[A058] Tussen Tilburg en Breda filegevoelig?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

rplkuijpers
zandpaadje

[A058] Tussen Tilburg en Breda filegevoelig?

Bericht door rplkuijpers » wo 12 nov 2008, 8:30

Hoi,

Weet iemand of de A58 tussen Tilburg en Breda (tot aan de A27) filegevoelig is? Zowel in de ochtend als in de middag.

Bedankt.

Grt,

Rob

Wouter N14
Moderator

Re: A58 tussen Tilburg en Breda filegevoelig?

Bericht door Wouter N14 » wo 12 nov 2008, 10:11

Aangezien die weg vaak genoemd wordt in de file-informatie, zou ik ja zeggen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 12 nov 2008, 10:34

Ik sluit me bij WouterN14 aan.
Met name rondom de aansluiting Gilze is het regelmatig raak, en ook de versmalling 3>2 rijstroken bij Tilburg-West is vaak goed voor wat vertraging.
De andere kant op wil de file voor Moergestel nog wel eens terugslaan richting Tilburg-West.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 nov 2008, 11:19

Maar echt lange files (zoals op de A27 naar Utrecht) zijn volgens mij nog wel een uitzondering. Meestal is het maar een paar kilometer file. En ja, incidenten kun je op elke snelweg tegenkomen die lange files veroorzaken.

Goldie
woonerf

Bericht door Goldie » zo 16 nov 2008, 17:18

Als ervaringsdeskundige, ik rijd dagelijks over dit gedeelte, kan ik zeggen dat het stuk wel degelijk filegevoelig is, maar dat de daaruit volgende files meestal beperkt in lengte zijn in vergelijking met Randstedlijke files.

In de eerste plaats komt dat door de te beperkte capaciteit (2-baans ten westen van de afrit Goirle / Tilburg-West). Het is vrijwel nooit mogelijk om in de spits hier de maximumsnelheid te rijden. Dit zorgt voor een sterk harmonicaeffect (ineens van 100 naar 30 km/h is geen uitzondering). Dat is volgens mij ook de grootste oorzaak van het feit dat er (naar mijn gevoel) op dit wegvak relatief veel ongelukken gebeuren, met de bijbehorende vertraging en file.
Doordat er op de hoofdrijbaan al een harmonicaeffect is, zijn de toeritten ook de punten waar het nog sterker vastloopt (Gilze, Bavel). De versmalling van 3 naar 2 stroken in westelijke richting na afrit Goirle is ook een berucht punt. De beperkte capaciteit van de afritten Gilze en Goirle zorgen voor files, ongeacht of afslaand verkeer op de vluchtstrook voor de afrit voorsorteert of niet.

De problemen zijn het grootste op het gedeelte Galder <-> St. Annabosch. Hier moeten verschillende verkeersstromen combineren op een wegvak met te weinig capaciteit om na enkele kilometers de stromen weer te scheiden (Utrecht/Tilburg <-> Rotterdam/Antwerpen)