De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Attietattie » di 18 aug 2009, 7:15

Misschien een vreemde vraag, maar hoe noem je een verzorgingsplaats in het Engels?? Is daar een apart woord voor?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verzorgingsplaats

Bericht door Palance » di 18 aug 2009, 7:20

Service area.

Op de Britse (snel)wegen wordt het woord "Services" gebruikt. Ik heb zelf maar 1 foto van zo'n bord (op de A55 in Wales)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verzorgingsplaats

Bericht door Attietattie » di 18 aug 2009, 7:24

Haha! Dat is snel! U wordt vriendelijk bedankt. :blauweduim:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verzorgingsplaats

Bericht door Palance » di 18 aug 2009, 7:33

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Verzorgingsplaats

Bericht door Ties » vr 21 aug 2009, 13:28

^^ De Deense naam op de Wegenwiki klopt niet. Dat is namelijk "rasteplads", meervoud "rastepladser". Een uitgebreidere verzorgingsplaats (met tankstation en/of restaurant) heet een "serviceanlæg". Bron: Motorvej

Volgens mij wordt het woord op de borden zelf niet genoemd, maar daar ben ik niet zeker van.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verzorgingsplaats

Bericht door Willem » vr 21 aug 2009, 20:44

^^ Op de borden staat inderdaad niet vermeld.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verzorgingsplaats

Bericht door Wesso » za 22 aug 2009, 22:58

Ties schreef:De Deense naam op de Wegenwiki klopt niet. Dat is namelijk "rasteplads", meervoud "rastepladser". Een uitgebreidere verzorgingsplaats (met tankstation en/of restaurant) heet een "serviceanlæg". Bron: Motorvej
Ik heb het even aangepast ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » wo 27 jun 2018, 14:06

(topic maar even omgedoopt tot een algemeen VZP topic)

Uit het tracébesluit van de A1 Apeldoorn - Azelo blijkt dan men het beleid ten opzichte van solitaire verzorgingsplaatsen wil veranderen. Eerst was het beleid om deze allemaal te sluiten en alleen nog verzorgingsplaatsen met tankstations open te houden, nu wil men mogelijk toiletblokken gaan plaatsen op solitaire verzorgingsplaatsen.
Eén van deze wensen is een tweede toiletvoorziening op verzorgingsplaats Struik die 24 uur per dag beschikbaar is. Ook op de solitaire verzorgingsplaatsen Boermark en de Hop is het de wens om een toiletvoorziening te plaatsen. In het huidige beleid van Rijkswaterstaat past het niet om op een solitaire verzorgingsplaats een toiletvoorziening te plaatsen. Dit beleid is echter momenteel in ontwikkeling, waarbij wordt voorgesteld meer ruimte voor dergelijke voorzieningen te bieden. Het project is nauw betrokken bij deze ontwikkeling. Hierop vooruitlopend is in het landschapsplan aangegeven waar de toiletvoorziening ruimtelijk zou kunnen worden ingepast. De parkeerplaatsen Boermark en Hop blijven uitsluitend voor personenauto’s gehandhaafd. Vrachtwagens zullen hier worden geweerd en zullen gebruik moeten maken van de andere verzorgingsplaatsen. Door het weren van vrachtwagens wordt niet alleen bijgedragen aan de beperking van overlast op omwonenden. Hierdoor komt meer ruimte beschikbaar om deze verzorgingsplaatsen landschappelijk en ruimtelijk goed in te passen. Dit draagt bij aan de nevendoelstelling van het project ‘het verbeteren van de parkway kwaliteiten van de weg’.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Jeroen » wo 27 jun 2018, 14:59

Fantastisch idee om vrachtwagenchauffeurs daar van te weren. Die hoeven immers nooit naar het toilet en anders hebben ze wel tijd en ruimte genoeg om iets anders te zoeken. :shutup:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » wo 27 jun 2018, 15:54

Een verzorgingsplaats gesloten houden voor vrachtwagens kan in een individueel opportuun zijn. Maar zeker op een achterlandverbinding als de A1 moet het totaalplaatje van voorzieningen wel blijven kloppen, ook voor vrachtverkeer. Moeten ze maar iets aanleggen op een plaats met een 'makkelijker' omgeving.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Wesso » wo 27 jun 2018, 17:12

Ik wist niet dat de Warschauer Allee ook nog tot parkway werd gebombardeerd. Past 2x3 rijstroken dan wel in het landschappelijk waardevolle plaatje? :nuts:

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » zo 15 jul 2018, 1:01

RWS is, kennelijk, druk bezig met het toetsen van VZP's aan hun richtlijn.. In Overijssel, Gelderland gaat men ook over tot het nemen van (snoei) maatregelen.
(...) Controle van 25 verzorgingsplaatsen

Mogelijk gaat Rijkswaterstaat op meer plekken ingrijpen. Op dit moment worden alle 25 solitaire verzorgingsplaatsen (rustplaatsen zonder voorzieningen) in Gelderland en Overijssel gecontroleerd om te kijken of ze nog voldoen aan de Richtlijn Verzorgingsplaatsen en of daar maatregelen nodig zijn. Er wordt onder meer gekeken naar de veiligheidssituatie en aanwezigheid van zwerfafval.

Aanleiding is dat het steeds drukker wordt op de weg, stelt de woordvoerder van Rijkswaterstaat. ‘Daardoor neemt ook het gebruik van verzorgingsplaatsen toe.' Volgens Rijkswaterstaat heeft de check niets te maken met de aanwezigheid van seksplekken.

Eerder werd al veel groen weggehaald bij rustplaats Bruggelen langs de A1 bij Apeldoorn, ook een mannenontmoetingsplek.(..)

Bron: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... n?r=veluwe
~~~~~
Overigens, er zijn nu al vzp's (solitaire) met toiletvoorzieningen. Langs de A7 (Middenmeer, bij de Tinq) staat een toiletgebouw. Of die altijd werkt.. dat betwijfel ik.

De dixi's langs de A1 bij Naarden (stonden eerst aan de zuidkant, nu aan de noordkant) vond ik wel handig. Okay, niet het meest frisse.. maar voor een korte plas (overdag, voor alle duidelijkheid) toch een legaal en voordelig alternatief dan (weer) 50 cent bij een tankstation te betalen.. ;)

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Dion » zo 15 jul 2018, 12:36

Als een VZP buiten de bebouwde kom ligt, wat bij de meeste het geval is, mag je ook gewoon legaal in de bosjes. Hoef je geen dixi voor naar binnen ;)

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door brytje008 » zo 15 jul 2018, 13:03

^^
Klopt, zelf heb ik ook wel is uit laksheid of bij hoge nood in de bosjes een plas gepleegd. Maar ik kreeg toch de indruk dat mensen dat niet waarderen, gezien de blikken die ze naar je trekken als je terug naar de auto loopt :rofl2:
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 jul 2018, 20:45

^^ Ik doe dat alleen in het donker, en dan ook nog bij uitzondering.
Dion schreef: zo 15 jul 2018, 12:36 Als een VZP buiten de bebouwde kom ligt, wat bij de meeste het geval is, mag je ook gewoon legaal in de bosjes. Hoef je geen dixi voor naar binnen ;)
Nieuwe VZP-borden op de VZP zelf zijn vaak gelijk aan komborden. Of ze juridisch ook handhaafbaar zijn als komborden vraag ik me af.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » zo 15 jul 2018, 21:05

^^ Dat zou leuk worden want er zijn meestal geen einde-komborden. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » ma 16 jul 2018, 0:02

Jeroen schreef: wo 27 jun 2018, 14:59 Fantastisch idee om vrachtwagenchauffeurs daar van te weren. Die hoeven immers nooit naar het toilet en anders hebben ze wel tijd en ruimte genoeg om iets anders te zoeken. :shutup:
De eerste keuze was om ze geheel te sluiten dus per saldo zijn vrachtwagenchauffeurs met dit nieuwe inzicht niet slechter af. Eerder beter doordat de druk ( :mrgreen: ) op andere VZP's wordt ontlast ( :mrgreen: )

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door nederland24 » ma 16 jul 2018, 19:29

brytje008 schreef: zo 15 jul 2018, 13:03
Klopt, zelf heb ik ook wel is uit laksheid of bij hoge nood in de bosjes een plas gepleegd. Maar ik kreeg toch de indruk dat mensen dat niet waarderen, gezien de blikken die ze naar je trekken als je terug naar de auto loopt :rofl2:
Is wel goed tegen de droogte. ;)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door GuteFahrt » za 21 jul 2018, 18:32

Zijn er ook forummers die een favoriete VZP hebben in Nederland? Of is er al wel eens zo'n draad geweest.

Welke is de mooiste?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » za 21 jul 2018, 22:13

VZP Monument op de Afsluitdijk heeft wel wat met die uitkijktoren.
Verder VZP Den Ruygen Hoek met het restaurant boven de snelweg en Sandelingen, De Kroon/De Knoest, Oudenhorst/Bloemheuvel en Bentheimerwald/De Poppe, allen met de loopbrug over de snelweg.
Ik ben een keertje bij VZP Scheiwijk langs de A27 geweest. Dat lijkt wel een soort hippieshop. Er lagen zo'n beetje alle smaken Tony's Chocolonely in ruime voorraad uitgestald. :p

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Willem » zo 22 jul 2018, 8:49

Bij de Lepelaar langs de A6 kun je een natuurwandeling maken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » zo 22 jul 2018, 9:12

Monument dan vooral om het uitzicht en niet om enig element van het aanbod. Waar ik het zicht ook prettig vind, maar het aanbod ruim beter, is de hierboven genoemde Lepelaar. Daar kijk je vanuit het wegrestaurant naar achter uit over water en is ook de parkeerplaats zowaar nog voorzien van wat boompartijen. De mogelijkheid van een wandeling komt daar nog bij.

Maar in het algemeen maak ik maar heel weinig stops op mijn ritten door Nederland, anders dan tank vol en weer door. De ritten zijn eigenlijk nooit zo lang dat ze in stukken moeten worden gehakt. Op ritten naar het buitenland ligt de grens vóór het logische moment van een eerste stop. En als het dan een keer zo uitkomt dat er moet worden gegeten onderweg, kom ik meestal uit bij een fast food-keten op een afrit (of waar zo'n keten toevallig op een VZP zit).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » zo 22 jul 2018, 9:15

^^ Dat laatste zal voor de meeste mensen gelden en is denk ik ook de reden dat je in Nederland geen echt mooie VZPs ziet. Er is minder vraag naar uitgebreide rustplaatsen, slechts zelden zal iemand een rit van 300 kilometer achter elkaar rijden binnen Nederland.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » zo 22 jul 2018, 12:50

Chris schreef: zo 22 jul 2018, 9:15slechts zelden zal iemand een rit van 300 kilometer achter elkaar rijden binnen Nederland.
Waarschijnlijk zitten al die mensen op dit forum. :)
(Gisteren Den Haag-Maastricht v.v. gereden met wat ommetjes in Limburg. De auto was de koelste plek. Pauze op vzp: Kruisberg)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » zo 22 jul 2018, 13:52

Ik zou vermoeden dat ritten tot een 200 kilometer al lang genoeg zijn om vraag te genereren. Niet omdat die ritten om een pauze vragen, maar omdat een stop praktisch kan zijn kort voor het einde van die rit: vlugge hap na een ochtend-afspraak of voor een middag-afspraak, even pauzeren omdat je anders veel te vroeg op je afspraak komt etc. Goede verzorgingsplaatsen kort voor Maastricht op de A2 of kort voor Groningen op A7 zouden die groep chauffeurs kunnen bedienen. Dat is beide een twee uur rijden van het Westen (en in het geval van Maastricht ook vanuit omgeving Zwolle). Een goede stop langs de A2 zou ook voor vakantiegangers op weg naar Luxembourg interessant zijn, want ten zuiden van Luik bevindt zich nu ook niet heel veel soeps. Maar goed, in de praktijk ontbreken dat soort verzorgingsplaatsen en is het gat allang opgevuld op afritten.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door GuteFahrt » zo 22 jul 2018, 15:59

Jackbauer1350 schreef: za 21 jul 2018, 22:13
Verder VZP Den Ruygen Hoek met het restaurant boven de snelweg en Sandelingen, De Kroon/De Knoest, Oudenhorst/Bloemheuvel en Bentheimerwald/De Poppe, allen met de loopbrug over de snelweg.
Wat die loopbrug betreft, dat geldt/gold ook voor VZP Bunderneuland/Poort van Groningen op de grens tussen Bad Nieuweschans en Bunde? Tijdje niet meer geweest, maar een jaar of 10 terug heb ik daar bovenop gestaan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jul 2018, 16:59

^^ Ja, die heeft ook een brug over de snelweg.
Ik ben een keertje bij VZP Scheiwijk langs de A27 geweest. Dat lijkt wel een soort hippieshop. Er lagen zo'n beetje alle smaken Tony's Chocolonely in ruime voorraad uitgestald. :p
Het Lonnekermeer is ook een winkeltje met een wat ander assortiment.
Pino schreef: zo 22 jul 2018, 9:12Waar ik het zicht ook prettig vind, maar het aanbod ruim beter, is de hierboven genoemde Lepelaar. Daar kijk je vanuit het wegrestaurant naar achter uit over water en is ook de parkeerplaats zowaar nog voorzien van wat boompartijen. De mogelijkheid van een wandeling komt daar nog bij.
Aalscholver en Lepelaar zijn beide mooie VZP's. Voor Nederlandse begrippen ook mooi ingericht.

Witte Molen vind ik ook leuk omdat je ook daar even naar de molen kan wandelen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » ma 23 jul 2018, 0:54

Vandaag in Tolnegen (Noord; A1) geweest. Ziet er historisch uit; de inrichting van het tankstation is in ieder geval ongebruikelijk.

Een artikel in Trouw zegt:
https://www.trouw.nl/home/waar-de-naam-voetpomp-aan-de-a58-bij-krabbendijke-vandaan-komt-niemand-die-het-met-zekerheid-weet~aa555b00/ schreef:Een naam met een historische achtergrond is Tolnegen aan de A1 bij Stroe; genoemd naar de negende van de twaalf tollen die ooit tussen Amersfoort en Apeldoorn lagen.
(Misschien iets voor de Wegenwiki?)

Trouwens, als Palance meeleest: vzp Smarpot ontbreekt op http://www.autosnelwegen.net/a32.html.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door GuteFahrt » ma 13 aug 2018, 18:22

Afgelopen nacht zag ik dat op de VZP bij Breezanddijk in het tankstation van Texaco nu ook een Subway en Spar (Express) huizen. Is dat iets nieuws of overgewaaid uit andere delen van Nederland? AH 2 go heb je ook wel op VZP's als ik mij niet vergis?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door boe! » ma 13 aug 2018, 18:29

^^ Ik kwam dit artikel tegen. Er komen 130 Spars in Texaco-tankstations en die operatie wordt volgend jaar afgerond.
:arrow: https://www.tankpro.nl/pompshop/2017/12 ... ns-texaco/

Plaats reactie