Autoveren in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Ds79m » vr 24 aug 2012, 21:58

Vinny schreef:Niemand die gewoon pragmatisch kijkt naar wat het snelst, of het goedkooptst is?
Het is niet voor niets het forum van Autosnelwegen.nl. Daar blijven de meeste forummers ongetwijfeld het liefste op.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Vinny » vr 24 aug 2012, 22:00

De meeste autoveren liggen er niet voor niets natuurlijk. Als het geen handige route was geweest dan was de veerverbinding allang opgeheven ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Chris » vr 24 aug 2012, 22:02

Ik rij ook liever een stukje om dan een veerdienst.

Als ik naar Denemarken of Zweden ga, dan rij ik altijd via de bruggen in plaats van de veerdienst. Qua tijd en geld scheelt het niet wezenlijk, maar een brug is wel veel betrouwbaarder. Terwijl een veerdienst bijvoorbeeld om 12.00 en 12.30 gaat, kan ik op een brug om 11.59, 12.00 , 12.01, 12.02, 12.31 ook gewoon doorrijden.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Groningen » vr 24 aug 2012, 22:03

Vinny schreef:Niemand die gewoon pragmatisch kijkt naar wat het snelst, of het goedkooptst is?
Ja. Als ik bij mijn ouders in der Nähe ben en bijvoorbeeld van Vollenhove naar Genemuiden moet, kan ik 2 dingen doen: GM volgen die zegt dat je moet omrijden via Hasselt. Dat is ca. 22,5 kilometer, en het duurt 27 minuten. Via de veerpont is het 9,5 km en duurt het 31 minuten. Een enkeltje kost daar € 2,60. Even snel uitgerekend is het voor mij goedkoper om 13 kilometer om te rijden. In tijd hoeft dat niet sneller te zijn: als die pont er net ligt is het veel sneller om de pont te nemen. GM rekent uiteraard met de situatie dat-ie net voor je snufferd wegvaart als jij aan komt rijden. Mijn ervaring is daar wel dat als het niet druk is en ze zien je aankomen, dat ze even op je wachten.

Als je met de fiets bent: je gaat uiteraard geen 13 kilometer omfietsen om € 1,- uit te sparen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Wouter N14 » vr 24 aug 2012, 22:13

Chris schreef:maar een brug is wel veel betrouwbaarder. Terwijl een veerdienst bijvoorbeeld om 12.00 en 12.30 gaat, kan ik op een brug om 11.59, 12.00 , 12.01, 12.02, 12.31 ook gewoon doorrijden.
Vaste bruggen ja...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door sirdanilot » vr 24 aug 2012, 23:26

^Klopt. De Sluiskilbrug in de N61 gaat zo vaak open dat het eigenlijk net een veerpont is, met dien verstande dat je bij een veerpont tenminste nog een dienstregeling hebt en bij die brug niet (m.u.v. een halfuurtje in de spits dat hij niet open mag, maar daar heb je maar zelden wat aan). In die zin zou het goed zijn als de PVV haar zin krijgt en de trein Terneuzen-Gent gereactiveerd wordt: dan weet je in ieder geval dat je op het tijdstip dat de trein over de brug gaat, je ook met de auto over de brug kan. Het (momenteel nauwelijks gebruikte) spoor loopt namelijk over dezelfde brug.

Overigens zijn er in Zeeuws-Vlaanderen geen autoveren meer sinds de opheffing van de grote veren naar de overkant; sterker nog, volgens mij is er nergens in Zeeland nog een autoveerpont. Het pontje bij Sluiskil is voor fietsers en voetgangers, en hangt qua bestaansrecht ook aan een zijden draadje sinds RWS haar heeft opgeheven. Enkele vrijwillge scheepsmannen bevaren dit pontje nu (waaronder een gepensioneerde schipper die wij kennen), en het onderhoud wordt volgens mij door een bedrijf gesponsord of zo, maar zodra de boot afgeschreven is is het over en uit ! De tunnel zal ook geen verbetering vormen voor fietsers en voetgangers omdat er geen fietsersbuis wordt aangelegd door die cententellers.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » za 25 aug 2012, 0:01

nederland24 schreef:Zijn er hier trouwens wel eens mensen die voor een plezier zo'n veer nemen?
Vroeger toen ik fietste geregeld. Vond ik altijd wel leuk. Zeker in Friesland moet je soms wel pontjes nemen omdat er geen andere routes zijn. Bij de fietsroute van Oudega (Sm.) naar Grou moet je twee pontjes gebruiken, tussen die pontjes fiets je over een eiland.

Met de auto neem ik heel soms de pont bij Genemuiden of bij Wijhe, als ik aan het toeren ben. Andere ponten heb ik nog niet genomen en voor langere afstanden ben ik niet zo'n fan van veerboten (vooral ook omdat mijn vriendin nogal makkelijk zeeziek wordt). Naar Engeland namen wij dan ook liever de shuttle door de Kanaaltunnel.
Chris schreef:Ik rij ook liever een stukje om dan een veerdienst.

Als ik naar Denemarken of Zweden ga, dan rij ik altijd via de bruggen in plaats van de veerdienst. Qua tijd en geld scheelt het niet wezenlijk,
Met € 72,50 voor een enkeltje Puttgarden-Rodby is de route via de brug zelfs veel goedkoper. Zelfs met de extra brandstofkosten van het omrijden er bij. Qua tijd scheelt het niks. Als ik ooit nog een keer naar Zweden of Noorwegen zou gaan met de auto, dan zou ik ook de route over de bruggen nemen. Als het even kan, vermijd ik op zo'n reis een veerverbinding.
sirdanilot schreef:^Klopt. De Sluiskilbrug in de N61 gaat zo vaak open dat het eigenlijk net een veerpont is, met dien verstande dat je bij een veerpont tenminste nog een dienstregeling hebt
Vrijwel alle ponten varen zonder dienstregeling. Ja, meestal niet 24 uur per dag (maar bv. tussen 06:00 uur en 23:00 uur), maar op de tijden dat ze wel varen gaan ze gewoon op en neer. Alleen ponten die een wat langere oversteek maken varen volgens een dienstregeling, maar dat geldt niet voor vrijwel alle rivierponten in Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Vinny » za 25 aug 2012, 0:28

GM rekent uiteraard met de situatie dat-ie net voor je snufferd wegvaart als jij aan komt rijden.
Helaas is het onmogelijk om de veertijden in aanmerking te nemen voor de routeplanning. Er wordt dus met een aanname gewerkt. Dat levert soms rare dingen op, vooral voor voetgangers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door sirdanilot » za 25 aug 2012, 0:42

De vaartijd van de meeste pontjes is ook een stuk korter dan het open/dichtgaan van zo'n brug. Maar goed, misschien ben ik gewoon getraumatiseerd door die vermaledijde brug bij sluiskil :mrgreen:

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Egbert » za 25 aug 2012, 9:42

boe! schreef:
Vinny schreef:Niemand die gewoon pragmatisch kijkt naar wat het snelst, of het goedkooptst is?
Omrijden is meestal sneller, tenzij je echt naast een veerpont woont.
Daar verkijk je je danig op. Tussen Roermond en Venlo en Venlo en Well is geen vaste oeververbinding over de Maas.
En niet iedereen neemt altijd de auto.

In de Maas liggen nog:
Lottum - Lomm
Grubbenvorst - Velden
Baarlo - Steyl

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Groningen » za 25 aug 2012, 10:21

Vinny schreef:
GM rekent uiteraard met de situatie dat-ie net voor je snufferd wegvaart als jij aan komt rijden.
Helaas is het onmogelijk om de veertijden in aanmerking te nemen voor de routeplanning. Er wordt dus met een aanname gewerkt. Dat levert soms rare dingen op, vooral voor voetgangers.
Dat zou ook kunnen inderdaad. Ik dacht dat er dan met een 'worst-case' scenario werd gewerkt. Toch valt het bij het veer Genemuiden wel mee: vaak max. 5 minuten wachten en de overtocht is vaak maar een minuut of 2 (waarbij op rustige tijden de schipper zelf de kaartjes doet).

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door sirdanilot » za 25 aug 2012, 10:24

Ja, ik vind het ook wel interessant om te weten hoe het betalen geschiedt op die veerpontjes, of dat ze al dan niet gratis zijn.

Het pontje naar Kaag is nogal ouderwets: de zoon (denk ik) van de schipper gaat gewoon rond met een bakje en vraagt om 90 cent... :lol: de terugweg is gratis.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Groningen » za 25 aug 2012, 10:26

^^ Het veer Zwartsluis - Genemuiden is van Connexxion en het personeel van de veerpont is dan ook bij hen in dienst. Op rustige tijden is de schipper alleen en komt voordat hij wegvaart de stuurhut uit om kaartjes te doen. Als het druk(ker) is, heeft hij hulp van 1 of 2 personen. Die doen dan de kaartjes, en hij hoeft alleen maar te varen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Egbert » za 25 aug 2012, 12:05

Baarlo - Steyl vind ik wel het toppunt van reizigertje pesten. De veerman komt voordat hij afvaart uit zijn hokje, rekent dan af, heb al meermaals gehad dat hij een 2-euro munt voor een 1-euro munt aanziet (zowel bij betalen als teruggeven), geeft ook niet altijd een kaartje (opbrengst voor de veerman) en laat dan de motor stationair draaien terwijl we overvaren.

Maar de veren in Limburg zijn iig niet gratis, de veerman komt langs met zo'n ouderwets kaartjesding (geen idee hoe het heet, met een stuk of 7 cijferwielen waar hij de prijs op kan instellen) en als hij goed is en het is niet druk op het water doet hij dat tijdens het varen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door boe! » za 25 aug 2012, 12:18

Egbert schreef: de veerman komt langs met zo'n ouderwets kaartjesding (geen idee hoe het heet, met een stuk of 7 cijferwielen waar hij de prijs op kan instellen) en als hij goed is en het is niet druk op het water doet hij dat tijdens het varen.
Die gebruiken ze bij de pontjes bij Amerongen en Culemborg ook. Ziet er nogal ouderwetsch uit.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door waldo79 » za 25 aug 2012, 12:24

^^Herstel: bij Amerongen geven ze geen bonnetjes, maar bij Wijk bij Duurstede wel.
Voor een ritje Tiel-Maarn of Tiel-Zeist maak ik regelmatig gebruik van het veer bij Amerongen. Omrijden via de N233 is een verschrikking...vooral omdat je dan alsnog vanaf Maarsbergen binnendoor moet rijden met die verschrikkelijke spoorwegovergang :wall:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Willem » za 25 aug 2012, 21:42

Coen Tunnel schreef:Vrijwel alle ponten varen zonder dienstregeling.
De pont van Maassluis naar Rozenburg heeft toevallig wel een dienstregeling. Iedere 20 min. vaart er een. In de spitsuren wordt een tweede boot gebruikt en dan is er elke 10 min. een overtocht.

Het grappigste pontje is overigens die bij Culemborg: die zit met kabels en allerlei "tussenschuitjes" vastgeprikt op een vast punt in het midden van de rivier.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Vinny » za 25 aug 2012, 22:50

De veren over het Noordzeekanaal en het IJ hebben allen een formele dienstregeling. Bijvoorbeeld:
http://195.193.209.12/veren/buiksloterwegveer.pdf
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Vinny » za 25 aug 2012, 23:01

Het grappigste pontje is overigens die bij Culemborg: die zit met kabels en allerlei "tussenschuitjes" vastgeprikt op een vast punt in het midden van de rivier.
Dat is een gierpont:
Wikipedia schreef:Een gierpont is met een kabel bevestigd aan een punt in het midden van de rivier op de bodem. Door het schip schuin te draaien, zal de boot door de stroming de overkant bereiken. Tegenwoordig hebben alle gierponten een dieselmotor ter ondersteuning om sneller aan de overkant te komen. De lengte van de kabel is o.a. afhankelijk van de breedte van de rivier. Omdat het ankerpunt en de pont enige afstand van elkaar zijn wordt de verbindingskabel met een of meerdere kleine bootjes ter grootte van een roeiboot, boven water gehouden. Deze bootjes waren ook voor het overige scheepsverkeer een teken dat een gierpont gebruikt werd en tevens dat men de pont diende te passeren aan de andere kant van de bootjes. Er varen in Nederland 11 gierponten met motor, en één in België.[1]
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Groningen » za 25 aug 2012, 23:12

Naast gierponten heb je ook de kabelpont. Die dingen hebben geen roer en volgen kabels die tussen de oevers gespannen zijn. Risico: onoplettende / te snel willende passerende schepen varen te dicht achter de pont langs en blijven in de kabels hangen.

Als zo'n pont voor onderhoud naar een werf moet, wordt hij ook achter een sleepboot gehangen. Immers: zonder roer gaat-ie overal heen behalve waar hij heen moet.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Hanno » za 25 aug 2012, 23:36

Grappig is ook dat de veren over de Bergsche Maas (Dussen, Drongelen en Bern) nog steeds voor alle verkeer gratis zijn (enige in Nederland?). Bij het graven van de Bergsche Maas begin 20ste eeuw is, met name voor boeren die land aan de andere kant hadden, afgesproken de veren 100 jaar gratis te houden. Enkele jaren geleden liep die periode af en zijn er opnieuw afspraken gemaakt met RWS waardoor de veren nog altijd gratis te gebruiken zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Peter » ma 27 aug 2012, 11:47

Echt dus 3 keer meer autoveren dan ik zou hebben geschat....

Ik vind de veren zoals Rodby-Puttgarden prettiger dan omrijden via de brug, ook al kost het ietsjes meer (brug+extra benzine vs veerkosten). Op een lange reis kun je de ponttijden mooi combineren met een pauze (lunchen en benen strekken). Als je een pauze elders bespaart wordt de pont toch weer reistijdtechnisch attractief. Lekker op het water zitten (als het niet regent of stormt) is ook fijn.

Mijn laatste pont was overigens Gluckstadt-Wischhafen (B495) ten westen van Hamburg. Dat viel een beetje tegen omdat ik bijna 1,5 uur (en 4-5 ponten) in de rij moest wachten totdat ik mee mocht, hoewel ik pas na 18:00 uur aanschoof....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Willem » ma 27 aug 2012, 18:41

Puttgarden-Rodbyhavn is, een beetje ruim gezien (de snelweg begint aan Duitse zijde een stuk verder), een voorbeeld van een veerboot in een snelweg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Palance » ma 27 aug 2012, 20:32

In het buitenland vind ik veerboten juist prettig (of soms noodzakelijk) , zowel voor de rust als voor de mooie vergezichten. En je moet geen slecht weer hebben :ziek:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door petervdveen » di 28 aug 2012, 16:05

nederland24 schreef:Zijn er hier trouwens wel eens mensen die voor een plezier zo'n veer nemen?
Jahoor..
Zo nu en dan eens lekker met het pontje ;)

Vroeger moest ik regelmatig tussen tilburg en schoonhoven op en neer, dus dat was altijd met de pont.
Ook als de N50 tussen Kampen en Emmeloord dicht is wil ik de pont bij Genemuiden nog wel eens nemen.

Afgelopen weekend de pont ook weer eens genomen.
Dit keer omdat de A27 dicht was. De pont van Brakel was een uitstekend alternatief.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door sirdanilot » di 28 aug 2012, 16:18

Als fietser neem ik het pontje bij Sluiskil wel als de brug weer eens open staat. En ja, soms ook wel voor de lol omdat ik de schipper ken en het toch gratis is (sowieso, niet omdat ik de schipper ken ;) ). Als Zeeuws-Vlaming hebben veerponten voor mij een ongelofelijke nostalgische waarde, vooral de grotere veerponten. Op vakantie in Malta gingen we met de veerboot naar het eiland Gozo (een grote autoveerboot vaart er daar). Wát een nostalgie 8-) helaas was er geen broodje kroket verkrijgbaar ;) (dat is waar iedere Zeeuws-Vlaming met weemoed aan terug denkt bij de veerboot. helaas ben ik als kind zelden op die traktatie getrakteerd omdat wij nogal zuinig zijn)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Palance » di 28 aug 2012, 17:03

Een broodje kroket en een blikje chocomelk (Nutricia). Dat was mijn traditioneel voedsel op de voormalige Zeeuwse veerdiensten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Ds79m » di 28 aug 2012, 17:45

Wij gingen meestal voor koffie met een gevulde koek of in een hele gekke bui soms voor een hot dog.

Die goeie ouwe tijd hè ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Rene » di 28 aug 2012, 22:27

Misschien dat ze bij het tolplein van de Westerscheldetunnel ook maar een broodje-kroket-automaat moeten plaatsen naast de betaalautomaat ?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Autoveren in Nederland

Bericht door Peter » wo 29 aug 2012, 8:55

Een erg goed idee, Rene. Maar dan ook een frisdrankautomaat erbij natuurlijk. Wellicht toch handiger om een bemand loket te hebben ala McD. Een cheeseburgermenu en een passage alstublieft....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie