Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Temlin » ma 06 feb 2017, 21:39

Ach Brussel, lekker belangrijk :geeuw: doodlopend project over 5 jaar is het afgelopen met ze. Overigens is de veeteelt voor een veel grotere mate verantwoordelijk voor luchtvervuiling dan het auto verkeer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » ma 06 feb 2017, 21:49

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door mavas » wo 15 feb 2017, 11:18

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... zicht-2016

Volgens de 3e Publieksrapportage Rijkswegennet 2016 is de filedruk vorig jaar met 13 procent toegenomen.
De A4 bij Leiden staat inmiddels op de eerste plaats in de filetop50.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » do 16 feb 2017, 18:45

De discussie over de kilometerheffing is verplaatst: viewtopic.php?f=85&t=5613&start=2250

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Ds79m » do 16 feb 2017, 20:11

Het rapport waar het over ging heeft overigens nog best wat interessante punten (en genoeg dingen die de wenkbrauwen doen fronzen). Het verkeersbeleid van VVD, Groen Links, PVDA, D66, Vrijzinnige Partij, ChristenUnie en SP werd vergeleken. Daaruit volgt onder meer:

-ALLE partijen, behalve de VVD, willen minder geld investeren in het wegennet.
-In het OV willen alle partijen (m.u.v. D66) juist meer investeren. In het geval van Groen Links zo'n 11 miljard euro tot 2030.
-De wandelaar en fietser wordt ook van een betere infrastructuur voorzien, PVDA en GL hebben er 1,15 miljard euro voor over.
-130 op de snelweg moeten we niet willen, aldus CU, dat terug naar 120 wil en GL dat terug naar 80/100 wil, waar het nu 100/120-130 is. Binnen de bebouwde kom wordt het maximaal 30 km/h.
-PVDA en GL willen de belastingen op vliegen verhogen, met respectievelijk 0.5 en 1 miljard per jaar.
-De VVD wil het spoorwegennet openbaar aanbesteden.
-De SP wil een subsidie voor de HSL, zodat de kosten van die treinkaartjes omlaag kunnen op verbindingen naar Schiphol.
-D66 wil een spitstarief in de trein invoeren.
-D66 en CU willen meer werkgelegenheid concentreren rond de stations.
-CU wil zwaar investeren in tram/metro, o.a. nieuwe lijnen naar Rotterdam-Zuid, Scheveningen en Schiphol.
-De Vrijzinnige Partij wil de hypotheekrenteaftrek afschaffen voor mensen die meer dan 10 km van hun huis werken.

Voor de liefhebber is het rapport hier te vinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Temlin » do 16 feb 2017, 22:03

^^ Wat is dit nou voor vreemde vergelijking? De VVD is samen met het CDA en de PVV momenteel de grootste partij in de peilingen waarom ontbreken die in hemelsnaam?? Deze uitkomsten slaan dus helemaal nergens op.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op za 18 feb 2017, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door boe! » do 16 feb 2017, 22:09

Temlin schreef:waarom ontbreken die in hemelsnaam?
Omdat die partijen hun verkiezingsprogramma niet willen laten doorrekenen.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door kees » do 16 feb 2017, 22:59

^^
Volgens mij heeft het CDA zijn programma wel door laten rekenen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Via » zo 19 feb 2017, 14:14

Ds79m schreef:-ALLE partijen, behalve de VVD, willen minder geld investeren in het wegennet.
-In het OV willen alle partijen (m.u.v. D66) juist meer investeren. In het geval van Groen Links zo'n 11 miljard euro tot 2030.
Gezien de ontwikkeling van zelfrijdende auto's lijkt iedere cent die in fysieke OV-infrastructuur (rail) wordt gestoken me tamelijk onzinnig. Laten we vol inzetten op versterken van het bestaande wegennet waarop (zelfrijdende) auto's tijdsonafhankelijk op bijna iedere plek kunnen komen. Kan geen OV meer tegenop dan.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » ma 20 feb 2017, 18:51

Dat hangt helemaal af van de beschikbare ruimte. In een stad als London iedere metroreiziger in een zelf rijdend privé mobiel zetten lijkt me problematisch, alleen al omdat er in de binnenstad en vele andere plekken in de stad de benodigde parkeerruimte ontbreekt. Het is ook gewoon nog eens ruimte inefficient als de pest. Hoe dichter mensen op elkaar wonen hoe meer je hebt aan een goed opererend, hoogfrequent en dicht OV.

Dat betekent dat je er in NL ook niet aan ontkomt. Of je dat op de rail of op de weg organiseert is vers 2. Zelfrijdende bussen zijn natuurlijk ook een optie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Vinny » ma 20 feb 2017, 20:12

Via schreef:
Ds79m schreef:-ALLE partijen, behalve de VVD, willen minder geld investeren in het wegennet.
-In het OV willen alle partijen (m.u.v. D66) juist meer investeren. In het geval van Groen Links zo'n 11 miljard euro tot 2030.
Gezien de ontwikkeling van zelfrijdende auto's lijkt iedere cent die in fysieke OV-infrastructuur (rail) wordt gestoken me tamelijk onzinnig. Laten we vol inzetten op versterken van het bestaande wegennet waarop (zelfrijdende) auto's tijdsonafhankelijk op bijna iedere plek kunnen komen. Kan geen OV meer tegenop dan.
Ik denk zelf dat dit ook veel utopischer is. In principe wordt 100% zelfbesturende voertuigen alleen toegestaan in volledig gesloten vervoerssystemen. Het aanbieden van zelfrijdende auto's op de openbare weg lijkt me met de techniek van nu alleen haalbaar met lage snelheden. Dat kan ook wel zinvol zijn trouwens, maar een zelfrijdende metro is voor stedelijke gebieden denk ik makkelijker haalbaar, goedkoper, kan met bewezen technieken en er zijn al best wel wat steden waar ze dat ook hebben die vergelijkbaar zijn met Randstedelijke steden. Ik noem dan een Kopenhagen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door nederland24 » ma 20 feb 2017, 22:17

Via schreef:
Ds79m schreef:-ALLE partijen, behalve de VVD, willen minder geld investeren in het wegennet.
-In het OV willen alle partijen (m.u.v. D66) juist meer investeren. In het geval van Groen Links zo'n 11 miljard euro tot 2030.
Gezien de ontwikkeling van zelfrijdende auto's lijkt iedere cent die in fysieke OV-infrastructuur (rail) wordt gestoken me tamelijk onzinnig. Laten we vol inzetten op versterken van het bestaande wegennet waarop (zelfrijdende) auto's tijdsonafhankelijk op bijna iedere plek kunnen komen. Kan geen OV meer tegenop dan.
Ik denk dat de zelfrijdende auto vooral gebruik gaat worden als OV-dienst en/of taxidienst, maar dan met een heel fijnmazig netwerk en op ieder moment beschikbaar. Vergeet niet dat de techniek zorgvuldig moet worden onderhouden en de vraag of dat gebeuren met particuliere voertuigen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Jackbauer1350 » di 21 feb 2017, 15:06

Haarlem schijnt de nieuwe filehoofdstad te zijn: Artikel op NOS.nl
Haarlem is de nieuwe filehoofdstad van Nederland. Volgens de Traffic Index van TomTom deed een automobilist er vorig jaar gemiddeld 27 procent langer over dan normaal om op de bestemming te komen. Dat komt erop neer dat een automobilist die dagelijks in Haarlem naar zijn werk rijdt zo'n honderd uur in de file heeft gestaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » di 21 feb 2017, 15:45

100 uur per jaar in de file. Dat is 100 uur op (5*45)= 225 dagen per jaar. Gemiddeld 26 minuten per dag. Of 13 minuten vertraging per enkele reis in de filehoofdstad van Nederland. Valt dan eigenlijk best mee.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rene » di 21 feb 2017, 15:51

Haarlem is met name in oost-west richting een drama.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door ronny forgeron » di 21 feb 2017, 15:58

Dat was het in de jaren vijftig al wanneer de Duitsers richting Zandvoort gingen, maar wat nu een rol speelt is de afsluiting van afwisselend een van de twee Buitenrust bruggen wegens vervanging en de extra versmalling stadinwaarts op de Amsterdamse vaart.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door mavas » di 21 feb 2017, 16:39

Haarlem is al jaren een drama om doorheen te komen. Niet alleen oost-west, ook de andere richtingen.
Ik denk dat andere steden betere infra hebben gekregen, en dat Haarlem stil heeft gestaan, waardoor Haarlem nu bovenaan staat.

Eindelijk komt er ook eens van de media aandacht voor dit probleem. Misschien wordt de politiek eens wakker.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Wouter N14 » di 21 feb 2017, 16:44

Zijn er eigenlijk oude plannen bekend die niet zijn doorgegaan, bijvoorbeeld uit de jaren 60 of 70? De enige die ik kan bedenken is de Duinsnelweg die op de Westrandweg had moeten aansluiten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door captain007 » di 21 feb 2017, 16:51

mavas schreef:Eindelijk komt er ook eens van de media aandacht voor dit probleem. Misschien wordt de politiek eens wakker.
Ik denk dat dat niets uithaalt. De gemeente is al jaren niet geinteresseerd in infrastructuur. Onderhoud is ook al jaren een probleem. Enige waar ze goed in zijn is downgrading door ergens wat plantenbakken op de weg te smijten. En als ze wel wat aanpakken dan gaat dat heel traag en heel erg gefaseerd heb ik het idee. Tot zover mijn indruk als ex-inwoner van Haarlem die daar 6 jaar heeft gewoond.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door mavas » di 21 feb 2017, 17:02

Wouter N14 schreef:Zijn er eigenlijk oude plannen bekend die niet zijn doorgegaan, bijvoorbeeld uit de jaren 60 of 70? De enige die ik kan bedenken is de Duinsnelweg die op de Westrandweg had moeten aansluiten.
Nog langer gelden was er ook een Oostelijke Randweg bedacht door de provincie, die als die nu aangelegd was, in de huidige situatie aan de rand van bebouwing zou liggen. Zie deze kaart uit 1955, variant bolletjes:
Afbeelding

Daarna zijn in de jaren 60 en 70 plannen geweest om 1 van de oost-westverbindingen ongelijkvloers uit te bouwen. Maar dat is dan weer afgeschoten waardoor we nu met grote problemen zitten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Palance » di 21 feb 2017, 17:17

Ik heb zelf altijd wel de perceptie gehad dat Haarlem wel goed ontsloten is, met name noord- en oostwaarts (N200/205/208). Alleen de N208 zuidwaarts is niet zo goed uitgebouwd en loopt tot Hillegom alleen bibeko.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rein » di 21 feb 2017, 17:28

^^ tussen Heemstede en Bennebroek loopt de weg nog een paar km bubeko. Maar ook daar rijdt het niet echt lekker door. Een paar kilometer daarvandaan ligt nog de N206 door Aerdenhout, de duinrand en Vogelenzang met hier en daar een Vmax van 30 km/h.

In de stad zelf is er een beperkt aantal bruggen waar al het verkeer overheen moet. Er hoeft maar iets te gebeuren op één van die routes en het loopt overal finaal vast. Een collega van me is geregeld zo'n 3 kwartier onderweg voordat hij de stad uit is. Ben je er eenmaal uit dan gaat het via de A200 en N205 wel weer redelijk vlot, normaal gesproken, maar dan heb je vaak dus al een boel ellende gehad.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door boe! » di 21 feb 2017, 21:14

Voor de mensen die de hotspots in Haarlem willen zien op kaart: http://www.tomtom.com/en_gb/trafficindex/city/haarlem

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling van de filedru

Bericht door Rein » di 21 feb 2017, 21:58

^^ Ja dat is lekker. Ze rekenen congestie op bijvoorbeeld de A9 ook aan Haarlem toe, terwijl dat niet of nauwelijks een relatie met Haarlem heeft. Zo was de filedruk op de A9 in 2016 extra hoog vanwege de afsluiting van de Velsertunnel, maar dat heeft dus niks met de situatie in Haarlem te maken. Sterker, er zal daar relatief weinig verkeer van/naar Haarlem gereden hebben.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door JGB07 » wo 22 feb 2017, 13:16

^^ Ben met je eens dat de A9 er totaal niet bij hoort / niet Haarlem gerelateerd is.

Voor het overige kan ik mij (als Haarlemmer) goed vinden in de weergegeven hotspots. De kans dat daar wat aangedaan wordt acht ik echter klein.
Ht ontbreekt Haarlem simpelweg aan een ring en deze is vrijwel niet te realiseren.

Vind het zelf wel frappant dat er nu in de spits minder file is op de N205 de stad in dan voorheen. Ondanks dat er juist nu werkzaamheden zijn aan de Buitenrustbruggen.
Mijn verklaring daarvoor is dat verkeer naar zuidwest Haarlem, Heemstede en Aerdenhout nu via de Europaweg / Schakwijk rijdt.
Die wegen zijn namelijk een stuk drukker, maar rijden desalniettemin (naar mijn ervaring) goed door.

Wellicht dat het aanbevelen / verbeteren van deze route ook na de werkzaamheden tot een verbetering kan leiden.
Al zullen de bewoners van Heemstede aan de Cecar Francklaan en Johan Wagenaarlaan daar niet zo blij mee zijn vrees ik.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Jackbauer1350 » wo 22 feb 2017, 13:54

Op een beetje zomerse dag staat rond Haarlem/Heemstede de hele bende vast met verkeer bestemming strand. Wel leuk dat de N200 vanaf Bloemendaal naar de kust 2x2 is maar voor je daar bent heb je dat rotstuk langs het station van Haarlem nog.
Over de N201 door Heemstede, Aerdenhout en Bentveld naar Zandvoort hoeven we het al helemaal niet te hebben.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door waldo79 » wo 22 feb 2017, 14:30

Daarom kom ik al decennia niet meer aan het strand daar met de auto. Als ik al ga, dan reis ik per trein (alhoewel de reistijd daar ten principale al onacceptabel is)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door mavas » wo 22 feb 2017, 14:42

JGB07 schreef:Ondanks dat er juist nu werkzaamheden zijn aan de Buitenrustbruggen.
Ik heb vanmorgen met eigen ogen geconstateerd dat de Buitenrustbruggen weer in beide richtingen volledig te gebruiken zijn! 8-)
Mijn verklaring daarvoor is dat verkeer naar zuidwest Haarlem, Heemstede en Aerdenhout nu via de Europaweg / Schalkwijk rijdt.
Wellicht dat het aanbevelen / verbeteren van deze route ook na de werkzaamheden tot een verbetering kan leiden.
De Europaweg moet dit jaar of volgend jaar worden versmald naar een 2x1-weg met rotondes...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door JGB07 » vr 24 feb 2017, 16:36

^^
Dat ombouwen van de Europaweg was ik niet mee bekend.
Ik betwijfel ook of ik daar echt blij van word....

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » wo 28 jun 2017, 17:14

Uit de eerste publieksrapportage rijkswegen van 2017 blijkt dat de filedruk is gestabiliseerd. Sinds zomer 2016 neemt de congestie niet verder toe, terwijl er toch wel circa 2 miljard kilometer meer is afgelegd op de rijkswegen in die periode. Er waren ook weinig extreme spitsen ten gevolge van sneeuw en winterweer deze winter. Aan de andere kant zijn er ook niet veel openstellingen geweest. De A1 Diemen - Muiderberg is nu open maar dat is nog nauwelijks extra capaciteit in de spitsrichting omdat de wisselbaan nog niet in gebruik is.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie