Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

chriskrusz
autoweg

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door chriskrusz » di 10 mei 2011, 0:07

^^ En op het moment dat de file verdwijnt doordat je je weg af hebt, mag je weer naar een andere filelocatie. 8-)

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » di 10 mei 2011, 10:44

Als het gaat om wegverbredingen dan moet ik denken aan een vergelijking met grote tolpleinen in het buitenland. Op een tolplein waar slechts 1 of 2 tolhuisjes in gebruik zijn zal het veel langer duren voor je aan de beurt bent dan wanneer er 10 tolhuisjes open zijn (bij hetzelfde verkeersaanbod). Of denk aan de afvoer van een gootsteen. Als de afvoer zo dun is als een rietje dan duurt het veel langer dan wanneer de afvoer zo breed is als een regenbuis. Wegverbredingen hebben dus zeker een positieve invloed op de doorstroming.

Als de doorstroming op een weg verbetert dan wil dat nog niet zeggen dat die weg in de toekomst meer verkeer gaat aantrekken. Gaan mensen echt verder van hun werk wonen omdat de verbinding verbeterd? Of spelen ook andere aspecten een rol? Gelet op het steeds schaarser worden van aardolie is het niet ondenkbaar dat de prijs van benzine in de toekomst flink zal stijgen. Dat is misschien wel meer van invloed dan de beschikbaarheid van een filevrije verbinding. Ik verwacht dat veel mensen eerder nabij hun werkplaats willen wonen, minder vaak/verre recreatieve ritjes maken en misschien eerder voor het openbaar vervoer kiezen als de benzine echt duur is. Daarnaast staat telewerken nog maar in de kinderschoenen, en verwacht ik ook op dat gebied nog heel interessante ontwikkelingen.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 10 mei 2011, 10:58

Feder schreef:Of denk aan de afvoer van een gootsteen. Als de afvoer zo dun is als een rietje dan duurt het veel langer dan wanneer de afvoer zo breed is als een regenbuis. Wegverbredingen hebben dus zeker een positieve invloed op de doorstroming.
Stel je nu eens een gootsteen voor met een vaste afvoer, en je gaat de gootsteen verbreden. Loopt ie dan sneller leeg?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 10 mei 2011, 11:22

Palance schreef:Een discussie die vaker gevoerd is. Veroordelen tot de file doe je vrijwillig. Je kan er immers altijd voor kiezen om in de stad te blijven wonen. Je kan er ook voor kiezen om dicht bij je werk te wonen (hoeft niet per sé in de stad te zijn). Je kan er ook voor kiezen een baan bij je woning te zoeken.
En dan is het een kwestie van voors en tegens tegen elkaar wegstrepen. Maar niemand wordt gedwongen om in een file te staan.
Dit hebben we al eens bediscussieerd. Dit is een micro-visie. Op macro niveau klopt het niet, want voor elke 10.000 mensen die besluiten in de stad te blijven wonen/naar de stad te verhuizen, is er geen plak meer in de stad vrij. Op macro niveau is het gewoon gel*l-met-een-rietje, dat verhaal van jou.
geelhoed schreef:
Feder schreef:Of denk aan de afvoer van een gootsteen. Als de afvoer zo dun is als een rietje dan duurt het veel langer dan wanneer de afvoer zo breed is als een regenbuis. Wegverbredingen hebben dus zeker een positieve invloed op de doorstroming.
Stel je nu eens een gootsteen voor met een vaste afvoer, en je gaat de gootsteen verbreden. Loopt ie dan sneller leeg?
Zie het als een pijp van dezelfde diameter, waar steeds andere buizen op uitkomen, en dat de buis verderop aftakkingen krijgt. Heeft het dan zin om dat stuk tussen de toevoegende buizen en de aftakkingen te verbreden ? En zou het zin hebben om de pijp te vervangen door een extra brede, tot voorbij het punt waar de grootste transportdruk is ?

(Zie daar waarom de A2-verbreding zo'n succes is. - Het probleem dat we nu een weginfra hadden die decennia achterliep op de ruimtelijke ontwikkeling, is alleen op te lossen door die weginfra uit te breiden.)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 10 mei 2011, 11:59

Precies mijn punt, je moet de juiste plekken verbreden. Een weg verbreden voor of na een bottleneck heeft geen zin.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 mei 2011, 11:59

Rene schreef:
Palance schreef:Een discussie die vaker gevoerd is. Veroordelen tot de file doe je vrijwillig. Je kan er immers altijd voor kiezen om in de stad te blijven wonen. Je kan er ook voor kiezen om dicht bij je werk te wonen (hoeft niet per sé in de stad te zijn). Je kan er ook voor kiezen een baan bij je woning te zoeken.
En dan is het een kwestie van voors en tegens tegen elkaar wegstrepen. Maar niemand wordt gedwongen om in een file te staan.
Dit hebben we al eens bediscussieerd. Dit is een micro-visie. Op macro niveau klopt het niet, want voor elke 10.000 mensen die besluiten in de stad te blijven wonen/naar de stad te verhuizen, is er geen plak meer in de stad vrij. Op macro niveau is het gewoon gel*l-met-een-rietje, dat verhaal van jou.
Dit is een doelredenering van heb ik jou daar. Normaal gesproken zit jij te klagen over het feit dat wonen in de stad absoluut niet aansluit op de wensen die de meeste mensen op de woningmarkt hebben. Die willen ruimte die de stad niet kan bieden c.q. alleen maar kan bieden op het prijsniveau dat je in de grote steden betaalt voor huizen met tuin. Het Nederlandse RO-beleid is geënt op die vraag vanuit de markt. Dat er 10.000 mensen naar de stad zouden trekken, is een onrealistische hypothese. Ga dan ook niet klagen over het ontbreken van aanbod in de grote steden op een vraag die er niet is.

Juist de Nederlandse vraag naar perifere woningen laat zien dat gekozen wordt voor forensen. En wie kiest voor forensen, kiest impliciet voor de files die daar onvermijdelijk bijhoren.
Laatst gewijzigd door Pino op di 10 mei 2011, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 10 mei 2011, 12:45

Verhuizen is ook buitengewoon onaantrekkelijk wegens overheidsbeleid. Denk aan: Overdrachtsbelasting, tekort schietende verhuisvergoedingen, Sociaal huur- en koopbeleid dat "op je plekkie blijven zitten" fors bevoordeeld ten opzichte van doorstromen naar iets anders en tel daar bij op de vaak riante reiskostenvergoedingen (gunstig belastingtarief) en dan valt te constateren dat de overheid forensisme feitelijk stimuleert. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 mei 2011, 13:06

De gunstige fiscale behandeling van reiskosten haalt je nooit volledig uit de kosten van het forensen, tenzij je een goede lease-regeling hebt. In die zin zul je de kosten van verhuizen dus wel moeten afzetten tegen de besparingen op het gebied van benzine / treinkaartjes / enzovoort. Maar een belangrijk verschil is natuurlijk dat de kosten van verhuizen min of meer eenmalig moeten worden genomen, en de genoemde besparingen pas verspreid over vele jaren worden gerealiseerd. En dat zelfs dan nog moet worden bezien of een individuele verhuizing het echt waard is. Dat is echter deels een afweging die alleen per geval kan worden gemaakt; niet iedere verhuizer heeft een potentiële downside in sociale woningbouw-regelingen.

Over benzinekosten gesproken, de overheid houdt een heel aardige accijns-inkomstenstroom over aan forensisme.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 10 mei 2011, 13:21

Leuk dat de overheid daar een zakcentje aan overhoudt, maar als "ik" als forens een verhuisvergoeding krijg aangeboden waarvan ik net drie enveloppen kan versturen naar mijn vrienden om aan te geven dat ik ga verhuizen of ik krijg mijn reiskosten incl. leaseauto voor 95% vergoedt, dan is "mijn" keuze snel gemaakt, dus...

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 10 mei 2011, 13:36

Ik begin deze discussie toch echt :offtopic: te vinden!

Vanochtend was het weer lekker druk op de A10, maar om 8:38 stond er (volgens tomtom) geen file op de A6/A1 waar de wisselbaan verdubbeld is, en gisteren ook niet. De spitsprognose van de ANWB verwacht nog altijd flinke files op dat stuk in de ochtend. Weer een file opgelost?

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » di 10 mei 2011, 13:51

In De Pers staat vandaag een ontzettend zuur artikel over de materie. Ze stellen dat de A2 tusen Amsterdam en Utrecht over zes jaar gewoon weer een hel zal zijn en muurvast zal staan. Het erge is dat ze dit presenteren alsof dit 100% de waarheid is. 'Wetenschappers zeggen dat een nieuwe weg nieuw verkeer aantrekt dus dan is het zo', dit staat er bijna letterlijk. Zelf komen ze naar aanleiding van deze constatering tot de domme conclusie dat de A2 dan wel weer muurvast zal staan. Ik zou bijna het artikel bewaren en het over zes jaar onder hun neus willen duwen. Maar helaas wordt het gewone volk nu wel al misleid.

Euregio
geband

Bericht door Euregio » di 10 mei 2011, 15:47

Je moet het zo zien, stel je voor je bent chef van een supermarkt en ziet dat 2 kassas open zijn en dat de rijen er achter erg lang zijn,
Dan laat je een extra kassa open gaan die de stroom sneller verwerkt dan 2 kassas.

Gr.
Dat er een rij mensen nog staan te wachten bij de voordeur omdat die te krap is moet je ook die deur verbreden tot dat men bij hun eind doel is

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 10 mei 2011, 16:48

De oplossing van de milieumaffia is de supermarkt sluiten en iedereen z'n eigen groenten laten telen.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 10 mei 2011, 19:13

Euregio schreef:Je moet het zo zien, stel je voor je bent chef van een supermarkt en ziet dat 2 kassas open zijn en dat de rijen er achter erg lang zijn,
Dan laat je een extra kassa open gaan die de stroom sneller verwerkt dan 2 kassas.

Gr.
Dat er een rij mensen nog staan te wachten bij de voordeur omdat die te krap is moet je ook die deur verbreden tot dat men bij hun eind doel is
Dat weten die mensen heus wel en ze weten ook wel dat het verbreden helpt. Maar als je geld kan verdienen door tegen een snelweg te zijn, waarom niet.

Toevallig heb ik nu ook evenveel reacties als Euregio. :lol:

simon
autoweg

Bericht door simon » zo 15 mei 2011, 13:53

sanderl schreef:In De Pers staat vandaag een ontzettend zuur artikel over de materie. Ze stellen dat de A2 tusen Amsterdam en Utrecht over zes jaar gewoon weer een hel zal zijn en muurvast zal staan. Het erge is dat ze dit presenteren alsof dit 100% de waarheid is. 'Wetenschappers zeggen dat een nieuwe weg nieuw verkeer aantrekt dus dan is het zo', dit staat er bijna letterlijk. Zelf komen ze naar aanleiding van deze constatering tot de domme conclusie dat de A2 dan wel weer muurvast zal staan. Ik zou bijna het artikel bewaren en het over zes jaar onder hun neus willen duwen. Maar helaas wordt het gewone volk nu wel al misleid.
En waarom zou dat niet zo zijn?

In 1989 is de Andrej Sacharovbrug (N325) geopend. Tot die tijd moest verkeer of via het centrum van Arnhem rijden, of via een grote omweg (A50-A12).
In 1993 maakten al op een werkdag al 50.000 mvt van de weg gebruik. Waar kwam dit verkeer vandaan? Niet vanuit het centrum: in die tijd ging de centrumring op de schop doordat de verkeersdruk groot bleef.
Tien jaar later maakten 66.000 mvt/dag van de weg gebruik - een stijging van 33%.
vijf jaar later: 72.500 mvt/dag. Nog eens 10% erbij.

72.500 mvt/dag! en jij wilt beweren dat dit geen nieuw verkeer is? Al deze mensen reden eerst ook al met de auto, maar die staken de Rijn over via het pontje bij Huissen ofzo?

en voor de goede orde: de centrumring is nog steeds druk. 40.000 mvt/dag. En we kunnen ook niet echt zeggen dat het rustiger is geworden op de A50...

Laat er geen misverstand over bestaan: ik vind de verbreding van tal van snelwegen broodnodig. Maar ik heb niet de illusie dat we door verbreding de files oplossen. En ja, een nieuwe weg trekt nieuw verkeer aan. Laat ik ook dat met een voorbeeld verduidelijken.

Ik woon in Arnhem. Stel dat ik op zoek ga naar een nieuwe baan. Ik ken de notoire knelpunten in de regio. Op dit moment kan ik binnen drie kwartier in onder meer Apeldoorn zijn, in Doetinchem, Nijmegen, Den Bosch. Zonder files red ik het ook wel in drie kwartier naar Utrecht. Maar ik weet dat 1,5 uur in een zware spits reëler is. Bij mijn zoektocht naar een nieuwe baan zal ik Utrecht links laten liggen, ondanks dat daar in mijn branche heel veel banen zijn. Maar op het moment dat de knelpunten op die route zijn opgelost, red ik het wel in drie kwartier naar Utrecht. Met andere woorden: als er geen files staan, zal ik waarschijnlijk (mocht ik in de situatie terecht komen) wel een baan in Utrecht accepteren.

Nog een simpel voorbeeld.
Ik had afgelopen week een sollicitant op gesprek. Hij had tal van redenen om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Een belangrijke daarvan was dat hij de dagelijkse files op zijn dagelijkse route (Duiven-Nijmegen) spuugzat was.
En dat is lang niet de enige persoon die ik ken die op zoek ging naar een baan dichter bij huis, als gevolg van de toenemende verkeersdrukte.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 mei 2011, 15:11

^^ Dat was ook de tijd dat er in Arnhem-Zuid nogal wat aan woningen gebouwd werd. Zo'n brug alleen zorgt niet voor toename van het verkeer, het is het gevolg van verkeersproducerende en -aantrekkende voorzieningen zoals woonwijken en bedrijventerreinen. In een autonome situatie zou er enkel een wijziging van verkeersstromen zijn geweest, de toename komt niet door de brug zelf hoor.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 15 mei 2011, 15:18

Desondanks zal het verkeer op de A2 zeker wel blijven toenemen, door alle ontwikkelingen in woningbouw, bedrijventerreinen, recreatie, woonboulevards, etc. Alleen hoe snel dit gaat is niet goed te voorspellen. Ik denk zelf dat over 6 jaar de A2 zeker nog niet vast staat, ik denk meer aan over 15 - 20 jaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 15 mei 2011, 20:03

Chris schreef:^^ Dat was ook de tijd dat er in Arnhem-Zuid nogal wat aan woningen gebouwd werd. Zo'n brug alleen zorgt niet voor toename van het verkeer, het is het gevolg van verkeersproducerende en -aantrekkende voorzieningen zoals woonwijken en bedrijventerreinen. In een autonome situatie zou er enkel een wijziging van verkeersstromen zijn geweest, de toename komt niet door de brug zelf hoor.
Inderdaad, de woningen zijn vooral rondom Arnhem-Zuid gekomen, veel werkgelegenheid verrees nabij het knooppunt Velperbroek. Zie daar de verklaring voor de enorme verkeerstoename op de Pleijroute.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 15 mei 2011, 20:32

Als je binnen de stad moet zijn, ga je op de fiets. Iedereen die binnen 10km van het werk woont en niet gaat fietsen is lui en moeten ze verbieden om te klagen. Aan de andere kant moet de Pleyroute nodig worden verbouwd naar een hoogwaardige autoweg of autosnelweg, zoals dat in Duitsland vaak wel kan.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 mei 2011, 21:21

nederland24 schreef:Iedereen die binnen 10km van het werk woont en niet gaat fietsen is lui en moeten ze verbieden om te klagen.
Je kunt zo de politiek in :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 15 mei 2011, 21:23

nederland24 schreef:Als je binnen de stad moet zijn, ga je op de fiets. Iedereen die binnen 10km van het werk woont en niet gaat fietsen is lui en moeten ze verbieden om te klagen.
Als je wilt werken, ga je dichtbij werken. Iedereen die ver weg woont van zijn geboortedorp is een economische profiteur die zijn eigen mensen in de steek laat, en hoeft daarmee ook niet te klagen als hij wordt ontslagen. Wat mij betreft van hetzelfde laken een pak.

Oh ja, mijn tegenstelling betreft niet mijn mening - ik wil slechts een analogie als voorbeeld geven waaruit de onzinnigheid van de stelling blijkt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 mei 2011, 22:24

Mensen weten toch altijd weer zich in mooie redenaties te verstoppen om een rechtvaardiging van hun eigen luiheid te geven. Jammer dat "luiheid" een mensenrecht is en geen strafbaar feit... :twisted:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 mei 2011, 8:00

nederland24 schreef:Als je binnen de stad moet zijn, ga je op de fiets. Iedereen die binnen 10km van het werk woont en niet gaat fietsen is lui en moeten ze verbieden om te klagen. Aan de andere kant moet de Pleyroute nodig worden verbouwd naar een hoogwaardige autoweg of autosnelweg, zoals dat in Duitsland vaak wel kan.
:nothanks: De maximale fietsafstand voor woon-werkverkeer is in de regel niet meer dan 5 tot 7,5 km. Stel je voor dat je op een regenachtige dag 10 km heen en 10 km terug door de regen moet fietsen...

En dan het verschil in reistijd. Ik woon op ongeveer 11 km van mijn werk (dat zit net rond de maximale marge die jij stelt om de fiets te pakken). Met mijn auto doe ik daar een kwartier over. Met de fiets bijna het drievoudige. Ergo: ik heb bijna een uur langer om thuis te kunnen zijn als ik de auto neem. Kostbare tijd die ik met mijn partner kan besteden en waarin ik kan koken en van mijn vrije tijd kan genieten. Mag ik, als ik 9 uur per dag op mijn werk ben? :shutup:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 mei 2011, 16:57

^^ Nee, beleidsmakers beslissen wel even wat goed voor jou is. :nothanks:

Ik heb eens een fietstelling gedaan tussen Zwolle en Hasselt in de ochtendspits. Het aantal niet-scholieren op die route was op één hand te tellen. Buiten de stad en zeker op het platteland is het aandeel fietsforenzen heel beperkt.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 16 mei 2011, 20:53

Coen Tunnel schreef:
nederland24 schreef:Als je binnen de stad moet zijn, ga je op de fiets. Iedereen die binnen 10km van het werk woont en niet gaat fietsen is lui en moeten ze verbieden om te klagen. Aan de andere kant moet de Pleyroute nodig worden verbouwd naar een hoogwaardige autoweg of autosnelweg, zoals dat in Duitsland vaak wel kan.
:nothanks: De maximale fietsafstand voor woon-werkverkeer is in de regel niet meer dan 5 tot 7,5 km. Stel je voor dat je op een regenachtige dag 10 km heen en 10 km terug door de regen moet fietsen...

En dan het verschil in reistijd. Ik woon op ongeveer 11 km van mijn werk (dat zit net rond de maximale marge die jij stelt om de fiets te pakken). Met mijn auto doe ik daar een kwartier over. Met de fiets bijna het drievoudige. Ergo: ik heb bijna een uur langer om thuis te kunnen zijn als ik de auto neem. Kostbare tijd die ik met mijn partner kan besteden en waarin ik kan koken en van mijn vrije tijd kan genieten. Mag ik, als ik 9 uur per dag op mijn werk ben? :shutup:
Ik woon 10km van school en ga altijd op de fiets. Ik vind het heerlijk en het is lekker gezond. Ik ben drie kwartier onderweg. :top: Vooral met het mooie weer is het lekker. 8-)

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 16 mei 2011, 21:36

^^ 5 km, altijd met de fiets 8-)
Wij hebben leerlingen die van 20 km met de fiets komen :yes:
en van 60 km met de trein (Middelburg)
Maar dit neigt off-topic te gaan ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 mei 2011, 22:43

nederland24 schreef:Ik woon 10km van school en ga altijd op de fiets. Ik vind het heerlijk en het is lekker gezond. Ik ben drie kwartier onderweg. :top: Vooral met het mooie weer is het lekker. 8-)
Maar ben jij een keuzereiziger? Heb jij een veel sneller alternatief voor de hand, bijvoorbeeld een auto?

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » ma 16 mei 2011, 23:04

Ik vind die term keuzereiziger eigenlijk maar een nietszeggende term. Ja, weinig mensen die met het OV gaan hebben ook altijd de beschikking over een auto. Dús het zijn geen keuzereizigers volgens de statistieken. Maar waarom hebben ze geen auto? De kans is groot dat een aanzienlijk deel van die mensen juist geen auto hebben juist omdat ze altijd met het OV gaan. Als we het dus breder trekken en ook effecten bekijken over een langere termijn zijn dat wel degelijk keuzereizigers.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het OV en de auto (of andere modaliteiten) hevig communicerende vaten zijn, want dat geloof ik ook niet. Maar de manier waarop de term keuzereiziger vaak wordt gebruikt is te kort door de bocht.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 16 mei 2011, 23:23

Keuzereizigers zijn mensen die op het moment dat de reis wordt aangevangen, daadwerkelijk de keuze tussen meerdere modaliteiten hebben.
Het heeft niets met het financiële vermogen te maken om toch over een auto te kunnen beschikken.

Overigens hebben veel "keuzereizigers" een auto thuis staan, die ze niet gebruiken omwille van het feit dat die verplaatsing per auto niet vergoed wordt door de werkgever, en de OV-reis wel. Die tellen aan de andere kant net zo goed mee, terwijl het financieel gezien net zo goed captives zijn. Het aantal mensen dat net zoals ik geld toelegt op autorijden, is niet bepaald bijster hoog...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 17 mei 2011, 10:51

Nederland is dan ook veel te riant in het vestrekken van reiskostenvergoedingen. In Zwitserland betaalt de werknemer meestal zijn reiskosten zelf..., waardoor werknemers geneigd zijn om eerder dichter bij hun werk te gaan wonen.