Afbeelding

Ecoducten in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » za 18 mei 2019, 10:00

Dat zijn bomen die op het ecoduct of het dijklichaam rond het ecoduct staan. Vermoedelijk houden die het minst makkelijk water vast, waardoor wortels het grondwater al helemaal niet bereiken.

Vorig jaar eind augustus reed ik een stukje door Duitsland en daar zag je ook dat alle bomen al in herfstkleur waren terwijl dat normaal pas later in oktober of november zo is. In Zuid-Frankrijk is dat heel normaal, maar in onze omgeving niet.

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » za 18 mei 2019, 14:47

^^
Het zal ook wel wat met de constructie te maken hebben denk ik; Terlet is een betonplaat met een laag grond, verderop bij de Woeste Hoeve ligt er veel meer zand over de "tunnelmoten". Dat ontwerp lijkt het toch beter te doen (qua begroeiing). Al kun je je ook afvragen of bomen bovenop de ecoducten zo hard nodig zijn, met struiken kun je ook beschutting creëren en ook open plekken komen gewoon in de natuur voor.
Eigenlijk zou er eens uitgebreid geëxperimenteerd moeten worden met verschillende struiken, bomen en planten welke het goed doen op dit soort droge plekken (vlinderstruiken of boomsoorten boomsoorten van zuidelijker afkomst?) en daarmee alle vergelijkbare ecoducten gaan beplanten. En voor nieuwe ontwerpen kijken hoe je het best verdroging kunt voorkomen (meer grond lijkt te helpen).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 19 mei 2019, 21:54

Ik kwam er vanmiddag langs en het is inderdaad doods.

Afbeelding
ecoduct Terlet - dode bomen by European Roads, on Flickr

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 23 jun 2019, 11:45

Een ecoduct in bouw boven de A18.
Link

Plaats reactie