Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » di 10 jul 2018, 14:12

Schelpenpaadje schreef: di 10 jul 2018, 14:06Meest waarschijnlijk lijkt mij om een langer weefvak te verkrijgen. Omdat je aan de andere kant tegen de Dommel aanloopt kon dat alleen met een asymmetrisch ontwerp.
Dat denk ik ook.

Het knooppuntontwerp van vóór de ombouw van de Randweg is overigens overduidelijk herkenbaar in bovenstaande afbeelding.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Teetje
verkeersader
Berichten: 607
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » di 10 jul 2018, 14:43

Boerenkool schreef: do 05 jul 2018, 21:59Het was een idee om een Hoog Catharijne achtig ding neer te zetten van station tot t Stratums eind.
Het was een ontwerp van het gerenommeerde architectenbureau Van de Broek & Bakema uit Rotterdam, die ook de Rotterdamse Lijnbaan hadden ontworpen. Hun Cityplan voor Eindhoven was hierop gebaseerd.

Kern van het Cityplan was een ruggegraatgebouw van 400 meter lang met diverse vleugels. Wonen, werken en recreëren, het moet allemaal in dit gebouw gebeuren. Google maar eens op Cityplan Eindhoven en je komt diverse afbeeldingen en artikelen tegen over dit onderwerp. Erg boeiend allemaal.

Het plan is uiteindelijk afgeblazen omdat de groeiprognoses die het plan als uitgangspunt nam véél te optimistisch waren. Men voorzag eeuwige leegstand en een binnenstad waar niemand wilde zijn.

Er zijn kaartjes waar je een soort stadssnelweg om het centrum heen ziet gaan. De Kennedylaan had volgens dit plan onder het spoor zullen zijn doorgetrokken naar het zuiden. Er had in een ring om het centrum heen véél gesloopt moeten worden om de toegankelijkheid met de auto en die centrumring mogelijk te maken. Ook daar was véél verzet tegen, er was immers in Woensel en Eindhoven-Noord al zoveel gesloopt in de jaren '60
en '70 hetgeen tegen de wil van de bevolking was.

Een grappige SNUP die samenhangt met dit Cityplan is de overgang van de Karel de Grotelaan (aangelegd als brede stadsboulevard, 2x 2 rijstroken en gescheiden) in de Mecklenburgstraat.

https://www.google.nl/maps/@51.43374,5. ... !1e3?hl=nl

Als het Cityplan was uitgevoerd, was de Karel de Grotelaan doorgetrokken tot aan het centrum.
Laatst gewijzigd door Teetje op wo 11 jul 2018, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 jul 2018, 14:49

^^ Hoe zit dat dan met de andere kant van de Karel de Grotelaan? Beide rijrichtingen gaan daar uit elkaar, met stad in via de Meerveldhovenseweg. Dat is om te rijden altijd wel een apart stukje. Had dit ook een "gewone" stadsboulevard/snelweg moeten worden?

Teetje
verkeersader
Berichten: 607
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » di 10 jul 2018, 15:44

^^ Geen idee waarom er destijds voor die afwijkende layout is gekozen. In feite is de oude weg (Meerveldhovenseweg) blijven bestaan en de Karel de Grotelaan er parallel bijgebouwd. En toen het klaar was werd alles eenrichtingsverkeer met een eiland waarop een paar woningen en een winkelcentrum zijn gebouwd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » di 10 jul 2018, 16:38

In Nijmegen (Graafseweg) en Emmen (Houtweg) kom je ook gebouwen in ruime middenbermen tegen. Deze wegontwerpen lijken uit hetzelfde tijdperk (late jaren '60/jaren '70) te stammen.

Het is denk ik een stedenbouwkundige reactie op de grootschaligheid van de grote verkeersaders en asfaltvlakten uit die tijd, een poging om de menselijke maat terug te brengen in de stad en de barrièrewerking te verzachten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 jul 2018, 18:18

Grappig, ik ervaar dit soort layouts juist als barrièreverhogend. Meestal heb je aan weerszijden van stadsassen wijken met tot op zekere hoogte eigen voorzieningen zoals winkels, parken, basisscholen en speeltuinen. Je zult normaal gesproken in het dagelijks leven nog steeds af en toe moeten oversteken, maar naar mijn idee veel minder vaak dan wanneer één weg de stad op twee plaatsen doorsnijd, met woningen en voorzieningen in het midden. Zoals het daar in Eindhoven is de weg ook in een groter deel merkbaar aanwezig.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Victor » di 10 jul 2018, 19:47

Jackbauer1350 schreef: di 10 jul 2018, 12:56 Op dit screenshot van topotijdreis is te zien dat er een uitlopertje aan de rijbaan richting Batadotp zat.
Aan de andere lus opvallend genoeg niet, nu zegt zo'n kaartje ook niet alles uiteraard.
Het viaduct zelf was inderdaad geen SNUP maar het stukje loze rijbaan. Wat Victor beschrijft is dat er een loos stukje aan de andere lus zat.
Ik beschreef geen loos stukje, wel het rechte stuk in de langgerekte lus. Ik noemde die langgerekte lus een tweedelige lus, maar als dat verwarrend is vergeet dat dan maar.
De andere lus met het uitlopertje heb ik nooit gezien, zat niet in onze rijrichting naar en van Duitsland :)
Welk viaduct in welk stukje loze rijbaan je bedoelt begrijp ik nog even niet.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7884
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » di 10 jul 2018, 19:52

^^ Aan de rechterlus zit een uitlopertje op dit kaartje.
Dat bedoelde ik met de SNUP eerder. Coen Tunnel dacht dat ik het ongebruikte viaduct na de ombouw van de uitgerekte lus naar fly-over bedoelde maar ik doelde op het uitlopertje. Kan zijn dat die uitloper er in werkelijkheid nooit heeft gelegen uiteraard.
Jackbauer1350 schreef: di 10 jul 2018, 12:56

Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » di 10 jul 2018, 21:46

Schelpenpaadje schreef: di 10 jul 2018, 14:06
Apart eigenlijk dat men de lus rechtsonder krapper ontwierp dan de 'tijdelijke' lus in het bestaande knooppunt.
Je kunt het ook omdraaien: de lus linksonder is langgerekter. Dat kan meerdere redenen hebben. Meest waarschijnlijk lijkt mij om een langer weefvak te verkrijgen. Omdat je aan de andere kant tegen de Dommel aanloopt kon dat alleen met een asymmetrisch ontwerp.
Die volg ik niet. In het gebouwde knooppunt zijn twee lussen:

- Linksonder, die in het ontwerp vervangen is door een fly-over
- Rechtsonder, die in het ontwerp kleiner is

De gebouwde lussen zijn allebei 'langgerekt', dus wat is dan het omdraaien hierbij?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 jul 2018, 22:35

De lus linksonder is ovaal en de lus rechtsonder is 'gewoon' rond.
Door de langgerektere linker lus is het weefvakken tussen de twee lussen langer. Ik weet niet of dat het doel is geweest maar het lijkt me plausibel.

Er werd gevraagd waarom de lus linksonder groter zou zijn. Met omdraaien bedoel ik de redenering omdraaien: de lus rechtsonder kon niet groter omdat de Dommel in de weg lag. Vandaar de ongelijkheid.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op wo 11 jul 2018, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Bij het reageren op een bericht direct boven je alsjeblieft de ^^-tekens gebruiken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » wo 11 jul 2018, 0:52

Schelpenpaadje schreef: di 10 jul 2018, 22:35Er werd gevraagd waarom de lus linksonder groter zou zijn.
Nee, er werd gevraagd waarom de toen bestaande lus groter was dan de toen geplande lus. Allebei rechtsonder dus.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 11 jul 2018, 6:54

^^ inderdaad :top:

Voor de verduidelijking:
Afbeelding

Waarom is de aangelegde rode lus groter dan de geplande blauwe lus uit het ontwerp? Er zou toch genoeg ruimte moeten zijn om de bestaande lus intact te houden?
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 11 jul 2018, 9:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2737
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » wo 11 jul 2018, 7:40

Kaaiman schreef: di 10 jul 2018, 16:38 In Nijmegen (Graafseweg) en Emmen (Houtweg) kom je ook gebouwen in ruime middenbermen tegen. Deze wegontwerpen lijken uit hetzelfde tijdperk (late jaren '60/jaren '70) te stammen.

Het is denk ik een stedenbouwkundige reactie op de grootschaligheid van de grote verkeersaders en asfaltvlakten uit die tijd, een poging om de menselijke maat terug te brengen in de stad en de barrièrewerking te verzachten.
Eenzelfde soort vreemde gescheiden wegen kom je ook tegen in Wessem (De Lange Beemdens) en Maasbracht (Echterstraat en Stevensweerterweg). Allebei niet bepaald wereldsteden.

Gebruikersavatar
rikthoff
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 mar 2011, 20:51

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door rikthoff » wo 11 jul 2018, 9:18

Lekkere Kwal schreef: wo 11 jul 2018, 6:54 Waarom is de aangelegde rode lus groter dan de geplande blauwe lus uit het ontwerp? Er zou toch genoeg ruimte moeten zijn om de bestaande lus intact te houden?
Ik denk dat dat te maken heeft met de loop van de Dommel.
Die moet verlegd worden omdat men de ruimte ten zuiden van de oorspronkelijke loop nodig heeft voor de relatie N->O.

Teetje
verkeersader
Berichten: 607
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » wo 11 jul 2018, 11:23

Kijkend naar de kaarten van Eindhoven-Noord zie ik dat de Huizingalaan daar op getekend is in zijn huidige vorm. Maar die weg eindigt heel abrupt en op een manier waarvan je zou kunnen denken dat deze ooit verder door had moeten lopen.

Ik heb me ook altijd verbaasd over het feit dat deze Huizingalaan werd aangelegd als een brede stadsboulevard (vergelijkbaar met de Karel de Grotelaan), maar géén aansluiting met de A58 had, ook niet vóór de aanleg van de A50 met de huidige afrit 6.

https://www.google.nl/maps/@51.498328,5 ... !1e3?hl=nl

Op geen enkele kaart echter vind ik daar iets over terug.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 11 jul 2018, 11:47

^^ Het lijkt me dat daar nooit echt een noodzaak voor is geweest. Tot de A50 werd aangelegd had een directe aansluiting op de A58 niet echt meerwaarde ten opzichte van de route via de Boschdijk/Eindhovenseweg. Daarna was er weinig ruimte voor nog een aansluiting tussen KP Ekkersweijer en de aansluiting Ekkersrijt.

Een directe verbinding tussen de Huizingalaan en de aansluiting Ekkersrijt is misschien nog een optie, maar dan belast je die aansluiting nog meer en vanuit het zuiden zit je via de Kennedylaan ook zo op de randweg en A50.

Wat ik me nog kan voorstellen is dat er plannen zijn geweest om de Verlengde Huizingalaan door te trekken naar de N620 om een alternatief te bieden bij calamiteiten en om de huidige wegen en aansluitingen wat te ontlasten. Maar daarvoor moet je dwars door natuurgebied.

Teetje
verkeersader
Berichten: 607
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » wo 11 jul 2018, 12:21

^^ Ik weet het niet, volgens mij had een afrit daar wel degelijk toegevoegde waarde gehad zeker als je je bedenkt wat een enorme uitbreidingsplannen Eindhoven daar had. En m.b.t. de afstand tot de toenmalige aansluiting met de Boschdijk: er werden wel afritten korter op elkaar aangelegd.

Bovendien: waarom zou je een weg zó breed en ruim tot voorbij de snelweg aanleggen en verder niets?? :dontknow:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » wo 11 jul 2018, 16:25

Egbert schreef: wo 11 jul 2018, 7:40 Eenzelfde soort vreemde gescheiden wegen kom je ook tegen in Wessem (De Lange Beemdens) en Maasbracht (Echterstraat en Stevensweerterweg). Allebei niet bepaald wereldsteden.
Dat zijn standaardwegen met twee rijbanen. Daar liggen er duizenden van in Nederland. Het ging hier om wegen waarbij beide rijbanen zo ver uit elkaar liggen dat er gebouwen tussen staan.
Kaaiman schreef: di 10 jul 2018, 16:38 In Nijmegen (Graafseweg) en Emmen (Houtweg) kom je ook gebouwen in ruime middenbermen tegen. Deze wegontwerpen lijken uit hetzelfde tijdperk (late jaren '60/jaren '70) te stammen.

Het is denk ik een stedenbouwkundige reactie op de grootschaligheid van de grote verkeersaders en asfaltvlakten uit die tijd, een poging om de menselijke maat terug te brengen in de stad en de barrièrewerking te verzachten.
Ook Leidschendam heeft er eentje (Oude Trambaan). Kijkende op Topotijdreis zie ik wel grote verschillen tussen de voorbeelden. In zowel Nijmegen als Leidschendam is een rijbaan ouder dan de ander en is de tweede rijbaan pas aangelegd toen de bebouwing er al stond. De oude weg was te smal voor 2x2 rijstroken, dus heeft men daar een eenrichtingsweg van gemaakt en de andere rijbaan er omheen gelegd. Het was dus een zuiver pragmatische oplossing zodat men niet complete woonstraten hoefde te slopen.
In Eindhoven en Emmen is alles echter even oud en staat er in beide gevallen een winkelcentrum in het midden. Ik gok dus dat deze ontwerpen vanuit een meer stedenbouwkundige hoek komen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » wo 11 jul 2018, 17:19

verfmeer95 schreef: wo 11 jul 2018, 16:25 Ook Leidschendam heeft er eentje (Oude Trambaan). De oude weg was te smal voor 2x2 rijstroken, dus heeft men daar een eenrichtingsweg van gemaakt en de andere rijbaan er omheen gelegd.
In het geval van Leidschendam zit de clou in de naam: het tracé van de tram (de oude trambaan dus) kon vrij gemakkelijk gebruikt worden als tweede rijbaan.
verfmeer95 schreef: wo 11 jul 2018, 16:25In Eindhoven en Emmen is alles echter even oud en staat er in beide gevallen een winkelcentrum in het midden. Ik gok dus dat deze ontwerpen vanuit een meer stedenbouwkundige hoek komen.
In Rijswijk heb je beide situaties op verschillende delen van dezelfde weg: de Pr. Beatrixlaan kruist de Van Vredenburchweg met wat oude huizen in de middenberm, en even verderop ligt een parkeerterrein + autowasbedrijf in die middenberm, geheel zo ontworpen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 11 jul 2018, 18:17

In Amersfoort delen de Utrechtseweg, Arnhemseweg en Kersenbaan ook een circuit van straten met eenrichtingsverkeer. Een vaker toegepaste oplossing om groeiende verkeersstromen het hoofd te bieden dus. Al kan de voorgeschiedenis sterk verschillen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » wo 11 jul 2018, 19:36

harry schreef: wo 11 jul 2018, 17:19
In Rijswijk heb je beide situaties op verschillende delen van dezelfde weg: de Pr. Beatrixlaan kruist de Van Vredenburchweg met wat oude huizen in de middenberm, en even verderop ligt een parkeerterrein + autowasbedrijf in die middenberm, geheel zo ontworpen.
Was het plan daar niet om een soort stadsautosnelweg te bouwen, vergelijkbaar met de Kruithuisweg in Delft? De huizen konden in de eerste fase nog blijven staan, terwijl een parkeerterrein zo weg is als het moet.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 11 jul 2018, 22:23

^^ niet zozeer de Kruithuisweg, maar juist het verlengde deel van de Pr Beatrixlaan in Delft (thans ook Pr Beatrixlaan geheten) heeft het bedoelde profiel gekregen als onderdeel van de originele plannen als SW15.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem » do 12 jul 2018, 8:29

Die SW15 zou oorspronkelijk doorgetrokken worden naar Schiedam (naast de A4), maar daar is het nooit van gekomen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » do 12 jul 2018, 15:10

Lekkere Kwal schreef: wo 11 jul 2018, 22:23 ^^ niet zozeer de Kruithuisweg, maar juist het verlengde deel van de Pr Beatrixlaan in Delft (thans ook Pr Beatrixlaan geheten) heeft het bedoelde profiel gekregen als onderdeel van de originele plannen als SW15.
Het oostelijke gedeelte van de Kruithuisweg is al gebouwd als stadsautoweg, en het westelijke gedeelte had ruimtereservering ervoor. Dat is nog het beste te zijn bij de kruising met de Voorhofdreef. Op de kruising met de S15 hadden beide wegen het kruispunt ongelijkvloers moeten kruisen. Ten tijde van de bouw van Tanthof-West is men van het plan afgestapt en heeft men op de ruimtereservering de Raad van Europalaan en de Burgemeestersdreef aangelegd.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op do 12 jul 2018, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » do 12 jul 2018, 15:11

^^ wat heeft dat met de Pr Beatrixlaan in Rijswijk te maken?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » do 12 jul 2018, 15:15

^^ Niets, maar ik wilde alleen zeggen dat de Kruithuisweg dus wel als stadsautoweg gepland was, in tegenstelling tot wat jij zei.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » do 12 jul 2018, 15:26

^^ er lopen twee kenmerken door elkaar. De kruising Voorhofdreef in de Kruithuisweg, en de ruime kruisingen in de Pr Beatrixlaan in Rijswijk en Delft (SW15), maar ook bijvoorbeeld de N471 bij de Melanchtonweg zijn voorbeelden van ongelijkvloerse secundaire wegen, dus een 'stroomweg' avant la lettre. Die hebben specifiek bij kruisingen een enorme middenberm vol grasland waar ooit de verdieping of verhoging moest komen om de ongelijkvloerse kruising mogelijk te maken.

Het onderscheidende met een stadsautosnelweg is dat die een constant breed profiel hebben (dus niet per kruising) en meestal op een verhoogd lichaam liggen. De rijbanen zijn dan ook rechtlijnig en niet breed-smal-breed-smal per aansluiting. Dat is ook op de Kruithuisweg het geval ten oosten van de Voorhofdreef, dus het :G3: stuk over de Kruithuisbrug en langs aansluiting Schoenmakerstraat. Zie ook de Gooiseweg in de Bijlmer die zelfs maar op 1 baanlichaam is aangelegd met enorme aansluitingen.

Dat was bij de Pr Beatrixlaan dus niet de bedoeling en ook niet bij de Kruithuisweg vanaf de kruising Voorhofdreef. Dan had men het zandlichaam doorgetrokken tot aan RW19 (thans A4) en was de Voorhofdreef net als Schoenmakerstraat verbonden geweest.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op do 12 jul 2018, 15:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Teetje
verkeersader
Berichten: 607
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » do 12 jul 2018, 15:28

Teetje schreef: wo 11 jul 2018, 11:23De Huizingalaan werd aangelegd als een brede stadsboulevard, maar had géén aansluiting met de A58
Nu ik er nog eens over nadenk realiseer ik me dat je ten zuiden van Eindhoven een vergelijkbare situatie hebt met de Professor Holstlaan (verlengde van de Bayeuxlaan) onder de A2-A67 door, op de gemeentegrens met Waalre (de Burgemeester Mollaan door en rond Aalst).

Je zou je van beide wegen kunnen voorstellen dat de gemeente Eindhoven er wel veel waarde aan hechtte, maar de aangrenzende gemeenten (Son & Breugel en Waalre) misschien iets over zich hadden van "wat moeten wij met zo'n véél te brede weg?" en dat dat de reden is waarom beide wegen een beetje ongelukkig eindigen in min of meer het "niets". Want alhoewel de Eindhovense Professor Holstlaan in Waalre als Burgemeester Mollaan verder gaat, maakt de weg daar een haakse bocht en loopt terug naar de N69. Geen echt voor de hand liggende verbinding, een verder verloop richting Waalre-Dorp was logischer geweest m.i.

Overigens is het viaduct in de A2-A67 véél breder dan de huidige weg die aan de Waalrese kant jaren terug al gedowngraded werd.

https://www.google.nl/maps/@51.4061561, ... 6656?hl=nl

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » do 12 jul 2018, 15:48

^^ Beetje vergelijkbaar met de verschillen van mening tussen Appingedam en Delfzijl over hoe zij met elkaar verbonden moesten worden:
https://www.google.nl/maps/@53.3249218,6.884275,17.75z
(Weg naar Den Dam)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Steyn_E » do 12 jul 2018, 19:15

Teetje schreef: do 12 jul 2018, 15:28
Teetje schreef: wo 11 jul 2018, 11:23De Huizingalaan werd aangelegd als een brede stadsboulevard, maar had géén aansluiting met de A58
Nu ik er nog eens over nadenk realiseer ik me dat je ten zuiden van Eindhoven een vergelijkbare situatie hebt met de Professor Holstlaan (verlengde van de Bayeuxlaan) onder de A2-A67 door, op de gemeentegrens met Waalre (de Burgemeester Mollaan door en rond Aalst).

Je zou je van beide wegen kunnen voorstellen dat de gemeente Eindhoven er wel veel waarde aan hechtte, maar de aangrenzende gemeenten (Son & Breugel en Waalre) misschien iets over zich hadden van "wat moeten wij met zo'n véél te brede weg?" en dat dat de reden is waarom beide wegen een beetje ongelukkig eindigen in min of meer het "niets". Want alhoewel de Eindhovense Professor Holstlaan in Waalre als Burgemeester Mollaan verder gaat, maakt de weg daar een haakse bocht en loopt terug naar de N69. Geen echt voor de hand liggende verbinding, een verder verloop richting Waalre-Dorp was logischer geweest m.i.

Overigens is het viaduct in de A2-A67 véél breder dan de huidige weg die aan de Waalrese kant jaren terug al gedowngraded werd.

https://www.google.nl/maps/@51.4061561, ... 6656?hl=nl
Zou het wat te maken kunnen hebben met de voormalige spoorlijn aldaar? Mogelijk was er een weg gepland tot aan de Europalaan in Valkenswaard over het oude spoortrace. Of had daar ooit de aansluiting voor de High Tech Campus moeten liggen in plaats van aan de westkant.

Plaats reactie