Ecoducten in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Ecoducten in Nederland

Bericht door Vinny » do 08 okt 2009, 19:46

Een aantal interessante posts in het A 2 subforum, over Ecoducten, die een eigen forumdraad verdienen:
Jelle de Wit schreef:Ik zag vanochtend dat ze inderdaad waren begonnen met de ecoducten. Ik heb veel op met de natuur maar vind die kunstwerken een bizarre ontwikkeling. Op de kaart lijkt het of inderdaad de verschillende natuurgebieden aan elkaar geschakeld zijn maar in praktijk zijn er veel te veel belemmeringen waardoor de doelstellingen van de ecologische hoofdstructuren waarschijnlijk nooit gehaald worden. Had het geld liever gestoken in de verbreding van de maasbrug....
Schenker schreef:^^ Kun je dat onderbouwen? Ik heb nog nooit een onderzoek gezien over de effectiviteit van ecoducten, dat zou heel interessant zijn.
Jelle de Wit schreef:Nee sorry het is slechts een gedachte. Ik heb onlangs een documantaire gezien over de functionaliteit van de ecoducten en dat door bij voorbeel zandbedden aan te leggen er kan worden gekeken of er dieren 's nachts overheen zijn gegaan. Op de veluwe bleek dat zeker zo te zijn. Vorige week een discussie gehad met een stedebouwkundige die veel bezig is met de problematiek en kwam met een overtuigend verhaal waaruit bleek dat de aanleg van een ecoduct 1 fisieke belemmering opheft maar dat in de buitengebieden met name de boeren (en dat is logisch) nog zo veel belemmeringen opwerpen dat de EHS niet goed kan functioneren. Het doel lijkt te zijn om het edelhert weer een eigen bestaan te geven. Dat zij kunnen overleven zonder bijgevoerd te worden of de populatie te beperken door de jacht. Het edelhert staat bovenaan in het ecologische systeem in de lage landen. Of dat een realistische doelstelling is in dit dichtbevolkte gebied met zoveel doosnijdingen en begrenzingen is de vraag. Het doel vind ik op zich nobel maar ben wel benieuwd naar de effectiviteit van maatregelen. Ik heb ook even gegoogled maar kom alleen rapporten tegen die de noodzaak en de voortgang beschrijven. Er wordt nog niet openlijk getwijfeld. Misschien is het ook niet in iemands belang (behalve die van de belastingbetaler) om hier critisch over te zijn. Het zal politiek een nogal onpopulair standpunt zijn om de noodzaak ter discussie te stellen. Misschien iets voor de PVV
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Ds79m » do 08 okt 2009, 21:33

Ik denk niet dat hier politiek iets mee te winnen valt, tenzij de kosten echt te gek worden. Als de PVV dit ter discussie stelt, zal de reactie voorspelbaar zijn, met een verbijsterde Femke en een woedende Marianne. Een reportage van het 'neutrale' NOS-Journaal doet de rest voor de beeldvorming. Wat dat betreft, denk ik dat het maximaal haalbare is dat iemand als de kritische journalist Simon Rozendaal (Elsevier) er een keer een column over schrijft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Wesso » vr 09 okt 2009, 15:42

Zouden er kosten-baten-analyses gemaakt zijn voor het bouwen van ecoducten, vraag ik me af.
Het levert qua geld helemaal niets op voor de maatschappij. Alleen de opdrachtgever, de aannemer en zijn arbeiders verdienen er aan. Misschien nog een paar natuurfreaks die in de lokale herberg komen logeren omdat de dieren wat meer bewegingsruimte hebben.
Als je wat verder kijkt, is er wel een maatschappelijk belang bij het instandhouden van bepaalde diersoorten. We zien nu dat bijenkolonies langzaam aan het uitsterven zijn. Maar ik betwijfel of er een (in)directe link te leggen valt met ecoducten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Chris » vr 09 okt 2009, 15:48

Ik heb het idee dat ecoducten zo'n typisch "feel good" producten zijn, om te compenseren. Net zoals bijvoorbeeld het verbieden van gloeilampen of de bouw van windturbines. Of het daadwerkelijk ook nuttig is, betwijfel ik ook wel eens. Ik zou wel eens weten wat het gebruik van dit soort ecoducten is.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Wesso » vr 09 okt 2009, 15:53

^^ Nuttig, omdat er minder beesten onder je motorkap komen ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Vinny » vr 09 okt 2009, 16:04

Dat is inderdaad één van de concrete voordelen van een ecoduct.
Daarnaast is de meerwaarde van een ecoduct dat sommige projecten daadwerkelijk kunnen worden aangelegd.

Deze twee zaken zijn in keiharde euro's te vatten.

Voor de zachtere criteria geldt dat minder. Het leefgebied van de korenwolf. Welke waardering hang je eraan? Een natuurliefhebber zal dit allicht zwaarder laten wegen dan een niet-natuurliefhebber. Als overheid kun je je afvragen wat de maatschappelijke kosten zijn van het uitsterven van een diersoort. Dat kun je volgens mij nooit objectief berekenen, noch het effect van ecoducten hierop.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jelledewit

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Jelledewit » vr 09 okt 2009, 16:48

Bij lokale projecten is er inmiddels een weelderige handel binnen de gronden van de gemeenten om tegemoet te komen aan de eisen en voorschriften van de hoogheemraadschappen. Nieuwe waterpartijen moeten worden gemaakt om verhardingen te compenseren. De voorschriften zijn meer dan eens onredelijk maar je staat machteloos. Ik kan me zo voorstellen dat dit bij de aanleg van projecten als de A2 ook zo gaat. Het projectbesluit gaat gepaard met een vrachtwagen vol onderzoeken over de effecten. Van luchtkwaliteit tot de korenwolf en waterhuishouding. We kunnen niet eens de Westerschelde uitdiepen voor die arme Belgen zonder compensatie. Zijn we niet doorgeslagen. We kunnen in dit land niet alles..... De verbindingen van de EHS zijn soms zo smal dat ik mij wel eens afvraag of grotere zoogdieren dat een aantrekkelijk trekgebied vinden. We worstelen tussen bestaande functies door om maar aan elkaar geschakelde gebieden te krijgen. Heeft dit totaal gebied niet op zich zelf al een veel slechtere kans dan grote gebieden. Is het niet zinvoller om in gebieden die bijv. nu al te maken hebben met bevolkingskrimp, toe te wijzen als gebieden voor natuurontwikkeling.
Al met al een meer filosofische vraag of we niet teveel willen….

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door simon » vr 09 okt 2009, 16:59

^^ De EHS ligt er niet alleen (of misschien wel: helemaal niet) voor grote dieren als edelherten of zwijnen. Edelherten worden in Nederland netjes binnen de afrastering van de Veluwe en de Oostvaardersplassen gehouden. Een das (om een voorbeeld te noemen) maakt ook gebruik van de EHS. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat de kolonies in de Veluwe en het Rijk van Nijmegen met elkaar uit kunnen wisselen.

Vossen, en wellicht straks lynxen en wolven, kunnen grote afstanden afleggen- ze laten zich niet weerhouden door 50 km weidegebied.
Is het niet zinvoller om in gebieden die bijv. nu al te maken hebben met bevolkingskrimp, toe te wijzen als gebieden voor natuurontwikkeling.
Dat verloopt in Zeeuws Vlaanderen inderdaad zonder slag of stoot.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Vinny » za 10 okt 2009, 9:57

De voorschriften zijn meer dan eens onredelijk
Noem de afwatering van een brug. Mag niet in de rivier (want vervuiling), mag niet in de uiterwaarden (want daar kan geen water bij), mag niet op het vaste land (want het is 'vreemd' water). Ja waar wel dan? :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Palance » za 10 okt 2009, 11:00

Dan moet de regen maar verboden worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Kaaiman » za 10 okt 2009, 14:14

Vreemd, ik kan in de universiteitsbieb van Wageningen vrijwel niks vinden over een onderzoek naar de nut en noodzaak van ecoducten, en of ze echt wel werken...

Wel allerlei studies, verwachtingen en theorieën over nog te bouwen ecoducten, maar geen empirisch meetresultaat van bestaande ecoducten.

Ik kan me toch niet voorstellen dat er nooit eens wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het uiteindelijk gebruik van ecoducten en het effect daarvan op de grootte en verspreiding van populaties.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Willem » za 10 okt 2009, 16:19

Natuurorganisaties hebben daar wel eens onderzoek naar gedaan. Het resultaat verschilt per diersoort. Sommige soorten maken er gretig gebruik van, terwijl andere dieren het liever niet doen.

Dat maakt het lastig om het succes te bepalen: dan moet je vooraf bepalen welke dieren er wel of geen gebruik van moeten maken.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Wally » zo 11 okt 2009, 18:23

De website http://www.mjpo.nl heeft diverse documenten waaronder resultaten van onderzoeken naar gebruik van ecoducten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Chris » zo 11 okt 2009, 18:38

In 2007 heeft Bureau Waardenburg een monitoringsonderzoek uitgevoerd op ecoduct De Borkeld. In twee maanden tijd werden er ruim 140 reeën, wilde zwijnen, hazen en andere dieren en gesignaleerd op en rond het ecoduct.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Peter » ma 12 okt 2009, 10:46

Vinny schreef:
De voorschriften zijn meer dan eens onredelijk
Noem de afwatering van een brug. Mag niet in de rivier (want vervuiling), mag niet in de uiterwaarden (want daar kan geen water bij), mag niet op het vaste land (want het is 'vreemd' water). Ja waar wel dan? :shutup:
Daar geloof ik dus niets van. Sterker nog: steeds meer straatkolken worden op sloten (of groter) aangesloten ipv het riool. Het lozen van regenwater kan alleen een issue zijn in (lange) tunnels. Dit omdat overvloedig bluswater (na een brand) veel vervuiling kan opleveren. Regenwater van de tunnelmonden kan je apart opvangen en lozen, in de tunnel zelf heb je voornamelijk druipwater van auto's. Ook lekwater kan te hoge concentraties H2S of andere stoffen hebben. Lozen kan vast wel, maar dan met een switch die lozing stopt bij vervuiling (met olie of andere stoffen) en dan op riool of buffer overschakelt.

Ook industriecomplexen mogen in de regel regenwater lozen op de sloot of kanaal. Niet op laad en losplekken van chemicaliën of andere morsgevoelige plekken. Vaak moeten de loospunten wel geblokkeerd kunnen worden in geval van calamiteiten.

Issues met gebiedsvreemd water kun je wel hebben. Een bemaling bijvoorbeeld voor een bouwput. Je hebt een vergunning nodig en soms wil de waterbeheerder dan een vergoeding voor geloosde verontreinigingen (die standaard in grondwater zitten) en legt om die reden een meetverplichting op. Pure geldklopperij maar juridisch correct. Zelfs als je water loost dat schoner is dan het bestemmingswater moet je betalen......
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Vinny » ma 12 okt 2009, 19:17

Daar geloof ik dus niets van
Dit werd mij bij de presentatie over de Hanzelijn letterlijk zo verteld... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jelledewit

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Jelledewit » di 13 okt 2009, 12:27

We hebben in dit land sinds een tijdje weer een nieuwe vergunning. "De keurvergunning". Deze wordt door het waterschap afgegeven. Vaak hebben de archumenten voor de voorschriften een waterbergings oorzaak of inderdaad gaat het over de waterkwaliteit. Maar veelal zijn het voorschriften van economische aard. Het schoonhouden van oevers en sloten voor de doorvoer van water. Het kraantje moet op het bootje en dus moet de overbouwing een garantie geven van een vrije hoogte van 3 meter want anders moet het waterschap met een praam een stukje met de hand doen..... Even een schets van hoever we in dit land aan het overreguleren zijn. Behulpzaam en meedenken staat al zeker niet in het woordenboek van de meeste waterschappen. De milieulobby doet het goed, van onderuit worden allerlei zaken geregeld zonder dat de economische schade als begrotingspost in de rijksbegroting terecht komt.

Nog een klein voorbeeld. We hebben met z'n allen besloten dat we al het regenwater moeten afkoppelen van de gemengde stelsels. Dit gebeurd telkens als er ergens gebouwd wordt of riolering wordt vernieuwd. Ik heb mij laten vertellen dat deze hele klus in totaal € 40.000.000.000,- kost. Dat staat nergens maar wordt gewoon geregeld. Hier is geen politieke afweging voor gemaakt. Dat is de kracht van de milieulobby.

Nogmaals, ik ben niet tegen verbeteringen in ons directe milieu maar wil wel graag de afweging inzichtelijk hebben. Ik zou wel eens willen weten wat alle ecoducten in nederland bij elkaar kosten en wat de beheerskosten zijn!! Is iemand daarvan op de hoogte?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Peter » di 13 okt 2009, 13:31

De meeste waterschappen zijn niet zwaar op de hand van de milieulobby, maar gedomineerd door boeren. Voor wat betreft stedelijke inrichtingen kunnen ze wel eens erg naar eigen kosten kijken, zonder zich te interesseren dat een ander een veelvoud moet betalen voor hun besparing. Dat is waar. Maar dat doet iederen lagere overheid, daar winstbelasing nu eenmaal niet bij hun terecht komt en de eigen kosten wel.

Riolering wordt alleen vervangen omdat het beton/cement (jaren 1910-1950 meestal) verrot is of de capaciteit te klein. Een enkele keer om het te verplaatsen of omdat er een andere zware ingreep plaatvindt. Dan wordt vaak maar niet altijd ook een regenwaterriool gemaakt voor brede straten. In oudbouw gebieden worden huizen (dakgoten) meestal niet aangesloten, daar er geen aparte regenwaterpijp naar de straat loopt. De belangrijkste reden van ontkoppeling is het reduceren van overbelasing van riolen en waterzuiveringen die hoosbuien niet aankunnen, waardoor er vuil water (lees: uitwerpselen en nare bacterien) in de sloot komen. Ook wordt er (meestal uit provinciaal beleid) eisen gesteld aan waterberging. Iedere nieuwbouwwijk moet (behalve in heuvelachtig gebied) minstens 10% van de oppervlakte vrij water hebben, dat regenwater buffert voor het beheer van waterstanden in kanalen en meren.

In mijn ogen is het beleid niet onredelijk, noch de gemaakte kosten. Die 40 miljard zal natte vingerwerk zijn over vele jaren, zonder te kijken naar de besparingen in bijv zuiveringsinstallaties.

PS: vergeet niet dat overstromingen van rivieren en dito kosten vaak te wijten zijn aan slecht waterbeheer. Ook de zwemwater en drinkwaterkwaliteit hangt er nauw mee samen, daar verontreiniging vaak door riooloverstorten zijn veroorzaakt (maar ook door boten die buis- en WC water lozen)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Jelledewit

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Jelledewit » di 13 okt 2009, 18:00

duidelijke reactie en ik ben het eens met dat er ook besparingen en nut aantoonbaar is. Toch is de vraag hoe deze zich tot elkaar verhouden zodat je hier bewuste keuzes in kunt maken. Ik ben overigens ook gevoelig voor de redenen betreffende de berging van regenwater ter voorkoming van verdroging??! (bijna niet voor te stellen) ook in nederland een groeiend probleem. Onze drinkwatervoorzieningen verdienen alle aandacht.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Wally » di 13 okt 2009, 18:45

'milieuwinst' van ecoducten is lastig in euro's uit te drukken. Een deel van de kosten zou je redelijk kunnen onderbouwen, bijvoorbeeld het voorkomen van aanrijdingen inclusief de indirecte schade (files). Bij combinaties met langzaamverkeerverbinding komt daar de winst voor de gebruikers bij.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Willem » di 13 okt 2009, 19:59

Door middel van ecoducten kunnen grotere natuurgebieden ontstaan. Een deel van de winst kan dan liggen in de extra compensatie van de CO2-uitstoot van het wegverkeer die door die grotere natuurgebieden mogelijk wordt.

Jelledewit

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Jelledewit » wo 14 okt 2009, 12:15

Ten aanzien van de co2 lijkt het mij geen voordeel omdat de gebieden slecht verbonden worden maar niet vergroot in totaal. De verbindingen zelf zullen een marginale uitwerking hebben.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Wally » wo 14 okt 2009, 19:59

Door het verbinden van natuurgebieden kunnen soorten zich verspreiden, waardoor sommige gebieden aantrekkelijker zouden kunnen worden voor recreanten, wat je ook in euro's uit zou kunnen drukken.

Doel van de ontsnippering is uiteindelijk het stoppen van de afname van biodiversiteit, een Europese doelstelling. Mogelijk zitten er boetes aan die doelstelling verbonden,als lidstaat zul je aannemelijk moeten maken dat je je best hebt gedaan om de doelstelling te halen. Het verbinden van natuurgebieden lijkt mij dan de meest voor de hand liggende maatregel. Je zou dan ook dit aspect kunnen meenemen in de berekening.

Met CO2-compensatie hebben ecoducten natuurlijk weinig te maken (de eventuele bomen op een ecoduct zullen nooit de CO2 emissies compenseren die tijdens aanleg uitgestoten zijn laat staan dat dit uitstoot van wegverkeer compenseert).

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door hneel » vr 16 okt 2009, 20:42

Leuk voor de dieren. Maar voor de mens kleeft er een nadeel aan:

Zie dit wikipedia artikel
Ook de constructie van ecologische verbindingszones speelt een rol in de verspreiding van teken
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door simon » za 17 okt 2009, 13:46

^^ Waaruit blijkt dat? Het lijkt mij grote onzin. Teken leven op allerlei dieren. Wilde dieren, vogels, grote huisdieren, gezelschapsdieren: teken zijn niet zo kieskeurig. Het door heel Nederland rondrijden met paarden verspreid net zo goed teken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Rene » za 17 okt 2009, 16:10

Ik zie het nut van deze discussie niet zo. Als een ecoduct betekent dat de factor doorsnijding afneemt, dan zie ik dat als positief.
Zolang de ecoducten maar geen tunnelachtige proporties krijgen, en voldoende ruimtereservering in het dwarsprofiel van de snelweg hebben.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Riva » zo 18 okt 2009, 13:59

^^ Inderdaad, factoren als doorsnijding en biodiversiteit zijn maatschappelijke factoren. Die zijn niet alleen lastig in geld uit te drukken, maar kosten over het algemeen geld. M.i. hoeft echter niet elke voorziening per se z'n eigen broek op te houden. Verbetering van het leefmilieu heeft positieve effecten op de mens en dat mag af en toe best wat kosten...
Rainier

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Kaaiman » zo 18 okt 2009, 16:35

Vergeet ook niet dat natuur op zichzelf geen geld oplevert.

Echter, er zijn een heleboel zaken die mede van natuur afhangen en wel degelijk geld opleveren.
Zomaar een greepje:
* Horeca
* Campings
* De van bovenstaande afhankelijke partijen (van koffieleverancier tot linnengoedwasbedrijf)
* Huizen brengen meer op in de nabijheid van natuur

Ik kan me van mijn studie planologie herinneren dat er eens een casestudie was besproken, ik meen een bos in de Achterhoek o.i.d.
Daarin werd becijferd wat het bos nu kostte en opleverde voor de bosbeheerder en de regio, en wat dat dan zou zijn als het bos gekapt zou worden.

Wat bleek: de regionale economie ging er aardig op achteruit als het bos zou verdwijnen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door nederland24 » wo 21 okt 2009, 15:49

Ikzelf vind het wel belangrijk als er wegen dwars door natuurgebieden gaan, dat er een oversteekplaats voor dieren komt. Jij zou het ook wel prettig vinden, dat als er een nieuwe weg wordt aangelegd en er op die weg geen fietsers of wanderlaars mogen komen dat je toch aan de overkant van de weg kan komen. En dieren hebben ook recht op een oversteekplaats.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten: Nut en noodzaak

Bericht door Chris » di 27 okt 2009, 19:56

http://www.destentor.nl/regio/veluwenoo ... Heerde.ece

Ik zag dit zwarte plastic ook op de A1 tussen Barneveld en Apeldoorn.

2 nieuwe ecoducten dus.

Plaats reactie