Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » di 22 mar 2016, 10:41

Of Kim de onsterflijke van Noord-Korea en zijn nazaten...

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door kees » di 22 mar 2016, 12:57

Okee, terug naar de eigenlijke vraag:
hoe ver kun je vooruit kijken als het gaat om het inrichten van de openbare ruimte?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door waldo79 » di 22 mar 2016, 16:54

Daar is geen passend antwoord op te geven. Bestemmingsplannen worden tegenwoordig opgetuigd voor een periode van 10 jaar, maar op kleine schaal merk je tussentijds dat er behoefte is aan actualisatie en flexibiliteit.

Maar verder dan 20 jaar vooruit kijken lijkt me sowieso vrij utopisch.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » di 22 mar 2016, 17:00

Willem schreef:Plus misschien ene meneer Mugabe in Zimbabwe.
Die zit er nog geen 40 jaar, alleen Paul Biya van Kameroen is de enige niet-monarch die al 40+ jaar aan de macht is: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... al_leaders

En dat is dan niet eens een dictator.

Gaat het om monarchen, dan is de lijst wat langer: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... _of_office

Koning Bhumibol van Thailand zit al bijna 70 jaar op de troon. Maar ook in die lijst is bij de topposities meestal geen sprake van dictaturen.
kees schreef:Okee, terug naar de eigenlijke vraag:
hoe ver kun je vooruit kijken als het gaat om het inrichten van de openbare ruimte?
In de jaren '60 had men allemaal wilde plannen over hoe Nederland er anno 2000 uit zou zien. Het is vaak niet uitgekomen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 22 mar 2016, 17:42

kees schreef:Okee, terug naar de eigenlijke vraag:
hoe ver kun je vooruit kijken als het gaat om het inrichten van de openbare ruimte?
Om het nog wat dichter terug bij het topic te brengen: Het lijkt me dat je per project moet bekijken of de hoogte van de kosten voor het actief rekening houden met mogelijke toekomstige plannen opwegen tegen de mogelijk toekomstige voordelen en de termijn waarbinnen die voordelen benut kunnen worden. Het lijkt me onmogelijk om dat in richtlijnen te gieten, omdat het ook door vele andere factoren wordt beïnvloed, zoals beschikbaarheid, waarschijnlijkheid dat iets wordt benut, de zekerheid van prognoses en wie er tegen die tijd aan de bestuurlijke touwtjes trekt.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » za 26 mar 2016, 12:32

Ik heb misschien nog een SNUP gevonden die hier nog niet genoemd is.

Vanaf de N201 t.h.v. Hoofddorp kijkende richting het spoor valt een viaduct te zien waar niks onderdoor lijkt te lopen, geen weg en ook geen water.
Vanaf de andere kant (Rijnlanderweg) lijkt het alsof er ooit een fietspad onderdoor heeft gelopen. Er staat zelfs nog een :G11: bij.
Misschien was het ooit de bedoeling om vanaf de Van der Burchtstraat/Kalorama een fietspad aan te leggen in die richting?
Kaart op Google Maps

Streetview: Zie hier het zicht vanaf de N201 en hier vanaf de andere kant.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » za 26 mar 2016, 13:02

Daar liep ooit de spoorlijn van de Haarlemmermeerspoorlijnen. In het verlengde ervan kom je midden in Hoofddorp in de buurt van de Hoofdvaart bij het oude station uit. Dit liep vervolgens verder richting Vijfhuizen (en Haarlem) waar ook nog het oude station is te zien (nabij de Geniedijk).

Richting oosten zie je het ook nog kaarsrecht rechtdoor lopen. Aan de andere zijde van de A4 onder de Kaagbaan zie je ook nog een spoor terug. En nog verder aan de Aalsmeerse kant van de ringvaart heet het nog Oude Spoordijk.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » za 26 mar 2016, 13:41

^^ Aahh interessant!

Maar klopt dat qua tijdsgeest wel? Als ik me niet vergis zijn de laatste restanten van de haarlemmermeerspoorlijnen uiterlijk eind jaren '80 opgeruimd. Alhoewel de spoorlijn Amsterdam - Rotterdam er al eerder lag lijkt dat spoorviaduct me vrij recent (in ieder geval moet hij zijn aangepast/verbreed ten tijde van de aanleg van de HSL) .
Of hebben ze stiekem toch het oude spoortracé van de Haarlemmermeerspoorlijn vrij willen houden, door inplanning van het door mij genoemde viaduct ;)

---

Nog een ander opvallend punt (misschien is deze al wel besproken). Iets verderop de N201 t.h.v. Cruqius vond ik deze oude (of toekomstige?) aansluiting... Het lijkt alsof dat een terrein moest ontsluiten wat nu braak ligt. In 2008 lijkt er nog iets te zien te zijn... Zie hier

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » za 26 mar 2016, 16:06

Hoe het qua tijdgeest zit weet ik niet. Mogelijk dat men inderdaad een wat grote overspanning heeft gekozen, ook al lag er daar niks meer onder. Overigens weet ik ook niet of het viaduct met de aanleg van de HSL is verbreed. Op dat punt rijden hogesnelheidstreinen nog 'gewoon' op het normale spoor. Het specifieke HSL spoor begint een stukje zuidelijker.

Het spoor tussen Heemstede en Cruquius betreft een tijdelijke aansluiting voor bouwverkeer die volgens mij nog maar weinig is gebruikt. In Heemstede zijn er wensen om hier in de toekomst een vaste aansluiting te maken voor het aan te leggen wijkje daar. De vraag is of de provincie hier in mee wil gaan, omdat men vanwege doorstroming liefst geen nieuwe aansluitingen op de N201 meer wil.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jurjen » za 26 mar 2016, 16:33

Pas in 1996 kwam de spoorverdubbeling gereed ter hoogte van dit viaduct, dat is lang nadat de spoorlijn daar gesloten was. In 1935 eindigde het reizigersvervoer hier al en in 1943 voor het goederenvervoer, waarna de lijn is opgebroken. Net ten oosten van dit viaduct heeft ook het station Sloterweg-noord (tegenwoordig Rijnlanderweg doordat Schiphol de weg in tweeën knipte) gelegen. De wachterswoning is pas in 2004 gesloopt:
Afbeelding
De foto is van 10 juli 1988, 7 jaar na de opening van de Schiphollijn op deze locatie. Het slootje lijkt op google earth wel door te lopen onder het viaduct door en dan langs de Schiphollijn naar het noorden tot de volgende onderdoorgang waar die dood loopt, maar meer als geultje dan echt een sloot en dit kan niet de rede zijn voor dit viaduct. Aan de andere kant liggen genoeg slootjes voor de afwatering.
Het kan ook niet voor een boer aangelegd zijn, want in het weiland aan de andere kant heeft tot nog geen 10 jaar terug een boerderij gestaan. Leidingen kunnen we denk ik ook wel afstrepen, er lopen volgens de risicokaart daar geen leidingen. Een stukje verderop lopen wel grote gasleidingen, maar die hebben ook geen eigen viaduct en gaan gewoon onder het taluut door.

Het blijft dus een mysterie waarom hier een viaduct ligt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » za 26 mar 2016, 17:03

Is het niet "gewoon" voor een toekomstige ontsluitingsweg mocht het gebied tussen het spoor en de N201 ook ontwikkeld worden tot bedrijventerrein?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jurjen » za 26 mar 2016, 17:26

Het zou kunnen, de ontwikkeling van het bedrijventerrein begon volgens topotijdreis zo rond de aanleg van de Schiphollijn, maar aan de andere kant liggen er wel 3 onderdoorgangen op 500 meter onder het spoor door en dat is toch vrij veel voor een bedrijventerrein.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door evos » za 26 mar 2016, 18:03

Opvallend is dat ook binnen Hoofddorp dit voormalige spoortracé wordt vrijgehouden. Ik heb altijd begrepen dat dit een leidingenstraat was. Loopt hier niet een NAVO-oliepijpleiding? Ik herinner me, dat indertijd bij de verbreding van de A4 (vanaf 2x2) op dit tracé een dikke pijp onder het verbrede talud gelegd werd (doorsnee zeker 1m).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door evos » za 26 mar 2016, 18:10

Rein schreef:Het spoor tussen Heemstede en Cruquius betreft een tijdelijke aansluiting voor bouwverkeer die volgens mij nog maar weinig is gebruikt. In Heemstede zijn er wensen om hier in de toekomst een vaste aansluiting te maken voor het aan te leggen wijkje daar. De vraag is of de provincie hier in mee wil gaan, omdat men vanwege doorstroming liefst geen nieuwe aansluitingen op de N201 meer wil.
Daar had al lang een woonwijk gelegen als de crisis er niet tussen was gekomen. Er hebben op die aansluiting al een tijdje stoplichten gestaan, maar die zijn later weer verwijderd.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jurjen » za 26 mar 2016, 19:12

evos schreef:Opvallend is dat ook binnen Hoofddorp dit voormalige spoortracé wordt vrijgehouden. Ik heb altijd begrepen dat dit een leidingenstraat was. Loopt hier niet een NAVO-oliepijpleiding? Ik herinner me, dat indertijd bij de verbreding van de A4 (vanaf 2x2) op dit tracé een dikke pijp onder het verbrede talud gelegd werd (doorsnee zeker 1m).
Er loopt een vrij grote gasleiding door Hoofddorp, maar over een andere tracé een stukje zuidelijker. De olieleiding loopt vanaf Schiphol-Oost onder de A4 door en dan evenwijdig daarmee naar het zuiden en kruist het spoor niet, dus die optie valt ook af.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door PeterSchoeber » za 26 mar 2016, 21:52

evos schreef:Opvallend is dat ook binnen Hoofddorp dit voormalige spoortracé wordt vrijgehouden. Ik heb altijd begrepen dat dit een leidingenstraat was. Loopt hier niet een NAVO-oliepijpleiding? Ik herinner me, dat indertijd bij de verbreding van de A4 (vanaf 2x2) op dit tracé een dikke pijp onder het verbrede talud gelegd werd (doorsnee zeker 1m).
Volgens mij heb je helemaal gelijk evos en ligt hier een dikke gasleiding. Heb in de tijd van de verbreding van de spoorlijn ter hoogte van Hoofddorp daar regelmatig foto's van gemaakt, onder begeleiding van een NS-er, en die wist mij te vertellen dat daar omwille van een grote gasleiding het viaduct verbreed diende te worden.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » za 26 mar 2016, 23:16

^^ Op de risicokaart van Nederland zie ik daar geen (belangrijke) gasleiding lopen. Een paar honderd meter noordelijker wel, daar liggen er drie naast elkaar. En deze drie gaan 'gewoon' onder de spoorlijn door, er is daar geen viaduct voor aangelegd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 mar 2016, 13:13

Rein schreef:Hoe het qua tijdgeest zit weet ik niet. Mogelijk dat men inderdaad een wat grote overspanning heeft gekozen, ook al lag er daar niks meer onder.
Het kan natuurlijk dat er destijds nog plannen waren om wat met het oude spoortracé te doen, en dat het spoortracé hoe dan ook vrijgehouden moest worden. Soms worden opgebroken spoortracés nog jarenlang vrijgehouden omdat de grond formeel nog steeds een bestemming als spoorlijn heeft.

Wellicht een beetje vergelijkbaar met de situatie op de A28 bij Zeist, waar een spoorviaduct is voor een spoorlijn die bij de opening van de A28 in 1986 al lang buiten bedrijf en opgebroken was. Al is het wel zo dat de bouwtijd voor de A28 extreem lang was, mogelijk is het viaduct begin jaren '70 al aangelegd, nog voor de spoorlijn buiten gebruik werd gesteld.

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jeroen O » zo 27 mar 2016, 14:58

Ik denk dat ik het antwoord weet.

Ik heb twee boeken over de Haarlemmermeerlijnen, die zijn geschreven door Wim Wegman.
In deze twee boeken worden de volledige Haarlemmermeerlijnen beschreven.

Ook hem was het spoorviaduct over de Haarlemmermeerlijn opgevallen. Hij heeft het uitgezocht in de oude spoordijk blijkt een hoofdleiding van het drinkwaternet te liggen. En omdat daar niet op gebouwd mag worden, ligt er een viaduct.

Bron: Sporen door Wim Wegman, pagina 117.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » zo 27 mar 2016, 20:55

Coen Tunnel schreef:Wellicht een beetje vergelijkbaar met de situatie op de A28 bij Zeist, waar een spoorviaduct is voor een spoorlijn die bij de opening van de A28 in 1986 al lang buiten bedrijf en opgebroken was. Al is het wel zo dat de bouwtijd voor de A28 extreem lang was, mogelijk is het viaduct begin jaren '70 al aangelegd, nog voor de spoorlijn buiten gebruik werd gesteld.
Het viaduct Het Oude Spoor dateert van 1972, volgens de lijst van RWS-kunstwerken die ik heb.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Vahalis » zo 27 mar 2016, 21:18

^^ opgeleverd in het jaar dat de lijn werd gesloten. Ik begrijp dat het bouwproces is ingehaald door het besluit van de sluiting maar toch :facepalm:
Jeroen O schreef: in de oude spoordijk blijkt een hoofdleiding van het drinkwaternet te liggen. En omdat daar niet op gebouwd mag worden, ligt er een viaduct.
Nu je het zegt, realiseer ik me dat. Het gaat om de WRK-I-leiding van dit net. In Leidsche Rijn zijn de transportleidingen zichtbaar als de Rijnkennemerlaan, een onbebouwde strook dwars door de nieuwbouw. Ook daar een spoorviaduct dat wat groot lijkt voor een fietspad.
Laatst gewijzigd door Vahalis op zo 27 mar 2016, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Piles » zo 27 mar 2016, 21:21

^^
Ik woon er al een jaar, en begrijp nu pas al die ruimte. Bedankt :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Vinny » ma 28 mar 2016, 10:29

Er zijn steeds vage plannen gebleven om de oude Haarlemmermeerspoorlijnen te reactiveren als busbaan of als tramweg. Alleen juist niet dat stukje bij Hoofddorp volgens mij. De verlenging van de sneltram door Amstelveen naar Uithoorn via het oude spoortrace staat nog steeds op de rol.

Verder viel me dit op: Een fietspadstompje tussen de busbaan en de N 201 bij de nieuwe afrit Hoofddorp.
https://www.google.nl/maps/place/52%C2% ... !1s0x0:0x0

:schrikreactie:
Welke reden zou hier achter liggen? Het lijkt me een van de domste plekken voor een ruimtereservering voor een fietspad...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 » ma 28 mar 2016, 12:33

^^ Als ik afga op oude streetview foto's, dan heeft daar voordat die aansluiting is gebouwd wel een fietspad gelegen langs de busbaan die daar lag met aparte op/afrit naar de A4. Alleen is dat fietspad bij de aanleg van de N201 daar komen te vervallen. Verderop is er later een nieuwe vervangende fietsbrug aangelegd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » ma 28 mar 2016, 12:37

Dat is geen SNUP, maar een stuk voormalig fietspad. Daar liep volgens mij voorheen een fietspad toen de N201 aansluiting daar nog niet lag, maar het busviaduct wel. Logischerwijs liet men fietsers die over de Geniedijk tussen Hoofddorp en Rijsenhout fietsten hierlangs leiden opdat men geen ander viaduct nodig had om over de A4 heen te komen. Inmiddels kunnen fietser via de nieuwe roestkleurige fietsbrug bij de Geniedijk zelf de A4 oversteken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem » ma 28 mar 2016, 18:24

Is het busviaduct dan niet gelijktijdig met de nieuwe N201 gerealiseerd?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » ma 28 mar 2016, 18:45

Nee, dat busviaduct is een aantal jaar eerder aangelegd, maar wanneer precies weet ik even niet.

Edit: het besluit tot aanleg is begin 2003 genomen. Zie hier. Hij zal dan wel ergens rond 2006 zijn opengesteld.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » ma 28 mar 2016, 22:34

Vahalis schreef:^^ opgeleverd in het jaar dat de lijn werd gesloten. Ik begrijp dat het bouwproces is ingehaald door het besluit van de sluiting maar toch :facepalm:
Jeroen O schreef: in de oude spoordijk blijkt een hoofdleiding van het drinkwaternet te liggen. En omdat daar niet op gebouwd mag worden, ligt er een viaduct.
Nu je het zegt, realiseer ik me dat. Het gaat om de WRK-I-leiding van dit net. In Leidsche Rijn zijn de transportleidingen zichtbaar als de Rijnkennemerlaan, een onbebouwde strook dwars door de nieuwbouw. Ook daar een spoorviaduct dat wat groot lijkt voor een fietspad.
Voor mij zijn die WRK-I en II superinteressant, omdat met name I ook door Vinkeveen en Wilnis blijkt te lopen, beide plaatsen waar ik woon/veel kom. Nu ga ik extra goed opletten of ik ook daar nog wat lokale sporen ervan kan ontdekken ;)
Jammer dat ik het dan eigenlijk niet meer kan posten, aangezien nu bekend is dat het eigenlijk SOAP's zijn (Sporen van Ooit Afgemaakte Plannen) :P

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door ConradM » di 29 mar 2016, 15:42

boe! schreef:Je moet een behoorlijke visionair zijn als je 40 jaar van tevoren alle nieuwbouwlocaties kunt voorspellen.
Bevolkingsgroei in de range van +/- 50% is over een periode van 40 jaar redelijk te voorspellen. Woonwensen word wat lastiger maar ook nog niet onmogelijk, dus ruimte reservering 40 jaar vooruit lijkt me niet zo heel raar. En als het helemaal tegen zit loop je 10 jaar voor of achter op plan, maar dat kun je natuurlijk na 10 jaar (in je volgende 40 jaren plan) een beetje bijsturen. Zelfde geld volgens mij voor verkeersintensiteit.

Het zal allicht beter zijn dan dat we het de afgelopen decennia in Nederland gedaan hebben.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » do 14 apr 2016, 13:28

Door de Hilversumse Meent loopt de Hilversumse Meentweg (google maps link).
De weg loopt tussen de Franse Kampweg (N236) en de Groot Hertoginnelaan in Bussum.

Het viel mij op dat deze weg wel erg breed is, met aan beide kanten een fietspad/voetpad. Zie bijvoorbeeld ook Streetview. Naast het fiets/voetpad is nog meer ruimte. In mijn ogen lijkt het daarom alsof er ruimtereservering is voor een 2x2 weg. Toch heb ik op internet niks kunnen vinden wat dat bevestigt of ontkracht.
Wat denken/weten jullie, is hier sprake van een SNUP, of misschien wel een SOAP of zie ik dingen die er niet zijn?
Valt dit misschien te koppelen aan de plannen die er ooit waren om de N236 (Gooise expressweg) door te trekken naar de A1 en dat dit dan een afslag + route naar Bussum moest worden?

En bonusvraag: weet iemand wat dit is? link
Het is een aparte strook land met een sloot eromheen binnen een mini-natuurgebiedje... Doet me een klein beetje denken aan een micro fort(je) met een slotgracht eromheen ;)

Plaats reactie