Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg # 2

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg #

Bericht door Chris » di 12 okt 2010, 22:55

Ketelbrug:

AfbeeldingKetelbrug by Chriszwolle, on Flickr

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 13 okt 2010, 8:11

Flinke klapper ten zuiden van Rotterdam vanochtend. Volgens de ANWB op 3FM zijn er zeven auto's bij betrokken waarvan er een ondersteboven ligt.

Het vroeg van huis gaan heeft z'n winst in ieder geval weer opgeleverd 8-) .

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 13 okt 2010, 12:21

Gisteren en vandaag stond er grote file op de A4, de N201 en omgeving, alleen maar omdat er een storing aan het verkeerslicht op de Fokkerweg is. Bizar wat voor een impact zo'n storing kan hebben op het wegennet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 14 okt 2010, 14:17

Ik ben toch wel benieuwd wat er precies verwarrend is en waarom ze dat niet eerder konden bedenken...
[url=http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/519522/2010/10/14/Rijstrook-A10-dicht-door-verwarrende-belijning.dhtml]www.ad.nl[/url] (14-10-2010) schreef: Rijstrook A10 dicht door verwarrende belijning

AMSTERDAM - Een rijstrook van de A10 naar de A4 bij Amsterdam blijft voorlopig dicht omdat de belijning die Rijkswaterstaat gisternacht heeft aangebracht verwarrend is. De rijstrook werd vanochtend in alle haast afgesloten omdat de belijning volgens Rijkswaterstaat voor gevaarlijke situaties zorgde. De afsluiting zorgde voor flinke files op de A10. De belijning is aangebracht omdat de vluchtstrook in de toekomst een spitsstrook moet worden. "De situatie is nu nog niet zoals die uiteindelijk moet zijn, daardoor bleek het deze ochtend voor de weggebruikers te verwarrend", zegt een woordvoerder. Om de situatie overzichtelijk te houden is een rijstrook afgesloten. Hoe lang dat zo blijft, is niet bekend. "We proberen nu een oplossing te bedenken." Het ziet er naar uit dat de gesloten rijstrook ook in de avondspits voor oponthoud gaat zorgen. (Novum)
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op vr 15 okt 2010, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 14 okt 2010, 14:49

Ach, dat gebeurt nu op de A1 bij Muiden evengoed. Is de linkerstrook afgekruist, terwijl die niet dicht is. Men probeert daarmee aan te geven dat het meest linker stuk van de weg dicht is, maar die is ook afgezet.Is ook redelijk verwarrend.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 14 okt 2010, 16:11

Het gaat weer lekker vanmiddag. Ellende op de A28/A27 en op de A2 omdat daar een vrachtwagen een smurrieachtige steenkolenlading is verloren.....

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 14 okt 2010, 19:20

Die foto is absoluut niet de A4 bij KP De Nieuwe Meer.

Het probleem ligt op de verbinding tussen de A10 West en de A4 (richting Schiphol/Den Haag. Het verkeer komend vanaf de A10 Zuid heeft hier geen last van (hoewel ook hier nieuwe strepen zijn getrokken trouwens). Wat het probleem precies is weet ik niet. Ik vermoed dat de verwarring ontstaat ter hoogte van afrit 1 (Sloten). Tot vandaag liep de rechterrijstrook van de verbindingsweg daar door als uitvoegstrook. Mogelijk dat hier nu iets fout is gegaan met de nieuwe belijning. Ik zag trouwens wel dat er nu een tweede uitvoegstrook naast ligt met ertussen blokmarkering.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 14 okt 2010, 20:35

De nieuwe markering is gelegd voor de spitsstrook. Alleen houdt men in het weefvak de meest rechter strook (die ligt op de plek waar de vluchtstrook lag) nog dicht. De afzetting is met pijlwagen en signalering, en die afzetting begint dus in de verbindingsboog, alwaar de rechter rijstrook afvalt.
Overigens heeft het wegendistrict Amsterdam de heren spitsstrookbouwers verordonneerd om de boog morgen weer 2-strooks open te stellen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 15 okt 2010, 11:45

Wouter N14 schreef:(Is die foto eigenlijk goed?)
SPOILER: TOON

[url=http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/519522/2010/10/14/Rijstrook-A10-dicht-door-verwarrende-belijning.dhtml]www.ad.nl[/url] (14-10-2010) schreef: Rijstrook A10 dicht door verwarrende belijning

AMSTERDAM - Een rijstrook van de A10 naar de A4 bij Amsterdam blijft voorlopig dicht omdat de belijning die Rijkswaterstaat gisternacht heeft aangebracht verwarrend is. De rijstrook werd vanochtend in alle haast afgesloten omdat de belijning volgens Rijkswaterstaat voor gevaarlijke situaties zorgde. De afsluiting zorgde voor flinke files op de A10. De belijning is aangebracht omdat de vluchtstrook in de toekomst een spitsstrook moet worden. "De situatie is nu nog niet zoals die uiteindelijk moet zijn, daardoor bleek het deze ochtend voor de weggebruikers te verwarrend", zegt een woordvoerder. Om de situatie overzichtelijk te houden is een rijstrook afgesloten. Hoe lang dat zo blijft, is niet bekend. "We proberen nu een oplossing te bedenken." Het ziet er naar uit dat de gesloten rijstrook ook in de avondspits voor oponthoud gaat zorgen. (Novum)
Afbeelding
FOTO ANP
Dat lijkt me de A4 in de buurt van het Ringvaartaquaduct.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 15 okt 2010, 14:34

Ze hebben gewoon een willekeurige foto uit het archief gepakt. Dat gebeurt wel vaker.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 okt 2010, 15:59

Klopt het dat het kansloos is om donderdagochtend met de auto vanuit Den Haag naar Haren te rijden, als je daar om 10:30 moet zijn?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 okt 2010, 16:04

Je rijdt redelijk tegen de spits in. Het is autonoom wel een uur of 2,5 rijden. Dat betekent dat je filevrij al zeker om 8.00 uur weg moet. Problematisch lijkt me vooral Gouda - Utrecht en wellicht wat rond Amersfoort (alhoewel de hoofdmoot de andere kant op is). Bij Zwolle is er ook kans op wat file.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 15 okt 2010, 16:04

^^
Kwestie van bijtijds vertrekken lijkt me. Als je genoeg tijd incalculeert om de Randstad te verlaten, bijvoorbeeld bij Almere, moet het daarna niet al te lastig zijn om op te schieten op de A6 en A7. Bij Almere heb je nog het voordeel dat je tegen de spits in rijdt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 okt 2010, 16:24

Met het OV is het 3:20 tot (station) Haren, de auto is onder neutrale omstandigheden 2:17. GMaps geeft die tijd aan voor zowel de A6 als voor de A28, hoewel die laatste 17 km langer is (230 resp. 247 km). Een andere planner zegt 2:14 via de A6. Dat scheelt dus een uur in vergelijking met het OV. De route via de A6 kent volgens mij minder knelpunten (Leiden, Amsterdam, Almere) dan de A28 (Gouda, Utrecht, Amersfoort, Zwolle) maar daar heb ik weinig weet van.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 15 okt 2010, 16:36

Je kan eventueel nog de route A12-A27-A6-e.v. nemen, dan heb je alleen de knelpunten A12 en A27 bij Utrecht. Het is wel 252 km met 2h20 reistijd.
Ik weet niet of knooppunt Joure een knelpunt in de ochtendspits is.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 okt 2010, 19:11

Het is hoe dan ook een flinke reis, en dat alleen voor een praktijkbijeenkomst over shared space. Zeker interessant om dat eens te zijn, maar ik moet er nog even goed over nadenken :)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 15 okt 2010, 19:23

Het gaat om aanstaande donderdag? Het is herfstvakantie dus rustiger dan normaal. De route via Amersfoort, Zwolle is filegevoelig vanwege werkzaamheden bij Amersfoort, Hulshorst, Wezep - Lankhorst, en ten noorden van Assen. Via Amsterdam de gebruikelijke werkzaamheden op de A4 en de werkzaamheden bij Muiden op de A1. Joure is geen probleem, de relatie Emmeloord > Heerenveen is niet filegevoelig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 okt 2010, 19:25

Bij het ecoduct Hulshorst valt het nog mee, richting noorden zijn geen snelheidsbeperkingen of verschoven rijstroken, richting zuiden wel, maar ik heb hier nog niet echt opstoppingen meegemaakt, terwijl ik de afgelopen weken toch wel minimaal 4 keer per week er langs ben gekomen.

MartijnA3
stadsweg

Bericht door MartijnA3 » vr 15 okt 2010, 19:33

Ik zou Zwolle - Lankhorst inderdaad mijden als dit enigszins mogelijk is. Hier is toch wel veel vertraging door de werkzaamheden.

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » vr 15 okt 2010, 19:46

Lekkere spits vanavond, tussen Paalgraven en Heteren was het zo'n beetje langzaamrijdend tot stilstaand verkeer, af en toe eens een klein stukje doorrijden.

Wie heeft het bij de aanleg van Paalgraven trouwens bedacht om dat knooppunt niet volledig te maken, er staat elke dag file op de vluchtstrook, vandaag stond het nog stil bij het 1200 meter bord voor de afrit. Dat hadden ze toch aan kunnen zien komen dat toch veel verkeer die afrit zou willen nemen? :facepalm:

MartijnA3
stadsweg

Bericht door MartijnA3 » vr 15 okt 2010, 19:49

Jeroentedee schreef:Lekkere spits vanavond, tussen Paalgraven en Heteren was het zo'n beetje langzaamrijdend tot stilstaand verkeer, af en toe eens een klein stukje doorrijden.
Spitsstrook Ewijk is in het begin van de avondspits een tijd dichtgeweest vanwege een oliespoor.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 15 okt 2010, 19:52

Chris schreef:Problematisch lijkt me vooral Gouda - Utrecht
Dat stuk valt meestal wel mee. Op sommige plaatsen stokt het even (met name Bodegraven en Woerden), maar op gewone dagen is het niet zo dat je het hele eind echt moet filerijden. Uiteraard kun je niet permanent 120 rijden, maar er zijn meestal wel stukken tussen waar je toch de 100 of meer kunt halen alvorens je weer moet afremmen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 16 okt 2010, 13:45

Jeroentedee schreef:Wie heeft het bij de aanleg van Paalgraven trouwens bedacht om dat knooppunt niet volledig te maken, er staat elke dag file op de vluchtstrook, vandaag stond het nog stil bij het 1200 meter bord voor de afrit. Dat hadden ze toch aan kunnen zien komen dat toch veel verkeer die afrit zou willen nemen? :facepalm:
Dat is gewoon een ordinaire bezuiniging geweest. Zelf had ik daar ook liever een volledig knooppunt gezien, maar aangezien er daar 5 wegen bij elkaar komen is het een vrij dure aangelegenheid. Naar mijn idee gaat dit de komende jaren alleen maar erger worden (hoe erger, hoe beter, want dan wordt er misschien ook eens wat aan gedaan).
Overigens kwam ik daar gisteravond ook langs, de file op de vluchtstrook was rond half 7 al weg, maar de drukte tussen Paalgraven en Ewijk was goed te merken. Ik had gisteren maar eens besloten om vanwege de drukte vanuit Almere via de A6/A27/A2/A59/A50/A73 naar Ewijk te rijden en dat heb ik zonder files kunnen doen en was een kwartier later thuis dan normaal via de route A6/A27/A1/A30/A12/A50/A73.

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » za 16 okt 2010, 14:41

Waarom niet via de A15? Lijkt me nog wat sneller.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 16 okt 2010, 19:01

^^Er is wat filevorming om de A50 op te rijden.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 17 okt 2010, 11:23

kukel360 schreef:Waarom niet via de A15? Lijkt me nog wat sneller.
Afgelopen vrijdag stond er op de A2 al een file om de A15 richting Tiel op te gaan. En volgens mij stond het hele stuk tussen Deil en Tiel ook aardig vast op de A15. Dus dan is het uiteindelijk sneller om door te rijden naar de A59 en dan via Oss te rijden. Het stuk van de A15 naar de A50 staat inderdaad ook regelmatig vast, maar dat was dit keer niet de reden om verder naar het zuiden door te rijden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 17 okt 2010, 14:14

Wat een idioten zijn er toch ook :facepalm: Hopelijk mag hij het zelf ophoesten...
[url=http://www.nu.nl/binnenland/2357933/automobilist-veroorzaakt-ton-schade.html]www.nu.nl[/url] (17-10-2010) schreef: Automobilist veroorzaakt voor ton aan schade

AMSTERDAM - Een 19-jarige automobilist heeft zaterdagnacht voor zeker een ton euro aan schade veroorzaakt toen hij door een afzetting op de A2 reed. De wegwerkers die de jonge automobilist een halt probeerden toe te roepen, werden bedreigd en mishandeld. Dat meldt de politie. De man uit Bunde zat met drie vrienden in de auto. In Elsloo reed hij de A2 richting Maastricht op, negeerde een wegafzetting en reed de brug op. Hierbij reed hij over een rooster dat nog met beton volgestort moest worden. Dit veroorzaakte een schade die meer dan honderdduizend euro bedraagt. Een aantal wegwerkers wilden de man afstoppen en moesten dit bekopen met bedreigingen en klappen. De politie heeft de bestuurder aangehouden. Hij zit vast.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 17 okt 2010, 14:57

Inderdaad, geef zo'n idioot maar jarenlang een flink loonbeslag en een verbod op aftrekposten voor de belastingen, zolang niet alles is terugbetaald.
Plus schadevergoeding naar de wegwerkers uiteraard.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 17 okt 2010, 16:44

En een rijverbod voor het leven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 17 okt 2010, 16:48

^^
Daar zie ik de noodzaak niet van in. Sterker nog: je beperkt dan de mogelijkheden op werk en daarmee de mogelijkheid dat de schade aan aannemer en werknemers ooit kan worden terugbetaald. Bovendien: langer dan 3 maanden een volwassene verplichten om met het OV te gaan, dat is wel een erg onmenselijke straf. :dyn_hyp: ;)