Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Moshi
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 0:02

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Moshi » do 24 nov 2016, 14:10

Coen Tunnel schreef:
Moshi schreef:Een goed gekozen tarief zou er ook voor kunnen zorgen dat mensen die solliciteren liever een baan dichter bij huis kiezen die iets minder betaald dan een baan die iets beter betaald een stuk verder weg.
Met als risico dat je bij mensen het initiatief om zichzelf te ontplooien wegneemt en mensen onder hun niveu gaan werken. Dat is ook kapitaalvernietiging.
Mensen die in de file staan in plaats van aan het werk zijn en in infrastructuur investeren die maar 3 uur per dag nuttig is, is ook 'kapitaalvernietiging'. Dat is dus niet te voorkomen. De kunst is om het tarieven zo vast te stellen dat voor de economie als geheel het beste resultaat wordt bereikt. Ik heb die berekening niet gemaakt, maar weet wel dat de uitkomst daarvan niet is onbeperkt in infrastructuur investeren en evenmin om mobiliteit maximaal te belasten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Pino » do 24 nov 2016, 15:24

jelger schreef:En met alle respect, maar behalve afwijzingen (mijn positie in deze is neutraal overigens, mijn roze bril ligt thuis Rene :stopbord: ) hoor ik geen structurele alternatieven. Niemand lijkt het echte eureka te hebben, behalve afwijzen wat em tegenstaat (om welke legitieme reden dan ook). En dan gebeurt er dus niets. Het pappen en nathouden van de CDA woordvoerder bij Nieuwsuur is net zo beroerd als de mogelijkheid naar believen per jaar de automobilist met een druk op de knop extra te belasten als het begrotingstekort gedicht moet worden.
Ik heb in het algemeen weinig met de CDA-kunst van het pappen en nathouden, maar er wordt nu een veel groter probleem gesuggereerd dan er werkelijk is. Als we filedruk als een probleem zien, kun je zoeken naar oplossingen aan de vraagkant en aan de aanbod-kant. In de afgelopen 10 jaar hebben we ons gefocust op de aanbodkant en is het aantal maatregelen om vraag terug te draaien zeer beperkt gebleven. Dit als opvolger van een eerdere periode waarin achtereenvolgende kabinetten dachten dat vraag wel kon worden teruggedraaid zodat er maar weinig behoefde te worden bijgebouwd - een periode van stilstand met als gevolg een dichtslibbend land in de jaren nul. Als pappen en nathouden dus betekent dat we, met de huidige vormen van afdracht door automobilisten, een deel van die afdrachten moeten gebruiken voor gerichte investeringen op plaatsen met capaciteitsproblemen, hoor je mij niet klagen. Het "njet" van sommige rechtse partijen is in die zin ook geen blokkade van een oplossing voor een probleem dat iedereen ziet, maar een pleidooi dat niemand er iets mee opschiet om weer terug te gaan naar de tijden van Hanja Maij-Weggen en consorten, zoals bepaalde partijen ter linkerzijde betogen.

En als er nu mensen zijn die zeggen "er moet nu iets gebeuren, want het land slibt dicht en de files worden alsmaar erger", dan zeg ik twee dingen. Als eerste dat je dat soort dingen niet moet aflezen in november. En als tweede dat we ons ook moeten realiseren dat we de afgelopen jaren boven onze stand hebben geleefd. Met grote investeringen is relatief veel nieuwe infra aangelegd 'op de groei'. Dat reed veel en lekker door, maar het was altijd al een kwestie van tijd voordat die groei zich zou realiseren. Het enige dat we moeten doen is vasthouden aan een beleid van bestendig blijven investeren: niet noodzakelijkerwijs superprojecten, maar zolang de verkeersvraag in dit land stijgt, moet je als overheid mee blijven doen. De inkomsten uit belastingen van automobilisme zijn er in ieder geval groot genoeg voor, of je die nu een beetje verder ombuigt naar pure belasting op verbruik of niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Coen Tunnel » do 24 nov 2016, 15:29

Moshi schreef:
Coen Tunnel schreef:
Moshi schreef:Een goed gekozen tarief zou er ook voor kunnen zorgen dat mensen die solliciteren liever een baan dichter bij huis kiezen die iets minder betaald dan een baan die iets beter betaald een stuk verder weg.
Met als risico dat je bij mensen het initiatief om zichzelf te ontplooien wegneemt en mensen onder hun niveu gaan werken. Dat is ook kapitaalvernietiging.
Mensen die in de file staan in plaats van aan het werk zijn en in infrastructuur investeren die maar 3 uur per dag nuttig is, is ook 'kapitaalvernietiging'.
Dat geldt dan ook voor de aanleg van spoorlijnen en de aanschaf van treinen. Want buiten de spits zijn in veel treinen de zitplaatsen voor hooguit 25-50% gevuld, en de meeste bussen zijn nog leger. Als er ergens wel overcapaciteit is, dan is het wel het ov...

Ik heb liever dat mensen op hun niveau gaan werken (ook voor hun eigen ontwikkeling en persoonlijke welzijn) dan dat ze vanwege een hoge kilometerheffing werk onder hun niveau gaan doen. Jan Modaal wordt al genoeg gepakt.

Moshi
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 0:02

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Moshi » do 24 nov 2016, 15:57

Coen Tunnel schreef:Dat geldt dan ook voor de aanleg van spoorlijnen en de aanschaf van treinen. Want buiten de spits zijn in veel treinen de zitplaatsen voor hooguit 25-50% gevuld, en de meeste bussen zijn nog leger. Als er ergens wel overcapaciteit is, dan is het wel het ov...
Zeker waar, niet voor niets dat je in de trein tijdens de spits meer betaald dan tijdens de daluren. Dat is dus eerder in lijn met variabele beprijzing van weggebruik dan dat het er strijdig mee zou zijn.
Ik heb liever dat mensen op hun niveau gaan werken (ook voor hun eigen ontwikkeling en persoonlijke welzijn) dan dat ze vanwege een hoge kilometerheffing werk onder hun niveau gaan doen. Jan Modaal wordt al genoeg gepakt.
De keuze is niet zo absoluut als jij doet voorkomen. De kosten van mobiliteit spelen ook nu al een bij de afweging welke woon-werkafstand acceptabel is, rekeningrijden zou alleen een andere manier zijn om die kosten in rekening te brengen. De vraag is ook niet of die kosten een factor zijn, maar hoe groot die mag/moet zijn. Zeggen: "zo klein mogelijk" klinkt lekker, maar dan kun je ook de accijns wel afschaffen en moet je miljarden extra investeren in infrastructuur.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Ds79m » do 24 nov 2016, 18:37

Pino schreef:En als tweede dat we ons ook moeten realiseren dat we de afgelopen jaren boven onze stand hebben geleefd. Met grote investeringen is relatief veel nieuwe infra aangelegd 'op de groei'. Dat reed veel en lekker door, maar het was altijd al een kwestie van tijd voordat die groei zich zou realiseren.
Laten we realistisch zijn, tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam ligt pas zeer recent minimaal 2x3 rijstroken en dan is er nog die opzettelijke flessenhals bij Leiden. Voor verbindingen tussen andere grote steden als Rotterdam-Utrecht, Rotterdam-Eindhoven, Rotterdam-Arnhem/Nijmegen, Amsterdam-Apeldoorn/Enschede of Breda-Utrecht-Almere heb je nog zeer grote delen 2x2. Zo overdreven veel asfalt ligt er echt niet, ook niet nadat er iets aan de A2 is gedaan en de A4 bij Schiedam is afgebouwd.

We moeten dan ook niet doen alsof er op enige wijze is 'bewezen' dat meer asfalt niet werkt. We kunnen hooguit concluderen dat na jarenlang achterstallige aanleg van wegen er veel latente vraag van het onderliggende wegennet of van de randen van de spits bijgekomen is. En we kunnen ook concluderen dat bij een grotere wegbreedte de files sterk verminderd kunnen worden. Tussen Zwolle en Meppel of rond Eindhoven is de situatie al heel lang duidelijk verbeterd na jarenlange ellende.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Vinny » do 24 nov 2016, 20:48

Ik denk zelf ook wel dat er meer bij het bedrijfsleven moet worden neergelegd. Zich vestigen op prestigieuze A-locaties betekent ook gewoon meer belasting betalen waarvan de infrastructuur dan weer verbeterd kan worden. In Frankrijk bestaat al zoiets, al worden daar voornamelijk tramlijnen mee aangelegd, al is dat vaak een minder zinvolle investering. Een bedrijventerrein kan veel beter met een buslijn ontsloten worden op een verbrede weg. Dan staan en de auto's niet meer in de file en de OV-reiziger komt ook op zijn werk. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Via » do 24 nov 2016, 21:47

Wat mij betreft spelen er op dit punt een aantal zaken:

- Werktijden: waarom moeten we met zijn allen zo vroeg beginnen? Veel werk is helemaal niet zo plaats- of tijdgebonden, dus laten we gebruik maken van het verschil in ochtend- en avondmensen. Scheelt qua presteren ook nog. Ik besef me overigens wel dat dit een zeer grote impact heeft op sociale activiteiten en verbanden, dus zie het meer als een gedachtenspinsel.
- Ruimtelijke ordening en huisvesting: er zijn veel te weinig woningen op de plekken waar werk is en vice versa. Komen we terug bij het niet-plaatsgebonden karakter van veel werk, kan ook hier een oplossing in zijn.

Er mag van mij best nog het een en ander aan het wegennet worden gesleuteld, maar eindeloos asfalt bijdraaien helpt niet. Dat ligt er op veel tijdstippen gewoon ongebruikt bij, wat overigens ook van OV-capaciteit kan worden gezegd. Tijd om toch eens wat fundamenteel anders naar mobiliteit en en spreiding te gaan kijken.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Wesso » do 24 nov 2016, 21:53

Via schreef: Er mag van mij best nog het een en ander aan het wegennet worden gesleuteld, maar eindeloos asfalt bijdraaien helpt niet. Dat ligt er op veel tijdstippen gewoon ongebruikt bij
Een paar wisselbanen erbij zou denk ik niet verkeerd zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan de A9 Alkmaar - Rottepolderplein en de A1 Barneveld - Apeldoorn omdat hier een vrij duidelijke spitsrichting is. De A12 leent zich hier minder voor, zeker tussen Gouda en Utrecht is het in beide richtingen loeidruk.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door RSK » vr 25 nov 2016, 0:03

^^ Klopt, wisselbanen zijn zeker ruimtetechnisch zeer efficiënt, maar niet in alle gevallen geschikt. Je moet echt wel een flinke spitsrichting hebben, wil het uitkunnen. Als je 3x2 zou willen in plaats van 2x3, dan dient in beide spitsen de spitsrichting dubbel zo druk te zijn als de tegenspitsrichting. Als de hoofdbaan breder is (zoals op de A1) is dat vereiste verschil natuurlijk wel minder.

Grappig dat je de A12 noemt. Ik was vanmorgen kort aan het spelen met de data uit INWEVA 2015, meer specifiek de A12 bij Harmelen. Dat kun je toch bepaald onder de noemer 'suburbs van Utrecht' scharen. Als je echter de uurintensiteiten van beide richtingen tegen elkaar wegzet, blijkt er eigenlijk geen spitsrichting te zijn. Het aandeel verkeer richting Utrecht schommelt tussen de 45 in de nacht en 53% in volle ochtendspits.

Op zich is de A12 daarin wel relatief uniek. Toevallig zat ik er laatst eens op te letten op het kaartje van feitelijk. Rond 7:00 is het verkeer vanuit vrijwel alle richtingen (Hilversum, Amersfoort, Arnhem, 's-Hertogenbosch en Breda) massaal op weg naar Utrecht. Enkel op de A2 is de stroom richting Amsterdam groter en de A12 richting Bodegraven is vrijwel gelijk.
Via schreef:Werktijden: waarom moeten we met zijn allen zo vroeg beginnen?
Vrij simpel: omdat ik anders in de file sta. Ik kan beginnen tussen 7:30 en 9:30. Als avondmens geef ik de voorkeur aan het tweede, maar ik heb in de recente geschiedenis geprobeerd mijn jetlag uit Australië in stand te houden en zo vroeg mogelijk te beginnen. Als ik veel later dan 7:15 van huis ga, loopt mijn reistijd zeer rap op. En na 8:30 neemt hij nog amper af. Het zou wellicht zoden aan de dijk zetten als ik 10:30 zou kunnen beginnen, maar dan ben ik ook pas om 19:30 weer thuis. Dan ga ik wel heel erg langs de rest van de samenleving en mijn toch al vrij spaarzame sociale contacten heen leven.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door waldo79 » vr 25 nov 2016, 10:24

Ik kan tussen 6.45 en 9.30 uur binnenkomen. Vanwege de afstand gaat al te vroeg beginnen niet lukken, maar heel laat van kantoor weggaan gaat hem ook niet worden. Vandaar dat mijn aanwezigheid schuift tussen circa 8.15 en 17.15 uur. Ik kan, met wat P&R acties een aantal keren een kwartier schuiven. Dat geschuif kan flink uitmaken qua drukte. Voor de reistijd (OV) maakt het niets uit.

Om het voor mezelf prettig te houden werk ik 1 dag vanuit huis.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Pino » vr 25 nov 2016, 11:32

RSK schreef:Grappig dat je de A12 noemt. Ik was vanmorgen kort aan het spelen met de data uit INWEVA 2015, meer specifiek de A12 bij Harmelen. Dat kun je toch bepaald onder de noemer 'suburbs van Utrecht' scharen. Als je echter de uurintensiteiten van beide richtingen tegen elkaar wegzet, blijkt er eigenlijk geen spitsrichting te zijn. Het aandeel verkeer richting Utrecht schommelt tussen de 45 in de nacht en 53% in volle ochtendspits. Op zich is de A12 daarin wel relatief uniek. Toevallig zat ik er laatst eens op te letten op het kaartje van feitelijk. Rond 7:00 is het verkeer vanuit vrijwel alle richtingen (Hilversum, Amersfoort, Arnhem, 's-Hertogenbosch en Breda) massaal op weg naar Utrecht. Enkel op de A2 is de stroom richting Amsterdam groter en de A12 richting Bodegraven is vrijwel gelijk.
Zonder naar statistieken te hebben gekeken, heb ik het idee dat op het 'rondje Randstad' (Rotterdam - Den Haag - Amsterdam- Utrecht - Rotterdam en Gouda - Den Haag) eigenlijk geen spitsrichting bestaat. Tussen de vier grote steden is veel forensenverkeer, de 'suburbs' lopen in elkaar over. Wat de tegenspitsrichting van Utrecht zou zijn, is dan de spitsrichting van Rotterdam en Amsterdam. Op wegen die naar de vier grote steden leiden, is meer sprake van een spitsrichting, maar zelfs dan zijn de verschillen veel kleiner dan je ziet bij buitenlandse steden. Ook naar plaatsen als Breda, Amersfoort, Arnhem en Den Bosch wordt vanuit de Randstad geforensd.
Ds79m schreef:Laten we realistisch zijn, tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam ligt pas zeer recent minimaal 2x3 rijstroken en dan is er nog die opzettelijke flessenhals bij Leiden. Voor verbindingen tussen andere grote steden als Rotterdam-Utrecht, Rotterdam-Eindhoven, Rotterdam-Arnhem/Nijmegen, Amsterdam-Apeldoorn/Enschede of Breda-Utrecht-Almere heb je nog zeer grote delen 2x2. Zo overdreven veel asfalt ligt er echt niet, ook niet nadat er iets aan de A2 is gedaan en de A4 bij Schiedam is afgebouwd.

We moeten dan ook niet doen alsof er op enige wijze is 'bewezen' dat meer asfalt niet werkt. We kunnen hooguit concluderen dat na jarenlang achterstallige aanleg van wegen er veel latente vraag van het onderliggende wegennet of van de randen van de spits bijgekomen is. En we kunnen ook concluderen dat bij een grotere wegbreedte de files sterk verminderd kunnen worden. Tussen Zwolle en Meppel of rond Eindhoven is de situatie al heel lang duidelijk verbeterd na jarenlange ellende.
Zeker eens met dat laatste. Wat betreft het eerste: de A4-verbinding is nu net een weg die niet 'op de groei' is verbreed (ruimtereservering daargelaten) en daar betalen we dus als eerste de prijs voor. Er is zeker nog veel te bereiken als het gaat om gewenste verbredingen. Ik wilde met mijn vorige post niet meer zeggen dan dat de aantrekkende economie en bevolkingsgroei van zichzelf al zorgt voor verhoogde vraag naar verplaatsing en dus ook verhoogde filedruk bij een gelijkblijvend wegennet. Het feit dat er nu dus meer file staat dan een paar jaar terug is dan dus een wetmatigheid, die volkomen los staat van stoplappen als "meer asfalt trekt meer verkeer aan". Treinen zijn in die zin ook ongetwijfeld voller geworden zonder dat er iets groots is veranderd in het aanbod van de NS.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door RSK » vr 25 nov 2016, 12:26

^^ Het zou me niet verbazen als je daarin gelijk hebt. Ik zal (als ik tijd kan vinden) eens kijken of ik die 'statistiek van de dominante verkeersstroom' voor een aantal punten op dat rondje Randstad kan maken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rene » vr 25 nov 2016, 13:54

Pino schreef:Zonder naar statistieken te hebben gekeken, heb ik het idee dat op het 'rondje Randstad' (Rotterdam - Den Haag - Amsterdam- Utrecht - Rotterdam en Gouda - Den Haag) eigenlijk geen spitsrichting bestaat.
Hoewel beide rijbanen in de spits goed gebruikt worden, zijn er wel degelijk zaken als 'spits' en 'tegenspits' aan te wijzen. Neem nu de A4 Leidschendam-Hoofddorp.

's Ochtends rijdt het daar nog redelijk door richting Den Haag, als het richting Amsterdam al vast staat. En 's avonds kun je na Leidschendam richting Amsterdam doortuffen, terwijl het van Hoofddorp tot Leiden muurvast staat. Is toch echt wel het gevolg van het verschil in omvang van de spitsrichting.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » vr 25 nov 2016, 14:33

Maar is dat verschil echt zo groot, of zit het net onder de kritische grens van een I/C-waarde waarbij nog geen file ontstaat?

Vaak wordt ook beweerd dat snelwegen buiten de spits stof liggen te vergaren, maar met name op de autosnelwegen in het westen en midden van Nederland is de uurintensiteit buiten de spitsuren maar 20-30% lager dan de drukste spitsuren.

De vraag is ook wat een kilometerheffing met spitsheffing als sturend effect zal hebben. Iemand die nu om 8 uur rijdt gaat zijn verplaatsing echt niet verzetten naar 11 of 12 uur. De verandering in tijd zal dan klein zijn, eerder naar de rand van de spits waardoor de spits breder wordt, maar een iets minder hoge piek heeft.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door rene154 » vr 25 nov 2016, 16:36

^^ De verschillen zijn vrij klein, maar je kunt toch een klein onderscheid maken. Op de A12 zie je iets soortgelijks... Het verschil zit in net wel/niet overbelast.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door rene154 » vr 25 nov 2016, 16:43

Chris schreef: De vraag is ook wat een kilometerheffing met spitsheffing als sturend effect zal hebben. Iemand die nu om 8 uur rijdt gaat zijn verplaatsing echt niet verzetten naar 11 of 12 uur. De verandering in tijd zal dan klein zijn, eerder naar de rand van de spits waardoor de spits breder wordt, maar een iets minder hoge piek heeft.
Tja, op sommige plekken is de spits al 3 uur (of langer) breed, welke rand moet je op een gegeven moment nog gaan zoeken.. Zeker in de avondspits is dat een bekend fenomeen, maar op de écht drukke trajecten zijn de randen van de spits in zowel de ochtendspits als avondspits al helemaal opgevuld.

In de ochtendspits zou een heffing op het drukste moment op plekken die niet fors overbelast zijn wellicht nog wel wat kunnen uitmaken, als je ziet hoe "hoog" en "smal" de ochtendspitspiek op sommige plekken is. Maar als het al elke dag 2-3 uur stil staat, wordt het al gauw een ander verhaal.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door brytje008 » vr 25 nov 2016, 17:10

Ik geloof ook echt niet dat veel bedrijven om deze reden hun werktijden gaan aanpassen. Dan blijf je dus als nog dit soort drukte houden. Ik geloof niet in rekeningrijden hoop ook echt niet dat het er komt. Ik weet ook wel zeker dat ik dan duurder uit ben dan nu met de wegenbelasting. Dat is eerlijk gezegd ook een grote reden dat ik liever geen rekening rijden heb.

Ik vind het altijd zo irritant dat je nooit iemand hoort over het OV. Laten ze nou eerst daar eens naar kijken en dit een stuk goedkoper maken met betere aansluitingen. Ik geloof sowieso niet dat iedereen in de spits hun auto nodig heeft. Ik vind persoonlijk altijd als iemand binnen een half uur fietsen van zijn werk woont , hij of zij best met de fiets of OV naar zijn werk kan gaan. Ik heb dit ook jaren gedaan naar mijn school toe ondanks dat ik een auto had. Maar volgens mij hebben simpel weg veel mensen hier geen zin in in en gaan ze liever in de file staan dan fietsen. Vind ik toch een gevalletje eigen schuld dikke bult.
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Pino » vr 25 nov 2016, 17:39

Chris schreef:Maar is dat verschil echt zo groot, of zit het net onder de kritische grens van een I/C-waarde waarbij nog geen file ontstaat?
Behoorlijk druk is het in ieder geval. Laten er net wat meer mensen vanuit Den Haag en Rotterdam naar Amsterdam pendelen dan omgekeerd, maar de andere kant uit is er wel degelijk spitsverkeer. Dat dat dan nét geen file of een veel kortere file oplevert mag zijn, maar de onbalans tussen de beide weghelften ('s ochtends gaat vrijwel iedereen de ene kant uit, 's avonds gaat vrijwel iedereen de andere kant uit, zodat een wisselstrook handig kan zijn) kennen wij niet. Zeker niet op het 'rondje Randstad', maar eigenlijk ook al niet meer op de wegen naar Amersfoort, Arnhem, Breda en Den Bosch.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 25 nov 2016, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » vr 25 nov 2016, 17:42

Six lanes of traffic, three lanes moving slow © Mark Knopfler (Dire Straits - Telegraph Road)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Vinny » vr 25 nov 2016, 20:52

Chris schreef:Maar is dat verschil echt zo groot, of zit het net onder de kritische grens van een I/C-waarde waarbij nog geen file ontstaat?

Vaak wordt ook beweerd dat snelwegen buiten de spits stof liggen te vergaren, maar met name op de autosnelwegen in het westen en midden van Nederland is de uurintensiteit buiten de spitsuren maar 20-30% lager dan de drukste spitsuren.

De vraag is ook wat een kilometerheffing met spitsheffing als sturend effect zal hebben. Iemand die nu om 8 uur rijdt gaat zijn verplaatsing echt niet verzetten naar 11 of 12 uur. De verandering in tijd zal dan klein zijn, eerder naar de rand van de spits waardoor de spits breder wordt, maar een iets minder hoge piek heeft.
Het oorspronkelijke plan van de spitsheffing ging ook wel uit van een vergroting van de capaciteit van de weg, waardoor het ook in de daluren relatief minder druk zou moeten worden..
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door nederland24 » vr 25 nov 2016, 23:29

Via schreef:Wat mij betreft spelen er op dit punt een aantal zaken:

- Werktijden: waarom moeten we met zijn allen zo vroeg beginnen? Veel werk is helemaal niet zo plaats- of tijdgebonden, dus laten we gebruik maken van het verschil in ochtend- en avondmensen. Scheelt qua presteren ook nog. Ik besef me overigens wel dat dit een zeer grote impact heeft op sociale activiteiten en verbanden, dus zie het meer als een gedachtenspinsel.
- Ruimtelijke ordening en huisvesting: er zijn veel te weinig woningen op de plekken waar werk is en vice versa. Komen we terug bij het niet-plaatsgebonden karakter van veel werk, kan ook hier een oplossing in zijn.

Er mag van mij best nog het een en ander aan het wegennet worden gesleuteld, maar eindeloos asfalt bijdraaien helpt niet. Dat ligt er op veel tijdstippen gewoon ongebruikt bij, wat overigens ook van OV-capaciteit kan worden gezegd. Tijd om toch eens wat fundamenteel anders naar mobiliteit en en spreiding te gaan kijken.
Helemaal mee eens. Je mag pas gaan bouwen als er ook voldoende werkplaatsen zijn in je gemeente. Misschien moet ook eerst goed gekeken worden op welke plekken de meeste vertragingen voorkomen. Extra capaciteit bouwen heeft pas zin, als de knelpunten zijn opgelost, zoals krappe afritten en knooppunten en natuurlijk de weefbewegingen verminderen. Tevens mag ik ook wel meer ingezet worden op alternatieve vervoerswijzen. Waarom moeten iedereen elke dag in zijn of haar auto van 4.5 meter gaan zitten. Auto's hebben een enorme impact op het ruimtegebruik. Op de weg, maar ook in de bebouwde omgeving.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rein » vr 25 nov 2016, 23:45

nederland24 schreef:Helemaal mee eens. Je mag pas gaan bouwen als er ook voldoende werkplaatsen zijn in je gemeente.
In de Randstad zijn veelal meer dan voldoende arbeidsplaatsen, terwijl daar juist de filedruk het hoogste is.
nederland24 schreef:. Tevens mag ik ook wel meer ingezet worden op alternatieve vervoerswijzen. Waarom moeten iedereen elke dag in zijn of haar auto van 4.5 meter gaan zitten. Auto's hebben een enorme impact op het ruimtegebruik. Op de weg, maar ook in de bebouwde omgeving.
Tja, maar wat is het alternatief? Neem bijvoorbeeld de zuidas in Amsterdam waar een groot station om de hoek ligt. Ondanks dat er een rechtstreekse treinverbinding vanaf Hoofddorp naar toe ligt, doe ik er met het OV in de spits nog altijd twee keer zolang over dan met de auto. En dat voor een op het oog redelijk goede verbinding (waarbij voor het OV nauwelijks tot geen verkorting van de reistijd mogelijk is).

Ander voorbeeld: als ik bijvoorbeeld om 8 uur op mijn werk zou willen zijn moet ik als ik met het OV (5 minuten lopen van een tramhalte) zou reizen om 6:30 weg, terwijl ik met de auto om 7:20 (op drukke dagen) of 7:30 (op vrijdag) weg zou kunnen. Als je nog geen auto had, dan zou je er onmiddellijk één kopen denk ik.

En dan heb ik het nog niet gehad over andere contreien waar ik voor mijn werk geregeld kom.

Kortom, zoals hier wel vaker aangegeven: het OV is alleen een alternatief als je van centrum naar centrum wilt. Ligt je vertrekplaats of aankomstbestemming iets perifeer dan is het OV qua tijd al gauw kansloos, zelfs in de spits.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door nederland24 » vr 25 nov 2016, 23:54

Rein schreef:
nederland24 schreef:Helemaal mee eens. Je mag pas gaan bouwen als er ook voldoende werkplaatsen zijn in je gemeente.
In de Randstad zijn veelal meer dan voldoende arbeidsplaatsen, terwijl daar juist de filedruk het hoogste is.
Ik bedoel dan vooral steden als Houten en Zoetermeer, waar de verdeling arbeidsplaatsen en woningen een klein beetje scheef loopt.
Rein schreef:
nederland24 schreef:. Tevens mag ik ook wel meer ingezet worden op alternatieve vervoerswijzen. Waarom moeten iedereen elke dag in zijn of haar auto van 4.5 meter gaan zitten. Auto's hebben een enorme impact op het ruimtegebruik. Op de weg, maar ook in de bebouwde omgeving.
Tja, maar wat is het alternatief. Neem bijvoorbeeld de zuidas in Amsterdam waar een groot station om de hoek ligt. Ondanks dat er een rechtstreekse treinverbinding vanaf Hoofddorp naar toe ligt, doe ik er met het OV in de spits nog altijd twee keer zolang over dan met de auto. En dat voor een op het oog redelijk goede verbinding (waarbij voor het OV nauwelijks tot geen verkorting van de reistijd mogelijk is). En dan heb ik het nog niet gehad over andere contreien waar ik voor mijn werk geregeld kom. Zoals hier wel vaker aangegeven: het OV is alleen een alternatief als je van centrum naar centrum wilt. Ligt je vertrekplaats of aankomstbestemming iets perifeer dan is het OV qua tijd al gauw kansloos, zelfs in de spits.
Ik bedoel met alternatieven niet perse het bestaande OV. Het bestaande OV is namelijk ook al stervensdruk op sommige momenten. Ik bedoel meer in de vorm van elektrische scooters en fietsen. Vooral voor afstanden tot 20 kilometer zijn deze waarschijnlijk sneller van A naar B dan het gemiddelde OV of de auto. Bovendien is het ruimtegebruik voor deze vervoersmiddelen een stuk korter.
Laatst gewijzigd door Mark op za 26 nov 2016, 0:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote fixes.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rene » vr 25 nov 2016, 23:56

nederland24 schreef:Ik bedoel meer in de vorm van elektrische scooters en fietsen. Vooral voor afstanden tot 20 kilometer zijn deze waarschijnlijk sneller van A naar B dan het gemiddelde OV of de auto. Bovendien is het ruimtegebruik voor deze vervoersmiddelen een stuk korter.
En als het dan gaat regenen en kouder wordt in november stappen deze "helden" allemaal weer in hun autootje. Waardoor de files in november opeens de pan uitrijzen...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Pino » za 26 nov 2016, 9:33

Rein schreef:Tja, maar wat is het alternatief? Neem bijvoorbeeld de zuidas in Amsterdam waar een groot station om de hoek ligt. Ondanks dat er een rechtstreekse treinverbinding vanaf Hoofddorp naar toe ligt, doe ik er met het OV in de spits nog altijd twee keer zolang over dan met de auto. En dat voor een op het oog redelijk goede verbinding (waarbij voor het OV nauwelijks tot geen verkorting van de reistijd mogelijk is).
De trein tussen Hoofddorp en Amsterdam Zuid doet er twaalf minuten over. Het verschil wordt gemaakt in je verplaatsing van huis naar Station Hoofddorp en wellicht nog door een wandelingetje over de Zuidas. Je met OV verplaatsen náár een station met goede treinverbinding naar centrale steden is doorgaans de sterkst vertragende factor. Als je daarheen redelijk kunt fietsen of gebruik kunt maken van P+R levert deze leg van je rit veel minder vertraging op. Vermoedelijk zeker niet sneller dan de auto, maar wel met een totale reistijd waardoor de trein niet om die reden alleen al zou afvallen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Palance » za 26 nov 2016, 9:45

Rene schreef:En als het dan gaat regenen en kouder wordt in november stappen deze "helden" allemaal weer in hun autootje. Waardoor de files in november opeens de pan uitrijzen...
Ik heb juist het idee dat het op mijn OV-route de laatste weken juist heel erg veel drukker geworden is. Maar of het aan fietsers ligt die niet willen verregenen en die nu het OV nemen of aan automobilisten die de dagelijkse files in en rond Rotterdam spuugzat zijn? :dontknow:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » za 26 nov 2016, 10:00

De drukste maanden van het jaar zijn traditioneel juni, september en november. In juni en september heb je nog geen vakantie, maar wel veel woon-werkverkeer + recreatief verkeer en in november trekt de economie schijnbaar steevast aan.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door keokiracer » za 26 nov 2016, 10:23

Chris schreef:en in november trekt de economie schijnbaar steevast aan.
Zou dat te maken hebben met Sinterklaas- en Kerstinkopen?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » za 26 nov 2016, 10:42

keokiracer schreef:
Chris schreef:en in november trekt de economie schijnbaar steevast aan.
Zou dat te maken hebben met Sinterklaas- en Kerstinkopen?
Ik denk een combinatie van factoren. Vergeleken met december zijn er natuurlijk meer werkdagen en wordt er nog meer werk buiten in de bouw uitgevoerd. En misschien nemen sommigen een voorschot op de eindejaarsuitkering en pakken nog het huis of interieur aan. Mensen doen zo'n verbouwing liever in november dan kort voor de feestdagen. Het zijn denk ik allemaal kleine factoren die bij elkaar ervoor zorgen dat de economische activiteit in november net wat hoger ligt dan oktober of april.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door boe! » za 26 nov 2016, 10:46

Chris schreef:En misschien nemen sommigen een voorschot op de eindejaarsuitkering
Die ontvangen wij al in november zodat wij hem vanaf nu al kunnen besteden.

Plaats reactie