De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 aug 2018, 18:45

GuteFahrt schreef: ma 13 aug 2018, 18:22 Afgelopen nacht zag ik dat op de VZP bij Breezanddijk in het tankstation van Texaco nu ook een Subway en Spar (Express) huizen. Is dat iets nieuws of overgewaaid uit andere delen van Nederland? AH 2 go heb je ook wel op VZP's als ik mij niet vergis?
Er zijn al de nodige Texaco's met een Spar. Op de A50 bij VZP De Brink zit geloof ik al sinds eind vorig jaar een Spar en Subway. VZP Zalkerbroek aan de N50 heeft het nu ook, Spar en Subway. De Texaco aan de N325 voor :KP: Velperbroek heeft ook een Spar er bij (maar geen Subway, die zit al iets verderop aan het Lange Water bij de Esso Express).

Ik vermoed dat andere tankstationketens de komende jaren zullen volgen met AH to Go (BP heeft het al, nadat de Marks & Spencer-winkels niet echt een succes waren) en wellicht Jumbo City. Ketens als Esso en Shell zullen vast wel kijken hoe dit gaan lopen en met wie zij dan de samenwerking aan willen gaan.

In België en Luxemburg is dit natuurlijk al wat gangbaarder, met Q8-Delhaize en Gulf-Shoppi (die laatste alleen in Luxemburg, Shoppi is eigendom van Cactus).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door boe! » ma 13 aug 2018, 18:54

Esso gaat een groot deel van de Texaco's overnemen, dus dan ligt Spar voor de hand.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Basjuh1981 » di 14 aug 2018, 9:17

GuteFahrt schreef: ma 13 aug 2018, 18:22 Afgelopen nacht zag ik dat op de VZP bij Breezanddijk in het tankstation van Texaco nu ook een Subway en Spar (Express) huizen. Is dat iets nieuws of overgewaaid uit andere delen van Nederland? AH 2 go heb je ook wel op VZP's als ik mij niet vergis?
Dat zag ik dit weekend ook bij de Texaco aan de Escamplaan in Den Haag. Was net opgeleverd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 14 aug 2018, 11:31

boe! schreef: ma 13 aug 2018, 18:54 Esso gaat een groot deel van de Texaco's overnemen, dus dan ligt Spar voor de hand.
Ah, dat wist ik niet.

Dan zie ik die link met Subway ook weer, want die zitten ook op een aantal plekken in oude Esso-tankstations die tegenwoordig Esso Express zijn (Lange Water in Arnhem, Kennedylaan in Eindhoven, en misschien wel meer).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door GuteFahrt » zo 23 sep 2018, 17:26

Zouden de Shells ook weer een nieuwe look krijgen. Her en der zijn die helemaal gestript buitenom.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Snelweg
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 11:13

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Snelweg » zo 23 sep 2018, 18:32

Geen dividendbelasting, dat scheelt. Houden ze genoeg geld over.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Peter » ma 24 sep 2018, 11:20

Waarschijnlijk grappig bedoeld, maar het is een deel van de buitenlandse aandeelhouders, die hier geld aan gaan overhouden. Voor een deel maakt het niet uit, want die betalen in eigen land een winstheffing, en die kunnen dat dan vaak weer verrekenen met de voorheffing. Daar profiteren die landen dan van als er geen voorheffing is.

Eigenlijk is die voorheffing sowieso raar. Voor loon is het om te voorkomen dat de ontvanger na een jaar niet kan betalen of met de noorderzon is verdwenen. Hier wordt deze alleen voor buitenlanders geheven. Een bedrijf maakt winst, en daar vangt de staat winstbelasting op. Van wat overblijft wordt dan deels dividend uitgekeerd, en daar wil de staat nog een keer belasting op heffen (ook al krijgt de buitenlander daar niets voor terug. Wie die belasting dan ontvangt in het buitenland moet dan nog een keer belasting betalen over dit geld voor de eigen fiscus (en kan de voorheffing lang niet altijd terugvragen/verminderen).

Het loont dus voor een buitenlander om aandelen te nemen in bedrijven van landen zonder (of met een lage) voorheffing, zoals de UK of de USA. Laten ze de winstbelasting denoods verhogen met 2% of zo.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » di 09 okt 2018, 10:24

Er komen steeds meer kleine supermarkten op verzorgingsplaatsen langs autosnelwegen, vooral de Spar Express en Albert Heijn To Go.

Afgelopen vrijdag opende een Spar Express op de VZP Broerdijk langs de A7 nabij Hoorn en later dit jaar opent verderop een Albert Heijn To Go op de VZP Kruisoord tussen Hoorn en Purmerend. En afgelopen vrijdag opende een Albert Heijn To Go op de VZP De Hucht langs de A1 ten westen van Apeldoorn.

Spar Express bestaat sinds 2017, er zijn maar liefst 130 van deze kleine supermarkten / convienence stores gepland, overigens maar ten dele op verzorgingsplaatsen langs de autosnelweg.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » di 09 okt 2018, 11:50

Het verbaast me dat Jumbo nog geen grotere speler is tot nu toe langs de snelweg.

Ze waren één van de eerste ketens met een pick-up concept. Ze hebben met La Place al wat interessante locaties in handen en zouden ook nieuwe gecombineerde vestigingen kunnen openen bij andere verzorgingsplaatsen.

Je zou denken dat Jumbo achter de schermen werkt aan één of meerdere deals met oliemaatschappijen om in één keer meerdere vestigingen te kunnen openen? Zoals in het buitenland de shop en/of restaurant van tankstations vaker wordt geëxploiteerd door derdenpartijen.

Genoeg locaties waar de potentie van de shop bij een tankstation groter is dan het huidige aanbod aan koffie, broodjes, snoep e.d. Zeker nu roken op zijn retour is lijkt het me voor oliemaatschappijen en ondernemers interessant om het assortiment en aantal vierkante meters uit te breiden en voor de food en retail bekende merken aan boord te halen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » di 09 okt 2018, 12:14

Jumbo was redelijk laat met haar convenience store, Jumbo City. Geen idee waarom ze dat concept vrij lang links hebben laten liggen. Misschien hadden ze het al druk genoeg met het achtereenvolgens integreren van Super De Boer, C1000 en nu weer Emté in hun reguliere supermarkten, en daarnaast ook nog het La Place-gebeuren. Je ziet nu wel wat kruisbestuiving ontstaan tussen La Place en Jumbo, en het ligt ook daadwerkelijk in de planning om die wegrestaurants van een supermarktje te voorzien (bron). Mogelijk hebben ze de boot echter een beetje gemist bij de combinaties met oliemaatschappijen. De EG Groep is dus in zee gegaan met Spar; BP met Albert Heijn. Misschien valt er bij Shell nog een grote slag te slaan...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » di 09 okt 2018, 12:37

Shell bewijst o.a. in Zwitserland (Migros/Migrolino) daar wel voor open te staan.
Al gaat het bij dat voorbeeld volgens mij alleen om de formule en worden de winkels door Shell zelf geëxploiteerd (een beetje zoals NS Stations dat doet met o.a. AH XL).

Jumbo lijkt me meer een bedrijf dat de winkels dan ook graag zelf zou willen exploiteren. Een franchise leent zich minder goed voor integratie met bestaande concepten als La Place en Pick Up Point.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » di 09 okt 2018, 14:15

^^ Heel veel Jumbo's zijn franchise-winkels. Hebben ze indertijd allemaal geërfd van C1000 en Super De Boer, en ook de Emté's die ze overnemen zijn grotendeels franchises. Misschien zijn ze niet zo happig om dit soort franchises af te geven aan bijv. Shell. Binnen je groep franchise-nemers zou Shell toch wel een vreemde eend in de bijt zijn, en veel meer een concurrent voor de reguliere (franchise-)Jumbo's in de woonwijken dan de gewone Jumbo's dat onderling van elkaar zijn. Maar zo vlug van een afstand bekeken zie ik niets in het Jumbo-bedrijfsmodel dat het voor hen onmogelijk maakt Jumbo City-franchises te geven aan een grote exploitant van tankstations.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » do 11 okt 2018, 10:14

Pino schreef: di 09 okt 2018, 12:14De EG Groep is dus in zee gegaan met Spar; BP met Albert Heijn.
Die laatste snap ik dus niet. BP heeft nou ook weer niet zo'n dicht netwerk in Nederland, terwijl Albert Heijn de grootste supermarktketen van Nederland is. Of het zou moeten zijn dat het contract met BP niet exclusief is en dat Albert Heijn ook wil gaan samenwerken met bv. Shell.

Spar heeft als kleine keten dan een meesterzet gedaan, en de EG Groep omgekeerd net zo goed. Het wordt in een snel tempo uitgerold en vaak ook nog met een Subway er bij.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » do 11 okt 2018, 10:29

Ik kan me bijna niet voorstellen dat Albert Heijn exclusief met BP werkt. Daar is het concept AH/BP veel te klein voor: eerst opgetuigd als experiment op zes verzorgingsplaatsen, daarna zijn er nog een paar bijgekomen. Dat zijn geen cijfers waarvoor je als leverancier toezegt dat je met niemand anders in zee zult gaan. De grote vraag in de markt lijkt me inderdaad of er iemand een groot exclusief contract weg weet te slepen bij Shell.

EG Group vind ik persoonlijk wel een mooie tent. Een naam waar maar weinigen van gehoord hebben, maar 1450 tankstations door heel West-Europa in franchise van meerdere grote merken (waaronder trouwens ook BP en Shell). Zeer actief met food-franchise-concepten, van de Subway en Spar die je noemt tot aan Starbucks. Ook een flinke private equity-investeerder achter zich die in het begin van zijn investering zit en er in de komende jaren dus wel flink wat geld tegenaan zal gooien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » do 11 okt 2018, 10:38

Pino schreef: do 11 okt 2018, 10:29De grote vraag in de markt lijkt me inderdaad of er iemand een groot exclusief contract weg weet te slepen bij Shell.
Shell zal nu wel even de kat uit de boom kijken, en Jumbo en AH misschien wel tegen elkaar uitspelen. Voor beiden zal er heel wat aan gelegen zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door mavas » do 11 okt 2018, 19:09

Heeft Shell niet gewoon al een contract met Starbucks? Bij Breukelen zit er al 1.

Ik vind dat ideaal die nieuwe concepten; er zijn volgens mij 2 soorten bezoekers. 1 die haast heeft en 1 die geen haast heeft.
Degene die haast heeft kan even snel langsrijden en een vers broodje halen voor onderweg. Of wat eten meenemen voor de avond.
De andere groep kan er lekker zitten en een goede bak koffie halen met een lekker broodje.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » do 11 okt 2018, 19:15

Ik denk dat vrachtwagenchauffeurs het ook wel waarderen, het is goedkoper dan uit eten gaan bij een wegrestaurant. In bijvoorbeeld Noord-Amerika is het normaal dat lange-afstandschauffeurs gewoon naar een Walmart rijden om daar voor een week boodschappen te doen, maar in Europa kan je de truck vaak niet bij een supermarkt kwijt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » do 11 okt 2018, 20:03

Voor een vrachtwagenchauffeur zou een pick-up point in die zin nog wat idealer zijn dan een mini-supermarkt. Maar op zich eens: die mini-supermarkten mogen niet goedkoop zijn, ze zijn wel goedkoper dan wegrestaurants en bieden meer variatie dan zowel wegrestaurants als het klassieke tankstation-assortiment. Zeker ook meer vers en gezond dan dat laatste - al vergt het vermoedelijk ook iets meer culinaire handigheid en zin om even aan de slagveld gaan.

Shell doet inderdaad dingen met Starbucks en, wat meer op eten gericht, Deli2Go. Maar daaruit durf ik niet te concluderen dat ze niet geïnteresseerd zijn om op dezelfde locaties ook een mini-supermarkt te hebben.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door MaartenE » do 11 okt 2018, 21:03

^^
Ik denk dat Shell zeer geïnteresseerd zou zijn als ze het kunnen uitbaten zoals NS Stations de AH to Go franchise kan uitbaten.
De naamsbekendheid van AH, de winst voor NS.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 okt 2018, 8:52

Pino schreef: do 11 okt 2018, 20:03 Maar op zich eens: die mini-supermarkten mogen niet goedkoop zijn, ze zijn wel goedkoper dan wegrestaurants en bieden meer variatie dan zowel wegrestaurants als het klassieke tankstation-assortiment. Zeker ook meer vers en gezond dan dat laatste - al vergt het vermoedelijk ook iets meer culinaire handigheid en zin om even aan de slag te gaan.
Zelfs als je alleen al kijkt naar de magnetronmaaltijden die je bij de AH to Go kan krijgen, dan is het al een betere keuze. :) En in de AH to Go's is doorgaans ook een magnetron beschikbaar.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Peter » vr 12 okt 2018, 9:07

Grotere Shell stations hebben natuurlijk reeds voedselwaren, hoewel vrijwel geen versproducten, die niet voor directe consumptie zijn bedoeld. Ik vermoed dat die via een Sligro of Hanos komen.
In de jaren 90 waren er veel meer supermarktjes gevestigd. Maar toen mochten ze (net als nog steeds in Duitsland) bier verkopen en waren de reguliere supermarkten nog gebonden aan strengere sluitingstijden. De AHtoGo zal 70% van de omzet ook krijgen uit direct verbruik door reizigers en niet aan de enkele pot boontjes of literpak melk voor thuis.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 okt 2018, 9:33

Dat laatste is wel een interessante vraag. In hoeverre zijn er verschillen in het bezoek aan een stationssupermarkt en een snelwegsupermarkt?

De pot boontjes en het pak melk is vooral interessant voor het gemak, bijvoorbeeld voor mensen met weinig tijd. Bezoekers op de station reizen doorgaans te voet, per fiets of andere vorm van OV door naar huis, werk of andere bestemming. Als je met de auto van de snelweg af gaat is het relatief makkelijker om even aan te steken bij een 'normale' supermarkt. Met de auto kost dit minder extra tijd en je kunt makkelijker in één keer meer boodschappen doen.

En dan zit er langs de snelweg nog een groot verschil in het traditioneel boodschappen doen in de winkel (maar dan op een VZP) en het van te voren via internet samenstellen van je (week)boodschappen die je onderweg naar huis bij een pick-up-point oppikt (à la drive-in). Dat laatste zie ik op een station niet zo snel gebeuren.

Misschien is er per saldo weinig verschil in waar deze winkels hun omzet vandaan halen maar er spelen wel meerdere factoren mee die hierop een verschillende invloed hebben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » vr 12 okt 2018, 10:51

Schelpenpaadje schreef: vr 12 okt 2018, 9:33De pot boontjes en het pak melk is vooral interessant voor het gemak, bijvoorbeeld voor mensen met weinig tijd. Bezoekers op de station reizen doorgaans te voet, per fiets of andere vorm van OV door naar huis, werk of andere bestemming. Als je met de auto van de snelweg af gaat is het relatief makkelijker om even aan te steken bij een 'normale' supermarkt. Met de auto kost dit minder extra tijd en je kunt makkelijker in één keer meer boodschappen doen.
Zeker als je te voet of met de fiets van station naar huis gaat, kom je meestal ook wel redelijk in de buurt van je 'vaste' supermarkt. Dus dat verschil lijkt me niet vreselijk groot. Wel kun je met de auto natuurlijk meer boodschappen meenemen, maar de verwachting is nu juist dat je (naast dingen die je vrijwel meteen opeet) vooral even dat ene pak melk meeneemt tegen miniem tijdsverlies. Ikzelf werk vlak boven een AH To Go, maar voor die ene boodschap ga ik feitelijk alleen naar de AH To Go als ik met de auto ben. Ben ik met de fiets, dan kom ik onderweg langs grotere en goedkopere supermarkten om te kopen wat ik nog nodig heb. Maar misschien raakt dat deels aan het feit dat ik heel dicht bij de snelweg woon en ik voor de dichtstbijzijnde supermarkten een stukje verder stad-in moet.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door verfmeer95 » vr 12 okt 2018, 11:37

Schelpenpaadje schreef: vr 12 okt 2018, 9:33 Dat laatste is wel een interessante vraag. In hoeverre zijn er verschillen in het bezoek aan een stationssupermarkt en een snelwegsupermarkt?

De pot boontjes en het pak melk is vooral interessant voor het gemak, bijvoorbeeld voor mensen met weinig tijd. Bezoekers op de station reizen doorgaans te voet, per fiets of andere vorm van OV door naar huis, werk of andere bestemming. Als je met de auto van de snelweg af gaat is het relatief makkelijker om even aan te steken bij een 'normale' supermarkt. Met de auto kost dit minder extra tijd en je kunt makkelijker in één keer meer boodschappen doen.
Het grootste voordeel van een stationssupermarkt is dat je er vaak toch al moet wachten. Je staat er niets te doen en dan kan je net zo goed even wat boodschappen halen. Dat heeft een snelwegsupermarkt alleen bij elektrische auto's, maar de meeste mensen die daar in rijden plannen hun dag zo dat ze enkel halverwege de dag misschien moeten opladen. En om nu een pak melk voor een halve dag in je auto te laten liggen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 okt 2018, 19:55

^^ Toch, ik zie er wel wat in. In andere landen werkt het wel. Denk aan de 7-Eleven, ook hier in Europa (Denemarken), of de Delhaize bij Q8 in België en Luxemburg.
Peter schreef: vr 12 okt 2018, 9:07In de jaren 90 waren er veel meer supermarktjes gevestigd. Maar toen mochten ze (net als nog steeds in Duitsland) bier verkopen en waren de reguliere supermarkten nog gebonden aan strengere sluitingstijden.
Ook daarna nog wel, zonder verkoop van bier dan. Als luie 18-jarige die op zichzelf woonde haalde ik mijn brood en wat andere boodschappen vaak bij de Esso, dat kon 's avonds laat en op zondag nog. :lol: Het brood werd trouwens geleverd door een lokale bakker.

De Spar bij VZP Zalkerbroek zorgt trouwens lokaal voor wat discussie: het is namelijk de enige supermarkt in Kampen die op zondag open is!
Boodschappen doen op zondag? Het kan toch in Kampen in nieuwe kleine Spar

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Willem » vr 12 okt 2018, 20:13

Het prijsniveau in supermarkten bij vzp's, of op stations, is wel hoger dan in de gewone supermarkt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 okt 2018, 20:16

Uiteraard, gemak heeft een prijs. Maar voor een paar kleine boodschappen hebben veel mensen het er wel voor over.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » vr 12 okt 2018, 20:44

^^ Doet denken aan mijn tijd in Duitsland: ik woonde vlakbij een tankstation dat tot 's avonds laat open was. Daar toch menige trek op de late avond en op zondag gestild (meestal met een reep Milka hazelnoot). Meer dan een euro was je daar voor zo'n vlugge zonde ook niet kwijt, dus dan ben je er veel minder mee bezig dat je elders gemakkelijk 20% minder betaalt. En meer 'boodschappen' haalde ik daar niet. In Nederland was er in een studentenhuis van vier altijd wel iets te snaaien in iemands voorraad (als je de volgende dag maar weer aanvulde), en anders was er altijd nog de huis-biervoorraad voor de bekende bruine boterham.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door GuteFahrt » za 13 okt 2018, 0:26

Klein beetje off-topic, maar ik zag gisteren dat Subway ook al het drive-thru systeem heeft. Dat was in ieder geval voor mij nieuw.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 okt 2018, 10:45

^^ De Subway bij :AS: Heteren heeft dat al een aantal jaar. ;) En ik geloof dat er tegenwoordig wel meer zijn, maar die in Heteren was wel één van de eerste.

https://www.google.nl/maps/@51.9442014, ... 312!8i6656

Een bestelling bij de Subway is voor veel mensen echter wel wat specifieker dan een bestelling bij de McDonald's omdat je veel meer keuzes hebt in wat je wel of niet op je broodje wil hebben. Ik heb zelf nooit de drive-thru gebruikt. Sowieso kan ik zo'n broodje niet goed eten tijdens het rijden.

Plaats reactie