Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rene » ma 09 mei 2011, 11:39

De VID komt vandaag met een verheugend bericht:
VID (9-5-2011) schreef:Filedruk daalt spectaculair

In de eerste vier maanden van 2011 is de filedruk, de lengte van de files maal de duur, gedaald met 16,9 procent. Die daling is fors en kan maar voor een klein deel verklaard worden uit het weer: 2011 was droog maar ook de eerste maanden van 2010 was er maar beperkt neerslag. Ook in het effect van winterweer was het verschil tussen 2010 en 2011 gering.
Een groot deel van de daling lijkt dan ook het gevolg van het beschikbaar komen van extra rijstroken op het hoofdwegennet. Het verkeer kon in 2011 bijvoorbeeld profiteren van de wegverbredingen op de A2 tussen het knooppunt Holendrecht en Maarsen, A2 tussen Everdingen en Deil, de A12 tussen Woerden en Gouda, de A58 tussen het knooppunt Batadorp en Oirschot en het gereedkomen van de Randweg Eindhoven (A2/N2).
In de eerste maanden van 2011 kwamen daar de spitsstroken op de A9 bij Haarlem bij. Bovendien waren vanaf 21 maart op de A2 bij Utrecht vier rijstroken ter beschikking; toen kwam er per rijrichting een rijstrook bij in de ‘bypass’ om de nog niet in gebruik zijnde landtunnel. Dat betekende meteen een forse daling voor de files: op dat moment liep de filedruk op de hele A2 nog eens met circa een derde terug. De verbeterde doorstroming op de A2 verklaart ruim 4 procentpunt van de daling van 16,9 procent.
De filedruk is begin 2011 vrijwel gelijk met die van 10 jaar geleden.
Persbericht VID
Nieuwsbericht op nu.nl
Nieuwsbericht op Telegraaf.nl

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: VID: Filedruk afgenomen door extra rijstroken

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2011, 11:45

Verheugend?
Ik vind het enorm frustrerend. :booooos:

De maat filedruk is namelijk slechts de lengte van de file maal het aantal minuten dat de file er staat.

Dus als je een rijbaan verbreedt van 2 naar 3 stroken dan neemt de lengte van de file met 33% af en dus ook de filedruk. :facepalm:
Files worden dus korter maar ook breder, totaal aantal vertragingsminuten blijft nagenoeg gelijk.

Sterker nog, files worden pas meegerekend als ze langer dan 2 km zijn dus door de verbreding lijkt het alsof ze er minder staan en ze korter zijn.

De meetmethode "filedruk" klopt dus niet.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Attietattie » ma 09 mei 2011, 11:50

^^ Begin dan bij de definitie 'lengte van de file'. Want ik weet niet of die per rijstrook wordt gemeten of per rijbaan. Dus mogelijk klopt de definitie (op dat punt) wel nog steeds.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Vinny » ma 09 mei 2011, 11:55

Ik neem toch aan dat die per rijbaan wordt gemeten?
"Er staat een file van 2 km op de A 4". Of die dan 2, 3, of 6 rijstroken breed is doet er weinig toe...

Ik vraag me nog altijd af hoe het staat met "files op de parallelrijbaan". Wanneer er ook een file staat op de hoofdrijbaan heb ik wel eens het idee dat dat op één hoop wordt gegooid (uitzonderlijk wordt dat wel apart in de verkeersinformatie benoemd)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door hoevenpe » ma 09 mei 2011, 11:56

Gevoelsmatig denk ik wel dat het echt minder is geworden hoor, de A2 en A12 bijvoorbeeld rijden nu ook in de spits behoorlijk goed door en vroeger was dat een drama...
Ik kan nu gewoon weer afspraken maken bij de klant op 9:30u en dat deed ik 4 jaar geleden echt niet.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Seat » ma 09 mei 2011, 12:06

Los even van de getallen: het is wel verheugend dat eindelijk de relatie wordt gelegd tussen een (beperkt) aantal extra rijstroken en het 'spectaculaire' effect op het aantal files. Dat verhoogt misschien het draagvlak om voor eens en voor altijd de wegen aan te passen naar een acceptabele capaciteit, zoals bij de A2 is gebeurd (aantal files op de eerder nog dramatische A2 is bijna nihil).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VID: Filedruk afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Pino » ma 09 mei 2011, 12:08

geelhoed schreef:Files worden dus korter maar ook breder, totaal aantal vertragingsminuten blijft nagenoeg gelijk.
Als je de breedte op zo'n manier meeweegt, schiet je mogelijk niet veel op. Maar zoals je zelf al zegt, hij wordt niet meegewogen.

Voor mij is dat terecht. Deze filedruk is een cijfer voor de weggebruiker om te laten zien waar hij rekening mee moet houden qua files in Nederland. Kortere files die er korter staan betekent gewoon dat je sneller door die file heenbent of dat de file er zelfs helemaal niet staat. Dat leidt logischerwijs tot een lagere filedruk, en dat is waar het de weggebruiker om te doen is. Als je eerder kijkt naar milieu-aspecten, wordt van belang hoeveel auto's er in de file staan en hoe lang. Dan moet je de breedte op de een of andere manier meenemen. Maar ik geloof niet dat dat onderdeel is van het werkterrein van de VID-berekening.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Attietattie » ma 09 mei 2011, 12:43

Vinny schreef:Ik neem toch aan dat die per rijbaan wordt gemeten?
"Er staat een file van 2 km op de A 4". Of die dan 2, 3, of 6 rijstroken breed is doet er weinig toe...
Wat er op de radio wordt gezegd doet niet terzake. We hebben het over wat er wordt gemeten.

Overigens maakt de breedte inderdaad niet veel uit. Als ik op een verbrede weg in 2km file 5 kilometer per uur beweeg ben ik beter uit dan op een niet verbrede weg in 4km 5km/h moet rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Vinny » ma 09 mei 2011, 12:49

Wat ze op de radio zeggen is wat de VID op zijn website schrijft (als het goed is). Volgens henzelf is: 2 kilometer file gedurende 20 minuten = 40 km-min. filezwaarte. Ik zie hier nergens een correctiefactor voor de wegbreedte, maar wellicht lees ik ergens overheen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2011, 13:12

Attietattie schreef: Overigens maakt de breedte inderdaad niet veel uit. Als ik op een verbrede weg in 2km file 5 kilometer per uur beweeg ben ik beter uit dan op een niet verbrede weg in 4km 5km/h moet rijden.
Ja, dan ga je er dus vanuit dat de capaciteit van de bottleneck ook verdubbeld is. Dat kan je aan de "filedruk" niet zien.

Ik stel vertragingsminuten voor, het aantal minuten vertraging dat een weggebruiker oploopt op een weggedeelte. En dat kan je dan eventueel integreren over de tijd zodat je minuten[sup]2[/sup] krijgt voor het verlies op een dag. Of integreer het over het aantal weggebruikers zodat je de totale verliesminuten hebt.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Pino » ma 09 mei 2011, 13:46

Als je door een verbreding een file van vier kilometer en tien minuten vertraging vervangt door een file van drie kilometer waardoor je nog steeds tien minuten vertraging oploopt, genereert dat winst in de statistiek maar niet in de perceptie van de weggebruiker. Zo'n situatie zou zich voor kunnen doen bij een bottleneck waar bijvoorbeeld maar twee doorgaande rijstroken zijn. Dan maakt het niet zo heel veel uit voor de vertraging of er vóór die bottleneck nu drie of vier rijstroken liggen. De vertraging hangt af van de capaciteit van de bottleneck, niet van datgene wat ervoor ligt. Verbreding van het traject vóór de bottleneck kan dan de file verkorten, maar niet de vertragingstijd.

Maar als je naar de verschuivingen in de filedruk kijkt van de afgelopen maanden, geloof ik niet dat de vertragingstijd voor de individuele weggebruiker ongewijzigd is gebleven. Het is zoals hoevenpe en Seat opmerken: een aantal stukken weg waar behoorlijke vertraging aan de orde van de dag waren is er behoorlijk op vooruit gegaan. De statistieken laten geen vals beeld zien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Chris » ma 09 mei 2011, 13:51

Hoe vaak stond er wel geen 15 km file op de A2 voor Maarssen? Of 20 km voor Beesd? Die zijn nu helemaal verdwenen. Ook de vaste file van 12 km op de A12 vanaf Woerden naar Gouda is ook vrijwel verdwenen. Kortom, die wegverbredingen in 2010 zijn opgeleverd hebben meer files doen oplossen dan alle anti-automaatregelen tussen 1980 - 2005 bij elkaar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Palance » ma 09 mei 2011, 14:07

Nou de files op die hele brede A16 voor Rotterdam nog.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Chris » ma 09 mei 2011, 14:16

^^ Dat is voornamelijk terugslag van de A20 en enkele afritten. De capaciteit van de A16 zelf is redelijk op orde, alhoewel dat in de toekomst wel nijpender gaat worden. (282.000 mvt in 2025)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Attietattie » ma 09 mei 2011, 14:24

geelhoed schreef:
Attietattie schreef: Overigens maakt de breedte inderdaad niet veel uit. Als ik op een verbrede weg in 2km file 5 kilometer per uur beweeg ben ik beter uit dan op een niet verbrede weg in 4km 5km/h moet rijden.
Ja, dan ga je er dus vanuit dat de capaciteit van de bottleneck ook verdubbeld is. Dat kan je aan de "filedruk" niet zien.
Ik ga nergens vanuit. Ik reageer puur op wat je zei. Uiteraard, bij een niet aangepaste bottleneck is de last voor de automobilist niet verlicht.

Voertuigvertraging is inderdaad een betere maatstaf. Personenvertraging is nog beter, maar dan wordt het een wat lastiger rekensommetje.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2011, 14:30

Nouja, je neemt aan de de snelheid gelijk is. Dat heeft consequenties voor of de dichtheid of de flux, (of beide)
Pino schreef: De statistieken laten geen vals beeld zien.
Ik geloof best dat er verbetering is. Ik heb alleen aanmerkingen op het kengetal van de meetmethode. Dat kan veel en veel beter.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Palance » ma 09 mei 2011, 14:38

Chris schreef:Dat is voornamelijk terugslag van de A20 en enkele afritten.
Wat dus wel meteen aangeeft dat alleen verbreding van bepaalde stukken niet per sé zaligmakend is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door captain007 » ma 09 mei 2011, 14:48

^^ Dat is dus het bekende argument wat vaak opduikt: verbreden heeft geen zin, want dan staat het ergens anders weer vast. Het is nu dus aangetoond dat verbreden op grotere schaal wel zin heeft en dus de files ook echt kan oplossen. Je moet echter niet op kleine schaal verbreden, want dan ga je dus wel tegen dit soort ellende aan lopen. Maar ja dat kost natuurlijk wel wat meer centen, maar dan heb je wel wat :D.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Pino » ma 09 mei 2011, 14:49

geelhoed schreef:Ik geloof best dat er verbetering is. Ik heb alleen aanmerkingen op het kengetal van de meetmethode. Dat kan veel en veel beter.
Eens. Zeker uit de VS heb ik wel eens getallen gezien die de zwaarte van de file / het aantal vertragingsminuten wel meenemen in de berekeningen. Dat wiel hoeft niet meer te worden uitgevonden. Ik neem ergens ook wel aan dat Rijkswaterstaat en co. dat soort genuanceerde berekeningen ook loslaten op Nederlandse files. Dat de VID dan een persbericht de wereld ingooit gebaseerd op een "kort door de bocht"-berekening moeten we dan maar ter kennisgeving aannemen. Zeker als er geen redenen zijn om te twijfelen aan het resultaat, namelijk de boodschap dat de filedruk enorm is gedaald.

Wat betreft Rotterdam, het werd bij de aanleg van de Tweede Brienenoord al voorspeld dat de bottleneck van de brug zelf naar het Terbregseplein zou worden verlegd. En dat is ook wel de realiteit geworden. Maar toch denk ik dat we met brede A16 vele malen beter af zijn dan zonder. Belangrijke invalswegen als het Kralingseplein en het IJsselmondseplein liggen nu in ieder geval vóór de bottleneck in plaats van erna c.q. op de bottleneck. En bovendien is de capaciteit van het Terbregseplein hoger dan die van de enkele Brienenoord.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 09 mei 2011, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2011, 14:53

captain007 schreef:Het is nu dus aangetoond dat verbreden op grotere schaal wel zin heeft en dus de files ook echt kan oplossen.
Nou, nee dus.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Chris » ma 09 mei 2011, 14:56

Sorry hoor, maar zelfs zonder statistieken kan je zien dat de files ENORM zijn afgenomen de laatste 15 maanden. Dat soort alternatieve berekeningen zijn gerommel in de marge voor mierenneukers.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2011, 15:03

Chris schreef:Sorry hoor, maar zelfs zonder statistieken kan je zien dat de files ENORM zijn afgenomen de laatste 15 maanden.
Ja, als je wel statistieken (filedruk) zou gebruiken dan zou je zien dat over 2010 de files met 9% waren toegenomen.
Over 2009 waren ze met 14% toegenomen, nu dus weer met 17% naar beneden. Beetje compensatie van de toename van 2010 dus. De verbredingen op de juiste punten helpen natuurlijk wel.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Chris » ma 09 mei 2011, 15:09

Je stelt dat verbreden geen zin heeft omdat de files niet afnemen.

In 2010 zijn de files op de A2 rond Eindhoven, Den Bosch en Zaltbommel tussen 80 en 95% afgenomen. Ik ben benieuwd hoe je wilt aantonen dat de situatie daar nu amper anders is dan pak 'm beet 3 á 4 jaar geleden.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2011, 15:11

Chris schreef:Je stelt dat verbreden geen zin heeft omdat de files niet afnemen.
Ik denk dat je dan nog even beter moet teruglezen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Chris » ma 09 mei 2011, 15:13

^^
geelhoed schreef:
captain007 schreef:Het is nu dus aangetoond dat verbreden op grotere schaal wel zin heeft en dus de files ook echt kan oplossen.
Nou, nee dus.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2011, 15:22

Kernwoorden: aangetoond en oplossen.

De filedruk cijfers zijn niet de juiste maat om dat aan te tonen.

Verbreden helpt natuurlijk als je het op de goede plekken doet. Pieken in aanbod zal je nooit kunnen opvangen en daarom kan je de files niet oplossen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door sanderl » ma 09 mei 2011, 15:24

Volgens mij geloven zelfs de tegenstanders van verbredingen ook wel dat het op korte termijn helpt. De tegenstanders gaan echter uit van de langere termijn. Zij geloven dat op die langere termijn de vervoersstromen zich gaan moduleren naar de nieuwe situatie. Simpel gezegd: mensen gaan verder van huis werken of gaan nu wel forenzen op een relatie waar ze dat eerder niet wilden in verband met congestie. Ik geloof dat op langere termijn dit zeker waar kan zijn, ik denk echter dat het maar relatief kleine marges zijn. Als we gewoon zorgen dat de wegen iets ruimer in hun jasje komen te zitten dan nodig moet dit ook wel te ondervangen zijn.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Mandelsoft » ma 09 mei 2011, 15:26

Geheel oplossen kan niet inderdaad, maar wel verminderen.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Snelwegfreak » ma 09 mei 2011, 15:30

Natuurlijk vermindert het. Er is met 4 rijstroken meer ruimte om langzaam verkeer in te halen (minder remmen voor de met-80-zonder-te-kijken-een-vrachtwagen-inhalers) en met ongevallen heb je vaak meer rijstroken open zodat het verkeer beter kan doorstromen dan met 2 rijstroken. Er zit echter ook wat in het verhaal dat meer rijstroken de file wel inkorten maar op zich niet minder erg maken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Rene » ma 09 mei 2011, 15:35

Het verder weg wonen wordt in veel grotere mate veroorzaakt door de extreme huizenprijzen in Nederland. Een half uurtje per dag extra reistijd en je woont groter, voor minder geld.

Het hele probleem van de toenemende files kan niet worden tegengaan door wegen maar niet te verbreden, daarvoor moet op termijn de RO anders. Herverdelen van de werkgelegenheid over het land, dat is het toverwoord. En als men daar om welke reden dan ook niet aan wil, prima. Maar dan ook niet miepen bij wegverbredingen - dat is dan immers de enige maatregel die echt zoden aan de dijk zet...

Plaats reactie