Vaste oeververbinding NL-UK

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 18 aug 2005, 18:30

Seikantunnel, heb ik wat gemist?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 18 aug 2005, 18:34

Mark schreef:Seikantunnel, heb ik wat gemist?
Hij lag er al voordat jij geboren werd :P

Het is een spoortunnel in Japen, tussen de 2 grootste Japanse eilanden en het is de langste tunnel in de wereld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 18 aug 2005, 18:37

Is dat tussen Hokkaido en Honshu? 50km lang oid?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 18 aug 2005, 18:40

Ja, hier het stuk uit de Wikipedia:
Seikantunnel

De Seikantunnel (青函トンネル) ligt onder de Straat van Tsugaru en verbindt de Japanse eilanden Hokkaido en Honshu met elkaar. Deze spoortunnel is 53,85 kilometer lang, en is daarmee de langste tunnel ter wereld. Het diepste punt ligt op ruim 240 meter onder de zeespiegel. De tunnel bevat twee stations op 147 meter onder zeespiegel; de diepst gelegen stations ter wereld. Om ontsporingen te voorkomen zijn door de tunnel rails aangelegd bestaande uit 1 stuk van 52,5 kilometer lengte.

De sporen in de tunnel zijn uitgevoerd met drie spoorstaven, zodat treinen van twee verschillende spoorwijdtes (normaalspoor en 1067 mm smalspoor de tunnel kunnen gebruiken. Op het moment maken alleen de reguliere Japanse smalspoortreinen gebruik van de tunnel. Er zijn plannen om in de toekomst ook de Shinkansen hogesnelheidstrein door de tunnel te laten rijden.

Geschiedenis
Tot de aanleg van de Seikantunnel werd in april 1964 besloten, tien jaar nadat tijdens een tyfoon vijf passagiersschepen waren vergaan in de Straat van Tsugaru. Met de bouw werd in mei 1964 begonnen. In januari 1983 was de ruwbouw klaar, en konden de rails worden aangelegd. In april 1988 werd de tunnel geopend.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 18 aug 2005, 18:48

Bedankt voor de info!
Maar wat is er zo mislukt aan zoals Alargule beweerd?

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 18 aug 2005, 19:24

Wel, de tunnel an sich is verre van mislukt. Het feit dat de Japanners het kunstje al jaren vóór de opening van de Kanaaltunnel flikten, geeft dat al aan. De tunnel werd in zijn functie echter ingehaald door de realiteit: toen er met de bouw begonnen werd, was de trein nog het voornaamste lange-afstandsvervoermiddel in Japan (of de auto, maar dat weet ik niet). Toen de tunnel eenmaal af was, was die functie grotendeels door de binnenlandse luchtvaart overgenomen. Shit happens.

edwtie
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:53

Bericht door edwtie » ma 29 aug 2005, 23:23

A20 zou worden doorgetrokken naar Engeland. Het zou veel kassen moeten worden gesloopt. Het zou meer ruimte voor de neiuwe snelweg.

Het zal niet alleen snelweg maar ook spoorweg... De spoorweg naar hoek van Holland Strand.

De spoorweg wordt ook doorgetrokken naar engeland. Het wordt er nieuwe spoorweg aangelegd ..


Het zal eerst :

een tunnel wordt gebouwd met de boormachine. Het zal ongeveer 10 a 15 jaar duren. Het komen vier buizen en 3 vlucht-buizen. 2 buizen is gereserveerd voor snelweg A20 - engelse snelweg
en 2 buizen voor spoorweg.

Na 18 jaar zal de veerboot worden opgeheven .....


Het zal rond 60 miljard euro kosten.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 29 aug 2005, 23:34

edwtie schreef:Het zou veel kassen moeten worden gesloopt.
Hallo?
Je kan wel helemaal onder de Noordzee heen, maar onder een paar kassen door is niet mogelijk? :P
Laatst gewijzigd door Matthijs op di 30 aug 2005, 0:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 29 aug 2005, 23:38

Je kunt in één buis een weg met 2x3 rijstroken aanleggen, en in de andere buis de spoorlijn, waar noodzakelijkerwijs al de vracht overheen moet (dat is om veiligheidsredenen verboden in de 'auto'buis. Verder moet men in die buis slechts automatisch geleide auto's toestaan; dan heeft het veel perspectief.

(analogie van de Narrow Urban Gauge tunnel - A 86 ten zuidwesten van Parijs).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 30 aug 2005, 8:20

Jullie vergeten één leuk detail. Waar moet de rijbaanwisseling gaan komen? In Engeland wordt links gereden, dus er zal een soort fly-over of slinger moeten komen. Lijkt me erg vertragend en een fly-over zelfs onmogelijk. :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 30 aug 2005, 8:31

ViaHaaren schreef:Jullie vergeten één leuk detail. Waar moet de rijbaanwisseling gaan komen? In Engeland wordt links gereden, dus er zal een soort fly-over of slinger moeten komen. Lijkt me erg vertragend en een fly-over zelfs onmogelijk. :roll:
De enige plek tussen Groot-Brittannië en Europa waar zoiets nu gebeurt is de Kanaaltunnel: Na het uitrijden zit je meteen aan de goede kant.
Conclusie: Deze tunnel moet maar 1 buis hebben, waarvan elke dag het verkeer maar in 1 richting kan: ma-wo-vr richting Europa, di-do-za richting GB, en zondag is de rustdag. Geen problemen met rijbaanwisselingen en met 1 rijstrook een stuk goedkoper in de aanleg :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 30 aug 2005, 8:52

ViaHaaren schreef:Jullie vergeten één leuk detail. Waar moet de rijbaanwisseling gaan komen? In Engeland wordt links gereden, dus er zal een soort fly-over of slinger moeten komen. Lijkt me erg vertragend en een fly-over zelfs onmogelijk. :roll:
Lijkt me nou niet zo'n nijpend probleem, als die hele tunnel kan worden aangelegd. Die rijbaanwisseling kan gewoon op het land plaatsvinden, op dezelfde wijze waarop in Frankrijk de A89 2x wisselt bij een parkeerplaats. Je hebt immers maar 1x een viaduct nodig. En als het niet te veel mag kosten, dan kan het eventueel ook gewoon met verkeerslichten worden gedaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 30 aug 2005, 11:03

Ds79m schreef:En als het niet te veel mag kosten, dan kan het eventueel ook gewoon met verkeerslichten worden gedaan.
Haha! :lol:

Een tunnel aanleggen a 60 mld, maar de rijbaanwisseling mag niet te veel kosten en wordt dus met verkeerslichten gedaan. :P

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 30 aug 2005, 11:10

Wicher schreef:
Ds79m schreef:En als het niet te veel mag kosten, dan kan het eventueel ook gewoon met verkeerslichten worden gedaan.
Haha! :lol:

Een tunnel aanleggen a 60 mld, maar de rijbaanwisseling mag niet te veel kosten en wordt dus met verkeerslichten gedaan. :P
Dat laatste was uiteraard ironisch bedoeld. Het lijkt me namelijk wel iets typisch Nederlands dat er dan op zoiets zou worden bezuinigd. ;)

(bij de Westerscheldetunnel is immers geen cent te veel uitgegeven aan de toegangswegen)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 30 aug 2005, 11:56

Heel even over de Kanaaltunnel: Het spoorverkeer in Frankrijk rijdt ook links. Waarom weet ik niet, maar het is wel zo. Vandaar dat daar geen wissel nodig is. De HSL Amsterdam-Parijs krijgt bij Rotterdam een fly-over over zichzelf omdat ook in Belgie treinen links rijden, dit heeft zijn oorsprong in de eerste wereldoorlog toen de Britten het Belgische spoornet gebruikte voor troepenverplaatsing. Daarna is het nooit meer afgeschaft...

Wanneer er een wegverbinding tussen Dover en Calais zou liggen, dan is het meest waarschijnlijke dat bij de aansluiting op de A 16 een iets anders geconfigureerd knooppunt komt te liggen, zodat je van de rijbaanwisseling weinig merkt.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk een gelijkvloerse wisseling bij het inchecken (tolbetalen en grenscontrole, dat nl. nog steeds niet is afgeschaft richting UK). Wanneer de wisseling op Nederlands grondgebied is, zie ik dat nog wel gebeuren ook ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

edwtie
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:53

Bericht door edwtie » di 30 aug 2005, 12:09

Wicher schreef:
edwtie schreef:Het zou veel kassen moeten worden gesloopt.
Hallo?
Je kan wel helemaal onder de Noordzee heen, maar onder een paar kassen door is niet mogelijk? :P
De deel van snelweg bevindt in Westland. Er zijn veel kassen. er is dus geen ruimte voor de nieuwe snelweg. Daarom moet er gronden worden werven. Vandaar moeten de kassen weghalen voor ruimte voor snelweg.


Nog putnen:

Ik heb hongkong plaatje gezien: Een baanwisseling vond bij de grens van hongkong en china plaats. Het was ook tolgebouw en douane.

Het betekent :

Een baanwisseling zal dan in Nederland worden gebouwd.

De spoorweg Rotterdam - London is HSL-spoorweg. De vrachtwagens moeten ook automatisch geleid en

Spoorweg Hoek van Holland - Rotterdam wordt viersporig: 2x spoor voor stoptreinen en 2x spoor voor HSL.
Laatst gewijzigd door edwtie op di 30 aug 2005, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 30 aug 2005, 12:12

Vinny schreef:De HSL Amsterdam-Parijs krijgt bij Rotterdam een fly-over over zichzelf omdat ook in Belgie treinen links rijden
[chauvinismemodus]
Niet in Rotterdam maar in Barendrecht :twisted:
[/chauvinismemodus]
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 30 aug 2005, 12:14

Vinny schreef:Wanneer er een wegverbinding tussen Dover en Calais zou liggen, dan is het meest waarschijnlijke dat bij de aansluiting op de A 16 een iets anders geconfigureerd knooppunt komt te liggen, zodat je van de rijbaanwisseling weinig merkt.
Is niet waar, Vinny. Je kunt de rijbanen wel fysiek elkaar laten kruisen, maar vanaf dat moment moet je ook anders gaan rijden op die rijbaan.
Want het rechts houden, links inhalen wordt vervangen door het links houden, rechts inhalen (of omgekeerd). Bij meerstrooks rijbanen zal dat een aardige hoop meer en minder aardig c.q. verkeersonveilig verkeersgedrag opleveren.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 30 aug 2005, 12:16

Dat had ik me ook al eens bedacht. Evt. oplossing: ALLE rijstroken elkaar indiv. ongelijkvloers laten kruisen. Met een 2+2-weg kun je daar nog een mooie 4-level stack van maken. :D

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 30 aug 2005, 12:18

Wicher schreef:Dat had ik me ook al eens bedacht. Evt. oplossing: ALLE rijstroken elkaar indiv. ongelijkvloers laten kruisen. Met een 2+2-weg kun je daar nog een mooie 4-level stack van maken. :D
OK, mijn voorstel: een snelweg met 4 rijbanen met 4 stroken/rijbaan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 30 aug 2005, 12:38

@ Rene: Ook daar heb ik aan gedacht: Namelijk enkelstrooksverbindingen op de verbindingswegen. Je splitst de 2 strooks verbindingsweg Tunnel - A 16 in een strook richting Calais en een strook richting Boulogne Sur Mer. ;)

EDIT: Als het een 2*3 strookstunnel wordt dan wordt het weer een ander verhaal. Dan zou je een strook moeten afsplitsen naar Calais-Centrum, of de linkerstrook naar een inklaarcentrum (daar rijden dan de meeste vrachtwagens) brengen waar op illegale immigratie, drugssmokkel etc. wordt gecontroleerd, zodat je twee stroken overhoudt die dan alsnog splitsen.
EDIT 2: Weet iemand in hoeverre het mogelijk is dat er een lange wegtunnel wordt gebouwd. Ik heb ooit geleerd op school dat het niet mogelijk was om een langer dan 10 kilometer tunnel te bouwen voor het wegverkeer omdat mensen anders zouden stikken in hun eigen uitlaatgassen, tenzij hele dure ventilatietorens tot boven de zee zouden worden gebouwd?
Erwin schreef:Niet in Rotterdam maar in Barendrecht
Het wordt dan ook tijd dat Rotterdam eens een lastige randgemeente gaat annexeren. :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

edwtie
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:53

Bericht door edwtie » di 30 aug 2005, 13:35

Ik kom met nieuw plankaart... (gebaseerd op kaart van routenet. ..)


Afbeelding

kijk nu:

N220 blijft wel. maar E25 gaat naar neiuwe snelweg A20/E25.

afritten van A20.

6. Maasdijk
5. De Lier
4. Gravenzande

:lol:

oude spoorweg en oude eindstation Hoek van Holland Strand worden gesloopt

en Nieuwe station : Hoek van Holland in nieuwe wijken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 30 aug 2005, 13:41

Edwtie schreef: Nieuwe station : Hoek van Holland in nieuwe wijken.
Dat kan toch veel creatiever?

Hoek van Hollandsche Nieuwe...

;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 30 aug 2005, 13:41

Vinny schreef:
Erwin schreef:Niet in Rotterdam maar in Barendrecht
Het wordt dan ook tijd dat Rotterdam eens een lastige randgemeente gaat annexeren. :hap:
Die was wel erg makkelijk, he Vincent ? ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 30 aug 2005, 19:38

edwtie schreef:Ik kom met nieuw plankaart... (gebaseerd op kaart van routenet. ..)


Afbeelding

kijk nu:

N220 blijft wel. maar E25 gaat naar neiuwe snelweg A20/E25.

afritten van A20.

6. Maasdijk
5. De Lier
4. Gravenzande

:lol:

oude spoorweg en oude eindstation Hoek van Holland Strand worden gesloopt

en Nieuwe station : Hoek van Holland in nieuwe wijken.
Grappig. Je hebt zelfs al rekening gehouden met het linksrijden in Engeland! :toppie:

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 30 aug 2005, 20:03

Mooi gedaan maar ze kunnen de weg ook aanpassen in Engeland. Dus de lussen na tunnel in Engeland.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 30 aug 2005, 20:34

Is dat relevant? ;)

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » di 30 aug 2005, 21:11

Alargule schreef:Is dat relevant? ;)
Nee, chauvinisme :lol:

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 30 aug 2005, 21:13

Daar zijn de Engelsen volgens mij tien keer beter in, dus ik stel voor dat we de situatie zo laten als in het voorbeeld...:mrgreen:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 30 aug 2005, 21:16

Alargule schreef:Daar zijn de Engelsen volgens mij tien keer beter in, dus ik stel voor dat we de situatie zo laten als in het voorbeeld...:mrgreen:
Bovendien: weer een mooie unieke situatie erbij in Nederland :)

Gesloten