Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Alain » di 26 jul 2005, 17:42

Nederland heeft als klein landje een ruimtelijke planningstraditie hoog te houden. Zo ook in het snelwegennet. Zo nu en dan gaan die plannen wegens een veelheid aan redenen niet door, maar zijn er wel sporen van terug te vinden. Misschien te veel om op te noemen, en ik ken ze bij lange na niet allemaal. Toch lijkt het me leuk om op dit forum een 'database' van dergelijke sporen aan te leggen, in lijn met de knooppuntenoverzichten (evt. met plattegronden, foto's e.d.).
Iedereen die zo'n 'stille getuige' kent, wordt geacht hier te posten. Ik zal er een paar noemen die ik zo uit mijn hoofd ken (die met een '?' zijn vermoedens; eventuele foute vermeldingen mijnerzijds zie ik ook graag gecorrigeerd - ik gebruik slechts mijn eigen observaties, en informatie die ik her en der op dit forum verspreid gevonden heb):

A1-A30 knp./afrit Barneveld: vanaf de A30 zijn duidelijk de extra onderdoorgangen onder de A1 te zien voor de parallelbanen voor 'knooppunt Barneveld', waar de A30 moest worden doorgetrokken. Tot op de dag van vandaag niet gebeurd. (?)

A1-A6 knp. Muiderberg. De voor het smalle busbaantje belachelijk brede onderdoorgang onder de A6, parallel aan de noordelijke rijbaan van de A1. Bedoeld voor de verbinding A9/6 ri. Almere -> A1 Muiderberg - Watergraafsmeer. (?)

A29 aansluiting met N259/268 bij Dinteloord: het einde van de A29 bestaat uit de afritten van de snelweg A4/29 die hier richting Antwerpen doorgetrokken had moeten worden.

knp. Coenplein: een ongebruikte flyover is zichtbaar, rijdend vanuit de Coentunnel richting het knooppunt. Wordt mogelijk gebruikt voor de aansluiting met de Tweede Coentunnel.

A27 afrit 33 (Hilversum): deze afrit is buitenproportioneel voor zijn huidige functie: hier had de A80 moeten komen.

A9 afrit 4 (Amstelveen): deze afslag had het knooppunt met de A3 moeten worden. Vooral vanuit de lucht zijn de grondwerken nog goed te zien.

knp. A58-A50, aansluiting Kennedylaan: De vreemde, scherpe bocht van de A58 naar de Kennedylaan creëert ruimte voor een langs de oostkant van Eindhoven doorgetrokken A58 tussen de beide aansluitingen in. (?)

Goed, verder kom ik voorlopig niet, maar er zullen nog wel meer sporen van plannen zijn. Roept u maar!

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 26 jul 2005, 17:59

Op KP Benelux zijn ook nog grondwerken voor de doortrekking.
A4 afrit 14 is net zoals bij de A29.

Ik weet er nog een paar maar moet nu eten :)

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » di 26 jul 2005, 18:08

Kethelplein A4 allerlei viaductondersteunende betonstructuren zonder viaduct erop...

Einde A8...afritvorm
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 26 jul 2005, 18:55

-KP Zoomland -> Onafgemaakte afrit voor de N259 in het verlengde van de A4 richting het noorden.
-A35 bij Almelo.
-KP Hilversum A27-A80
-KP Vaanplein -> Oude viaducten van fly overs
-KP Terbregseplein -> grondwerken en bepaalde viaducten klaar voor doortrekking A16 als Stamweg.

Voorlopig weet ik er niet meer :)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 26 jul 2005, 19:18

Is het niet een idee om een site met foto's te beginnen over nooit uitgevoerde plannen :?:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 26 jul 2005, 19:28

A2 Knooppunt De Hogt: ongebruikte viaducten over de A67. De A69 kan hierop worden aangesloten, maar dat gebeurt vooralsnog niet.

Einde A35 bij Almelo: nu nog een vreemde bocht naar rechts via een afritconstructie, over enkele maanden een normale afrit.

A12 tussen Nieuwerbrug en De Meern. Aan de linkerzijde prachtig ongebruikt asfalt voor de 4e rijstrook, maar wanneer die komt?

Bij Klaaswaal zit een scherpe bocht in de A29. Hier had (wordt) de A4 vanaf de Beneluxtunnel aangesloten moeten worden.
Laatst gewijzigd door boe! op di 26 jul 2005, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 26 jul 2005, 19:29

Op Vinny's Yahoo-site staat een Word-file met allerlei "over de balk-projecten" waarin ook vele restanten van niet-aangelegde snelwegen worden beschreven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Niels
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 12:34

Bericht door Niels » di 26 jul 2005, 19:35

- Stukje N348 tussen Duiven en Zuthphen als 2x2 snelweg aangelegd met vluchtstroken, is nu onderbroken door een rotonde. Zeer vreems geval, want het zou mij logischer zijn als je eerst het stuk bij Dieren had aangelegd en dan kijken hoe je verder gaat want nu is het echt een zinloze 'losse vlodder'

- Stukje N370 van de Ring Groningen aangelegd als 2x2 snelweg met vluchtstroken, als de weg later 1x1 wordt zie je al wel dat het volgende stuk tot afslag bedum voorbereid is op 2x2. Ook het aangrenzende trompet 'knooppunt' met de N46 is op die plek absoluut te veel van het goede aangezien je een klein stukje verderop gewoon weer voor het stoplicht kan aanschuiven. Ook is het viaduct super ruim opgezet, er is plek voor 2x2 rijstroken + vluchtstroken terwijl hier 1x1 voldoende zou zijn. Er was sprake van een doortrekking maar waar naartoe is mij een raadsel? Misschien een omlegging van de weg naar Leeuwarden?

- N788 bij afslag Hoenderloo (A50) ligt een ongebruikt viaduct, goed voor 2 rijbanen + vluchtstrook, is nooit gebruikt. Ook ligt hier een stuk 2 baansweg met vluchtstrook in het bos ongebruikt, ongeveer 1 a 2 km schat ik. Nu is er een wegrestaurant en maken veel truckers gebruik van dit stuk ongebruikt asfalt. De normale baan van de N788 scheen vroeger ook een vluchtstrook gehad te hebben maar deze is er niet meer, ik heb me laten vertellen dat Apeldoorn en soort snelweg wou die rechtstreeks de stad in ging, ook bij Apeldoorn t.h.v. het viaduct met de A1 ligt net zo'n stuk 2e rijbaan van ongeveer 1 km goed voor 2 rijstroken+ vluchtstrook.
Elke keer als ik hier rij verbaas ik me erover waarom dit is aangelegd, het lijkt me echt zo'n geval van laten we de makkelijke stukje maar alvast aanleggen dan zien we later wel hoe we de rest aanpakken, net als de N348 bij Brummen/Dieren. Als je de weg kent weet je dat er veel bebouwing staat en je moet dwars door het dorpje Beekbergen, ik zou wel eens weten of daar ooit wel eens over is nagedacht.

- Afslag Apeldoorn op de A50 is wel super ruim aangelegd, aan de oostkant zelfs met rangeerbaan. het viaduct over de A50 is hier ook super ruim, per richting zou 3 rijstroken zou mogelijk zijn. Het lijkt er bijna op dat hier rekening is gehouden met de aanleg van een klaverblad. Ook verderop is de kruising van de N345 bij Voorst met de A1 is echt super ruim opgezet, maar dat zijn trouwens wel meer kruizingen met dit stuk van de A1. Maar het zou kunnen dat er ooit ook een plan was voor een rechtstreekse snelweg achtige verbinding tussen Apeldoorn en Zutphen.

- de N355 van Groningen naar Leeuwarden heeft aan de kant van Leeuwarden geloof ik een flink stuk 2x2 + vluchtstroken, ook is er op dit traject ongeveer in het midden een klein stuk van ongeveer 1km 2x2 met ook een brug erin, ik weet niet zeker of hier ook vluchtstroken aanwezig zijn maar ik denk het wel, dus zeer waarschijnlijk als voorbereiding op een toekomstige snelweg.
Laatst gewijzigd door Niels op di 26 jul 2005, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 26 jul 2005, 19:38

Niels schreef:- Stukje N348 tussen Duiven en Zutphen als 2x2 snelweg aangelegd met vluchtstroken, is nu onderbroken door een rotonde. Zeer vreems geval, want het zou mij logischer zijn als je eerst het stuk bij Dieren had aangelegd en dan kijken hoe je verder gaat want nu is het echt een zinloze 'losse vlodder'
Je zult tussen Dieren en Zutphen bedoelen, wat nu zeg maar de omlegging Brummen is ;)

Niels
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 12:34

Bericht door Niels » di 26 jul 2005, 19:44

ja klopt idd;)

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » di 26 jul 2005, 20:50

Niels schreef:-
- Afslag Apeldoorn op de A50 is wel super ruim aangelegd, aan de oostkant zelfs met rangeerbaan. het viaduct over de A50 is hier ook super ruim, per richting zou 3 rijstroken zou mogelijk zijn. Het lijkt er bijna op dat hier rekening is gehouden met de aanleg van een klaverblad. Ook verderop is de kruising van de N345 bij Voorst met de A1 is echt super ruim opgezet, maar dat zijn trouwens wel meer kruizingen met dit stuk van de A1. Maar het zou kunnen dat er ooit ook een plan was voor een rechtstreekse snelweg achtige verbinding tussen Apeldoorn en Zutphen.
De afslagen zijn zo aangelegd, omdat de A50 nog niet volledig klaar was. De A50 tussen Hoenderloo en de afslag met de N345 is in 1972 opengesteld. De A50 is in 1977 naar Hattemerbroek doorgetrokken. Voor die tijd moest al het verkeer de N345 op. Daarom was die afslag zo ruim opgezet.

Voor 1988 moest het verkeer van de A50 ook bij Hoenderloo eraf. Het ongebruikte viaduct werd voor 1989 ook door het verkeer gebruikt.

MvG
Rogier de Groot

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » di 26 jul 2005, 21:09

N57 op Schouwen-Duiveland en N59 op Goeree-Overflakkee:
extra viaducten om er op voorzien te zijn dat de wegen ooit 2x2 worden.

Het stuk N59 tussen Oude Tonge en Oolgtensplaat is enige jaren geleden vernieuwd. Daar heeft men dit toen bij de viaducten nagelaten. Met andere woorden: Die 2x2 verbreding zal er nooit meer van komen. :cry:

Niels
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 12:34

Bericht door Niels » di 26 jul 2005, 21:52

Rogier schreef:
Niels schreef:-
- Afslag Apeldoorn op de A50 is wel super ruim aangelegd, aan de oostkant zelfs met rangeerbaan. het viaduct over de A50 is hier ook super ruim, per richting zou 3 rijstroken zou mogelijk zijn. Het lijkt er bijna op dat hier rekening is gehouden met de aanleg van een klaverblad. Ook verderop is de kruising van de N345 bij Voorst met de A1 is echt super ruim opgezet, maar dat zijn trouwens wel meer kruizingen met dit stuk van de A1. Maar het zou kunnen dat er ooit ook een plan was voor een rechtstreekse snelweg achtige verbinding tussen Apeldoorn en Zutphen.
De afslagen zijn zo aangelegd, omdat de A50 nog niet volledig klaar was. De A50 tussen Hoenderloo en de afslag met de N345 is in 1972 opengesteld. De A50 is in 1977 naar Hattemerbroek doorgetrokken. Voor die tijd moest al het verkeer de N345 op. Daarom was die afslag zo ruim opgezet.

Voor 1988 moest het verkeer van de A50 ook bij Hoenderloo eraf. Het ongebruikte viaduct werd voor 1989 ook door het verkeer gebruikt.

MvG
Rogier de Groot
Weet je echt heel zeker dat dat viaduct ooit in gebruik is geweest, ik zie echt nergens sporen en eindigt aan beide kanten in bos...
Maar dat iedereen hier af moest klopt toch niet? Dat viaduct gaat juist de andere kant op en niet richting Arnhem...

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » di 26 jul 2005, 22:44

De kruising tussen de N280 en de N273 bij Horn is opmerkelijk ruim opgezet. In de tijd van de aanleg was er namelijk nog sprake van een A73 op de westoever van de Maas die hier de toenmalige A68 met een klaverblad zou kruisen. Een gedeelte van deze A68 is ook al aangelegd en bestaat nogsteeds, hoewel deze weg thans de autoweg-status heeft en een N-nummer draagt.

Verder heeft de N281 bij Simpelveld een viaduct waar een 2x2-baans snelweg met vluchtstroken over kan, terwijl de weg zelf ter plekke 2x1 is. Dit was ooit bedoeld voor een snelwegverbinding tussen het vroegere knooppunt Bocholtz en Europaplein, de "A78". Hier is uiteindelijk de A79 voor in de plaats gekomen. Tot in 2001 werd het viaduct volledig benuttigd, maar thans liggen er aan weerszijden van de N281 op dit viaduct twee grote lappen ongebruikt asfalt.
Laatst gewijzigd door Charles op di 26 jul 2005, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 26 jul 2005, 22:46

Zoiets zien we ook op de N57, vlak bij de kruising van de N495.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » di 26 jul 2005, 23:42

Was er bij Zeist een niet uitgevoerde afrit omgebouwd tot wildtunnel of zo?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 26 jul 2005, 23:54

LennyKravitz schreef:Was er bij Zeist een niet uitgevoerde afrit omgebouwd tot wildtunnel of zo?
Niet 'omgebouwd' maar 'in gebruik genomen' :)
Het gaat om de afrit Zeist-West.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 27 jul 2005, 0:00

Niels schreef:- Stukje N370 van de Ring Groningen aangelegd als 2x2 snelweg met vluchtstroken, als de weg later 1x1 wordt zie je al wel dat het volgende stuk tot afslag bedum voorbereid is op 2x2. Ook het aangrenzende trompet 'knooppunt' met de N46 is op die plek absoluut te veel van het goede aangezien je een klein stukje verderop gewoon weer voor het stoplicht kan aanschuiven. Ook is het viaduct super ruim opgezet, er is plek voor 2x2 rijstroken + vluchtstroken terwijl hier 1x1 voldoende zou zijn. Er was sprake van een doortrekking maar waar naartoe is mij een raadsel? Misschien een omlegging van de weg naar Leeuwarden?
KP had een klaverblad moeten worden, met een nieuwe N361 richting Winsum. Het huidige kruispunt N46-N361 zou dan verdwijnen.
Niels schreef: - de N355 van Groningen naar Leeuwarden heeft aan de kant van Leeuwarden geloof ik een flink stuk 2x2 + vluchtstroken, ook is er op dit traject ongeveer in het midden een klein stuk van ongeveer 1km 2x2 met ook een brug erin, ik weet niet zeker of hier ook vluchtstroken aanwezig zijn maar ik denk het wel, dus zeer waarschijnlijk als voorbereiding op een toekomstige snelweg.
Dat middenstuk ligt bij Visvliet. Had geen vluchtstroken. Iemand vertelde hier dat de 2x2 momenteel gedowngrade wordt...

Het stuk bij Leeuwarden heeft zijn vluchtstroken inmiddels gedeeltelijk verloren.


Er zijn trouwens nog erg veel gevallen van nog niet afgemaakte plannen. Ik zou zeggen, te veel om op te noemen...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » wo 27 jul 2005, 0:12

Op de N322, Extra brede viaducten, tankstation ligt een eind van de weg af een vrije grasbaan loopt vanaf knp Ewijk mee totaan druten.

Voor de N267 vanaf de A58 naar heusden geldt hetzelfde.
Zo kraait den boer z'n haantje

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » wo 27 jul 2005, 0:19

Voor de N267 vanaf de A58 naar heusden geldt hetzelfde.
Vanaf de A59... ;)
De viaducten zijn inderdaad gemaakt op 2x2. Ook de afslag heusden op de N267 is zo aangelegd dat de weg verbreed kan worden.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » wo 27 jul 2005, 0:30

Pardon! A59 natuurlijk :oops:
Zo kraait den boer z'n haantje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 27 jul 2005, 8:10

De N355 is vroeger de E10 (verbinding afsluitdijk-Leeuwarden-Groningen) geweest, waarbij men destijds de drukste stukken als 2+2 autoweg(+) heeft uitgevoerd (wellicht tzt uit te bouwen tot snelweg). Door de komst van de A7 en de N31/A31 zijn de uitbouwplannen (verzover ze concreet waren) begraven. Bij Franeker ligt ook nog een stuk supersnelle 2+2 E10 rondweg, deels als (overigens niet aangegeven) N384.

De situatie is niet veel anders dan de N237 of de Waterlinieweg. Ooit hoofdroute Utrecht-Amersfoort.

Ik meldde dat men het stuk Visvliet (de grens) waarschijnlijk aan het downgraden was. Ik ben er sindsdien niet meer langs gekomen en ik neem aan dat het nu (vlak voor de bouwvak hier) klaar is.

Is het viaduct onder de A1 bij de A30 aansluiting voorbereid voor een klaverblad ? Ik denk eerder voor fietsstroken of een ventweg aan beide zijden van de N30.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 27 jul 2005, 9:49

Wat mij zo snel te binnen schiet, per weg:

Rijksweg 1:
* knooppunt Watergraafsmeer: grondbeslag voorbereid op volledig knooppunt, waarbij een stedelijke inprikker zou doorlopen tot aan de Zuiderzeeweg.
* Eemnes - Hoevelaken: qua dwarsprofiel afgestemd op 2x3
* Viaduct spoorlijn Amersfoort-Zwolle: extra grondwerken voor meer viaducten
* Barneveld A30: kunstwerken voorbereid op klaverblad met rangeerbanen
* Azelo: voorbereid op doortrekking in oostelijke richting

Rijksweg 2:
* knooppunt Holendrecht: voorbereid op rw6 Holendrecht - Muiderberg
* aansluiting Maarssen N230: zuidwestelijk veld onder kunstwerk ligt al sinds 1981 te wachten op rijbanen
* knooppunt Empel: qua grondbeslag afgestemd op klaverblad

Rijksweg 4:
* zeer ruimte opzet aansluiting Sloten in verband met voorziene aansluiting van de ooit geplande stadsautosnelweg "Geerban"
* Delft zuid, Kethelplein, Benelux, Klaaswaal, Dinteloord, Bergen op Zoom (behoeft geen toelichting)
* Aquaduct bij Schipluiden voorzien voor 2x3
* Wisselstrook Beneluxtunnel ongebruikt in afwachting van A4 Delft-Schiedam
* Ruimtebeslag knooppunt Sabina deels afgestemd op klaverblad (maar waar de westelijke tak ooit naartoe had gemoeten ?)

Rijksweg 5:
* Grondwerken in KP Raasdorp t.b.v. aanleg Westrandweg

Rijksweg 6:
* KP Holendrecht en Muiderberg: grondwerken voorzien in onderlinge verbinding
* KP Emmeloord: knooppunt ontworpen op doortrekking richting Groningen

Rijksweg 7:
* Purmerend: brede grondwerken nabij brug over NH-kanaal in verband met ooit gepland knooppunt A7/S14
* Oosthuizen: overbreedte kunstwerken en extra strookjes asfalt i.v.m. ooit geplande aansluiting
* Hoorn: overbreedte kunstwerk afrit vanaf Amsterdam i.v.m. extra strook die noodzakelijk was geweest bij Purmerend-Hoorn 2x3

Rijksweg 8:
* Grondwerken, kunstwerken Zaandijk-west en omlegging Guisweg (N515) afgestemd op knooppunt met Hemtunnelsnelweg
* Grondwerken Westzaan afgestemd op doortrekking A8; kunstwerk over Nauernasche vaart ligt precies in verlengde van noordelijke rijbaan en heeft ook de juiste breedte voor deze noordelijke rijbaan

Rijksweg 9:
* Grondwerken en kunstwerken voor nooit gerealiseerde aansluiting Huntumdreef (Gaasperdammerweg)
* Grondwerken knooppunt Holendrecht voor aanleg rijksweg 6
* Grondwerken zuidelijk van Ouderkerk a/d Amstel voor ooit geplande directe kortsluiting op Gaasperdammerweg
* Grondwerken en overbreedte kunstwerken Amstelplein voor knooppunt met A3; grondwerken worden thans afgegraven
* Wijkertunnel: ruimtereservering voor extra rijstrook
* VZP Akermaat: qua grondbeslag afgestemd op aanleg knooppunt A8-A9.

Rijksweg 10:
* kunstwerken en grondwerken in KP Coenplein ten behoeve van aanleg Tweede Coentunnel
* ruimtebeslag aansluiting S115 voorzien voor klein trompetknooppuntje
* ruimtebeslag KP Watergraafsmeer voorzien voor doortrekking A1
* grondwerken voor aansluiting A3 inmiddels allemaal afgegraven - nog wel aanwezig is het kunstwerk in de binnenring t.h.v. de RAI dat de Schipholspoorlijn tot bij het Museumplein zou brengen. Dit kunstwerk was voorzien in gebruik te worden genomen in de oorspronkelijke plannen van de NZ-lijn (Boerenwetering-tracé), maar de politiek koos voor het Ferdinand-Bol-tracé, waardoor oostelijk van dit reeds 30 jaar aanwezige kunstwerk toch weer een nieuw kunstwerk gebouwd zal moeten worden.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » wo 27 jul 2005, 9:57

Ook verderop is de kruising van de N345 bij Voorst met de A1 is echt super ruim opgezet, maar dat zijn trouwens wel meer kruizingen met dit stuk van de A1. Maar het zou kunnen dat er ooit ook een plan was voor een rechtstreekse snelweg achtige verbinding tussen Apeldoorn en Zutphen.
De A1 is voorbereid op een verbreding naar 2x3, over zo'n beetje het hele tracé kun je zien dat viaducten ietwat oversized zijn: er kan zo een derde strook links van de bestaande stroken worden aangelegd.
Ik meldde dat men het stuk Visvliet (de grens) waarschijnlijk aan het downgraden was. Ik ben er sindsdien niet meer langs gekomen en ik neem aan dat het nu (vlak voor de bouwvak hier) klaar is.
Ik meende idd gehoord te hebben dat de tweede strook weggaat. Gelukkig maar, een vriend van mijn ouders was (en is) agent bij de politie in Zuidhorn (de gemeente waar ook Visvliet in ligt) en die heeft de afgelopen paar jaar meermalen moeten helpen bij ernstige ongelukken... Het is een heel kort stukje 2x2, zo'n 500 meter ofzo. Het wordt in de praktijk vooral gebruikt als inhaalstrookje, met alle gevolgen vandien als de 2e strook weer verdwijnt.

Verder vind ik de N355 helemaal niet breed opgezet, integendeel, de weg is op veel plekken juist heel smal. Tussen Burum en Buitenpost bijvoorbeeld: nog aardig wat bebouwing langs de weg. (wel ligt er een brede parallelweg naast). Ook bij Noordhorn en Zuidhorn is de weg smal (m.n. bij de brug over het Van Starkenborghkanaal... ik ben benieuwd wanneer die eens omgelegd gaat worden)
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 27 jul 2005, 10:00

René schreef: Ruimtebeslag knooppunt Sabina deels afgestemd op klaverblad (maar waar de westelijke tak ooit naartoe had gemoeten ?)
Volgens mij met een brug over het Volkerak, dwars over Goeree-Overflakkee naar de N57 (destijds gepland als A57?) bij Stellendam. Anders zou ik het ook niet weten. Ik herinner me namelijk een stippellijntje volgens dit tracé op de kaart "Wegenstructuurschema 1966" als ik het goed heb.

En nog twee:
* Prins Willem Alexanderbrug (nu N322): bedoeld als A80
* N221 bij Amersfoort (Stichtse Rotonde): was als autosnelweg aangelegd. Jarenlang het eindpunt van de snelweg uit het noorden. M.i. was dat stukje ook als A80 bedoeld. Dit wegvak is inmiddels "gedegradeerd" tot 2x2 autoweg. Zo zijn bijv. de vluchtstroken verwijderd. Het ruimtebeslag bij de Stichtse Rotonde is volgens mij groot genoeg voor een klaverblad.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 27 jul 2005, 10:10

Weet er nog eentje: Doortrekking A27/A30 bij Almere richting Alkmaar.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 27 jul 2005, 10:14

Mark schreef:Weet er nog eentje: Doortrekking A27/A30 bij Almere richting Alkmaar.
Mis, dat is niet waar.
De A30 was voorzien via een noordelijker tracé dan de A27, en zou de A6 t.h.v. de aansluiting met de S106 kruisen. De groenstrook zuidelijk van de gemeentegrens Almere/Lelystad (op een deel hiervan ligt de Buitenring) was voorzien als ruimtereservering voor de A30.
Het huidige knooppunt A27/A6 (uit 1999) is dan ook helemaal niet voorzien op een doortrekking in noordwestelijke richting.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 27 jul 2005, 10:55

Zo ziet het er ook niet uit nee. Veel logischer ware de doortrekking van de A30 via de N301 (omlegging bij Nijkerk); waar de N301 de N305 ontmoet, kun je een rechte lijn dwars door de Flevopolders naar de s106 te Almere trekken.

OT: Waarom wordt die weg eigenlijk niet gebouwd? Met Almeres groeiplannen zou het een mooie verbinding met het oosten des lands zijn.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » wo 27 jul 2005, 11:58

Niels schreef:
Rogier schreef:
Niels schreef:-
- Afslag Apeldoorn op de A50 is wel super ruim aangelegd, aan de oostkant zelfs met rangeerbaan. het viaduct over de A50 is hier ook super ruim, per richting zou 3 rijstroken zou mogelijk zijn. Het lijkt er bijna op dat hier rekening is gehouden met de aanleg van een klaverblad. Ook verderop is de kruising van de N345 bij Voorst met de A1 is echt super ruim opgezet, maar dat zijn trouwens wel meer kruizingen met dit stuk van de A1. Maar het zou kunnen dat er ooit ook een plan was voor een rechtstreekse snelweg achtige verbinding tussen Apeldoorn en Zutphen.
De afslagen zijn zo aangelegd, omdat de A50 nog niet volledig klaar was. De A50 tussen Hoenderloo en de afslag met de N345 is in 1972 opengesteld. De A50 is in 1977 naar Hattemerbroek doorgetrokken. Voor die tijd moest al het verkeer de N345 op. Daarom was die afslag zo ruim opgezet.

Voor 1988 moest het verkeer van de A50 ook bij Hoenderloo eraf. Het ongebruikte viaduct werd voor 1989 ook door het verkeer gebruikt.

MvG
Rogier de Groot
Weet je echt heel zeker dat dat viaduct ooit in gebruik is geweest, ik zie echt nergens sporen en eindigt aan beide kanten in bos...
Maar dat iedereen hier af moest klopt toch niet? Dat viaduct gaat juist de andere kant op en niet richting Arnhem...
Het viaduct is inderdaad gebruikt. Kijk maar op de volgende foto's (Bron: Beeldenbank Verkeer en Waterstaat:)

http://www.beeldbankvenw.nl/image.asp?r ... e&nr=50524

http://www.beeldbankvenw.nl/image.asp?r ... e&nr=50529

http://www.beeldbankvenw.nl/icon.asp?nr=50531

http://www.beeldbankvenw.nl/icon.asp?nr=50530

Hier je hoe de aansluiting Hoenderloo in het verleden (1984, de aanleg van het ecoduct was net begonnen) eruit zag.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 27 jul 2005, 12:19

rijksweg 12:
* aansluiting Utrecht Europalaan: overbreedte viaduct zuidelijke rangeerbaan i.v.m. tweede lus, die al na een paar jaar is verwijderd
* KP Grijsoord: qua ruimtebeslag en kunstwerken afgestemd op aansluiting A30 in noordwestelijke richting; onder kunstwerken is ruimte voor rangeerbanen A12 aanwezig

rijksweg 16:
* Terbregseplein: grondwerken en kunstwerken voor verlenging in noordelijke richting aanwezig
* knooppunten Zonzeel en Galder waren voor de aanleg van de HSL zodanig ontworpen dat een doortrekking van rw 58/59 in westelijke richting eenvoudig mogelijk was

rijksweg 17:
* grondwerken voor een onverklaarbare lus in KP De Stok
* knooppunt Noordhoek voorbereid voor aansluiting rw59 vanuit het oosten

rijksweg 20:
* knooppunten Kethelplein en Terbregseplein (zie rw4/rw16)
* overbreedte kunstwerken thv aansluiting Alexanderpolder t.b.v. 2x3 stroken

rijksweg 22:
* extra grondwerken van vroegere boog in Velsertraverse nooit verwijderd

rijksweg 27:
* overbreedte kunstwerken tussen Eemnes en Hilversum-zuid anticiperende op weefvakken tussen de beide knooppunten
* aansluiting Hilversum had knooppunt met A80 moeten worden
* KP Hooipolder: kunstwerken voorbereid voor klaverblad
* KP St. Annabosch: ruimtebeslag afgestemd op een knooppunt met louter directe verbindingsbogen (dus ook vanuit het westen naar het noorden)

rijksweg 28:
* was voorzien vanaf de Waterlinieweg Utrecht in te steken richting Lange Viestraat. Om die reden is het stukje rw28 westelijk van KP Rijnsweerd primair aangelegd
* aansluiting Zeist-west: kunstwerk en rangeerbanen aanwezig
* aansluiting Leusden: onder één van beide velden van het kunstwerk ligt nog altijd slechts gras

rijksweg 29:
* Klaaswaal (zie rw4)

rijksweg 30:
* t.p.v. A1 extra velden voor rangeerbanen klaverblad A1/A30 beschikbaar

Plaats reactie