Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rein » wo 28 jun 2017, 17:56

^^ In de tegenrichting stond dagelijks zowel 's morgens als 's avonds file. Deze files zijn wel degelijk opgelost door de verbreding van de A1.

Ook de omlegging van Badhoevedorp heeft een positief effect gehad op de files, met name in de ochtendspits.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rogier » do 29 jun 2017, 10:03

Op de A1 heeft de huidige indeling ook een capaciteitsvoordeeltje. In de oude situatie was de verdeling tussen de hoofdrijbaan en wisselbaan niet optimaal. Dat is in de huidige situatie al verbeterd. waardoor de files al korter zijn. Hopelijk dat de wisselbaan in oktober opengesteld kan worden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door RSK » do 29 jun 2017, 11:08

Chris schreef:Uit de eerste publieksrapportage rijkswegen van 2017 blijkt dat de filedruk is gestabiliseerd. Sinds zomer 2016 neemt de congestie niet verder toe, terwijl er toch wel circa 2 miljard kilometer meer is afgelegd op de rijkswegen in die periode.
Ik ben benieuwd wat er de komende tijd gaat gebeuren. Hoewel niet helemaal eenduidig, lijkt de filedruk sinds 2014 met een golfje omhoog te gaan, waarbij het steeds in april wat stabiliseert. Je merkt dat nu ook wel een beetje: langzaam komen de vakanties in zicht, en zijn diegenen die buiten het hoofdseizoen op vakantie gaan bij toerbeurt van de weg.

Op wegen die op het randje van hun capaciteit zitten, merk je wel dat het drukker is geworden. Met name de A12 tussen Bodegraven en Oudenrijn balanceerde een jaar geleden tussen wel en geen filevorming, waarbij het sinds september/oktober steeds vaker doorslaat naar wél file in de spitsrichting. Het zijn net zo'n 200-300 mvt/uur per rijrichting (verschil tussen de rijrichtingen in de spits) die genoeg kunnen zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door orionpax » do 29 jun 2017, 20:34

De A2 Amsterdam - Utrecht , en Utrecht Deil gaan echter in rap tempo naar de vertragingstijden van 10-7 jaar terug. Deels door aansluitende wegvakken en afritten die het verkeer niet kunnen verwerken

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Temlin » vr 30 jun 2017, 4:37

Uit dat zelfde document N325 inmiddels in de top 10, eerste N weg ooit die zo hoog staat?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door waldo79 » vr 30 jun 2017, 16:43

De N325 is al langdurig overbelast.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Alfa » za 01 jul 2017, 20:10

Misschien klopt het riedeltje dat bredere wegen meer auto's aantrekt dan toch. De filezwaarte is sinds 2014 duidelijk toegenomen. Van een daling zoals in de periode ervoor is geen sprake meer. Wordt Nederland dan het bewijs van die spreuk?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Snelwegfreak » za 01 jul 2017, 20:12

En wat zou er gebeurd zijn met die filezwaarte als die wegen niet verbreed waren?
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door boe! » za 01 jul 2017, 20:23

Alfa schreef:Misschien klopt het riedeltje dat bredere wegen meer auto's aantrekt dan toch. De filezwaarte is sinds 2014 duidelijk toegenomen. Van een daling zoals in de periode ervoor is geen sprake meer. Wordt Nederland dan het bewijs van die spreuk?
Hoeft niet. Juist vandaag is bekendgemaakt dat de filezwaarte in het eerste halfjaar niet verder is toegenomen.
:arrow: https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nede ... -stilstand

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » za 01 jul 2017, 20:49

De Nederlandse economie groeit sinds 2014 ook met één van de beste cijfers van Europa. De werkloosheid is ondertussen ook behoorlijk gedaald en het verkeer is drukker geworden.

Ik denk dat zonder alle verbredingen de filezwaarte boven de 30 miljoen kilometerminuten was uitgekomen (het drievoudige van nu), als je de groei van het aantal voertuigkilometers in ogenschouw neemt en het feit dat bij een hoge verzadigingsgraad de filedruk sneller toeneemt dan het aantal voertuigkilometers. Tussen 2003 en 2008 nam de filezwaarte elk jaar met 10% toe. Zelfs met de economische crisis als demping van de filegroei zou je dan ver boven de 30 miljoen kilometerminuten zijn uitgekomen. Spitsen met 600 kilometer file en trajecten waar tussen 5:30 en 19:30 uur bijna non-stop file staat zouden dan de norm zijn geweest.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door nederland24 » zo 02 jul 2017, 20:26

Op de middellange termijn heeft het verbreden van bepaalde wegen wel degelijk een effect. Het wordt aantrekkelijker om bepaalde routes te nemen, die je eerder links liet liggen en ook gaan mensen verder buiten de stad wonen. Bij het vergroten van de capaciteit moet je daar wel rekening mee houden. Als je de wegen rond de belangrijke economische centra niet verbreedt, zullen sommige bedrijven een locatie zoeken met een betere bereikbaarheid. Ook zullen mensen dichter bij de economische centra blijven wonen, wat kan zorgen voor hogere huizenprijzen rond de economische centra. Uiteindelijk zal je altijd moeten blijven investeren en is het cyclus, die maar blijft terugkeren. Vooral in dichtbevolkte regio's zoals in Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Vinny » ma 03 jul 2017, 7:25

Ik vind het anders wel zorgelijk dat de werkgelegenheid zich heel erg concentreert rond de steden terwijl woonruimte in rap tempo onbetaalbaar wordt daar. Ik denk zelf dat dit de motor is van de recente verkeersgroei.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » ma 03 jul 2017, 9:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Peter » ma 03 jul 2017, 9:39

De grotere randgemeenten hebben natuurlijk in de regel wel goed OV naar de werkgemeente. Ook door de immer stijgende parkeerkosten in de stad, zal gestegen OV verbruik dus deels verklaren waarom de congestie stabiel is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door hneel » ma 03 jul 2017, 13:18

Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Steyn_E » ma 03 jul 2017, 13:40

Nou, ik vind het eigenlijk wél opvallend. Niet zozeer de intensiteit, die is met 56.000 mvt/etm niet echt hoog. Het aantal ongelukken is echter wel een opvallend feit, en ook dat er meer file staat. Want waarom staat daar überhaupt file? Andere snelwegen hebben eigenlijk geen filevorming met dit soort intensiteiten, die slibben pas dicht bij 70-80.000 mvt/etm. Ik denk dat in dit geval de ongelukken de oorzaak van de extra files is, en niet andersom. Verbreding is hier natuurlijk sowieso niet aan de orde, is ook niet uit te leggen als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de A20, A50 en A58 welke allemaal veel meer verkeer verwerken. Maar er moet wél uitgezocht worden waarom er zoveel ongelukken gebeuren, een dergelijke toename is zeer opvallend voor een weg die niet recentelijk is verbouwd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rein » ma 03 jul 2017, 13:49

Steyn_E schreef:Want waarom staat daar überhaupt file?
In de A29 ligt een tunnel en ook een aantal bruggen. Zeker tunnels geven een hoger risico op filevorming. Bij de Coentunnel bijvoorbeeld: als het enigszins druk is, mag je blij zijn als je met meer dan 60 km/h de tunnel uitkomt en daardoor loopt het erachter natuurlijk weer helemaal vast.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » ma 03 jul 2017, 14:33

De intensiteit is op de A29 deels ook wel fors hoger dan die genoemde 56.000 voertuigen. Bijvoorbeeld tussen Barendrecht en Oud-Beijerland rijden 99.000 voertuigen per dag. Tussen het knooppunt Vaanplein en Barendrecht zelfs 120.000 voertuigen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door RSK » ma 03 jul 2017, 14:34

Steyn_E schreef:Niet zozeer de intensiteit, die is met 56.000 mvt/etm niet echt hoog. [...] Andere snelwegen hebben eigenlijk geen filevorming met dit soort intensiteiten, die slibben pas dicht bij 70-80.000 mvt/etm.
Ik heb de cijfers voor deze locatie niet direct paraat, maar etmaalintensiteiten zeggen niet alles over file. File komt vooral door een piekaanbod aan verkeer. In theorie kun je filevrij 120.000 mvt per etmaal kwijt op 2x2, maar dan moet het aanbod perfect rond de klok verdeeld zijn. Met een normaal verloop kom je echter al snel rond die 70.000 uit op files. En 56.000 als kritische grens zou prima kunnen als er een sterke spitsrichting is (wat niet onwaarschijnlijk is op de A29).
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door mavas » ma 03 jul 2017, 14:36

Dan heeft die media dat niet goed benoemd. Dat is overigens wel erg veel 120.000 mvt/dag.

Maar ik kan me daarnaast ook voorstellen dat de A29 meer een spitspiek heeft dan vergelijkbare snelwegen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » ma 03 jul 2017, 14:44

mavas schreef:Dan heeft die media dat niet goed benoemd.
Het zou me niet verbazen als dat getal komt van de NDW gegevens als gemiddelde over een hele snelweg. We hebben al eens eerder gesproken over het feit dat dat soort cijfers nikszeggend zijn. Zo werd de A13 de drukste snelweg van Nederland betiteld terwijl er tal van andere snelwegen zijn met beduidend hogere verkeersintensiteiten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » ma 03 jul 2017, 14:47

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door keokiracer » ma 03 jul 2017, 14:48

Ik weet niet exact waar die 56k vandaan gehaald wordt, maar het traject waar het over gaat (Hellegatsplein-Vaanplein) telt > 60k als jaarcijfer.
https://www.wegenwiki.nl/A29_(Nederland ... ensiteiten.
In de ochtendspits is het probleem congestie rondom Oud-Beijerland (die dan terugslaat tot soms zelfs voor Sabina op de A4). Of dat voor of na het samenkomen van de oprit Oud-Beijerland is weet ik niet. In de avond is het probleem zowel de afvoer van de N59 als de standaard brugopening van de Haringvlietbrug om 15:45.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door hneel » ma 03 jul 2017, 21:32

Het is typisch forensenverkeer. Dus 's ochtends rijd bijna alles van zuid naar noord en eind van de middag de andere kant op.
Er rijden ook erg veel lijnbussen die om de haverklap met 100 km/u inhalen. Dit ivm het gebrek aan treinverbindingen in de regio. Dat heb je elders minder.
En die 250 ongevallen, dat zijn vast niet allemaal mensen die bij de afrit uit de bocht vliegen. Dat zijn ws vooral kop-staartjes. Voila, file geboren.
Misschien is er ook wel meer vrachtverkeer dan elders. Zodat er voor personenauto's eigenlijk maar 1 strook overblijft.
En 's middags heb je ook nog de haringvlietbrug die open gaat.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door RSK » di 04 jul 2017, 18:50

Dit waren de cijfers waar ik naar op zoek was. Inderdaad zeer typisch forensenverkeer (wat te verwachten viel). Het drukst is het stukje net ten noorden van de aansluiting Barendrecht. Daar is in de ochtendspits een piek van 6.300 mvt/uur richting noorden, en in de middagspits een piek van 6.000 richting zuiden. Die laatste is behoorlijk pittig, aangezien er daar maar 3 rijstroken zijn. Dat betekent dat er gemiddeld elke 1,8 seconden op elke rijstrook een voertuig passeert.

Afbeelding
Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » di 04 jul 2017, 18:57

Je ziet ook hoe vroeg de drukte begint, om tussen 5 en 6 uur 's ochtends wordt de grens van 3.000 voertuigen/uur al overschreden. Bij 2 rijstroken zou dat al over het criterium zijn om een spitsstrook te openen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door RSK » wo 05 jul 2017, 7:05

^^ Dat zie je algemeen bij wegen met frequente filedruk. Op de piekcapaciteit is het vol, dus eventuele groei gebeurt dan in het uur ervoor of erna. De ochtendspits is overigens meestal een echte piek, terwijl men in de middag meer gespreid naar huis terug gaat.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Starlet » wo 05 jul 2017, 10:02

Als dagelijks gebruiker van deze snelweg kan ik de knelpunten in de spits zo aanwijzen. Op een gemiddelde werkdag rijd ik tussen ~6.30 - 7.00 uur noordwaards. Richting Rotterdam is het dan ontzettend druk. Capaciteitsvermindering ontstaat naar mijn mening door:
- Verkeer dat bij vanaf de N59 bij Hellegatsplein invoegd en meteen naar rijstrook 1 doorschuift.
- Oprit 22 Numansdorp; Hetzelfde als de bovenstaande reden, aangevuld met de 'beperkte' mogelijkheid snelheid te maken. Deze aansluiting ligt op de overgang permanent 130 en 120 (dag).
- Net na verzorgingsplaats Oude Kreek, waar voornamelijk vrachtwagens stoppen ivm rust/rijtijden en waar in de ochtend de laagstaande zon vol op de auto draait (mooie combinatie).
- Vanaf de uitgang van de Heinenoordtunnel gaan vele vrachtwagens, maar ook ander langzamer verkeer reeds op rijstrook 2 rijden om alvast voor te sorteren voor de A15 richting de Maasvlakte.

In de avondspits zou ik zorgen dat je er niet tussen half 4 en half 7 rijd in zuidelijke richting:
- Weefbewegingen vanaf Barendrecht t/m afrit Oud-beijerland

Daarna rijd het redelijk door, de andere problemen lijken naar mijn mening te ontstaan door 'treintjes vorming' in combinatie met golfeffecten voor rembewegingen waardoor kop-staart-botsingen vooral veel voor lijken te komen op rijstrook 1.
En natuurlijk gaat de brug over het haringvliet om half 7 open, zeker in de zomermaanden, als je een beetje vertraging op loopt in de randstad kun je die mooi meepakken en zwaaien naar die 1 tot 3 zeilbootjes.

Passat_tdi
polderweggetje
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 1:11
Locatie: Tegelen

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Passat_tdi » wo 05 jul 2017, 11:16

Ik herinner me ook ooit te hebben gelezen dat de gemiddelde filerijder ook iemand is die eventjes weggaat voor boodschappen of een andere korte rit maakt. Is hier officieel onderzoek naar gedaan? Het lijkt mij zeker niet snugger voor iemand die 10km maakt voor boodschappen of voor visite etc. even de snelweg pakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 jul 2017, 17:12

^^ Doordat het OWN in Nederland niet zo goed is, zul je ook voor kortere ritten de snelweg moeten pakken.

Plaats reactie