Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Palance » za 21 nov 2020, 16:17

Palance schreef:
ma 02 mar 2020, 15:18
Was het niet zo dat de huidige afrit Barendrecht op de A29 (de Kilweg) daarop voorbereid was? Ik dacht dat we ooit in een grijs forumverleden dit wel eens voorbij hadden zien komen.

Totdat de Vinexwijk Carnisselande werd gebouwd liep de Kilweg net ten westen van die afrit dood op een landweggetje.
Op dit filmpje uit 1997 is dat te zien vanaf 6:20. De bestuurder slaat vanaf dat landweggetje linksaf de Kilweg op naar de af-/oprit A29, daar nog zonder verkeerslichten.
Link
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » ma 23 nov 2020, 22:35

Pino schreef:
ma 02 mar 2020, 16:08
Dank. Onderstaand kaartje uit het Plan 2000+ geeft ook wel een aardig beeld (allemaal nog met Grevelingenstad, dus een totaal ander ruimtelijk concept dan er aan de zuidkant van Rotterdam uiteindelijk gekomen is). Vanaf :KP: Ridderkerk-Zuid noordelijk langs het Waaltje naar de zuidrand van Barendrecht -zo'n beetje over de huidige Boezemweg en Kilweg naar A29 afrit 20. Vanaf daar zo ongeveer bij Koedood/Heinenoord een vaste oeververbinding over/onder de Oude Maas en zuidelijk langs de Beerenplaat (knooppunt met RW19) door richting Spijkenisse. Spijkenisse lijkt vervolgens doorkruist te worden ter hoogte van de de huidige Heemraadlaan. Die ligt ook in een behoorlijk brede groenstrook en zou een snelweg aankunnen. Het lijkt toen echter voorzien te zijn geweest als de zuidelijke rand van Spijkenisse. En vanaf hier verder door open land tot aan Brielle, in de tussentijd nog wel een verlengde A24 Blankenburgtunnel-Grevelingenstad kruisend. Wat een plannen ...
Op Topotijdreis is een deel van het trace zichtbaar, met een rotonde(?) die aansluit op de Hekelingseweg.

Mooi aan het plan 2000+ is dat ze hebben nagedacht dat de regio Rotterdam wel eens 3 vluchthavens nodig zou hebben, het bestaande Rotterdam-The Hague Airport, en 2 compleet nieuwe vluchthavens bij Brielle en bij Strijen.

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 23 nov 2020, 23:19

^^ Dat is het tracé van de huidige Heemraadlaan. Maar het kaartje hoeft niet te doelen op een geplande snelweg. Het feit dat daar echt alleen de Heemraadlaan staat ingetekend en geen oostelijk of westelijk vervolg geeft mij dan eerder een hint dat dit geen geplande snelweg was. Al denk ik dus wel dat men bij het uittekenen van dit deel van Spijkenisse de ruimte heeft willen laten om daar een snelweg van te maken of naast te leggen. Al denk ik dat dat plan ook wel snel van de radar verdween toen al rond 1970 werd besloten tot aanleg van wijken ten zuiden van de Heemraadlaan.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 24 nov 2020, 7:06

Maar in combinatie met het huidige (oostelijke deel) van de Maaswijkweg, dat min of meer in het verlengde ligt van de Heemraadlaan, zou het best kunnen zijn dat hier rekening was gehouden met een invalsweg vanaf de nooit aangelegde A4.

De Heemraadlaan is behectometreerd geweest vermoed ik, er is bij de overgang naar de Baljuwlaan nog een verdwaald hectometerpaaltje te vinden (aks die er nog staat).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 24 nov 2020, 8:36

Op deze kaart van RWS uit 1975 staan wel wat geplande tracés vermeld bij Spijkenisse, maar die lijken zuidelijker dan de Heemraadlaan:
Afbeelding
Ook was de Heemraadlaan kennelijk geen hoog genummerde rijksweg zoals de Spijkenisserbrug die rijksweg 218 was.

Merk overigens ook de 3 verschillende tracés A14/A16 (en N470/N471) op.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 nov 2020, 9:39

^^ Dat is zeker zuidelijker dan de Heemraadlaan. Het lijkt kort ten noorden van de Westdijk/Garsdijk/Molendijk te lopen. Dit zuidelijker tracé matcht wel aardig met het Provinciaal Wegenplan 1968. In deze fase lijkt alleen dus wel de ooit gedachte eind-situatie, met rijkswegen Ridderkerk Zuid-A29 en A4-Brielle die aan elkaar waren gesmeed door een provinciale weg A29-A4, niet echt op de agenda te staan. Geen heel handige manier om Botlek en Europoort te benaderen.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 24 nov 2020, 15:20

^^ Leuk om te zien dat provinciale kaartje.

Ook een A24 die zuidelijk van de huidige A15 doorloopt naar die geplande rw15 tussen de geplande A4-Zuid (rw19) en N57. Het rw15-gedeelte tussen die A4 en A29 ontbreekt hier dan weer.
De huidige A15 (rw 21) stopt op dit kaartje nog bij Benelux.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 24 nov 2020, 18:12

^^ Zeker een leuk kaartje.

Wat me aan de andere kant van de Nieuwe Waterweg opvalt:
- rijksweg 19 (nu A4) staat ingetekend als in aanleg tussen Schiedam en Delft en als geprojecteerd tussen Delft en knooppunt Ypenburg. In de uiteindelijke realisatie was het precies andersom.
- de N20 die niet over de Maasdijk naar Hoek van Holland loopt, maar via de N213 naar Loosduinen (toen nog als dorp herkenbaar)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 24 nov 2020, 19:00

Willem schreef:
di 24 nov 2020, 18:12
de N20 die niet over de Maasdijk naar Hoek van Holland loopt, maar via de N213 naar Loosduinen (toen nog als dorp herkenbaar)
Ik heb wel eens gepost dat in mijn herinnering bij het einde van de A20 de N20 als rechtdoor stond aangegeven, richting het huidige knooppunt Westerlee dus. Ik woonde toen in Vlaardingen en gingen nog wel eens naar Hoek van Holland toe.
Niemand geloofde me toen, maar misschien heb ik toch wel gelijk :dyn_hyp: