Nieuw controlesysteem bij de grens

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door GrandmasterE » zo 01 mei 2011, 3:03

Ik zag gisteren dat men afgelopen week een nieuw portaal heeft geplaatst op de A67, slechts enkele meters voor de grens, op een verder portaalloze A67 Grens - Eindhoven. Het portaal overspant beide rijbanen, en bevat camera-apparatuur voor beide rijbanen; zowel inkomend en uitgaand verkeer wordt dus (op een gegeven moment) gecontroleerd. Het portaal bevat één camera per rijstrook en vluchtstrook, met een totaal van zes camera's; ik kon overigens geen andere apparatuur ontdekken. Ik vraag me af of dit ANPR -camera's zijn, of dat dit gewoon 'live' verkeerscamera's zijn. Zoals velen van jullie wellicht weten heeft zich bij oprit Eersel een schietpartij plaatsgevonden tussen de Belgische politie en ladingdieven; misschien is dit systeem dus een middel om criminelen te signaleren. Heeft één van jullie meer informatie over dit systeem, of heeft iemand dit systeem ook bij andere grensovergangen gezien?
Ik bedenk me net dat dit ook een statistisch systeem kan zijn, ten behoeve van het Sneller&Beter programma over de A67.

Hieronder een foto van Daviedoff, van een week geleden. Helaas is het portaal nog niet geplaatst, maar er zijn wel voorbereidende werkzaamheden verricht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Rene » zo 01 mei 2011, 9:42

Staat het portaal aan de Nederlandse of aan de Belgische kant van de grens ?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Snelwegfreak » zo 01 mei 2011, 10:19

Ja, dat wilde ik ook vragen: is het een Belgisch of een Nederlands portaal?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Giuseppe » zo 01 mei 2011, 11:19

Een dergelijk portaal staat ook al een aantal weken op de A2 in Eijsden op Nederlands Grondgebied. Het heeft iets weg van de Duitse tolportalen. Maar ik vind het een behoorlijke inbreuk op de privacy dat ik nu waarschijnlijk iedere keer als ik de grens overga geregistreerd wordt (En dat doe ik nogal vaak).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Seat Ibiza » zo 01 mei 2011, 11:19

Op de A2 bij Eijsden is ook zo'n constructie geplaatst. Daar staat deze ruim op Nederlands grondgebied.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door kingpin1966 » zo 01 mei 2011, 12:04

^^
Zolang er geen foto van het portaal beschikbaar is blijft het toch speculeren.

@Guiseppe

Zag het er zo uit?
Afbeelding

Dit is een Duitse "maut" poort.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door nederland24 » zo 01 mei 2011, 12:51

Giuseppe schreef:Een dergelijk portaal staat ook al een aantal weken op de A2 in Eijsden op Nederlands Grondgebied. Het heeft iets weg van de Duitse tolportalen. Maar ik vind het een behoorlijke inbreuk op de privacy dat ik nu waarschijnlijk iedere keer als ik de grens overga geregistreerd wordt (En dat doe ik nogal vaak).
Heb je iets te verbergen in de auto? Zolang ze alleen de kenteken registreren plus de inzittenden, heb ik er geen problemen mee. Misschien kunnen ze daarmee ook gelijk een digitaal tolsysteem invoeren voor de buitenlanders. Scheelt ons weer wegenbelasting en BPM. De buitenlanders maken immers ook gebruik van onze wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Chris » zo 01 mei 2011, 12:56

nederland24 schreef:Misschien kunnen ze daarmee ook gelijk een digitaal tolsysteem invoeren voor de buitenlanders. Scheelt ons weer wegenbelasting en BPM. De buitenlanders maken immers ook gebruik van onze wegen.
Populistische flauwekul. Buitenlandse voertuigen maken nog geen 3% van alle voertuigkilometers uit in Nederland. Nederlanders rijden 6 keer zoveel kilometers in het buitenland dan buitenlanders (inclusief vrachtverkeer) in Nederland rijden. Een groot deel van de buitenlandse kilometers in Nederland is vrachtverkeer, wat dus in Nederland wél wegenbelasting betaald. Het betollen van dat beetje overige buitenlandse verkeer levert heel weinig op. Net zoals het Belgische vignet voor buitenlanders waar ze meteen in gouden bergen geloven.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Tachi » zo 01 mei 2011, 13:01

nederland24 schreef:Heb je iets te verbergen in de auto?
Dat is wel een kulargument natuurlijk. Maar inbreuk op je privacy is natuurlijk ook overdreven. Dat er bijgehouden wordt of je een land in en uit gaat is de normaalste zaak van de wereld buiten de EU.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Rene » zo 01 mei 2011, 13:06

Chris schreef:
nederland24 schreef:Misschien kunnen ze daarmee ook gelijk een digitaal tolsysteem invoeren voor de buitenlanders. Scheelt ons weer wegenbelasting en BPM. De buitenlanders maken immers ook gebruik van onze wegen.
Populistische flauwekul.
Inderdaad, gezwam van de bovenste plank - om de al door jou aangegeven redenen. Het levert alleen maar narigheid op voor de gewone weggebruikers die een keertje op vakantie gaan, en vrijwel geen geld. Nog afgezien van het feit dat het waanzin is om buitenlandse personenautobestuurders te laten betalen voor voor de nihilistische belasting die zij hebben op het wegennet... :roll: :nothanks:

Dat men aan de grenzen beter wil controleren welk verkeer Nederland in en uit gaat, daar heb ik geen moeite mee. Wel vraag ik me af in hoeverre degenen die wèl wat te verbergen hebben niet simpelweg een van de vele honderden grensovergangen in het OWN zullen gaan nemen...

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door kingpin1966 » zo 01 mei 2011, 13:08

^^
Al heb ik wel de indruk dat sinds het ontbreken van de ouderwetse slagboom en de "man met de pet" bij de grens er steeds meer "rotzooi" het land binnenkomt wat blijkbaar niet te controleren valt.
Het feit dat je bij de grenzen niet echt meer "gecontroleerd" wordt (kofferbak open, je kent dat wel) zorgt er wel voor dat je redelijk onbespied bepaalde onfrisse zaken het land in kunt smokkelen zonder betrapt te worden.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Rene » zo 01 mei 2011, 13:25

Ik ben eens wezen googelen, maar je komt vrijwel geen info tegen over deze portalen.

Enkel een site van zeer bedenkelijk allooi komt in de buurt, meldt ook een NOS-hotlink als bron, alleen die hotlink is helaas niet meer beschikbaar.

In het kort: Een oud nieuwsbericht uit februari 2008 heeft het erover dat toenmalig minister Ter Horst zo'n 900.000 euro beschikbaar stelde voor de aanpak van drugsrunners in Zuid-Limburg. Ter Horst zegde het geld toe bij een bezoek aan een controle van de Belgische en Nederlandse politie op de snelweg A2 bij Eijsden. Het geld was bedoeld voor onder meer de aanschaf van camera's met automatische nummerplaatherkenning en de inzet van extra rechercheurs. Verder moet er met het geld een meldpunt voor verdachte zaken worden opgezet.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door GrandmasterE » zo 01 mei 2011, 15:12

Rene schreef:Staat het portaal aan de Nederlandse of aan de Belgische kant van de grens ?
Het portaal staat op Nederlands grondgebied. Het betreft een standaard Nederlands vakwerkportaal, normaal gebruikt voor het ophangen van bewegwijzering. Het zou ook kunnen dat het een type 'signalering'-portaal betreft, maar volgens mij was deze toch wat groter; type 'bewegwijzering' dus.
Giuseppe schreef:Een dergelijk portaal staat ook al een aantal weken op de A2 in Eijsden op Nederlands Grondgebied. Het heeft iets weg van de Duitse tolportalen. Maar ik vind het een behoorlijke inbreuk op de privacy dat ik nu waarschijnlijk iedere keer als ik de grens overga geregistreerd wordt (En dat doe ik nogal vaak).
Dan heeft het dus niets met het S&B-progamma van de A67 te maken.
kingpin1966 schreef:^^
Zolang er geen foto van het portaal beschikbaar is blijft het toch speculeren.

@Guiseppe

Zag het er zo uit?
Afbeelding

Dit is een Duitse "maut" poort.
Bij de A67 (Belgische grens) hangt er veel minder apparatuur in. Er hangen (nu) alleen maar langwerpige cilindervormige camera's in; zes camera's in totaal. Voor de duidelijkheid, zowel inkomend als uitrijdend verkeer wordt geregistreerd.
Rene schreef:Ik ben eens wezen googelen, maar je komt vrijwel geen info tegen over deze portalen.
Ik heb gekeken in lokale en regionale bronnen, maar daar is ook niets te vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Chris » zo 01 mei 2011, 15:21

Is het geen reistijdmeting? Bij knooppunt Lankhorst hingen/hangen ook een aantal van die cylindervormige camera's.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door GrandmasterE » zo 01 mei 2011, 15:33

^^ Zou kunnen natuurlijk, maar ze lijken wel bij de grens te 'horen', voor mijn gevoel. Het portaal staat binnen 50 meter van de grens, en ik heb op de rest van mijn route in Nederland geen camera's meer gezien; behoudens de beweegbare verkeercamera's. Op de A2 bij Eijsden lijkt hetzelfde aan de hand te zijn.
Laatst gewijzigd door GrandmasterE op zo 01 mei 2011, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Attietattie » zo 01 mei 2011, 15:41

Zijn in ieder geval geen camera's voor de verkeerscentrale. Die heeft niks aan 6 stuks naast elkaar.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Palance » zo 01 mei 2011, 19:54

kingpin1966 schreef: Het feit dat je bij de grenzen niet echt meer "gecontroleerd" wordt (kofferbak open, je kent dat wel) zorgt er wel voor dat je redelijk onbespied bepaalde onfrisse zaken het land in kunt smokkelen zonder betrapt te worden.
Een kwestie van keuzes: Natuurlijk kun je allerlei OWN-grenzen dichtgooien en verkeer via een paar gecontoleerde grenzen laten gaan. Maar denk, mede gelet op de hoeveelheid vrachtverkeer met Oost-Europa (iets dat in het pre-Schengentijdperk er nog niet was), eens aan de enorme opstoppingen die het voor de grensovergangen gaat geven, tezamen met dagjesmensen en het forenzenverkeer dat in bepaalde regio's bestaat).
Ik moet er niet aan denken om bij een dagje Antwerpen een uur voor een controle te moeten wachten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Chris » zo 01 mei 2011, 20:01

Grenscontroles zijn niet realistisch. Enorme grenscomplexen zouden aangelegd moeten worden voor permanente controles. Bijvoorbeeld als je het over strenge controles hebt, Hong Kong - Shenzhen is een grensovergang met 30 rijstroken per richting en de capaciteit daarvan is slechts 50 000 voertuigen. Zelfs bij relatief lichte grenscontroles zouden onze grensfaciliteiten gigantisch uitgebreid moeten worden. Aan de Zwitserse grens komen bijvoorbeeld regelmatig LKW-staus voor.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Willem » zo 01 mei 2011, 20:33

Aan de andere kant zal op het moment dat er structureel grenscontroles worden ingevoerd het grensoverschrijdende verkeer flink afnemen. Mensen en bedrijven raken dan weer meer georienteerd op het eigen land.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Palance » zo 01 mei 2011, 20:35

De vraag is of je dat wilt bereiken. Ik denk zelf van niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Giuseppe » zo 01 mei 2011, 20:56

GrandmasterE schreef:Bij de A67 (Belgische grens) hangt er veel minder apparatuur in. Er hangen (nu) alleen maar langwerpige cilindervormige camera's in; zes camera's in totaal. Voor de duidelijkheid, zowel inkomend als uitrijdend verkeer wordt geregistreerd.
Hmm in mijn gedachte hangt er toch veel minder apparatuur in de Duitse portalen, in Eijsden zijn het inderdaad ook 6 cilindervormige camera's. Het is trouwens niet dat ik iets te verbergen heb, maar ik wordt zo moe van die schijnveiligheid die op deze manier wordt bereikt. Maja misschien is het ook maar iets van de belastingdienst om de bijtelling te controleren :lol:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Pino » zo 01 mei 2011, 21:21

Uiteindelijk wordt er op grensovergangen altijd naar je gekeken. Vroeger door petten, tegenwoordig met camera-systemen. De doorstroming op de snelweg-grensovergangen is op deze manier hoe dan ook een stuk beter geworden, en ik vermoed ook dat de nieuwe methode de politie en douane in staat stelt om op een gerichtere wijze te controleren. Namelijk door verdacht uitziende weggebruikers te observeren en dan aan de kant te zetten. Ik wil aannemen dat je dat efficiënter kunt doen met een camerasysteem dan met een pet.

Of dat systeem dan smokkel voorkomt? Waarschijnlijk glipt er nog heel veel door de mazen heen, zoals je sowieso van veel smokkelwaar richting Nederland kunt zeggen dat het al de nodige grenzen (met lichte bewaking à la EU-binnengrens of met zwaardere controles) is gepasseerd. Kofferbak openmaken is in die zin ook maar een beperkte remedie. Een beetje smokkelaar zorgt dat zijn waar niet direct ontmaskerd wordt zodra je een kofferbak of laadruim openmaakt. Met strenger controleren pak je hoogstens kruimeldieven en vuurwerkkopers. Of je daarvoor zo'n logistiek moeilijk en doorstroming-beperkend circus wilt opzetten? Ik zou zeggen van niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Vinny » ma 02 mei 2011, 15:18

Het hangt een beetje van de omstandigheden af. Als er weer een bootlading vol Tunesiers aanspoelt dan zijn de autoriteiten in staat om gewoon een TGV terug naar "huis" te sturen... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door GrandmasterE » do 05 mei 2011, 2:58

Nu heb ik wel een (betrouwbaar) artikel gevonden:
Ad.nl schreef:Camera scant kenteken bij grens
DEN HAAG - Langs bijna alle grensovergangen komen cameras waarmee de marechaussee automobilisten met openstaande boetes of gevangenisstraffen gaat opsporen.
Het systeem is daarnaast bedoeld om criminelen die vanuit het buitenland komen met gerichte controles te pakken.

De apparatuur is tussen 2005 en 2006 met succes getest bij de grensovergang Hazeldonk. Bij de andere doorgangen richting Duitsland en België zullen de cameras volgens de marechaussee in 2011 actief zijn.
De kentekenscanners zijn gekoppeld aan verschillende grote databanken met daarin de kentekens van gestolen autos en nummerborden van wagens waarin voortvluchtige criminelen en illegale vreemdelingen rijden. Wanneer de computer ziet dat er iets mis is met een passerend voertuig, krijgt de marechaussee een digitaal seintje en kan een motoragent de auto langs de kant van de weg zetten.

Daarnaast krijgt de militaire politie in beeld wie er eigenlijk de grens passeert en uit welke landen de autos komen.
Op basis van deze data kan de marechaussee gerichter opsporen. Wanneer bijvoorbeeld op bepaalde momenten opvallend veel Oost-Europese autos passeren, kan dit volgens de Kmar aanleiding vormen om een speciale controle op mensenhandel te houden.

Het cameratoezicht wordt volcontinue. De marechaussee kan niet achter alle cameraportalen motorrijders neerzetten. Door op verschillende momenten en plekken te staan, garandeert de opsporingsdienst dat mensen niet met een sluiproute aan de controle kunnen ontkomen.

De computer herkent nummerborden uit 25 landen. Vooralsnog kan het achterliggende systeem alleen van Nederlandse autos zien of ze een bestuurder hebben die iets op zijn kerfstok heeft. In de toekomst verwacht de Kmar ook de doopceel van buitenlandse autos te kunnen lichten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Palance » do 05 mei 2011, 6:48

En als een crimineel nu met iemand meerijdt en dus zelf niet achter het stuur zit?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Coen Tunnel » do 05 mei 2011, 9:58

En wat als die openstaande boete eentje is voor een snelheidsovertreding van 5 of 10 km/u? Ik kan me niet voorstellen dat de marechaussee je dan aan de kant gaat zetten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Snelwegfreak » do 05 mei 2011, 11:32

Als er voor de rest niks anders bijzonders langsrijdt? Jawel hoor...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Palance » do 05 mei 2011, 11:57

Als die boete nooit betaald is, is het, na een vonnis, normaal dat iemand gesignaleerd staat. Dus ook voor een snelheidsovertreding.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Feder » di 10 mei 2011, 10:09

Een slimme crimineel heeft natuurlijk een setje 'reservekentekenplaten' bij zich, bij voorkeur vers gestolen van een andere auto. Die kentekenplaten plaatst hij vlak voor de grens op de gestolen/verdachte auto, waardoor het originele kenteken van het gestolen voertuig niet zichtbaar is voor het voertuigenscanapparaat. Ook belangrijk: laat een handlanger 5 minuten eerder de grens over gaan, om te verkennen of de situatie 'veilig' is. Ziet de handlanger geen (mobiele) grenscontrole dan kan het transport ongehinderd doorgaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuw controlesysteem bij de grens

Bericht door Vinny » di 10 mei 2011, 10:18

Zoiets heet nu 'kat en muis' :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie