Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Vinny » za 06 aug 2011, 12:31

Je zult moeten kijken wat de verbetering is in reistijd. Dat is meer zinvol dan spreken in een afname van filelengte. Stel dat de file van 5 naar 2 kilometer geslonken is, maar nog altijd 30 minuten vertraging geeft..., dan heb je er dus helemaal niets aan.

Mijn persoonlijke ervaring is dat wanneer je niet in de meest zware spitsuren rijdt, de grootste vertraging op de route toch op het OWN opdoet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 aug 2011, 12:35

Vinny schreef:Je zult moeten kijken wat de verbetering is in reistijd. Dat is meer zinvol dan spreken in een afname van filelengte. Stel dat de file van 5 naar 2 kilometer geslonken is, maar nog altijd 30 minuten vertraging geeft..., dan heb je er dus helemaal niets aan.
Toch is dat wel zinvol, stel dat je 45 minuten vertraging hebt op een file van 20 km, of 45 minuten vertraging op 3 km. Bijvoorbeeld op de A2 van Utrecht naar Deil was 20 kilometer dagelijkse koek. Dat scheelt toch een enorme pak terugslag op andere wegen, plus een deel van het verkeer dat niet helemaal tot het knelpunt hoeft te rijden staat dan niet onnodig in de file. Dus; filelengte reduceren terwijl de vertragingstijd niet significant afneemt is toch een verbetering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 aug 2011, 12:51

In ieder geval, ik vrees voor een verdere suburbansatie: steden als Culemborg en zo hebben nu ook hun eigen grootstedelijke problemen gekregen, zodat mensen gewoon weer een dorp verder gaan wonen. Die files: die komen zodoende weer terug (alleen ietsje verder van de grote steden).

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » za 06 aug 2011, 13:56

Mensen willen gemiddeld niet verder dan een uur reistijd van hun werk wonen blijkt uit een aantal onderzoeken. Door een afnemende reistijden is verder weg wonen interessanter. Zeker als de huizenprijzen behoorlijk wat lager zijn is het aantrekkelijk om wat verder te reizen als de reistijd binnen een uur blijft. Dat geldt niet alleen op de weg maar bijvoorbeeld ook voor snelle treinen over de HSL-zuid. Als je echter de wegen blijft aanpassen aan de verkeersvraag neemt die op een gegeven moment niet meer toe omdat er gewoon geen vraag meer is voor vervoer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 aug 2011, 14:03

De capaciteit wordt altijd bepaald door de zwakste schakel. Een ideaaltypisch forenzenmodel ziet er gesimplificeerd zo uit:
(Stad) (weg) (dorp)
De weg tussen stad en dorp kun je verbreden, de wegen in de stad en in het dorp niet zo gemakkelijk. Niet toevallig ontstaat de grootste vertraging dan ook in (rond) de stad en in (rond) het dorp. Mijn punt is dat de grootschalige wegverbredingen wellicht wat aan het fileprobleem doen, maar in essentie niets doen aan de grootste vertragingen, en wanneer de weg nog meer verkeer kan verwerken, dus ook verkeer uit andere dorpen en steden gaat aantrekken, waardoor je netto nauwelijks problemen oplost. Maar dat is een lange termijn effect, dus dat gaan we in 2020 merken ;)

Merk op dat je in het vliegtuig eigenlijk ziet wat het probleem in Nederland is: Water. Je hebt maar weinig bruggen over brede en belangrijke waters. Dat belemmert het verkeer extra, je hebt dus eigenlijk de situatie:
(Stad) (weg) (brug/tunnel) (weg) (dorp). Daar wordt de komende jaren wat aan gedaan (Tweede Coentunnel, Waalbruggen bij Nijmegen etc.). Dat haalt natuurlijk een knelpunt weg, maar als dat betekent dat er nog meer mensen de rivier willen oversteken, dan is dat knelpunt zo weer terug...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 aug 2011, 14:31

Mensen accepteren een uur reistijd omdat je dan nog een beetje in betaalbare / wenselijke woongebieden kan wonen met alle files. Je maakt mij niet wijs dat al die mensen ook zitten te popelen om 100 - 120 kilometer van hun werk te gaan wonen en een uur free-flow reistijd hebben, want dat is financieel niet aantrekkelijk. Die statistiek van de acceptatie van een uur reistijd moet m.i. meer in verband met de files gezien worden, dan om echt de afstand. Mensen die zulke afstanden van meer dan 100 kilometer rijden zijn vaak gedetacheerd en krijgen alle reiskosten vergoed, en wellicht ook nog wel de reisduur.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 06 aug 2011, 16:33

^^Het is leuk als je reistijd misschien vergoed wordt, maar ik moet er niet aan denken om elke dag meer dan 10 uur van huis te zijn met een gewone kantoorbaan. Je moet daarnaast ook nog eten en slapen. Je houdt amper een prive-leven over.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 06 aug 2011, 16:48

^^ Ik weet er alles van als consultant in de IT. Maar dat is ook deels ook een keuze die mensen maken door in de detachering/consultancy te gaan werken. Vaak zitten de klanten verspreid over het hele land en dan kun je niet je woonplaats op je projectlocaties afstemmen. Enige optie is je in het spitsverkeer begeven. Klanten willen vaak toch de mensen op kantoor zien dus thuiswerken kan vaak niet of er zijn technische beperkingen (krampachtige IT organisaties qua beveiligingsbeleid). Daarnaast zijn de openingstijden van de kantoren van klanten soms beperkt, waardoor enkel reizen in de spits een optie is (bijvoorbeeld kantoor enkel van 8 tot 18 uur open). Wat wel scheelt is dat klanten buiten de randstad vaak hotelovernachtingen beschikbaar stellen, waardoor de echte extreme reizen (randstad naar groningen v.v. bijvoorbeeld) al enkele malen per week voorkomen kunnen worden. En aangezien er nogal veel consultancybedrijven in Nederland zitten begrijp je dus ook meteen dat er een hoop leaseauto's op de weg rijden in de spits op weg naar klanten die weinig mogelijkheden hebben om zich gunstig ten opzichte van de klant te vestigen. Ik heb zelf overigens de keuze gemaakt om in Haarlem te blijven wonen na mijn studie, zodat ik nog enigsinds de randstad gunstig in de spits kan bereiken. Daarnaast zie ik dat veel collega's in de omgeving Utrecht wonen, vanwege de centrale ligging in de randstad.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 06 aug 2011, 17:07

nederland24 schreef:^^Het is leuk als je reistijd misschien vergoed wordt, maar ik moet er niet aan denken om elke dag meer dan 10 uur van huis te zijn met een gewone kantoorbaan. Je moet daarnaast ook nog eten en slapen. Je houdt amper een prive-leven over.
Jij misschien niet, maar voor veel mensen is verhuizen nu eenmaal geen optie en een geschikte baan vaak ook niet om de hoek.

Ik heb zelf regelmatig werkdagen van 13 - 15 uur per dag, met vaak 9 uur rust tussen twee diensten (geen kantoorbaan). Dat is misschien weer het andere uiterste, maar ik zou op dit moment er niet meer aan moeten denken om halve dagen thuis te moeten zitten. Leuke dingen doe ik wel in het weekend. Voordeel is ook dat ik maar 2 of 4 keer per week een reistijd van nog geen 10 minuten heb. 8-)

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » za 06 aug 2011, 17:35

Ik denk dat nederland sowieso te klein is om dit effect echt heel groot te maken. Ik woon zelf in utrecht en heel de randstad is in minder dan 45min te bereiken zonder files. Het meeste werk zit toch in die randstad, en om nu echt naar ede of verder te verhuizen dat die ik zoveel mrnsen nog niet doen. Vergeet niet dat het niet alleen om werk gaat maar ook om bijv. een grote stad in de buurt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 06 aug 2011, 17:55

nederland24 schreef:^^Het is leuk als je reistijd misschien vergoed wordt, maar ik moet er niet aan denken om elke dag meer dan 10 uur van huis te zijn met een gewone kantoorbaan. Je moet daarnaast ook nog eten en slapen. Je houdt amper een prive-leven over.
Dan houd je wel heel weinig reistijd over: 8 uur werk en 45 minuten pauze, laat nog maar 5 kwartier reistijd over per dag. Het kan als je dichtbij je huis gaat werken, maar het houdt niet over. Nog even los van het feit dat zo'n 'eis' jouw mogelijkheden op de arbeidsmarkt behoorlijk inperkt.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 06 aug 2011, 21:43

^^ Wat voor potentiele arbeidmarkt je binnen zeg een half uur reistijd van je woning is zeer sterk afhankelijk van je woonplaats en daarnaast speelt opleidingsniveau een rol (lager opgeleiden vinden makkelijker passend werk in de eigen regio). In sommige delen van de Randstad ben je met een half uur reistijd bij verschillende grote steden (Rotterdam en Den Haag liggen maar 25 km. van elkaar) en dan is er meer arbeidskeuze naast de deur voorhanden dan voor iemand die in laten we zeggen Millingen aan de Rijn woont.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 06 aug 2011, 22:05

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 aug 2011, 23:38

Ik ben nog altijd van mening dat de overheid wat kan doen door de reiskostenvergoedingen fiscaal minder aantrekkelijk kan maken, en verhuisvergoedingen juist wel kan stimuleren. Bovendien is dat goed voor de economie: verhuizen levert ook meer werk op. Dit kost de overheid geen geld, het jaagt mensen niet de gordijnen in, het bevordert de dynamiek en de doorstroming op de huizenmarkt en het helpt tegen het fileprobleem. Natuurlijk: van een maatregel die geen geld kost kun je ook geen wonderen verwachten, maar een stapje in de juiste richting is nooit verkeerd...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 06 aug 2011, 23:39

^^ Verhuizen kan mensen wel degelijk de gordijnen in jagen :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 aug 2011, 16:12

Deze had ik nog niet gezien; ANWB over de maand juli: 30% minder files.
ANWB schreef:02 augustus 2011 - De afgelopen maand daalde de filezwaarte (lengte keer duur file) fors in vergelijking met vorig jaar. Volgens de jongste filecijfers van de ANWB daalde het aantal files met zo’n 30 procent in vergelijk met juli 2010. Vooral overdag stonden er veel minder files.

De ANWB schrijft deze ontwikkeling toe aan diverse factoren. Betere infrastructuur en minder hinder door wegwerkzaamheden zorgde voor een betere doorstroming van het verkeer. Het matige zomerweer leidde tot veel minder recreatieverkeer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 11 aug 2011, 16:27

Ja zelfs in de vakantieweken hebben (bijvoorbeeld) de spitsstroken effect. Vorig jaar stonden er hartje zomer op de A10 zuid (binnenring) in de avondspits meestal nog gewoon files. Met de geopende spitsstrook zijn die verdwenen.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » do 11 aug 2011, 16:43

De vakantie begon dit jaar ook een paar weken eerder, duh.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 11 aug 2011, 17:00

Nou, niet overal hoor. In noord Nederland begon de vakantie dit jaar erg laat, namelijk vanaf 25 juli.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 sep 2011, 11:59

ANWB schreef:Aantal files opnieuw fors afgenomen

Het aantal files is ook in augustus fors afgenomen. De filezwaarte (lengte keer duur file) daalde volgens de cijfers van de ANWB met ruim 25 procent wanneer dit wordt vergeleken met het langjarig gemiddelde.

De ANWB schrijft deze ontwikkeling toe aan diverse factoren. De inmiddels verbeterde infrastructuur zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer. Daarnaast was de verkeershinder door wegwerkzaamheden minder dan vorige jaren. Door het slechte weer stonden er nauwelijks files richting de stranden. Maar ook de daling van het aantal autovakanties en de vakantiespreiding hebben volgens de ANWB gezorgd voor minder recreatief verkeer en een daling van de filezwaarte.
minder autovakanties, maar toch recorddrukte op de alarmcentrale door het hoge aantal pechgevallen? De ANWB doet toch wel goed haar best om maar te benadrukken dat de extra wegcapaciteit toch vooral niet de hoofdreden is dat er minder files staan. Voorheen was het excuus dat het droog weer was, en dat er daardoor minder files stonden. Nu is het excuus dat het nat weer was en dat er daardoor minder files stonden. :nothanks:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 02 sep 2011, 12:03

^^
De ANWB is al jaren de weg kwijt. Wat tot voor 10 jaar geleden een fantastische organisatie was die als enige nog opkwam voor de weggebruiker, is verworden tot een slaafje van het links establishment. De Wegenwacht is nog altijd wel goed, maar omdat ik mij absoluut niet meer kan vinden in de huidige ideeën van de ANWB, heb ik maar besloten om met de benen te stemmen: ik heb mijn lidmaatschap opgezegd en de Wegenwacht ingeruild voor BOVAG-pechhulp. Wat mij betreft mogen velen volgen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 02 sep 2011, 12:05

Wat betreft werkzaamheden klopt het wel aardig. Volgens mij was het vorig jaar nog een aantal keren raak op de A1 door werkzaamheden aan de wisselbaan. En wat betreft dat natte weer. Dat is inderdaad flauwe kul. Strandfiles staan zowieso meestal al op het OWN en dan worden ze niet eens door de ANWB gemeld.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 02 sep 2011, 12:49

Rene schreef:^^
heb ik maar besloten om met de benen te stemmen: ik heb mijn lidmaatschap opgezegd en de Wegenwacht ingeruild voor BOVAG-pechhulp. Wat mij betreft mogen velen volgen.
:offtopic: Ik ben lid van de KNAC, dan heb je wel de lusten, maar als het goed is niet de lasten van de ANWB/Wegenwacht ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 sep 2011, 13:17

captain007 schreef:Wat betreft werkzaamheden klopt het wel aardig. Volgens mij was het vorig jaar nog een aantal keren raak op de A1 door werkzaamheden aan de wisselbaan. En wat betreft dat natte weer. Dat is inderdaad flauwe kul. Strandfiles staan zowieso meestal al op het OWN en dan worden ze niet eens door de ANWB gemeld.
off topic: vroeger kwamen files van +40 km nog wel voor op de N 57 en de N 59, alsmede lange files op de A 9 en de A 44 en op de N wegen richting Zandvoort en Hoek van Holland, en op de N 9 tussen Alkmaar en Den Helder.
De laatste jaren hoor je die betrekkelijk zelden meer op de verkeersinformatie. Wellicht is de vakantiespreiding nu net wat handiger aangepakt, of gaan Duitsers naar hun eigen noordkust (A 20)

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » vr 02 sep 2011, 15:38

Er zullen door het slechte weer ook echt wel minder files zijn geweest van dagjesmensen die richting allerlei buitenbestemmingen rijden. Volgens mij is vooral de A1 hier vaak het slachtoffer van. Vooral als het in het weekend mooi weer is zijn daar altijd files, de wisselbaan helpt dan ook niet echt want het gaat beide kanten op.

Daarentegen zullen er wel wat extra files zijn geweest bij de afritten naar de diverse IKEA's.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 02 sep 2011, 15:41

^^ En vorig jaar lag die wisselbaan er nog de hele zomer uit ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 02 sep 2011, 20:26

Chris schreef:De ANWB doet toch wel goed haar best om maar te benadrukken dat de extra wegcapaciteit toch vooral niet de hoofdreden is dat er minder files staan.
In het artikel begint de ANWB met de verbeterde infrastructuur als oorzaak. Meestal begin je in een betoog met de belangrijkste oorzaak. Ik kan jouw opmerking dan ook niet plaatsen.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » ma 05 sep 2011, 12:20

Wij zouden ook liever zien dat de ANWB zegt dat de afgenomen filedruk enkel en alleen wordt veroorzaakt door de investeringen in infrastructuur, en dat iedereen die ook maar durft te denken dat er ook maar een miniem deel van de vermindering wellicht door iets anders zou kunnen komen een ketter is en direct op de brandstapel gegooid dient te worden.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 05 sep 2011, 12:35

^^ Is dat het geloof van de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer (auto-kerk)? :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 05 sep 2011, 12:52

Nou, het had al heel wat gescheeld als de ANWB had gezegd dat de hoofdredenen voor de betere doorstroming lag in de economische crisis, in samenhang met de wegverbredingen. Uiteraard zijn er nog wel wat andere oorzaken, maar dat is ten opzichte van die twee hoofdredenen echt gerommel in de marge.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])