Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » do 14 apr 2016, 13:39

Blijkens topotijdreis.nl is de weg pas in de jaren '80 aangelegd. Ik vermoed gewoon een ruime aanleg. Het tracé lijkt me te bochtig voor 2x2, al zal het misschien wel net passen als de fietspaden worden opgeofferd. Maar het zal vast niet met dat idee zo aangelegd zijn.
Janv schreef:En bonusvraag: weet iemand wat dit is? link
Het is een aparte strook land met een sloot eromheen binnen een mini-natuurgebiedje... Doet me een klein beetje denken aan een micro fort(je) met een slotgracht eromheen ;)
Goede gok. :) Zie Wikipedia, daar staat ook een tekening van hoe het er vroeger uit heeft gezien. Dit is Fort Werk I:

Nr I, Batterij aan de Koedijk: ten zuiden van de Meentweg tussen Bussum en de Hilversumse Meent. In 2014 zijn de contouren van de verdwenen batterij weer zichtbaar gemaakt.

Het is gebouwd in 1879, maar al vrij vroeg weer gesloopt, na 1925 verdwijnt het weer van de topografische kaart. Op topotijdreis.nl is het wel zichtbaar op oude topografische kaarten. Volgens deze bron bestond het fort alleen uit grondwerken en is het in 1928 met de grond gelijk gemaakt. Volgens een andere bron was het door verkleuringen in de grond nog rond 1945 zichtbaar op luchtfoto's.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 14 apr 2016, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door chriskrusz » do 14 apr 2016, 13:41

Janv schreef: En bonusvraag: weet iemand wat dit is? link
Het is een aparte strook land met een sloot eromheen binnen een mini-natuurgebiedje... Doet me een klein beetje denken aan een micro fort(je) met een slotgracht eromheen ;)
Geen idee maar als je 3 stapjes inzoomt dan verdwijnt het, en ziet het hele terrein er anders uit. Aluhoedje erbij?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » do 14 apr 2016, 13:46

^^ Zie mijn post hierboven. In 2013/2014 zijn de contouren van het fort weer zichtbaar gemaakt. De foto's waar het fort niet te zien is zijn dus ouder.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door chriskrusz » do 14 apr 2016, 13:47

Gevonden, hier is inderdaad een nieuw natuurgebied aangelegd, 'Gijzenveen'. Zie ook hier. (In de derde paragraaf wordt gemeld dat de contouren van de batterij ook weer zichtbaar zijn gemaakt).

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door chriskrusz » do 14 apr 2016, 13:49

Coen Tunnel schreef:^^ Zie mijn post hierboven. In 2013/2014 zijn de contouren van het fort weer zichtbaar gemaakt. De foto's waar het fort niet te zien is zijn dus ouder.
Er staat wel een copyright 2016 bij de view maar daar blijkt dus niet uit hoe oud de data is. Je ziet wel dat bij de oudere plaatjes Aerodata International Surveys as bron vermeld is.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » do 14 apr 2016, 16:44

Dat de Hilversumse Meentweg veel meer had moeten worden dan het nu is vraag ik mij ernstig af, al zou het kunnen zijn dat de weg door had moeten lopen langs de westkant van Naarden als een soort randweg. Maar dan kom je vlak langs de rand van het Naardermeer uit. Er was destijds al veel weerstand tegen de plannen daar überhaupt een woonwijk te realiseren. Oorspronkelijk waren daar veel meer woningen gepland, rond de 5000. Uiteindelijk is er een compromis gesloten is het minder dan de helft geworden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » do 14 apr 2016, 17:12

Janv schreef:Het viel mij op dat deze weg wel erg breed is, met aan beide kanten een fietspad/voetpad. Zie bijvoorbeeld ook Streetview. Naast het fiets/voetpad is nog meer ruimte. In mijn ogen lijkt het daarom alsof er ruimtereservering is voor een 2x2 weg. Toch heb ik op internet niks kunnen vinden wat dat bevestigt of ontkracht.
Ik zie aan dat profiel praktisch niks dat 'erg breed' is of op een andere manier op 2x2 zou wijzen. Mij lijkt dit eerder op een logisch gevolg om de weg op een dijklichaam aan te leggen. Hier is bijvoorbeeld een weg die me echt 2x2 voorbereid lijkt.

Los hiervan is zoals Jackbauer zegt er niet echt een aanknopingspunt in de omgeving waar een 2x2 weg op in zou moeten haken. Daarnaast spreekt de Gemeente Naarden-Bussum (tegenwoordig Gooise Meren) in hun Ontwerp Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan hoofdstuk 5 over een buitenring buiten de Hilversumse Meent om:
Beschrijving
Het is mogelijk een ring rond Bussum aan te leggen door een westelijke - en zuidelijke randweg aan te leggen. De A1 of de Amersfoortsestraatweg-Godelindeweg completeren dan de ring.

De weg aan de westkant tussen het Naardermeer en de bebouwing van Bussum en de Hilversumse Meent zou kunnen starten met een nieuwe rotonde op de oude Rijksweg ter hoogte van de Meerstraat in Naarden via de Voormeer, Naardermeer en via de Melkmeent op de Franse Kampweg kunnen uitkomen. Verkeer richting ’s-Graveland en Hilversum wordt hiermee van de Groot Hertoginnelaan en de wegen door het Spiegel weggetrokken.

[knip voor- en nadelen]

Keuze
Een buitenring gebaseerd op nieuwe wegen heeft te weinig draagvlak en kent te veel milieuproblemen om een reële oplossing voor de Bussumse-verkeersproblemen te zijn. De oplossing zal in het onderzoek niet verder worden uitgewerkt.
In de toelichting in hoofdstuk 6 wordt nog een kaartje getoond:
Afbeelding

Kortom het idee dat de Hilversumse Meentweg ingericht is met het oog op verbreding lijkt me compleet uit de lucht gegrepen ;)

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » do 14 apr 2016, 20:48

Dat laatste is helemaal waar, het was puur een gok van mijn kant. Maar ik heb ook nergens beweerd dat ik overtuigd ben van mijn aanname. Ik heb daar de afgelopen tijd een paar keer gereden en ik vroeg me gewoon af waarom het daar zo breed is opgezet.
Toen ben ik gaan zoeken maar heb niks gevonden. En dan is m'n laatste bron van informatie natuurlijk het wegenforum :)

Maar dat is toch het hele doel van dit draadje? Mensen die denken een "spoor van een (n)ooit uitgevoerd plan" aan te treffen en dat hier posten. En dan gaan de bezoekers van het forum dat proberen te onderzoeken, bevestigen of ontkrachten. Dat is het mooie van dit draadje, vind ik. :top:

Maar interessant over die batterij zeg, alhoewel m'n vraag natuurlijk wel offtopic was ;)

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 15 apr 2016, 13:53

Janv schreef:Maar ik heb ook nergens beweerd dat ik overtuigd ben van mijn aanname.
Janv schreef:In mijn ogen lijkt het daarom alsof er ruimtereservering is voor een 2x2 weg.
;)
Maar dat is toch het hele doel van dit draadje?
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar ik (en Jackbauer) reageren niet om je af te snauwen, maar om aan iedereen te laten zien hoe wij het zien. Oftewel als je kaatst kan je de bal verwachten dat iets ontkracht wordt, dat is niet persoonlijk bedoeld natuurlijk. En ook niet bedoeld als afstraffing dat je het hier vroeg, al lijk je dat nu wel zo op te vatten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » do 28 apr 2016, 15:10

Aan de noordwestkant van Leeuwarden ligt tussen de stad en de vliegbasis een ruimtereservering om de voormalige N383 door te trekken ten noorden van Leeuwarden.

Dit blijkt uit een passage en tekening uit een vergunningsaanvraag voor een nieuwe boerderij in dit gebied:
In het landschap zijn er twee planmatige grenzen die de rand van de wijk Westeinde hebben bepaald. Dit is in de eerste
plaats de inmiddels oude rechte gemeentegrens en in de tweede plaats de gedachten om de N383 ten noorden van de stad
in een rechte lijn door te trekken. Dit heeft in de woonwijk ook de groene stadsrand aan de noordzijde gegeven.
Afbeelding
Google Maps

In het verlengde van de noordgrens van de wijk Westeinde ligt de rand van de Noorderbegraafplaats. Ga je nog een stukje verder dan kom je uit bij de N357. Het is goed mogelijk dat het tracé van deze weg verder had moeten lopen, langs de na-oorlogse uitbreidingswijken van Leeuwarden, tot de N355 ter hoogte van de kruising met de Anne Vondelingweg.

In combinatie met de tijd waarin Westeinde werd ontwikkeld (jaren '70) is deze ruimtereservering mogelijk bestemd geweest voor de toen nog geplande A9 (E10) tussen de Afsluitdijk en Groningen.

Samen met de rand van de begraafplaats is deze grens zo duidelijk dat het me verbaast dat mij dit bij het bekijken van kaarten en luchtfoto's nooit is opgevallen.

Met het schrappen van de rijksweg A9 via Leeuwarden en recenter het verleggen/opheffen van de N383 bij de aanleg van de Haak om Leeuwarden was het al onwaarschijnlijk dat deze ruimtereservering ooit nog zou worden gebruikt. Met het bouwen van de boerderij in kwestie op het ooit vrijgehouden tracé zal dit ook fysiek onmogelijk worden. De hedendaagse Noordwestelijke Invalsweg (Harlingerstraatweg) heeft met de realisatie van de Haak, de Noordwesttangent (N398) en in feite ook de oostelijke 'Haak' (bestaande uit N31, N913 en Centrale As) naar de N355 vrijwel alleen nog een stadsontsluitende functie. Om de aansluiting van de NWIW op de stadsring te verbeteren wordt momenteel het Europaplein opnieuw ingericht als turborotonde met fietstunnels.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op do 28 apr 2016, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » do 28 apr 2016, 15:30

Als je het nu zo op luchtfoto's ziet is het inderdaad erg logisch. Vanaf de voormalige N383 langs de Noorderbegraafplaats, Bilgaard en de Bonkevaart naar de N355 toe, ongeveer op de plek waar de Anne Vondelingweg aansluit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » do 28 apr 2016, 15:47

De autosnelweg E10 zou volgens de plannen uit de jaren '60 niet via de huidige N355 lopen, maar zou tussen Marssum en Burum een tracé krijgen noordelijk van de N355.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » do 28 apr 2016, 15:51

^^
Marsum ligt direct links van de rand van bovenstaand plaatje, dus dit zou heel goed het begin van dat noordelijker tracé geweest kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » do 28 apr 2016, 15:54

Kaaiman schreef:De autosnelweg E10 zou volgens de plannen uit de jaren '60 niet via de huidige N355 lopen, maar zou tussen Marssum en Burum een tracé krijgen noordelijk van de N355.
De N355 Leeuwarden-Swarteweisein (het deel met 2x2 rijstroken) is aangelegd als deel van de autosnelweg E10.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » do 28 apr 2016, 16:04

^^
Het is voor mij eerlijk gezegd ook nieuw, maar als ik het goed begrijp lijkt het er op dat er twee verschillende rijkswegen gepland waren hier. De E10 deels over de N355 (als zodanig aangelegd tussen Leeuwarden en Hardegarijp en heeft ook op dit nummer gehad) en een iets noordelijker gelegen A9?

Zie ook dit topic uit 2006.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » do 28 apr 2016, 16:11

^^ We hebben beiden gelijk. Ik heb het even opgezocht:

Het Rijkswegenplan 1958 ging uit van wat jij zei, dus dat de 2x2 N355 onderdeel zou worden van de autosnelweg Leeuwarden - Groningen. Hierbij was geen autosnelweg noordelijk van de stad gepland.
Het Rijkswegenplan 1968 ging uit van wat ik zei, dus een geheel nieuw tracé tussen Marssum en Burum, inclusief dus het tracé noordelijk van de stad.

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » do 28 apr 2016, 16:41

^^ De N355 Leeuwarden-Swarteweisein is wel op autosnelwegprofiel zoals dat destijds gehanteerd werd aangelegd (2x2 met vluchtstroken). De weg opende in 1966. Ik heb helaas nooit kunnen achterhalen of de weg autosnelwegstatus had. In de Friese pers werd destijds wel gesproken over een snelweg, maar foto's met een :G1: heb ik nooit gezien. De weg heeft ook nooit ongelijkvloerse kruisingen gehad. Wellicht waren die voorzien, maar mogelijk dacht men in 1968 dat een nieuw noordelijker tracé makkelijker zou zijn dan om de nieuwe E10 om te bouwen tot ongelijkvloerse weg.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » do 28 apr 2016, 17:12

Bij Groningen zou die noordelijker gelegen snelweg aansluiten op de ruit van Groningen die uiteindelijk ook nooit is aangelegd. Maar die zie ik ook niet ingetekend op de uitvoeringsprogramma's. Of die ring moet geen rijksplan zijn geweest.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » do 28 apr 2016, 21:24

Coen Tunnel schreef:Ik heb helaas nooit kunnen achterhalen of de weg autosnelwegstatus had. In de Friese pers werd destijds wel gesproken over een snelweg, maar foto's met een :G1: heb ik nooit gezien.
Voor 1966 was een "snelweg" een weg voor gemotoriseerd verkeer. Voor zover ik destijds heb nagegaan had de weg in de bebording geen autosnelweg-status, maar een autoweg-status. Dit in verband met het enige gelijkvloerse kruispunt bij Rijpkerk, dat destijds het ongelijkvloerse snelwegprofiel onderbrak tussen het Groningerplein en de spoorwegovergang bij Hardegarijp.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » do 28 apr 2016, 21:34

Maar tussen Leeuwarden en Rijperkerk zat wel ruim 6 km zonder aansluitingen en dat zou in principe toch lang genoeg zijn voor een snelwegstatus. Al duurde het volgens mij niet lang voordat er een aansluiting bij De Kleine Wielen werd gemaakt, misschien al vanaf het begin. Op de topografische kaart van 1970 is dat zichtbaar, evenals een aantal andere gelijkvloerse kruisingen, maar ik weet niet of je op die plekken ook kon afslaan of slechts de E10 kon kruisen middels een soort overpad. Inmiddels is die aansluiting bij De Kleine Wielen opgeheven, er ligt op die plek een fietstunnel.

Op de vluchtstrook is de oude markering van die vroegere aansluiting nog zichtbaar:
https://www.google.nl/maps/@53.2179165, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@53.2179137, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@53.2179124, ... 312!8i6656

Afgaande op de topografische kaarten is deze aansluiting ergens tussen 1992 en 2000 verdwenen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » do 28 apr 2016, 21:42

Toen ik in Leeuwarden woonde (1988-1992), was er bij mijn weten tussen de rotonde Groningerstraatweg en Rijperkerk maar één ander kruispunt gecreëerd, die met de Anne Vondelingweg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » do 28 apr 2016, 21:52

^^ Ik kan me van die tijd weinig meer herinneren, ook al kwam ik incidenteel wel eens als passagier op de N355. Ik was te jong.

Afgaande op de topografische kaarten lagen er de volgende kruisingen/overpaden:

- t.h.v. het Kalverdijkje (iets ten westen van de Anne Vondelingweg, net ten oosten van het Tango tankstation)
- t.h.v. de Wielhalsdyk
- de al genoemde kruising bij De Kleine Wielen
- dit overpad dat er nog steeds ligt
- en iets oostelijker nog een overpad, vermoedelijk naar dit hek

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » do 28 apr 2016, 21:54

Overpaden lagen er inderdaad wel. Maar dat was in die tijd wel op meer snelwegen gebruikelijk.
(Zoals zelfs twee stuks op de A2 tussen Vianen en Culemborg...)

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door MaartenE » do 28 apr 2016, 23:13

Ik zat net op de beginpagina's van dit topic te kijken, waar ik opeens deze passage tegenkwam:
N788 bij afslag Hoenderloo (A50) ligt een ongebruikt viaduct, goed voor 2 rijbanen + vluchtstrook, is nooit gebruikt. Ook ligt hier een stuk 2 baansweg met vluchtstrook in het bos ongebruikt, ongeveer 1 a 2 km schat ik. Nu is er een wegrestaurant en maken veel truckers gebruik van dit stuk ongebruikt asfalt. De normale baan van de N788 scheen vroeger ook een vluchtstrook gehad te hebben maar deze is er niet meer, ik heb me laten vertellen dat Apeldoorn en soort snelweg wou die rechtstreeks de stad in ging, ook bij Apeldoorn t.h.v. het viaduct met de A1 ligt net zo'n stuk 2e rijbaan van ongeveer 1 km goed voor 2 rijstroken+ vluchtstrook.
Het ongebruikte viaduct kan ik vinden, maar de 2baansweg met vluchtstrook is voor mij in geen velden of wegen te bekennen. Is deze gesloopt? Google Earth laat mij teruggaan naar 2005, maar daarop kan ik deze ook niet vinden. In het verlengde van het viaduct ligt wel wat weg, en kan je het tracé wat tekenen met je gedachten, maar een stuk weg van 2 kilometer is het niet. Iemand die het wel weet te vinden? :)

Alvast bedankt!

Afbeelding
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » do 28 apr 2016, 23:24

^^ Bedoel je het stuk N788 dat onder de A1 doorloopt?
Afbeelding
(links is de 2e baan nog te zien, achter de bomen)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » do 28 apr 2016, 23:37

^^ Volgens mij is uit een latere discussie op dit forum gebleken dat dat viaduct ooit wel degelijk gebruikt is geweest toen de A50 daar nog eindigde, dus tussen 1972 en 1990. Dat is ook op topografische kaarten te zien.

Voor de tweebaansweg met vluchtstrook zijn mijns inziens twee mogelijke locaties:

De ex-N50 bij Woeste Hoeve
De parkeerplaats van Wegrestaurant Mendel aan de N788

De parkeerplaats ligt op de plek waar voor de opening van de A50 tussen Woeste Hoeve en Arnhem een tweede rijbaan van de huidige N788 lag. Maar het lijkt me dat die parkeerplaats al een keer opnieuw is geasfalteerd. Dit is niet origineel asfalt van voor 1990. Het noordelijke deel van die tweede rijbaan is opgebroken en beplant met bos. Topografische kaarten geven aan tot waar die tweede rijbaan precies lag, het is nog te herkennen aan de afstand tussen de N788 en de parallelweg.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » vr 29 apr 2016, 0:54

Twee topokaartjes naast elkaar. Op de linker de A50 die ophield bij de huidige N788 (Arnhemseweg). Rechts met de voltooide A50. Te zien is dat volgens dit kaartje de Arnhemseweg alleen rond de aansluiting met de snelweg twee rijbanen had.

Afbeelding

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door peter51 » vr 29 apr 2016, 9:40

Coen Tunnel schreef:^^ Volgens mij is uit een latere discussie op dit forum gebleken dat dat viaduct ooit wel degelijk gebruikt is geweest toen de A50 daar nog eindigde, dus tussen 1972 en 1990. Dat is ook op topografische kaarten te zien.
Yep, honderden keren overheen gereden op weg naar de camping in Beekbergen.
Voor mij begon dan daar de A50 maar we hadden er niks aan :-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 29 apr 2016, 11:21

Kaaiman schreef:^^ We hebben beiden gelijk. Ik heb het even opgezocht:

Het Rijkswegenplan 1958 ging uit van wat jij zei, dus dat de 2x2 N355 onderdeel zou worden van de autosnelweg Leeuwarden - Groningen. Hierbij was geen autosnelweg noordelijk van de stad gepland.
Het Rijkswegenplan 1968 ging uit van wat ik zei, dus een geheel nieuw tracé tussen Marssum en Burum, inclusief dus het tracé noordelijk van de stad.

Afbeelding
Wow, nooit geweten dat je ook Uitvoeringsplannen had naast de Rijkswegenplannen. Als ik de daarop volgende 5 jaren plannen erbij zet:

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Dan is daarmee tenminste eindelijk die mythische A80 tussen Vinkeveen en Hilversum uit de wereld geholpen. Als dat op geen enkel RWP heeft gestaan dan kan ik zo langzamerhand niet anders concluderen dat de SNUP van aansluiting Hvs ook uit het oogpunt van het OWN is aangelegd. Tenzij er ergens nog een magische plankaart opduikt natuurlijk.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » vr 29 apr 2016, 11:33

^^ De magische kaart van de provincie Utrecht een paar pagina's eerder gepost. Daar staat die A80 ingetekend vanaf linksboven naar de A27. En als je goed kijkt is zelfs een hele lichte stippelijn te zien die doorloopt ten zuidwesten van Amersfoort langs afbuigend naar het zuiden.
Kaaiman schreef:Nee, vast niet... Laat staan een eventuele latere doortrekking naar Culemborg. :emo:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op vr 29 apr 2016, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie