Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Riva » do 12 feb 2009, 12:19

^^ Hoezo opgedrongen? Waarom doe je het dan nog in een vuilniszak? Dan kun je het net zo goed gewoon ergens van je af flikkeren... :?

Misschien werkt het beter om niet meer gescheiden in te zamelen en het gewoon te scheiden bij de afvalverwerker. Ik vind het echter wel belangrijk dat mensen zelf ook wat doen aan een beter milieu. Kennelijk terecht, want er zijn nog steeds mensen die denken dat het allemaal wel meevalt met de milieuproblemen en hun kop in het zand steken.

Begrijp me goed, ik ben zeker geen milieufundamentalist ofzo, maar een klein beetje verantwoord omgaan met het milieu en wat bewustwording van de puinzooi die we er van maken is echt niet verkeerd.
Rainier

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Chris » do 12 feb 2009, 12:20

Ik begrijp uit je post dat scheiden dus niks uitmaakt, maar dat veel mensen 2 of zelfs 3 containers hebben staan "omdat de burger bewust moet worden". Ik vind dat opgedrongen flauwekul.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Coen Tunnel » do 12 feb 2009, 12:26

Chris schreef:Net zoals Coen Tunnel gebruik ik amper glas (meestal blikken), dus dat gaat allemaal de afvalbak in. Hier wordt ook alles in één ondergrondse container geknikkerd.
De Stentor schreef:Zwollenaren slechtst in scheiden afval

ZWOLLE - Uit onderzoek blijkt dat van alle Nederlanders Zwollenaren hun afval het minst goed scheiden. Vooral glasbakken worden nauwelijks gebruikt.
:puh2:
Riva schreef:^^ Hoezo opgedrongen? Waarom doe je het dan nog in een vuilniszak? Dan kun je het net zo goed gewoon ergens van je af flikkeren... :?
Ik vind het in ieder geval belangrijk om het weg te gooien. Ik ben iemand die een klein papiertje nog bij zich houdt totdat ik een prullenbak zie. Ook kauwgom gooi ik niet zomaar op straat maar in de afvalbak. Ik wil anderen in ieder geval niet lastig vallen met mijn afval, ik doe alles netjes in de vuilnisbak. Maar afval scheiden... nauwelijks.
Misschien werkt het beter om niet meer gescheiden in te zamelen en het gewoon te scheiden bij de afvalverwerker.
Ben ik een voorstander van.
Begrijp me goed, ik ben zeker geen milieufundamentalist ofzo, maar een klein beetje verantwoord omgaan met het milieu en wat bewustwording van de puinzooi die we er van maken is echt niet verkeerd.
Nee, maar we moeten ook niet overdrijven. Mijn ouders hebben 3 verschillende afvalcontainers, één chemobox en dan zijn er ook nog openbare glasbakken voor 3 verschillende kleuren en kledingbakken die je geacht wordt te gebruiken. Al je afval moet je dus al over 8 (!) verschillende bakken sorteren. Dat je het GFT er nog uithaalt prima, dat gebruikte kleding en papier worden ingezameld ook, maar voor de rest vind ik het wel een hoop gedoe.
Chris schreef:Ik begrijp uit je post dat scheiden dus niks uitmaakt, maar dat veel mensen 2 of zelfs 3 containers hebben staan "omdat de burger bewust moet worden". Ik vind dat opgedrongen flauwekul.
Dat vind ik ook.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Riva » do 12 feb 2009, 13:16

Chris schreef:Ik begrijp uit je post dat scheiden dus niks uitmaakt, maar dat veel mensen 2 of zelfs 3 containers hebben staan "omdat de burger bewust moet worden". Ik vind dat opgedrongen flauwekul.
Als het beter werkt om het afval bij de afvalverwerker te scheiden, ben ik daar een voorstander van. Of dat nu ook daadwerkelijk gebeurt en het zelf scheiden dus echt niks uitmaakt, weet ik niet. Zo niet, dan vind ik dat de burger dat zou moeten doen of dat we het alsnog bij de afvalverwerker gaan doen.
Rainier

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Rene » do 12 feb 2009, 13:17

Scheiding van papier en batterijen doe ik wel, maar voor de rest geloof ik het wel.
Ben voorstander van scheiden bij de afvalverwerker. Is ook goedkoper voor de belastingbetaler.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Palance » do 12 feb 2009, 15:09

Met het afschaffen van het Barendrechtste DIFTAR-systeem, is ook het scheiden van afval afgeschaft. Alles kan en mag dus in 1 zak, afgezien van zaken als electronica, klein chemisch afval, etc. Maar scheiden van bv. etensresten en ander huisvuil hoeft niet meer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Vinny » do 12 feb 2009, 19:29

Glas heb ik vrijwel alleen maar in statiegeld vorm (bierflesjes :dyn_hyp: ), dat lever ik altijd keurig netjes bij de winkel in. Kranten gooi ik eens in de zoveel tijd in de papierbak. Is een stuk verder lopen dan de vuinisbak buiten zetten dus ja er zwerven bij regelmaat oude kranten bij mij thuis :oops:
Voor de rest doe ik zelf ook niet echt wat aan afvalscheiding. GFT-afval doe ik in de afvalzak. En batterijen lever ik in bij de Praxis.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Via » vr 13 feb 2009, 18:46

Hier staan sinds kort (bij wijze van proef geloof ik) bakken op het plein waar je het plastic in kunt gooien, die puilen elke keer als je erlangs rijdt uit. Het is zelfs zo'n succes dat ze er een derde bak bij moeten plaatsen! En het scheelt zeker in de vuilnisbak, want vrijwel alles wat je normaal weggooit is plastic, dus het scheelt nog geld ook!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Wouter N14 » vr 13 feb 2009, 18:49

^^ Een soort variant van die "blikvangers" eigenlijk?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door boe! » vr 13 feb 2009, 19:06

ViaHaaren schreef:Hier staan sinds kort (bij wijze van proef geloof ik) bakken op het plein waar je het plastic in kunt gooien
Hebben we in Leusden ook, maar hier is het vooralsnog beperkt tot plastic flessen. Plastic zakjes e.d. zijn nog taboe.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Wally » za 14 feb 2009, 15:08

Papier, glas, KCA wordt hier gescheiden. Een zeer kleine moeite en neemt weinig ruimte in beslag. Eens in de zoveel tijd naar de glas en papierbak twee straathoeken verder. KCA-afval is echt minimaal en batterijen zijn bij mij oplaadbare.

GFT wordt in het complex niet apart ingezameld, dat schijnt echter als brandstof voor de AVI net zo veel milieuwinst op te leveren dan als toepassing als compost.

Door een Nee-nee sticker kun je aardig wat papier voorkomen. Reclamefolders kun je ook online bekijken dus de aanbiedingen hoef je zeker niet te missen.

Ik sluit me verder bij Riva aan en vind het jammer dat enkelen hier geen moeite nemen om afval te scheiden. Helpen doet het wel zeker (zowel voor het milieu maar ook in de portemonnee) aangezien er minder nieuw glas/papier geproduceerd hoeft te worden. Ook zou het wat uit moeten maken voor de afvalstoffenheffing, wanneer er minder restafval is hoeft er minder gereden te worden met vuilniswagens = winst.

De ontwikkeling van het scheiden van kunststof vind ik een goede, ondertussen vormt plastic een groot deel van de afvalstroom.

Het beste is natuurlijk het reduceren van de hoeveelheid afval.

Zie: http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Afval

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Chris » za 14 feb 2009, 15:10

Ik heb dan wel een NEE-NEE sticker tenminste... ik bekijk die rommel toch niet, het is inderdaad schandalig hoeveel papier er wekelijks door de brievenbus gedumpt wordt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Rene » za 14 feb 2009, 22:29

Wally schreef:Ik sluit me verder bij Riva aan en vind het jammer dat enkelen hier geen moeite nemen om afval te scheiden. Helpen doet het wel zeker (zowel voor het milieu maar ook in de portemonnee) aangezien er minder nieuw glas/papier geproduceerd hoeft te worden. Ook zou het wat uit moeten maken voor de afvalstoffenheffing, wanneer er minder restafval is hoeft er minder gereden te worden met vuilniswagens = winst.
Afvalscheiding kan dus ook na inzameling. Met dezelfde voordelen, maar zonder de nadelen voor de burger. En weet je nu wat het mooie is van afvalscheiding achteraf ? Er hoeven minder vuilniswagenritten gemaakt te worden. Want je hebt maar één container, die men hoeft te legen. Meer containers met gescheiden afval per huishouden betekent altijd méér ritten. In ééncontainer-beleid met scheiding achteraf zit dan ook een belangrijk kostenvoordeel voor de burger van een gemeente.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Palance » zo 15 feb 2009, 10:11

Chris schreef:Ik heb dan wel een NEE-NEE sticker tenminste... ik bekijk die rommel toch niet, het is inderdaad schandalig hoeveel papier er wekelijks door de brievenbus gedumpt wordt.
Ach, zo heb je wel eens wat leesvoer 's avonds :) Maar het is inderdaad belachelijk veel wat je in je brievenbus gepompt krijgt (hoewel ik de indruk heb dat het de laaste tijd wat minder is geworden). Maar uiteindelijk kan ik het elke maand buiten zetten (of beter: naar de gemeentewerf rijden waar je het gratis kwijt kan - net als alle andere afval trouwens waar je sinds 1-1 hier niet meer voor hoeft te betalen). Een sticker heb ik niet.

Gescheiden afval: Gisteren nog even langs onze gemeentewerf gereden. Daar staan diverse glasbakken: Voor wit, groen en bruin glas. Sta je daar met je blauwe flesje :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 feb 2009, 17:11

Wally schreef:Door een Nee-nee sticker kun je aardig wat papier voorkomen. Reclamefolders kun je ook online bekijken dus de aanbiedingen hoef je zeker niet te missen.
Ik ben niet zo vaak op mijn kamer dus ik heb ook zo'n nee-nee-sticker gehaald. Wat een opluchting, mijn brievenbus puilt nooit meer uit! Ik schrok er van hoeveel van die troep ik eerder kreeg.
Palance schreef:Gescheiden afval: Gisteren nog even langs onze gemeentewerf gereden. Daar staan diverse glasbakken: Voor wit, groen en bruin glas. Sta je daar met je blauwe flesje :)
Hebben ze in Assen ook. In Zwolle echter alleen 'blank glas' en 'gekleurd glas'. Of is de ene glasbak voor blanken en de andere voor negers? :lol:

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door jeroent » ma 16 feb 2009, 14:51

In Duitsland werken ze al vele jaren met het apart inzamelen van (plastic) verpakkingen. De "gelbe Sack" wordt gefinancieerd uit de verpakkingsbelasting van enkele centen op de verkoopprijs (net als in Nederland nu onlangs is ingevoerd). Niet in alle plaatsen wordt GFT apart opgehaald, maar daar waar dat gebeurt komt dus 1x per week de vuilniswagen voor GFT, 1x per 2 weken restafval en 1x per 2 weken verpakkingsafval. Waar betalen ze het van? En dan zijn er nog plaatsen waar ook glas en papier wordt opgehaald in plaats van centraal in containers wordt ingezameld. Dan moet je dus in 2 weken 5 verschillende dingen aan de straat zetten.
Er is in Duitsland een onderzoek geweest (moet dat eens opzoeken) wat tot de conclusie kwam dat de huidige afvalsorteermachines beter sorteren dan mensen dat doen omdat in de praktijk mensen het lang niet zo nauw nemen met de afvalscheiding, zeker omdat verpakkingsafval gratis wordt opgehaald (want al betaald via de verkoopprijs) en restafval niet. En dan zijn Duitsers nog vrij braaf in de afvalscheiding.. (verpakkingen "schoongespoeld" weggooien of bijv. wikkel van yoghurtbakje afhalen om in het oud papier te gooien, terwijl het yoghurtbakje bij de verpakkingen gaat).

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door simon » ma 16 feb 2009, 15:24

In Elten moest ik inderdaad papier, GFT, glas, blik, plastic en restafval scheiden, wat allemaal aan huis werd opgehaald. En dan waren de gemeentelijke belastingen een stuk lager dan in Nederland (exact weet ik het niet meer, ik dacht € 100 per jaar maar nu kan ik ook in de war zijn met de wegenbelasting).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Peter » ma 16 feb 2009, 15:39

Veel hangt af van het (gemiddelde) verwerkingsproces per land en regio.
Verpakkingsmateriaal (plastic met name) scheiden heeft alleen maar zin als de bulk wordt gestort. Plastic (samen met tetrapak-karton en andere folieverpakkingen) zijn te divers is samenstelling voor hergebruik. Verbrandingswaarde heeft het echter wel.

Blik (en ander metaal) wordt vaak voorgescheiden (op massa of magnetische aantrekking) bij bijna alle verwerkingsmogelijkheden. Los inzamelen is feitelijk onzin ! Dat het toch gebeurt is slechts een politiek spel dan wel de macht der gewoonte (vroeger had het zin en in de beleving is het nog steeds zinvol). Alleen in sommige Zuidelijke (denk aan Napels) en Oosteuropese landen wordt soms nog ongesorteerd huishoudvuilnis gestort.

Glas en papier worden grotendeels (een deel papier wordt wel verbrand) hergebruikt. Sorteren uit huisvuil zou teveel onzuiverheden meebrengen en is dus (bijna) geen optie. Alle glas kan voor bruin glas (bier) gebruikt worden. Voor groen glas (wijn) mag er niet teveel bruin (of blauw) glas bijzitten en doorzichting glas mag er maar weinig kleurstof in het recycleglas zitten. Of groen en bruin scheiden (economisch) zinvol is, weet ik niet.

Organisch afval wordt meestal gecomposteerd. Omdat er vaak veel vocht in zit is verbranden meestal niet de beste optie. Soms wordt het bijgestookt afhankelijk van de eisen van de verbrandingsinstallatie (sommigen ouderezijn ontworpen voor gemengd afval dus meer vocht) en de samenstelling van restafval is ook varierend over het jaar. Organisch afval uit grote steden (lees: flatwijken), bevat meestal te veel niet organische rommel (en slecht composteerbare zooi als sinasappelschillen), waardoor het meestal ook verbrand wordt (en gescheiden inzameling feitelijk onnodig is). Sommige steden zijn ook gestopt voor tuin-arme wijken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door GuteFahrt » di 29 jan 2019, 11:00

*Stof wegblazen*

Zojuist las ik dit bericht: https://www.dvhn.nl/groningen/Rijkswate ... 21091.html
Woordvoerder Baudina Schaafsma van Rijkswaterstaat reageert verbaasd. ,,Het is bij ons niet bekend dat daar rommel langs de weg ligt. We hebben schouwers die letten op rotzooi. Als onze medewerkers afval aantreffen, ruimen ze het meestal meteen op. We hebben ook een speciaal nummer (0800-8002) waar mensen zwerfafval kunnen melden.’’
Persoonlijk heb ik dat nog niet gezien, dat zwerfvuil wordt opgeruimd langs de snelweg door RWS. Ik moet als eerste aan :KP: Galder denken, de boog van Tilburg naar Antwerpen zogezegd. In oktober vorig jaar kwam ik daar nog langs. Bij diezelfde bewuste rit zag ik dat er op de E19 in België wel mensen bezig waren met het opruimen van zwerfvuil. Onder bescherming van een rijdende afzetting.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Peter » di 29 jan 2019, 13:06

Ja: grof afval als autobanden(flarden), tuinstoelen, etc. Klein afval als plastic flessen, blikjes, chipszakken, etc wordt hoogstens geraapt bij of voor het maaien, maar als er geen gras ligt (stadsop/afritten met een geluidswal naast de vluchtstrook), kan ruimen lang duren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door GuteFahrt » di 29 jan 2019, 15:51

Het lijkt me sowieso dweilen met de kraan open. Wat je soms ook bij fastfood restaurants ziet. Dan zijn er afvalbakken die je vanuit de auto kunt gebruiken om de rotzooi te dumpen zonder dat je eruit hoeft en nog moet soms het halve personeelsbestand een slag over het terrein om op te gaan ruimen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Seat » wo 10 mar 2021, 10:38

Weer even een kick voor dit onderwerp. Het ligt misschien aan de tijd van het jaar (laag gras enzo), maar wát een bende langs de Nederlandse snelwegen. Het lijkt wel alsof het erger is geworden de laatste jaren. Groot afval: tussen Rijnsweerd en Oudenrijn liggen al enige tijd halve banden in de krappe middenberm; steekt uit over de redresseerstrook. En veel klein afval in de welbekende lusjes en afritten. De combinatie van ontmoedigingsbeleid van gemeenten om afval aan te bieden en minder maaien/schoonmaken helpt niet. Statiegeld van spreekwoordelijk 10 euro op Red Bull-blikjes zou al flink schelen, maar dit kan beter.

Zijn er geen voorbeelden uit het buitenland hoe dit succesvol aan te pakken is? Of kunnen we binnenkort weer een campagne verwachten zodra dat Rij MONO weer voorbij is?

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Piles » wo 10 mar 2021, 10:56

^^ Zou de sluiting van fastfood/wegrestaurants hier ook invloed op hebben? Er zal nu meer in de auto gegeten/gedronken worden vermoed ik.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Santaarnpaal » wo 10 mar 2021, 15:09

^^^
Dus flinker je het maar uit je raam? :wall:
Ik heb dat nog nooit begrepen dat iemand rommel gewoon op straat gooit.
Even niks

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Rogier » wo 10 mar 2021, 15:23

Veel harder handhaven en keihard aanpakken.
Ik heb ook een extreme hekel aan dit soort gedrag, kleine moeite om zelf een afvalzak mee te nemen.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Piles » wo 10 mar 2021, 15:39

Santaarnpaal schreef: wo 10 mar 2021, 15:09 ^^^
Dus flinker je het maar uit je raam? :wall:
Ik heb dat nog nooit begrepen dat iemand rommel gewoon op straat gooit.
Verwar je 'een verklaring zoeken' nu met 'ik praat het goed'? Dat is namelijk niet het punt wat ik wil maken. Gevolgen hebben nou eenmaal oorzaken/verklaringen. De oorzaak wegnemen wil nog wel eens beter helpen dan 'keihard aanpakken'...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Ds79m » wo 10 mar 2021, 15:44

Het probleem is dat zelfs als 99,9% van de mensen normaal doet, het na verloop van tijd nog een puinhoop gaat worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Via » wo 10 mar 2021, 18:43

Helemaal mee eens, ook in parken en natuurgebieden is het echt raak. Ik denk dat het inderdaad met extra afhaal te maken heeft.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 657
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door CasablancaMarocco » wo 10 mar 2021, 20:15

In Zwolle Noord hebben we ook een probleem met afval.

Eerst hadden we de McDonald's, nu is er een KFC en Burger King bijgekomen.
mensen mogen niet meer binnen eten, dus men gaat hangen in auto's hier in de woonstraten.
Vaak met gedreun van muziek, en een stationair draaide auto.

McDonald's ruimt zijn troep op dagelijks, KFC en Burger King zijn in mijn ervaring erg laks, en doen er vrij weinig aan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwerfafval kost jaarlijks € 8 miljoen

Bericht door Palance » wo 10 mar 2021, 20:22

Uiteindelijk is het de afvaldumper zelf die verantwoordelijk is en niet zozeer het aanbod van afhaalhoreca.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie