De praatpaal

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door RSK » za 04 okt 2014, 7:30

Ik begin nu toch wel ernstig benieuwd te raken hoeveel pechgevallen jaarlijks een beroep doen op zo'n praatpaal. De auto's zijn sinds de plaatsing van die dingen ook een stuk betrouwbaarder geworden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door petervdveen » za 04 okt 2014, 8:10

Alfa schreef: een derde
Van 2,5%
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Kaaiman » za 04 okt 2014, 8:14

Eén optie heb ik nog niet voorbij zien komen: een draadloos praatpalennetwerk. Oftewel, maak van de praatpaal zelf een gsm.

Stroomvoorziening kan via het lichtnet of, nog handiger, met zonnecellen en een paar batterijen. Met de huidige techniek moet dat een eitje zijn. :idea:

Ik denk dat het kostenplaatje er dan heel anders uit komt te zien, afgezien van een eenmalige investering.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: De praatpaal

Bericht door Rogier » za 04 okt 2014, 8:39

^^

Ik denk dat een zonnepaneel niet genoeg stroom levert en dat om die reden een externe aansluiting noodzakelijk blijft.
In dat geval gaat het kostenvoordeel verloren. Naar mijn mening mogen de praatpalen inderdaad verwijderd worden.
Je kunt ook op een autoweg of lege provinciale weg pech krijgen. Dan mag je ook kilometers lopen, voordat je bij een huis aankomt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Kaaiman » za 04 okt 2014, 10:24

^^ Een paal is weliswaar groot, maar het telefoongedeelte hoeft niet groot te zijn. Een gemiddeld mobieltje kan met een goede batterij zeker 24 uur mee met normaal gebruik. Praatpalen worden maar weinig gebruikt en hoeven alleen maar te functioneren na een druk op de knop. Je gaat mij niet vertellen dat dat meer stroom kost dan een smartphone met ingeschakelde wifi en (afhankelijk van type) ook 24 uur meegaat.

Met de dag/nachtcyclus moet het mogelijk zijn om een praatpaal met zonne-energie voldoende opgeladen te krijgen om de nacht door te kunnen functioneren (zeg: je moet er per 24 uur 60 belminuten mee kunnen doen). Als dat met telapparatuur kan, kan het ook met een praatpaal met de huidige techniek.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De praatpaal

Bericht door Via » za 04 okt 2014, 10:33

Volgens mij zijn de palen al een tijd draadloos. Wellicht kan het uitgraven van de koperkabels nog ooit wat opleveren als de prijs hoog is... ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De praatpaal

Bericht door Chris » za 04 okt 2014, 10:36

De praatpalen maken inderdaad gebruik van een mobiel netwerk.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door petervdveen » za 04 okt 2014, 10:56

^^ In dat geval snap ik niet zo goed waar die hoge kosten vandaan komen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: De praatpaal

Bericht door tompie » za 04 okt 2014, 12:58

Rogier schreef:^^

Ik denk dat een zonnepaneel niet genoeg stroom levert en dat om die reden een externe aansluiting noodzakelijk blijft.
In dat geval gaat het kostenvoordeel verloren.
In Frankrijk zie je geregeld van die praatpalen op zonnepanelen, ook Belgie schakelt over naar zonnepanelen zoals op de E17 te merken is .
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De praatpaal

Bericht door Alfa » za 04 okt 2014, 13:52

petervdveen schreef:
Alfa schreef: een derde
Van 2,5%
Neen, een derde van álle weggebruikers. Dus 33% heeft geen werkend toestel bij. Dat slechts 2,5% van alle oproepen via een praatpaal komt is een aparte statistiek. Dat valt wellicht eerder te verklaren door de grotere barrière die mensen moeten doen om een praatpaal te bereiken waardoor alleen de meer noodzakelijke gevallen aangegeven worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De praatpaal

Bericht door Chris » za 04 okt 2014, 13:55

Dat heb je verkeerd. Er staat letterlijk;

De huidige praktijk leert echter dat op dit moment een fors aantal (ca. één derde) gebruikers van praatpalen geen (opgeladen) telefoon bij zich heeft.

Het gaat dus wel degelijk om 1/3e van 2,5% van alle oproepen. Oftewel, een verwaarloosbaar aandeel.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De praatpaal

Bericht door Alfa » za 04 okt 2014, 13:59

In het door mij geciteerde artikel stond letterlijk : "Ongeveer een derde van de gebruikers heeft geen (opgeladen) telefoon bij zich.". Ik dacht dat 'gebruikers' naar weggebruikers verwees. Ik zie nu net dat er aan mijn post ook een artikel van Mavas bijgevoegd is waar het anders staat. Als het naar gebruikers van de praatpaal verwijst zullen jullie gelijk hebben. Maar in dat geval blijft de rekenoefening 'een derde van 2,5%' onzinnig. Want dat zegt niets over het percentage van de weggebruikers dat geen werkende gsm bijheeft (en dus aangewezen is op praatpalen om de verkeerscentrale te bereiken). Dat zal wel meer zijn dan 1%.

Sowieso blijft het vreemd om besparen op veiligheidsmaatregelen te verantwoorden met het feit dat maar en klein aantal weggebruikers er gebruik van maakt. Dat is áltijd zo bij veiligheidsmaatregelen. Hoeveel procent van de weggebruikers zou tijdens een ritje op een pechstrook terechtkomen? Dat zal ook een heel klein percentage zijn, toch voorzien we nog altijd in pechstroken. Je voorziet veiligheidsmaatregelen voor een klein percentage pechvogels.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 04 okt 2014, 14:09, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Wesso » za 04 okt 2014, 14:01

^^ Waar die 2,5% vandaan komt weet ik niet, maar in het artikel op pagina 1 wordt gesproken over één derde van 30.000 praatpaalgebruikers die geen mobiele telefoon konden gebruiken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Kaaiman » za 04 okt 2014, 14:08

Van de Wegenwiki:
Per 6 mei 2013 stonden er 3.323 praatpalen langs rijkswegen. Het onderhoud van de praatpalen kost € 40.000 per jaar. Een praatpaal kostte in 2012 € 7.923,24 inclusief btw. Het mobiele netwerk van de praatpalen kost € 800.000 per jaar. Tussen 2007 en 2012 fluctueerde het aantal oproepen met een praatpaal tussen 31.655 en 47.209 per jaar, waarvan de laatste een uitschieter is.
De praatpalen kosten dus € 840.000 per jaar. Er zijn grofweg 3300 praatpalen, met grofweg 33.000 gebruikers per jaar. Elke praatpaal wordt per jaar gemiddeld dus 10 keer gebruikt. Elke oproep kost daarmee een ruime € 25.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: De praatpaal

Bericht door verfmeer95 » za 04 okt 2014, 14:13

Alfa schreef: Sowieso blijft het vreemd om besparen op veiligheidsmaatregelen te verantwoorden met het feit dat maar en klein aantal weggebruikers er gebruik van maakt. Dat is áltijd zo bij veiligheidsmaatregelen. Hoeveel procent van de weggebruikers zou tijdens een ritje op een pechstrook terechtkomen? Dat zal ook een heel klein percentage zijn, toch voorzien we nog altijd in pechstroken. Je voorziet veiligheidsmaatregelen voor een klein percentage pechvogels.
Hoe gevaarlijk is het als je stil komt te staan op een autosnelweg zonder vluchtstrook? En hoe gevaarlijk is het om niet direct contact te kunnen hebben met de ANWB? Bij de werkzaamheden aan de A4 bij Leiden stonden er borden dat bij pech 112 gebeld moest worden, vanwege het ontbreken van de vluchtstrook. Want als er dan iemand met 100 achterop je klapt, kunnen er doden vallen.
Bij het merendeel van de pechgevallen is er gewoon geen direct gevaar. Op pechhulp kan je gerust een kwartiertje langer wachten. Zolang je achter de vangrail staat is er niks aan de hand. Direct gevaar komt vooral door medische problemen of brand. In beide gevallen kan 112 gebeld worden, en zal ieder nadenkend mens dat ook doen. Dus die 2/3 met werkende telefoon heeft sowieso alternatieven, dan blijft die 1/3 zonder telefoon over. Die mensen zullen moeten zwaaien en hopen dat er iemand stopt. Bij brand zal dat vrijwel direct zijn (er is immers rookontwikkeling), en bij medische problemen zal het ook niet heel lastig zijn. Daar geldt bovendien dat zo iemand dan nog wel de praatpaal zou moeten bereiken, wat bij dat soort problemen niet altijd het geval is.
Ik denk dat het totaal aantal slachtoffers dat de praatpalen voorkomen onevenredig is aan de kosten. En daarom kunnen we dat geld beter uitgeven aan camera's of waarschuwingssystemen, die voorkomen veel meer slachtoffers.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De praatpaal

Bericht door Alfa » za 04 okt 2014, 14:14

Kaaiman schreef: De praatpalen kosten dus € 840.000 per jaar. Er zijn grofweg 3300 praatpalen, met grofweg 33.000 gebruikers per jaar. Elke praatpaal wordt per jaar gemiddeld dus 10 keer gebruikt. Elke oproep kost daarmee een ruime € 25.
Een individuele omroep kost niets extra. Enkel het (vaste) totaalbedrag voor het onderhoud van het netwerk geldt en dat blijft relatief constant over de jaren (behalve de inflatie uiteraard).

Trouwens: voor de Vlaamse situatie: http://www.n-va.be/persbericht/praatpal ... -overbodig. Opvallend dat de kosten daar hoger zijn dan in Nederland. In 2012 ging het om 834.116 euro voor 1350 praatpalen. Er zijn nog bijna 10 omroepen per dag, dat blijft eigenlijk vrij veel.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: De praatpaal

Bericht door Jeroen » za 04 okt 2014, 14:26

8 ton per jaar is natuurlijk een schijntje op het totale wegenbudget. Er wordt meer dan genoeg belasting en accijns opgehoest door de Nederlandse weggebruiker, dan mag het handhaven van zo'n klein, maar wel belangrijk stukje service toch geen probleem zijn. Als er bezuinigd moet worden op het verkeersbudget dan zijn er aanzienlijk nuttigere besparingen te verzinnen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De praatpaal

Bericht door Chris » za 04 okt 2014, 14:32

Jeroen schreef:8 ton per jaar is natuurlijk een schijntje op het totale wegenbudget.
Zo wordt dat niet beredeneerd. Het totale wegenbudget is ook een schijntje op de totale rijksbegroting, maar toch wordt er fors op bezuinigd. Ze zetten de kosten van de praatpalen natuurlijk af tegen de baten. En er is brede consensus onder de betrokken partijen (overheid, ANWB) dat praatpalen overbodig zijn geworden.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: De praatpaal

Bericht door Vahalis » za 04 okt 2014, 14:32

Alfa schreef:Er zijn nog bijna 10 omroepen per dag, dat blijft eigenlijk vrij veel.
In NL 90 per dag, aannemende dat gebruiker=oproep

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De praatpaal

Bericht door Ds79m » za 04 okt 2014, 14:39

Chris schreef:
Jeroen schreef:8 ton per jaar is natuurlijk een schijntje op het totale wegenbudget.
Zo wordt dat niet beredeneerd. Het totale wegenbudget is ook een schijntje op de totale rijksbegroting, maar toch wordt er fors op bezuinigd. Ze zetten de kosten van de praatpalen natuurlijk af tegen de baten. En er is brede consensus onder de betrokken partijen (overheid, ANWB) dat praatpalen overbodig zijn geworden.
Toch heeft Jeroen wel een punt dat het om vrij weinig geld gaat. Eerlijk gezegd had ik gedacht dat het veel meer zou zijn. Als het om kosten/baten gaat, zijn er op verkeersgebied dan genoeg zaken waar je eerder je vraagtekens bij kan zetten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De praatpaal

Bericht door boe! » za 04 okt 2014, 14:45

Jeroen schreef:Als er bezuinigd moet worden op het verkeersbudget dan zijn er aanzienlijk nuttigere besparingen te verzinnen...
Zoals? Ik geef je nu alvast mee dat voor elk alternatief weer voor- en tegenstanders zijn te vinden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De praatpaal

Bericht door Alfa » za 04 okt 2014, 14:47

^^De verf voor Duurzaam veilig. ;) Of geluidschermen. Want ieder huis wil tegenwoordig een geluidsscherm en krijgen die vaak ook nog eens.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 04 okt 2014, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De praatpaal

Bericht door Ds79m » za 04 okt 2014, 14:48

boe! schreef:
Jeroen schreef:Als er bezuinigd moet worden op het verkeersbudget dan zijn er aanzienlijk nuttigere besparingen te verzinnen...
Zoals? Ik geef je nu alvast mee dat voor elk alternatief weer voor- en tegenstanders zijn te vinden.
Ik zou zijn begonnen met het besparen op het doen van onderzoek naar nut en noodzaak van de praatpalen en het vormen van 290849389 werkgroepen van ambtenaren die moeten besluiten over het al dan niet verwijderen ervan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door petervdveen » za 04 okt 2014, 15:17

Van de Wegenwiki:
Het mobiele netwerk van de praatpalen kost € 800.000 per jaar.
Dit is echt idioot. Dat is 20 euro per paal per maand.
Als dat over het mobiele netwerk gaat kun je er toch gewoon een 'prepaidkaartje' in stoppen ??
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De praatpaal

Bericht door boe! » za 04 okt 2014, 16:01

^^ Je weet niet wat er in zo'n contract is opgenomen. Een zakelijke klant betaalt in ieder geval een standaard fee per maand ongeacht het aantal aansluitingen. Naast het 'normale' abonnement per paal kan ook een servicecontract zijn afgesloten. En je hebt natuurlijk de gesprekskosten. Dan is 20 euro per maand niet eens zo'n gek bedrag.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Rene » za 04 okt 2014, 17:24

petervdveen schreef:Dit is echt idioot. Dat is 20 euro per paal per maand.
Als dat over het mobiele netwerk gaat kun je er toch gewoon een 'prepaidkaartje' in stoppen ??
Dat is niet idioot. Het is een contract tussen bedrijven c.q. overheid. Als je denkt dat die bedrijven dan hetzelfde verdienmodel hanteren als een consumentenprepaidje, dan zit je hopeloos mis.

En dan mag je nog blij zijn dat men het niet ziet als een systeem dat een hoge beschikbaarheid noodzaakt. Want bijvoorbeeld GPRS-DRIPS, die moeten dus werken op het moment dat het druk is op de weg en iedereen met zijn mobieltje in de weer is. De enige manier om er dan voor te zorgen dat je zo'n apparaat bereikt, is door een stuk gegarandeerde bandbreedte op te kopen. De kosten daarvan zijn ook niet mis.

Kortom: de wegenwachtcentrale krijgt jaarlijks zo'n 3,5 miljoen oproepjes te verwerken. Zo'n 2,5%, 90.000, via de praatpalen. En die weer grotendeels omdat een klein aantal weggebruikers het vertikt om een mobieltje te gebruiken, en een ander heel klein deel het verdomt om een auto-oplader te kopen c.q. aan te sluiten. En voor die twee groepen eigenwijze druiloren moet je voor veel belastinggeld een eigen netwerk in de lucht houden ? Het lijkt mij een direct onderwerp voor het TV-programma Kan niet waar zijn. Daar is men altijd verzot op verspilzucht van overheden.

Als er echt iets onveiligs gebeurt, dan is de kans heel erg groot dat binnen enkele ogenblikken iemand mèt mobieltje ter plekke is en die 112 belt. Op alle wegen, dus niet alleen op de (juist zeer veilige) snelwegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De praatpaal

Bericht door Attietattie » za 04 okt 2014, 17:46

Al het bovenstaande zijn redenen voor mij om vaak bij pechgevalletjes even te stoppen en te checken of alles goed komt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De praatpaal

Bericht door Ds79m » za 04 okt 2014, 18:19

Rene schreef:Kortom: de wegenwachtcentrale krijgt jaarlijks zo'n 3,5 miljoen oproepjes te verwerken. Zo'n 2,5%, 90.000, via de praatpalen. En die weer grotendeels omdat een klein aantal weggebruikers het vertikt om een mobieltje te gebruiken, en een ander heel klein deel het verdomt om een auto-oplader te kopen c.q. aan te sluiten. En voor die twee groepen eigenwijze druiloren moet je voor veel belastinggeld een eigen netwerk in de lucht houden ? Het lijkt mij een direct onderwerp voor het TV-programma Kan niet waar zijn. Daar is men altijd verzot op verspilzucht van overheden.
Als het gaat om hobby'isme van RWS en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat kun je zo een heel seizoen van dat programma vullen. Ik ben ook wel geïnteresseerd in de uitzendingen over zaken als het invoeren van U-routes of het omvormen van de A12 tot de Regenboogroute.

Maar in principe ben ik het er wel mee eens dat praatpalen hun langste tijd hebben gehad. Alleen zijn de kosten zodanig beperkt, dat ik me afvraag of het niet goedkoper is om de kostenpost voorlopig zo te laten, tot over een paar jaar iedereen er van overtuigd is dat niemand die dingen meer gebruikt, om ze dan rustig op te ruimen. In Nederland verwacht ik anders toch een heleboel praat- en werkgroepen, en daarna een onbegrensd enthousiasme om die dingen op recordsnelheid allemaal weg te halen, ongeacht wat dat dan weer kost.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door mhkamp » za 04 okt 2014, 18:23

Rene schreef:En die weer grotendeels omdat een klein aantal weggebruikers het vertikt om een mobieltje te gebruiken, en een ander heel klein deel het verdomt om een auto-oplader te kopen c.q. aan te sluiten. En voor die twee groepen eigenwijze druiloren moet je voor veel belastinggeld een eigen netwerk in de lucht houden ?
Je zal maar pech krijgen en zo'n 'oeps' moment hebben dat je dacht "Had ik mijn mobiel van mijn bureau meegenomen." Zo'n uitspraak als hierboven kan ik niet waarderen.

Wat dat betreft moet ik Davy toch wel gelijk geven : We betalen ons scheel aan belastingen en we krijgen er steeds minder voor terug.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De praatpaal

Bericht door Alfa » za 04 okt 2014, 18:26

Rene schreef: Kortom: de wegenwachtcentrale krijgt jaarlijks zo'n 3,5 miljoen oproepjes te verwerken. Zo'n 2,5%, 90.000, via de praatpalen.
Praatpalen vind je dan ook maar op een klein deel van het wegennet. Interessant zou zijn hoeveel procent van de omroepen binnenkomt via de praatpalen op plaatsen waar die er zijn.
Rene schreef:En die weer grotendeels omdat een klein aantal weggebruikers het vertikt om een mobieltje te gebruiken, en een ander heel klein deel het verdomt om een auto-oplader te kopen c.q. aan te sluiten. En voor die twee groepen eigenwijze druiloren moet je voor veel belastinggeld een eigen netwerk in de lucht houden ?
Nogmaals: het is niet verplicht om een gsm bij te hebben. Men kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor het niet bijhebben van gsm. Die groepen 'druiloren' noemen is ook een straffe beschuldiging. Zeker omdat een flink deel ouder zal zijn.

Ik heb trouwens ook geen autooplader. Die dingen zijn niet zo algemeen als jij het voorstelt.

Plaats reactie