompet?) aansluiting voor de relatie N329/A50(A59).

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 » di 28 jan 2014, 16:25

^^ En hoe zou men dan de aansluiting met de N324 gezien hebben? Dit aangezien de N324 in feite de oude weg is tussen Nijmegen - Grave en verder door naar 's-Hertogenbosch, dus die lag er al voordat al deze andere wegen werden aangelegd. Dat er grotere plannen waren met de N329 lijkt mij duidelijk. Alleen is dit volgens mij ten noorden van Megen niet terug te zien in het landschap, enkel tussen Paalgraven en Megen. En de ruimtereservering bij Oss is vorig jaar na decennia eindelijk gebruikt.
Jackbauer1350 schreef:En deze stamt uit 1991 met het stukje N265 boven Nistelrode net in aanleg of net aangelegd: http://watwaswaar.nl/#a0-N2-8-1-1v-1-3bkW-1XYu---k8v
Volgens mij was de weg in 1991 nog niet in aanleg, maar loopt deze kaart op de feiten vooruit. De weg is pas veel later daadwerkelijk aangelegd vanwege gedoe met de doorsnijding van het bos daar (in mijn herinnering minimaal ergens halverwege de jaren 90). Ik kan mij zelfs herinneren dat de VRI bij de aansluiting Oss-Oost jarenlang al was voorbereid op een rechtdoorgroep, maar deze was afgeschermd terwijl er nog geen weg was aangelegd tussen Oss en Nistelrode.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » di 28 jan 2014, 17:12

captain007 schreef:Ik denk wel dat het splitsingsdeel aan de oostzijde zoals dat er nu ligt voorzien was, aangezien er al decennia een breed stuk ongebruikt asfalt lag net voor het begin van de uitvoeger naar VZP De Gagel langs de A50
Niet geheel toevallig zat er op dat punt ook een sprong in de hectometrering.
captain007 schreef:De weg (langs Nistelrode) is pas veel later daadwerkelijk aangelegd vanwege gedoe met de doorsnijding van het bos daar
Volgens mij heeft daar jarenlang een weg gelegen die al helemaal af was maar niet open mocht. Dat heeft nog wel eens de TV gehaald ("Over de balk" of zo).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door sirdanilot » di 28 jan 2014, 17:15

^ Dat soort soaps hebben we wel vaker gehad in Nederland, ook met rijstroken waar je niet mag rijden omdat het niet mag.

Werkt toch beter dan de weg simpelweg niet aanleggen vanwege alle protest, maar efficiënt is anders.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 » di 28 jan 2014, 17:16

@Harry Kwam daar vaak langs op weg naar familiebezoek in Oss en kan mij niet heugen dat er daar lang een weg heeft gelegen die niet was opengesteld voor het verkeer. Er was echt gesteggel over de natuurcompensatiemaatregelen, etc. Uiteindelijk is toen de N265 aangelegd met 1x2 rijstroken tussen Nistelrode en Oss ergens halverwege de jaren 90 (daarvoor was dus al de VRI voorbereid, maar was er nog niet een trace aangelegd). Later is de weg verbreed toen de A50 werd aangelegd en zijn de verbindingsbogen naar de kruising met de N324/N329 verlegd en de kunstwerken voor het knooppunt gebouwd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » di 28 jan 2014, 17:34

Ik geloof dat de weg in het bos al af was, terwijl een deel bij de aansluiting Nistelrode-Noord nog aangelegd moest worden. Ik heb ooit wel eens gezocht naar een stuk asfalt in het bos maar kon daar per auto niet komen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 » di 28 jan 2014, 17:36

Wat meer speurwerk levert op dat de N265 in 1997 nog niet was aangelegd getuige wat foto's uit de beeldbank. Dit klopt ook met mijn herinneringen uit die periode :)

Er ligt wel een klein aanzetje van grondwerken, maar in mijn herinnering hield dit na enkele honderden meters op bij het bosgebied:
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/158548

Hier zie je het ook en zie je ook nog geen doorsnijding van het bosgebied erachter (helaas zijn de foto's van slechte kwaliteit):
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/158546

Edit: Hier nog een mooie foto van dat stukje asfalt waar ik het al over had wat het aanzetje was waar later de A50 mooi naadloos op aansloot nadat Paalgraven werd voltooid:
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/166188

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door sirdanilot » di 28 jan 2014, 17:36

^ Een echte wegen-diehard klimt over hekken en loopt dwars door bossen om daar te komen :twisted:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » wo 29 jan 2014, 9:42

Zou die ruimtereservering voor een tweede rijstrook bij de N329 ook nog verband kunnen hebben met de N323 die ooit gepland was om richting Oss door getrokken te worden?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 » wo 29 jan 2014, 9:47

^^ Goed mogelijk, maar ik weet niet hoe het verlengde trace vanaf de N323 eruit zou hebben moeten zien. Want de N323 ligt wel een stuk westelijker dan de N329. Volgens mij is dat gedeelte het minst concrete deel van het plan geweest en nooit verder in detail uitgewerkt.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » wo 29 jan 2014, 11:03

^^Dat gaf mij ook enige twijfel en ook omdat de N329 ten noorden van de Maas meer in oostelijke richting loopt. Nu zegt de routering van de huidige N-nummering uiteraard niet zo heel veel omdat deze veel later is ingevoerd dan die eventuele plannen voor de weg Echteld - Oss.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Naturist » wo 29 jan 2014, 13:17

captain007 schreef:Edit: Hier nog een mooie foto van dat stukje asfalt waar ik het al over had wat het aanzetje was waar later de A50 mooi naadloos op aansloot nadat Paalgraven werd voltooid:
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/166188
Hierover heb ik ten tijde van de aansluiting van de A50 op de A59 nog met RWS over gebeld en mij verteld dat het al jaren de bedoeling was om die aansluiting daar te maken.

De kaart van de Shell atlas uit 1967 geeft mi. over de toenmalige plannen meer inzicht:

Afbeelding

Maar zoals gebruikelijk zal de kaart weer meer vragen oproepen dan antwoorden. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » wo 29 jan 2014, 15:00

^^ ^^
Inderdaad, bij Oss hadden ze al een halve rondweg ingetekend...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Naturist » wo 29 jan 2014, 18:05

^^Ik doelde eigenlijk op de grijze dubbele stippellijn die naar mijn idee het verloop heeft zoals de A50 had móéten worden.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door hugomol » wo 29 jan 2014, 18:07

Puttershoek......

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Naturist » wo 29 jan 2014, 18:30

Die volg ik niet helemaal :?:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » wo 29 jan 2014, 20:16

^^ En Voederheil. Rare plaatsnamen waar ik nog nooit van gehoord heb (althans niet in dit deel van Nederland).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 » wo 29 jan 2014, 20:34

Het kaartje wijkt qua tracé met name ten zuiden van Herpen drastisch af. Ook nog een totaal ander tracé dan rijksweg 75 volgens mij, waarvoor destijds een knooppunt was voorzien bij Ravenstein (en waar ook overduidelijk de ruimtereservering daarvoor onder het viaduct goed zichtbaar is). Je ziet tevens dat deze weg nog niet eens in de buurt komt van de aansluiting Oss-Oost waar de weg uiteindelijk uitkwam. Ook apart dat de weg bij Geffen als soort van snelweg staat ingetekend, aangezien die weg toen helemaal geen snelweg was, maar een 2x2 weg met gelijkvloerse kruisingen.

smulderke
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 13:08

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door smulderke » wo 29 jan 2014, 22:56

Grappig kaartje. Ik woon zelf in Volkel dus de omgeving is voor mij wel bekend.

Die onbekende plaatsnamen zijn namen van buurtschappen. In oostelijk Brabant zie je wel meer kleine concentraties van woningen in het buitengebied bij dorpen. Wel vreemd dat Mariaheide niet op de kaart staat.

Sommige wegen staan zelfs helemaal niet op de kaart: de oude N265 van Uden naar Ravenstein is er niet, alleen de rondweg bij Uden die nu voor de helft vervangen is door de A50. De N264 bij Uden en Volkel schittert ook door afwezigheid.

Het wegennet is in onze omgeving flink veranderd in 45 jaar.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Naturist » wo 29 jan 2014, 23:14

^^Inderdaad. ;)
Hier een kaartfragmentje uit jouw omgeving van ongeveer 1990 van een fietskaart van Falk.
Daar staat de planning van de dan nog aan te leggen "rondweg Nistelrode" op die zoveel Nistelrodenaren van een hoop vrachtverkeer moest gaan verlossen.

Afbeelding
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Vinny » wo 29 jan 2014, 23:26

captain007 schreef:Het kaartje wijkt qua tracé met name ten zuiden van Herpen drastisch af. Ook nog een totaal ander tracé dan rijksweg 75 volgens mij, waarvoor destijds een knooppunt was voorzien bij Ravenstein (en waar ook overduidelijk de ruimtereservering daarvoor onder het viaduct goed zichtbaar is). Je ziet tevens dat deze weg nog niet eens in de buurt komt van de aansluiting Oss-Oost waar de weg uiteindelijk uitkwam. Ook apart dat de weg bij Geffen als soort van snelweg staat ingetekend, aangezien die weg toen helemaal geen snelweg was, maar een 2x2 weg met gelijkvloerse kruisingen.
Dat is niet apart voor de betreffende kaartstijl. In die tijd werden "expresswegen" ook ingetekend als snelwegen. Het wegtype bestaat eigenlijk amper nog in Nederland. Het bekendste buitenlandse voorbeeld is de N 49 in Vlaanderen en vroeger had je natuurlijk de N 2 's Hertogenbosch - Eindhoven en nu nog steeds de N 65 's Hertogenbosch-Tilburg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wesso » ma 03 feb 2014, 18:15

Naturist schreef:De kaart van de Shell atlas uit 1967 geeft mi. over de toenmalige plannen meer inzicht:

Afbeelding
De dubbele stippellijn bij Megen-Ravenstein-Overlangel is ook interessant. Ik weet niet of hier ook een rijksweg was gepland, maar de topokaart van 1967 zou dit moeten bevestigen. Er zijn tegenwoordig nog ruimtereserveringen terug te vinden in het landschap.

Parallel aan de Ossendonk
Strook midden in beeld, links en rechts van De Beers
Parallel aan het Merriedel

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 » ma 03 feb 2014, 18:23

^^ Nee, dat zijn gasleidingen die daar lopen. Er zit bij Ravenstein een belangrijk drukstation en er lopen daar een paar gasleidingen twee kanten op.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wesso » ma 03 feb 2014, 18:28

^^ Dat lijkt me sterk. Als ik de topokaart en de satellietfoto van nu met elkaar vergelijk, moet het tracé van de geplande rijksweg kloppen.

De stippellijn op de Shellkaart van Naturist geeft trouwens niet de geplande rijksweg aan. Dat moet de Dorpenweg zijn tussen Macharen en Reek.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 » ma 03 feb 2014, 18:31

^^ Strook links en rechts van de Beers, staan duidelijk gaspalen. Tevens is hier enkel jaren geleden de boel helemaal open geweest toen er een nieuwe leiding is bijgelegd: http://goo.gl/maps/AGqxH
Parallel aan de Ossendonk, ik zie in de verte gele paaltjes wat duidt op een gasleiding: http://goo.gl/maps/z0kL0
Alleen die in de uiterwaarden kan ik niet goed zien, omdat streetview daar ontbreekt.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wesso » ma 03 feb 2014, 18:45

Volgens de risicokaart lopen de gasleidingen niet echt op de plek van het rijkswegtracé:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 » ma 03 feb 2014, 18:49

^^ Verrek, die loopt iets zuidelijker. Ik was door dat middentrace wat op het verkeerde been gezet, want daar loopt de gasleiding inderdaad wel dwars doorheen. Ben wel benieuwd hoe ze dat dan bij Keent hadden gezien, aangezien de weg daar dwars door een dijk had moeten lopen dan.

Plaats reactie