Mooiste snelwegen van Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door waldo79 » za 10 apr 2010, 23:37

De gemiddelde burger maakt zich niet druk over het nummer van een snelweg. Zou jij ook niet moeten doen :yes:

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Davy » zo 11 apr 2010, 0:17

Snelwegenkenner schreef:Waarom moet dat nou weer? Die afritten afbreken is toch regelrechte kapitaalvernietiging?
dat denk ik er ook van.
die weg ligt er nu, laat het toch gewoon zo!
soms snap ik echt het Nederlands beleid niet... zoals met dat knooppunt in Limburg thv Heerlen (Bocholtz??): een knooppunt gewoon degraderen naar een afrit met VRI's. ik zie er echt het nut niet van in... komt dit dan allemaal door dat DV-gedoe?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Kaaiman » zo 11 apr 2010, 0:28

SnarfFlevoland schreef:Heel erg jammer dat deze snelweg is gedegradeerd
Dat vind ik nog wel redelijk terecht.
SnarfFlevoland schreef:en er een gelijkvloerse kruising is in geplaatst.
Dat is natuurlijk enorm zonde voor de doorstroming, het milieu en de verkeersveiligheid.
SnarfFlevoland schreef:Degraderen zou per wet verboden moeten worden! :evil:
Niet mee eens. Onnodig of problematisch degraderen wel, want veel degradaties vinden tegenwoordig plaats zonder dat er een goed alternatief voor én aanwonenden én doorgaand verkeer is gecreëerd.
daviedoff schreef:zoals met dat knooppunt in Limburg thv Heerlen (Bocholtz??): een knooppunt gewoon degraderen naar een afrit met VRI's. ik zie er echt het nut niet van in...
Dat was om de onderhoudskosten te beperken. Ik vraag me dan toch echt af of een klaverblad door de jaren heen meer kost aan beheer en onderhoud dan een VRI-installatie. Nu ik zo op Gmaps kijk, valt me ook een nieuwe aansluiting op in de N281, net boven het voormalige knooppunt. Als ik het op deze manier bekijk, is die aansluiting eigenlijk de reden geweest van degradatie...
daviedoff schreef:komt dit dan allemaal door dat DV-gedoe?
Ja en nee. Ja, omdat bij een zeer stringente naleving van de DV-principes/criteria het gros van het wegennet niet voldoet aan de eisen voor verkeersaders (SW en GOW). Nee, omdat wegbeheerders en beleidsmakers de vrijheid hebben die stringente naleving zelf te bepalen. Een doorgaande weg met erfaansluitingen hoeft geen ETW te worden, want als je de definities van een GOW minder streng opvat, kan het prima een GOW worden. Nu is er natuulijk wel een vaag punt waarop er echt teveel erfaansluitingen zijn, maar dan kun je er nog voor kiezen om de weg als tijdelijke maatregel GOW te laten zijn, in afwachting van een parallelweg of een nieuw tracé, desnoods met een snelheidsbeperking op een bepaald gevraalijk traject.

Maar die discussie hoort eigenlijk hier thuis.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door nederland24 » zo 11 apr 2010, 0:38

Snelwegenkenner schreef:Waarom vind je de omgeving minder. Te veel industrie? Of vind je het niet leuk dat je dwars door de stad van Maastricht moet?

Persoonlijk vind ik dat de mooiste snelweg van Nederland. Het is een erg afwisselende snelweg en een erg on-Nederlands landschap.
Met de A1 door de Veluwe als goede tweede. :)
Ik heb het puur over het stukje vlak voor Maastricht. Het is inderdaad erg on-Nederlands, maar de bebouwing er langs vind ik gewoon niet echt mooi. Als het nou bijvoorbeeld een prachtig bosrijkgebied zou zijn geweest of een mooi leeg gebied, waarbij je gigantisch ver kan kijken, zou hij bij wel op 1 staan, maar nu niet. Je kan simpelweg niet ver genoeg kijken, wat best wel jammer is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 apr 2010, 2:27

SnarfFlevoland schreef:Voor ons land vind ik sowieso dat snelwegen met drie nummers helemaal niet nodig is. Verder is het ook nog eens onoverzichtelijk voor onbekenden. Daarnaast hebben we in Nederland al een slecht nummer systeem. Ik snap er helemaal niets van, terwijl ik het systeem in Duitsland en zelfs in Zwitserland al begrijp. Voor mijn gevoel delen we in Nederland gewoon random een nummer aan een snelweg uit die nog in de pot zit...
Waar haal je dat nou weer vandaan? Nederland heeft een geïntegreerd nummersysteem van routes die elk een nummer dragen, en dus wordt de A2 in Maastricht onderbroken door de N2, en niet zoals in Duitsland waar de A96 door de B18 wordt onderbroken. Daarnaast is de onderverdeling in wegnummers grofweg in regio's. Wegnummers in de 200-serie hoef je in ieder geval niet in Noord- en Oost-Nederland te zoeken. Op internet circuleren genoeg artikelen over het systeem, vooral op pagina's van medeforummers.
Degraderen zou per wet verboden moeten worden! :evil:
Rijksweg 2 in Eindhoven, de Zijtak Strijp, was rijksweg en autosnelweg maar is gedegradeerd. Een prachtig stukje weg was dat, met ouderwetsche betonplaten. Dat stukje weg had een rijksmonumentenstatus moeten krijgen. :evil:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door SnarfFlevoland » zo 11 apr 2010, 9:11

Coen Tunnel schreef:Rijksweg 2 in Eindhoven, de Zijtak Strijp, was rijksweg en autosnelweg maar is gedegradeerd. Een prachtig stukje weg was dat, met ouderwetsche betonplaten. Dat stukje weg had een rijksmonumentenstatus moeten krijgen.
Was die zijtak niet overgedragen aan de gemeente Eindhoven? :roll: Anyway, ouderwetse snelwegen mogen van mij ook best rijksmonumentenstatus krijgen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Willem » zo 11 apr 2010, 20:06

daviedoff schreef:zoals met dat knooppunt in Limburg thv Heerlen (Bocholtz??): een knooppunt gewoon degraderen naar een afrit met VRI's. ik zie er echt het nut niet van in...
Dat had, naast de onderhoudskosten, toch ook ermee te maken dat de gemeente extra ruimte voor een industrieterrein wilde hebben?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 apr 2010, 21:04

Ja, er zijn twee viaducten opgeblazen en er kwam extra ruimte vrij voor het grensoverschrijdende bedrijventerrein Avantis. KP Bocholtz was voorbereid op een aansluiting van de A78, maar die is er nooit gekomen, vandaar dat het knooppunt feitelijk veel te ruim was opgezet voor de verkeersstromen die veel minder waren dan voorzien.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door nederland24 » zo 11 apr 2010, 21:44

Ga we nu niet heel erg :offtopic:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Via » di 20 apr 2010, 12:02

Snelwegenkenner schreef:En de N262. :D
Prachtige weg. Het is rustig, er is nog een betonnen weg, het is landelijk en je hebt nog lijnverlichting op het eind. Het zijn de laatste loodjes Nederland. Alleen jammer dat het zo kort is.
Geniet er nog maar even van zolang het kan: http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers ... ndaal.aspx

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Snelwegenkenner » di 20 apr 2010, 13:53

:wall: :wall: :wall:

Wat een rotnieuws. Nu zijn ze in Roosendaal ook al ouderwetse straten aan het vervangen naar de duurzaam veilig methode. :cry:
En is Roosendaal niet anders meer dan andere Nederlandse steden. :booooos: :down: :feestjenee: Ook wordt dat weer een stukje lijnverlichting verwijderd. :kwaad:

Als ze die weg ongelijkvloers willen maken i.p.v rotondes, had het anders geweest.

Voor mij zijn er twee opties:
1. Of de weg geheel ongelijkvloers maken en een asfaltweg. Indien mensen het belangrijk vinden dat de weg opgeknapt moet worden en er geld voor over is.
2. De weg zo laten als men wilt bezuinigen of het geld er niet voor heeft.

Niet zo'n halfslachtige oplossing als rotondes en downgrading. :evil:
De nationale kippencultuur komt weer eens bovendrijven ook in Brabant dus. :neenee:

Nu weer terug ontopic. :|

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Dexy » zo 27 jun 2010, 0:04

Hier mijn top-10-lijstje van de snelwegen die ik het mooist vind (zowel snelwegen door stedelijke gebieden als snelwegen door minder dichtbevolkte gebieden):

1. A2 voor afrit 51 richting Maastricht (mooi uitzicht over het heuvellandschap)
2. A73 bij Tegelen (beboste heuvels)
3. A9 Velsen - Rottepolderplein (polders met, in de verte, heuvelachtig duinlandschap)
4. A13/A20 Luchthaven Rotterdam - Terbregseplein (een opvallend dichtbebouwd gebied, snelweg doet me vanwege de geringe breedte denken aan een stadsautoweg)
5. A44 Burgerveen - Wassenaar (supersmal traject voor een autosnelweg)
6. A50 Grijsoord - Valburg (eerste stuk een licht glooiend en dichtbebost landschap, daarna open polderlandschap)
7. A30 (dunbevolkt, groen gebied)
8. A7 Afsluitdijk
9. A12 Utrechtsebaan (zeer dichtbebouwd, A12 is ter plekke autoweg)
10. A2 Maastricht - Eijsden (heuvellandschap)

Over het algemeen houd ik wel van snelwegen die door een bebost, heuvelachtig landschap lopen.

BJB
woonerf
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 18:34

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door BJB » zo 27 jun 2010, 22:56

Mijn top 3:

1. Van Brienenoordbrug - A16, met stip bovenaan en dat terwijl ik persoonlijk meer heb met Amsterdam.
2. A348
3. Utrechtse baan - A12

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door nederland24 » za 13 nov 2010, 18:36

Gisteren ben ik over de A32 geweest en opzich is het buiten de bebouwing om een hele mooie snelweg. Vooral in de buurt van Steenwijk met aan de westkant de heuveltjes doen heel erg on-Nederlands aan.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Ds79m » za 13 nov 2010, 19:04

Ja, van die on-Nederlandse situaties hebben vaak wel iets bijzonders. Op de A58 (Vlissingen-Roosendaal) heb je op een gegeven moment ook zo'n punt, waarop je het vlakke Zeeuwse landschap verlaat en je de plaats Woensdrecht op een kleine heuvel ziet liggen, wat eerder Bourgondisch aandoet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Coen Tunnel » za 13 nov 2010, 23:37

Inderdaad, de heuvels op de A58 bij Woensdrecht verwacht je daar niet. Evenmin overigens het glooiende landschap op de A32 bij Steenwijk - men heeft toch vaak het idee dat Noord-Nederland alleen maar compleet vlak is.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Snelwegenkenner » zo 14 nov 2010, 18:50

Die heuvels beginnen al eerder. Bij het bos glooit de weg ook een beetje. :)
In combinatie met die bossen blijft een leuk stukje snelweg.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Willem » zo 14 nov 2010, 20:16

Coen Tunnel schreef: men heeft toch vaak het idee dat Noord-Nederland alleen maar compleet vlak is.
En open. De bossen op de A28 bij Spier verwacht je net zo goed niet.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door captain007 » zo 14 nov 2010, 21:09

Mooiste stukken autosnelweg vind ik:
- A12 bij Veenendaal (daar ligt een heuvel naast de autosnelweg welke erg buitenlands aandoet).
- A50 bij thv Waterberg. Komende vanuit Apeldoorn loopt de weg naar beneden en zie je in de verte de heuvels rondom Arnhem liggen.
- A79 doet ook zeer buitenlands aan door hoogteverschillen
- A73-zuid Her en der mooie doorkijkjes naar het duitse heuvellandschap
- rw783 mooie skyline als je Nijmegen binnenrijdt met op de achtergrond de heuvels.
Laatst gewijzigd door captain007 op zo 14 nov 2010, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Wouter N14 » zo 14 nov 2010, 21:12

A783? :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door captain007 » zo 14 nov 2010, 21:14

Wouter N14 schreef:A783? :dontknow:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_783
Dat is de inprikker vanaf de A73 als je bij Neerbosch doorrijdt ipv afslaat richting het zuiden. Staat overigens niet zo op de borden, maar klinkt natuurlijk wel leuk om dat nummer te gebruiken :D.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Wouter N14 » zo 14 nov 2010, 21:21

^^ Dan zou je moeten spreken van rw783. Ook omdat die weg maar gedeeltelijk autosnelwegstatus heeft.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door boe! » zo 14 nov 2010, 21:23

captain007 schreef:- A12 bij Veenendaal (daar ligt een heuvel naast de autosnelweg welke erg buitenlands aandoet).
Dat is de Emminkhuizerberg.
geosites schreef: De Emminkhuizerberg is een door landijs opgestuwde heuvel, die geisoleerd in het landschap ligt. In tegenstelling tot de meeste stuwwalheuvels in Midden-Nederland behoort deze niet tot grote stuwwalcomplexen zoals de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe, maar ligt deze afgezonderd van andere stuwwallen in de Gelderse Vallei. Deze heuvel is ongeveer 150.000 jaar geleden gevormd, tegelijk met de andere stuwwallen in Midden-Nederland. Dit is dus tijdens de laatste ijstijd in het Saalien. De Emminkhuizerberg is opgebouwd uit rivierzanden, die voor de laatste ijstijd waren afgezet en door het landijs zijn opgestuwd.

Midden in het dekzandgebied valt deze heuvel op door zijn specifieke vorm, die afwijkt van de vormen van het dekzandgebied in de directe omgeving. De heuvel is dan ook door landijs opgestuwd, terwijl het omringende landschap is gevormd door de wind. Hierdoor bereikt deze heuvel een veel grotere hoogte dan in de omgeving het geval is. De top van de heuvel ligt ongeveer 21,6 meter boven NAP, terwijl de omgeving op zo'n 6 tot 7 meter boven NAP ligt. Dit betekent dat deze stuwwalheuvel ongeveer 15 meter boven het oppervlak uitsteekt. Aangezien de Gelderse Vallei in vroegere eeuwen een vrij moerassig gebied was, vormde de hoger gelegen Emminkhuizerberg een aantrekkelijk gebied voor de landbouw. Er is aan de dikke zwarte bovenste laag van de bodem te zien dat de Emminkhuizerberg al eeuwenlang als landbouwgebied in gebruik is geweest. Door het relatief open karakter van de Emminkhuizerberg (de meeste andere stuwwallen zijn begroeid met bos) is het relief van deze stuwwal goed te zien.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door jan » zo 14 nov 2010, 21:43

Die heuvel doet -in de verder vlakke omgeving- zelfs een beetje onnatuurlijk aan. Het is zelfs zo erg dat ik laatst met iemand in de auto zat die dacht dat de Emminkhuizerberg een voormalige stortplaats was. :lol:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 16 nov 2010, 9:57

Dit past hier wel.
[url=http://www.verkeersnet.nl/4092/automobilist-wil-door-het-bos-rijden/]www.verkeersnet.nl[/url] (11-11-2010) schreef: Automobilist wil door het bos rijden

De mate waarin mensen de omgeving van de infrastructuur waarderen, verschilt per gebruikersgroep. Bewoners, recreanten en treinreizigers zijn het meest tevreden met de omgeving van infrastructuur. Werkenden en automobilisten minder. De aanwezigheid van groen leidt bij alle groepen tot een hogere waardering. Het gaat daarbij niet zozeer om de hoeveelheid groen als wel om de kwaliteit van dit groen. Dat blijkt uit een onderzoek (pdf) van het Planbureau voor de Leefomgeving naar de vraag is hoe burgers de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving van de infrastructuur beoordelen.
De studie gaat specifiek in op de aspecten die van invloed zijn op de waardering van de omgeving rond nationale snelwegen. Daarnaast is onderzocht welke sociale en fysieke kenmerken een rol spelen in de beoordeling en hoe de waardering verschilt tussen verschillende groepen burgers. Als onderzoeksgebied is het tracé van de A12 gekozen, omdat het ontwerp van deze snelweg en zijn omgeving integraal wordt aangepast. De omgeving van het tracé kent bovendien verschillende soorten landschappen: bos, weide, mozaïek (mix) en stedelijke landschappen.
Voor alle gebruikersgroepen geldt dat de aantrekkelijkheid van de omgeving in grote mate samenhangt met de aanwezigheid van bos. Dat blijkt uit de beoordeling van de verschillende regio’s. Zo geven alle gebruikersgroepen de omgeving van de A12 in het westen van Nederland gemiddeld een lagere waardering dan die ten oosten van Utrecht. Stedelijke gebieden krijgen een lagere waardering dan de meer landelijke gebieden, en de waardering voor overgangsgebieden zit hier tussenin. Ook binnen de landelijke gebieden worden gebieden anders gewaardeerd. Zo krijgen de gebieden in een bosrijke omgeving een hogere waardering dan de gebieden in bijvoorbeeld het Groene Hart.
Niet alleen de aanwezigheid van bos, ook ‘ander groen’ draagt bij aan de waardering van de omgeving. Het is vooral de hoeveelheid ervaren groen in de omgeving, en niet de objectief gemeten hoeveelheid groen, die de verschillen verklaart in de mate waarin gebruikers de snelwegomgeving waarderen; dit geldt voor alle groepen. Groene geluidsschermen worden bijvoorbeeld aantrekkelijker gevonden dan andere geluidsschermen. Ook bedrijventerreinen die groen ogen, worden door automobilisten en de mensen die er werken aantrekkelijker gevonden dan minder groene bedrijventerreinen. Hetzelfde geldt voor de woonomgeving: hoe groener bewoners de omgeving ervaren, hoe aantrekkelijker zij deze vinden.
Hieruit blijkt dat in het ruimtelijk beleid vooral aandacht moet zijn voor de kwaliteit van het groen. Vooral de strategische aanleg van groen, en niet zozeer de aanleg van extra groen, is van invloed op de mate waarin gebruikers de (omgeving van) infrastructuur als aantrekkelijk ervaren. Daarnaast spelen aspecten als zichtbaarheid en uitstraling een rol. Ook een goed ontwerp van gebouwen en gebieden en de aankleding van gebieden zijn van belang voor een hogere waardering van de snelwegomgeving.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Snelwegenkenner » di 16 nov 2010, 12:11

Een bomenrij langs de snelweg plaatsen helpt. ook voor de geluidsoverlast. :!:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Palance » di 16 nov 2010, 18:15

Wouter N14 schreef:Dit past hier wel.
Met deze kop dacht ik even dat het weer zo'n bericht was over iemand die zijn navigatiesysteem wat te letterlijk volgde :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Willem » di 16 nov 2010, 20:32

Misschien dat Rijkswaterstaat wat vaker de illusie van een bos kan wekken door wat meer bomen in de middenberm (zoals bij 's-Hertogenbosch) of langs de zijkant van de weg te planten. Bovendien zuiveren die bomen weer een deel van de uitlaatgassen van het verkeer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door boe! » di 16 nov 2010, 20:34

Of gewoon alle gebouwen langs de snelweg groen verven.

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door kukel360 » do 18 nov 2010, 15:55

Lekker de middenberm laten verwilderen tot 2 meter hoogte, vind dat wel handig en mooi. Houd ook de verlichting van tegenliggers tegen.

Dit effect: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 47,,0,5.08

Plaats reactie