Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Medianieuws » ma 09 feb 2009, 9:11

Parool (7-2-2009) schreef:30.000 ton zwerfafval per jaar langs snelweg

ZWOLLE - Jaarlijks mikken weggebruikers ruim 30.000 ton afval in de bermen van de snelwegen. En het wordt steeds meer, zegt Aannemingsbedrijf De Jong uit Beesd dat de bermen langs rijkswegen onderhoudt. Ook spoelt er meer rotzooi langs de oevers van meren en rivieren. Het opruimen kost Rijkswaterstaat jaarlijks acht miljoen euro.

Chris
Moderator

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Chris » ma 09 feb 2009, 9:18

Een notoire afvalplek vond ik altijd de lus in KP Waterberg vanaf Apeldoorn richting Oberhausen. De laatste jaren is dat minder, maar voorheen was het altijd één grote bende daar.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 09 feb 2009, 9:19

Op parkeerplaatsen nabij gemeenten die DIFTAR hebben ingevoerd is ook sprake van "verhoogd aanbod"... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 feb 2009, 10:51

Chris schreef:Een notoire afvalplek vond ik altijd de lus in KP Waterberg vanaf Apeldoorn richting Oberhausen. De laatste jaren is dat minder, maar voorheen was het altijd één grote bende daar.
In zo'n lus valt het op. Zeker gezien de weinige begroeiing aldaar.

In Italië heb ik eens een lift tot aan een tolstation gekregen en heb toen nog een kilometer door de berm gelopen naar de eerstvolgende afrit. Wat een troep lag daar in de berm. Ik heb zelfs op drie verschillende plekken bankbiljetten gevonden (helaas allemaal van slechts 1000 lire), maar het geeft wel aan wat daar allemaal in de berm belandt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 09 feb 2009, 11:14

Het is gewoon om te janken, hoe men denkt afval op straat/langs de weg te mogen kieperen. :cry:

De boetes zijn trouwens 90 Euro. Betaal je niet, laat je het voorkomen en word je veroordeeld, dan gebeurt dat voor de Economische Politierechter, en krijgt je dus een aantekening op je strafblad als dader van een economisch delict :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 09 feb 2009, 18:18

Rene schreef:Op parkeerplaatsen nabij gemeenten die DIFTAR hebben ingevoerd is ook sprake van "verhoogd aanbod"... :roll:
Ik heb er wel eens van gehoord, maar leg me eens uit :oops:

@Palance: het is dus erg onverstandig om iets uit het raam te slingeren, al zou een snoeppapiertje op een willekeurige plek je niet meteen een aantekening opleveren...

Wat ik echt te vaak zie: auto's waarvan de asbakken niet worden gebruikt, maar waar men gewoon de sigaret uit het raam pleurt :wall: Als je in de auto rookt (bijvoorbeeld een huurauto e.d.) dan kun je dat voor een ander niet verbergen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 feb 2009, 18:31

Bij Diftar betaal je voor de hoeveelheid afval, en niet een vaste heffing. Mensen met veel kinderen bijvoorbeeld moeten dan veel meer betalen, en dan komt het wel eens voor dat er gewoon illegaal gedumpt wordt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 09 feb 2009, 19:09

Zo'n afvalsysteem hadden we tot voor kort in Barendrecht: Een lage afvalstoffenheffing en je betaalt per (gemeentelijke) vuilniszak. Resultaat: Mensen met gebrek aan fatsoen gingen afvaltoerist spelen in de bakken in naburige gemeenten, zodat die overlast hadden en zij lekker makkelijk van hun troep afkwamen.

per 1-1-2009 is dat systeem afgeschaft: Men hoeft voor het geld nu niet meer op de hoeveelheid afval te letten: De eigen vuilniszak is afgeschaft maar de afvalstoffenheffing is behoorlijk gestegen. Fatsoenlijke mensen betalen nu het gelag voor de onbeschoften in mijn gemeente :shoot: :evil: :rooie:

"De vervuiler betaalt" is een goed principe maar men had er maling aan. In de gemeentelijke kranten zijn bij de ingezonden brieven al een hoop 'bedankjes' verschenen voor het onfatsoenlijke deel van de bewoners.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 feb 2009, 19:12

Ik scheid helemaal niks. Voor dat beetje GFT afval ga ik geen aparte afvalbak neerzetten, gaat na een paar dagen gigantisch stinken en zelfs een klein prullenbakje heb ik in een week nog lang niet vol.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 09 feb 2009, 19:23

Hier is het GFT en het restafval ondergronds. Deze afvalbakken zijn beveiligd (de bewoners hebben een pasje) om ongewenste situaties zoals in Palancedrecht te voorkomen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 feb 2009, 19:34

Ja, ik heb ook zo'n pasje voor ondergrondse containers. Weet je wat er dan gebeurt? Mensen dumpen dan gewoon alles er naast. Bijna elke dag staat er wel groot afval naast de ondergrondse containers. Nadeel van die dingen is ook dat je er geen grote dingen in kan stoppen, er past maar één grote vuilniszak per keer doorheen. Mensen zetten het er dan gewoon naast.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 feb 2009, 19:54

Chris schreef:Ik scheid helemaal niks. Voor dat beetje GFT afval ga ik geen aparte afvalbak neerzetten, gaat na een paar dagen gigantisch stinken en zelfs een klein prullenbakje heb ik in een week nog lang niet vol.
Ik scheid ook niks. Dat kleine beetje GFT-afval en dat enkele glazen potje dat ik gebruik - alles gaat mooi in één vuilniszak. We hebben bij het complex waar ik woon sowieso maar een grote afvalcontainer, niks afvalscheiding.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 feb 2009, 19:58

Er zou hier ook oud papier opgehaald worden, maar in de bijna 2 maanden dat ik hier woon heb ik dat nog nooit gezien, of iemand oud papier aan de straat zien zetten... Dat gaat dus ook de afvalbak in (veel is het toch niet).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 09 feb 2009, 20:58

DIFTAR leidde in veel gemeenten tot een asociale herverdeling van de kosten, waarbij gezinnen die het toch al niet breed hadden kind van de rekening werden. Niet zo gek dat zo'n asociaal systeem zichzelf om zeep heeft geholpen. Hopelijk volgen meer gemeenten het Barendrechtse afschaffings-voorbeeld. Afvalverwerking is nu typisch zo'n voorziening die zich het beste leent voor algemene bekostiging.
Nastreven van minder verpakking moet m.i. aan de bron (de industrie), niet aan het eind (belasten van de consument).
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 10 feb 2009, 0:17

Je kunt afvalheffing wel zo duur maken maar dan kan je natuurlijk verwachten dat men het in het bos smijt. Is puur economisch gezien gewoon een afweging tussen kosten, sancties en de pakkans. Dat is uiteraard wel erg onbeschoft, onfatsoenlijk en dom, maar ik kan de mensen ook wel een beetje volgen. Het wordt gewoon teveel uitgeknepen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 feb 2009, 7:45

Welnee, het Barendrechtse systeem was juist eerlijk. Het hield alleen geen rekening mee met het aso-gedrag van bepaalde randfiguren die menen aan alles schijt te moeten (en mogen) hebben. Dankzij het afschaffen kijken mensen nu niet meer op een vuilniszak meer of minder. Ik blijf dat zelf wel doen.

Rene schreef:DIFTAR leidde in veel gemeenten tot een asociale herverdeling van de kosten, waarbij gezinnen die het toch al niet breed hadden kind van de rekening werden.
Asociaal is degene die z'n afval dumpt waar het niet thuishoort. Met het Barendrechtse systeem werd je juist aan het denken gezet on hoeverre je zoveel mogelijk afval in 1 vuilniszak kreeg. En ik vind het eerlijk dat, hoe meer afval je produceert, hoe meer je moet betalen. Waarom moet ik betalen voor een buurman met 5 kinderen die 7 zakken per week buiten zou zetten? Dankzij het afschaffen mag ik dat nu wel doen.

Het leuke aan het afvaltoerisme was dat veel mensen geen idee hebben waar ze mee bezig waren: Een kleine vuilniszak kostte 50 cent. 50 CENT!. Voor 50 cent nam men dus de rotmoeite om flink om te rijden naar Rotterdam of Ridderkerk om daar het vuilnis in afval containers te deponeren. Waarbij de omweg soms net zoveel kost als het bedrag dat je uitspaart.

We hebben het dus niet over bedragen van 4 of 5 Euro per zak (van 30 liter), maar 50 rotcenten. Daar zie ik geen 'oneveredige verdeling in'. Als je het niet breed hebt, kan het je, bij flink gebruik, bv. 2 of 3 Euro per week kosten. Als je dan 1 keer geen fles alcohol koopt, geen sigaretten of iets anders niet-noodzakelijks heb je je kosten er alweer uit. Een kwestie van priroteiten stellen :!:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 10 feb 2009, 9:04

Nogmaals, dergelijk beleid moet je niet willen voeren over de rug van consumenten, verpakkingsbeleid moet je bij de bron doen (de fabrieken).
Wat jij niet veel geld vindt, is voor anderen bepaald anders. Zeer velen (waaronder ik) vinden DIFTAR alles behalve eerlijk.
De rekening wordt gelegd bij gezinnen die toch al met geld moetren woekeren, de baten gaan naar DINKI's en seniorenparen, die vaak al helemaal niet zo slecht in de slappe was zitten. Dàt vind ik dus niet eerlijk.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 feb 2009, 9:20

Tsja, ik begijp niet wat er eerlijk aan is dat ik moet betalen voor het afval van een buurman met 5 kinderen :dontknow:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 10 feb 2009, 12:52

Tsja, ik begrijp niet wat er eerlijk aan is dat ik moet betalen voor het OV-kaartje van mijn buurman, of het leren zwemmen van zijn kinderen. Zelf gebruik ik nooit het OV en neem ik wel mijn verantwoordelijkheid om mijn kinderen voor veel geld op zwemles te doen.

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 10 feb 2009, 14:00

In Vlaanderen is het DIFTAR-systeem zowat overal in gebruik en dat werkt goed: de hoeveelheid afval is met tonnen gedaald en we horen bij de beste sorteerders in Europa.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 10 feb 2009, 17:43

Palance schreef:Tsja, ik begijp niet wat er eerlijk aan is dat ik moet betalen voor het afval van een buurman met 5 kinderen :dontknow:
Omdat de buurman zich wel opoffert voor het belang van de samenleving op lange termijn en jij niet? :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 10 feb 2009, 20:51

De enige reden dat dat systeem voorkomt, is dat het een soort hobbyisme is van belerende linkse politici die zo nodig het milieu 'tussen de oren' moeten plaatsen bij de burger. Het kost voor zowel de burger als de overheid veel extra geld, en of het per saldo positieve milieu-effecten heeft, is maar zeer de vraag. Maar de overheid geeft de indruk aan het milieu te denken, en de burger heeft voor zijn geweten iets voor het milieu gedaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 feb 2009, 7:37

Ds79m schreef:De enige reden dat dat systeem voorkomt, is dat het een soort hobbyisme is van belerende linkse politici die zo nodig het milieu 'tussen de oren' moeten plaatsen bij de burger.
Typische links-bashing weer. Laat me je in dat geval dan even iets bijleren, namelijk dat 'links' (fijn dat zwart-wit denken trouwens... ) in Barendrecht nooit een voet aan de grond heeft gehad: CDA, VVD en SGP zijn altijd overheersend geweest, zelfs na de massale nieuwbouw.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 11 feb 2009, 12:06

^^ Laten we dan de vlag maar uithangen omdat dit rechtse college zijn fout heeft ingezien, en dit onzalige systeem heeft afgeschaft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 11 feb 2009, 14:24

Hè, laten we er nu niet een al te harde links-rechtse discussie van maken.

Zelf zou ik waarschijnlijk er licht op vooruit gaan met DIFTAR, maar ik vind afvalverwerking toch niet iets waar je de zwakste schouders de zwaarste lasten moet laten dragen.

Eigenlijk best wel een linkse gedachte voor een best wel rechts iemand, niet ? :dyn_hyp:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 feb 2009, 14:54

Rene schreef: Eigenlijk best wel een linkse gedachte voor een best wel rechts iemand, niet ? :dyn_hyp:
Het komt heus nog wel goed met je, hoor :PP:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 11 feb 2009, 20:03

Ik ben het overigens met René eens in deze discussie. Ik vind dat de afvalproblematiek bij de bron moet worden aangepakt. Ik zou zelfs willen zeggen: liever dat je als burger door het correct in leveren van afval nog een spaarcentje terugkrijgt van je belastingafdracht. Dat stimuleert dat mensen hun afval in de afvalbak doen en niet in de bosjes gooien; immers dat laatste is veel onwenselijker! :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 12 feb 2009, 12:03

Jammer dat sommigen hier niks scheiden omdat ze er financieel niets wijzer van worden of omdat het teveel moeite kost. Volgens mij gaat het erom zoveel mogelijk afval te hergebruiken.

Glaswerk wordt trouwens bijna nergens opgehaald en dien je in de meeste gemeenten in de daarvoor bestemde glasbakken te deponeren. Zelf woon ik midden in het centrum van Amersfoort en hier wordt ook niets gescheiden opgehaald. Het GFT-afval gooi ik in de restafvalzak, omdat ik dat niet kan bewaren. Glas breng ik gewoon naar een glasbak die 100 meter van mijn huis staat en papier neem ik eens in de zoveel tijd mee naar mijn moeder, waar het wel wordt opgehaald. Zoveel moeite is dat niet.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat je de afvalproblematiek het best bij de bron aan kunt pakken, maar zelf mogen we er ook best wat aan bijdragen. Ik heb zelfs begrepen dat het goedkoper is om alles bij elkaar te gooien en het pas bij de afvalverwerker te scheiden en dat de gescheiden inzameling er vooral is om mensen bewust te maken dat ze zelf ook een bijdrage moeten leveren. Kennelijk werkt dat bij sommigen sowieso niet.
Rainier

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 feb 2009, 12:07

Riva schreef:Jammer dat sommigen hier niks scheiden omdat ze er financieel niets wijzer van worden of omdat het teveel moeite kost. Volgens mij gaat het erom zoveel mogelijk afval te hergebruiken.
Bij het complex waar ik woon hebben we geen gescheiden containers. Alles moet dus wel in één container. Ik ga niet met mijn GFT-afval zeulen naar een plek waar ik het wel gescheiden kan weggooien.
Glaswerk wordt trouwens bijna nergens opgehaald en dien je in de meeste gemeenten in de daarvoor bestemde glasbakken te deponeren. Zelf woon ik midden in het centrum van Amersfoort en hier wordt ook niets gescheiden opgehaald. Het GFT-afval gooi ik in de restafvalzak, omdat ik dat niet kan bewaren. Glas breng ik gewoon naar een glasbak die 100 meter van mijn huis staat en papier neem ik eens in de zoveel tijd mee naar mijn moeder, waar het wel wordt opgehaald. Zoveel moeite is dat niet.
Alleen als ik grotere hoeveelheden glas heb ga ik even naar de glasbak. Die staat dicht bij mijn huis (twee keer de hoek om). Maar ik gebruik nauwelijks glas en ik ga echt niet voor elk potje speciaal naar de glasbak, waar ik verder ook nooit langs kom.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat je de afvalproblematiek het best bij de bron aan kunt pakken, maar zelf mogen we er ook best wat aan bijdragen. Ik heb zelfs begrepen dat het goedkoper is om alles bij elkaar te gooien en het pas bij de afvalverwerker te scheiden en dat de gescheiden inzameling er vooral is om mensen bewust te maken dat ze zelf ook een bijdrage moeten leveren. Kennelijk werkt dat bij sommigen sowieso niet.
Dat heb ik ook al meermalen gehoord en is voor mijzelf ook een argument om me niet al te druk te maken om afvalscheiding.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 feb 2009, 12:11

Ik heb zelfs begrepen dat het goedkoper is om alles bij elkaar te gooien en het pas bij de afvalverwerker te scheiden en dat de gescheiden inzameling er vooral is om mensen bewust te maken dat ze zelf ook een bijdrage moeten leveren. Kennelijk werkt dat bij sommigen sowieso niet.
Al dat opgedrongen milieugezeur is voor mij zowieso al een reden om niet te scheiden.

Net zoals Coen Tunnel gebruik ik amper glas (meestal blikken), dus dat gaat allemaal de afvalbak in. Hier wordt ook alles in één ondergrondse container geknikkerd.