Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door brytje008 » wo 05 jul 2017, 18:11

De Nederlandse snelwegen worden sowieso veel gebruikt voor korte ritten. In landen zoals Frankrijk en Duitsland etc. wordt de snelweg veel meer gebruikt voor lange afstanden.

Door dat wij veel af en opritten hebben naar de snelweg toe, kan dat ook veel makkelijker. Je kan de snelweg op gaan en na enkele kilometers de snelweg alweer verlaten. Hierdoor kan je de snelweg makkelijk gebruiken op je route bij een korte rit. Dat word in bijvoorbeeld Frankrijk wel wat lastiger, omdat de afstanden tussen de afritten veel groter is.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Willem » wo 05 jul 2017, 19:31

En hier is het OWN zelfs op korte afstand vaak geen altenatief.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door nederland24 » wo 05 jul 2017, 22:25

Verschilt wel per regio is mijn ervaring. In Overijssel en Gelderland heeft het OWN vaak een prima kwaliteit en kan je relatief hoge gemiddelde snelheden halen. In gebieden met veel grote steden en veel oeververbindingen zal dat waarschijnlijk minder zijn, doordat er vaak geen bruggen aanwezig zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door waldo79 » wo 05 jul 2017, 22:31

Ik moet een beetje lachen om je reactie. Gelderland barst van de wegen waar je voor geen meter kunt opschieten door de afwezigheid van bruggen over de grote rivieren.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Steyn_E » do 06 jul 2017, 2:27

Willem schreef:En hier is het OWN zelfs op korte afstand vaak geen altenatief.
Veghel-Uden is een leuke. Iedereen pakt daar de snelweg, al is het maar vanwege de wegversmallingen en drempels. Terwijl dit momenteel het drukste wegvak tussen Eindhoven en Oss is, daar rijden ruim 9000mvt/etm méér dan om de aansluitende stukken :
Veghel
69.800
Veghel-Noord
78.200
Volkel
69.000
Misschien zou een lang weefvak als verkapte verbreding tijdelijk wat verbetering kunnen brengen, de oude route weer "begaanbaar" maken gaat toch niet meer gebeuren.
Lijkt me wel illustratief voor het probleem.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door hneel » do 06 jul 2017, 9:23

Nog een factor voor de A29: de invoering van de kilometerheffing voor vrachtverkeer in België.
Hierdoor kiest nu een groter deel voor de route A29/A4/A12 ipv de route A16/E19, aangezien die laatste route voor een veel langer deel over Belgisch grondgebied loopt.

Als ervaringsdeskundige heb ik inderdaad sterk het idee dat het sinds 1-4-2016 aanzienlijk drukker is geworden.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 10:18

waldo79 schreef:Ik moet een beetje lachen om je reactie. Gelderland barst van de wegen waar je voor geen meter kunt opschieten door de afwezigheid van bruggen over de grote rivieren.
In Rivierenland inderdaad, op de Veluwe zijn de wegen best redelijk, ook de wegen die min of meer parallel aan de snelweg liggen zoals de N344. Ook wegen als de N224 (Arnhem-Ede), N302, N304, N309, N310 en N311 zijn best goed.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door nederland24 » do 06 jul 2017, 10:44

^^En in de Achterhoek hebben de meeste dorpen een rondweg, zodat je in Achterhoek weinig dorpspassages tegenkomt.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door captain007 » do 06 jul 2017, 10:46

^^ Dat wel, maar het is allemaal zeer tijdrovend. Ik heb echt geen hoge pet op van de provincie Gelderland en hun ambitieniveau ten opzichte van infrastructuur. Het is vooral aanmodderen met wat buslijntjes hier, wat treinprojectjes daar en daar blijft het bij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 11:07

nederland24 schreef:^^En in de Achterhoek hebben de meeste dorpen een rondweg, zodat je in Achterhoek weinig dorpspassages tegenkomt.
Dat klopt, maar als je bijvoorbeeld van Winterswijk naar Apeldoorn moet en de hele Achterhoek moet doorkruisen is het toch een tijdrovende onderneming.

Als je vrij snel op de N18 zit valt het allemaal nog wel mee. Maar langere einden over het OWN in de Achterhoek...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » do 06 jul 2017, 16:04

hneel schreef:Nog een factor voor de A29: de invoering van de kilometerheffing voor vrachtverkeer in België.
Hierdoor kiest nu een groter deel voor de route A29/A4/A12 ipv de route A16/E19, aangezien die laatste route voor een veel langer deel over Belgisch grondgebied loopt.

Als ervaringsdeskundige heb ik inderdaad sterk het idee dat het sinds 1-4-2016 aanzienlijk drukker is geworden.
De invoering van de Belgische kilometerheffing heeft geen effect gehad op de routekeuze van het vrachtverkeer. Wel zijn de intensiteiten op de A4/A29 gestegen maar dat komt doordat de A29 onderdeel is geworden van de kortste route tussen Antwerpen en Rotterdam sinds de A4 bij Steenbergen is opengesteld.
  • Op het hoofdwegennet is alleen een grote stijging te zien op de A4 bij Bergen Op Zoom. Deze stijging wordt verklaard doordat de hele corridor Rotterdam-Antwerpen via de A29/A4 nu een volwaardig alternatief biedt voor de A16. De analyse in TrafficQuest laat zien dat hier sprake is van een groei die is ingezet al voordat sprake was van de invoering van de kilometerheffing in België.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... e-wegennet

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Willem » do 06 jul 2017, 21:47

^^ Die conclusie herken ik. Als particulier rij ik vooral in vakanties en voor familiebezoek (mijn broer woont in het Brusselse) richting België, maar vanuit Delft (de westzijde van de stad) is de route via de A4MD en A29 korter dan via de A16. Uiteraard geldt dit m.m. voor meer mensen.
Moraal van het verhaal: er is zeker een bepaalde verschuiving in het verkeer tussen Rotterdam en Antwerpen van de A16 naar de A29/A4. Zeker gezien de dagelijkse files op de E19 in de Noorderkempen is de A4/A12 een geschikt alternatief.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door boe! » ma 02 okt 2017, 17:36

De filezwaarte is in het derde kwartaal weer toegenomen. De ochtendspits is rustiger, maar in de avond is het veel drukker.
:arrow: https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nede ... rtaal-2017

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Seat » di 03 okt 2017, 12:33

Zoals verwacht leidt de economische voorspoed tot een hogere filedruk.

Ook niet verrassend zijn de hoge posities van de laatst overgebleven 2x2 wegen van de Randstad: de A4 bij de wegversmallingen, de A27->Gorinchem, de A20 Moordrecht-Nieuwerkerk a/d IJssel en de A15. De 2x2 wegen A1 en A27 van en naar Hilversum worden momenteel aangepakt dus die zullen uit de top-10 verdwijnen. De vraag is alleen: wanneer volgt de rest?

De wegverbredingen rondom Schiphol-Amsterdam-Almere hebben duidelijk geholpen :top:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rein » di 03 okt 2017, 13:12

Ik rij tegenwoordig dankzij de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp en de verbreding van de A1 bij Muiden meestal filevrij in de ochtendspits (7:30 - 8:30) van Hoofddorp naar het Gooi, dus van de ene kant voor Amsterdam naar de andere kant achter Amsterdam. Dat was een paar jaar geleden dagelijks wel goed voor zeker 15 minuten file alles bij elkaar. Wat dat betreft zijn dit prima wegverbredingen geweest.

Met de aanleg van de verdiepte ligging door Amstelveen en het Zuidasdok verwacht ik de komende jaren wat meer fileleed, maar dat zien we dan wel weer.

Waar ik meer bevreesd over ben is de plannen om nog eens 300.000 woningen te bouwen in en rond Amsterdam. Leuke plannen, maar over de bijbehorende infrastructuur hoor je helemaal niks. Op die manier ben je binnen 10 jaar weer terug bij af en zeggen bepaalde groepen weer 'zie je wel, wegverbredingen werken maar tijdelijk'. Ja, als je steeds ver achter de feiten aanloopt wel natuurlijk.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » di 03 okt 2017, 14:15

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rene » di 03 okt 2017, 19:21

Tussen Ypenburg en Leidschendam staat het in elk geval de laatste 3 jaar 's avonds vast.
Oorzaak: afvallende rijstroken bij Leidschendam.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » di 03 okt 2017, 19:33

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » wo 25 okt 2017, 22:01

Nieuwe cijfers uit de 2e publieksrapportage rijkswegen. Het meest opvallende is dat de groei van de files in 2017 duidelijk is stilgevallen. Sinds begin dit jaar neemt de filezwaarte niet meer toe. Het aantal afgelegde kilometers op de rijkswegen vertoont nog steeds sterke groei. Sinds 2013 wordt er bijna 8 miljard meer voertuigkilometers afgelegd. Dat is bijna 10 miljard reizigerskilometers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door orionpax » wo 25 okt 2017, 23:10

Mijn ervaring op de weg is niet in lijn met de statistiek. Elke maand verder is de vertraging erger. Ik zie veel problemen door slechte op en afritten die het verkeer niet verwerkt krijgen waardoor de weg die op de grens van de capaciteit zit. Compleet vastloopt

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door nederland24 » wo 25 okt 2017, 23:34

Het is daarom wel interessant om te weten wat de filedruk op de provinciale wegen is. En dat is prima te meten met de huidige apparatuur langs de weg en in de auto's.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door waldo79 » do 26 okt 2017, 7:38

^^ De verkeersdrukte wordt op het OWN al steeds beter in beeld gebracht. Zo zie ik regelmatig vertragingen gemeld worden op de websites van bijvoorbeeld ANWB en VID.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door RikB » do 26 okt 2017, 8:49

Ook op relatief rustige wegen zorgen afritten met ondercapaciteit voor gevaar en/of file op de doorgaande baan. Zoals A16 richting zuiden in de ochtendspits loopt het bij Breda vast door de afritten Breda-Noord en -Zuid en de aansluiting A58-west.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door mavas » do 26 okt 2017, 9:21

orionpax schreef:Mijn ervaring op de weg is niet in lijn met de statistiek. Elke maand verder is de vertraging erger. Ik zie veel problemen door slechte op en afritten die het verkeer niet verwerkt krijgen waardoor de weg die op de grens van de capaciteit zit, compleet vastloopt
Ik denk dat die statistiek wel klopt. Het is natuurlijk een plaatje voor heel Nederland. Het verkeer neemt door de goedlopende economie vrijwel overal toe.
Als er wegverbredingen op locatie A en B wordt opgeleverd, vermindert dat de files op locaties A en B fors, waardoor de statistieklijn daalt. Maar tegelijk op locatie X en Y waar jij vaak rijdt is er vermoedelijk geen weguitbreiding geweest waar door de verbeterde economie jij meer last hebt van vertragingen door het toegenomen verkeer. De vermindering van de vertraging op A en B en de toegenomen vertraging op X en Y compenseert elkaar waardoor de statistieklijn vlak komt te liggen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Willem » do 26 okt 2017, 9:44

orionpax schreef:Mijn ervaring op de weg is niet in lijn met de statistiek. Elke maand verder is de vertraging erger.
Zelf heb ik wel het idee dat het de laatste maanden redelijk stabiel is. Maar op iemands individuele route kan het weer anders zijn. Bovendien spelen veel of weinig incidenten een rol in hoe je zelf de filezwaarte beleeft.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door mavas » do 26 okt 2017, 11:05

Provincie Utrecht meet doorstroming en pakt knelpunten aan
18 oktober 2017

De provincie Utrecht doet jaarlijks onderzoek naar de verkeersafwikkeling op het provinciale wegennet. Dit onderzoek geeft inzicht in de doorstroming van het autoverkeer en in de opstoppingen in de spits. Het onderzoek over 2016 laat zien dat de lengte en de duur van de opstoppingen is toegenomen ten opzichte van 2015. Het onderzoek over 2016 toont nog eens extra de urgentie aan voor het nemen van maatregelen.

GROOTSTE KNELPUNTEN
De wegen waar de grootste opstoppingen zich voordoen, zijn dezelfde als in 2015:
•de N201 (Vreeland-Uithoorn)
•de N233 (Rhenen-Veenendaal)
•de N210 (IJsselstein-Woerden)
•de N226 (Leusden-Woudenberg)
•de N230 (Utrecht-Maarssen)

Op deze wegen lopen al diverse studies en er zijn projecten in voorbereiding en uitvoering. De studies en de maatregelen voor deze wegen zijn te vinden in een overzicht van wegen met de meeste vertraging

Toename voertuigverliesuren
Het onderzoek naar de verkeersafwikkeling (pdf, 8,8 MB) berekent het aantal voertuigverliesuren, dat wil zeggen het aantal uren dat verloren gaat met het stilstaan en langzaam rijden. Het onderzoek over het jaar 2016 geeft aan dat het aantal voertuigverliesuren met 20% is toegenomen ten opzichte van 2015. Dit is een landelijke trend die te maken heeft met de aantrekkende economie. Hierdoor is de verkeersdrukte toegenomen met 11% ten opzichte van 2015. Deze 11% extra drukte levert procentueel bijna de helft meer aan vertraging op. Maar ook zonder economische groei zal (door een autonome groei) het aantal voertuigverliesuren de komende jaren niet afnemen.
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... nelpunten/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Kaaiman » do 26 okt 2017, 11:12

De tabel hieronder geeft een overzicht van de uitkomsten:
Nr Weg Voertuigverliesuren per werkdag
1. N201: 615
2. N233: 445
3. N210: 292
4. N226: 259
5. N230: 255
De N201 en N233 steken wel met kop en schouder boven de overige drukke wegen uit zeg...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Widejo » do 26 okt 2017, 15:36

RikB schreef:Zoals A16 richting zuiden in de ochtendspits loopt het bij Breda vast door de afritten Breda-Noord en -Zuid en de aansluiting A58-west.
Inderdaad, dit komt bij de vorming van vrachtwagen-treintjes op de rechterrijstrook ook buiten de spits tot hachelijke situaties, waar er over twee rijbanen in en uitgevoegd wordt. Door de ondertunneling en semi-verdiepte ligging is het uitbreiden van die strook moeilijk in zuidelijke richting. Het aanpassen van de VRI-installatie op de Backer en Ruebweg is misschien een optie. Dat er meer in een constante flow verkeer de rijbaan op gaat i.p.v. in groepjes. Dan zou ook een 'diverging diamond' een optie zijn voor deze aansluiting. Al is de ruimte hier nihil door aanwezigheid van de sporen.
Hamburg, meine Perle

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Boerenkool » ma 30 okt 2017, 13:59

N201 rijdt ook matig. In spitsen vaak 20 m vertraging op stuk Hilversum-A2. Groot deel er van loop je op op het Utrechtse deel.
N233 is een drama dat kan wel een half uur meer kosten. Ook 's weekend rijdt dat vaak helemaal niet door.

Over de filedruk in het algemeen: ik heb het idee dat het sinds ergens eind vorig jaar tot nu heel hard gaat. Ik hoor het ook van allerlei collegas.
De economie is echt in een stroomversnelling geschoten.

Misschien lijkt het probleem nog erger dan uit killr autostatistieken blijkt: de wegcapaciteit wordt kleiner ervaren als er meer vrachtwagens zijn, meer busjes van de zaak waar wat minder subtiel mee wordt gereden, meer smartphones worden gebruikt en door de goede economie beknibbelen personen en bedrijven graag op marges in transporttijden en reistijden en rijdt men opgefokter.
Het regent ook geregeld ongelukken terwijl er nog niet eens vaak sprake is van natte sneeuw enzo. Als er dit jaar eens ineens 10 cm sneeuw in de avondspits valt hou ik mijn hart vast.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » ma 30 okt 2017, 14:51

Boerenkool schreef:Over de filedruk in het algemeen: ik heb het idee dat het sinds ergens eind vorig jaar tot nu heel hard gaat. Ik hoor het ook van allerlei collegas.
Uit de cijfers blijkt juist dat het tot september bijna tot stilstand is gekomen. Ook de ANWB bevestigt dat: Filegroei komt tot stilstand. De ANWB rapporteert ook dat de filezwaarte in Q3 met 7% is gegroeid. De cijfers van de publieksrapportage gaan tot 31/8/2017.

Mega impact met hevige sneeuwspitsen hebben we overigens al langere tijd niet meer gehad. Ik weet nog van 10-12 jaar geleden dat je volgens de oude file-inwinning met flink wat sneeuw zo 800-900 km file had terwijl 300 km normaal al als drukke spits werd betiteld. Files van 50 kilometer, het hele netwerk donkerrood.

Plaats reactie