(Weinig) tapers in Zuid-Holland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

RoelZ1
stadsweg

(Weinig) tapers in Zuid-Holland

Bericht door RoelZ1 » do 18 mar 2010, 17:04

Ik had trouwens ingesproken over de nieuwe flessenhals die gecreëerd wordt tussen Plaspoelpolder en Knp. Ypenburg. Daar wordt de hoofdrijbaan afgeknepen om de parallelbaan (eigenlijk alleen de oprit van Plaspoelpolder) met 2 stroken samen te laten komen met de hoofdrijbaan. Het antwoord daarop was: "Invoegende intensiteiten zijn te hoog voor een taper of afknijping". Het lijkt me sterk dat er meer dan 2000 mvt/u invoegen in de spits. Wat zou de echte reden zijn om dit niet aan te pakken?

hoevenpe
expressweg

Re: (Weinig) tapers in Zuid-Holland

Bericht door hoevenpe » do 18 mar 2010, 17:06

^^

Lijkt me persoonlijk een kul argument...
Bij de drukste knooppunten wordt dit overal gedaan, en zou bijv. de A5 vanuit Haarlem die bij de A4 komt minder druk zijn dan de afrit plaspoelpolder?

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » do 18 mar 2010, 17:10

Ja, precies. Al het verkeer op die oprit komt vanuit een 2x2 weg met VRI's. Lijkt me sterk dat die meer verwerkt dan een enkele snelwegstrook.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » do 18 mar 2010, 17:13

Misschien een 'te' cynische gedachte hoor, maar het lijkt er echt op dat 'inspraak' vooral een formaliteit is. Men kijkt echt niet naar de argumenten en is alleen bezig om even iedereen een 'bedankt voor de interesse maar we doen er niets mee' briefje te sturen...

Dit is nou bij uitstek een nuttig punt, en de reactie klink meer als een 'hoe wimpel ik dit af en dan kan ik naar de volgende brief' reactie. Maar hopelijk ben ik gewoon te negatief. Schaf anders deze fases gewoon af, zonde van de tijd en niemand heeft er wat aan... :?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 18 mar 2010, 20:42

In Zuid-Holland hebben ze wat tegen tapers. In Noord-Holland wordt daar bepaald anders over gedacht.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » do 18 mar 2010, 21:04

De oprit Rijswijk Zuid naar de A13/A4 is anders ook een heel korte taper. Dit is bijna een identieke situatie, dus het kan er wel...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 18 mar 2010, 21:27

Andere taper in de buurt is de invoeger van de A4 op de A12 richting Utrecht.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 18 mar 2010, 22:04

Ja, en ik kan er nog wel een paar opnoemen.

Waar het om gaat is dat je in ZH ziet dat er vaker wordt gekozen voor eerst afstrepen en daarna samenvoegen zonder taper. Zoals bijvoorbeeld op de A4 bij Leidschendam. In NH geven we in dergelijke situaties de voorkeur aan getaperd invoegen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 18 mar 2010, 22:10

Ik snap je punt, maar volgens mij wordt er in ZH niet minder getaperd dan in NH. Daarentegen kan ik mij nu niet zo gauw afstreeplocaties bedenken in NH, behalve dan het begin van de A10-west tussen het Coenplein en Coentunnel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 18 mar 2010, 23:32

Oh jawel. Ik denk daarbij zomaar aan de volgende toch wel opvallende locaties:

Bricor bij het Kralingseplein, waar een doorgaande 2-strooks parbaan werd opgeofferd. Echt "handig" bij incidenten op de hoofdbaan :roll:

Of bij Ridderkerk-noord de wijze waarop de flyover vanaf de A15 in noordelijke richting uitvoegt, maar ook invoegt op de Bricor-hoofdrijbaan. Bij rerouting is dat met tapers geen nodeloze bottleneck.

Bij het Vaanplein vanaf de hoge flyover naar de A29. Taper had makkelijk gekund.

A20 bij het Terbregseplein bij de samenvoeging met de A16, waarbij de A20 standaard wordt geknepen. Je kunt ook een taper maken en afhankelijk van het verkeersaanbod in de spits alle stroken open laten, of één strook van de A20 of A16 afkruisen.

(en de A4 bij Leidschendam hadden we al genoemd)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 19 mar 2010, 0:48

Rene schreef:Bricor bij het Kralingseplein, waar een doorgaande 2-strooks parbaan werd opgeofferd. Echt "handig" bij incidenten op de hoofdbaan :roll:
Is daar wel ruimte voor een invoegende taper, zonder ingrijpende aanpassingen aan kunstwerken? Wil trouwens nog wel eens goed vast staan voor die afstreping daar. Maar ja, vanaf het plein zelf komt ook gruwelijk veel verkeer, of je dat allemaal op één rijstrook wil hebben?
Rene schreef:Of bij Ridderkerk-noord de wijze waarop de flyover vanaf de A15 in noordelijke richting uitvoegt, maar ook invoegt op de Bricor-hoofdrijbaan. Bij rerouting is dat met tapers geen nodeloze bottleneck.
Mee eens. Daarnaast moet het verkeer vanuit Ridderkerk zelf ook nog eens op hetzelfde punt invoegen als de afstreping (van 3 naar 1). Geen geweldige situatie daar.
Rene schreef:Bij het Vaanplein vanaf de hoge flyover naar de A29. Taper had makkelijk gekund.
Is/wordt dat niet aangepast met die afritverlenging van afrit Barendrecht?
Rene schreef:A20 bij het Terbregseplein bij de samenvoeging met de A16, waarbij de A20 standaard wordt geknepen. Je kunt ook een taper maken en afhankelijk van het verkeersaanbod in de spits alle stroken open laten, of één strook van de A20 of A16 afkruisen.
Mwah, of je nu door de hond of door de kat gebeten wordt, vastlopen doet het daar toch wel zolang er verderop maar 3 rijstroken liggen. Misschien dat het vrijgeven van de doelgroepenrijstrook wat meer lucht kan bieden?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 19 mar 2010, 8:18

Jeroen schreef:
Rene schreef:Bricor bij het Kralingseplein, waar een doorgaande 2-strooks parbaan werd opgeofferd. Echt "handig" bij incidenten op de hoofdbaan :roll:
Is daar wel ruimte voor een invoegende taper, zonder ingrijpende aanpassingen aan kunstwerken? Wil trouwens nog wel eens goed vast staan voor die afstreping daar. Maar ja, vanaf het plein zelf komt ook gruwelijk veel verkeer, of je dat allemaal op één rijstrook wil hebben?
Zojuist even op GE gekeken. Er is daar m.i. nog net wel ruimte voor een taper tussen de kunstwerken. Dat ene enkelstrooks kunstwerk kun je natuurlijk ook de vluchtstrook benutten. Voordeel is dat je in elk geval kunt spelen. Bij een ongeval op de hoofdrijbaan zal het verschil duidelijk merkbaar zijn voor de prestatie van de ruit.
Jeroen schreef:
Rene schreef:Bij het Vaanplein vanaf de hoge flyover naar de A29. Taper had makkelijk gekund.
Is/wordt dat niet aangepast met die afritverlenging van afrit Barendrecht?
Ja, maar in de tussentijd had er dus makkelijk een taper kunnen hebben liggen. Daar heeft men dus niet voor gekozen.
Jeroen schreef:
Rene schreef:A20 bij het Terbregseplein bij de samenvoeging met de A16, waarbij de A20 standaard wordt geknepen. Je kunt ook een taper maken en afhankelijk van het verkeersaanbod in de spits alle stroken open laten, of één strook van de A20 of A16 afkruisen.
Mwah, of je nu door de hond of door de kat gebeten wordt, vastlopen doet het daar toch wel zolang er verderop maar 3 rijstroken liggen. Misschien dat het vrijgeven van de doelgroepenrijstrook wat meer lucht kan bieden?
Het verschil is dat je kunt spelen. Als het druk is op de A20 (bijvoorbeeld door een rerouting wegens groot ongeval op A12) en het niet te druk is vanaf de A16, kun je door inzet van de verkeerssignalering met prioriteiten schuiven. Dat heet netwerkmanagement - en met tapers kun je wat dat betreft nu eenmaal beter uit de voeten. Inzet van de doelgroepbaan lijkt me zeker geen goede maatregel, want dan moet stroomafwaarts nog meer verkeer invoegen... Als je de afstroom stroomafwaarts wilt verbeteren, kan die doelgroepbaan beter helemaal dicht voor alle verkeer...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 19 mar 2010, 11:11

Rene schreef:Bricor bij het Kralingseplein, waar een doorgaande 2-strooks parbaan werd opgeofferd. Echt "handig" bij incidenten op de hoofdbaan
Wat is Bricor? Het klink als een doe-het-zelf-groothandel...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 19 mar 2010, 11:13

^^
Klinkt als de Spaanse variant van de Ikea. ;)
*11-08-2017 L.M.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 19 mar 2010, 11:34

Brienenoord-corridor. De A16 tussen Terbregseplein en Ridderkerk dus.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 19 mar 2010, 12:36

RoelZ1 schreef:Ik had trouwens ingesproken over de nieuwe flessenhals die gecreëerd wordt tussen Plaspoelpolder en Knp. Ypenburg.
Het is toch al jaren zo dat de afrit met twee banen op de A4 parrallelbaan uitkomt en dat de bestaande parallelbaan 1 rijstrook heeft ? Of bedoel je de invoeger van de parallelbaan op de A4 zelf ?

Er is niet veel verkeer op deze parallelbaan in mijn beleving tussen en op en afritten Plaspoelpolder. Op de laatste zit voornamelijk verkeer uit Den Haag-Zuid (N211) dat naar Delft-oost (via A13) of oud-Rijswijk wil. Anderen zullen vermoed ik de A4 en N470 nemen naar de A13.

Enige nadeel is dat verkeer ex A4 binnen korte afstand 2 stroken moet opschuiven naar de afrit A13, net zoals verkeer vanaf de A13 ook in een paar honderd meter twee stroken moet opschuiven naar de A4.

Met name in de avondspits heeft de 2 strooks toerit vanuit de Plaspoelpolder toch wel een bezetting van 70%, slechts gelimiteerd door de VRI met de Visseringlaan/Patentweg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » za 20 mar 2010, 11:15

^^Ik bedoelde de 'invoeger' van de parallelbaan zelf. Het asymmetrisch weefvak op de parallelbaan zelf functioneert prima. Bij het samenkomen van hoofdrijbaan en parallelbaan gaat het mis. Daar begint het met 3 stroken A4 hoofdrijbaan en 2 stroken A4 parallelbaan. De derde rijstrook van de hoofdrijbaan valt af en het wordt 2-2. Die 4 stroken komen samen, de linker 2 worden de doorgaande A4, de rechter 2 gaan naar de A12).

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 8,,0,10.44
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 08,,0,8.14
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 5,,1,-0.61

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 20 mar 2010, 11:21

Ik vind tapers niet handig - zeker niet die invoegende. Je zal maar net 'ingesloten' zitten tussen 2 voertuigen terwijl jouw rijstrook 100 meter verderop verdwijnt. Een oplossing zoals hierboven (denk aan de Velsertunnel) zou wat dat betreft wel wat helpen qua veiligheid, maar niet zo qua doorstromingen, heb ik het idee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » za 20 mar 2010, 11:25

^^Je moet natuurlijk goed aangeven dat de strook waar je op rijdt een taper is. Op sommige oude plekken wordt dat zelfs aangegeven zo n grote driehoek voor haaientanden.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 20 mar 2010, 11:32

Palance schreef:
Ik vind tapers niet handig - zeker niet die invoegende. Je zal maar net 'ingesloten' zitten tussen 2 voertuigen terwijl jouw rijstrook 100 meter verderop verdwijnt. Een oplossing zoals hierboven (denk aan de Velsertunnel) zou wat dat betreft wel wat helpen qua veiligheid, maar niet zo qua doorstromingen, heb ik het idee.
Bij de meeste tapers heb je nog tijd genoeg om te kunnen anticiperen, zowel vanuit de invoegende als vanuit de hoofdrijbaan. Als het verkeer op de invoegende rijbaan zich kan spreiden over twee rijstroken ipv één heb je veel minder treintjesvorming en zullen de gaten dus ook groter zijn.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 20 mar 2010, 22:57

Tapers zijn vooral moeilijk voor mensen die niet dagelijks in de spits op het wegennet te vinden zijn.
Voor al diegenen die dat laatste wel moeten, is het een zegen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 22 mar 2010, 11:33

Rene schreef:Tapers zijn vooral moeilijk voor mensen die niet dagelijks in de spits op het wegennet te vinden zijn.
Ja. En de Groningers weten zich er bij het knooppunt N7/N46 ook nog geen raad mee...
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 22 mar 2010, 11:47

"Wie binnen dat ok naait wìnd, ja. Goallige barrel!"
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 22 mar 2010, 12:13

^^ Met "barrel" zal je wel "boudel" bedoelen, maar wat is "goallig"? :dontknow:
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 22 mar 2010, 12:19

Barrel is inderdaad boudel, maar dan op z'n Knoals (volgens Wikipedia zijn beide vormen correct Gronings).
Goallig is gallig, oftewel: #%*&#!!!

Ik ken niet anders Gronings dan Veenkoloniaals vanwege mijn schoonfamilie. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon