Fryslân, je bent er in een uurtje

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Fryslân, je bent er in een uurtje

Bericht door Peter » ma 01 dec 2008, 14:50

Moderator Coen Tunnel: Deze topic is afgesplitst van de topic N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid.

Website Harlingen
Fryslân, je bent er in een uurtje
In aanloop naar de officiële opening op 8 december van de verdubbelde N31 tussen Zurich en Harlingen starten de provincie Fryslân, de gemeente Leeuwarden en de Westergozone( waaronder de gemeente Harlingen) de promotiecampagne ‘Fryslân, je bent er in een uurtje'. De campagne wordt ondersteund door Fryslân Marketing en Expeditie Leeuwarden.

Initiatiefnemer en burgemeester van Leeuwarden, Ferd Crone, heeft op 27 november het startsein van de campagne gegeven. Cambuur Leeuwarden trainer Stanley Menzo en weerman Piet Paulusma gaan op de foto met het ‘uurtje-pompeblêd'. Menzo en Paulusma onderschrijven dat de afstand tussen de Randstad en Fryslân korter is dan menigeen denkt. Zij ondersteunen de campagne dan ook van harte.

Inwoners van Amsterdam en Noord-Holland hebben inmiddels kennis kunnen maken met het ‘uurtje-pompeblêd' dat symbool staat voor een aantrekkelijke omgeving om te wonen, leven en te recreëren. Een omgeving die met de verdubbeling van de N31 op een uurtje rijden komt te liggen. De campagne ‘Fryslân, je bent er in een uurtje' is op 20 november begonnen met een teasercampagne op de zender AT5, in het Parool en op billboards bij de Amsterdamse stations en tramhaltes. Begin december start via deze media het vervolg van de campagne. In de uitingen wordt verwezen naar de website http://www.uurtje-rijden.nl. Via deze website wordt de bezoeker doorgeleid naar aantrekkelijke arrangementen en activiteiten in Fryslân.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Palance » ma 01 dec 2008, 15:16

Voor mij is het geen uurtje rijden naar Friesland. Daarnaast maakt de aanwezigheid van Piet Paulusma een dergelijke opening nou niet echt geloofwaardig :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Peter » ma 01 dec 2008, 15:28

Vanuit Barendrecht ben je niet in een uurtje in Friesland. Vanuit Amsterdam Noord (of het mooie Purmerend) wel. Maar goed: dat zit je op de afsluitdijk of wellicht net bij KP Zurich.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door harry » ma 01 dec 2008, 16:48

Peter schreef:Vanuit Barendrecht ben je niet in een uurtje in Friesland.
Maar dat komt doordat Barendrecht ver weg ligt, niet doordat Friesland ver weg ligt...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Chris » ma 01 dec 2008, 16:50

Dat wordt volgende week woensdag dus een tripje die kant op ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Rene » ma 01 dec 2008, 17:14

harry schreef:
Peter schreef:Vanuit Barendrecht ben je niet in een uurtje in Friesland.
Maar dat komt doordat Barendrecht ver weg ligt, niet doordat Friesland ver weg ligt...
Ja, inderdaad. Barendrecht, dat is zo onderhand toch wel het Jutland van Nederland :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Vinny » ma 01 dec 2008, 21:06

Palance schreef:Voor mij is het geen uurtje rijden naar Friesland. Daarnaast maakt de aanwezigheid van Piet Paulusma een dergelijke opening nou niet echt geloofwaardig :)
Zullen we eens kijken hoelang dit per openbaar vervoer duurt? :evil:
(en dan nog verbaasd opkijken dat mensen de auto nemen... :rofl2: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Palance » di 02 dec 2008, 8:49

Ik wil het best wel eens proberen. Alleen is de afstand Jutlân-Friesland nogal ver per OV ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door DjIdee » di 02 dec 2008, 9:57

Filevrij in een uurtje, wellicht... Van hartje amsterdam (S116/Valkenburgerstraat) naar de grens Noord-Holland/Friesland op de afsluitdijk...( http://maps.google.com/maps?f=d&saddr=s ... 471924&z=9 ) Dus lichtelijk overdreven is het wel... Al moet ik zeggen dat het korter is, dan het lijkt. Ik moet regelmatig (vanmiddag ook weer) van Leeuwarden naar Baarn rijden. Bijna altijd filevrij (behalve de A1 bij Eemnes soms even, maar dan ga ik bij Baarn-Noord er al af), en doe er meestal 1,5 uur over (rij wel stevig door). Als ik dan hoor dat mensen er gemiddeld 2 uur over doen om vanaf Hoofddorp in Baarn, of vanuit Arnhem in Baarn te komen, en een uur en een kwartier van Utrecht naar Baarn (allen aankomsttijd om 18.00), dan is het voor mij echt: :PP:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Vinny » di 02 dec 2008, 18:33

En dit is mijn OV schema:
2 uur en 23 minuten... :cry:
Afbeelding

Er moet wel een heel mooi meisje wonen wil ik op zaterdagochtend zo vroeg op staan... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Chris » di 02 dec 2008, 18:37

Er is natuurlijk geen hond die die verbinding elke dag zou reizen.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door woutero » di 02 dec 2008, 19:01

:offtopic: maar toch: Zie http://www.uurtje-rijden.nl/. Op de Dam in Amsterdam wordt in de Abri's geadverteerd met de slogen: "Fryslan, je bent er in een uurtje".

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Palance » di 02 dec 2008, 19:08

Ik zou met het OV naar Harlingen 4 uur onderweg zijn. Friesland, het kan in 4 uurtjes :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door waldo79 » di 02 dec 2008, 19:42

^^4 uurtjes: een kleine wereldreis :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Chris » di 02 dec 2008, 19:43

Met 4 uur zit ik al ruim voorbij Hamburg ;)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door boe! » di 02 dec 2008, 19:59

En ik voorbij Frankfurt, maar volgens mij gaat dit nu wel erg off-topic.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Palance » di 02 dec 2008, 21:39

Ik begrijp overigens de campagne niet. Tussen Amsterdam en Zurich is niks noemenswaardig veranderd, dus de reistijd blijft gelijk. Dit gaat om het vervolgtraject naar noordwest-Friesland.

Overigens vind ik dat opdringerige Fryslân waar heel Nederland (muv 'Fryslân" zelf) Friesland zegt (en schrijft) maar helemaal niks.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Vinny » di 02 dec 2008, 21:46

Jammer jongen: Friesland is een tijdje geleden tot exoniem gedegradeerd... (net als Bombay) :PP:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Peter » wo 03 dec 2008, 8:23

Vinny schreef:En dit is mijn OV schema:
2 uur en 23 minuten... :cry:
Er moet wel een heel mooi meisje wonen wil ik op zaterdagochtend zo vroeg op staan... :dyn_hyp:
Het blijft raar dat er geen directe Q-liner Amsterdam-Zurich-Leeuwarden bestaat, maar dat alle bussen via provinciale weggetjes naar Alkmaar moeten sluipen. Zeker nu bussen (mits geen staanplaatsen) 100 mogen, is de snelweg toch een behoorlijke tijdswinst (een uur is zeker haalbaar). Misschien wel even een bus-vluchtstrookje over de A8 en kop (lage hm waarden) A7 aanleggen of een snelle doorsteek via Volendam en Purmerend naar de A7 vanuit de Ij-tunnel, om ook in de spits een redelijke tijd te halen.

Jammer dat Amsterdam en omgeving geen mooie meisjes hebben. Toch maar kiezen voor leuk karakter dan als je niet lang wilt reizen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Vinny » wo 03 dec 2008, 17:44

Dan maar Italië. Dat is ook ver reizen; maar je hebt tenminste nog het idee dat je ergens gekomen bent :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Rene » wo 03 dec 2008, 18:03

Peter schreef:Het blijft raar dat er geen directe Q-liner Amsterdam-Zurich-Leeuwarden bestaat, maar dat alle bussen via provinciale weggetjes naar Alkmaar moeten sluipen. Zeker nu bussen (mits geen staanplaatsen) 100 mogen, is de snelweg toch een behoorlijke tijdswinst (een uur is zeker haalbaar). Misschien wel even een bus-vluchtstrookje over de A8 en kop (lage hm waarden) A7 aanleggen of een snelle doorsteek via Volendam en Purmerend naar de A7 vanuit de Ij-tunnel, om ook in de spits een redelijke tijd te halen.
Het blijft vreemd dat er mensen zijn die met dit soort onzin aankomen.
Er is ten eerste amper vraag naar zo'n verbinding, Waterland barst al uit zijn voegen van busbanen (die beter gewone rijstroken hadden kunnen zijn), en vanuit Hoorn, dat vanaf de A7 snel bereikt kan worden, kun je rechtstreeks met de trein naar Amsterdam...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Peter » wo 03 dec 2008, 19:17

Dank voor het compliment, René. De Q-liners zouden wellicht ook uit Hoorn kunnen vertrekken, als het station daar goed per bus te bereiken is. Waarom zijn die Q-liners er dan niet ? Mijn belangrijkste argument is dat Friesland slecht te bereiken is per OV vanuit de omgeving Amsterdam. 2 uur 33 (10 kwartier) naar Harlingen is absurd, als je er met de auto binnen 5 kwartier bent. En dan heb ik voor en navervoer per OV nog niet meegeteld. Ik heb een paar keer in de Interliner gezeten (vanuit Harlingen naar Alkmaar, dan overstappen naar Haarlem en dan nog een keer naar Den Haag). De meeste Friese studenten die in Amsterdam of Haarlem studeren moeten nu ofwel via Alkmaar ofwel via Zwolle-Amersfoort omreizen. Een achterlijke en trage omweg. De Leeuwarders gaan er wel op vooruit als de Hanzelijn ze veel sneller in Amsterdam brengt (ongeveer 30 minuten tijdswinst dacht ik).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Rene » wo 03 dec 2008, 19:25

Ach gut, die paar studenten op maandagochtend en vrijdagmiddag...
(Dit is een afstand om op kamers te gaan, en studenten met hun gratis kaart mogen wat mij betreft al blij zijn dat ze die wekelijkse verplaatsing niet zelf hoeven te betalen).

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door snelwegracer » wo 03 dec 2008, 19:47

^^
Gratis is ook weer niet helemaal waar je moet ervoor presteren. Maar ik kan begrijpen dat automobilisten gek worden van al die busbanen en alles. Maar als je die afstand moet reizen dan vind ik het meer dan logisch dat je op kamers gaat maar een kamer in Amsterdam is ook wel onbetaalbaar denk ik. ;)
Tot zover genoeg off topic;)

Ik maak nooit gebruik van deze weg maar het is goed dat de weg word verbreed en verbeterd. Ik kan best begrijpen dat het een gevaarlijke weg is. Laatste keer dat ik erover kwam was ergens in 2004 ofzo en toen vond ik het een gevaarlijke weg. Ik had toen nog geen rijbewijs. ;) Ik ree dus mee:P. Werden er maar meer N wegen in NL aangepakt. Desnoods dat er 2+1 alternaterend is het is dan maar iets.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Vinny » wo 03 dec 2008, 20:19

Amsterdam - Hoorn is overigens een reguliere buslijn: sneldienst 114, die overigens een tussenstop heeft in Edam Busstation, en verder alle haltes langs de N 247. Je zou die lijn een paar keer per dag kunnen doortrekken naar Harlingen. (koppelen met buslijn 135 van Connexxion). Je zou dan wel de lijn als één lijn binnen een aparte concessie moeten aanbesteden. Dat levert dan (buiten de spitsuren) een rijtijd van 2 uur en 20 minuten op; dus nauwelijks tijdwinst...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door jan » vr 05 dec 2008, 17:51

Infrasite nieuws 04-12-2008

Aflasting opening N31 Zurich-Harlingen op maandag 8 december

De opening van de N31 Zurich-Harlingen door minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat maandag 8 december 2008 niet door.

Ook de opening van de vijf aquaducten van het Friese Merenproject is afgelast. Reden van de aflasting is het overlijden van mevrouw Andriesen, gedeputeerde van de provincie Friesland.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Ds79m » vr 05 dec 2008, 19:50

Vreemd woord dat 'aflasting'. Als je het op Google invult, krijg je ook vrijwel als eerste een verwijzing naar dit nieuwsbericht.

Misschien moesten ze de weg nog aflassen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door boe! » za 06 dec 2008, 13:00

Het is inderdaad afgelasting. Een veelgemaakte fout.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Palance » za 06 dec 2008, 13:50

Het werkwoord is dan ook 'afgelasten'.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N31 Zurich-Harlingen kan worden uitgebreid

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 dec 2008, 15:35

Peter schreef:Dank voor het compliment, René. De Q-liners zouden wellicht ook uit Hoorn kunnen vertrekken, als het station daar goed per bus te bereiken is. Waarom zijn die Q-liners er dan niet ?
Er is een sneldienst (lijn 135) van Hoorn naar Den Helder via Den Oever. Vanuit alle richtingen komen lijn 350 en 135 op hetzelfde moment aan op het busstation van Den Oever en is er een prima aansluiting. Maar Leeuwarden-Amsterdam via Hoorn is niet sneller dan via Alkmaar.

Een draagvleugelboot van Stavoren naar Enkhuizen zou nog zinvoller zijn om de reistijd te reduceren. Dat is minder dan 20 kilometer, dus dat hoeft maar 20-30 minuten te duren. Maar heel veel scheelt dat ook niet. Heeft alleen zin met spoorverdubbeling (en elektrificatie voor Leeuwarden-Stavoren) aan beide zijden van het IJsselmeer.

Plaats reactie