Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
autoweg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » vr 28 aug 2020, 13:24

Schelpenpaadje schreef:
vr 28 aug 2020, 13:04
- Het verplaatsen van een deel van het straks nog resterende verkeer op de A13 door Overschie naar de A13-A16
In knooppunt Terbregseplein wordt de relatie A20-west - A16-noord toch niet gebouwd?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 28 aug 2020, 13:31

Bij de bestaande halve aansluiting Crooswijk kon je vroeger ook vanaf de Gordelweg/Boezemweg richting de Bergse Rechter Rottekade, ongeveer op de plek waar nu dit fietspad ligt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

habke
stadsweg

Bericht door habke » vr 28 aug 2020, 14:35

Ik heb in de krogten van dit forum nog een topic gevonden over de aansluiting Crooswijk viewtopic.php?t=11493
Het boekje waar naar verwezen wordt, 'de diabolische snelweg' staat trouwens ook op google. https://books.google.nl/books/about/De_ ... &q&f=false Vanaf pagina 162 is er wat info over de aansluiting Crooswijk.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 28 aug 2020, 15:15

Palance schreef:
vr 28 aug 2020, 13:31
Bij de bestaande halve aansluiting Crooswijk kon je vroeger ook vanaf de Gordelweg/Boezemweg richting de Bergse Rechter Rottekade
Een heel krap doorsteekje was dat. Zo krap dat ik nooit zo goed begreep waarom de doorsteek in de Straatweg/Bergweg onder Station Noord, even verderop, dan bekend stond als het Muizengaatje. Het echte Muizengaatje lag dan toch echt hier ...

Trouwens nooit geweten dat deze halve afrit (ooit voorzien als volledig) gedacht was als noordelijke einde van het zogenaamde Rottetracé, als hoofdweg langs/over de Rotte tot aan de Willemsbrug. De controverse verbaast niet, maar was toch een mooie route geweest ;)

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » vr 28 aug 2020, 22:01

Lekkere Kwal schreef:
vr 28 aug 2020, 10:51

En dan kan dat parallellogram net zo goed een overblijfsel zijn van het ontstaan van ruimte bij de aanleg van de brug en het omleggen van de Veilingweg.
Thx.

Tsja, ik vind vooral de hoek vreemd. Ook een oude veilingweg stak niet zo ver "terug" (noordoost/zuidwest). En waarom 2 brede velden?

Wat mij triggerde is dat hier een keermuur te zien is, met nog ruime breedte ten noorden van het spoor. De goedkoopste optie was om daar het talud een ronding te laten maken. Ik zie verder oost- en westwaarts ook niets wat op bijv een leidingenstraat wijst.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » vr 28 aug 2020, 22:24

Iets verder naar het oosten is de spoorbrug over de A16 ook veel te breed. Zou het kunnen dat er plannen waren om het spoor te verbreden of er een weg of metro naast te leggen?

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » za 29 aug 2020, 10:54

^^ Is denk ik aan de noordkant als schouwpad en aan de zuidkant de uithaler van het goederenstation dat hier nu nog ligt maar vroeger veel uitgebreider was.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 29 aug 2020, 12:25

^^ Op de topokaart is die uithaler nooit dermate dicht bij dat viaduct geweest:

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk eerder dat dit gelijk rekening heeft gehouden met vier sporen. Je ziet verderop richting het oosten dat het zandlichaam daar ook op was ingericht:

Afbeelding

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » ma 31 aug 2020, 14:38

habke schreef:
vr 28 aug 2020, 14:35
Ik heb in de krogten van dit forum nog een topic gevonden over de aansluiting Crooswijk viewtopic.php?t=11493
Het boekje waar naar verwezen wordt, 'de diabolische snelweg' staat trouwens ook op google. https://books.google.nl/books/about/De_ ... &q&f=false Vanaf pagina 162 is er wat info over de aansluiting Crooswijk.
Tof!

Op pag 162 een tekening van de aansluiting Crooswijk. Toch is het huidige ontwerp anders dan toen, want die tekening verklaart nog niet het brede en terugstekende viaduct ten oosten van de Rotte (daar had een veilingweg onderdoor gekund, edocht niet zo breed en meer noord/zuid dan noordoost/zuidwegst) en er mist het tunnetje ten westen van de Rotte.

Ik hou het dan toch op een onderdoorgang voor een oprit uitkomned thv de Cooswijksebocht en het (niet) verlegging van de Veilingweg ten noorden van de A20, direct ten zuiden van het spoor, die dan door de westelijke van de 2 velden nog ergens op kan aansluiten... Maar dat is allemaal maar speculaas.

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » di 08 sep 2020, 15:18

Waren er plannen voor een noordelijke randweg rondom Winterswijk, die zou aansluiten op de Waliensestraat? Op topotijdreis is een deel van het trace in 1994 al gereserveerd. Nu is dat de Jasperweg die op het einde een scherpe bocht van 90 graden maakt.

https://www.google.nl/maps/place/Jasper ... d6.7083898

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » wo 09 sep 2020, 14:10

sirdanilot schreef:
za 01 mar 2014, 14:17
Er is daar inderdaad een rijbaanscheiding, mogelijk een voorbereiding op een kruispunt of rotonde dus. Ik zou me wel afvragen hoe men deze weg zou combineren met een nieuwe op/afrit naar de A44 op deze plek.

Verder ligt voor die nieuwe aansluiting ook de VZP Elsgeest een beetje in de weg. Het zou misschien wel kunnen, maar het wordt dan wel erg druk op dit stuk A44.

De nieuwe aansluiting en rondweg is overigens zeker gewenst. In Rijnsburg en Oegstgeest is het nu erg druk. De A44 is een typische suburbane/stedelijke snelweg en verdient dus iets meer afritten dan bv. een transportcorridor als de A4.
Bump van een 6 jaar oude post en een SNUP van een plan dat al bekend is. De aansluiting tussen de A44 ter hoogte van Oegstgeest met de N204 waar nu een parkeerplaats ligt. Op kadasterkaart zie je nog steeds sporen van beide aansluitingen. Na 40 jaar plus kunnen we zeggen dat deze aansluiting op deze locaties er niet meer komt. Aan de kant van Oegstgeest ligt nu een begraafplaats en aan de kant van Katwijk een bedrijventerrein, een camping, en een hoop kassen.

Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 09 sep 2020, 16:31

N206 bedoel je ;) Nog leuk om er bij te vermelden is dat die verbinding door zou lopen richting Alphen dan wel Bodegraven:

Afbeelding
In de jaren 1960 en 1970 werden plannen ontwikkeld voor twee verbindingen tussen Leiden en Bodegraven. Enerzijds ontwikkelde het Rijk in het Rijkswegenplan 1968 een nieuwe Rijksweg 11 tussen Katwijk en Bodegraven en anderzijds ontwikkelde de provincie Zuid-Holland in het Secundaire Wegenplan 1973 een Secundaire Weg 6 tussen Noordwijk en Alphen aan Den Rijn.
Van https://www.wegenwiki.nl/N11_(Nederland)

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » wo 09 sep 2020, 17:18

^^ Is die weg ook de reden dat de verbinding tussen de Willem de Zwijgerlaan en afrit Hoogmade zo hoekig is? Vanuit Leiden gezien zou een kortere route langs de Dwarswatering beter zijn, maar voor een route richting Katwijk is dit tracé logischer.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 09 sep 2020, 19:39

Klopt, daarom heet dat nog steeds 'Provincialeweg', het ligt op het trace van die verbinding (uiteindelijk genummerd als PW6 volgens topotijdreis). Een tweede stuk van dat kaartje dat ook daadwerkelijk gebouwd is de Zegerbaan in de N207, op het kaartje nog als de stippellijn met SW7 te zien.

Wat Leiden betreft zou ik vermoeden dat men origineel de Engelendaal had voorzien als verbinding vanuit die kant van Leiden naar de A4, ook gezien de ruime opzet voor een wijkontsluitingsweg.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 09 sep 2020, 19:51

Het verklaart ook waarom tot zo'n dertig jaar de geleden het kruispunt van de N445 en N446 ongelijkvloers was.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 09 sep 2020, 21:28

^^ Nee, die heeft hier waarschijnlijk weinig mee te maken. Ergens in de krochten van dit forum en ook op Topotijdreis is te zien dat die ongelijkvloerse aansluiting oorspronkelijk een brug in een spoorlijn over een waterloop was. De N445 is aangelegd op een voormalige spoorbaan, de N446 op de gedempte Stroomsloot en Hofdijksloot.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 09 sep 2020, 22:29

^^ Maar op de kaart hierboven is de SW5 toch de N445 en de SW6 de N446? :s

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 09 sep 2020, 23:06

Ja, maar hij bedoelt dat de ongelijkvloersheid voortkomt uit het aanwezig zijn van een spoorviaduct over het naastgelegen water. De wegen zijn daar pas later op (N445) en onder (N446) gebouwd, dus hun belangrijke status is niet de reden geweest voor de ongelijkvloerse aansluiting. Eigenlijk zoals de Landscheidingsweg van oudsher over de N44 gaat omdat eerstgenoemde op een voormalig spoorviaduct was aangelegd. Als dat niet aanwezig was zou dat gewoon een gelijkvloerse kruising zijn geweest net als in de rest van de N44 en de Landscheidingsweg.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 09 sep 2020, 23:08

Ah zo :top:

Het was me trouwens wel een complex :schrikreactie:
Afbeelding

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 10 sep 2020, 5:42

Het lijkt er bij nadere bestudering trouwens wel op dat er over de N446 een grotere overspanning is gebouwd dan in de tijd van de spoorlijn nodig was voor overbrugging van het water. Wellicht dus toch een aanwijzing voor grootsere plannen dan uiteindelijk gerealiseerd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » do 10 sep 2020, 14:45

Is dit iets van een SNUP of gewoon een toevallig heel ruim opgezette kruising: https://goo.gl/maps/xU4BsPhrnXcgz1y48

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 10 sep 2020, 14:48

^^ Heb me daar bij die kruising ook al regelmatig afgevraagd of daar meer achter zat. Overigens is het wel handig, want als je uit Posterholt komt kan je als je linksaf moet slaan al een rijrichting oversteken. Wat ook opvallend is dat de Holsterweg verderop ongelijkvloers de weg kruist, terwijl alle andere overige wegen gelijkvloers aansluiten op deze weg.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 10 sep 2020, 15:33

Die weg heeft had op meerdere punten, bijvoorbeeld bij Melick zijn er twee kruisingen ook zo aangelegd
Afbeelding

om later weer heringericht te worden bij de omlegging van de N293 (boven) dan wel heringericht te worden als rotonde (onder). Ik zou het inschatten als een veiligheidsmaatregel uit die tijd, geen SNUP.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 11 sep 2020, 8:05

Op topotijdreis is tot 1988 geen scheiding in de rijbanen te zien en als ik die bomenrij hier https://www.google.nl/maps/@51.1353954, ... 312!8i6656 zo zie zou ik zeggen dat beide richtingen vroeger daartussen lagen.

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » ma 12 okt 2020, 20:41

Even een update over een heel oud project, het trace van de Rijksweg tussen Zwolle en Apeldoorn is nu goed te volgen met gebruik van Kadasterkaart. Voor de oorlog is er begonnen met de bouw van deze weg, maar door de oorlog is het project stilgelegd. Na de oorlog is er besloten om het trace naar het oosten te verplaatsen. Sindsdien ligt een groot deel van het trace nabij Apeldoorn er nog goed bij. Bij Epe is een deel van het trace gebruikt voor de bouw van de Paalbeekweg. Ten noorden van Epe stoppen de aanwijzingen.

https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 3ZealUXbUB

Artikel over de snelweg die er nooit kwam: https://www.destentor.nl/apeldoorn/de-s ... ~a717ef66/

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 18 okt 2020, 23:12

Ik meen dat forumlid Harry jaren geleden een keer een fotoreportage daarvan had gemaakt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » ma 19 okt 2020, 9:34

Breyten schreef:
ma 27 feb 2012, 12:59
^^ Het wordt tijd dat een SNUP in de Van Dale wordt opgenomen.

Op de rommelmarkt heb ik een oude kaart van Gelderland op de kop kunnen tikken met daarop de SNUP bij Apeldoorn:
Afbeelding
Dit is een exacte kopie van het tracé van voor de oorlog. Ten noorden van Epe bij Heerde sluit het tracé aan op waar nu de A50 ligt.
Laatst gewijzigd door HollandandJasper op ma 19 okt 2020, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 19 okt 2020, 12:27

Rene schreef:
zo 18 okt 2020, 23:12
Ik meen dat forumlid Harry jaren geleden een keer een fotoreportage daarvan had gemaakt.
Dat meen je goed. Het al vast ook wel ergens in dit topic staan.
In de spoiler mijn foto's uit april 2007:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier had een viaduct moeten komen (over de rijksweg heen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 19 okt 2020, 13:18

HollandandJasper schreef:
ma 19 okt 2020, 9:34
Bij Epe inderdaad op het trace waar nu de A50 ligt.
Bij Epe ligt de A50 nu oostelijk van het dorp.
Alleen op een klein stukje noordwestelijk van Heerde is op het vooroorlogse tracé de A50 gerealiseerd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » ma 19 okt 2020, 16:10

Rene schreef:
ma 19 okt 2020, 13:18
Alleen op een klein stukje noordwestelijk van Heerde is op het vooroorlogse tracé de A50 gerealiseerd.
Ik heb het verkeerd geformuleerd, ik bedoel ten noorden van Epe (bij Heerde) sluit de weg aan waar nu de A50 ten oosten van Epe gaat. Ongeveer bij afslag 29 Heerde.