Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 mei 2018, 23:15

Een klein onderzoekje via Google levert op dat op deze locatie plannen zijn (geweest) voor een fastfoodrestaurant.

http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... st-de-ikea

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 10076.html

De gemeente was er tot nu toe niet voor. Een eventuele doortrekking van het weggetje kan ook zijn voorbereid met het oog op een eventueel tankstation, waarin in de eerste link hierboven ook wordt gesproken, of een uitbreiding van de parkeerplaats. De open ruimte aan de overkant lijkt hoe dan ook bedoeld als kavel.

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door H_BD » di 15 mei 2018, 13:12

Toen ik mijn vorige bericht plaatste was ik hier nog niet van op de hoogte, maar de laatste plannen zijn dat er een 60 meter hoog hotel komt, en de bouw moet dit jaar nog starten: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/algem ... ankstation

Met bevestiging van de locatie: https://www.bndestem.nl/breda/gr8-wil-h ... ~aed68584/

Toch waren die plannen er in 2004 allemaal nog niet voor zover ik weet. Dat is echt iets van de laatste paar jaar. Dat dit stukje weg ook aangesloten wordt op een hotel etc. zou wel logisch zijn. Want voor nog een kruispunt of afslag is op die weg geen plaats.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » di 15 mei 2018, 13:58

^^ de complete 'halve maan' tussen de boog van het knooppunt en de Ettensebaan is in het bestemmingsplan aangewezen als bedrijventerrein. Als je dan een toeleidende weg naar 1 kavel maakt vind ik het niet zo raar als je de mogelijkheid open laat voor doortrekking naar de volgende. Zie ook de N295 in 'Trade Park' tussen A73 en A67, die heeft ook allemaal stompjes en halve weggetjes. Onlangs is daar opeens een hoop bijgebouwd en worden die weggetjes nu ook gebruikt.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door kees » di 15 mei 2018, 15:20

H_BD schreef: di 15 mei 2018, 13:12 Toch waren die plannen er in 2004 allemaal nog niet voor zover ik weet. Dat is echt iets van de laatste paar jaar. Dat dit stukje weg ook aangesloten wordt op een hotel etc. zou wel logisch zijn. Want voor nog een kruispunt of afslag is op die weg geen plaats.
Dat er in 2004 nog geen concrete plannen waren, kan best.
Ik denk dat ze in bestemmingsplannen of streekplannen wel hebben vastgelegd wat voor functies er op een braakliggend terrein mogen komen. Daar hebben ze de infrastructuur al enigszins op voorbereid, maar verder laten ze het aan de markt over om met concrete plannen te komen. Pas dan wordt de infrastructuur volledig aangelegd. Althans, dat is mijn inschatting.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » wo 16 mei 2018, 11:37

Dit viaduct over de A7 in de buurt van Nuis is breder dan nodig en heeft een strook begroeiïng op zich. Viel mij gisteren op toen ik er onderdoor reed. Ik ben daar totaal niet bekend, maar het lijkt mij een nietszeggend weggetje.

Heeft dit misschien een bijzondere geschiedenis waar iemand iets van weet..?

edit: oh sorry, ik zie nu dat dit een heuse faunapassage zou zijn.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 16 mei 2018, 11:52

^^ los van de invulling zie ik ook geen verschil met viaducten voor andere erftoegangswegen in de buurt, zoals de Postdijk. Vergelijk maar eens het onderaanzicht:
Afbeelding

Talisman
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 18:58

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Talisman » ma 04 jun 2018, 13:06

In de buurt van Nuis ligt Leek en bij die aansluiting (A7, afrit 34) viel mij jaren geleden al op dat het viaduct opvallend groot is. Zeker als je er onderdoor rijdt, zie je de zeeën van ruimte aan weerszijden. Alsof er plek is voor een complete snelweg. Door die extreme ruimtereservering vraag ik me af of hier sprake is van SNUP? Weet iemand of hier ooit iets gepland was?

Afbeelding
Afbeelding

Overigens hebben ze nu bedacht om een nieuwe busafrit onder het viaduct door te laten gaan, maar dat zal vast niet de reden zijn dat er ooit voor zo'n ruime opzet is gekozen.

RTV Noord:
Een bus kan via deze afrit eerder de snelweg af én slaat een rontonde over, zodat de bus eerder in Leek is.

Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » ma 04 jun 2018, 13:26

^^ Zie de wegenwiki.

De huidige rotondes bij die afrit liggen er pas 14 jaar. Daarvoor lagen er twee kruisingen ,waar voorsoorteervakken voor nodig waren. De huidige weg ligt op de plaats van de zuidelijke rijbaan, de extra ruimte die je ziet was in gebruik voor de noordelijke rijbaan.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 04 jun 2018, 13:37

En met topotijdreis is de originele indeling natuurlijk ook goed te zien:
Afbeelding

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Steyn_E » ma 04 jun 2018, 17:14

^^
Ik denk toch dat er wat meer aan de hand is. Het lijkt onderhand breed genoeg voor twee rijbanen autosnelweg 2x3 én rangeerbanen.
En als je iets verder naar het zuiden naar Roden kijkt lijkt daar tussen twee wijken ook ruimte vrijgehouden. Ik zat te denken aan een weg van Assen naar het Lauwersmeer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » ma 04 jun 2018, 17:34

^^ Die weg was gepland aan de westzijde van Leek, waar nu de N388 aansluit. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 04 jun 2018, 19:46

Het daar aanwezige overbodige veld is tegenwoordig onderdeel van een carpoolplaats.

https://goo.gl/maps/KEoUL5afn6u

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door nickdh » zo 10 jun 2018, 20:42

H_BD schreef: ma 14 mei 2018, 22:33 Ik durf bijna niet meer, maar toch wil ik deze voorleggen:
Bagven Park in Breda.

Aangelegd in vermoedelijk 2004.
https://www.google.com/maps/@51.5791783 ... 312!8i6656

Nu is er niet heel veel meer ruimte achter die bossen, maar dit kan toch niet de bedoeling geweest zijn?
Ik maak wel eens gebruik van die carpoolplaats en vond dit ook een best gekke constructie. Als je op de kaart kijkt zal ik inderdaad in eerste instantie ook denken aan een vergane extra rijbaan. Echter zou het misschien ook kunnen dat het was bedoeld als extra ontsluitingsweg voor Prinsenbeek of als vervanging van de Bagvensestraat.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Boerenkool » di 12 jun 2018, 14:17

Het knooppunt is niet superoud. De "A" 58 liep vroeger door Etten Leur en liep zo Breda in. Toen t snelweg werd was t knoooppunt ook niet meteen volledig meen ik, dat is pas gekomen toen de A16 twee keer drie werd i.c.m. de aanleg van de HSL. Toen is de A16 ook iets opgeschoven.

Ik denk dat dit een restant van een oudere weg was die nu alleen nog voor de P& R is.

De Ettense baan ter plekke is ook weer nieuwe weg op n restant van de oude N58

Edit: ik heb op oude kaart gekeken. Schaal wat groot maar t lijkt erop dat de Ettense baan daar de oude N58 was. Er was een kruispunt en er liep een parallelweg, dat zal nu de busbaan zijn. De weg Bagven Park liep rechtdoor door een bos en nam dan een bocht naar vermoedelijk de Bagvensestraat of de Oude Liesboslaan. De N58 was toen nog vrijwel recht.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » di 12 jun 2018, 16:12

^^ De oude rijbaan liep over wat nu de Liesboslaan is. De Ettensebaan is tientallen meters naar het noorden verschoven toen het knooppunt werd aangelegd om de aansluiting op het deel ten noorden van Princenhage vloeiender te maken. Toen is ook pas het overdwarse trace van H_BD aangelegd en de carpoolplaats Breda West. Zie topotijdreis.nl zet de schuifbalk op 2003 en daarna 2006.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Boerenkool » wo 13 jun 2018, 16:54

Ah dat geeft veel meer detail.
Idd liep de N58 straks langs de huizen. De bagveldsestraat kwam een huis of 4 verder ook pas aansluiten. Dat moet nu onder de P en R liggen.

Wel zie ik op bijv 96 en stompje met twee stroken bos en een huis of gebouwtje. Maar daar moet de Ettense baan zonongeveer boven op liggen.
Zou het achtererf nog in particuliere handen zijn en hun historische erftoegang gehouden hebben? En die eigenaar heeft t dan beetje laten verkommeren wachtend op een goed plan en toestemming zoals een wegrestaurant of dat hotel ofzo.
Voor n erftoegang van alleeb een veld was 1 stomp ook wel genoeg. Dit is zelfs vrij lomp wantmet dat hek kan je alleen spookrijdend de grond op. Dat hek zal wel " tijdelijk" zijn totdat er echt gebruik is. Het moet wel een voorbereiding voor verwachte onwikkeling zijn.
Als dat n eik is die daar staat heeft t al best wel kunnen groeien...

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » do 05 jul 2018, 14:13

Is deze al eens langs geweest in dit onderwerp?

Viaduct in A2/N2 tussen afritten 31 en 32. Breed viaduct (dubbele onderdoorgang) met aan beide kanten een brede, onbebouwde corridor.

Viaduct op Streetview:
https://www.google.nl/maps/@51.4220544, ... 6656?hl=nl

Viaduct en corridor vanuit de lucht:
https://www.google.nl/maps/@51.4243842, ... !1e3?hl=nl

In de jaren '60 werd hier ooit een grote uitvalsweg gepland vanuit Eindhoven naar Veldhoven. Ik heb in mijn collectie een oude stadsplattegrond van Eindhoven waar deze weg op is geprojecteerd, als verlengde van de Beemdstraat. Of er ook een aansluiting op de snelweg was gepland vertelt de kaart helaas niet.

Op Topotijdreis.nl is te zien dat de Poot van Metz is aangelegd inclusief dit brede viaduct, waar jarenlang alleen een smalle lokale weg onderdoor ging.

Ergens begin jaren '90 (dacht ik) werd het een bussluis en fietspad. Dit was de periode waarin het gebied direct ten oosten van de A2 van Veldhoven naar Eindhoven ging en er het bedrijventerrein De Hurk werd uitgebreid en ontwikkeld. De afsluiting was natuurlijk bedoeld om sluipverkeer tegen te gaan.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Boerenkool » do 05 jul 2018, 21:59

Ik dacht even " oh die ken ik wel! "
Maar ik was in de wat met Ulenpas/De Run. Dat is ook een net wat breed viaduct voor een onbetekenend weggetje wat nauwelijks een viaduct rechtvaardigd.

Misschien komt t door de ontstaansgeschiedenis. Ik geloof dat de Poot van Metz een gemeentelijk plan was. Het rijk vond t minder urgent en had er vrede mee dat de N2 en A58 doodliepen op de eindhovense Ring. Immers verkeer ging van stad naar stad. Bovendien wilde het rijk denken over een bredere visie. Ze wilden eigenlijk de A2 vanuit Rosmalen langs Veghel oost van Eindhoven naar de A67 trekken maar dat leverde veel weerstand op in de regio Eindhoven vanwege een heidegebied. Veel later is de N2 Vught- Batadorp ongeveer op t oude trace omgebouwd tot snelweg.
De gemeente dacht dat t toch wel zou schelen als de A58 doorgetrokken werd naar de A67. De N2 kon je bij Batadorp al af naar die nieuwe route die nu Randweg heet.
Eindhoven dacht in die jaren nog dat ze als Philips Dafstad enorm zouden doorgroeien tot circa 500.000 inwoners en Veldhoven was als groeikern aangewezen om wat op te vangen.
Ze hadden wel meer gekkeplannen
Het was een idee om een Hoog Catharijne achtig ding neer te zetten van station tot t Stratums eind. Een ingewoon kilometers lange betonnen galerij.
Het grappige is dat door die planvorming wat stukjes stad wat aan hun lot zijn over gelaten en uitgaanscentra Dommelstraat en Stratums Eind zijn geworden.
In het midden is toch nog een winkelcentrum gekomen, de Heuvelgalerie. Niet brutalistisch maar juist met baksteen gelardeerd.

De gekke geschiedenis van de Poot van Metz kon je tot de ombouw ook nog zien, er was een linkse uitvoeger die langs t Evoluon liep. Bij de aanleg zag RWS immers dat nog wel als hoofdroute. Gaandeweg is de Poot van Metz de hoofdroute geworden en bij de ombouw van de ring is die linkse uitvoeger verdwenen. De weg daar tot de ring heeft nog heel lang snelwegkenmerken gehad.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Steyn_E » vr 06 jul 2018, 19:51

^^
Mooie geschiedenisles Boerenkool!
Er is echter wel 1 puntje, de A2 had vanaf Den Bosch richting Sint Michielsgestel en westelijk langs Schijndel en Sint Oedenrode moeten lopen en was uitgekomen op de Kennedylaan, de A50 (destijds 75) zelf had wat verder naar het oosten moeten liggen (ook oostelijk langs Veghel af) en was de randweg van Eindhoven geworden. Van de oostelijke randweg is onder meer een viaduct met ruimte voor parallelrijbanen te vinden over de A67. Er zijn volgens mij ook plannen geweest voor een snelweg vanaf de westelijke randweg (rechtdoor bij knooppunt Batadorp) naar Utrecht (of zelfs Amsterdam) aan de westkant van Den Bosch langs, uitkomend bij Maarssen ongeveer (en volgens mij dus zelfs tot Amsterdam door).
Wat RW75 betreft, die had dan weer door moeten lopen vanaf de A67 tot aan Weert waarbij de A2 vanaf Weert bij RW75 had gehoord (gepland als snelweg van Maastricht tot Leeuwarden in die tijd, zie hier viaduct Kleine Heide dat als viaduct over RW75 te boek staat https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/De ... cht_443748 , het is ook te zien aan de hectometerwaarden van het begin van de A50 bij Eindhoven)

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door MaartenE » za 07 jul 2018, 5:00

Wat noordelijk ligt onder de Tilburgseweg ook een veel te breed viaduct:
https://goo.gl/maps/LfdiFia9PBT2

Het lijkt erop dat dat in ieder geval verder naar het oosten had moeten lopen (verbinding met de Boschdijk?).
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » za 07 jul 2018, 16:07

Het wegvak waar de Poot van Metz onderdeel uitmaakt was toch ooit gepland als onderdeel van rw69 tussen De Hogt en Batadorp?
Het oude De Hogt had nog een SNUP voor de uiteindelijk nooit aangelegde A69 richting Belgische grens.

Wat betreft de A75, er had dan ook een knooppunt met de A270 moeten komen. Maar daar is als het goed is niets van te zien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » za 07 jul 2018, 16:39

Jackbauer1350 schreef: za 07 jul 2018, 16:07 Het wegvak waar de Poot van Metz onderdeel uitmaakt was toch ooit gepland als onderdeel van rw69 tussen De Hogt en Batadorp?
Het oude De Hogt had nog een SNUP voor de uiteindelijk nooit aangelegde A69 richting Belgische grens.
Dat was geen SNUP, dat viaduct is vroeger daadwerkelijk gebruikt toen :KP: De Hogt een halfklaverblad was. Een doortrekking als A69 was niet onmogelijk, maar echt een voorbereiding op een volledig klaverblad was er ook niet echt, zo hadden er nooit klaverlussen in de noordelijke kwadranten gepast.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Victor » ma 09 jul 2018, 23:19

Ik herinner me nog heel goed hoe knooppunt De Hogt er begin jaren 70 bij lag, toen we nog regelmatig naar Duitsland reden.
Als kind had ik geen idee van de absurditeit ervan, ik vond het alleen maar spannend en interessant... maar aan het einde van de Poot van Metz werd je dus echt met de nodige rood-witte bakens stapsgewijs via een "parallelbaan" en de "uiteindelijke uitvoegstrook" naar de tweedelige klaverlus geleid.
Ik zeg tweedelige klaverlus, want eerst een bocht iets meer dan 90° naar rechts, dan een recht stukje en dan een zeer krappe bijna 180° naar de A67 richting Venlo.
Alles lag erbij alsof ze de Poot van Metz morgen gingen doortrekken - als een tijdelijke situatie tijdens de aanleg van een knooppunt. Rijen rood-witte bakens om te voorkomen dat mensen per ongeluk rechtdoor op de nog niet aangelegde weg terecht kwamen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Hajo » di 10 jul 2018, 12:25

^^ Doortrekking zuidwaarts was volgens mij ook gepland: A69. Die zou dan moeten aansluiten op de huidige Belgische "Noord-Zuid" verbinding in de Belgische provincie Limburg. Delen daarvan in België zijn ook daadwerkelijk aangelegd en hebben een autosnelweg profiel.

Dat die A69 er nooit is gekomen, is wegens felle protesten tegen de aanleg ervan. De weg zou door het dal van de Dommel voeren, met zeldzame bloemetjes en zo.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » di 10 jul 2018, 12:56

Op dit screenshot van topotijdreis is te zien dat er een uitlopertje aan de rijbaan richting Batadotp zat.
Aan de andere lus opvallend genoeg niet, nu zegt zo'n kaartje ook niet alles uiteraard.
Het viaduct zelf was inderdaad geen SNUP maar het stukje loze rijbaan. Wat Victor beschrijft is dat er een loos stukje aan de andere lus zat.
Ben benieuwd hoe het volledige knooppunt er uit had moeten zien.
Misschien dat er ergens in een of ander stoffig archief nog een detailtekening te vinden is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » di 10 jul 2018, 13:09

Zie voor (iets latere) plankaarten van wegen rond Eindhoven het album van de helaas niet meer zo actieve (maar nog altijd meelezende) forummer koef:
http://bermtoerist.org/jalbum/Planstudies/index.html
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » di 10 jul 2018, 13:24

^^ kijk dat scheelt. Zat me al een buil te zoeken in korrelige luchtfoto's en krantenarchieven. Hierbij een uitsnede van de close up van het ingetekende knooppunt met het noorden ongeveer boven:

Afbeelding

Apart eigenlijk dat men de lus rechtsonder krapper ontwierp dan de 'tijdelijke' lus in het bestaande knooppunt.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » di 10 jul 2018, 13:33

Mooi om te zien. :)
De ombouw van die langgerekte lus naar directe boog komt dan uit deze tekening.

Zag op de site verder dat er ook een alternatief voor Ekkersweijer op papier bestaan heeft met twee klaverlussen erin en een stedelijke inprikker.

samotten
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 17 dec 2014, 16:54
Locatie: Geldrop

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door samotten » di 10 jul 2018, 13:59

Over stille getuigen van de randweg gesproken:
https://www.google.com/maps/@51.4183895 ... a=!3m1!1e3 Deze flats, een rare locatie zou je zeggen want de grond tegen het bos aan is natuurlijk een betere plek voor duurdere huizen. Maar als je dan erover gaat nadenken is het eigenlijk geen rare keuze of fout, want de ruit moest er langs gaan. Ze zouden dus een soort barrière vormen tussen de snelweg en bebouwing. Samen met de ruimtereservering bij dit viaduct https://www.google.com/maps/@51.4123238 ... 312!8i6656 en de open ruimte bij knooppunt Ekkersrijt (https://www.google.com/maps/@51.485777, ... a=!3m1!1e3) zijn dit jammer genoeg wel de enige SNUP's van de oostelijke ruit die ik kan vinden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 jul 2018, 14:06

Lekkere Kwal schreef: di 10 jul 2018, 13:24 ^^ kijk dat scheelt. Zat me al een buil te zoeken in korrelige luchtfoto's en krantenarchieven. Hierbij een uitsnede van de close up van het ingetekende knooppunt met het noorden ongeveer boven:

Afbeelding
Dit kan tevens verklaren waarom bij de linker lus geen uitlopertje is aangelegd; in het bovenstaande ontwerp voor een volledig knooppunt zou die hele lus komen te vervallen.
Apart eigenlijk dat men de lus rechtsonder krapper ontwierp dan de 'tijdelijke' lus in het bestaande knooppunt.
Je kunt het ook omdraaien: de lus linksonder is langgerekter. Dat kan meerdere redenen hebben. Meest waarschijnlijk lijkt mij om een langer weefvak te verkrijgen. Omdat je aan de andere kant tegen de Dommel aanloopt kon dat alleen met een asymmetrisch ontwerp.

Plaats reactie