Benamingen Grensovergangen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Peter » wo 04 apr 2012, 18:07

Binnen Schengen behoort ook de wetgeving voor fiscaal-, arbeids- immigratie- en strafrecht aan een minimumeis te voldoen alsmede dient de buitengrens streng gecontroleerd worden, omdat anders er grote kans is op (mensen)smokkel en fraude. Feitelijk moet je lid van de EU of EER om Schengenland te kunnen worden. Alleen UK en Ierland wilden (als Eilandstaten) hun eigen grenscontroles houden. Roemenie, Bulgarije en Cyprus zijn er nog niet klaar voor (volgens de bestaande Schengen-leden)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door jeroent » wo 04 apr 2012, 21:07

Peter schreef:Feitelijk moet je lid van de EU of EER om Schengenland te kunnen worden.
Met als enige uitzondering Zwitserland (geen lid van EU of EER)..
nederland24 schreef:^^Met de Schengen-landen hebben we afspraken gemaakt over de controle bij de grens. Daar is er vrij verkeer van goederen.
Het verdrag van Schengen gaat alleen over vrij verkeer van personen, niet van goederen. Voorbeeldje: Tussen Zweden en Noorwegen zijn er geen personencontroles, maar wel degelijk douanecontroles op in- en uitvoer van goederen. Noorwegen is geen lid van de EU (dus geen vrij verkeer van goederen), maar heeft wel het Schengenverdrag ondertekend.

Ik snap nog steeds niet waarom een gebrek aan controle tussen Schengenlanden duistere figuren zou aantrekken. Of is dat onder de aanname dat "het Buitenland" meer duistere figuren in de samenleving heeft dan Nederland? En alle criminaliteit in Nederland wordt door niet-Nederlanders gepleegd? Volgens mij is de beste oplossing om de politie-effectiviteit (dus opgeloste misdaden en gepakte daders) te verhogen. Schijnveiligheid door camera's en permanente controles is er al genoeg.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door paolie » do 05 apr 2012, 9:41

jeroent schreef:
Peter schreef:Feitelijk moet je lid van de EU of EER om Schengenland te kunnen worden.
Met als enige uitzondering Zwitserland (geen lid van EU of EER)..
En IJsland.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Rein » do 05 apr 2012, 10:00

IJsland is wel EER lid (sinds 1992) en mede daarom ook Schengen lid (sinds 2001).

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door paolie » do 05 apr 2012, 10:01

Ah, juist.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Willem » do 05 apr 2012, 12:21

Hoe zit dat met Liechtenstein?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Rein » do 05 apr 2012, 13:48

Liechtenstein is EER land en sinds november 2011 een Schengen land.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 apr 2012, 23:00

jeroent schreef:
Peter schreef:Feitelijk moet je lid van de EU of EER om Schengenland te kunnen worden.
Met als enige uitzondering Zwitserland (geen lid van EU of EER)..
Zwitserland behoort wel tot de EVA-landen, de Europese Vrijhandelsassociatie. Je zou dus kunnen zeggen dat je lid moet zijn van de EU of EVA om Schengenland te kunnen worden. ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Willem » za 07 apr 2012, 23:17

Was de EVA niet opgegaan in de EER (vooral omdat vrijwel alle leden van beide lid waren)?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 apr 2012, 0:20

Nee hoor, de EVA bestaat nog steeds.

Clint
woonerf
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 25 mei 2011, 20:29
Locatie: Kowaniec, Nowy Targ (Podhale)

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Clint » do 12 apr 2012, 20:28

MA60 schreef:Wie zegt er nou dat we van Nederland een Noord-Korea moeten maken?? Gewoon grenscontroles zoals Noorwegen en Zwitserland ook doen. 2 mannetjes aan een grenskantoor die kijken wie er passeert heeft ook al een afschrikkend effect hoor.. :) .
Noorwegen en Zwitserland doen geen grenscontroles meer. Ik ga regelmatig naar Bergen en ben nog nooit een douanier tegengekomen. Zowel niet per vliegtuig als langs de weg (al moet ik toegeven maar twee keer met de auto die kant op te zijn gegaan).

Wat betreft de "voormalige oostbloklanden" waar je het zo overhebt, ik kan meepraten vanuit Polen, en mijn mening is dat de grens een stuk "gecontroleerder" is geworden - vroeger waren alle Poolse grenzen redelijk "lek" en was Polen een erg geliefd doorvoerland voor gejatte zaken uit West-Europa, maar sinds 2007 is dat volledig verdwenen... Voordat Polen namelijk bij Schengen mocht moest de Poolse oostgrens volledig worden dichtgetimmerd, en in de bossen in bijvoorbeeld Bieszczady (wat vroeger een geliefde plek was om ongezien mensen naar het westen te smokkelen en goederen naar het oosten) loopt tegenwoordig meer Straż Graniczna per vierkante kilometer dan dat er waarschijnlijk in gans Nederland aan KMAR te vinden is. Vrienden van mij die daar aan het bergwandelen waren liepen eens per ongeluk twintig meter de Oekraine in om bij een boom te pissen en toen kwamen er meteen twee commando-stijl de bosjes uit om naar de legitimatie te vragen en weer terug naar het pad in Polen te bonjouren. Inderdaad zijn de Poolse westgrenzen totaal ongecontroleerd tegenwoordig, de oostgrens zit nu volledig dicht.

Polen als "eindbestemming" voor je gejatte BMW gaat ook al niet meer op, en al zeker minimaal 10, mogelijk zelfs 15 jaar, want de controles daarop zijn niet voor de poes. Een collega van mij had een Mercedes uit Duitsland van een particulier gekocht en kon die auto niet laten registreren vorodat hij zowel een douanepapier had wat verklaarde dat de auto legaal uit Duitsland was gekomen, en hij moest ermee langs de politie in Ustrzyki Dolne (waar hij geregistreerd staat) om dat te laten verifieren. Een gejatte auto "legaal" in Polen laten registreren tegenwoordig is zo goed als onmogelijk.

Waar jij voorstaat echter, is totaal onrealistisch. Ik durf erom te wedden dat als het Schengenverdrag wordt gecancelt, en er weer controles worden ingevoerd zoals in de jaren '80 de criminaliteit de pan zal uitrijzen, en het ongemak voor de "gewone" burger gigantisch wordt vergroot. "controles" zullen vooral plaatsvinden langs de autobaan en de grotere rijkswegen (ik ben opgegroeid langs de NL/DE grens, en van mijn tante die een redelijke hippie was weet ik exact hoe ze de grens over moest als ze wat te roken bij zich had, en een paspoort nam ze nooit mee naar Duitsland) dus de criminelen weten de groene grensovergangen wel te vinden. Bovendien zal, als Schengen verdwijnt, een land als Polen wat een derde van de EU-buitengrens met Oost-Europa controleert er echt geen zin in hebben om die grens zo dicht te houden als die nu is, want wees eerlijk, het is vooral in het belang van Duitsland, de Benelux en Frankrijk daar een boel geld aan uit te geven, en zonder Schengen zal de subsidiestroom voor de Poolse oostgrens vanuit de EU ongetwijfeld grotendeels opdrogen. Polen is voor criminele bendes uit Oost-Europa te arm om hier hun slag te slaan, als Duitsland en Nederland enkele honderden kilometers verderop lonken. Geen Schengen gaat waarschijnlijk inhouden dat je minder Poolse timmerlui en aspergestekers in Nederland die misschien de belastingdienst flessen door zich niet in NL in te schrijven en een auto te blijven rijden met PL-kenteken gaat krijgen, maar in plaats daarvan zul je meer Russische maffia krijgen. Zeg maar wat je liever hebt...

De enige optie die dan overblijft is de grenzen volledig dicht gooien, zeg maar 1950-stijl. Maar wees er dan op bedacht dat niet alleen de Grieken uit de vuilbak zullen eten maar ook een groot deel van de Nederlanders, Duitsers, en zo'n beetje ieder ander land in Europa wat voor zijn economie gebaat is bij een zo vrij mogelijke doorvoer van goederen, personen en kapitaal.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door jeroent » do 12 apr 2012, 22:49

Clint schreef:
MA60 schreef:Wie zegt er nou dat we van Nederland een Noord-Korea moeten maken?? Gewoon grenscontroles zoals Noorwegen en Zwitserland ook doen. 2 mannetjes aan een grenskantoor die kijken wie er passeert heeft ook al een afschrikkend effect hoor.. :) .
Noorwegen en Zwitserland doen geen grenscontroles meer. Ik ga regelmatig naar Bergen en ben nog nooit een douanier tegengekomen. Zowel niet per vliegtuig als langs de weg (al moet ik toegeven maar twee keer met de auto die kant op te zijn gegaan).
Dat is niet waar. Ze doen nauwelijks personencontroles, maar de douane doet wel degelijk controles op invoer van goederen, zowel op vliegvelden als op de weg. Zeker met de verschillen in alcohol- en vleesprijzen tussen Noorwegen en Zweden wordt er regelmatig en streng gecontroleerd!

Clint
woonerf
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 25 mei 2011, 20:29
Locatie: Kowaniec, Nowy Targ (Podhale)

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Clint » do 12 apr 2012, 22:59

^^ Daar had ik natuurlijk niet aan gedacht... Schengen heeft natuurlijk niet met vrij goederenvervoer maar enkel met vrij personenverkeer te maken... Dat je als vliegtuigpassagier of automobilist dan de douane niet tegenkomt, maar vervolgens als vrachtwagenchauffeur wel is vrij logisch, zeker gezien dat je met een trailerlading vol illegaal geimporteerde drank de Noorse schatkist een stuk harder kunt naaien dan met een extra fles wódka in je koffertje...
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op do 12 apr 2012, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik svp ^^ als je direct op een bericht reageert!

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door MA60 » za 14 apr 2012, 16:52

Clint schreef:
De enige optie die dan overblijft is de grenzen volledig dicht gooien, zeg maar 1950-stijl. Maar wees er dan op bedacht dat niet alleen de Grieken uit de vuilbak zullen eten maar ook een groot deel van de Nederlanders, Duitsers, en zo'n beetje ieder ander land in Europa wat voor zijn economie gebaat is bij een zo vrij mogelijke doorvoer van goederen, personen en kapitaal.
Dus voor 1950 leefde iedereen in bittere armoede... :dontknow: Allemaal typische bangmakerij van eurofiele machthebbers die natuurlijk het helemaal niet zien zitten om hun "droom" op te geven. Of wel ben je voor of wel tegen grenscontroles. Vrij verkeer van goederen, kapitaal en diensten betekend ook geen buitengrenzen meer. Leg mij eens uit wat het nut is om langs de ene kant te pleiten voor open binnen grenzen maar langs de "buitengrenzen" draconische grenscontroles te houden. Je bent wereldburger en voor een open economie of je bent het niet, Simpel.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Davy » za 14 apr 2012, 17:26

^^ En leg mij eens uit wat het nut is van weer grenscontroles in te voeren tussen pakweg Belgie en Nederland? Antwoord = geen. Het enige wat je ervoor in de plaats gaat krijgen is een hoop frustratie omdat men weer in de rij moet gaan staan om eens de grens over te gaan, plus dat bepaalde meer afgelegen grensregio's (Zeeuws-Vlaanderen!) weer in een isolement gaan terechtkomen. En tenzij men de grens helemaal zoals vroeger bij het ijzeren gordijn gaat afsluiten (of is het toch dat wat je zou willen tussen alle grenzen, dus ook bijvoorbeeld de grenzen met Duitsland en Belgie) ga je er de echte zware criminelen niet of amper mee tegenhouden (hoewel ik toegeef dat de Oosteuropese bendes een probleem vormen, maar dat is niet de oplossing).
Als er iemand aan bangmakerij doet ben jij het wel B(

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Vinny » zo 15 apr 2012, 17:35

MA60 schreef:
Clint schreef:
De enige optie die dan overblijft is de grenzen volledig dicht gooien, zeg maar 1950-stijl. Maar wees er dan op bedacht dat niet alleen de Grieken uit de vuilbak zullen eten maar ook een groot deel van de Nederlanders, Duitsers, en zo'n beetje ieder ander land in Europa wat voor zijn economie gebaat is bij een zo vrij mogelijke doorvoer van goederen, personen en kapitaal.
Dus voor 1950 leefde iedereen in bittere armoede... :dontknow: Allemaal typische bangmakerij van eurofiele machthebbers die natuurlijk het helemaal niet zien zitten om hun "droom" op te geven. Of wel ben je voor of wel tegen grenscontroles. Vrij verkeer van goederen, kapitaal en diensten betekend ook geen buitengrenzen meer. Leg mij eens uit wat het nut is om langs de ene kant te pleiten voor open binnen grenzen maar langs de "buitengrenzen" draconische grenscontroles te houden. Je bent wereldburger en voor een open economie of je bent het niet, Simpel.
Met één buitengrens heb je een hogere efficientie dan tientallen binnengrenzen en veel minder ongemak. Je hoeft nu van Amsterdam naar Moskou nog maar één keer enorm gecontroleerd te worden, in plaats van vier keer. Dat is niet alleen fijn voor de vrachtwagenchauffeurs en de toerist, het is ook nog eens veel beter voor de economie :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door MA60 » ma 16 apr 2012, 0:53

Schaf die buitengrens dan ook maar af. Ik zeg het u nogmaals: Ofwel ben je wereldburger of wel ben je het niet. Zoiets als "Europese buitengrenzen" is compleet belachelijk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Peter » ma 16 apr 2012, 11:35

Wat is dat nu weer voor onzin. Die buitengrens is er om smokkel van goederen en personen tegen te gaan, en ongewenste personen buiten te houden. Zolang de "rest van de wereld" niet vergelijkbare wetten en handhaving heeft als de Schengen landen, kun je niet zonder.

Zondermeer moet het streven wel zijn reizen en handel gemakkelijker te maken tussen alle landen. Dat wordt ook steeds makkelijker tussen de meeste landen. Lange rijen (wat vroeger zeker beleid leek te zijn, maar dat gold ook voor het postkantoor en de bakker) zijn altijd slecht.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Clint
woonerf
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 25 mei 2011, 20:29
Locatie: Kowaniec, Nowy Targ (Podhale)

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Clint » ma 16 apr 2012, 13:19

MA60 schreef:Schaf die buitengrens dan ook maar af. Ik zeg het u nogmaals: Ofwel ben je wereldburger of wel ben je het niet. Zoiets als "Europese buitengrenzen" is compleet belachelijk.
Hoezo? Wat is er belachelijk aan dat dat er een vrij verkeer van goederen en personen is tussen bijvoorbeeld Slovenie, Portugal, Zweden en Nederland, maar niet tussen Azerbeidzjan, Rwanda, Togo, Haiti en voorgenoemde landen? Voordat een land bij de EU wordt toegelaten is het niet meer dan logisch dat dat land bijvoorbeeld minimaal 50% van het EU gemiddelde als BNP heeft, een goed functionerende democratische rechtstaat, een functionerend financieel stelsel, en zich houdt aan bijvoorbeeld de mensenrechtenverdragen, en flinke stappen heeft gezet corruptie uit te bannen.

Uiteraard wordt er af en toe een inschattingsfout gemaakt, Slovenie en Tsjechie waren al eind jaren '90 gereed voor toelating, maar daar is een paar jaar mee gewacht om een hele groep tegelijkertijd af te handelen, terwijl er met Roemenie en Bulgarije nog best een paar jaar langer gewacht had kunnen worden dan 2007, die hadden prima gelijk met Kroatie in 2013 kunnen toetreden. Italie en de drie balkanleden (Griekenland, Bulgarije en Roemenie) hebben continu problemen met corruptie waar daar te weinig aan gedaan worden, en in Hongarije en Nederland zijn politieke partijen actief in de (semi-)regering die het begrip van de democratische rechtsstaat wel wat willen "oprekken"... Maar al met al delen de verschillende EU-lidstaten een redelijk vergelijkbare cultuur, een redelijk vergelijkbaar staatsbestel, en een redelijk vergelijkbaar niveau van welvaart. En met redelijk vergelijkbaar bedoel ik dat het te vergelijken is met bijvoorbeeld de verschillende staten binnen de VS, Arkansas en Mississippi hebben bijvoorbeeld een BNP per hoofd (+/- $15K) wat vergelijkbaar is met Roemenie, terwijl Connecticut (+/- $70K) vergelijkbaar is met Luxemburg. Het armste "district" in Europa, Sewerozapaden in Bulgarije, zit op rond de 33% van het EU-gemiddelde, het "rijkste", Greater London op ongeveer 300%, en de top-5 wordt verder volgemaakt met Brussel, Luxemburg, Hamburg en Praag. Nu, stel je voor dat de Oekraine bijvoorbeeld zou worden toegelaten... Het verschil in welvaart tussen de Oekraine en ook maar de armste regio van Polen, Podkarpackie (welk op ongeveer 45% van het EU-gemiddelde zit) is veel groter dan het verschil in welvaart tussen Podkarpackie en bijvoorbeeld Luxemburg. Als je denkt dat je arbeidsmarkt in NL wordt overspoeld door bijvoorbeeld Polen die in NL het laagopgeleide werk komen doen voor drie keer het salaris wat ze in Polen zouden krijgen voor vergelijkbaar werk (€9/uur tegenover €3/uur), wel, stel je arbeidsmarkt maar eerns open voor Oekrainiers. Dezelfde Oekrainers die illegaal hier in Polen proberen binnen te komen om voor minder dan het Poolse minimumloon (wat in euro's ongeveer €2,50 per uur is) het vuile werk op te knappen wat de Polen voor dat salaris niet meer wensen te doen...

Praat je in het geval van Polen over een paar honderdduizend die permanent naar elders zijn vertrokken en zo'n anderhalf miljoen (voornamelijk jongeren) die weleens een paar maanden in het buitenland werken, op een totale beroepsbevolking van zo'n 20-25 miljoen, als men die buitengrens zou openstellen en enkel maar UA erbij laat, dan zou de gehele Oekraiense bevolkingspiramide in elkaar storten.

Uiteindelijk zou het inderdaad mooi zijn als uiteindelijk alle grenzen open zijn, en iedereen zelf kan weten waar hij of zij wenst te wonen/werken, maar zolang er landen zijn die hun eigen bevolking een reden geven om te vluchten, zij het voor economische, zij het voor politieke redenen is dat niet realistisch. Maar zoals het nu gaat, landen met een functionerende democratie en functionerende rechtsstaat, een vergelijkbare cultuur en welvaart (>50% van het EU gemiddelde) bij de EU trekken is verstandig en realistisch. En een vrij verkeer van personen, goederen en kapitaal kan wat mij betreft wel tussen alle landen met een "zeer hoog" niveau van ontwikkeling (de donkerblauwe landen op onderstaande kaart)

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door nederland24 » ma 16 apr 2012, 13:58

^^Prachtige uitleg en je hebt volledig gelijk. :top: Wel blijft het gek dat er nog grenscontroles bestaan tussen de VS en Canada.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door harry » ma 16 apr 2012, 17:50

^^ De VS vertrouwt geen enkel buitenland.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Palance » ma 16 apr 2012, 17:54

Ik ken maar 1 plek tussen de VS en Canada waar geen Amerikaanse grenscontrole is: tussen Stewart (BC) en Hyder (Alaska).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Peter » ma 16 apr 2012, 18:17

Voor een Amerikaan of een Canadees (van geboorte !) is de grens een betrekkelijk eenvoudige formaliteit. Dat de grensposten er nog zijn heeft voornamelijk te maken met het soepeler visum- en immigratiebeleid van Canada, waardoor de USA bang is ongewenste buitenlanders via de achterdeur binnen te krijgen. Wie geen USA of Canadees burger is, moet aan de grens nog steeds formulieren invullen en een geldbedrag betalen (administratiekosten) om de USA in te mogen, tenzij je een permanente visum hebt.

Daarnaast zijn er nog enkele wetten behoorlijk anders, bijvoorbeeld over het dragen (of meenemen) van wapens, waardoor je lang niet alles over de grens mag meenemen.

De grenscontrole stelt ook niet heel veel voor, als je die vergelijkt met de grens met Mexico (de enig andere landsgrens die de USA heeft, bases niet meegerekend)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Willem » ma 16 apr 2012, 19:41

Overigens zijn er naast Europa veel meer landen die de onderlinge grenscontroles hebben afgeschaft. Zo schijnt Zuid-Afrika dat met enkele buurlanden te hebben en misschien geldt dat ook voor de Zuid-Amerikaanse landen in de Mercosur.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Wouter N14 » ma 16 apr 2012, 20:07

^^ In elk geval niet met Botswana, althans in 2010 :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door MA60 » di 17 apr 2012, 1:43

De Britten controleren ook nog steeds hun eigen grenzen. Waarom zou dat eigenlijk zijn?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Coen Tunnel » di 17 apr 2012, 3:16

Omdat het grotendeels een eiland is en bijna alle grenzen dus (lucht)havens zijn? De grens tussen Noord-Ierland en Ierland wordt dan weer niet gecontroleerd. :!:
Willem schreef:Overigens zijn er naast Europa veel meer landen die de onderlinge grenscontroles hebben afgeschaft. Zo schijnt Zuid-Afrika dat met enkele buurlanden te hebben en misschien geldt dat ook voor de Zuid-Amerikaanse landen in de Mercosur.
Wit-Rusland en Rusland ook, naar het schijnt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Palance » di 17 apr 2012, 6:07

Coen Tunnel schreef:Omdat het grotendeels een eiland is en bijna alle grenzen dus (lucht)havens zijn? De grens tussen Noord-Ierland en Ierland wordt dan weer niet gecontroleerd.
En gelukkig is bewezen dat die grenscontroles van het VK er zorg voor dragen dat er geen criminaliteit is van niet-Britten en dat er vooral geen terrorisme in dat land is :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Peter » di 17 apr 2012, 8:14

de UK heeft een van de soepelste asielregels van Europa. Het enige probleem dat een asielzoeker heeft, is om in de UK te geraken en er asiel aan te vragen. Die luxe (plus geen politieke lastdossiers zoals huilende Mauro's en Afghaanse verwesterde meisjes) is alleen vol te houden bij dichte grenzen, wat alleen op een eiland redelijk goed vol te houden is. Voor Ierland geldt hetzelfde, waardoor er weinig angst is dat men via Ierland binnenkomt. Als Ierland zich bij Schengen zou aansluiten, zou de grens met Noord-Ierland weer bewaakt moeten worden....

De terroristen in de UK zijn bijna allemaal het gevolg van het koloniale verleden, met name van 2e generatie Pakistanen. Geen asielzoekers van origine.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Benamingen Grensovergangen

Bericht door Willem » di 17 apr 2012, 22:23

Peter schreef: Als Ierland zich bij Schengen zou aansluiten, zou de grens met Noord-Ierland weer bewaakt moeten worden....
Nee, want Ierland, de VK en al die Britse semi-onafhankelijk eilandjes hebben samen de Common Travel Area opgericht waarbinnen geen onderlinge grenscontroles plaatsvinden. De eerste basis van dat verdrag werd al in 1923 gelegd.

Plaats reactie