Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door sirdanilot » do 31 jan 2013, 13:17

Wat ik altijd een vreemde SNUP (als het dat al is) heb gevonden, is de plotse versmalling van de Oegstgeesterweg ter hoogte van de IJsclub in Oegstgeest. Je zou haast denken dat deze 2x2 stadsweg gepland was om parallel aan de Haarlemmertrekvaart te lopen tot aan de Lange Voort. Ik vermoed dan ook dat de IJsclub van later datum is en ik vermoed ook dat het landgoed van kasteel Oud-Poelgeest in de weg zat, en dat men daar blijkbaar iets te laat achter kwam. Door diknekkenland kun je namelijk maar lastig wegen bouwen (zie Amelisweerd, golfbaan Heemskerk, etc. etc.).

Toch jammer omdat dit een goede ontsluiting zou zijn geweest voor Oegstgeest en Leiden-Noord richting de A44 Oegstgeest-Noord. De huidige weg (abtspoelweg) is dan wel 2x2 uitgebouwd, maar helaas zijn de rechterrijstroken busstroken waardoor er op de linkerstrook altijd file staat, die terugslaat op de 1x2 Oegstgeesterweg (die overigens onder Leiden valt en niet onder Oegstgeest) waardoor de bus alsnog in de file staat. Al kan die de file natuurlijk wel inhalen op die lege busbaan, maar in de praktijk loopt de bus toch veel vertraging op. Al met al een achterlijke constructie van de gemeente Oegstgeest.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 31 jan 2013, 13:41

sirdanilot schreef:Toch jammer
Toch jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je best ieder stukje groen kunt doorsnijden met een brede weg. :(
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » do 31 jan 2013, 13:47

^^Niet ieder stukje groen hoeft doorsneden te worden voor een brede weg, het mag ook met een brug of tunnel. :lol:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 31 jan 2013, 14:02

harry schreef:
sirdanilot schreef:Toch jammer
Toch jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je best ieder stukje groen kunt doorsnijden met een brede weg. :(
Je zou natuurlijk ook inhoudelijk kunnen reageren in plaats van met een one-liner te komen - of niks zeggen als je van het specifieke onderwerp niks afweet. Misschien een leuke optie voor de volgende discussie ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 31 jan 2013, 15:41

sirdanilot schreef:Je zou natuurlijk ook inhoudelijk kunnen reageren
Ik kan natuurlijk iets uitgebreider ingaan op de onzin van jouw posting. Maar dan wordt het ook iets botter.
sirdanilot schreef:Ik vermoed dan ook dat de IJsclub van later datum is en ik vermoed ook dat het landgoed van kasteel Oud-Poelgeest in de weg zat, en dat men daar blijkbaar iets te laat achter kwam.
Dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijk. Ofwel: wat een onzin.
sirdanilot schreef:Door diknekkenland kun je namelijk maar lastig wegen bouwen (zie Amelisweerd, golfbaan Heemskerk, etc. etc.).
Hoezo diknekken? Amelisweerd en dit stukje Oegstgeest zijn gewoon stukken groen die het waard zijn behouden te blijven. Niet te vergelijken met een golfbaan.
Ofwel: wat een onzin.
sirdanilot schreef:Al met al een achterlijke constructie van de gemeente Oegstgeest.
En ook dit vind ik onzin.

Zo: een iets meer inhoudelijke reactie. maar schiet je daar nou echt iets mee op? :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » do 31 jan 2013, 15:42

Komop, de meeste SNUP's en GTI's dateren toch uit de tijd dat groen een kleur was en beton een keuze. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

HollandandJasper
woonerf

Bericht door HollandandJasper » do 31 jan 2013, 19:22

sirdanilot schreef: De huidige weg (abtspoelweg) is dan wel 2x2 uitgebouwd, maar helaas zijn de rechterrijstroken busstroken waardoor er op de linkerstrook altijd file staat, die terugslaat op de 1x2 Oegstgeesterweg (die overigens onder Leiden valt en niet onder Oegstgeest) waardoor de bus alsnog in de file staat. Al kan die de file natuurlijk wel inhalen op die lege busbaan, maar in de praktijk loopt de bus toch veel vertraging op.
Toevallig zat ik een uurtje of 2 geleden in de bus op de Abtspoelweg. Het is een inderdaad een grote ramp 's ochtends... Half Nederland komt hier Leiden binnenrijden en 's avonds is er sowieso altijd chaos op dit stuk... De rotondes maken het ook niet echt beter...

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » zo 03 feb 2013, 14:35

^^
Leiden in last dus. :mrgreen:
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 03 feb 2013, 17:00

harry schreef:
sirdanilot schreef:Ik vermoed dan ook dat de IJsclub van later datum is en ik vermoed ook dat het landgoed van kasteel Oud-Poelgeest in de weg zat, en dat men daar blijkbaar iets te laat achter kwam.
Dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijk. Ofwel: wat een onzin.
Men wist natuurlijk dat dat landgoed er lag, maar wellicht niet dat het procedureel moeilijk was om hier een weg te bouwen?
Hoezo diknekken? Amelisweerd en dit stukje Oegstgeest zijn gewoon stukken groen die het waard zijn behouden te blijven. Niet te vergelijken met een golfbaan.
Ofwel: wat een onzin.
Het betreft in beide gevallen landgoederen, en met diknekken bedoel ik mensen met geld (en dus tijd) teveel die te maken hebben met die landgoederen. Amelisweerd is dan misschien nog een leuk natuurgebied maar landgoed poelgeest zijn een paar bomen meer niet. Er ligt ook een kasteel maar dat ligt niet op het mogelijke tracé dat ik opperde, bleef dus gewoon lekker staan.
sirdanilot schreef:Al met al een achterlijke constructie van de gemeente Oegstgeest.
En ook dit vind ik onzin.
Met inhoudelijk reageren bedoel ik niet alleen zeggen wat je ergens van vindt, maar ook waarom. Lekker makkelijk om te roepen dat iets onzin is. Je hoeft van mij niet inhoudelijk te reageren hoor maar zeg dan liever helemaal niks, dan blijf je nog een beetje geloofwaardig ;)

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » ma 25 feb 2013, 16:54

Is deze brug al gepasseerd op dit Topic?

Wat was de reden om een brug als een 2x2 aan te leggen als de weg zelf maar een 2x1 is?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 25 feb 2013, 17:01

^^ Als je op streetview kijkt zie je dat er inmiddels 2x2 ligt ;)

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » ma 25 feb 2013, 22:57

Inmiddels wordt de ruimte onder het viaduct behoorlijk ingenomen door het asfalt. Dit is pas vrij kort zo. De A58 en het viaduact wat tovm74 aangeeft is in de jaren 60 ontworpen. Toen dachten we nog dat Nederland in het jaar 2000 20 miljoen inwoners zou hebben en dat iedereen een auto zo hebben en dat de bevolkingsgroei van circa 8 miljoen inwoners in en rond de bestaande steden zou plaats vinden. In die tijd waren er heel veel ambitieuze plannen om al dat verkeer te kunnen verwerken. Viaducten uit de periode zijn vaker vrij ruim van opzet, zodat er nog een klaverblad aangelegd kon worden. Ook bij afslag Gilze is die ruimte aanwezig. Ik durf wel te gokken dat tovm74 gelijk heeft dat hier ooit meer gepland was. Wellicht was dit voor de kruising met rijksweg 62 (huidige A/N261), waarvoor ooit plannen hebben bestaan om deze westelijk langs Tilburg door te trekken richting Turnhout.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 26 feb 2013, 19:27

Is er een reden bekend waarom de A6 ten noorden van Emmeloord (in het begin A50) met een erg breed profiel is aangelegd zoals hier te zien is: http://goo.gl/maps/iPV1A ? En iets noordelijker zelfs met een heus bos in het midden: http://goo.gl/maps/JXihI ? Werd hier misschien al rekening gehouden met een spoorlijn richting het noorden?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 feb 2013, 19:35

Goede vraag. De rijbaan richting zuiden bestond overigens al eerder dan de snelweg zelf als rijksweg 50 van Zwolle naar Lemmer. Deze was in de jaren '60 gelijkvloers, maar is later omgebouwd tot snelweg. Dat bos bestond overigens al voor de ombouw tot autosnelweg (de Noordoostpolder is beduidend ouder dan de Flevopolder).

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 26 feb 2013, 19:53

Niet alleen ten noorden van Emmeloord maar ook het deel tussen Almere en Lelystad heeft een opmerkelijk brede middenberm. Maar dat zal wel zijn om de A6 een landelijke uitstraling te geven. Parkway idee dus.

Voordeel van de rijbanen ver uit elkaar te leggen is wel dat je minder snel last hebt van koplampen van de tegenliggers en kijkersfiles wanneer er op de tegengestelde baan een ongeval o.i.d. gebeurd. Zeker wanneer de middenberm ook nog eens begroeid is.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op di 26 feb 2013, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 26 feb 2013, 19:57

Nu ik zo naar de TopoKaarten van '74 en '85 kijk, zou het misschien kunnen dat de snelweg aan weerszijden van de oude rijksweg is aangelegd?

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 26 feb 2013, 20:05

Meest waarschijnlijke is dat de rijbaan richting het noorden eerst is aangelegd. Vervolgens de oude weg gesloopt waarbij het verkeer tijdelijk in twee richtingen over de nieuwe rijbaan noordwaarts reed. Hierna is de rijbaan richting het zuiden aangelegd. Vergeet ook niet dat er een vaart langs loopt en er tussen de rijbaan en de vaart ruimte nodig was voor de toe- en afritten van de aansluitingen. Dus de zuidelijke rijbaan ligt dan deels op en deels naast het oude tracé.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 26 feb 2013, 20:20

De wegen in Flevoland (en bijvoorbeeld ook op de Veluwe) zijn zo breed omdat de grond daar relatief goedkoop is, en omdat het dan minder een barrière is voor overstekend wild.
Chris schreef:Dat bos bestond overigens al voor de ombouw tot autosnelweg (de Noordoostpolder is beduidend ouder dan de Flevopolder).
In ieder geval een deel van het bos is samen met de snelweg aangelegd. In oudere publicaties van Natuurmonumenten heet het bos "A50-bos" :!:

Ik ken nog 1 andere plek waar bos is aangelegd speciaal wegens een snelweg.
Dat is langs de A28 bij Dwingeloo. Een strook landbouwgrond werd afgesneden van de rest en het zou heel duur worden om het te ontsluiten. Dus heeft men er maar bos van gemaakt. :)
--Harry.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 26 feb 2013, 20:36

harry schreef:Een strook landbouwgrond werd afgesneden van de rest en het zou heel duur worden om het te ontsluiten. Dus heeft men er maar bos van gemaakt. :)
Grappig dat jij dat ook weet. :)
Een oud-medewerker (de viaductenman) van PWS Drenthe heeft me dit ooit eens verteld. Waar heb jij deze wijsheid vandaan?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 26 feb 2013, 20:54

^^ Een bijzonder aardig boek over de geschiedenis van het landschap in Drenthe. Ergens uit de jaren 90 denk ik. Ik weet titel en auteur nu niet; het boek zelf ligt op dit moment in Groningen.

Dit specifieke gebied was eerst natuurgebied dat in de jaren 50 (of zo) werd ontgonnen, waarbij veel waardevols verloren is gegaan.
Achteraf dus voor niets, want in de jaren 70 is het bebost...
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 26 feb 2013, 23:44

Jackbauer1350 schreef:Niet alleen ten noorden van Emmeloord maar ook het deel tussen Almere en Lelystad heeft een opmerkelijk brede middenberm. Maar dat zal wel zijn om de A6 een landelijke uitstraling te geven. Parkway idee dus.

Voordeel van de rijbanen ver uit elkaar te leggen is wel dat je minder snel last hebt van koplampen van de tegenliggers en kijkersfiles wanneer er op de tegengestelde baan een ongeval o.i.d. gebeurd. Zeker wanneer de middenberm ook nog eens begroeid is.
Juist. Ik vind het zelf wel prettig als de rijbanen wat verder van elkaar liggen. Het maakt de weg een stuk "vriendelijker", en bovendien is het vanwege de punten die je opnoemt ook fijner in de exploitatie. Het enige nadeel is dat calamiteitendoorsteekjes lastiger te realiseren zijn. In Flevoland heb je vrij lange stukken gekruisd asfalt... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

HollandandJasper
woonerf

Bericht door HollandandJasper » wo 27 feb 2013, 11:58

harry schreef:^^ Een bijzonder aardig boek over de geschiedenis van het landschap in Drenthe. Ergens uit de jaren 90 denk ik. Ik weet titel en auteur nu niet; het boek zelf ligt op dit moment in Groningen.

Dit specifieke gebied was eerst natuurgebied dat in de jaren 50 (of zo) werd ontgonnen, waarbij veel waardevols verloren is gegaan.
Achteraf dus voor niets, want in de jaren 70 is het bebost...
Heb je de locatie op Google Maps? Ben wel nieuwsgierig :)

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 27 feb 2013, 12:04

»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mar 2013, 22:53

Vinny schreef:Het enige nadeel is dat calamiteitendoorsteekjes lastiger te realiseren zijn. In Flevoland heb je vrij lange stukken gekruisd asfalt... :)
Mooi voorbeeld bij Almere-Buiten.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 05 mar 2013, 8:09

^^

Wel grappig om dat te zien, maar deze doorsteek is aangelegd om het groot onderhoud van de A6 tussen Lelystad en Almere mogelijk te maken. In 2006 heeft men een zeer lange (bijna 10 kilometer) 4-0 systeem opgezet om het groot onderhoud uit te voeren. Daarvoor was deze doorsteek nog niet aangelegd. Inmiddels is het asfalt al bijna 0,5 - 1 meter gezakt, omdat de doorsteek nooit voorbelast is.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 06 apr 2013, 17:56

http://maps.google.nl/maps?q=Kivitslaan ... 11,,0,5.09
Dit onbeduidende stompje weg had ooit een ontsluitingsweg van Oisterwijk naar Boxtel moeten worden, dwars over de Kampina. Ik weet uit betrouwbare bron dat de achterliggende percelen ooit door een boomkweker zijn gekocht met het oog op winstgevende verkoop aan de overheid in later stadium. Het plan heeft het echter terecht nooit gehaald...

Ik heb die weg wel eens op een kaart met een structuurschema voor Brabant zien staan op dit forum maar ik kan hem niet terugvinden. Wie kan mij helpen?

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 06 apr 2013, 18:21

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 06 apr 2013, 18:34

Vorig jaar waren wij met de fiets onderweg van de euroscoop in Tilburg onderweg naar huis toen ik meende voor een korte route die straat in te moeten.
Mijn gevoel over de weg zou goed geweest zijn als er niet ooit roet in het eten was gegooit.
Uiteindelijk hebben we dit doodlopende straatje gebruikt voor een sanitaire stop en het zetten van een paracetamol.
(Het was warm, we hadden pech met een fiets en ontzettend emotioneel door die film over een stervend meisje.)
Uiteindelijk hebben we de dag toen toch nog prettig afgesloten met een pannenkoek bij Belveren. ;)

N ° de membre 40

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 07 apr 2013, 13:20

@Via: leuk dat je een nooit uitgevoerd plan op het spoor bent gekomen ;)
@Naturist: ik begrijp niet wat je wilt zeggen :hm:

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 07 apr 2013, 15:54

Waldo79 schreef:Ik begrijp niet wat je wilt zeggen :hm:
Wilde zeggen dat ik dat bewuste straatje op mijn gevoel uitkoos als kortste route tussen Tilburg zuid en Vught zuid.
Mijn gevoel bleek achteraf juist, en het gekrakeel dat ik toen kreeg onterecht.
Alleen had de overheid ooit verzuimd de route af te bouwen.
Zo wel duidelijk?

N ° de membre 40