Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » za 11 nov 2017, 12:40

Eens, die verbreding naar 2x3 heb ik ook nooit begrepen.

ConvoiExceptionnel
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 16:05
Locatie: Leidschendam

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door ConvoiExceptionnel » zo 03 dec 2017, 14:33

Mark schreef: vr 03 nov 2017, 23:15 ^^ Klopt. Lijn 21 moet ooit doorgetrokken naar die tunnelbak, waar Schiedam Kethel / Spaland eveneens nog altijd gepland is voor ergens in de toekomst (als het spoor daar verdubbeld is). Het tracé is vanaf het eindpunt bij de Harreweg goed zichtbaar met ook nog een ongebruikt bruggetje.
Misschien wat voor een lighrailverbinding van Schiedam naar Delft. :sadley:
http://www.schiedam24.nl/nieuws/nieuws/ ... Delft/7067
https://www.rijnmond.nl/nieuws/158089/R ... -Dordrecht
https://www.treinreiziger.nl/rotterdam- ... tot-metro/
Onmisbaar bij windturbines en prefab bruggen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door RSK » do 14 dec 2017, 12:48

Toevallig werd ik in een andere discussie gisteren attent gemaakt op een SNUP: in Gouda was het de bedoeling dat de Burgemeester van Reenensingel een 2x2-weg zou worden. Hij is uiteindelijk aangelegd als tussen de 'geplande rijbanen' slingerende 1x2 en plannen om hem te verbreden zijn er al jaren niet meer. Maar je kunt aan de breedte van het dijklichaam goed zien dat dit bedoeld was als een fatsoenlijke ontsluiting voor de noordelijke bebouwing in de stad.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » do 14 dec 2017, 12:51

^^
Bekend. Zelfde categorie als Westtangent Heerhugowaard en Carnegiedreef Utrecht.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » do 14 dec 2017, 16:01

^^ Ik vermoed dat op sommige plekken ook van de Europaweg in Assen, zoals bij deze fietstunnel die langer is dan noodzakelijk voor 1x2 rijstroken: https://www.google.de/maps/@53.005862,6 ... 312!8i6656

De Europa-allee in Kampen was ooit 2x2, maar toen de N50 westelijk om Kampen werd geopend is deze versmald en slingert die nu wat, aangevuld met vele rotondes.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 dec 2017, 9:52

Breyten schreef: ma 05 aug 2013, 21:14SOAP alert.
Verder stroomopwaarts bij Boxmeer vind je een heuse weg van niets naar nergens... ten minste...zo lijkt het erop. Weg onder de rivier heet Veerstraat, dus het is een zwaar vermoeden. Het lijkt op een stukje weg wat is blijven liggen uit de tijd van de Maasverbeteringen. Als je meer hierover wil weten, zie verder deze link.
Op satellietbeelden is te zien dat het weggetje nu is verdwenen. Door verstoringen in de grond is nog wel zichtbaar waar het weggetje heeft gelopen: https://www.google.nl/maps/@51.6683787, ... !1e3?hl=nl

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » di 03 apr 2018, 10:46

Misschien al eens genoemd hier en misschien is het wel niks, maar als ik de kaart van Flevoland bekijk, dan lijkt het alsof er (van Oost naar West) langs de Zwolse en Hanzetocht, door Dronten heen, langs de Wisentocht, Overijsselse Tocht en Mammoettocht/Neushoorntocht een lijn te trekken valt en er misschien wel ruimtereservering is/was.
Verder naar het westen licht de Binnenhavenweg in het verlengde van deze lijn. Nóg verder naar het westen lijkt er ook een "verdachte" lijn te zijn die iets naar het zuid-westen afbuigt en vervolgens tegen Bataviastad aanloopt.

Het enige deel in de lijn dat bebouwd is, is de Florint in Dronten. Verder is dat hele stuk voor zover ik zie onbebouwd.

Misschien een oud plan voor waar in eerste instantie de N307 of N309 had moeten lopen? Een pijpleiding? Of niks? :s

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Sibren » di 03 apr 2018, 11:00

^^ Interessante lijn. Van Kampen tot en met Dronten ligt hier nu de Hanzelijn, een nieuwe spoorlijn. De rest is nog altijd leeg. Als je op Topotijdreis de kaart van 1990 bekijkt, staat een deel van de baan ten westen van Dronten gemarkeerd als 'Landingstrip'. Op de kaart van 1964 zijn in het 'plan van wegen en waterlopen' van Lelystad twee grote kruispunten op de route getekend. Geen van deze komen overeen met kruisingen die tegenwoordig bestaan. Hier zal iemand anders vast meer over weten.
Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » di 03 apr 2018, 11:24

^^ Ah, dat is wel een beetje dom van me. Als ik op de kaartweergave had geklikt had ik gezien dat de Hanzelijn ten Oosten van Dronten over de "lijn" liep. Maar dan blijft de lijn aan de Westkant van Dronten inderdaad verdacht. Misschien was dit het ooit geplande tracé, als zou ik de bocht ter hoogte van Lelystad dan wel erg krap inschatten (al ben ik een leek op dat vlak).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 03 apr 2018, 12:04

Misschien een weg of spoorlijn die door had moeten lopen in de Markerwaard?

Het tracé lijkt aan te sluiten op de Houtribsluizen. De krappe afbuiging naar het zuiden zou dan bijvoorbeeld bedoeld kunnen zijn voor een boog om treinverkeer tussen zo'n spoorlijn Zwolle-Markerwaard en de Flevolijn mogelijk te maken. Met het afblazen van de Markerwaard was het logischer om de Hanzespoorlijn in het verlengde van de Flevolijn te leggen en dus tot Dronten op een noordelijker tracé.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ » di 03 apr 2018, 13:58

Sibren schreef: di 03 apr 2018, 11:00 Als je op Topotijdreis de kaart van 1990 bekijkt, staat een deel van de baan ten westen van Dronten gemarkeerd als 'Landingstrip'.
In de MER over woningbouw in Dronten vind ik de volgende zit
Ten zuiden van de Rendierweg ligt een zogenaamde landingsstrip (grasland) ten behoeve van vliegtuigen voor het besproeien van landbouwgewassen. Deze landingsstrip heeft een lengte van bijna 1 km en een breedte van 60 meter.
Dit zal niet het oorspronkelijke doel van deze strook zijn.

Inmiddels is dit deel van de strook weggegraven als vijver voor de wijk Gilden.
Overigens ligt Google Maps echt enorm achter: de strook ligt er nog (met gewassen erop, dus niet meer als landingsstrip) en de Hanzelijn staat er niet eens op!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » di 03 apr 2018, 18:07

Komt redelijk overeen met Rijksweg 10a uit 1958.
https://www.wegenwiki.nl/Bestand:Rwp1958.jpg
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » di 03 apr 2018, 18:59

^^ naar mijn idee loopt ie daarvoor te haaks op de A6 om als Y-aansluiting bedoeld te zijn. Op de eerder genoemde topgrafische kaart wordt dit traject ook verder doorgetekend:
Afbeelding
Zie de lege groene cirkel, daar loopt nu alsnog de N307. Mij lijkt het idee logischer dat de strook het originele traject voor de N302+N307 betreft, dus van de Houtribdijk (rode cirkel) rechtdoor via Dronten naar Kampen.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » di 03 apr 2018, 19:25

Het gehele tracé komt wel overeen. Het is niet gek dat het dan 15 jaar later anders is uitgewerkt, zeker omdat het geen rijkswegplan meer is (op het Rijkswegenplan 1968 komt die niet meer voor).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » di 03 apr 2018, 19:36

^^ je hebt gelijk, op het kaartje in 'Flevoland 1969: feiten en cijfers' staat het erbij vermeld:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 03 apr 2018, 21:23

Wouter N14 schreef: di 03 apr 2018, 18:07 Komt redelijk overeen met Rijksweg 10a uit 1958.
https://www.wegenwiki.nl/Bestand:Rwp1958.jpg
Interessant.

Volgens dit kaartje zou het A6-deel van Rijksweg 10 tussen de Ketelbrug en de Houtribdijk ook anders verlopen. Vanaf de Ketelbrug op grotere afstand van de IJsselmeerdijk, om met een meer oost-westelijke richting vloeiend op de Houtribdijk uit te komen. In plaats van de gerealiseerde route direct tegen de dijk met afbuiging naar het zuiden ter hoogte van de Flevocentrale.

Hoewel de kaarten van de rijkswegenplannen vooral schematisch moeten worden gezien klinkt het aannemelijk dat dit deel van het tracé van RW10/A6 is gewijzigd toen duidelijk werd dat de verbinding met Amsterdam niet door de Markerwaard maar door Zuidelijk Flevoland zou lopen.

In tegenstelling tot RW10B lijkt er van dit eerder geplande tracé van RW10/A6 zowel in Lelystad als richting de Ketelbrug niets terug te vinden, of mis ik iets?
Lekkere Kwal schreef: di 03 apr 2018, 19:36 ^^ je hebt gelijk, op het kaartje in 'Flevoland 1969: feiten en cijfers' staat het erbij vermeld:

Afbeelding
Op dit kaartje is het huidige A6-tracé al ingetekend met waarschijnlijk een knooppunt ten oosten van Lelystad.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1433
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Steyn_E » di 03 apr 2018, 21:58

Volgens het structuurschema 1966 had die weg zelfs door moeten lopen tot aan Meppel, dus onder Kampen langs over de brug daar richting Zwartewater (ongeveer) en vanuit daar naar de A28, waarbij de richting Zwolle-Leeuwarden en vice versa rechtdoor zouden aansluiten en de weg richting het oosten zou dus rechtdoor naar Kampen lopen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » di 03 apr 2018, 22:08

Schelpenpaadje schreef: di 03 apr 2018, 21:23 In tegenstelling tot RW10B lijkt er van dit eerder geplande tracé van RW10/A6 zowel in Lelystad als richting de Ketelbrug niets terug te vinden, of mis ik iets?
Het is nogal toepraten naar een gewenst plaatje, maar er is niet veel fantasie voor nodig dat de N309/Oostranddreef iets nog groters had moeten/kunnen worden. Die weg kan je ook naar het noorden toe doortrekken via de Forellentocht om zo op de huidige A6 uit te komen. Ook de kruising met de N302 is erg riant, en die weg is het tastbare restant van de rw30.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » wo 04 apr 2018, 0:04

^^ Had rijksweg 30 niet via Almere moeten lopen (en is het stuk langs Almere-Haven uiteindelijk als A27 aangelegd)?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 04 apr 2018, 0:14

Er lopen daar 2 assen: de A27 die nu eindigt op de A6 maar door had kunnen lopen richting Purmerend, en daarnaast de A30 die door zou lopen van waar nu de N301 op de N305 eindigt. De A30 zou dan langs de Oostvaardersplassen lopen met een S-bocht waar nu deels het meest oostelijke deel van de N702 ligt.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » wo 04 apr 2018, 0:24

Rene had een tijd geleden een kaartje van dat A30-tracé gepost:
Rene schreef: vr 23 jun 2017, 20:49
De N244 bij Purmerend was onderdeel van het zgn. "Brabantsewegtracé", dat in oude plannen langs Almere en Nijkerk heen heen zou aansluiten op de A30:
Afbeelding

Geisterfahrer
dorpsstraat
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 16 dec 2016, 22:11

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Geisterfahrer » zo 15 apr 2018, 23:33

Op deze pagina vond ik nog een duidelijk plaatje uit het Structuurplan voor de Zuidelijke IJsselmeerpolders. Hierop is de eerdergenoemde lijn door Flevoland duidelijk te zien:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het was dus een reservering voor de snelweg Kampen - Lelystad - Markerwaard - Amsterdam, waarbij het tracédeel tussen Dronten en het Drontermeer later is gebruikt voor de Hanzelijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » ma 16 apr 2018, 7:48

Ik had al langer het vermoeden dat de Molenbrug bij Kampen onderdeel van een grotere verbinding had moeten worden. Voor het eerst zie ik dat nu duidelijk bevestigd.

En Almere had dus een bos moeten worden? :hahaHAHA:

Uit welk jaar stamt dat structuurplan? Ergens halverwege jaren 60, maar voor of na de Tweede Nota RO?

Edit: 1961, ruim vóór de Tweede Nota RO van 1966. Toch wat het Structuurschema Hoofdwegennet in 1961 kennelijk al voor een groot deel uitgedacht.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » vr 20 apr 2018, 19:55

Mooie kaart! Dit is dus het tracé:
Afbeelding

En je gaat dan weer te veel zien, de Zwartewatebrug in de N331 bij Hasselt is ook nogal aan de maat en ligt in het logische verlengde van dit tracé :) En als je die weer doortrekt kom je op de oude rw37 uit :p Deze verbinding is terug te vinden in het Structuurschema 1966.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » za 21 apr 2018, 8:03

In het schema staat ook een weg ingetekend in het verlengde van de A27 bij de Stichtse Brug. Dat zou de huidige N305 kunnen zijn die vervolgens aansluit op de weg richting Kampen. Alhoewel de N305 meer aan de buitenkant van de polder loopt.
De locatie op de kaart lijkt het eerder de Vogelweg (waarvan ik vermoed dat daar grotere plannen mee waren) al correspondeert dat ook niet helemaal met het huidige verloop. Maar het is geen detailkaart uiteraard.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » za 21 apr 2018, 14:26

Ik denk eerder aan de Schollevaarweg Daar lijkt 2x2 ook nog wel te passen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » za 21 apr 2018, 15:01

^^ Ik denk het niet. Al die erftoegangswegen hebben een verhoogde rijbaan, kijk maar bij de Gruttoweg en de Duikerweg. Alleen heeft de Schollevaarweg er een rij bomen langs staan, maar het profiel is hetzelfde. En er is maar plek voor 1 rijbaan, tenzij je een bomenrij zou opschuiven:
Afbeelding

Vergelijk dat echter eens met de breedte tussen de bomenrijen op de Vogelweg:

Afbeelding

En dan volg ik niet hoe je dan eerder 2x2 bij de Schollevaarweg zou zien...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » zo 22 apr 2018, 0:45

Ik zat puur naar het kaartje te kijken. In mijn inziens is die lijn wat zuidelijker getekend, maar dat kan ook gewoon een afwijking van die kaart zijn. De wegen in de Flevopolder zijn gewoon zeer ruim aangelegd, iets waar ik geen rekening mee had gehouden. Als ik de fotos van de Vogelweg zie dan is daar inderdaad de ruimte voor de geplande wegen ruimschoots aanwezig.

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door H_BD » vr 11 mei 2018, 21:43

https://www.google.com/maps/@51.5667497 ... 312!8i6656

Dit stukje weg, Oostpoort in Etten Leur, zit me al lang dwars. De Oostpoort en alle straten eromheen zijn pas aangelegd toen de A58 om Etten Leur heen gelegd werd, en de N58 daar verdween. Het vreemde bochtje (op de kaart beter te zien) zit er dus niet van oudsher in. Dat, en de belijning en haaientanden, doen vermoeden dat die weg ergens op aangesloten zou worden. Een aansluiting op de N394 wellicht?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Naturist » za 12 mei 2018, 9:53

^^ Etten Leur en Roosendaal zitten naar mijn idee, alsook volgens enkele inwoners, vol met snups.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie