Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » do 19 jul 2018, 14:42

Chris schreef: do 12 apr 2018, 16:29 Ik probeer wat meer informatie te vinden over de geclaimde groei van de files met 25% (!) in het eerste kwartaal, volgens de ANWB.

(...)

Ik denk dat we moeten wachten op de publieksrapportage rijkswegennet van Rijkswaterstaat. Dat zal pas in mei of juni zijn denk ik (ze publiceren 3 x per jaar).
De publieksrapportage rijkswegennet over de eerste 4 maanden van 2018 is gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de jaarfilezwaarte ten opzichte van een jaar eerder maar met 2,5% is gestegen. Dus geen 25% zoals de ANWB claimt (en niet onderbouwd heeft).

:arrow: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... riode-2018

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » do 19 jul 2018, 14:44

Ik voorspel een Trumpiaanse reactie uit de ANWB communicatie burelen: "We bedoelden ook 2,5%, de komma toets deed het niet." :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Palance » do 19 jul 2018, 17:54

Een alternatieve werkelijkheid :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door nederland24 » do 19 jul 2018, 20:08

Tenzij de ANWB het hele wegennet heeft meegenomen in de berekeningen. Wat ook zou betekenen dat de filezwaarte op het OWN fors is gestegen in vergelijking met HWN. Al vind ik de verschillen tussen beide bronnen wel erg fors.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door boe! » do 19 jul 2018, 20:18

nederland24 schreef: do 19 jul 2018, 20:08 Tenzij de ANWB het hele wegennet heeft meegenomen in de berekeningen.
Dat klopt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Willem » do 19 jul 2018, 20:37

Sommige navigatiesystemen sturen je bij file gelijk via het OWN, dus dat zou kunnen.
Net zoals de Keukenhof op sommige dagen voor files op N-wegen in de Bollenstreek zorgt. Datzelfde geldt in andere delen van het land weer voor andere zaken.

Maar of dat soort dingen een verschil van een kwart kunnen maken?

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Seat » wo 03 okt 2018, 8:41

De ANWB is met nieuwe cijfers gekomen over de filezwaarte. Hoofdnieuws was 20% filegroei in de eerste drie kwartalen van 2018, o.a. veroorzaakt door recreatieverkeer in de warme zomer.

https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nede ... ilezwaarte

Opvallend dat de top-5 van filelocaties allemaal drukke 2x2-locaties betreft, die al twintig jaar probleemlocaties zijn. Iedereen is het wel eens dat de verbreding er écht eens moet komen: A27 Utrecht->Breda, A4 bij Leiden (beide richtingen), A58 Tilburg->Eindhoven en A15 Ridderkerk->Gorinchem.

Edit: Overigens lijkt de VID nauwkeuriger cijfers bij te houden, en die plaatste het laatst overgebleven doorgaande 2x2-stukje van de Randstad er in 2017 ook bij, de A20 tussen Nieuwerkerk en Moordrecht.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rein » wo 03 okt 2018, 9:05

Nou kan je van mening verschillen wanneer sprake is van een doorgaand stukje weg, maar ik vind bijvoorbeeld de A5 ook best wel redelijk doorgaand hoor. En het meest noordelijke deel van de A27 idem. En wegen als de A8, A22 en de A44 zijn er natuurlijk ook nog, al zou je die wellicht minder doorgaand kunnen noemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » wo 03 okt 2018, 9:54

Tja, toch jammer dat de ANWB dit nooit onderbouwt. Ze slingeren een percentage de lucht in zonder verdere achtergrond zoals cijfers waarop dit gebaseerd is, de mate van de filedruk of een grafiek.

Zeker nu bleek dat de ANWB radicaal hogere cijfers presenteert dan Rijkswaterstaat betwijfel ik of we deze cijfers nog wel serieus kunnen nemen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door mavas » wo 03 okt 2018, 14:29

Als ze inderdaad weer het hele wegennet hebben gemeten, ipv alleen de autosnelwegen dan snap ik dat je op zulke cijfers uitkomt. Want de wegen naar het strand hebben het dit seizoen zwaar te verduren gehad. :lol:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door verfmeer95 » wo 03 okt 2018, 15:42

^^ Waarschijnlijk wel. Want ze zeiden specifiek dat het in Zeeland drukker was geworden. En die provincie heeft zo goed als geen snelwegen. De A58 heeft het volgens mij niet zo heel zwaar gehad dit jaar.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Piles » wo 03 okt 2018, 15:48

mavas schreef: wo 03 okt 2018, 14:29 Als ze inderdaad weer het hele wegennet hebben gemeten, ipv alleen de autosnelwegen dan snap ik dat je op zulke cijfers uitkomt. Want de wegen naar het strand hebben het dit seizoen zwaar te verduren gehad. :lol:
Dat staat letterlijk in het bericht: "Dat blijkt uit de meest recente filecijfers van de ANWB, gemeten op het totale Nederlandse wegennet. ".

Maar waarom zou je filedruk alleen op snelwegen meten? Juist op N-wegen kun je enorme vertraging op een beperkte afstand hebben.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door sven_engelen » wo 03 okt 2018, 15:49

N280 ook dan :shutup:

Vandaag overigens ook
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » wo 03 okt 2018, 15:58

Piles schreef: wo 03 okt 2018, 15:48Maar waarom zou je filedruk alleen op snelwegen meten? Juist op N-wegen kun je enorme vertraging op een beperkte afstand hebben.
Dat klopt, maar het is pas sinds een paar jaar dat er een goed beeld is van de congestie op het onderliggend wegennet. Daarom is dit niet goed in historisch perspectief te plaatsen. En ongetwijfeld zal de inwinning nog continu verbeterd worden, waardoor dit soort groeicijfers mogelijk niet een reëel beeld geven.

Over begin 2018 gaf de ANWB aan dat de filedruk met 25% was toegenomen terwijl Rijkswaterstaat met cijfers van slechts 2,5% kwam, 1/10e dus. Dus dan zou 9/10e van de filegroei voor rekening van het onderliggend wegennet komen, wat wel erg twijfelachtig is.

Overigens vraag ik me ook af wat voor definitie de ANWB hanteert, want er valt wel wat voor te zeggen dat de klassieke methode van filedruk/filezwaarte als zijnde kilometer-minuten voor het onderliggend wegennet minder geschikt is dan op de autosnelwegen. Dat geldt overigens ook voor verliestijden omdat het uitgangspunt op de snelweg free-flow is, terwijl dat op het onderliggend wegennet niet aan de orde is en er ook zonder files sprake is van verliestijden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door mavas » wo 03 okt 2018, 16:10

Chris schreef: wo 03 okt 2018, 15:58En ongetwijfeld zal de inwinning nog continu verbeterd worden, waardoor dit soort groeicijfers mogelijk niet een reëel beeld geven.
Dat dus.

Het blijkt ook zeer complex te zijn om op wegen met gelijkvloerse kruispunten, rotondes en verkeerslichten, spoorwegovergangen, bruggen en tunnels een betrouwbaar vertragingstijd te geven. Tomtom heeft dat dan nog aardig voor elkaar, dat ze historische data en actuele data met elkaar vergelijken op basis van het moment van de week en het tijdstip dat je ergens rijdt. Maar kilometer-minuten lijkt mij voor OWN dan niet zo handig zoals de ANWB het kennelijk doet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door kees » wo 03 okt 2018, 19:12

In het journaal van 18.00u werd gesuggereerd dat files ook toenemen, omdat automobilisten, die normaal 40 m afstand van elkaar houden, nadat ze aan de voorkant weer ruim baan hebben, 30% meer afstand nemen van hun voorganger.
Nu willen ze de automobilisten gaan stimuleren minder afstand van elkaar te nemen als ze uit een file komen.
Maar ik vinde de grotere afstand heel logisch, omdat je altijd het gevaar van harmonicafiles hebt.
Een oproep tot een kleinere afstand tot je vcoorganger lijkt me niet in het belang van de verkeersveiligheid e dus de doorstroming op de wegen.
Want als er dan weer een ongeluk gebeurt, dan wordt de filezwaarte alleen maar groter,

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Matti » wo 03 okt 2018, 20:22

kees schreef: wo 03 okt 2018, 19:12 In het journaal van 18.00u werd gesuggereerd dat files ook toenemen, omdat automobilisten, die normaal 40 m afstand van elkaar houden, nadat ze aan de voorkant weer ruim baan hebben, 30% meer afstand nemen van hun voorganger.
Ik heb vaak het idee dat op de A7 hier in het noorden masaal het tegenovergestelde gebeurd. In de afgelopen maand zijn hier al meerdere ongevallen met drie of meer voertuigen gebeurd omdat er simpelweg niet genoeg afstand gehouden wordt

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rein » wo 03 okt 2018, 21:09

kees schreef: wo 03 okt 2018, 19:12 In het journaal van 18.00u werd gesuggereerd dat files ook toenemen, omdat automobilisten, die normaal 40 m afstand van elkaar houden, nadat ze aan de voorkant weer ruim baan hebben, 30% meer afstand nemen van hun voorganger.
Nu willen ze de automobilisten gaan stimuleren minder afstand van elkaar te nemen als ze uit een file komen.
Hier een artikeltje erover van de NOS website inclusief het betreffende item.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Basjuh1981 » do 04 okt 2018, 7:49

kees schreef: wo 03 okt 2018, 19:12 In het journaal van 18.00u werd gesuggereerd dat files ook toenemen, omdat automobilisten, die normaal 40 m afstand van elkaar houden, nadat ze aan de voorkant weer ruim baan hebben, 30% meer afstand nemen van hun voorganger.
Nu willen ze de automobilisten gaan stimuleren minder afstand van elkaar te nemen als ze uit een file komen.
Maar ik vinde de grotere afstand heel logisch, omdat je altijd het gevaar van harmonicafiles hebt.
Een oproep tot een kleinere afstand tot je vcoorganger lijkt me niet in het belang van de verkeersveiligheid e dus de doorstroming op de wegen.
Want als er dan weer een ongeluk gebeurt, dan wordt de filezwaarte alleen maar groter,
Als je wat meer afstand houdt als het verkeer weer opgang komt, kun je remacties van je voorliggers opvangen door het gas los te laten. Hierdoor heb je minder gerem, zodat het een kilometer achter niet abrupt vaststaat.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door kees » do 04 okt 2018, 10:34

Precies!
En daaarom vind ik het goed dat de automobilisten bij het optrekken uit de file meer afstand tot hun voorganger bewaren.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Vahalis » do 04 okt 2018, 12:06

Ik denk dat het sowieso een onwerkbaar advies is. Bij het optrekken uit de file zal je een inschatting moeten maken van de snelheid waarmee je voorganger optrekt. Gezien de eigen reactietijd loop je altijd achter de feiten aan en trek je vrijwel altijd minder snel op dan je voorganger.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Boerenkool » di 16 okt 2018, 20:34

Afstand is goed. Ik denk dat er juist veel minder files en ongelukken waren als mensen daar eens beter op letten. Nu heb je vaak schrikkerige abrubte racties die doorharmonicaen.

Maar ik begrijp wel wat ze bedoelen. Ik zie laatste tijd geregelend op brede 130 wegen als de A12 dat als de file voorbij is mensen nog een hele tijd erg links 90 of 100 blijven rijden zonder duidelijke reden. Appjes worden afgemaakt of de lage snelheid went of te lui om te schakelen, ik weet t niet. Heb niet t idee dat het ze om afstand te doen is, net voor de file hebben ze er geen enkele moeite mee om onder de knipperende 50 borden met 110 op mensen in te komen rijden en pas op armlengte er achter stil te staan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Willem » wo 17 okt 2018, 8:25

^^ En dat lokt dingen als rechts inhalen uit.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » wo 17 okt 2018, 8:58

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Riis » wo 17 okt 2018, 14:54

Ik vind het een ontzettend slecht artikel. Er wordt in Nederland al zoveel gekleefd en dan komt er zo'n advies.. En sinds wanneer heeft optrekken uit een file iets met de achterliggende file te maken. Immers, als de afstand tussen auto's groter wordt als de file is afgelopen, is er toch helemaal geen file meer? Heel erg vreemd advies.

Daarnaast is het hierboven ook al gezegd. Met voldoende afstand kun je onnodige remacties van je voorligger opvangen en verdere harmonica tegengaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Vinny » wo 17 okt 2018, 20:51

Het advies zou moeten zijn: "doe je mobiel uit en concentreer je op het wegbeeld". Als na een file de rij begint te rijden moet je niet eerst je SMS-je afmaken maar gewoon gas geven ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » wo 14 nov 2018, 17:36

Nieuwe cijfers van de publieksrapportage 1 mei - 31 augustus: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... 1-augustus

De cijfers van het rijkswegennet wijken toch radicaal af van de verhaallijn in de media dat de files met 20-30% zouden zijn toegenomen. Er is duidelijk veel minder congestie dan 10 jaar geleden, ondanks dat er nu 10 miljard voertuigkilometer (16%) meer wordt afgelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Seat » do 15 nov 2018, 9:37

^^ De verkeersprestatie (+16%) lijkt wel gelijk op te gaan met de toename van wegcapaciteit, waardoor de filedruk ongeveer gelijk blijft. Vraag is dan in hoeverre de toename van wegcapaciteit leidt tot hogere verkeersprestatie. Ik denk dat +16% heel normaal is in een tijd van economische groei en meer werkgelegenheid en dat grotendeels niet verklaard kan worden door de toename van wegcapaciteit (= aanzuigende werking). Ergo: wegen verbreden helpt tegen files.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » do 15 nov 2018, 14:19

^^ Volgens een KiM rapport van een tijdje terug zouden de files zonder wegverbredingen met 60% zijn toegenomen t.o.v. 2008. Dan zou er nu 25 miljoen kilometerminuten hebben gestaan i.p.v. 11,7 miljoen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door nederland24 » vr 16 nov 2018, 14:21

Seat schreef: do 15 nov 2018, 9:37 ^^ De verkeersprestatie (+16%) lijkt wel gelijk op te gaan met de toename van wegcapaciteit, waardoor de filedruk ongeveer gelijk blijft. Vraag is dan in hoeverre de toename van wegcapaciteit leidt tot hogere verkeersprestatie. Ik denk dat +16% heel normaal is in een tijd van economische groei en meer werkgelegenheid en dat grotendeels niet verklaard kan worden door de toename van wegcapaciteit (= aanzuigende werking). Ergo: wegen verbreden helpt tegen files.
Klopt, maar door de alsmaar stijgende verkeersprestatie heeft het maar een tijdelijk effect. Als je de files echt wilt oplossen zou je meer aan de slag moeten gaan met de ruimtelijke ontwikkeling in Nederland. De grootste oorzaak van de files zijn de dagelijkse pendelingen tussen de groeikernen en de grote steden. En door de betrekkelijk korte afstanden tussen de Nederlandse steden is het ook nog eens erg aantrekkelijk om tussen verschillende steden te peddelen. Officieel zijn het losse steden, maar ze maken gebruik van hetzelfde verkeer- en vervoerssysteem. Steden als Zoetermeer, Woerden Alphen a/d Rijn, Hoofddorp, Purmerend en Almere hebben een groot effect op de huidige files.

Plaats reactie