Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door JGB07 » za 10 dec 2016, 11:31

^^ met een groot aantal handtekeningen kan je een referendum afdwingen toch?

Nog een onnozel idee van mij dan: overbodig linksnijden Door middel van camera's automatisch beboeten.
Eerste vraag is wel of het technisch haalbaar is natuurlijk.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » za 10 dec 2016, 11:36

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Wesso » za 10 dec 2016, 12:39

Willen we dit dan?
Link
(Attietattie demonstreert hardcore rechts inhalen...)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » za 10 dec 2016, 12:46

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Vinny » za 10 dec 2016, 14:27

En de A 2 vind ik dan nog een "rustige" weg. Niet al te veel op en afritten, lieflijk landschap en weinig aggressieve medeweggebruikers. Ik vind andere brede wegen, zoals de A 4 veel minder prettig rijden eerlijk gezegd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Wouter N14 » za 10 dec 2016, 14:30

Tja, ik heb mij zojuist ook ernstig misdragen op de A12. Maar het opbrengen van sympathie en geduld houdt een keer op als het als een klont vastzit op de stroken 1, 2 en 3 en drie stroken dik 105 km/u. Dan ga ik geheel buitenom via strook 4, de groeten. Maar dan ben ik weer de grote aso die zich niet aanpast :pukey:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » za 10 dec 2016, 14:33

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Basjuh1981 » za 10 dec 2016, 15:12

Wouter N14 schreef:Tja, ik heb mij zojuist ook ernstig misdragen op de A12. Maar het opbrengen van sympathie en geduld houdt een keer op als het als een klont vastzit op de stroken 1, 2 en 3 en drie stroken dik 105 km/u. Dan ga ik geheel buitenom via strook 4, de groeten. Maar dan ben ik weer de grote aso die zich niet aanpast :pukey:
Nee, de rest is de aso. Je moet zo veel mogelijk rechts rijden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Wesso » za 10 dec 2016, 17:06

Vinny schreef:En de A 2 vind ik dan nog een "rustige" weg. Niet al te veel op en afritten, lieflijk landschap en weinig aggressieve medeweggebruikers.
Ik heb een paar uurtjes geleden ook weer van de A2 Utrecht-Holendrecht mogen 'genieten'. Wat een vreselijk getrut daar, met grauw miezerweer absoluut geen pretje want je moet linker- en rechterspiegel in de gaten houden. Zoals ik al eerder zei: de rijstrook waar je in rijdt bepaalt niet de te halen snelheid. Rijstrook 2 rijdt soms langzamer dan 4/5. Kan er geen peil op trekken en even verplaatsen gaat vreselijk moeizaam. Rechts inhalen is toch wel een must om niet gek te worden. :|

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Palance » vr 16 dec 2016, 18:48

Basjuh1981 schreef:
Wouter N14 schreef:Tja, ik heb mij zojuist ook ernstig misdragen op de A12. Maar het opbrengen van sympathie en geduld houdt een keer op als het als een klont vastzit op de stroken 1, 2 en 3 en drie stroken dik 105 km/u. Dan ga ik geheel buitenom via strook 4, de groeten. Maar dan ben ik weer de grote aso die zich niet aanpast :pukey:
Nee, de rest is de aso. Je moet zo veel mogelijk rechts rijden.
Een paar dagen terug had ik op de A58 bij Oirschot iemand die het letterlijk deed: Ik zat achter een vrachtwagen die met 81 een ander inhaalde die 80 reed. Dat ging iemand anders niet snel genoeg, en nam de vluchtstrook om de boel te passeren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Basjuh1981 » vr 16 dec 2016, 19:34

En dat is weer aso.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » vr 16 dec 2016, 20:31

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door JGB07 » vr 23 dec 2016, 10:26

Toch weer typisch Nederland.
Vorige week nog uitgebreid in de kranten dat alle betrokken partijen (waaronder VID) van mening zijn dat een spitsheffing de oplossing is tegen de files.
Het verkeer zou zich dan namelijk gaan spreiden over de dag, zodat de files oplossen.

Vandaag groot in de telegraaf: "de hele dag in de file".
Nu is de gedachtegang (van wederom oa. VID) dat mensen de spits al veel mijden en dat steeds meer gaan doen, zodat de spits breder wordt en uiteindelijk vrijwel de hele dag duurt.

Ik kan eigenlijk niet anders dan concluderen dat VID geen idee heeft hoe de files zich ontwikkelen en wat daar tegen te doen is.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door hoevenpe » vr 23 dec 2016, 10:33

Is de conclusie eigenlijk niet dat er heel weinig aan te doen is?

Dat onze moderne maatschappij voor steeds meer verplaatsingen zorgt omdat je nooit zeker bent van je baan en verplicht tweeverdieners zijn. Wonen naast je werk is een illusie geworden, iets wat door de hoge huizenprijzen in de randstad nog versterkt wordt...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » vr 23 dec 2016, 12:51

De restcapaciteit buiten de spits is in de Randstad niet zo groot als het lijkt. Als je kijkt naar het aantal voertuigen per uur, dan is dit in de daluren niet zo gek veel lager dan tijdens de spits.

Daarnaast is het simpelweg niet praktisch om je verplaatsingen dermate te verschuiven dat je helemaal buiten de spits rijdt. Iemand die nu in de spits rijdt kan het misschien een uurtje eerder of later verplaatsen, maar zal dat niet verplaatsen naar tussen 11 en 12 uur 's ochtends of na 19 uur.

De recente wegverbredingen hebben er al toe bijgedragen dat de congestie minder lang duurt. Op bijvoorbeeld de A2 had zonder de verbreding nu waarschijnlijk de hele dag file gestaan.

Spitsheffingen zijn in de praktijk (o.a. Stockholm of Göteborg) over zoveel uren dat deze niet redelijkerwijs te vermijden zijn. Er wordt ook een utopisch beeld geschetst dat met een spitsheffing of kilometerheffing er nauwelijks nog file zou staan, dat is gewoon niet zo.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door JGB07 » vr 23 dec 2016, 13:53

^^
Ik geloof ook niet dat dergelijke heffingen gaan helpen.
Pas als ik netto meer overhoud door met een uitkering thuis te zitten, zal ik overwegen om niet te werken.
Tot die tijd zal ik mij in de spits begeven en zie ik door de maatregelen mijn koopkracht en welvaart afnemen.
hoevenpe schreef:Is de conclusie eigenlijk niet dat er heel weinig aan te doen is?

Dat onze moderne maatschappij voor steeds meer verplaatsingen zorgt omdat je nooit zeker bent van je baan en verplicht tweeverdieners zijn. Wonen naast je werk is een illusie geworden, iets wat door de hoge huizenprijzen in de randstad nog versterkt wordt...
Zoals ook in eerdere posts aangegeven: helemaal mee eens. We moeten gewoon accepteren dat er veel verplaatsingen zijn en de overheid heeft als taak om te zorgen dat die verplaatsingen zo veilig, schoon en "snel" mogelijk plaats kunnen vinden. "snel" tussen aanhalingstekens omdat verkeersveiligheid altijd een begrenzing vereist.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door keokiracer » vr 23 dec 2016, 19:11

JGB07 schreef:Toch weer typisch Nederland.
Vorige week nog uitgebreid in de kranten dat alle betrokken partijen (waaronder VID) van mening zijn dat een spitsheffing de oplossing is tegen de files.
Ik dacht juist dat de VID tegen kilometer/spitsheffing was, maar misschien heb ik een berichtje van de VID gemist.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Basjuh1981 » za 24 dec 2016, 13:18

^^
Dat is een samenwerkingsverbond tussen diverse partijen waaronder MKB Nederland of VNO-NCW. Dat bericht kwam vorige week of begin deze week.

Edit: Dit linkje moet het zijn.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Jackbauer1350 » wo 28 dec 2016, 7:38

Over vijf jaar staat de Randstad muurvast tijdens de spits volgens dit artikel.
Door de aantrekkende economie en de lage brandstofprijzen zal het steeds drukker worden volgens een analyse van het CROW.
Ik vind Euro95 van rond de € 1,50/€1,57 anders duur zat.
Zal vast een fluim binnen de overheid als oplossing dit als aanleiding zien om de accijnzen te verhogen. B(

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door RSK » wo 28 dec 2016, 8:08

^^ De accijns gaat per 2017 al gewoon omhoog. 0,23 cent voor benzine, 0,143 cent voor diesel en 0,106 cent voor LPG.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » wo 28 dec 2016, 9:38

Ik heb de indruk dat de NOS en andere media gewoon op campagne zijn om mensen klaar te stomen dat de kilometerheffing het wondermiddel is tegen files. In bijna elk bericht over files hebben ze wel een citaat van iemand of een organisatie dat de kilometerheffing nu echt ingevoerd moet worden.

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door martien » wo 28 dec 2016, 9:52

^^ ik denk dat het komkommertijd is.
Er was ook een item over het verdwijnen van de lage bijtelling op hybrides met de strekking dat dit mileuwinst gaat vernietigen. De twee personen aan het woord waren een garagehouder voor hybrides en een woordvoerder van een leasemaatschappij... :shutup:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Pino » wo 28 dec 2016, 10:02

Chris schreef:Ik heb de indruk dat de NOS en andere media gewoon op campagne zijn om mensen klaar te stomen dat de kilometerheffing het wondermiddel is tegen files. In bijna elk bericht over files hebben ze wel een citaat van iemand of een organisatie dat de kilometerheffing nu echt ingevoerd moet worden.
Dat vind ik dan weer wat gezocht. Het is de laatste regel van een op zich net opgebouwd artikel. Een journalist doet niets vreemds wanneer hij aan een nette maatschappelijk middenveld-organisatie als het CROW vraagt waar de oplossing dan zit en dit dan noemt als oplossing die de bewuste CROW-man wel ziet zitten. Dan moet je het CROW fileren, omdat hun mensen er frivole meningen op nahouden. Evenals de ANWB, sommige politieke partijen en andere experts in het wereldje die rekeningrijden als wondermiddel blijven zien zonder dat daar ooit cijfers op zijn geplakt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » wo 28 dec 2016, 10:21

^^ Ik doelde niet zozeer alleen op dit artikel, maar de verhaallijn door bijna alle berichten over mobiliteitsbeleid van de NOS is: de kilometerheffing moet ingevoerd worden.

Het gaat volgens mij vooral om de voordelen voor plug-in hybrides. De milieuwinst was - uitzonderingen daargelaten - vooral op papier omdat uit data van brandstofkaarten gewoon bleek dat deze auto's nauwelijks gebruikt werden zoals de bedoeling was.

Voor de gewone particulier kan een gewone hybride nog wel interessant zijn. De prijs ligt nauwelijks nog hoger dan gewone benzineversies en je bespaart dan toch op de brandstofkosten. Het probleem blijft echter dat verreweg de meeste particulieren geen nieuwe auto kopen in het prijssegment waarin hybrides worden aangeboden (zeg € 25.000+). Dus het duurt langer voordat hybrides als occasion gekocht worden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Wesso » wo 28 dec 2016, 11:04

martien schreef:^^ ik denk dat het komkommertijd is.
Ik denk het ook. Gisteravond een kopje op NOS.nl over Barney die de derde ronde van het WK Darts had bereikt. :dontknow:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Pino » wo 28 dec 2016, 11:54

Chris schreef:^^ Ik doelde niet zozeer alleen op dit artikel, maar de verhaallijn door bijna alle berichten over mobiliteitsbeleid van de NOS is: de kilometerheffing moet ingevoerd worden.
Ik ben bepaald geen enorme volger van alles wat de NOS schrijft, maar ik denk dat het probleem veel meer zit in het stramien 'je schrijft over een maatschappelijke ontwikkeling, wilt een expert aan het woord laten en wat zegt die expert vervolgens?' Het valt moeilijk te ontkennen dat vanuit het wereldje al sinds jaar op allerlei manieren wordt gepleit voor kilometerheffing. Ligt het probleem dan bij de expert zelf of bij degene die de expert aan het woord heeft gelaten? Het laatste is het geval in situaties waarin journalisten om hun eigen activistische punt te maken er experts bij gaan halen die er een extreme mening of iets dergelijks op nahouden, maar ik geloof niet dat dat hier aan de orde is.

Het probleem is tot op zekere hoogte ook dat er op het eerste gezicht heel sympathieke argumenten te verzinnen zijn voor kilometerheffing, en misschien heeft het ook wel de toekomst wanneer door ontwikkelingen in de auto-industrie de brandstofaccijns niet meer als verkapte kilometerheffing kan functioneren. Maar om files op te lossen met belasting naar gebruik, moet je kilometerheffing zo vormgeven dat het een belastingverhoging is voor een behoorlijk significante groep weggebruikers. Een analyse van de impact van een politiek haalbare prijsverhoging wordt niet gemaakt, en dat geeft aan hun argumenten iets heel gratuits. Het overstijgt eigenlijk niet het niveau "als we autorijden nu maar net zo duur maken als in Singapore, wordt het vanzelf rustiger op de wegen." Alleen omdat de experts de mooie term kilometerheffing gebruiken, lijkt het ineens een geloofwaardige mening geworden, die bij journalisten geen alarmbellen doet afgaan maar eerder de gedachte oproept "terugkeer van een oud thema, dubbele nieuwswaarde".

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » wo 28 dec 2016, 12:06

Tja, als het gros van de klimaat experts het er over eens is dat er klimaat verandering optreedt, dan betichten we de NOS ook niet van een politieke agenda als ze deze mensen aan het woord komen om bepaalde dingen te duiden en dan klimaatverandering aangeven als oorzaak. Hooguit dat het eenzijdig is. Als er dan iemand aan het woord wordt gelaten die het klimaat verandering ontkent, dan ligt het ook niet aan de NOS.

Ik vind het vergezocht hierboven, kom maar gewoon met bewijs van de redactievloer dat er in de vergaderingen bewust wordt besloten een bepaalde oplossingsrichting aan de kijker / lezer te presenteren. Dan praten we wel weer verder.

Onze steden kunnen de mobiliteitsdruk niet meer aan, volgens mij kan niemand het daar oneens mee zijn. Dan kom je al snel op hoe dan ook impopulaire maatregelen. je kan hele binnensteden afbreken, voor meer asfalt. Goed voor de branche die hier vast ook rondloopt, maar dat willen de inwoners vast weer niet. Als de overheid daar met de stoomwals overheen gaat en toch die binnenstad afbreekt voor de auto, en de NIMBY burger de mond snoert, dan hebben we de aardappels weer aan de kook: "arrogante bestuurders moeten eens leren luisteren naar de burger". Ja, maar wat is dat dan, heren!

We erkennen hier bijna allemaal dat financieel gedreven sturing eigenlijk het beste werkt. Dan kom je met verkeer al snel uit op kilometerheffing als de simpele oplossing. We zien dat de flexibilisering van de arbeidsmarkt mobiliteit aanjaagt. Het stuur zal radicaal om moeten. Zelfs kilometerheffing zal slechts tijdelijk een effect hebben als je de grondoorzaak van de mobiliteit niet aan weet te pakken, of niet iets aan capaciteiten kan of wil doen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Ds79m » wo 28 dec 2016, 13:37

^^ Een beetje flauw om eerst zo'n stropop te introduceren en die dan te misbruiken om de kilometerheffing als iets onvermijdelijks te presenteren.
Pino schreef:
Chris schreef:^^ Ik doelde niet zozeer alleen op dit artikel, maar de verhaallijn door bijna alle berichten over mobiliteitsbeleid van de NOS is: de kilometerheffing moet ingevoerd worden.
Ik ben bepaald geen enorme volger van alles wat de NOS schrijft, maar ik denk dat het probleem veel meer zit in het stramien 'je schrijft over een maatschappelijke ontwikkeling, wilt een expert aan het woord laten en wat zegt die expert vervolgens?' Het valt moeilijk te ontkennen dat vanuit het wereldje al sinds jaar op allerlei manieren wordt gepleit voor kilometerheffing. Ligt het probleem dan bij de expert zelf of bij degene die de expert aan het woord heeft gelaten? Het laatste is het geval in situaties waarin journalisten om hun eigen activistische punt te maken er experts bij gaan halen die er een extreme mening of iets dergelijks op nahouden, maar ik geloof niet dat dat hier aan de orde is.

Het probleem is tot op zekere hoogte ook dat er op het eerste gezicht heel sympathieke argumenten te verzinnen zijn voor kilometerheffing, en misschien heeft het ook wel de toekomst wanneer door ontwikkelingen in de auto-industrie de brandstofaccijns niet meer als verkapte kilometerheffing kan functioneren. Maar om files op te lossen met belasting naar gebruik, moet je kilometerheffing zo vormgeven dat het een belastingverhoging is voor een behoorlijk significante groep weggebruikers. Een analyse van de impact van een politiek haalbare prijsverhoging wordt niet gemaakt, en dat geeft aan hun argumenten iets heel gratuits. Het overstijgt eigenlijk niet het niveau "als we autorijden nu maar net zo duur maken als in Singapore, wordt het vanzelf rustiger op de wegen." Alleen omdat de experts de mooie term kilometerheffing gebruiken, lijkt het ineens een geloofwaardige mening geworden, die bij journalisten geen alarmbellen doet afgaan maar eerder de gedachte oproept "terugkeer van een oud thema, dubbele nieuwswaarde".
De voornaamste redenen om vanuit de politiek een kilometerheffing in te voeren zijn vrij simpel: Accijnzen kunnen in tegenstelling tot een kilometerheffing niet onbeperkt worden verhoogd en zouden zelfs weg kunnen vallen zodra elektrisch rijden gemeengoed wordt. Daarnaast zorgt een heffing er voor dat arme sloebers van de weg worden geprijsd, en het daardoor tijdelijk iets rustiger kan worden. Dat een politicus het zo niet presenteert, kan ik me wel enigszins voorstellen, maar daar mag een journalist best eens een kritische vraag over stellen. Zelfs als er geen kilometerheffing komt, en daar ga ik wel vanuit, want zodra het echt concreet wordt, duiken dit soort bezwaren snel genoeg op, is het misbruiken van deze mogelijke oplossing van verkeersproblemen om maar geen extra asfalt aan te leggen nog altijd een kwalijke zaak.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » wo 28 dec 2016, 13:49

jelger schreef:Onze steden kunnen de mobiliteitsdruk niet meer aan, volgens mij kan niemand het daar oneens mee zijn. Dan kom je al snel op hoe dan ook impopulaire maatregelen. je kan hele binnensteden afbreken, voor meer asfalt.
Sliedrecht. Hoevelaken. Zoeterwoude. Waardenburg. Noordeloos. Werkendam. Zevenaar. Avenhorn. Eembrugge. Oirschot. Geldrop. Uitgeest. Bathmen. Ravenstein.

Heel veel files op de Nederlandse autosnelwegen staan niet voor een afrit naar een binnenstad, maar bij dit soort plaatsen, en kunnen prima aangepakt worden door snelwegen te verbreden. In en rond de grote steden zal altijd congestie blijven, ik denk dat dat ook acceptabel is. Een scenario waarbij je om 8 uur 's ochtends in Amsterdam, Rotterdam of Utrecht geen file tegenkomt is utopisch, ook met een kilometerheffing.

Zoals eerdere sprekers ook aangegeven wordt de kilometerheffing (betalen naar gebruik in plaats van bezit) als zijnde veel eerlijker gebracht. Het klinkt ook bijna zo. Maar om echt substantieel effect te hebben op de congestie moet het uitkomen op een flinke lastenverzwaring, anders gebeurt er niks (behalve betalen om in de file staan).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » wo 28 dec 2016, 13:51

Zelfs als er geen kilometerheffing komt, en daar ga ik wel vanuit, want zodra het echt concreet wordt, duiken dit soort bezwaren snel genoeg op, is het misbruiken van deze mogelijke oplossing van verkeersproblemen om maar geen extra asfalt aan te leggen nog altijd een kwalijke zaak.
Het propageren van iets dat toch geen haalbare kaart zal blijken te zijn kan ook een politiek instrument zijn om andere wegen te forceren.

Plaats reactie