Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » za 03 dec 2016, 17:43

De Noord-Hollandse wegenplannen van '60 en '68 zijn al lang geleden hier door mavas gepost, en die geven beiden een westelijker trace van Rw16 aan (rood cirkeltje geeft de besproken kruising aan):

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » za 03 dec 2016, 21:17

Wouter N14 schreef:Maar dan nog zou het zo kunnen zijn dat er al meer grond in bezit was van het Rijk
Als dat al zo zou zijn, dan moet je de sporen in de archieven zoeken en niet in het landschap.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » di 06 dec 2016, 17:06

Als je het kaartje hierboven naast Googlemaps legt zou gezien de afstand tot de provinciegrens het erop lijken dat de kruising rw16 en rw4 dan op de plek van de huidige aansluiting Kaag (Dorp) zou hebben gelegen. in noordelijke richting buigt de lijn af naar waar de huidige N205 loopt die het ooit geplande rw16 tracé volgt.

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » zo 11 dec 2016, 23:15

Een variant uit 1985 is zelfs voor afslag Kaag-Dorp, zie: https://www.wegenwiki.nl/Bestand:Varianten_n22_02.jpg

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Worldroadsking236 » di 20 dec 2016, 15:27

Toen ik bij de A16 richting Rotterdam ter hoogte van Knooppunt Ridderkerk reed zag ik recht naast de A16 een stukje brug.
Dat vond ik vreemd.
Volgens mij was het een fly over. :vlag-nl:
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » di 20 dec 2016, 15:46

Ridderkerk-zuid heeft kunstwerken die speciaal voor fietsverbindingen zijn aangelegd. Niks bijzonders.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Worldroadsking236 » di 20 dec 2016, 16:12

Er is bij de A13 ter hoogte van Knooppunt Ypenburg een stille getuige. hieronder twee redenen,
1. De fly-over waarmee je de A13 verlaat richting Rijswijk moest een fly-over die de A4 richting Bergen Op Zoom verbindt.
2. De borden laten zien dat je via die fly-over zoals beschreven bij reden 1 naar bijvoorbeeld Den Haag-Zuid kan gaan terwijl dat niet zo is.
Dus is het verwarrend.
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » di 20 dec 2016, 16:15

^^ Volgens mij klopt er niet veel van je post, maar ik begrijp hem ook niet helemaal.

Het is misschien een goed idee om deze draad eens door te lezen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » di 20 dec 2016, 16:17

Er is geen SNUP bij knooppunt Ypenburg.
Wat er ligt was ook zo gepland.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » di 20 dec 2016, 16:21

Bekijk de maquettes uit de jaren '90 maar:
Link

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » di 20 dec 2016, 16:29

Sterker nog, men had, zoals men in de WegenWiki kan lezen, een vlinderdas gepland:
Afbeelding

Een turbine is nooit gepland geweest, dus de A13 afrit 7 ri. Hoornbrug is echt bedoeld om de A13-A4 boog te kruisen.
De borden laten zien dat je via die fly-over zoals beschreven bij reden 1 naar bijvoorbeeld Den Haag-Zuid kan gaan terwijl dat niet zo is.
Eh, bij het tweede stoplicht rechts?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem » wo 21 dec 2016, 20:32

Grappig is dat op de tekening een tunnel onder de Vliet (= Rijn-Schiekanaal) staat ingetekend, terwijl hier een brug is gekomen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Palance » za 11 mar 2017, 14:45

Ik vraag me al langer af of dit een SNUP is.

De Lodewijk Pincoffsbrug in Rotterdam. Gewoon een beweegbare brug in een woonwijk zoals er wel meerdere zijn in Rotterdam. Het is mij al vaker opgevallen dat het lijkt alsof er ooit 2 rijbanen voorzien zijn. 1 rijbaan (rechts op de foto) is voor autoverkeer en fietsers, dat loopt ook zo door aan beiden zijden van de brug. Helemaal links bij het witte hekje is het voetpad en ook dat loopt ook zo door aan beide zijden van de brug. Dan blijft over het zeer brede middendeel. Aan beide zijden van de brug is ook een stukje trottoir, maar zijn er ook parkeervakken. Ik heb nooit begrepen waar deze rijbaan (als dat zo voorzien was) voor bedoeld is.

Locatie.

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Piles » za 11 mar 2017, 14:50

^^ wilde gok: verbinding Hillelaan - Willemsbrug?
Overbodig geworden door de Erasmusbrug

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » za 11 mar 2017, 17:22

Dit is een vrij recente brug, eind jaren 80, begin jaren 90 als ik op topotijdreis kijk. De doorgaande verbinding ging altijd via de Stieltjesstraat over de Binnenhavenbrug. Deze brug kwam pas toen de industrie opgeruimd werd, en toen moet de Erasmusbrug ook al in bouw geweest zijn.
Maar hij lijkt inderdaad voor 4 rijstroken gebouwd te zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » za 11 mar 2017, 17:36

Of een vrije trambaan

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » za 11 mar 2017, 17:43

^^ Brug is uit 1992, begrijp ik. De Erasmusbrug is men wel ietsje later gaan bouwen, maar de Kop van Zuid-plannen waren er zeker al. Deze hele straat is vrij breed aangelegd. Kan voortvloeien uit de industriële achtergrond, maar misschien wilde men hem inderdaad ook in eerste instantie 2x2 maken om het woongebied beter te ontsluiten. Althans daarvoor ruimtereservering hebben.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Mark » zo 19 mar 2017, 1:15

In het Groot Rotterdams Bruggenboek staat wel wat interessants. De brug is in 1977 gebouwd als Stokkenbrug over de Zalmhaven, die in de jaren 80/90 is gedempt. Op de plek van de oude brug ligt nu ongeveer de toerit van de Erasmusbrug. Doordat de brug nog relatief nieuw was, is deze gedemonteerd en bij de Binnenhaven op de huidige plek opnieuw opgebouwd.

De vraag blijft waarom de brug zo breed is. De Zalmhaven was niet echt een plek van doorgaand verkeer. Oude foto's van de Stokkenbrug bij de Zalmhaven kan ik zo 1-2-3 niet vinden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » zo 19 mar 2017, 8:38

Het enige dat bij de Zalmhaven wel logischer is is dat de tram er overheen zou kunnen gaan. De eindlus van lijn 7 ligt daar en die had je kunnen doortrekken over die brug naar de Schiedamsedijk.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Berrychello » zo 19 mar 2017, 19:28

Op de huidige locatie van die brug zie ik wel een hele mooie doorgaande lijn vanaf de S111 (ten zuidwesten), dan over deze brug, naar noordoost, daar de Maas over, een door over de Maasboulevard vanaf het Shell tankstation. Het hofje Zinkerstraat/Dillenburgstraat is het enige dat daarvoor in de weg ligt. Wellicht dat dat de gedachte was, toen men deze brug hierheen verplaatste?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » ma 20 mar 2017, 7:11

S111? Die komt langs de Kralingse Plas. Bedoel je de Hillelaan S122? Is een interessante gedachte.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » ma 20 mar 2017, 10:35

Ik reed gisteren onder het Veluwemeer Aquaduct* in de N302 (t.h.v. Harderwijk) door en daar viel het me op dat er aan de Harderwijkse kant in beide wanden ruimte lijkt te zijn voor een wegdeel over de weg heen (dus op maaiveldniveau).

Zie hier Streetview
En zie hier de satellietfoto/luchtfoto

Lag hier ooit een weg(getje) overheen, of was/is dat misschien ooit de bedoeling?

*Overigens staat dit aquaduct in Google Maps te boek als "Aquaduct Harderwijk"

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jurjen » ma 20 mar 2017, 12:44

Misschien dat de brug in Rotterdam nog stamt uit de tijd dat de Coolsingel moest aansluiten op de Schiedamse Vest in plaats van de Schiedamse Dijk zoals nu het geval is. Dit plan is ook te zien aan de rooilijn van het ABN-AMRO gebouw aan de Coolsingel, direct ten zuiden van de koopgoot.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rogier » ma 20 mar 2017, 15:41

Janv schreef:Ik reed gisteren onder het Veluwemeer Aquaduct* in de N302 (t.h.v. Harderwijk) door en daar viel het me op dat er aan de Harderwijkse kant in beide wanden ruimte lijkt te zijn voor een wegdeel over de weg heen (dus op maaiveldniveau).

Zie hier Streetview
En zie hier de satellietfoto/luchtfoto

Lag hier ooit een weg(getje) overheen, of was/is dat misschien ooit de bedoeling?

*Overigens staat dit aquaduct in Google Maps te boek als "Aquaduct Harderwijk"
Ik weet wel dat er een grote parkeerplaats voor het Dolfinarium naast het aquaduct gepland was en volgens mij was er een viaduct voor de toerit vanuit de A28 hier gepland. Uiteindelijk zijn deze plannen niet doorgegaan.


http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... ardersluis
Hier een artikel over de bouw van het aquaduct uit de jaren negentig. Destijds waren er ook plannen voor het bouwen van een parkeereiland. Waarschijnlijk zijn daar deze uitsparingen (viaduct voor het parkeereiland) voor bedoeld.

http://ruimtelijkeplannen.harderwijk.nl ... 3_2.2.html
Op de onderste pagina zie je een plaatje van de mogelijke situatie welke gepland was.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Berrychello » ma 20 mar 2017, 22:52

Egbert schreef:S111? Die komt langs de Kralingse Plas. Bedoel je de Hillelaan S122? Is een interessante gedachte.
Die inderdaad. Excuses voor de verwarring, ik ben niet zo thuis in de Rotterdamse wegnummers en had wat verkeerd gekeken of getypt! 8-)

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door MaartenE » ma 03 apr 2017, 12:15

Ik ben één van deze SNUPs eerder tegengekomen in de rest van dit topic, ik vermoed dat de andere twee ermee te maken hebben.

https://www.google.nl/maps/@51.7168523, ... !1e3?hl=nl
Oversized brug, heb begrepen dat deze brug over de A59 bij Den Bosch een N-weg naar Zaltbommel had moeten dragen, maar de weg is nooit opgewaardeerd. (Meen ik mij te herinneren)

Echter meen ik nog 3 sporen te hebben gevonden dat men meer van plan was:

https://www.google.nl/maps/@51.7256291, ... !1e3?hl=nl
Lijkt mij een flinke ruimtereservering, al hoewel het richting de rotonde wel weer smaller wordt.

https://www.google.nl/maps/@51.7368551, ... 6656?hl=nl
Heb het idee dat waar het fietspad is aangelegd eigenlijk het andere deel van de tweebaans weg had moeten worden, met name door de breedte en het verdrijvingsvlak(?) wat erop getekend staat.
Vreemd genoeg lijkt de brug over de Maas dan wel weer normaal gedimensioneerd.

https://www.google.nl/maps/@51.766649,5 ... !1e3?hl=nl

En tenslotte ligt hier voor de A2 nog een lap asfalt wat niet echt te plaatsen valt, als ik de lijn verder doortrek kom ik niet verder, maar wellicht hebben jullie meer info?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Mark » ma 03 apr 2017, 12:31

Is dit juist geen restant van de voormalige rijksweg 2 richting 's-Hertogenbosch, toen deze 2x2 was?

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door MaartenE » ma 03 apr 2017, 12:33

^^
Bedenk mij net dat die straat met de lap weg "Oude Rijksweg" heet. :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Is de brug over de Maas dan van een later tijdstip?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Mark » ma 03 apr 2017, 12:42

De Maasbrug Hedel is volgens de Wegenwiki opengesteld in 1937. Aan de hand van de dossiers op René zijn website blijkt dat de oude rijksweg daar verbreed is in de jaren 50. Omstreeks 1970 is de huidige A2 bij Empel opengesteld.

Interessant is wel het forse viaduct over de A59. Tijdens de bouw moet al bekend zijn geweest dat de rijksweg aldaar zijn doorgaande status zou verliezen. Mogelijk hadden de bouwers in die tijd niet voor ogen dat deze weg versmald zou worden in de toekomst?

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Robonus » ma 03 apr 2017, 12:44

En tenslotte ligt hier voor de A2 nog een lap asfalt wat niet echt te plaatsen valt, als ik de lijn verder doortrek kom ik niet verder, maar wellicht hebben jullie meer info?
Dit is van de afgelopen paar jaren, lijkt alsof ze dat stukje asfalt als werkterrein hebben gebruikt en daarom nooit hebben weggehaald.

Afbeelding

Plaats reactie