Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Mark » ma 03 apr 2017, 12:47

Dat was ik nog vergeten te schrijven inderdaad, voor de verbreding van de A2 had je daar de vorkaansluiting Hedel (afrit 18) liggen die aantakte op de Oude Rijksweg. Daar zie je nog wel de sporen van (en op Streetview zijn nog beelden van de afrit in gebruik).

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door MaartenE » ma 03 apr 2017, 14:58

Dan heb ik niks gezegd, en zijn het sporen van een ooit uitgevoerd plan. ;)
Bedankt voor de informatie heren!
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Chris079 » ma 10 apr 2017, 19:09

^^ Als je met streetview terug in de tijd gaat, zie de sporen van de oude Rijksweg nog veel beter:

https://goo.gl/maps/nZQV6RDHNZC2
Zoals hier heeft nog veel meer straatverlichting gestaan, dan na de vervanging ervan.
Ook het oude oorspronkelijke fietspad is beter zichtbaar.

Zo ook t.p.v. het viaduct:
https://goo.gl/maps/eAAkMZFU71o


Ook bij het spoorviaduct, zie je nog duidelijk sporen van de oude Rijksweg. Ruimte voor 2x2 rijstroken en fietsverkeer ging meer bovenlangs door de kleine doorgangen.
https://goo.gl/maps/r8yxGYXs1wL2

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Boerenkool » za 22 apr 2017, 22:54

Een historische SNUP is de overgang van het Domplein op de Korte Nieuwsstraat in Utrecht. Er zit een verspringing in de breedte van de weg. Men is vanuit het domplein ooit met een wegverbreding begonnen maar heeft dat nooit afgemaakt. Op het Domplein staat een rijtje gebouwen ingesprongen en later dan Middeleeuws, op de Korte Nieuwsstraat is de rooilijn blijven liggen maar gezien de vele nieuwbouw zal de gemeente misschien al een grondpositie hebben gehad of is de herbouw uit die tijd alweeer gesloopt.

Ook een zeer historische SNUP is te vinden in Marken, waar in de Franse tijd een voorloper van t Noordzeekanaal is te vinden. De zuiderzee rond Pampus was ondiep en daar liepen schepen vast (voor Pampus liggen, nog steeds een uitdrukking). Bij IJmuiden was nog geen sluis en het noordzeekanaal was er nog niet eens, er zou een kanaal komen bij Marken. Je kan het door het eiland heen nog beetje zien lopen, oa op plek grote parkeerterrein. Ik geloof ook dat sommige dammen naar Marken al voor die reden zijn aangelegd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » za 22 apr 2017, 23:38

^^ Die is al eens langs gekomen op het forum, het Goudriaankanaal.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 25 apr 2017, 15:29

Aangezien hier en elders melding wordt gemaakt van oude plannen voor brede wegen met nieuwe doorbraken door binnensteden: deze plannen waren er ook in Leeuwarden. Een spoor hiervan is in dit topic volgens mij nog niet genoemd.

De Prins Hendrikbrug had de opmaat moeten zijn voor een brede verbindingsweg naar de noordkant van het centrum. De brede vaste brug (door sommigen steevast schimpend 'betonplaat' genoemd) verving een sierlijke draaibrug over de ooit voor de handel zo belangrijke zuidelijke stadsgracht.

De breedte die was bedacht voor deze weg dwars door de binnenstad is duidelijk aan de brug af te leiden. Net als het nog originele profiel van de Prins Hendrikstraat, waarna nog meer panden en stegen het veld hadden moeten ruimen. Door verzet tegen de benodigde sloop is deze weg er niet gekomen, maar de brug herinnert er nog wel tot op de dag van vandaag aan.

Naar aanleiding van een burgerinitiatief is de gemeenteraad voorzichtig voorgesorteerd richting een nieuwe beweegbare brug. Dit keer niet om de handelskades te kunnen bedienen, maar om de recreatievaart onder meer een nieuwe route naar de mooiste haven van ons land te bieden. Voor deze 'vergissing uit het verleden' ongedaan gemaakt kan worden zal er echter eerst een schip met geld moeten aanmeren.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Robbert297 » di 25 apr 2017, 15:42

^^ Verrek. Dit heb ik nooit geweten en ik kom hier normaal gesproken* dagelijks langs! Zo leer je nog eens wat. :)

* Deze periode niet ivm stage.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » di 25 apr 2017, 16:03

Zou dat een verband hebben gehad met een doorgetrokken Overijsselselaan?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 25 apr 2017, 16:18

^^ De Overijsselseweg (voorganger van de Overijsselselaan welke deels een nieuw tracé heeft gekregen) liep vroeger door over de Verlengde Schrans en de Schrans.

Al deze wegen (naast deze drie ook de nog wat oudere Brédyk) zijn grotendeels aangelegd over oude dijken van de Middelzee. Deze dijken vormden na het droogvallen van de zee de scheiding van het 'Aldlân' en het 'Nijlân', waarnaar in Leeuwarden wijken zijn vernoemd. Noordelijker ligt de Wirdumerdijk en de gracht het Naauw schijnt heel vroeger een sluis te zijn geweest. Nog iets noordelijker ligt het echte oude deel van de binnenstad, gedeeltelijk op de oude terpen Oldehove en Nijehove.

De verbinding tussen de Verlengde Schrans en de Overijsselseweg moet zijn opgeheven met de openstelling van de Oostergoweg (Oostergo was de naam van de streek in Friesland ten oosten van de Middelzee). Ik kan zo snel even niet vinden wanneer die precies is geopend, maar zoals ik nu kan vinden ergens in de jaren '60 '70.
Aan delen van diezelfde Oostergoweg lijkt het alsof deze weg 2+2 rijstroken had kunnen krijgen, of ooit deels heeft gehad. Een brug over het riviertje de Potmarge is al net zo'n inspiratieloze betonplaat. Het is tegenwoordig niet meer voor te stellen maar op de plek van het noordelijke deel van de Oostergoweg bevonden zich ooit een watertoren en een wijkje met arbeiderswoningen.

Tussen de Oostergoweg en de geplande as dwars door de binnenstad kan, gezien de tijd, dus wel een verband bestaan.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op di 25 apr 2017, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 25 apr 2017, 16:35

Hier gaat wel een interessant laatje geschiedenis open.

Ik ben wat aan het spitten op de website van het Historisch Centrum Leeuwarden, waar onder meer raadsverslagen zijn in te zien. Ik vond een verslag uit januari 1973 waar nog wordt gesproken over een "geprojecteerde Oostergoweg". Volgens dit verslag had die weg na een tunnel onder het spoor rechtdoor moeten lopen, westelijk van de Kanaalstraat, om daar aan de sluiten op de Zuidergrachtswal. Uit deze verslagen blijkt verder dat er in de jaren '70 al geld gereserveerd was voor o.a. tunnels onder het spoor.

Het zou boeiend zijn om wat tekeningen te vinden van hoe dit er allemaal uit had moeten zien.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » di 25 apr 2017, 16:47

Ik ging in 1988 de HTS verkeerstechniek doen. Toen was de Schrans net afgesloten en de Oostergoweg geopend.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 25 apr 2017, 16:55

^^ Even wat gezocht in dat jaar en dat moet kloppen.

Bijvoorbeeld ergens in dat jaar een klacht van een inspreker dat de afsluiting van de Verlengde Schrans slechts met een paar simpele schrikhekken was geregeld (met als antwoord: die afsluiting kan pas worden afgemaakt nadat de nieuwe weg open is).

Hoeveel uren en geld zouden er in ruim 20 jaar verloren zijn gegaan met praten over wegen die er grotendeels nooit zijn gekomen ;)

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Naturist » di 25 apr 2017, 21:02

^^ Mompelt iets met voortschrijdend inzicht. :)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wesso » di 25 apr 2017, 21:19

Voortschrijdend inzicht dat zelfs na 20 jaar niet van de grond komt? Daar ken ik genoeg voorbeelden van...
:denk:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Naturist » di 25 apr 2017, 22:14

^^ Politiek he, iedereen is maar voor zo'n jaar of 4 tot 8 verantwoordelijk en de volgende wil het weer heel anders of laat zich dat vertellen.
Maar ik zou toch liever niet door een centraal committee willen laten leiden want dan komt er of een heel groot ding of juist helemaal niets van de grond
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » do 04 mei 2017, 11:31

Om nog even op deze post en de discussie die er op volgde terug te komen:
Schelpenpaadje schreef:Aan de noordwestkant van Leeuwarden ligt tussen de stad en de vliegbasis een ruimtereservering om de voormalige N383 door te trekken ten noorden van Leeuwarden.
Afbeelding
Google Maps

*knip*
Op een structuurschets uit 1971 voor het recreatiegebied Groene Ster (ontwikkeld op een voormalige vuilstort) zijn zowel het huidige N355-tracé als een snelweg direct ten zuiden van Gytsjerk ingetekend:
Afbeelding
Bron en volledige kaart op hogere resolutie: HCL

Gezien het hier een gemeentelijke kaart voor het recreatiegebied betreft moeten deze ingetekende wegen binnen deze schets vooral als 'optie' worden gezien, maar vast wel gebaseerd op werkelijke visies/plannen op rijksniveau. Waaronder het Rijkswegenplan 1968.

Opvallend is dat alleen bij het nieuwe tracé voor de E10/A9 een ongelijkvloerse aansluiting is ingetekend (met de N361). Op het tracé van de huidige N355 lijken afritten ingetekend, maar als je goed kijkt zie je dat dit uitbuigingen van de parallelwegen zijn, ongeveer zoals het er momenteel ook bijligt.

De richting van de nieuwe snelweg lijkt te kloppen met een noordelijker tracé tot aan Burum of in elk geval tot voorbij Hurdegaryp. Het lijkt wel alsof de weg tussen hier en Marsum noordelijk van Lekkum en Snakkerbuorren had moeten lopen.

Uitgaand van de structuurschets voor de Groene Ster durf ik niet te concluderen of de aansluiting bij de Kleine Wielen van vóór of na 1971 cq. de ontwikkeling van het recreatiegebied was. Op de schets ligt de aansluiting voor het gebied westelijker. Een blik op Google Maps geeft de indruk dat dit ook in werkelijkheid het geval moet zijn geweest en deze later een stuk naar het oosten is verplaatst waar deze nu ligt. Hoe en wanneer precies blijft op basis van deze info gissen.

Echte sporen van dit deel van het nieuwe tracé lijken er niet te vinden.
Ook van de rest van de schets zijn diverse delen niet gerealiseerd of anders ingevuld of pas bij de uitbreiding begin jaren '90 gerealiseerd.
SPOILER: TOON

Aan de mods: ik heb deze post hier maar geplaatst vanwege de eerdere discussie hierover in dit topic. Als dit beter thuishoort in het topic over de N355 of een apart topic over de E10/A9 dan laat ik dit in alle vertrouwen aan jullie wijsheid over.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » ma 05 jun 2017, 17:13

Gisteren reed ik over de A10 (buitenring) en viel het me op dat er naast het viaduct van de Nieuwe Leeuwarderweg (S116), aan de noordkant nóg een aardenbaan ligt.

Ik heb het over deze plek en op wegniveau vanuit deze hoek gezien.
Van boven lijkt het alsof van de Buikslotermeerdijk ooit een doortrekking was voorzien. Ik ken de geschiedenis van die weg niet en ben ter plaatse niet echt bekend, maar in de huidige tijd ziet deze er nogal onbeduidend uit.

Iemand een idee?

Ik had al even gezocht binnen dit topic, maar volgens mij was dit nog niet genoemd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22842
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » ma 05 jun 2017, 17:45

^^ Oude tracé van de Leeuwarderweg. Is al eens voorbijgekomen. Geen SNUP dus, maar ooit in gebruik geweest.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » di 06 jun 2017, 8:19

^^ Sorry, ik heb gezocht naar of dat al ergens gemeld was maar dat had ik niet gevonden.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » di 18 jul 2017, 14:04

Ik kijk tijdens het autorijden natuurlijk op de weg :dyn_hyp: , maar kijk ook graag om me heen als ik op plekken kom waar ik niet vaak kom. En dan vallen mij soms dingen op...

Had de Larserringweg/N309 hier ooit moeten aansluiten op de A6, of was dat ooit het geval?

Een vrij brede strook bomen ontbreekt en ook het bruggetje heeft naast de weg een strook begroeiing.
Die brug viel me gisteravond op door de begroeiing. Ook is er op Streetview te zien dat er een fietsstrook/voetgangersstrook op de brug zit die van niets naar nergens leidt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jul 2017, 17:16

^^ Een restant uit het verleden:

Afbeelding

Dit stukje van de Larserringweg was ooit deel van de route tussen Lelystad en Dronten, die tussen de Polderdreef (tegenwoordig deels Runderweg) en Dronterweg liep. Door de bouw van de A6 is een groot deel verdwenen, al lag deze weg volgens mij pal ten oosten van de huidige A6, waar nu deze bomenrij staat: https://www.google.nl/maps/@52.5197978, ... 312!8i6656

Op de satellietbeelden is duidelijk de ruimte in het midden van deze bomenrij te zien, vermoedelijk liep de Larserringweg hier.

Ik ben benieuwd of die klinkers op de Larserringweg nog de originele klinkers uit de jaren '60 zijn. Ik vermoed van wel. Het lijkt me sterk dat men in de jaren '80 'gedegradeerd' zou hebben door het asfalt door klinkers te vervangen. Ook de oude markering lijkt er nog te liggen, met een enkelzijdig inhaalverbod in een bocht: https://www.google.nl/maps/@52.506158,5 ... 312!8i6656

Dit stukje asfalt lijkt me dan ook al 55-60 jaar oud te zijn: https://www.google.nl/maps/@52.5069732, ... 312!8i6656

Mooie vondst! :top:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » wo 18 okt 2017, 10:02

De omlegging van de Guisweg van Koog aan de Zaan naar Westzaan loopt van niets naar nergens. Maar vanaf de scherpe bocht bij Westzaan ligt precies in het verlengde van de Guisweg een overbreed viaduct in de A8. Hier had de weg waarschijnlijk doorgetrokken moeten worden.

Maar waarheen? Hier zijn geen sporen zichtbaar voor een aansluiting op de A8, dus een nieuwe provinciale weg naar Krommenie lijkt het me niet. Nog los van het feit dat de N246 die verbinding prima faciliteert en wél een aansluiting op de A8 heeft.

Net ten noorden van het viaduct ligt een opmerkelijke kromming in de sloot. Dit kan puur zijn voor een goede doorstroming in deze sloot. Of is het eigenlijk een cunet om de weg in aan te leggen? Als dat zo is, lijkt het erop alsof men een wegenstructuur had bedacht voor uitbreiding van de woonwijken van Zaandijk.

Wellicht een soort ring/ruitstructuur?
Afbeelding

Of had men hier toch wel een aansluiting gepland? Want het viaduct is behoorlijk breder dan die iets oostelijker over de Guisweg, dus dat zou kunnen duiden op een halfklaverblad. Of een aansluiting voor de ooit geplande Hemautosnelweg, de A26?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 okt 2017, 10:47

^^ Gezien de halve aansluiting 3 ligt een aansluiting die in elk geval verkeer van en naar de A8-west mogelijk maakt wel voor de hand.

Deze zou dan wel erg dicht bij de verbinding met de huidige N8 komen te liggen.

Ik zie er eerder het beginnetje van een weg naar de huidige N8 naar Wormerveer in. Zo ontlast je Westzaan van doorgaand verkeer en zou je (bijvoorbeeld bij een doorgetrokken A8) de bestaande afritten kunnen bundelen t.h.v. deze nieuwe verbinding.

Dat dat viaduct in het verlengde van de N515 ligt kan ook toeval zijn. Er is niet echt sprake van overbreedte doordat onder het viaduct zowel een weg als een waterverbinding loopt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » wo 18 okt 2017, 11:53

Er was een groot knooppunt gepland tussen de Coentunnelweg en de Hemtunnelweg. Dat is de reden dat de Guisweg is afgebogen naar het oosten. Op de plek waar de A8 de vroegere Guisweg "kruist" zou het hart van het knooppunt komen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 18 okt 2017, 12:18

Ik kwam hier een plaat je tegen. Helaas lijkt het rapport gepaywalled te zijn.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » do 19 okt 2017, 10:00

Dat viaduct was inderdaad voor een doorgetrokken omgelegde Guisweg. Maar niet afbuigend naar de woonwijk - die was immers niet als zodanig gepland.

Twee variantentekeningen van het knooppunt van de Coentunnelweg en de Hemtunnelweg:

Afbeelding

Afbeelding

Overigens vraag ik me nog altijd af waar de noordelijke tak van het knooppunt naartoe had moeten leiden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » do 19 okt 2017, 10:22

Ik ben zelf niet bekend met de periode wanneer dat trace gepland was, maar is het hetzelfde trace op de kaart van het PWP '88?
Afbeelding
Bron: het topic van Mavas

Of was de Hemtunnelweg slechts een studie zoals de volledige A80 die nooit als zodanig op een PWP/RWP verschenen is?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Naturist » do 19 okt 2017, 13:18

Rene schreef:Overigens vraag ik me nog altijd af waar de noordelijke tak van het knooppunt naartoe had moeten leiden.
Als ik het zo bekijk lijkt het doel Wieringerwerf, dwars door de Beemster het meest voor de hand liggend.
Zoals iemand al eerder tegen mij zei: "Een snelweg om de 20 a 30 Km is niet wenselijk meer." Maar als je daar nu wel vanuit zou gaan, kom je vanzelf bij zo'n route tussen de 2 huidige stroomwegen in.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem » do 19 okt 2017, 15:05

Op de topografische kaart van ergens in de jaren '70 staat het trace van de N57 op Goeree zo ingetekend:

Afbeelding

Waren er echt plannen om de N57 zo door het Grevelingenmeer aan te leggen?

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door RikB » do 19 okt 2017, 15:27

Stukje landjepik van het water en geen gedoe met NIMBY. Misschien dure dijk, maar IMBY is vaak ook duur, en land kan je verkopen. :top:

Plaats reactie