Vaste oeververbinding NL-UK

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

spiegelen

Bericht door Victor » di 30 aug 2005, 22:26

Maar... met het kruisen van rijbanen met een fly-over ben je er nog lang niet!
De HELE weg moet gespiegeld worden: vluchtstrook links, dan vrachtwagens/voorkeursstrook en rechts de snelle/inhaalstrook :)

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 30 aug 2005, 22:31

Kwestie van al het verkeer vóór de switch over één rijbaan leiden, en vervolgens bij de verbreding naar twee rijstroken in spiegelbeeld laten rijden. En als je het écht perfect wil doen, geef je de passagiersstoel ook nog een stuurtje en pedalen mee! :mrgreen:

750e post!

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » di 30 aug 2005, 22:43

edwtie schreef:Ik kom met nieuw plankaart... (gebaseerd op kaart van routenet. ..)


Afbeelding

kijk nu:

N220 blijft wel. maar E25 gaat naar neiuwe snelweg A20/E25.

afritten van A20.

6. Maasdijk
5. De Lier
4. Gravenzande

:lol:

oude spoorweg en oude eindstation Hoek van Holland Strand worden gesloopt

en Nieuwe station : Hoek van Holland in nieuwe wijken.
Jammer dat de trein naar Hoek van Holland vervangen gaat worden door een metro/sneltram/RandstadRail... maar geeft niet... tunnel onder de noordzee is metroachtig genoeg :lol:

Zie je in Engeland staan op de metro "Capelle a/d IJssel"
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 30 aug 2005, 22:51

LennyKravitz schreef:Zie je in Engeland staan op de metro "Capelle a/d IJssel"
Een directe lijn van London Heathrow naar Rotterdam.
In dromenland kun je nog naar hartelust luchtkastelen bouwen 8-)

edwtie
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:53

Bericht door edwtie » di 30 aug 2005, 23:46

LennyKravitz schreef:
edwtie schreef:Ik kom met nieuw plankaart... (gebaseerd op kaart van routenet. ..)


Afbeelding

kijk nu:

N220 blijft wel. maar E25 gaat naar neiuwe snelweg A20/E25.

afritten van A20.

6. Maasdijk
5. De Lier
4. Gravenzande

:lol:

oude spoorweg en oude eindstation Hoek van Holland Strand worden gesloopt

en Nieuwe station : Hoek van Holland in nieuwe wijken.
Jammer dat de trein naar Hoek van Holland vervangen gaat worden door een metro/sneltram/RandstadRail... maar geeft niet... tunnel onder de noordzee is metroachtig genoeg :lol:

Zie je in Engeland staan op de metro "Capelle a/d IJssel"
Het is HSL-spoorweg...

De metrolijn kan mogelijk in toekomst naar Hoek van Holland...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Bericht door Victor » wo 31 aug 2005, 0:07

Of je laat voor de switch alleen de vluchtstrook ophouden, en laat vervolgens elke rijstrook afzonderlijk kruisen.
Ongelijkvloers natuurlijk :)
Een leuke uitdaging voor de tekenaars hier?
Ben zelf ook druk aan het schetsen, kan het jullie helaas niet tonen.
Met uitsluitend vlechtwerken wordt het best ingewikkeld, al bij 2 rijstroken per richting... misschien dat er ook andere oplossingen zijn :)

edwtie
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:53

Bericht door edwtie » wo 31 aug 2005, 0:40

Victor schreef:Of je laat voor de switch alleen de vluchtstrook ophouden, en laat vervolgens elke rijstrook afzonderlijk kruisen.
Ongelijkvloers natuurlijk :)
Een leuke uitdaging voor de tekenaars hier?
Ben zelf ook druk aan het schetsen, kan het jullie helaas niet tonen.
Met uitsluitend vlechtwerken wordt het best ingewikkeld, al bij 2 rijstroken per richting... misschien dat er ook andere oplossingen zijn :)
In Switch zijn er tolgebouwen en douane. dus het zijn erg brede weg, dus het zijn 6 stroken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 31 aug 2005, 8:02

Ach, misschien is de nieuwe tunnel een goede aanleiding om ook de Engelsen voortaan rechts te laten rijden. Dan rijdt vrijwel heel Europa rechts :)
edwtie schreef: 6. Maasdijk
5. De Lier
4. Gravenzande
3. Harwich-Harbour
2. Harwich-East
1. Harwich-West

;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 31 aug 2005, 8:04

In het midden van de tunnel/brug natuurlijk wel een MCDonalds :mrgreen:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 31 aug 2005, 8:26

En tijdens de bouw ook een bordeel... :twisted:

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » wo 31 aug 2005, 8:33

En waar dachten jullie deze tunnel in Engeland uit te laten komen? Wil je fatsoenlijk de ruimte hebben, dan kan dat pas na het passeren van Harwich, of je moet uitwijken naar Felixstowe.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2005, 11:13

De HvH lijn wordt dus een metro. Lekker dan; dan wordt de Boot-Express zeker opgeheven...

Wat leveren we toch goede service aan buitenlandse toeristen... :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 31 aug 2005, 11:24

Vinny schreef:De HvH lijn wordt dus een metro. Lekker dan; dan wordt de Boot-Express zeker opgeheven...

Wat leveren we toch goede service aan buitenlandse toeristen... :shock:
Hoezo? Die kunnen toch overstappen op de metro in Rotterdam? I don't see the point.

.Ah, daar is ie...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2005, 11:31

Nee, inlevingsvermogen in de toerist,

daar zijn niet alle forummers mee behept... :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 31 aug 2005, 11:36

Je draait volgens mij de wereld op zijn kop, Vinny! Het lijkt mij dat de spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en HvH niet voornamelijk door toeristen wordt gebruikt, maar door forensen uit Vlaardingen en Maassluis naar Rotterdam. De conversie naar een metrolijn geïntegreerd in het Rotterdamse systeem lijkt me dus niet meer dan logisch. Een soortgelijke redenering zou zijn: belachelijk dat treinen uit Schiphol naar het CS gaan en niet naar het eens geplande Museumpleinstation, want daar gaan toch veel meer toeristen heen? :knetter: ;)
Bovendien: Nederland zou zijn apathie jegens gedeeld spoorgebruik eens moeten loslaten. Dan kan de HvH-express gewoon blijven bestaan naast een metrodienstregeling over dezelfde lijn (en hoeft de metro niet verder dan Maasluis te worden geëxploiteerd).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » wo 31 aug 2005, 11:57

Met nog wel een metro naar HVH, anders hebben ze daar opeens maar 2x per dag een trein, op tijden die voor forensen wat minder handig zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 31 aug 2005, 11:58

Als we het toch over de trein naar de veerpont in Hoek van Holland Haven hebben, dat is inderdaad niet de meest toeristvriendelijke trein die bestaat. Het was op een gegeven moment zo dat de Intercity Amsterdam-Vlissingen in Rotterdam in tweeën werd gesplitst. Het voorste deel ging door naar Vlissingen, het achterste deel reed terug naar Hoek van Holland. Dat werd vervolgens dan wel rondgeroepen ("de trein naar Hoek van Holland Haven vertrekt van spoor 6A"), maar die boodschap kwam niet bij iedereen aan. Ik heb dan ook verschillende malen aan Engelse toeristen moeten uitleggen dat ze in de trein naar Dordrecht zaten, en dat ze in Dordrecht het beste maar weer konden uitstappen om terug naar Rotterdam te gaan, en het daar nog eens te proberen. "Halen we onze boot dan nog?" Tsja, dat wist ik ook niet. :?

Off-topic: Wat ruimer bezien vind ik trouwens dat de spoorwegen sowieso toeristonvriendelijk zijn, aangezien informatie over vertragingen, spoorwijzigingen en uitval van treinen vrijwel nooit in het Engels wordt gegeven. Datzelfde geldt voor alle vormen van informatie op de borden in de stations, dat zou van mij best wat meer tweetalig mogen worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 31 aug 2005, 12:03

Ds79m schreef:Als we het toch over de trein naar de veerpont in Hoek van Holland Haven hebben, dat is inderdaad niet de meest toeristvriendelijke trein die bestaat. Het was op een gegeven moment zo dat de Intercity Amsterdam-Vlissingen in Rotterdam in tweeën werd gesplitst. Het voorste deel ging door naar Vlissingen, het achterste deel reed terug naar Hoek van Holland. Dat werd vervolgens dan wel rondgeroepen ("de trein naar Hoek van Holland Haven vertrekt van spoor 6A"), maar die boodschap kwam niet bij iedereen aan. Ik heb dan ook verschillende malen aan Engelse toeristen moeten uitleggen dat ze in de trein naar Dordrecht zaten, en dat ze in Dordrecht het beste maar weer konden uitstappen om terug naar Rotterdam te gaan, en het daar nog eens te proberen. "Halen we onze boot dan nog?" Tsja, dat wist ik ook niet. :?
Dat doet me dan weer denken aan een anekdote in de spitsdubbeldekker van Amsterdam naar Eindhoven, die bij 's-Hertogenbosch splitste in een deel naar Eindhoven en een deel naar Roosendaal. Nadat de conducteur niet minder dan 3x had omgeroepen welk treinstel welke richting uit zou gaan, kreeg een passagier het nog voor elkaar: "Welk deel gaat nu naar Roosendaal?", waarop een ander riep: "Het BOVENSTE!" :lol: :lol: :lol:
Off-topic: Wat ruimer bezien vind ik trouwens dat de spoorwegen sowieso toeristonvriendelijk zijn, aangezien informatie over vertragingen, spoorwijzigingen en uitval van treinen vrijwel nooit in het Engels wordt gegeven. Datzelfde geldt voor alle vormen van informatie op de borden in de stations, dat zou van mij best wat meer tweetalig mogen worden.


Ik vind dat in Amsterdam wel meevallen. Alle treinen naar Schiphol staan keurig op een apart scherm, informatie over int. treinen en treinuitval ri. Schophol wordt altijd tweetalig omgeroepen. Je hebt als toerist natuurlijk wel een probleem, als je noch Nederlands noch Engels verstaat. Maar da's gewoon een kwestie van bad luck. Learn the lingo!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 31 aug 2005, 12:17

In Amsterdam en op Schiphol gaat dat best goed met de 2-taligheid. Maar op andere stations, met name de grotere steden, zou best iets extra's kunnen worden toegevoegd. Ik weet nog wel dat op Rotterdam CS informatie over grensoverschrijdende treinen (Hoek van Holland, België, Frankrijk, Köln (toen nog wel), ook in het Engels stond vermeld. Geen idee hoe dat nu is, ik ga praktisch nooit met de trein.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2005, 12:30

ds79m schreef:et was op een gegeven moment zo dat de Intercity Amsterdam-Vlissingen in Rotterdam in tweeën werd gesplitst. Het voorste deel ging door naar Vlissingen, het achterste deel reed terug naar Hoek van Holland.
Dat is nog steeds zo. Met die trein ben ik naar het bevrijdingsfestival van Hoek van Holland geweest, afgelopen bevrijdingsdag dus. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2005, 12:33

Alargule schreef:Nederland zou zijn apathie jegens gedeeld spoorgebruik eens moeten loslaten.
Je moet de systemen op elkaar gaan aanpassen en dat is soms niet echt mogelijk. Hoe denk je bijvoorbeeld het verschil in perronhoogte op te lossen? Op het stuk Gouda - Alpen a/d. Rijn kunnen hierdoor geen gewone treinen meer rijden. Althans, niet stoppen op de tussengelegen stations... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2005, 12:37

@ Erwin: In Paris-Gare du Nord zijn de stationsomroepen overigens ook in het Vlaams... ;)

Voor de rest: In Parijs worden de meeste metrohalte informatie ook vertaald in het Engels en afhankelijk van het station in het Duits, Italiaans of het Spaans.

In Nederland wordt in Amsterdam vaak wel in het Engels de treinen naar Schiphol omgeroepen en in het Frans de treinen naar Frankrijk en in het Duits de treinen naar Duitsland. En soms in al deze talen: 'Let op zakkenrollers'; maar in de rest van Nederland kan dat een beetje tegenvallen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 31 aug 2005, 12:50

Vinny schreef:@ Erwin: In Paris-Gare du Nord zijn de stationsomroepen overigens ook in het Vlaams... ;)
Hm? Sinds wanneer? Ik heb het nooit gehoord op mijn bezoekjes aan dit station.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 31 aug 2005, 16:45

Vinny schreef:
Alargule schreef:Nederland zou zijn apathie jegens gedeeld spoorgebruik eens moeten loslaten.
... Hoe denk je bijvoorbeeld het verschil in perronhoogte op te lossen? Op het stuk Gouda - Alpen a/d. Rijn kunnen hierdoor geen gewone treinen meer rijden. Althans, niet stoppen op de tussengelegen stations... :roll:
Dat is niet helemaal correct; de spitstreinen Leiden-Gouda zijn reguliere zware treinen (OT: meestal mat '64). De light-rail heeft eigen lage perrons op het traject Gouda-Alphen ;) By the way, ik wist niet dat er 'Alpen' gelegen zijn aan de Rijn :D

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 31 aug 2005, 17:07

Jazeker! Die worden morgen per container naar Louisiana verscheept, waar ze momenteel wel wat stormbrekers kunnen gebruiken...:rofl:

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » wo 31 aug 2005, 17:36

Palance schreef:
Vinny schreef:De HSL Amsterdam-Parijs krijgt bij Rotterdam een fly-over over zichzelf omdat ook in Belgie treinen links rijden
[chauvinismemodus]
Niet in Rotterdam maar in Barendrecht :twisted:
[/chauvinismemodus]
Ben je daar zo trots op dan? Barendrecht heeft jarenlang de viersporigheid van het traject Rotterdam-Dordrecht weten op te houden en nu zijn ze trots dat de HSL er van spoor wisselt ;)
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 31 aug 2005, 17:44

Vinny schreef:@ Erwin: In Paris-Gare du Nord zijn de stationsomroepen overigens ook in het Vlaams... ;)
Wist ik niet, maar is wel heel goed eigenlijk.

[muggenziftersmodus]Je bedoelt Nederlands waarschijnlijk in plaats van Vlaams? :P [/muggenziftersmodus]
Vinny schreef: Voor de rest: In Parijs worden de meeste metrohalte informatie ook vertaald in het Engels en afhankelijk van het station in het Duits, Italiaans of het Spaans.

In Nederland wordt in Amsterdam vaak wel in het Engels de treinen naar Schiphol omgeroepen en in het Frans de treinen naar Frankrijk en in het Duits de treinen naar Duitsland. En soms in al deze talen: 'Let op zakkenrollers'; maar in de rest van Nederland kan dat een beetje tegenvallen.
Hier worden internationale treinen steeds in meerdere talen omgeroepen: de Thalys bijvoorbeeld wordt steeds in Nederlands, Frans, Engels en Duits omgeroepen. Als het heel druk is in het station en de omroeper dus veel werk heeft, dan kan hij wel eens een taal minder omroepen. Om de schermen in de stations te begrijpen als toerist heb je geen talenkennis nodig: het enige wat erop staat is de bestemming van de trein, het uur van vertrek en eventueel in het rood hoeveel minuten vertraging.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 31 aug 2005, 17:54

OT: @Ed: je kunt het plaatje ook als avatar gebruiken...;)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 31 aug 2005, 18:02

Ed schreef:
Palance schreef:
Vinny schreef:De HSL Amsterdam-Parijs krijgt bij Rotterdam een fly-over over zichzelf omdat ook in Belgie treinen links rijden
[chauvinismemodus]
Niet in Rotterdam maar in Barendrecht :twisted:
[/chauvinismemodus]
Ben je daar zo trots op dan? Barendrecht heeft jarenlang de viersporigheid van het traject Rotterdam-Dordrecht weten op te houden en nu zijn ze trots dat de HSL er van spoor wisselt ;)
Klopt, bij jullie gebeurt die wissel in Barendrecht, in Duitsland is dat in het station van Aachen, waar de treinen op het linkerspoor binnenrijden en op het rechterspoor buiten. Vroeger stond daar ook een fly-over, maar die heeft men afgebroken. Ook de spanningswissel gebeurt in Aachen, op sporen 6 t.e.m. 9, de NMBS verzorgt de Belgische spanning dus tot aan het station van Aachen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Bericht door Victor » wo 31 aug 2005, 18:41

Wicher schreef:Dat had ik me ook al eens bedacht. Evt. oplossing: ALLE rijstroken elkaar indiv. ongelijkvloers laten kruisen. Met een 2+2-weg kun je daar nog een mooie 4-level stack van maken. :D
Tja.
Ik lees vandaag pas pagina 1 van deze draad... en zie dat al die ideeën die gisteravond laat na middernacht in mij opborrelden, zoals een 4-level stack niet nieuw waren!
:?

Maar, blijft leuk om het één en ander uit te tekenen voor ongelijkvloerse kruisingen van afzonderlijke rijstroken.
6 per richting is wel erg veel, maar met 3 per richting kun je heel interessante dingen doen, afhankelijk van wat voor eisen je stelt aan aantal niveau's en oppervlakte.
Ik heb iets heel leuks getekend met een paar doordraaiende klaverbladlussen en slechts 2 niveau's. 3 stroken per richting!
Ik wou dat ik het kon laten zien.
:)

Gesloten