De praatpaal

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De praatpaal

Bericht door Attietattie » za 04 okt 2014, 18:29

Als die dingen verdwijnen moeten er ook redelijk wat hectometerbordjes worden aangepast ben ik bang.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Wesso » za 04 okt 2014, 18:39

Praatpalen worden overigens geplaatst en beheerd door de ANWB. Zouden (wegenwacht-)leden dus niet meebetalen aan het instandhouden van die palen?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De praatpaal

Bericht door boe! » za 04 okt 2014, 18:40

Ds79m schreef:Alleen zijn de kosten zodanig beperkt, dat ik me afvraag of het niet goedkoper is om de kostenpost voorlopig zo te laten, tot over een paar jaar iedereen er van overtuigd is dat niemand die dingen meer gebruikt, om ze dan rustig op te ruimen.
Er gaat NOOIT een moment komen, dat niemand de praatpalen gebruikt. Er zal altijd een schemerbejaarde van zo'n ding gebruik blijven maken. Zo geredeneerd komt er nooit een moment dat je de palen kan opheffen.

Vergelijk het met de telefooncel. Die is zo langzamerhand ook uit het straatbeeld verdwenen omdat ze verliesgevend waren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De praatpaal

Bericht door Chris » za 04 okt 2014, 18:41

mhkamp schreef:Je zal maar pech krijgen en zo'n 'oeps' moment hebben dat je dacht "Had ik mijn mobiel van mijn bureau meegenomen."
Tja, maar dat kan je ook overkomen op wegen waar geen praatpalen zijn.
Wat dat betreft moet ik Davy toch wel gelijk geven : We betalen ons scheel aan belastingen en we krijgen er steeds minder voor terug.
Iedereen wil natuurlijk zijn eigen belangen gefinancierd hebben, maar tegelijkertijd wel minder belasting willen betalen. Het geld groeit niet aan de bomen. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden.

Overigens rijden er in Nederland ook frequent weginspecteurs over de snelwegen. Je zult echt niet een halve dag stil komen te staan op de vluchtstrook als je geen (opgeladen) telefoon hebt.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De praatpaal

Bericht door Via » za 04 okt 2014, 18:45

Attietattie schreef:Als die dingen verdwijnen moeten er ook redelijk wat hectometerbordjes worden aangepast ben ik bang.
Ik heb eigenlijk het idee dat die gele driehoekjes niet meer standaard worden gemonteerd. Op de N65 in ieder geval niet.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De praatpaal

Bericht door Attietattie » za 04 okt 2014, 18:51

^^ Ze staan nog wel op de planning om nieuw te plaatsen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De praatpaal

Bericht door Ds79m » za 04 okt 2014, 19:00

boe! schreef:
Ds79m schreef:Alleen zijn de kosten zodanig beperkt, dat ik me afvraag of het niet goedkoper is om de kostenpost voorlopig zo te laten, tot over een paar jaar iedereen er van overtuigd is dat niemand die dingen meer gebruikt, om ze dan rustig op te ruimen.
Er gaat NOOIT een moment komen, dat niemand de praatpalen gebruikt. Er zal altijd een schemerbejaarde van zo'n ding gebruik blijven maken. Zo geredeneerd komt er nooit een moment dat je de palen kan opheffen.

Vergelijk het met de telefooncel. Die is zo langzamerhand ook uit het straatbeeld verdwenen omdat ze verliesgevend waren.
In het geval van die telefooncellen geloof ik best dat KPN goed kan bepalen wat die dingen kosten en welke er eventueel moeten verdwijnen. Dan kun je eenvoudig besluiten om ze gefaseerd weg te halen. De overheid heeft het winststreven van KPN niet, en dan kun je er vanuit gaan dat die dingen binnen 2 jaar na het besluit rücksichtlos verwijderd moeten worden, en dan is het maar de vraag of dat uiteindelijk goedkoper is.

Want waar hebben we het financieel over? Als we nu besluiten dat die praatpalen tot in 2035 operationeel moeten blijven, kost dat de Nederlander in totaal nog altijd minder dan 1 euro per persoon.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De praatpaal

Bericht door Alfa » za 04 okt 2014, 19:13

boe! schreef: Vergelijk het met de telefooncel. Die is zo langzamerhand ook uit het straatbeeld verdwenen omdat ze verliesgevend waren.
Ja, maar telefooncellen hebben geen veiligheidsfunctie maar een commerciële functie.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De praatpaal

Bericht door boe! » za 04 okt 2014, 19:33

Ds79m schreef:In het geval van die telefooncellen geloof ik best dat KPN goed kan bepalen wat die dingen kosten en welke er eventueel moeten verdwijnen. Dan kun je eenvoudig besluiten om ze gefaseerd weg te halen. De overheid heeft het winststreven van KPN niet, en dan kun je er vanuit gaan dat die dingen binnen 2 jaar na het besluit rücksichtlos verwijderd moeten worden, en dan is het maar de vraag of dat uiteindelijk goedkoper is.
KPN werd door de overheid verplicht om de onrendabele telefooncellen in dienst te houden, ze had daar zelf niets over te zeggen. Pas een paar jaar geleden is de overheid tot inkeer gekomen.
Als we nu besluiten dat die praatpalen tot in 2035 operationeel moeten blijven, kost dat de Nederlander in totaal nog altijd minder dan 1 euro per persoon.
Als je alle nice-to-haves die er zijn tot 2035 in leven wilt houden dan kost dat tientallen, misschien wel honderden euro's per persoon. Op deze manier kan je elk probleem marginaliseren.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De praatpaal

Bericht door Alfa » za 04 okt 2014, 19:45

boe! schreef:
Ds79m schreef:In het geval van die telefooncellen geloof ik best dat KPN goed kan bepalen wat die dingen kosten en welke er eventueel moeten verdwijnen. Dan kun je eenvoudig besluiten om ze gefaseerd weg te halen. De overheid heeft het winststreven van KPN niet, en dan kun je er vanuit gaan dat die dingen binnen 2 jaar na het besluit rücksichtlos verwijderd moeten worden, en dan is het maar de vraag of dat uiteindelijk goedkoper is.
KPN werd door de overheid verplicht om de onrendabele telefooncellen in dienst te houden, ze had daar zelf niets over te zeggen. Pas een paar jaar geleden is de overheid tot inkeer gekomen.
Logisch, telefooncellen werden beschouwd als een stukje openbare dienstverlening. Dat aspect is pas de laatste 10 jaar weggevallen. Maar zoals gezegd; telefooncellen zijn geen veiligheidsvoorzieningen en is besparingen daarom dus al beter te verantwoorden dan het elimineren van praatpalen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De praatpaal

Bericht door Ds79m » za 04 okt 2014, 19:50

boe! schreef:Als je alle nice-to-haves die er zijn tot 2035 in leven wilt houden dan kost dat tientallen, misschien wel honderden euro's per persoon. Op deze manier kan je elk probleem marginaliseren.
Je redeneert nog altijd vanuit een situatie dat die praatpalen uit zichzelf verdwijnen. Die 3200 dingen moeten toch op de één of andere manier worden weggehaald, en dat kost ook geld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De praatpaal

Bericht door boe! » za 04 okt 2014, 20:05

Ds79m schreef:Die 3200 dingen moeten toch op de één of andere manier worden weggehaald, en dat kost ook geld.
In de economie noemen we dat sunk costs. Kosten die je toch wel moet maken en dus irrelevant zijn als je moet kiezen tussen direct opheffen of nog tot 2035 laten staan.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door captain007 » za 04 okt 2014, 20:14

Zo'n paal weghalen zou je eventueel kunnen combineren met groot onderhoud. Als er over een aantal jaren op een bepaald wegvak groot onderhoud nodig is haal je gelijk alle palen weg. Heb je in elk geval op ieder stukje snelweg in ongeveer 8 jaar alle palen weg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Palance » za 04 okt 2014, 20:17

Alfa schreef: Logisch, telefooncellen werden beschouwd als een stukje openbare dienstverlening. Dat aspect is pas de laatste 10 jaar weggevallen. Maar zoals gezegd; telefooncellen zijn geen veiligheidsvoorzieningen en is besparingen daarom dus al beter te verantwoorden dan het elimineren van praatpalen.
Het is al vaker genoemd: het gros van de wegen heeft géén praatpalen, en daar kan de pechvogel ook hulp vinden. En op snelwegen wordt, zoals eerder gezegd, genoeg gepatrouilleerd. Je zal het nooit 100% perfect kunnen doen, maar dat geldt voor alles.

Het is nu eenmaal een feit dat ze sporadisch gebruikt worden.

Kunnen oude palen niet verkocht worden trouwens? Levert weer wat geld op. Er zullen ook heus verzamelaars zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De praatpaal

Bericht door Attietattie » za 04 okt 2014, 20:29

^^ Er wordt niet veel gepatrouilleerd. Er zijn zat plaatsen waar urenlang geen weginspecteur te zien is. Mede daarom eigen ik mezelf die taak soms toe. :p

De verkoop van die dingen gaat geld kosten. Als je ze wil verkopen zal je ze netjes moeten demonteren terwijl je ze ook gewoon met een knijperwagen uit de berm kan trekken. Vervolgens moet je ze netjes transporteren, opslaan en een verkoopmoment regelen. En er gaat echt niemand bereid zijn €1000 voor zo'n ding te betalen om alleen die kosten al te dekken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De praatpaal

Bericht door Wouter N14 » za 04 okt 2014, 20:29

Palance schreef:Kunnen oude palen niet verkocht worden trouwens? Levert weer wat geld op. Er zullen ook heus verzamelaars zijn.
Sommige hebben inderdaad al een herbestemming: http://goo.gl/maps/g990E ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Rene » za 04 okt 2014, 23:58

Alfa schreef:Maar zoals gezegd; telefooncellen zijn geen veiligheidsvoorzieningen en is besparingen daarom dus al beter te verantwoorden dan het elimineren van praatpalen.
Praatpalen zijn GEEN veiligheidsvoorziening. Ze hebben geen vrije bandbreedte in het mobiele net (en zullen het dus ook zeker niet meer doen bij een grote calamiteit), en de oproepen komen ook NIET terecht bij de verkeerscentrales - maar bij een pechdienstenmeldkamer.

Stop nou eens met dat getemer over een praatpaal als "veiligheidsvoorziening". That's utterly nonsense.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De praatpaal

Bericht door Alfa » zo 05 okt 2014, 1:52

Praatpalen staan er niet om even gezellig te keuvelen met de meneer of mevrouw van de meldkamer. Ze zijn er om pech te verhelpen en noodzakelijkheden te melden, dit om de veiligheid op de snelweg te garanderen. Onnodig lang op de pechstrook staan is namelijk gevaarlijk, iets voor iets is het ook verboden om onnodig op de pechstrook te staan.

Dus het is pas onzin te beweren dat praatpalen GEEN veiligheidsvoorziening zijn. Ik snap echt niet dat je dat droog kan beweren. Een pechstrook is volgens u dan ook geen veiligheidsvoorziening zeker?
Een praatpaal wordt gebruikt:

Om een verkeersongeval te signaleren.
Om een gevaarlijke situatie te signaleren.
Om een pechdienst op te roepen.
Om de hulp van de politie of een andere dienst in te roepen.
Allemaal zaken die bedoeld zijn om de veiligheid te verhogen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door keokiracer » zo 05 okt 2014, 1:54

Alfa schreef:iets voor iets
Even off-topic, maar is dit Vlaams? De Nederlandse uitdrukking is namelijk niet voor niets.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De praatpaal

Bericht door boe! » zo 05 okt 2014, 8:19

Alfa schreef:
Een praatpaal wordt gebruikt:

Om een verkeersongeval te signaleren.
Om een gevaarlijke situatie te signaleren.
Om een pechdienst op te roepen.
Om de hulp van de politie of een andere dienst in te roepen.
Allemaal zaken die bedoeld zijn om de veiligheid te verhogen.
Of om duidelijk te maken dat een praatpaal alleen voor dit soort oproepen is bedoeld en niet voor andere zaken.
Laatst gewijzigd door boe! op zo 05 okt 2014, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: De praatpaal

Bericht door Groningen » zo 05 okt 2014, 8:33

Alfa schreef:Ze zijn er om pech te verhelpen en noodzakelijkheden te melden, dit om de veiligheid op de snelweg te garanderen.
Maar erheen lopen langs de vluchtstrook is verre van veilig :!:
Alfa schreef:Onnodig lang op de pechstrook staan is namelijk gevaarlijk, iets voor iets is het ook verboden om onnodig op de pechstrook te staan.
Dat zijn twee totaal verschillende zaken.
Alfa schreef:Dus het is pas onzin te beweren dat praatpalen GEEN veiligheidsvoorziening zijn. Ik snap echt niet dat je dat droog kan beweren.
Dus is het pas onzin te beweren dat praatpalen WEL een veiligheidsvoorziening zijn. Iedereen kan tegenwoordig mobiel bellen, en kun je dat zelf niet dan kan een ander dat wel. Daar is dus zeker geen praatpaal voor nodig. Dingen veranderen nou eenmaal. Get over it.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door mhkamp » zo 05 okt 2014, 9:45

Groningen schreef: Dus is het pas onzin te beweren dat praatpalen WEL een veiligheidsvoorziening zijn. BIJNA iedereen kan tegenwoordig mobiel bellen, en kun je dat zelf niet dan kan een ander dat wel.
Ik heb even een kleine aanvulling gemaakt, Groningen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Wesso » zo 05 okt 2014, 11:30

Groningen schreef:
Alfa schreef:Dus het is pas onzin te beweren dat praatpalen GEEN veiligheidsvoorziening zijn. Ik snap echt niet dat je dat droog kan beweren.
Dus is het pas onzin te beweren dat praatpalen WEL een veiligheidsvoorziening zijn.
Groningen, ik zie geen logisch verband tussen de stelling van Alfa en jouw interpretatie :dontknow:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Rene » zo 05 okt 2014, 19:40

Alfa schreef:Dus het is pas onzin te beweren dat praatpalen GEEN veiligheidsvoorziening zijn. Ik snap echt niet dat je dat droog kan beweren. Een pechstrook is volgens u dan ook geen veiligheidsvoorziening zeker?
Een praatpaal wordt gebruikt:

Om een verkeersongeval te signaleren.
Om een gevaarlijke situatie te signaleren.
Om een pechdienst op te roepen.
Om de hulp van de politie of een andere dienst in te roepen.
Allemaal zaken die bedoeld zijn om de veiligheid te verhogen.
Nee, jij hebt het fout. Een praatpaal wordt niet primair gebruikt om verkeersongevallen of gevaarlijke situaties vast te stellen. Daarvoor hebben we andere systemen. Om de hulp van de politie in te roepen bel je 112 of 0900-8844. Resteert enkel nog het oproepen van een pechdienst. Dat heeft werkelijk helemaal NIETS met verkeersveiligheid te maken.

Een vluchtstrook is heel iets anders. Dat dat in Vlaanderen een andere naam heeft die een relatie met slechts pechsituaties insinueert, is iets wat de Vlamingen vooral zichzelf moeten aanrekenen, maar een vluchtstrook heeft wel degelijk een veiligheidsfunctie. Maar de praatpaal heeft niets met de functie van vluchtstroken te maken. Het is slechts een middel uit de jaren '60 - '90 om contact te maken met pechhulpdiensten. Juist ja, die periode dat er nog geen mobieltjes waren.

Al diegenen die hardnekkig blijven beweren dat praatpalen een veiligheidsfunctie hebben, weten werkelijk niet waar ze over praten. Daar blijf ik bij.
Ik ben dan ook blij dat ze worden uitgefaseerd in 2017. Opgeruimd staat netjes.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De praatpaal

Bericht door waldo79 » zo 05 okt 2014, 19:48

Hoewel ik je op je argumenten gelijk geef vind ik het nogal aanmatigend om andere forummers zo aan te spreken, Rene :hap:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door Rene » zo 05 okt 2014, 20:06

Ben er zo onderhand dan ook wel een beetje klaar mee... :nothanks:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door RSK » zo 05 okt 2014, 20:17

Hardnekkige voorstanders van dat brok nostalgie kun je toch niet overtuigen. Dat is net alsof je... tegen een paal staat te praten? :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De praatpaal

Bericht door Attietattie » zo 05 okt 2014, 21:50

Zijn er hier eigenlijk mensen die zo'n ding willen hebben?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De praatpaal

Bericht door Wouter N14 » zo 05 okt 2014, 21:54

^^ Als jij er aan kan komen, ja, waarom niet. Lijkt mij wel grappig :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: De praatpaal

Bericht door keokiracer » zo 05 okt 2014, 21:57

RSK schreef:Hardnekkige voorstanders van dat brok nostalgie kun je toch niet overtuigen. Dat is net alsof je... tegen een paal staat te praten? :lol:
Hoe dan ook sta je flink voor paal ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie