Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wim The Slim
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 18:58
Locatie: Maassluis

Bericht door Wim The Slim » za 26 aug 2006, 17:23

nielske1990 schreef:Waarschijnlijk is het ook niet meer dan een zandopslagplaats van de boer o.i.d.
Of een oude stortplaats of misschien ligt er in die bult een verlaten Veekoek. Je weet wel veevoer dat onder een plastic zeil ligt met daarop allemaal autobanden. (Als het dat laatse is wat me niet logisch lijkt, is het nu meer een veenkoek denk ik.)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 26 aug 2006, 19:53

ViaHaaren schreef:@Wim: Dat ding viel mij ook al op. Misschien is het inderdaad voor een ooit geplande zuidelijke rondweg?
Ik vind het nogal smal, ik denk eerder aan een fietstunneltje ofzo ;)

Gebruikersavatar
Wim The Slim
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 18:58
Locatie: Maassluis

Bericht door Wim The Slim » za 26 aug 2006, 20:25

Mark schreef:
ViaHaaren schreef:@Wim: Dat ding viel mij ook al op. Misschien is het inderdaad voor een ooit geplande zuidelijke rondweg?
Ik vind het nogal smal, ik denk eerder aan een fietstunneltje ofzo ;)
Misschien wat smal, maar wel wat te breed voor een fietsertunneltje dunkt me. Bovendien is er alleen weiland in dat gedeelte.

Misschien een tunnel voor de koeien van boer Derk en Henk?

Ik heb ooit eens met een grondwerker gesproken die zei dat hij ergens tussen 1965 en 1970 heeft meegewerkt aan de aardenbaan voor de A4 tussen Delft en Schiedam. Dat moet toch betekenen dat die aardenbaan er al bijna 40 jaar ligt. Ik vraag mij af of ze in de jaren 60 al rekening zouden houden met iets derkelijks als een fietserstunnel.

Ik weet niet waarvoor het dient, maar toch wel voor iets wat groter is dan een fietsterstunneltje.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 26 aug 2006, 21:05

Wim The Slim schreef: Misschien een tunnel voor de koeien van boer Derk en Henk?
Ze vinden zeker die overpad praktijken op de A7 bij Sneek niet zo fijn :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wim The Slim
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 18:58
Locatie: Maassluis

Bericht door Wim The Slim » wo 30 aug 2006, 23:45

Zie ik nou spoken, of...

Afbeelding

:bigeyes: :bigeyes: :bigeyes: :bigeyes: :bigeyes: :bigeyes: :bigeyes: :bigeyes: :bigeyes: :bigeyes: :bigeyes: :bigeyes: :bigeyes:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 30 aug 2006, 23:51

Toch niets mis mee? heb net ff de kaart van michelin er naast gelegd ...
****

Gebruikersavatar
Wim The Slim
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 18:58
Locatie: Maassluis

Bericht door Wim The Slim » do 31 aug 2006, 0:03

Mikhail schreef:Toch niets mis mee? heb net ff de kaart van michelin er naast gelegd ...
Die boog die het eiland bijna geheel doormidden snijdt, lijkt vanuit de lucht als of er ooit grondwerken voor een grote weg zijn gedaan. Snelweg door de (nooit uitgevoerde) Markenwaard, of mijn subjectieve fantasie?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 31 aug 2006, 9:02

Hoeft niet per direct een snelweg te zijn, er bestaat ook nog iets als leidingen ;)

Gebruikersavatar
Wim The Slim
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 18:58
Locatie: Maassluis

Bericht door Wim The Slim » do 31 aug 2006, 9:40

Mark schreef:Hoeft niet per direct een snelweg te zijn, er bestaat ook nog iets als leidingen ;)
Op het eiland Marken?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 31 aug 2006, 9:46

Een loipe voor als er veel sneeuw valt? :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » do 31 aug 2006, 10:48

Is het niet gewoon een deel van de (geplande) ringdijk van de Markerwaard?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 31 aug 2006, 11:33

Dat denk ik niet, of in ieder geval niet alleen maar een dijk. Het ligt ook precies in het verlengde van de N518, die ook over een dijk loopt. Ik denkdat het een gecombineerde dijk/(snel)weg had moeten worden.

Heeft iemand misschien kaartmateriaal met de planning van de Markerwaard?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » do 31 aug 2006, 12:03

OP Via Michelin ligt er tussen die 2 aarde banen een waterweg, misschien dat het daar iets mee te maken heeft? Op zo'n klein eilandje ga je toch geen stuk snelweg leggen om dan terug over het water een viaduct te leggen?
****

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » do 31 aug 2006, 12:06

Als je met Google Maps een stukje verder Noord-Holland inkijkt, zie je het traject verder doorlopen tussen Holysloot en De Leek, langs het Kinselmeer, richting Amsterdam.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » do 31 aug 2006, 12:36

Misschien heeft het iets te maken met ondergrondse pijpleidingen? Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat daar vroeger ooit een snelweg of autoweg zou komen :roll:
****

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 31 aug 2006, 12:40

Mikhail:
Het was de bedoeling om dat hele gebied in te polderen. Alleen is dat plan afgeblazen. Wat rest zijn enkele voorbereidende werken.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 31 aug 2006, 12:51

Inderdaad zou het hele gebied ingepolderd worden, met bijbehorende snelwegen.

Maar... Dan leg je die snelweg toch niet PRECIES over het enige historische stukje in de hele polder, die leg je toch gewoon in de oneindige leegte er vlak naast?

In de Noordoostpolder hebben ze de snelwegen ook niet precies over Urk en Schokland gelegd...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 31 aug 2006, 13:05

Dat tracé door Marken en door Waterland zijn de restanten van een nooit afgemaakt kanaal. De aanleg was begonnen in de tijd van Napoleon.
Dat kanaal had Amsterdam beter moeten ontsluiten, omdat het IJ bij Pampus aan het verzanden was.
Later werd gekozen voor het Noordhollands kanaal, en nog later voor het Noordzeekanaal.
Laatst gewijzigd door harry op do 31 aug 2006, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » do 31 aug 2006, 13:06

Zo, dat is al heel oud :)
****

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » do 31 aug 2006, 13:48

Wicher schreef:Inderdaad zou het hele gebied ingepolderd worden, met bijbehorende snelwegen.
Misschien handig als Schiphol er ooit nog eens heen gaat of verder wil uitbreiden. :)

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » zo 10 sep 2006, 13:53

Nu je heel NL kan zien via GoogleEarth, kan je veel meer 'stille getuigen' zien. Zoals dit stuk weg bij Standdaarbuiten, volledig voorbereid op 2x2 met ongebruikte viaducten en maar 2km lang.

Afbeelding

Ruimte voor een trompet bij de kruising N348/N345 bij Zutphen:

Afbeelding

Aansluiting Marssum op de A31 lijkt ook uitgebreider bedoeld dan het nu is:

Afbeelding
Zo kraait den boer z'n haantje

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 10 sep 2006, 14:03

CborG schreef:Ruimte voor een trompet bij de kruising N348/N345 bij Zutphen:

Afbeelding
Verdomd, dat wist ik helemaal niet. Ik dacht dat de nieuwe weg er vooral door het hoogteverschil eerst overheen ging.
Belachelijk toch dat men niet gewoon dat trompetje heeft aangelegd. Nutteloos tijdsverlies, maar ja, een OWN-aansluiting MAG natuurlijk niet vloeiend. (Hoewel de iets verderop gelegen aansluiting N348/N317 dat weer WEL is.)

Het zou mooi zijn als deze grondwerken in elk geval werden gebruikt om een soepeler verbinding N345-N348oost aan te leggen. Dan wordt deze route een stuk aantrekkelijker en zal er minder verkeer door de binnenstad rijden.

Als je er nou (gemakkelijk) een paar extra verbingetjes bij legt, worden een hoop stromen een stuk sneller en vloeiender:
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » zo 10 sep 2006, 16:15

Wat zullen ze hier nou weer aan willen leggen... :roll: Locatie: Spoorbrug over Brandevoorste Dreef. Waarschijnlijk wordt het een wegverbinding voor als ze aan de noordkant van Brandevoort willen gaan bouwen. Overigens zou het ook wel mooi zijn als het een ongelijkvloerse kruising met de Brandevoortse Dreef wordt.

Afbeelding

Overigens is de hijskraan op de achtergrond bezig met de bouw van Station Helmond-Brandevoort. ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 10 sep 2006, 23:26

Wicher schreef:Als je er nou (gemakkelijk) een paar extra verbingetjes bij legt, worden een hoop stromen een stuk sneller en vloeiender:
Afbeelding
De 2x2-strooks snelweg lag vroeger ook rechtdoor. Volgens mij is hier ook gedowngrade in het verleden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 10 sep 2006, 23:31

CborG schreef:Nu je heel NL kan zien via GoogleEarth, kan je veel meer 'stille getuigen' zien. Zoals dit stuk weg bij Standdaarbuiten, volledig voorbereid op 2x2 met ongebruikte viaducten en maar 2km lang.
Afbeelding
Tja, dat was vroeger ook 2x2. (Net als de N269 langs Hilvarenbeek.) Maar ja, die weg is in het kader van "duurzaam verknald" dus verenkeld. Zie ook de "in het niets verdwijnende" kantstreep bij het westelijke kruispunt van de aansluiting A17; oprit richting Roosendaal.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 11 sep 2006, 2:29

olgens mij is hier ook gedowngrade in het verlede
Nee, toen de brug werd aangelegd, is er gelijk een gelijkvloerse kruising aangelegd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 11 sep 2006, 8:03

Cborg schreef:Aansluiting Marssum op de A31 lijkt ook uitgebreider bedoeld dan het nu is:
Ik denk het niet, ik zou niet weten wat je hier kan van maken.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 11 sep 2006, 10:34

René schreef:
Wicher schreef:Als je er nou (gemakkelijk) een paar extra verbingetjes bij legt, worden een hoop stromen een stuk sneller en vloeiender:
http://img182.imageshack.us/img182/5978 ... 345gc4.jpg
De 2x2-strooks snelweg lag vroeger ook rechtdoor. Volgens mij is hier ook gedowngrade in het verleden.
Dat klopt, de 2x2 (nu auto-) weg ligt er nog altijd, is niet gedegradeerd maar wel in tweeen geknipt door de aansluiting met de nieuwe brug.

En als we dus naar de luchtfoto's kijken lijkt het erop dat de nieuwe brug met een trompet zou aansluiten op de bestaande weg. De bestaande weg zou daarbij niet in tweeen worden geknipt maar gewoon de hoofdrichting blijven. Bovendien zie je dat ook voor de nieuwe brug verwacht werd dat deze 2x2 zou worden, de ruimte ligt er.

Zo dus:
Afbeelding
(Voor het klavertje heb ik twee varianten ingetekend. Aan de hand van de luchtfoto kwam ik eerst op de kleine uit, maar de grote leek me ook mogelijk. Uiteindelijk lijkt de grote me een stuk waarschijnlijker.)

Erg jammer dat dit niet direct op deze manier is aangelegd, volgens mij was dat voor iedereen beter geweest. (Het neemt namelijk de zelfde ruimte in...)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 11 sep 2006, 11:11

Mark schreef:
Cborg schreef:Aansluiting Marssum op de A31 lijkt ook uitgebreider bedoeld dan het nu is:
Ik denk het niet, ik zou niet weten wat je hier kan van maken.
Een trompetje past wel. Vooral aan de zuidkant is er genoeg ruimte voor directe verbindingsbogen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 11 sep 2006, 11:13

Een trompetje? Zou het niet waarschijnlijker zijn dat men simpelweg de kruisende weg breder had willen uitvoeren? Een beetje a la aansluiting Voorst op de A1.

Plaats reactie