Tolwegen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door mvalkenburg » wo 28 mei 2014, 10:07

Nee hoor, ik kaneen transponder kopen, ik kan als bezoeker een account met deposit aanmaken, maar dat hoeft allebei niet. Ik heb de mogelijkheid om danwel fysiek de tol te betalen bij een eventuele aanwezige manuele tolpoort, danwel bij een tankstation in de buurt, of ik wacht de factuur af per post waar ik diverse betaalmogelijkheden heb.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Chris » wo 28 mei 2014, 10:20

Het enige verschil is dat Noorwegen nog facturen stuurt en men dat in Nederland niet wil doen vanwege de te hoge administratieve kosten. Handmatige tolstations zijn er bijna nergens meer.

Een alternatief kan nog zijn dat men wel een factuur stuurt, maar dat je dan ook 50% hogere tol betaald. Dat gebeurt in de VS op die manier om de administratieve kosten te dekken.

De manier die men nu voor ogen heeft zorgt ervoor dat de kosten voor de gebruiker zo laag mogelijk liggen, namelijk een zo laag mogelijke tol en zo kort mogelijke tolheffing om het gewenste bedrag op te brengen.

Overigens lijkt me een account i.c.m. automatische incasso zelfs voor zeer incidentele gebruikers al interessant.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Davy » wo 28 mei 2014, 11:59

Het is een beleid waar ik niet blij van word, dat "mensen moeten zelf maar zorgen dat alles geregeld is anders een boete", zoals het nu ook met de OV-chipkaart het geval is. Ik zie er namelijk een verdoken belastingsverhoging in, want ze weten maar al te goed dat iedereen zoiets wel eens kan vergeten en ze dus leuk extra boetes kunnen incasseren. Lekker handig ook dit systeem voor de toerist uit Groningen of uit het buitenland die er eenmalig komt en niet van het systeem op de hoogte is.

Wat mij hierin ook zo kwaad maakt is dat in dit land met zijn achterlijk hoge belastingen op alles wat met de auto te maken heeft dit nodig is...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Chris » wo 28 mei 2014, 13:34

Het is niet anders dan bij parkeren, daar moet je ook op de borden letten of je moet betalen. Het is niet zo dat je straks de tolweg oprijdt zonder dat door te hebben. Dat zal duidelijk aangegeven staan, net zoals aangegeven staat dat je een vignet in Tsjechië of Oostenrijk moet hebben.

Ik denk overigens wel dat een factuur sturen wel handig kan zijn om een stroom aan boetes en ophef te voorkomen. Zo zouden ze er voor kunnen kiezen dat je binnen 2 weken via internet / tankstation betaald, en als je dat niet doet, je een factuur thuisgestuurd krijgt met een 50% hogere tol om de administratiekosten te betalen. In Noorwegen werkt het ook op die manier, de enigen die daar het volle tarief betalen zijn mensen die een factuur thuis krijgen, feitelijk komt dat op hetzelfde neer als een toeslag.

Of tolheffing noodzakelijk is, dat is m.i. een andere (terechte) discussie.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Davy » wo 28 mei 2014, 14:29

^^ Ja maar het punt is dat je als onbekende gebruiker niet de mogelijkheid hebt ter plekke te betalen EN je dan nog eens zelf moet gaan kijken hoe je dit kunt doen. En dat vind ik gewoon fout. En dat is het verschil met betaald parkeren: je hebt de mogelijkheid om ter plekke meteen te betalen.
Dat je dergelijk systeem invoert tot daar aan toe, en dat je geen bemande hokjes wil plaatsen is ook nog aannemelijk, maar een paar poortjes voorzien voor de occasionele gebruiker waar je met de pinpas of kredietkaart kan betalen is er blijkbaar al te veel aan... :facepalm:
Voor dit soort dingen wil ik gewoon meteen kunnen afrekenen, zonder al dat gedoe achteraf omdat ik eens door die tunnel ben gereden.
Ik durf zoals ik daarnet ook al schreef gerust te zeggen dat dit een heel uitgekiende manier is om extra geld op te halen. Ik zie het echt al gebeuren dat ze al op voorhand gaan incalculeren hoeveel men aan boetes gaan incasseren... :roll:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Rein » wo 28 mei 2014, 14:46

Chris schreef: Ik denk overigens wel dat een factuur sturen wel handig kan zijn om een stroom aan boetes en ophef te voorkomen. Zo zouden ze er voor kunnen kiezen dat je binnen 2 weken via internet / tankstation betaald, en als je dat niet doet, je een factuur thuisgestuurd krijgt met een 50% hogere tol om de administratiekosten te betalen.
Dit lijkt me een redelijke oplossing waarbij ik zou zeggen dat de opslag maximaal de kostprijs van het administratieve proces zou mogen bedragen. Het maakt voor de overheid dan niet uit hoe er betaald wordt zolang ze er zelf niet bij inschiet. Dat lijkt me een goed uitgangspunt en degenen die de tol moeten betalen zullen zich dan ook niet benadeeld (hoeven/moeten) voelen als ze een factuur met kleine opslag thuisgestuurd krijgen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Palance » wo 28 mei 2014, 15:05

Davy schreef:Ik durf zoals ik daarnet ook al schreef gerust te zeggen dat dit een heel uitgekiende manier is om extra geld op te halen. Ik zie het echt al gebeuren dat ze al op voorhand gaan incalculeren hoeveel men aan boetes gaan incasseren... :roll:
Je kan natuurlijk ook overal een complot zien :roll: Het is zoals Chris zegt, als het wordt aangegeven, is het toch echt aan jezelf om voor een betaling te zorgen. Als je dat niet wilt, staat het je vrij om de Beneluxtunnel te nemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Davy » wo 28 mei 2014, 15:20

Complot? Ik zie zoiets gewoon als realiteit, als ik zie hoe het er nu al aan toegaat met de boetes.

En dan de vraag hoe dit praktisch aan te pakken? Borden plaatsen met het rekeningnummer erop, bedragen, op welke manier je kan betalen en wat weet ik nog allemaal. Allemaal lekker te onthouden als je daar passeert, kan je thuis ook eerst nog eens alles gaan opzoeken. Ik moet gewoon dit soort achterlijk gedoe niet, punt! Enja als ik daar dan eens komt wordt het de Beneluxtunnel dan als deze tolvrij blijft.

Wat de Westerscheldetunnel betreft maak ik nog een uitzondering omdat er geen alternatief is, maar ik heb tegenwoordig een principe om in de toekomst in Nederland geen enkele tolweg meer te nemen. Ik vind het gewoon niet meer kunnen dat er voor dit soort zaken tolheffing komt terwijl de automobilist dit via de belastingen zelf gewoon kan opbrengen.
En in plaats van te zeuren dat andere landen buitenlanders willen laten betalen voor hun wegen door vignetten, zou Nederland beter eens zijn eigen systeem op de schop gooien, namelijk ook een vignetsysteem: de gebruiker betaalt en voor de Nederlander zelf wordt het goedkoper.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Chris » wo 28 mei 2014, 15:22

Davy schreef:Ik moet gewoon dit soort achterlijk gedoe niet, punt!
Tja, dan valt er weinig te discussiëren ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 mei 2014, 15:45

Davy schreef:^^ Ja maar het punt is dat je als onbekende gebruiker niet de mogelijkheid hebt ter plekke te betalen EN je dan nog eens zelf moet gaan kijken hoe je dit kunt doen. En dat vind ik gewoon fout.
Parkeerplaats langs die tolweg maken, duidelijke wegwijzer en een paar automaten neerzetten voor betaling met pinpas, creditcard, tankpas en cash. Of in een tankstation voor, na of langs de tolweg. Klaar. :) En als duidelijk staat aangegeven dat het een (elektronische) tolweg is en de alternatieve route ook staat aangegeven lijkt mij er weinig mis mee.
Dat je dergelijk systeem invoert tot daar aan toe, en dat je geen bemande hokjes wil plaatsen is ook nog aannemelijk, maar een paar poortjes voorzien voor de occasionele gebruiker waar je met de pinpas of kredietkaart kan betalen is er blijkbaar al te veel aan... :facepalm:
Zelfs in Noorwegen bestaat op een aantal plekken die mogelijkheid, niet toevallig langs de E6 tussen Svinesund en Oslo, waar relatief veel buitenlands verkeer is: https://maps.google.nl/maps?q=svinesund ... 01,,0,1.06
Voor dit soort dingen wil ik gewoon meteen kunnen afrekenen, zonder al dat gedoe achteraf omdat ik eens door die tunnel ben gereden.
Tja, aan de andere kant, met de Londense Congestion Charge is het precies hetzelfde verhaal. Vooraf of op de dag zelf betalen en registreren voor 10 pond, een dag later kan het nog voor 12 pond, heb je dan nog niet betaald dan volgt een boete.
Davy schreef:En dan de vraag hoe dit praktisch aan te pakken? Borden plaatsen met het rekeningnummer erop, bedragen, op welke manier je kan betalen en wat weet ik nog allemaal. Allemaal lekker te onthouden als je daar passeert, kan je thuis ook eerst nog eens alles gaan opzoeken. Ik moet gewoon dit soort achterlijk gedoe niet, punt! Enja als ik daar dan eens komt wordt het de Beneluxtunnel dan als deze tolvrij blijft.
Gewoon een bord met daarop iets als:

Betaling / Payment
via
www.e-toll.nl

En voor de wegwijzer naar de parkeerplaats:

Betaling / Payment
via
cash / cards

Daar kan het tarief dan wat hoger liggen, op zich ook terecht omdat er wat meer administratieve handelingen bij komen kijken. Elektronische tol mag best een voordeeltje geven voor degenen die het gebruiken, maar het prijsverschil moet niet te groot zijn.

Ik ben het zeker met je eens dat er een alternatief moet komen voor incidentele gebruikers. Een paar betaalautomaten zouden wat mij betreft wel mogen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door RSK » wo 28 mei 2014, 17:44

^^ Hoewel ik er ook voorstander van ben, hebben die betaalautomaten wel een nadeel. Je moet namelijk stoppen, dus de tijdwinst ben je weer kwijt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 mei 2014, 23:04

^^ Ja, maar dat heb je met een fysiek tolplein toch ook? Wie die tijd niet kwijt wil zijn kan het toch gewoon vooraf, dezelfde dag of tot een bepaalde periode na de passage regelen via internet?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Vinny » vr 30 mei 2014, 8:27

Zijn er nou geen handige wizzkids die een toll-app kunnen bouwen waarmee je met je mobiele telefoon een account aanmaakt en die koppelt aan je rekening. Je rijdt onder een poortje door en de server registreert een verbinding, waarna het systeem begint te lopen. Je kunt in de app dan je gemaakte ritten teruglezen, zodat eventuele fraude opspoorbaar blijft.
En wat mij betreft zou die app ook gelijk alle andere in Europees verband operationele tolsystemen aan moeten kunnen. Dat zou de EU dan kunnen voorschrijven. Een vorm van nuttige en zinvolle EU regelgeving dan ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Chris » vr 30 mei 2014, 9:15

Ik heb gelezen dat daar in de Verenigde Staten serieuze interesse in is. Vooral ook omdat de tolwegbeheerder dan de apparatuur niet hoeft aan te passen om transponders van andere systemen compatibel te maken.

Een nadeel is dat 25% van de Nederlanders nog geen smartphone heeft, en dat je zo'n app dan ook vooraf geïnstalleerd moet hebben. Ik zie het daarom ook als aanvullende maatregel om tol te heffen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door boe! » vr 30 mei 2014, 9:22

En nog wat randzaken: maak je verbinding via Wifi of GSM? Dat vereist al verschillende systemen omdat iedere provider op een ander deel van het spectrum zit. Gaat de telecomprovider dan de bedragen innen en vervolgens afdragen aan de overheid? Hoe zit het dan met roaming want met een Nederlandse telefoon, moet je buitenlandse tol afdragen en v.v. Het lijkt mij een realistische mogelijkheid, maar nog niet voor de zeer korte termijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Chris » vr 30 mei 2014, 14:37

Zo gaat het in Nieuw-Zeeland:
Afbeelding

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door boe! » do 05 jun 2014, 18:13

En zo gaat het worden in Nederland:
De Gelderlander schreef:DEN HAAG - De tolheffing op de doorgetrokken A15 tussen knooppunt Ressen en Babberich zal gaan via het fotograferen van kentekens. Dat schrijft het ministerie van Infrastructuur in een wetsvoorstel waarin de tolheffing op de A15 en de Blankenburgtunnel bij Rotterdam wordt geregeld.
:arrow: Het wetsvoorstel

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door RSK » do 05 jun 2014, 18:25

^^ Gelukkig kiest men toch voor een vertrouwd systeem, de tolheffing op de A2 bij Maarssen werkt immers ook zo.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Rein » do 05 jun 2014, 18:35

Interessant om te lezen is dat de tol niet langer geheven mag worden dan dat de begrote opbrengst, zoals opgenomen in de tracébesluiten, plus indexatie de kosten van tolheffing is bereikt. Zie artikel 3 lid 3. Kortom: als de tracés zijn afbetaald moet de tol er weer af. Kan wel een paar jaar duren, maar het is beter dan een open einde regeling.
Laatst gewijzigd door Rein op do 05 jun 2014, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door mavas » do 05 jun 2014, 18:46

^^ Dat maakt alsnog niks uit, want de politiek kan natuurlijk ook gewoon die wet tussentijds wijzigen. Je hebt wel gelijk dat het ietsje meer zekerheid biedt ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Rein » do 05 jun 2014, 18:52

Nou zomaar even een wet wijzigen kan natuurlijk niet, dat is een heel proces. De wet t.z.t. op dit punt wijzigen levert waarschijnlijk veel kritiek op (inzake geloofwaardigheid van de politiek etc) en is wellicht voer voor politieke zelfmoord. Het doel en strekking van deze wet is de financiële gaten in de aanleg van die twee wegvakken te dekken. Door dit punt t.z.t. te wijzigen zou je er dus een compleet andere wet van maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Chris » do 05 jun 2014, 19:39

Men wil het Noorse systeem volgen. Daar zijn veel projecten deels met tolheffing gefinancierd, en daarna wordt het project tolvrij.

Dan heb je nog het probleem van de financieringskosten. Gaat de overheid die betalen, of valt dat ook onder het met tol te heffen bedrag?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Rein » do 05 jun 2014, 19:43

Dat laatste. Zie art 3 lid 3 van het wetsvoorstel (die ik zelf trouwens even niet goed gelezen had :oops: )

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Vinny » do 05 jun 2014, 20:00

Maar zo gaat het toch eigenlijk altijd zo in Nederland. We hebben al eerder tolwegen gehad, die later tolvrij werden: Beneluxtunnel, Prins Alexanderbrug etc.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door nederland24 » do 05 jun 2014, 20:41

Hoe gaan ze dat dan doen met buitenlandse kentekenplaten?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door boe! » do 05 jun 2014, 21:08

^^ Die worden ook gefotografeerd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door nederland24 » do 05 jun 2014, 21:12

^^En hoe willen ze de rekening dan opsturen. Dat is toch lang niet altijd mogelijk?

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Taurus » do 05 jun 2014, 21:16

Eigenlijk is het bezopen dat de A15 tussen Ressen en de A12 een tolweg wordt gezien de schandalig hoge MRB tarieven in Nederland :booooos:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door boe! » do 05 jun 2014, 21:31

nederland24 schreef:^^En hoe willen ze de rekening dan opsturen. Dat is toch lang niet altijd mogelijk?
Waarom een rekening opsturen? Die loggen in op dezelfde website, waar je ze de mogelijkheid biedt om de taal te veranderen in het Engels, Duits, Pools en Frans zodat ze het nog enigszins begrijpen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 10 jun 2014, 15:11

nederland24 schreef:^^En hoe willen ze de rekening dan opsturen. Dat is toch lang niet altijd mogelijk?
Je zult altijd een deel aan inkomsten van buitenlanders mislopen. Dat zal wel ingecalculeerd zijn.

Plaats reactie