De praatpaal

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

De praatpaal

Bericht door Medianieuws » do 24 jul 2008, 13:34

Nederlands Dagblad (24-7-2008) schreef:De praatpaal is een blijvertje
Ondanks mobiele telefoon wil zeventig procent praatpaal niet kwijt
Weggebruikers met pech maken in afnemende mate gebruik van de 3200 praatpalen langs de snelwegen.
Hulp inroepen kan immers ook met een mobiele telefoon. Toch durft nog niemand de praatpaal af te schrijven.
„Zo'n ding is erg handig als je na een ruzie de auto wordt uitgezet."

PRAATPALEN

DEN HAAG - Ze zien het bij Rijkswaterstaat met regelmaat gebeuren. Een automobilist krijgt pech, manoeuvreert zijn wagen naar de vluchtstrook, parkeert hem naast een praatpaal en pakt dan zijn mobieltje om de hulp van de wegenwacht in te roepen. ,Je zou er eigenlijk een gedragswetenschapper op los moeten laten", zegt adviseur hoofdwegennet Goriska van Cooten van Rijkswaterstaat. „Kennelijk werkt die gele paal toch een beetje als een magneet. Het geeft mensen een gevoel van veiligheid. Dat er altijd hulp in de buurt is." Het voorbeeld karakteriseert tegelijkertijd het succes én de teloorgang van de praatpaal. Kwamen in 2004 nog 46.500 oproepen van,de gele palen vandaan, vorig jaar waren dat er nog geen 19.000. De oorzaak ligt voor de hand: waarom naar een praatpaal lopen als je ook een mobieltje bij je hebt? Het roept de vraag op of de palen nog nodig zijn. Het onderhoud van het netwerk kost miljoenen euro's op jaarbasis.
Waarom zoveel geld steken in iets wat nog amper wordt gebruikt? ,,Dat is wat we onszelf twee jaar geleden ook hebben afgevraagd", zegt van Cooten. Rijkswaterstaat, eigenaar van de praatpalen, liet onderzoeken hoe de " Nederlandse weggebruikers tegenover de aanwezigheid van de palen stonden. Bijzonder positief, zo bleek. Liefst zeventig procent van de ondervraagden vond dat ze moesten blijven staan. „Mensen willen toch ergens op terug kunnen vallen", legt Van Cooten uit. „Pech komt nooit alleen. Je zult net zien datje je mobieltje op de keukentafel hebt laten liggen of dat de batterij leeg is." Dat de praatpaal nog steeds van pas komt, weet ook Gerrit Bosman, medewerker van het ANWB-callcenter in Assen. „We krijgen geregeld oproepen van mensen die na een ruzie uit de auto zijn gezet. Staan ze huilend aan de praatpaal. Dan is zo'n ding wel erg handig." Het grootste voordeel van een oproep vanaf een praatpaal is dat de ANWB exact weet waar iemand staat. Bosman: „Natuurlijk staan er hectometerpaaltjes langs de weg die mensen kunnen oplezen, maar in het donker wordt dat al een moeilijk verhaal. En als het slecht weer is, komen ze hun auto ook niet uit." Ook overkomt het de ANWB-telefonisten geregeld dat iemand een schaap op zijn rug in een weiland ziet liggen en via de praatpaal hulp inroept. „Zo weten wij én de dierenambulance meteen waar dat beest moet worden gezocht."

ANWB-historicus Peter Staal is een wandelende encyclopedie als het op praatpalen aankomt. Hij dreunt het ene na het andere feitje op. Dat de palen brandvertragend en zelfdovend zijn. Dat ze bestand zijn tegen veertig graden vorst en zestig graden in de plus. „En wist je dat ze in zijn geheel kunnen worden gerecycled?" Het gaat ook Staal te ver om de praatpaal af te schrijven. Behalve dat ze als achtervang voorde mobieltjes kunnen dienen, ziet hij nóg een reden om de palen te laten staan. Zo krijgt de ANWB geregeld oproepen van jongeren die gestrand zijn en met hun mobieltje hulp inschakelen. Staal: „Dan geven ze bijvoorbeeld door dat ze op de snelweg tussen Den Haag en Enschede staan. Maar waar ze dan precies zijn gestrand: geen idee. Meestal vraagt de telefonist hen even naar de dichtstbijzijnde praatpaal te lopen." De ANWB en Rijkswaterstaat hebben hun plannen om de praatpalen weg te halen voorlopig in de ijskast gezet. Hun gezamenlijke contract loopt nog tot 2011 en zal gewoon worden uitgediend, benadrukken ze in koor. Maar of de palen ook na 2011 nog de Nederlandse snelwegen flankeren, daar durft bijna niemand een' uitspraak over te doen. Gerrit Bosman houdt er rekening mee dat over een aantal'jaren de stekker uit de praatpalen wordt getrokken. „Straks kun je met gps of aan de hand van een mobieltje nagaan waar iemand zich bevindt. Dat zal de praatpalen'uiteindelijk overbodig maken."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De praatpaal

Bericht door waldo79 » do 24 jul 2008, 14:40

Dan geven ze bijvoorbeeld door dat ze op de snelweg tussen Den Haag en Enschede staan
Lekker vaag ook :x

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De praatpaal

Bericht door Chris » do 24 jul 2008, 14:42

Nou, veel jongelui hebben echt geen idee van topografie hoor... Als ik mijn broertje van 18 hoor... Die kan Zwolle niet eens op een landkaart aanwijzen, en heeft bijvoorbeeld geen idee in welke windrichting Arnhem ten opzichte van Zwolle ligt. Of dat de kust van Noord Holland naar het westen ligt in plaats van het noorden.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: De praatpaal

Bericht door kees » do 24 jul 2008, 15:36

Wegens de ombouw van de A2 zijn daar de nodige praatpalen buiten gebruik gesteld.
Is al een keer onderzocht wat daar het effect van is?
Zo nee, dan lijkt het me logisch dat grondig te onderzoeken, voordat ze mochten besluiten de palen weg te halen.

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: De praatpaal

Bericht door Jeroentedee » do 24 jul 2008, 16:11

We krijgen geregeld oproepen van mensen die na een ruzie uit de auto zijn gezet. Staan ze huilend aan de praatpaal.
:rofl2:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Kaaiman » do 24 jul 2008, 19:08

waldo79 schreef:
Dan geven ze bijvoorbeeld door dat ze op de snelweg tussen Den Haag en Enschede staan
Lekker vaag ook :x
Kortom, de E30. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De praatpaal

Bericht door boe! » do 24 jul 2008, 20:45

De E30 ... momentje ik verbind u door met de collega's van de ADAC.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De praatpaal

Bericht door Vinny » do 24 jul 2008, 21:15

"Ik sta ergens tussen Hoek van Holland en Moskou en ik heb geen idee waar precies" :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Palance » za 09 aug 2008, 17:44

Ik heb er helaas geen foto van, maar ik zag vandaag een rode praatpaal staan. Hij staat langs de N11 richting Bodegraven onder het aquauct Alphen a/d Rijn. Ik kon er niks van vinden op het forum, dus ik vraag me af of iemand deze al eerder opgevallen is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Juerd » za 09 aug 2008, 18:48

Hoe kan het nou dat mensen wel de praatpaal weten te vinden, waar er niet zo veel van zijn, maar niet de hm-bordjes met uitgebreide locatie-informatie, die om de 100 meter zijn geplaatst?

En zou het niet goedkoper zijn om praatpalen uit te rusten met GSM-apparatuur met een algemeen roamingcontract (zodat ze van alle netwerken gebruik kunnen maken)?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Palance » za 09 aug 2008, 18:54

Het is natuurlijk wel zo dat 'vroeger' er geen Li of Re of een wegnummer op die paaltjes stond :) En het formaat wat kleiner was.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De praatpaal

Bericht door Vinny » za 09 aug 2008, 22:56

> Goedemiddag
< ANWB-alarmcentrale, zegt u het maar
> Ik sta hier met pech op weg 100
<Weg 100? Die zit niet in ons systeem meneer
> Wel potjandorie. Ik zie hier allemaal witte borden met een rode rand en daar staat steeds 100 op hoor; probeert u mij nu wijs te maken dat die niet in jullie SYSTEEM voorkomt?!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De praatpaal

Bericht door waldo79 » zo 10 aug 2008, 10:29

Je bent op dreef, Vinny :rofl2:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Alfa » do 02 okt 2014, 14:49

mavas schreef:
Praatpalen verdwijnen in 2017

De bekende gele praatpalen langs de Nederlandse snelwegen gaan verdwijnen. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de toekomst van de praatpalen. Tot uiterlijk 1 juli 2017 blijven die in gebruik. Rijkswaterstaat en de ANWB trekken de komende tijd samen op om de weggebruiker te informeren.
In haar brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister dat de ANWB en Rijkswaterstaat het toekomstbeeld delen dat de praatpaal binnen enkele jaren overbodig zal worden, door het gebruik van mobiele telefoons en systemen als e-call en b-call.

Deze nieuwe technologieën werken niet alleen sneller, maar zijn ook veiliger doordat weggebruikers niet meer langs de weg hoeven te lopen. De huidige praktijk leert echter dat ongeveer één derde van de 30.000 gebruikers per jaar geen (opgeladen) mobiele telefoon bij zich heeft. Beide partijen zullen daarom gezamenlijk de weggebruiker voorbereiden op een toekomst zonder praatpalen

Beeldbepalend element
Dankzij de nieuwe technologie komt er een eind aan een beeldbepalend element langs de autosnelwegen. Het eerste deel van het praatpalennet werd op 21 december 1970 in gebruik genomen door de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat.
http://www.anwb.nl/wegenwacht/nieuws/20 ... s-and-tips

http://www.nieuws.nl/algemeen/20141002/ ... gs-snelweg
Einde nadert voor praatpaal langs snelweg
De praatpalen langs de snelweg verdwijnen. De palen die er nu nog staan worden tot uiterlijk halverwege 2017 onderhouden en nieuwe palen worden niet meer geplaatst. Dat schrijft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) aan de Tweede Kamer.
(vervolg bericht)
Bijzonder vreemd logica eigenlijk. De minister erkent dat praatpalen nog hun nut hebben en het hoge gebruik wordt aangehaald in het artikel. Maar toch moeten de palen verdwijnen. Dit is eigenlijk een totaal onaanvaardbare besparing op veiligheid. De gsm kan net zo goed plat zijn of vergeten. Niet iedereen heeft trouwens een gsm. Er wordt gesproken van een derde van de weggebruikers. Dat is zeer veel. Het grootste voordeel van praatpalen was ook dat je meteen de locatie van het noodgeval wist.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Chris » do 02 okt 2014, 15:01

Alfa schreef:De minister erkent dat praatpalen nog hun nut hebben en het hoge gebruik wordt aangehaald in het artikel. Maar toch moeten de palen verdwijnen.
Dat 'hoge gebruik' gaat om ongeveer 2,5% van alle oproepen. 97,5% van de automobilisten gebruikt de praatpaal dus niet bij pech.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Coen Tunnel » do 02 okt 2014, 15:02

Vroeger surveilleerde de wegenwacht op grote wegen zonder praatpalen. Maar ik denk niet dat dat straks weer gaat gebeuren. Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Enerzijds snap ik het idee wel, maar anderzijds begrijp ik het niet omdat de praatpalen zeker nog in een behoefte voorzien.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Alfa » do 02 okt 2014, 15:07

Chris schreef:
Alfa schreef:De minister erkent dat praatpalen nog hun nut hebben en het hoge gebruik wordt aangehaald in het artikel. Maar toch moeten de palen verdwijnen.
Dat 'hoge gebruik' gaat om ongeveer 2,5% van alle oproepen. 97,5% van de automobilisten gebruikt de praatpaal dus niet bij pech.
Om het artikel te citeren:
Ongeveer een derde van de gebruikers heeft geen (opgeladen) telefoon bij zich.
Dat is iets waar je toch echt wel rekening mee moet houden. Het probleem van niet opgeladen telefoons is zelfs erger dan 10 jaar geleden omdat smartphones sneller leeg zijn dan gsm's vroeger.

Overigens mag je alle oproepen niet gelijk stellen qua urgentie. Om een praatpaal te bereiken moet je meer moeite doen. Het valt dus te verwachten dat oproepen langs praatpalen belangrijker zijn dan wissewasjes die met de gsm doorgegeven worden. Sowieso geldt: als men geen gsm bijheeft zullen lichte pechtoestanden minder snel gerapporteerd worden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Rein » do 02 okt 2014, 15:23

Alfa schreef:
Ongeveer een derde van de gebruikers heeft geen (opgeladen) telefoon bij zich.
Dat is iets waar je toch echt wel rekening mee moet houden.
Ik vraag me wel direct af waarom de rest van die mensen, dus die 2/3e, bij pech van de praatpaal gebruik maakt, terwijl ze gewoon een werkende mobiele telefoon bij zich hebben. Wellicht weet/snapt men niet dat de Wegenwacht ook per mobiel bereikbaar is? Of men weet het nummer niet? Of men denkt dat het geld kost? Whatever. Maar wellicht dat de infocampagne van de minister zich wel met name op deze groep gaat richten.

Overigens rijden er tegenwoordig zoveel weginspecteurs rond dat ik de indruk heb dat pechgevallen sowieso snel worden ontdekt. Men hoeft zonder praatpaal en zonder telefoon waarschijnlijk niet uren langs de weg te staan om te hopen dat iemand de wegenwacht inschakelt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Chris » do 02 okt 2014, 15:43

1/3e van 2,5% is minder dan 1%. Moet je dat in stand houden voor zo'n kleine groep weggebruikers? Een praatpaal kost geld, met name het mobiele netwerk ervan. Een oproep per praatpaal kost ongeveer € 30 per keer als je het aantal oproepen afzet tegen de onderhoudskosten en kosten van het netwerk (nog exclusief de kosten van de praatpalen zelf, en de personeelskosten van telefonisten).

Daarnaast staan praatpalen maar langs een paar procent van het wegennet. In andere landen heb ik ook gezien dat steeds meer praatpalen buiten gebruik zijn gesteld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Coen Tunnel » do 02 okt 2014, 16:11

Rein schreef:Ik vraag me wel direct af waarom de rest van die mensen, dus die 2/3e, bij pech van de praatpaal gebruik maakt, terwijl ze gewoon een werkende mobiele telefoon bij zich hebben. Wellicht weet/snapt men niet dat de Wegenwacht ook per mobiel bereikbaar is? Of men weet het nummer niet? Of men denkt dat het geld kost? Whatever. Maar wellicht dat de infocampagne van de minister zich wel met name op deze groep gaat richten.
Ik kan me ook nog indenken dat je vlakbij een praatpaal tot stilstand komt. Daarnaast heeft de ANWB in de Kampioen meermaals aangegeven dat het goed is om de praatpaal te gebruiken omdat men dan gelijk de precieze locatie weet. Maar aan de andere kant, de hectometerpaaltjes bevatten tegenwoordig zoveel meer informatie dan vroeger dat je ook met een mobiele telefoon geen probleem zou moeten hebben om de exacte locatie door te geven.
Chris schreef:Daarnaast staan praatpalen maar langs een paar procent van het wegennet.
Maar wel de wegen die het meeste verkeer verwerken: de rijkswegen die autosnelweg zijn en de meeste rijkswegen die autoweg zijn. Ik ben benieuwd of er nog praatpalen staan langs wegen die geen autoweg of autosnelweg, of rijksweg zijn. Langs de niet-autowegdelen van de N57 komen ze voor, maar dat is een rijksweg. Langs de N256 staat in ieder geval dit exemplaar bij de Zeelandbrug, maar zijn er nog meer voorbeelden van praatpalen langs niet-auto(snel)wegen en/of niet-rijkswegen? Er zijn natuurlijk ook de nodige wegen die vroeger wel praatpalen hebben gehad maar nu niet meer; wegen als de A325 en A348 hebben ze ongetwijfeld gehad toen het nog rijkswegen waren.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Jeroen » do 02 okt 2014, 16:34

Chris schreef:
Alfa schreef:De minister erkent dat praatpalen nog hun nut hebben en het hoge gebruik wordt aangehaald in het artikel. Maar toch moeten de palen verdwijnen.
Dat 'hoge gebruik' gaat om ongeveer 2,5% van alle oproepen. 97,5% van de automobilisten gebruikt de praatpaal dus niet bij pech.
Waar worden die overige 97,5% van de oproepen dan wel voor gebruikt? :dontknow:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Chris » do 02 okt 2014, 16:36

De overige 97,5% van de oproepen bij pech naar de ANWB gaat dus op andere manieren dan de praatpaal. Zoals de mobiele telefoon :)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Alfa » do 02 okt 2014, 17:01

Chris schreef:1/3e van 2,5% is minder dan 1%. Moet je dat in stand houden voor zo'n kleine groep weggebruikers?^

Dat is een vreemde berekening. Waarom zou je 2,5% delen door 1/3de en wat zegt die 1% dan? Het lijkt me niet dat dit egaal verdeeld is over de weggebruikers en het dus niet zo simpel is als stellen: "2,5% doet een oproep via de praatpaal en een derde heeft geen werkende gsm bij, dus betreft dat maar 1% van de weggebruikers". Want met die scheve logica zou je anders moeten concluderen dat wie geen gsm bijheeft in de wagen minder vaak de wegenwacht nodig heeft dan wie wél een gsm bijheeft. ;)

Naar de praatpaal lopen kost moeite, vandaar dat máár 2,5% langs die weg een oproep doet. Mensen met een GSM zullen al sneller de wegenwacht bellen. De mensen zonder GSM zullen vaker andere oplossingen zoeken. Met alle veiligheidsrisico's vandien.

Je mag er vanuit gaan dat diegene dan toch de moeite trotseerden om een praatpaal te bereiken die echt nodig zullen gehad hebben. Dat zijn juist de gevallen waarvoor een praatpaal bedoeld is.
Chris schreef:De overige 97,5% van de oproepen bij pech naar de ANWB gaat dus op andere manieren dan de praatpaal. Zoals de mobiele telefoon :)
Waarvan een derde van de weggebruikers (dat is 33%, dat is een grote groep) dus geen werkend exemplaar op zak heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Chris » do 02 okt 2014, 17:22

Praatpalen zijn nou eenmaal een archaïsch concept, net zoals telefooncellen of telegraafpalen. Op een gegeven moment worden dat soort zaken overbodig. Net zoals een papieren treinkaartje of een papieren acceptgiro.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Via » do 02 okt 2014, 17:56

Chris schreef:Praatpalen zijn nou eenmaal een archaïsch concept, net zoals telefooncellen of telegraafpalen. Op een gegeven moment worden dat soort zaken overbodig. Net zoals een papieren treinkaartje of een papieren acceptgiro.
Mee eens, het kost gewoon teveel om dat hele systeem in stand te houden voor zo'n beperkt gebruik. Bovendien kan menig meldkamer door middel van GPS tegenwoordig ook een exacte locatie van de melder uitpeilen. Om nog maar te zwijgen van nieuwere auto's die zelfmeldend zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het praathoekje #21

Bericht door waldo79 » do 02 okt 2014, 18:36

Alfa schreef: Overigens mag je alle oproepen niet gelijk stellen qua urgentie. Om een praatpaal te bereiken moet je meer moeite doen. Het valt dus te verwachten dat oproepen langs praatpalen belangrijker zijn dan wissewasjes die met de gsm doorgegeven worden. Sowieso geldt: als men geen gsm bijheeft zullen lichte pechtoestanden minder snel gerapporteerd worden.
Op Nederlandse autosnelwegen passeren met enige regelmaat weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Bovendien vinden er vanuit langsrijdende auto's ook meldingen plaats over files en pechgevallen en kan het zijn dat er een politieauto of iets dergelijks poolshoogte komt nemen. De kans dat je lang onopgemerkt blijft staan is niet heel groot.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Vinny » do 02 okt 2014, 20:13

Voor wegen die worden overzien door de verkeerscentrale geldt dat natuurlijk. Er zijn ook wegen waar minder op gesuveilleerd wordt - bijvoorbeeld de afsluitdijk.
Je kunt niet zomaar stellen dat mobiele telefoons de functie van praatpalen overbodig maakt.
Als er een kosteneffectievere manier is om pechgevallen te verhelpen kan dat maar:
Op een gegeven moment worden dat soort zaken overbodig. Net zoals een papieren treinkaartje
Het papieren treinkaartje is afgeschaft op het moment dat het nog niet kon omdat er nog allerlei klantonvriendelijke haken en ogen aan de chipkaart zaten (zitten). Dat heeft de directeur van de NS zelf toegegeven.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... art-146510

Ik zit niet op hetzelfde debacle te wachten bij het afschaffen van de praatpaal eerlijk gezegd... :roll:

Maar goed het is wel weer typisch Nederland: We gaan als eerste iets afschaffen en dan gaan we nog eens nadenken over alternatieven :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Het praathoekje #21

Bericht door harry » do 02 okt 2014, 20:21

Coen Tunnel schreef:Daarnaast heeft de ANWB in de Kampioen meermaals aangegeven dat het goed is om de praatpaal te gebruiken omdat men dan gelijk de precieze locatie weet.
Toen ik een paar jaar geleden een praatpaal gebruikte vroeg men mij (tot mijn verbazing) bij welk hm-paaltje ik stond en of daar een Li of een Re op stond.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het praathoekje #21

Bericht door mhkamp » do 02 okt 2014, 20:35

Over de wegenwacht gesproken:

Gerard de Vries - Ode Aan De wegenwacht.
[youtube]_uRdNnGc0SM[/youtube]
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het praathoekje #21

Bericht door Vinny » do 02 okt 2014, 23:45

Chris schreef:
Davy schreef:Het is vooral het denken dat dienstverlening overbodig is en alleen maar geld kost, de typische mentaliteit dat elke cent iets moet opbrengen die in Nederland heel sterk leeft. Een evolutie waar ik niet altijd blij van word, de "je moet het zelf maar uitzoeken"-maatschappij.
Vond jij de brandstofaccijnzen in Nederland niet veel te hoog? ;) Het moet toch bekostigd worden op de één of andere manier (of afgeschaft). Nou zijn praatpalen geen heel grote kostenpost (zonder uitbreiding van de praatpalen ongeveer € 1 miljoen per jaar), maar het is een trend om overbodige systemen te schrappen. In Duitsland wordt het systeem ook afgebouwd, van de 7.000 Notrufsäule langs niet-snelwegen zijn er nog maar zo'n 2.000 in gebruik en wordt het systeem helemaal geschrapt.
Je hebt pech (of een ongeval) en geen werkende smartphone. Hoe bereik je de hulpdiensten?

Is daar een antwoord op?
Tot nog toe heb ik alleen "goede voornemens" gelezen en geen concreet beleid...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie