Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 aug 2016, 8:58

Rein schreef:Niet helemaal hetzelfde, maar het komt dicht in de buurt: bij Vlisteren ligt op de N348 een VZP met aansluiting op onderliggend wegennet. Toen ik daar laatst reed ging een vrachtwagen voor me hier de VZP af en stak 150 meter verder op hier haaks de N348 over.
Goede vondst! :top: De facto is dat een jughandle type A.

Eenzelfde soort constructie waar je via een VZP een aan de andere kant van de weg gelegen parallelweg kan bereiken heb je op de N18 bij Varsseveld:

https://www.google.nl/maps/place/Varsse ... !1e1?hl=nl
https://www.google.nl/maps/@51.9699613, ... !1e1?hl=nl

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 aug 2016, 10:41

Kaaiman schreef:De N37, N48 en N375 hebben nog tot in de jaren 80 dergelijke aansluitingen gehad, daarna zijn ze langzaam maar zeker verdwenen. De laatste was waarschijnlijk de aansluiting Zuidwolde-Noord in de N48. Langs de N375 verraadt alleen de vorm van berm, sloot en carpoolparkeersplaats nog enigszins dat hier jughandles waren, maar je moet het echt weten om het nu nog te herkennen.
Ik zie ze op topotijdreis.nl op de N375 bij Hees, Weerwille en Blijdenstein, op de N37 bij Nieuwlande en Zwinderen en op de oude weg Hooghalen-Hoogeveen (nu A28) bij Eursing, aan de zuidkant van Pesse en bij Toldijk.

Het zijn er alles bij elkaar ook niet heel veel. Een stuk of tien in Drenthe en een paar losse in Overijssel, Gelderland en Zeeland.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » ma 08 aug 2016, 11:51

Ook nog bij de Zwiggelterweg, bij Spier, bij Zuidwolde 2x en bij Linde. Bij de Zwiggelterweg en Spier zijn bijzondere vormen toegepast, namelijk ook takken voor invoegend verkeer. Van de Zwiggelterweg heb ik wel ergens een luchtfoto die dat mooi laat zien.

Al met al dus toch zo'n 13 stuks in (van oorsprong) 3 provinciale autowegen, systematisch toegepast in 1 provincie.

Er is natuurlijk een goede reden waarom die dingen later niet meer zijn toegepast: je moet 4 verkeersstromen kruisen (waarvan 2 rustige van de kruisende weg) eer je links afgeslagen bent, ten opzichte van 1 verkeersstroom als je een gewoon linksafvak op de rijbaan hebt. Mits die voldoende is beveiligd (vooral vanuit de tegenrichting), is dat natuurlijk vele malen veiliger en overzichtelijker.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 aug 2016, 12:14

Kaaiman schreef:Ook nog bij de Zwiggelterweg, bij Spier, bij Zuidwolde 2x en bij Linde. Bij de Zwiggelterweg en Spier zijn bijzondere vormen toegepast, namelijk ook takken voor invoegend verkeer. Van de Zwiggelterweg heb ik wel ergens een luchtfoto die dat mooi laat zien.
Die bij Spier zag ik ook op de kaart, maar die herkende ik niet direct als jughandle.

Linde en Zuidwolde-Noord had ik wel meegeteld, maar niet nog een keer genoemd. Ik vond die bij Linde altijd bijzonder, rechts uitvoegen om linksaf te slaan. Oude klinkertjes op de afrit en de kruisende weg. Die zal inmiddels zo'n twintig jaar geleden zijn opgeruimd.
Er is natuurlijk een goede reden waarom die dingen later niet meer zijn toegepast: je moet 4 verkeersstromen kruisen (waarvan 2 rustige van de kruisende weg) eer je links afgeslagen bent, ten opzichte van 1 verkeersstroom als je een gewoon linksafvak op de rijbaan hebt. Mits die voldoende is beveiligd (vooral vanuit de tegenrichting), is dat natuurlijk vele malen veiliger en overzichtelijker.
Het is misschien ook wel tekenend dat de jughandles die het langste bewaard zijn gebleven (en die ene echte jughandle die er op de N759 nog is) op T-splitsingen zijn, waar er minder kruisende verkeersstromen zijn.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 08 aug 2016, 12:53

Die jughandles waren ook handige plekken om te keren. Althans als niet met borden werd verboden om weer linksaf te slaan de hoofdweg op.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door keokiracer » ma 08 aug 2016, 17:34

Is de jughandle op de N304 op de Veluwe al gemeld? Via de zoekfunctie kan ik deze locatie niet zo snel terugvinden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » ma 08 aug 2016, 20:42

Foto's van al genoemde kruikoren (jughandles):

Afbeelding 2006, toen al afgesloten

Afbeelding 2004
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » ma 08 aug 2016, 20:45

En nog eentje op de s101 (rijksweg 44) in Den Haag:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 08 aug 2016, 21:18

Ik ben er normaal niet zo van, maar ik gooi hem nu toch maar op tafel: de :offtopic: kaart...

Dit topic is gericht op sporen van nooit uitgevoerde plannen, geen relieken uit het verleden zoals kruikoren. Al mag daar natuurlijk altijd een apart topic voor geopend worden.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 08 aug 2016, 22:08

Het begon met sporen van eventueel nooit uitgevoerd plan met dat viaduct van de N360 over de Hogelandsterweg naar sporen-van-ooit-uitgevoerde-en-inmiddels-weer-verdwenen-werken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » ma 08 aug 2016, 22:16

Via een tijdelijke SNUP: de Insteekweg en de Eelwerderbrug in de N33. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 aug 2016, 10:15

Ten zuiden van Reusel lijkt in de verkaveling rekening gehouden te zijn met een zuidelijke omlegging van de N284 (van De Wielen naar Hofstede en verder). Reusel is de enige plaats in dit gebied waar de N284 doorheen loopt. Iemand enig idee of hier inderdaad een rondweg is/was gepland? Ik vind er via Google niets over.

Reusel zou misschien meer gebaat zijn bij een doortrekking van de N269 naar de A67, zoals hier eerder is genoemd:
Gapscene schreef:Wat is het jammer dat ten zuiden van Reusel de E34 net over de Belgische grens ligt. Anders hadden ze in de late jaren '70 de N269 (Tilburg-Reusel) beslist op deze snelweg aangesloten. Doordat deze aansluiting ontbreekt is de N284 bij Bladel overbelast. In het Belgische Arendonk (waar het verkeer dwars door het centrum moet) staat het zelfs dikwijls vast. De Gemeenten Reusel-De Mierden en Arendonk hebben trouwens de handen ineengeslagen om de N269 tot de E34 door te trekken. Als het in Google het kopje "Bretellen van de Kempen; Een goede bereikbaarheid door grensoverschrijdende samenwerking" intikt kom je op een artikel dat hier over gaat.
Hier zit nog een boeiende geschiedenis aan vast zag ik.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2016, 11:03

Schelpenpaadje schreef:Ten zuiden van Reusel lijkt in de verkaveling rekening gehouden te zijn met een zuidelijke omlegging van de N284 (van De Wielen naar Hofstede en verder). Reusel is de enige plaats in dit gebied waar de N284 doorheen loopt. Iemand enig idee of hier inderdaad een rondweg is/was gepland?
Lijkt me wel. Op topotijdreis.nl kun je zien dat het tracé vanaf 1981 zichtbaar is op topografische kaarten. Reusel is de enige plaats waar de N284 niet omheen maar doorheen loopt.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door LennyKravitz » za 13 aug 2016, 17:32

^^ Doch lijkt er nu wel op het tracé gebouw te worden? Zie de straat "Hofstede" aan de oostkant.
It aint over 'till it's over...

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door martien » za 13 aug 2016, 21:12

Op topotijdreis is op de kaart van 1971 te zien dat er door de Marnewaard (oostelijk Lauwersmeergebied) twee ontsluitingswegen gepland waren.
De N361 (die er toen nog niet was) verliep over een noordelijker tracé dat tot de oude Lauwerszeedijk al aangelegd was (kaart 1981). Aan het einde van dit tracé ligt nog een oud stukje parallelstructuur.

Is de Menneweersterweg weg die er nu ligt de oude hoofdweg of de oude parallelweg?
Volgens de kaart hebben beiden er gelegen, maar was dat wel zo? Ik had stiekem een iets royalere weg verwacht.

PS: en er staat hier een extra wegwijzer, je zou hier maar verdwalen ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » za 13 aug 2016, 22:30

martien schreef:Is de Menneweersterweg weg die er nu ligt de oude hoofdweg of de oude parallelweg?
Parallelweg volgens mij.
martien schreef:Volgens de kaart hebben beiden er gelegen, maar was dat wel zo?
Zeker! Ik heb er vaak gereden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door martien » zo 14 aug 2016, 10:15

^^ :top:

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Stille getuigen: sporen van (n)ooit uitgevoerde plannen

Bericht door Victor » do 18 aug 2016, 9:29

Jackbauer1350 schreef:Het begon met sporen van eventueel nooit uitgevoerd plan met dat viaduct van de N360 over de Hogelandsterweg naar sporen-van-ooit-uitgevoerde-en-inmiddels-weer-verdwenen-werken.
Ofwel: zet een n in de topic titel tussen haakjes en je hebt het meeste "off topic" ondervangen 8-)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » do 18 aug 2016, 21:31

^^ Maar daarmee heb je wel het hele wegennet in 1 topic ondergebracht. Iedere weg is een spoor van een ooit uitgevoerd plan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Peter » vr 19 aug 2016, 4:17

Ik sluit niet uit, dat er wegen zijn, die nooit gepland zijn. Althans de oorspronkelijke route. Sommige wegen liggen immers op natuurlijke zandruggen of doorwaadbare plaatsen.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op vr 19 aug 2016, 7:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Gebruik de '^^'-tekens bij het reageren op een bericht direct boven je. Dank je wel! :-)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door RSK » vr 19 aug 2016, 7:59

^^ Hoewel je constatering juist is, moest ik bij een niet-geplande weg wel even glimlachen.

"Barst Karel, zie je dat? Er ligt hier ineens een snelweg!"
"Nou ja, waar komt die dan vandaan? Gisteren lag hij er nog niet."

:lol:

Aan de andere kant maken die niet-geplande wegen uiteindelijk wel uit van een plan, dat voorziet in het al dan niet verleggen van zo'n historisch gegroeide route. Zelfs het plan om de weg op die plek te laten liggen, is een plan. In zoverre denk ik dat er nog maar weinig ongeplande wegen liggen. Ook al kwam het plan in die gevallen na de weg.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » vr 19 aug 2016, 9:49

De tijd dat men willekeurig met een kapmes een route door de beplanting hakte ligt ver achter ons.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Naturist » vr 19 aug 2016, 11:04

^^ Men neme een dikke 4x4 met koeievanger en ploegge zich door veld ende heide...... :p
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door nederland24 » vr 19 aug 2016, 14:37

Olifantenpaadjes kun je misschien wel zien als een soort ongeplande wegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Vinny » za 20 aug 2016, 11:41

Ik vind vergane glorie ook wel wat hebben. Stukken infrastructuur die ooit intensief gebruikt werden en nu geen of nauwelijks nog een functie hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » za 03 dec 2016, 11:08

De plek waar de spoorlijn de A44 kruist:
https://goo.gl/maps/UCrhwvCPGe52
lijkt verdacht veel op de plek waar de rw16 had moeten kruisen. Zijn het verloop van de sloten en de omvang van de bosschages ook allemaal ontstaan bij de bouw van de spoorlijn? Of was de aanleg van die spoorlijn en het kruisen van de A44 op die plek juist makkelijker omdat er al veel grond in bezit was van het Rijk was vanwege ruimtereservering voor de rw16? De spoorlijn is in 1981 geopend dus er zit niet gek veel tijd tussen het plannen van de spoorlijn en het afschieten van rw16.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » za 03 dec 2016, 11:45

^^ Ik denk dat voor de bouw van de spoorlijn de snelweg daar rechtdoor lag. Om het verkeer tijdens de bouw niet te hinderen is het viaduct over het spoor ten noorden van de oude rijbaan gebouwd. Daardoor zit er nu zo'n bocht in.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » za 03 dec 2016, 11:47

^^ Klopt, zo staat het ook in de wiki. Maar dan nog zou het zo kunnen zijn dat er al meer grond in bezit was van het Rijk, wellicht eerst gepland voor de rw16 en later gebruikt voor de uitbuiging en de spoorlijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » za 03 dec 2016, 16:30

Ik dacht dat altijd dat het tracé van rw16 westelijk van Abbenes gepland was.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wesso » za 03 dec 2016, 17:19

Die knik in de Kagertocht bestaat al sinds de drooglegging van het Haarlemmermeer.
Laatst gewijzigd door Wesso op za 03 dec 2016, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie