Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 feb 2019, 12:56

Wouter N14 schreef: zo 24 feb 2019, 11:42 ^^ Hier lijkt mij toch een mooie splitsing te passen:
https://goo.gl/maps/gXnhoWNNE2w
Dit is pas in de tweede helft van de jaren '90 zo aangelegd, toen waren de plannen voor een A50 tussen Sythuzen en Joure al lang van de baan.

In geen enkel bouwplan voor dit deel van de A32 zal dus nog rekening gehouden zijn met een knooppunt met de A50.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 24 feb 2019, 15:03

Victor schreef: zo 24 feb 2019, 12:09 Dat de A32 ten zuiden van Akkrum naar het oosten afbuigt heeft denk ik vooral te maken met al het water rondom de spoorlijn. Daar ga je geen snelweg aanleggen.
De rijksweg liep heel vroeger ter hoogte van Akkrum oostelijker, over de Van Sminiawei.

Een deel van het water aan de westkant van de spoorlijn is er later bijgegraven om de vaarroute naar en langs Heerenveen te verbeteren.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » ma 25 feb 2019, 0:11

Lekkere Kwal schreef: zo 24 feb 2019, 10:35op de kadastrale kaart is ook te zien dat het trace vanaf Koarte Erkers (zeg de grens van Joure's bebouwing) helemaal tot aan de Heeresloot nog steeds apart verkaveld is.
Dat kan betekenen dat men een dergelijke verbinding (mogelijk slechts op lokaal niveau) nog steeds als stok achter de deur houdt.
Volgens mij betekent het alleen dat men niet de moeite heeft genomen om de verkaveling te veranderen. De kavels zijn nu redelijk efficiënt in gebruik voor de veeteelt.
Op deze foto de kavel direct rechts van de weg:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » ma 25 feb 2019, 8:08

Dat tracé is in een ruilverkaveling gereserveerd. Er zijn nog talloze ongerealiseerde tracés in ruilverkavelde gebieden aanwezig. Dat kan variëren van een fysiek tracé met slootkanten en dergelijke, of kadastrale grenzen.

Voor Drenthe heb ik er een heel aantal gevonden. Rijksweg 6 in de ruilverkaveling Vledder is de meest in het oog springende: ook daar is het tracé nog altijd fysiek aanwezig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 25 feb 2019, 9:07

Is er meer bekend over de voorgeschiedenis en redenen om de A6 (voormalige A50) tussen Emmeloord en Joure aan te leggen als snelweg (en de N50 tussen Emmeloord en Hattemerbroek niet als snelweg) in relatie tot de reservering tussen Joure en de A32?

Quote van deze bron:
Al dat verkeer zou ongetwijfeld economische voorspoed brengen. En dus moest er een snelle verbinding tussen Groningen en Amsterdam komen. [...] Het lobbyen op het Binnenhof kon beginnen. De Noordelijke boodschap was simpel: verleng Rijksweg 6 (tegenwoordig A6) vanuit de IJsselmeerpolders naar Groningen of Leeuwarden. De ontwerpers van Rijkswaterstaat pakten het idee op, legden een liniaal op de kaart en trokken een nagenoeg rechte lijn tussen Groningen en Emmeloord.
Is de voormalige A50 tussen Emmeloord en Joure (en het geplande vervolg richting Akkrum) de afslag naar Leeuwarden die met een liniaal werd doorgetrokken tot de A32 (toenmalige N90?) bij Akkrum? De 'noordelijke lobby' heeft op vergelijkbare wijze een rol gespeeld bij de Zuiderzeelijn en recent nog bij de snelle intercity. Friesland/Leeuwarden zet zich vaak alleen in voor Groningen als ze zelf ook wat toebedeeld krijgt - en andersom.

Met andere woorden: Stel dat het noorden in de jaren '60 niet samen had opgetrokken in de strijd om de A6 aangelegd te krijgen, maar dat Groningen hierin alleen had gestaan (al dan niet samen met Drenthe). En stel dat er geen bezuinigingen waren gekomen waardoor de doorgetrokken A6 werd geschrapt. Was er dan wel een liniaal getrokken tussen Emmeloord en Akkrum die zou leiden tot een snelweg tussen Emmeloord en Joure en sporen in het landschap tussen Joure en Akkrum? Zou de route van Almere naar Leeuwarden dan mogelijk via Steenwijk of Wolvega hebben gelopen in plaats van via Joure?

Aanleg van de verbinding tussen de A6 en de A7 tekende feitelijk het einde van de doorgetrokken A6, aangezien de urgentie hiervan daarmee sterk afnam.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 25 feb 2019, 10:12

^^
die met een liniaal werd doorgetrokken tot de A32
Was er dan wel een liniaal getrokken tussen Emmeloord en Akkrum die zou leiden tot
ik volg je keuze voor het woord 'liniaal' niet zo wat betreft het deel naar Akkrum. Het punt wat de bron maakt is dat het 1200 km plan uit '59 opeens een kaarsrechte lijn bevat helemaal vanaf de Ketelbrug tot Eelde:
Afbeelding

Dat slaat niet zozeer op het rechtlijnige karakter van de andere rijkswegen, dat is vrij gebruikelijk, maar zo'n lange rechte lijn zonder enige sturing door het landschap of doelen is opmerkelijk (als het al niet onrealistisch was). De vraag is dan ook of dit een daadwerkelijk letterlijk plan was, want in het RWP '68 werd het toch een meer gebruikelijk licht sturend trace:
Afbeelding

Dus de bron en dus de liniaal is wellicht wat te overdreven mbt de realistische invulling ervan.

In de context van de weg naar Akkrum ken dit net als de meeste andere wegen een veel langere geschiedenis, namelijk zolang de Noordoostpolder bestaat, en ook nooit zo'n kaarsrecht deel. Het RWP '48 had het tot aan Akkrum al ingepland:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » ma 25 feb 2019, 10:41

Lekkere Kwal schreef: ma 25 feb 2019, 10:12De vraag is dan ook of dit een daadwerkelijk letterlijk plan was
Heb je enige kennis van cartografie in relatie tot (de verbeelding van) beleid? Een beleidskaart moet in één oogopslag laten zien wat de bedoeling op hoofdlijnen is: van A naar B, eventueel via C. Of in dit geval van E(mmeloord) via O(osterwolde) naar G(roningen). Het precieze tracé doet totaal niet terzake. Elke uitbuiging op zo'n beleidskaart is alleen maar bedoeld om enige nuance te geven en daarmee de herkenbaarheid iets te vergroten. Dat geldt eigenlijk voor alle kaarten van het Rijkswegenplan.

Overigens, het definitieve tracé van rijksweg 6 is via DeurDrenthe.nl wel te vinden, zie het topmenu rechtsboven 'Geplande tracés'.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 25 feb 2019, 10:49

^^ :| Zeg, de bron spreekt van de 'liniaal', niet ik. Ik zet juist de kanttekening erbij dat dat slechts een weergave was... Ik zeg in het geheel niet dat men eerst van plan was een kaarsrechte weg aan te leggen, puur omdat dat zo in het kaartje te zien was... Maar omgekeerd zijn er ook wegen daadwerkelijk in lange rechte stukken aangelegd die ook de rechte lijn in het RWP volgde. Dus geheel uit de lucht vallen komt het ook niet, maar dan volg ik nog niet waarom je zo op mij en mijn cartografische kennis ageert.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 25 feb 2019, 11:26

De term liniaal heb ik inderdaad geleend uit de bron.

De regio (vooral Groningen) was gebaat bij een zo kort en dus recht mogelijk tracé. Wellicht dat dit verklaart waarom de schematische weergave redelijk overeenkwam met de ambitie van -in elk geval- het noorden. Mijn gedachte was dat een rechte aftakking richting Leeuwarden zou helpen om ook de steun van Friesland te verkrijgen. Uit het RWP van 1948 blijkt inderdaad dat de verbinding Akkrum-NOP al in de pijplijn zat. Desondanks zal dát plan vast hebben bijgedragen tot eenheid binnen de noordelijke lobby voor de A6.

Deel 2 op dezelfde site bevat ook interessante info, vooral over het afblazen van het plan.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » ma 25 feb 2019, 11:41

Lekkere Kwal schreef: ma 25 feb 2019, 10:49 maar dan volg ik nog niet waarom je zo op mij en mijn cartografische kennis ageert.
Excuus, ik drukte me inderdaad wat te fel uit.
Schelpenpaadje schreef: ma 25 feb 2019, 11:26De regio (vooral Groningen) was gebaat bij een zo kort en dus recht mogelijk tracé.
Pas begin jaren '70 kwam het besef dat verkeer niet altijd de kortste weg tussen begin en eindpunt neemt, maar bereid is om wat om te rijden als dat comfortabeler is. De hoeveelheid verkeer op de toen reeds aangelegde hoofdwegen met langere afstanden tussen plaatsen groeide namelijk veel sneller dan het verkeer op binnenwegen die veel rechtstreekser liepen.

Dit, gecombineerd met de toen snel veranderende inzichten ten aanzien van natuur en milieu, heeft ertoe geleid dat rijksweg 6 halverwege de jaren '70 werd afgeserveerd, omdat Amsterdam - Groningen inmiddels prima via Joure en Heerenveen werd bediend, en Amersfoort - Groningen via Meppel en Assen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » ma 25 feb 2019, 11:59

Ik weet onvoldoende van "de noordelijke lobby", maar je kunt wel uittellen dat bij aanleg van de A6 tot aan Emmeloord wel een gemeenschappelijk belang bestond van Friesland en Groningen, waar bij de vervolgroute richting Groningen de belangen behoorlijk uiteen begonnen te lopen. Groningen zal vast meer hebben gehad met de rechtstreekse A6, terwijl in Friesland Rijksweg 43 (de huidige A7) al veel langer een hot topic was. Voor die laatste was in Den Haag al veel eerder de geldkraan open gegaan, hoe dan ook. In de tussentijd moet je je afvragen hoeveel kilometers je nu precies had kunnen winnen met een rechte lijn Emmeloord-Groningen. Misschien iets van 8 à 10? Alleen al dat maakt de keuze voor de route over Joure, die tussenliggende steden bedient, vrij logisch.

Het is misschien Drenthe dat hier nog het slechtste vanaf is gekomen. Assen en omgeving hadden meer baat gehad bij deze rechtstreeksere verbinding met Emmeloord en daarmee de Randstad. Temeer omdat RW6 ook in zekere zin in de plaats kwam van RW31 tussen Meppel en Assen. Wat daarmee voor Assen overbleef was de relatieve omweg over de A28 langs Hoogeveen. Dit is wellicht iets waar Kaaiman nog enig licht op kan doen schijnen. Ikzelf als Randstedeling ben dan al snel geneigd te zeggen dat Drenthe er binnen de noordelijke lobby altijd uitvalt, want als het erop aankomt, luistert men in Den Haag toch naar Friesland of Groningen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » ma 25 feb 2019, 12:47

Assen had waarschijnlijk veel meer baat gehad bij rijksweg 33-west naar Oosterwolde. Assen - Oosterwolde wordt heden ten dage veel meer als een ontbrekende schakel ervaren dan een rechtstreekse verbinding met Emmeloord.

Vanuit Emmeloord en Meppel kan ik me voorstellen dat men vooral een fatsoenlijke verbinding tussen beide plaatsen mist. Immers, als er een fatsoenlijke verbinding tussen de A6 en de A28 zou zijn, heb je ook meteen de relaties met Hoogeveen, Assen en Emmen opgelost.

Een N333 of N331/N375 als regionale stroomweg zou ik helemaal geen gek idee vinden in die context.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 25 feb 2019, 12:57

Het ontbreken van een betere verbinding Assen-Oosterwolde is inderdaad een gemis, zowel voor lokaal als doorgaand verkeer. Zeker met de opwaardering van de N381 in Friesland, waar ze onder meer in Haule de gevolgen van merken. Bijna alle wegen in dit gebied zijn niet alleen beperkt uitgebouwd maar lopen ook dwars door dorpskommen. De N351 zou als vervolg op dit moment meer geschikt zijn dan de N371. Aan de noordwestkant van Assen liggen langs de A28 een golfbaan én een verzorgingsplaats, de ideale ingrediënten voor een nette aansluiting ;)
Een nieuwe weg tussen Assen en Oosterwolde is echter lastig vanwege het Fochteloërveen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » ma 25 feb 2019, 13:53

^^ Assen-Oosterwolde zal je niet sneller naar Amsterdam brengen, maar rationaliseert wel de nodige oost-westverbindingen van Drenthe (maar ook stukken Oost-Groningen) naar Friesland. Ben geneigd te zeggen dat je nog wel zuidelijk langs het Fochteloërveen zou moeten kunnen komen vanaf ongeveer Knooppunt Assen naar de zuidkant van Oosterolde, maar ik ben ter plaatse veel te slecht bekend.

Wat betreft de verbinding Emmeloord-Meppel: ik ben een paar keer over de N333 gereden en heb die toen ervaren als een prima doorrijd-weg. Liefst natuurlijk rotondes vervangen door ongelijkvloerse kruisingen, en als je de draad over de N333 leest, zijn er natuurlijk genoeg pijnpunten te vinden, maar het uitgangspunt is redelijk omdat de weg buiten de bebouwde kommen omgaat. Wat voor verkeer richting Meppel en Drenthe echter wel een ontbrekende schakel is, is een zuidelijke randweg langs Steenwijk naar A32-afrit Steenwijk-Zuid. Bestaat daar eigenlijk nog een verhaal bij?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 feb 2019, 14:07

Schelpenpaadje schreef: ma 25 feb 2019, 12:57 Het ontbreken van een betere verbinding Assen-Oosterwolde is inderdaad een gemis, zowel voor lokaal als doorgaand verkeer. Zeker met de opwaardering van de N381 in Friesland, waar ze onder meer in Haule de gevolgen van merken. Bijna alle wegen in dit gebied zijn niet alleen beperkt uitgebouwd maar lopen ook dwars door dorpskommen.
Voor dat issue zie ik meer in een opwaardering van de N919 op het bestaande tracé tussen Huis ter Heide en Weper met aansluitend een noordelijke rondweg om Oosterwolde naar de N381 toe, t.h.v. de Drie Tolhekken. Dan is het ook minder interessant om door Haule en Donkerbroek te rijden. De route door Haule mag best nog verder afgewaardeerd worden.
Pino schreef: ma 25 feb 2019, 13:53 ^^ Assen-Oosterwolde zal je niet sneller naar Amsterdam brengen, maar rationaliseert wel de nodige oost-westverbindingen van Drenthe (maar ook stukken Oost-Groningen) naar Friesland. Ben geneigd te zeggen dat je nog wel zuidelijk langs het Fochteloërveen zou moeten kunnen komen vanaf ongeveer Knooppunt Assen naar de zuidkant van Oosterolde, maar ik ben ter plaatse veel te slecht bekend.
Het Witterveld, een militair terrein, ligt daar in de weg. En bij Ravenswoud heb je direct ten zuiden van het Fochteloërveen de Compagnonsbossen.

Elk zuidelijk tracé zal daardoor zoveel langer zijn dat het weinig oplost. Vandaar mijn voorkeur om de N373-N919 via Huis ter Heide en Veenhuizen op te waarderen, daar kun je al heel wat van maken op het bestaande tracé.
Wat betreft de verbinding Emmeloord-Meppel: ik ben een paar keer over de N333 gereden en heb die toen ervaren als een prima doorrijd-weg. Liefst natuurlijk rotondes vervangen door ongelijkvloerse kruisingen, en als je de draad over de N333 leest, zijn er natuurlijk genoeg pijnpunten te vinden, maar het uitgangspunt is redelijk omdat de weg buiten de bebouwde kommen omgaat. Wat voor verkeer richting Meppel en Drenthe echter wel een ontbrekende schakel is, is een zuidelijke randweg langs Steenwijk naar A32-afrit Steenwijk-Zuid. Bestaat daar eigenlijk nog een verhaal bij?
Afgezien van de passage van Zuidveen liep de Schansweg (ex-N333) vroeger buiten de bebouwde kom. Wat mij betreft wordt die situatie weer hersteld en wordt het weer een GOW-80.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » ma 25 feb 2019, 14:29

^^ Google Maps verstopt die Schansweg ook helemaal, terwijl het ook als niet-GOW-80 nog steeds een route lijkt die je heel redelijk naar de A32-zuid kan brengen. Maar het is niet alleen Google dat verstopt. De bewegwijzering aldaar doet ook niets om je efficiënt naar de A32-zuid te brengen, met de doelen Heerenveen en Wolvega waarvoor je westelijk om Steenwijk heen wordt geleid, en verder alleen het doel Steenwijk naar de Schansweg toe. Maar goed, of dit nu het gevolg is van lokale politiek of de manier waarop vanaf Nederlands OWN in bredere zin heel matig wordt verwezen naar snelwegen ...

Overigens snap ik wel de lol van je gedachten over de verbinding Assen-Oosterwolde.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 feb 2019, 14:39

Pino schreef: ma 25 feb 2019, 14:29 ^^ Google Maps verstopt die Schansweg ook helemaal, terwijl het ook als niet-GOW-80 nog steeds een route lijkt die je heel redelijk naar de A32-zuid kan brengen. Maar het is niet alleen Google dat verstopt. De bewegwijzering aldaar doet ook niets om je efficiënt naar de A32-zuid te brengen, met de doelen Heerenveen en Wolvega waarvoor je westelijk om Steenwijk heen wordt geleid, en verder alleen het doel Steenwijk naar de Schansweg toe. Maar goed, of dit nu het gevolg is van lokale politiek of de manier waarop vanaf Nederlands OWN in bredere zin heel matig wordt verwezen naar snelwegen ...
Vooral van wensdenken van de gemeente Steenwijkerland. De weg was vroeger provinciaal, nu gemeentelijk. Maar inderdaad is de Schansweg nog een heel behoorlijke verbinding naar de A32 toe.
Overigens snap ik wel de lol van je gedachten over de verbinding Assen-Oosterwolde.
Ik ken dat gebied op mijn duimpje. Ben geboren en opgegroeid in Assen, en als halve Fries heb ik op weg naar familie zo'n beetje alle routes tussen Assen en Friesland wel eens gezien. Het is niet meer zo vaak dat ik tussen Drachten of Heerenveen en Assen rijd, maar zelf kies ik doorgaans de N919 om van de N381 naar Assen door te steken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 25 feb 2019, 15:47

Pino schreef: ma 25 feb 2019, 13:53 ^^ Assen-Oosterwolde zal je niet sneller naar Amsterdam brengen, maar rationaliseert wel de nodige oost-westverbindingen van Drenthe (maar ook stukken Oost-Groningen) naar Friesland.
Wordt het nog interessanter als je die weg zoals ooit gepland doortrekt naar Luxwoude? ;)
(dat is dan weer in de buurt waar ik opgroeide)
Coen Tunnel schreef: ma 25 feb 2019, 14:39
Pino schreef: ma 25 feb 2019, 14:29 ^^ Google Maps verstopt die Schansweg ook helemaal, terwijl het ook als niet-GOW-80 nog steeds een route lijkt die je heel redelijk naar de A32-zuid kan brengen. Maar het is niet alleen Google dat verstopt. De bewegwijzering aldaar doet ook niets om je efficiënt naar de A32-zuid te brengen, met de doelen Heerenveen en Wolvega waarvoor je westelijk om Steenwijk heen wordt geleid, en verder alleen het doel Steenwijk naar de Schansweg toe. Maar goed, of dit nu het gevolg is van lokale politiek of de manier waarop vanaf Nederlands OWN in bredere zin heel matig wordt verwezen naar snelwegen ...
Vooral van wensdenken van de gemeente Steenwijkerland. De weg was vroeger provinciaal, nu gemeentelijk. Maar inderdaad is de Schansweg nog een heel behoorlijke verbinding naar de A32 toe.
De bewegwijzerde route Meppel - Giethoorn/Emmeloord v.v. (ook vanaf de A32) is via Steenwijk-Noord. Dat is 5,1km om. Een weg moet wel heel 'onbehoorlijk' zijn wil iemand die dat weet bewust zo ver omrijden.

Mocht Steenwijk ooit nog eens uitbreiden ten zuiden van de Schansweg dan mag je hopen dat er een fatsoenlijke bubeko verbinding komt tussen de N333/N334 en :AS: Steenwijk-Zuid. Tot die tijd mogen de N333 en bijbehorende bestemmingen van mij best over de Schansweg worden geleid.
Wegenwiki schreef:De omlegging van Steenwijk en Tuk is eind jaren '80 aangelegd, vermoedelijk tegelijkertijd met de nieuwe A32 rond Steenwijk.
Binnen de moeizame geschiedenis van de A32 is het al heel wat dat destijds ook de N334 westelijk buiten Steenwijk om is gelegd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 feb 2019, 16:28

Schelpenpaadje schreef: ma 25 feb 2019, 15:47De bewegwijzerde route Meppel - Giethoorn/Emmeloord v.v. (ook vanaf de A32) is via Steenwijk-Noord. Dat is 5,1km om. Een weg moet wel heel 'onbehoorlijk' zijn wil iemand die dat weet bewust zo ver omrijden.
En dan zit je er nog mee dat er ook tussen Meppel en Emmeloord meerdere routes zijn die niet voor elkaar onder doen. N375-N334-N762-N331 (via Blauwe Hand, Sint Jansklooster, Vollenhove en Marknesse) is vanuit grote delen van Meppel sneller. Alleen vanuit Oosterboer is het, omdat die wijk slechts naar de Hoogeveenseweg ontsloten is en niet naar de N375, een tikje sneller om dan maar de A32 op te rijden en via Steenwijk (over de Schansweg uiteraard) te gaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » ma 25 feb 2019, 16:32

Schelpenpaadje schreef: ma 25 feb 2019, 15:47
Pino schreef: ma 25 feb 2019, 13:53 Assen-Oosterwolde zal je niet sneller naar Amsterdam brengen, maar rationaliseert wel de nodige oost-westverbindingen van Drenthe (maar ook stukken Oost-Groningen) naar Friesland.
Wordt het nog interessanter als je die weg zoals ooit gepland doortrekt naar Luxwoude?
Daarmee verkort je natuurlijk de route naar de A7 bij Heerenveen en verder westelijk (dus inclusief de A6) nog een stukje. Maar uiteindelijk maar met een kilometer of vijf vanaf de N381, terwijl een uitgebouwde doorsteek Assen-Drie Tolhekken en dan verder via Ureterp naar Heerenveen twintig kilometer winst op zou leveren ten opzichte van een route via Groningen. Dus dan weet je wel waar ik de prioriteit zie.

Vanaf Drie Tolhekken doortrekken naar Luxwoude is natuurlijk leuk als er onbeperkt geld is en er nooit enig lokaal verzet bestaat tegen een nieuwe weg door allerlei achtertuinen. Als je prioriteiten stelt, denk ik dat dit stuk Friesland meer koopt voor één hoogwaardige N381 als ontsluiting naar Groningen-stad, de Friese bevolkingscentra via A7-west en N31 en uiteindelijk het achterland. Liever vijf kilometer extra op sommige verbindingen en dan je geld op de N381 inzetten, dan een beetje geld naar de N381 en een beetje naar de ex-Provinciale Weg 12 naar Luxwoude.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jeff » za 02 mar 2019, 14:49

Ik vroeg mij af of jullie dit misschien weten (aangezien het echt als een enorme SNUP eruit ziet):

https://www.google.nl/maps/@51.7794122, ... 312!8i6656

N215, uitgevoerd als 2x1 GOW-80
Het streetview beeld geeft echter de indruk dat men hier rekende naar 2x2 met 1x EWT-60 neer te leggen, als ik het ruimtebeslag zo zie.
Verder vind ik het raar dat dit stukje geen G3-100 heeft, het wegbeeld (en gedrag is er namelijk wel naar)

2)
https://www.google.nl/maps/@51.8477628, ... 312!8i6656

N497 x N57
Was hier ooit een hollandcomplex/haarlemmermeeraansluiting gepland met de A57 ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » za 02 mar 2019, 16:00

Jeff schreef: za 02 mar 2019, 14:49N215, uitgevoerd als 2x1 GOW-80
Het streetview beeld geeft echter de indruk dat men hier rekende naar 2x2 met 1x EWT-60 neer te leggen, als ik het ruimtebeslag zo zie.
Verder vind ik het raar dat dit stukje geen G3-100 heeft, het wegbeeld (en gedrag is er namelijk wel naar)
Die was mij niet bekend, maar dit lijkt overduidelijk een ruimtereservering. De weg is pas in de jaren '80/'90 zo aangelegd, op de topografische kaart zie ik niet meer gepland staan dan gewoon een provinciale weg.

Dat het geen :G3: is zal komen omdat dit is geopend in de jaren '90, toen waren provincies al meer terughoudend met het toekennen van autowegstatus voor 1x2-wegen.
N497 x N57
Was hier ooit een hollandcomplex/haarlemmermeeraansluiting gepland met de A57 ?
Hoe de aansluiting er precies uit had moeten zien weet ik niet, maar het was inderdaad de bedoeling de N497 gewoon rechtdoor te trekken, vermoedelijk pas als de A57 gebouwd zou worden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » za 02 mar 2019, 16:17

Op het provinciaal wegenplan uit '68 staat de N215 al ingepland als secundaire weg tot onder Middelharnis, waarvan dus alleen het stuk tot Melissant is aangelegd. Ik heb helaas nog geen online versie van de Zeeuwse wegenplannen kunnen vinden, maar meer dan een secundaire weg met ruime aansluiting op de A57 kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Mogelijk was Rockanje toen ook nog in beeld voor expansie voor het toerisme met dus een behoefte aan een ruimere verbinding.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Piles » za 02 mar 2019, 16:37

Lekkere Kwal schreef: za 02 mar 2019, 16:17 Ik heb helaas nog geen online versie van de Zeeuwse wegenplannen kunnen vinden,
Heeft ook weinig zin, Goeree-Overflakkee hoort bij Zuid-Holland ;)

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » za 02 mar 2019, 16:46

^^ :facepalm:... En inderdaad ook bij Hellevoetsluis is een secundaire weg te zien over de A57 heen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem » za 02 mar 2019, 17:07

Als alle rotondes vervangen worden op de manier zoals een tijdje terug al gebeurd is met de kruising met de N218 is er al wat gewonnen.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Piles » za 02 mar 2019, 17:32

Willem schreef: za 02 mar 2019, 17:07 Als alle rotondes vervangen worden op de manier zoals een tijdje terug al gebeurd is met de kruising met de N218 is er al wat gewonnen.
Als het geen 2x2 wordt heeft dat wat mij betreft weinig zin. Dan zit je van N218 tot de Haringvlietdam achter een caravan die niet harder dan 75 rijdt. Want in de zomer is dat echt een drama (net als de N59 trouwens).
Liever 2x2 met gebypasste rotondes, dan kun je tenminste 100 rijden en inhalen :top:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Mark » zo 03 mar 2019, 10:49

Jeff schreef: za 02 mar 2019, 14:492)
https://www.google.nl/maps/@51.8477628, ... 312!8i6656

N497 x N57
Was hier ooit een hollandcomplex/haarlemmermeeraansluiting gepland met de A57 ?
Kaaiman heeft hier een tijd geleden een mooie kaart geplaatst waarop de aansluiting te zien is, inclusief wat achtergrondinformatie.

johnh548
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 feb 2019, 8:42

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door johnh548 » zo 10 mar 2019, 10:03

Zijn deze kaarten hier ook al eens gepost?

De ruit om groningen(structuurschets):
Afbeelding

Wegenplan Friesland 1968:
Afbeelding

Structuurschets Friese wegen:
Afbeelding

johnh548
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 feb 2019, 8:42

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door johnh548 » zo 10 mar 2019, 10:22

Wegenplan van Groningen:
Afbeelding

Plaats reactie