Autosnelwegen als landingsbanen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Coen Tunnel » di 17 nov 2015, 23:28

Nog wat meer over de highway strip bij Schiphol:

Na het 'novemberalarm' in 1939, vanwege een mogelijke inval van Nederland, moesten de vliegtuigen verspreid buiten het vliegkamp opgesteld worden. In februari-april 1940 werden langs de Rijksweg 4 en de Spaarnwouderdwarsweg 11 toegangsdammen met een 10 meter brede klinkerverharding aangelegd als opstelplaatsen. Deze zijn gebruikt voor de Fokker T.V bommenwerpers. Om de rijksweg als noodbaan te kunnen gebruiken werden obstakels over een lengte van 3 km verwijderd. (bron)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Kaaiman » di 17 nov 2015, 23:33

De A2 Amsterdam - Utrecht zou zonder portalen zeer geschikt kunnen zijn. Kan het autoverkeer gewoon via één rijbaan met 8+0-systeem afgewikkeld worden. :hap:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Coen Tunnel » di 17 nov 2015, 23:36

Dit is trouwens ook een interessant artikel over de Duitse snelwegvliegvelden, met aardig wat foto's: http://www.geschichtsspuren.de/artikel/ ... e-nlp.html

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door harry » wo 18 nov 2015, 0:37

Wouter N14 schreef:Interessant, Voorschoten. Naar ik aanneem vanwege Valkenburg, enige weg die in aanmerking zou kunnen komen is de huidige N448 lijkt mij.
Interessant inderdaad. Misschien is zelfs de N447 overwogen. Bij Duivenvoorde is die redelijk breed.
Of anders de nog aan te leggen rijksweg 4B (A11-west) of zo...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Peter » wo 18 nov 2015, 4:02

De N447 heeft denk ik zijn breedte pas in de jaren 60 gekregen, vermoedelijk op een profiel dat naar 2+2 getrokken kon worden, zoals in Leidschendam en Voorschoten zelf wel ooit deels aanwezig is geweest (of nog steeds is aan de randen). Maar wellicht was het daarvoor wel een weg zonder bomen en lantaarnpalen (weiland).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Wouter N14 » wo 18 nov 2015, 9:37

Langs de N447 liep in die tijd nog een trambaan dus dat lijkt mij minder waarschijnlijk.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Chris » wo 18 nov 2015, 9:48

Highway strips zijn nog redelijk gangbaar in het buitenland. Er zijn er diverse in Bulgarije en in Polen zijn ze zelfs nog nieuw aangelegd bij de A4. De Indiase en Taiwanese luchtmacht oefenen elk jaar nog met landen en opstijgen van snelwegen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Rein » wo 18 nov 2015, 9:51

Coen Tunnel schreef:Nog wat meer over de highway strip bij Schiphol:

Na het 'novemberalarm' in 1939, vanwege een mogelijke inval van Nederland, moesten de vliegtuigen verspreid buiten het vliegkamp opgesteld worden. In februari-april 1940 werden langs de Rijksweg 4 en de Spaarnwouderdwarsweg 11 toegangsdammen met een 10 meter brede klinkerverharding aangelegd als opstelplaatsen. Deze zijn gebruikt voor de Fokker T.V bommenwerpers. Om de rijksweg als noodbaan te kunnen gebruiken werden obstakels over een lengte van 3 km verwijderd. (bron)
De Spaarnwouderdwarsweg is tegenwoordig de Schipholweg (N232) en Rijksweg 4 lag toentertijd een stukje oostelijker dan nu de A4. Beide wegen kruisten elkaar in die tijd zo ongeveer hier. Toevalligerwijs ligt dit op letterlijk een steenworp afstand (50 meter) van het nieuwe busstation Schiphol Noord die is gebouwd aan de hand van een oude vliegtuighangar (die overigens niet van Schiphol zelf afkomstig is). En eveneens toevalligerwijs ligt de andere kant op, eveneens op letterlijk een steenworp afstand (100 meter) nog dat kleine stukje oude Rijksweg A4 waar ik afgelopen paar jaar een paar keer foto's van heb gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Peter » wo 18 nov 2015, 10:58

Wouter N14 schreef:Langs de N447 liep in die tijd nog een trambaan dus dat lijkt mij minder waarschijnlijk.
Inderdaad. De blauwe tram, die in 1961 werd opgedoekt. Deze was ge-elektrificeerd. Dat maakt de N447 inderdaad niet logisch.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Rene » wo 18 nov 2015, 11:06

De aardebaan van rw4A (thans A4) Leidschendam-Leiden was in 1939 in aanleg gegaan.
Wellicht was deze in gedachte als gras-airstrip.

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Tobias98 » wo 18 nov 2015, 19:04

Ik geloof dat een deel van de Duitse A9 ten zuiden van Dessau ooit is ontworpen met als gedachte ook te kunnen dienen als landingsbaan. De boogviaducten zijn daar nu nog een overblijfsel van.

Dessauer Rennstrecke

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door harry » wo 18 nov 2015, 20:41

Wouter N14 schreef:Langs de N447 liep in die tijd nog een trambaan dus dat lijkt mij minder waarschijnlijk.
Peter schreef:Inderdaad. De blauwe tram, die in 1961 werd opgedoekt. Deze was ge-elektrificeerd. Dat maakt de N447 inderdaad niet logisch.
Is het na 1961 te laat voor een koudeoorlogvliegstrip?
Rene schreef:De aardebaan van rw4A (thans A4) Leidschendam-Leiden was in 1939 in aanleg gegaan.
Wellicht was deze in gedachte als gras-airstrip.
Dan zou men het niet "Voorschoten" genoemd hebben, want niets van deze weg ligt in de gemeente Voorschoten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Peter » do 19 nov 2015, 14:57

harry schreef:
Wouter N14 schreef:Langs de N447 liep in die tijd nog een trambaan dus dat lijkt mij minder waarschijnlijk.
Peter schreef:Inderdaad. De blauwe tram, die in 1961 werd opgedoekt. Deze was ge-elektrificeerd. Dat maakt de N447 inderdaad niet logisch.
Is het na 1961 te laat voor een koudeoorlogvliegstrip?
Rene schreef:De aardebaan van rw4A (thans A4) Leidschendam-Leiden was in 1939 in aanleg gegaan.
Wellicht was deze in gedachte als gras-airstrip.
Dan zou men het niet "Voorschoten" genoemd hebben, want niets van deze weg ligt in de gemeente Voorschoten.
Nee, maar in de jaren 60 (zeker eind jaren 60) leek een directe invasie (ala Duitsers in 1940) niet meer voor de hand liggen, nadat de Russen het Ijzeren gordijn (en de Berlijnse muur in 1961) hadden opgetrokken en werd oorlog gevoerd op de flanken (Vietnam, Korea). Wellicht dat men rond 1962 nog wel zo dacht.

Voorschoten was de dichtsbijzijnde stad of kern van de A4 ten zuiden van (nu) de N206. Denkbaar lag het ook in de gemeente Voorschoten, maar het ook bij de voormalige gemeente Stompwijk gelegen zijn geweest. Vast op te zoeken...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Boerenkool » do 26 nov 2015, 22:14

De N237 ten zuiden van Soesterberg, bij Bosch en Duin heeft een stuk best wel brede middenbermen en vrij kale bermen. De weg is daar zelf kaarsrecht en 2x2 met vluchtstroken.

De N344 bij Rabbit Hill, Nieuw Milligen is ook beetje raar, alles staat vrij ver van de weg af. Als bomen wat kleiner zijn zie je er zo een landingsvaan in.
Misschiem ook wel dat bredere stuk weg naar Groningen bij Leeuwarden, n355
Het hoeft niet heel dichtbij een vliegveld te zijn, in die tijd rekende men op atoombommen die een paar KM plat maakten, dan was net daar buiten ook wel handig.

De Tilburgse Weg in Eindhoven verdenk ik ook een beetje. Daar heb je nog steeds geen hoge lantaarnpalen, zogenaamd tegen overlast voor de buurt. Terwijl gezien de intensiteiten downgrading makkelijk kan en de genakkelijk te hoge snelheid eerder hindert. Je gaat bijna denken dat het nog steeds een backup is. Verklaart misschien ook de oude situatie met de aansluiting op de Ring Eindhoven. Dat was verkeerskundig best wel gedrochtig met linkse uitvoegers. Ik weet ook wel dat de hoofdrichting ooit rechtdoor was, maar het heeft wel heel lang geduurt en is een raar ontwerg geweest. Misschien was het wenselijk dat de landingsbaan dan doorliep op de A2.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door harry » vr 27 nov 2015, 0:29

Boerenkool schreef:De N237 ten zuiden van Soesterberg, bij Bosch en Duin heeft een stuk best wel brede middenbermen en vrij kale bermen. De weg is daar zelf kaarsrecht en 2x2 met vluchtstroken.
De weg is daar al een paar eeuwen kaarsrecht. En over een veel langer stuk 2x2 met vluchtstroken (geweest).
Ook voor je andere voorstellen heb je behoorlijk wat fantasie nodig.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door orionpax » vr 27 nov 2015, 8:58

Boerenkool schreef: De Tilburgse Weg in Eindhoven verdenk ik ook een beetje. Daar heb je nog steeds geen hoge lantaarnpalen, zogenaamd tegen overlast voor de buurt. Terwijl gezien de intensiteiten downgrading makkelijk kan en de genakkelijk te hoge snelheid eerder hindert. Je gaat bijna denken dat het nog steeds een backup is. Verklaart misschien ook de oude situatie met de aansluiting op de Ring Eindhoven. Dat was verkeerskundig best wel gedrochtig met linkse uitvoegers. Ik weet ook wel dat de hoofdrichting ooit rechtdoor was, maar het heeft wel heel lang geduurt en is een raar ontwerg geweest. Misschien was het wenselijk dat de landingsbaan dan doorliep op de A2.
De weg is minder recht dan je van een landingsbaan zou verwachten. Bovendien hebben er in het verleden wel lantaarnpalen in de middenberm gestaan. Bovendien zou ik een dergelijke strip niet direct naast de luchthaven verwachten, die een iets andere locatie had dan nu.

Pelle
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 17 dec 2015, 11:13

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Pelle » do 17 dec 2015, 11:19

Erg interessant topic, ik heb het met veel plezier gelezen. Had nog nooit gehoord dat demontabele vangrails hier voor gebruikt zouden worden. Gaaf ook, al die foto's op de Duitse website.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Koesj » do 17 dec 2015, 13:44

Peter schreef:Nee, maar in de jaren 60 (zeker eind jaren 60) leek een directe invasie (ala Duitsers in 1940) niet meer voor de hand liggen, nadat de Russen het Ijzeren gordijn (en de Berlijnse muur in 1961) hadden opgetrokken en werd oorlog gevoerd op de flanken (Vietnam, Korea). Wellicht dat men rond 1962 nog wel zo dacht.
De gevoelde dreiging vanuit het Oosten heeft zo z'n pieken en dalen gehad, maar er is júist vanaf de vroege jaren 60 geprobeerd om de afhankelijkheid van kwetsbare, vaste infrastructuur te verminderen: in de luchtvaarttechniek dmv korte of zelfs verticaal opstijgende/landende vliegtuigen (verstelbare vleugels, de Britse Harrier), door robuustere inrichting van bestaande bases (verbunkering, versterking van taxibanen als alternatieve runways, meer en snellere reparatiecapaciteit) maar ook in het dispersion- oftewel verspreidingsbeleid.

Kleinere detachementen op minder samengebalde locaties is iets wat je in Centraal Europa vooral veel zag, en in Zweden was men groot fan van volledige verspreiding over highway strips (weglocaties) heen - tot en met straaljagers die zelf achteruit konden rijden dankzij straalomkering en slechts een handjevol personeel behoefden voor kort onderhoud en bewapening. Hier in het Westen wisselde het beleid een beetje, het was denk ik vooral nationaal, maar vanuit de NAVO is wel sterk ingezet op verbunkering van hangars, parkeerplaatsen, controlefaciliteiten en munitieopslag.

Ook had je verschillende, al dan niet succesvolle programma's om gezamenlijk vliegtuigen aan te schaffen met minder hoge eisen aan benodigde vaste infrastructuur. Let wel, de eerste supersonische straaljagers stonde aerodynamisch en motorisch nog in de kinderschoenen; met lange aanlopen om op te stijgen en gevaarlijk hoge landingssnelheden (met een navenant grote behoefte aan baanlengte). Oftewel: grote vliegvelden, grote doelwitten, erg aantrekkelijk voor een kernkop of drie.

Hoe dit z'n weerslag heeft gehad op snelwegen als landingsbanen weet ik niet precies, maar als historicus kan ik tenminste een beetje de context schetsen ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Coen Tunnel » di 17 apr 2018, 4:28

Geen snelweg, maar de Strandweg bij Vierhuizen ter hoogte van de Willem Lodewijk van Nassaukazerne vind ik wel interessant. De weg is hier recht en aan weerszijden met beton verbreed. Met 300 meter is het te kort om als landingsbaan te dienen, maar was hier misschien meer gepland, zo naast de kazerne?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Egbert » di 17 apr 2018, 8:19

Opstelruimte voor miltair materieel als je in colonne wil vertrekken? Ik denk dat een F16 er met een beetje goede wil er ook wel van de grond komt, maar voor landen is het te kort (als je tenminste een uitstekende landing wil)

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Rogier » di 17 apr 2018, 15:50

Coen Tunnel schreef: di 17 apr 2018, 4:28 Geen snelweg, maar de Strandweg bij Vierhuizen ter hoogte van de Willem Lodewijk van Nassaukazerne vind ik wel interessant. De weg is hier recht en aan weerszijden met beton verbreed. Met 300 meter is het te kort om als landingsbaan te dienen, maar was hier misschien meer gepland, zo naast de kazerne?
Ik denk dat dit een opstelterrein is. Voor landingsbaan is de afstand veel te kort. Zelfs een F-16 heeft bijna 1 km landingsbaan nodig om te kunnen opstijgen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door harry » di 17 apr 2018, 16:45

Dergelijke betonverbredingen zie je ook in de omgeving Soesterberg/Amersfoort.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Egbert » di 17 apr 2018, 19:53

Rogier schreef: di 17 apr 2018, 15:50
Ik denk dat dit een opstelterrein is. Voor landingsbaan is de afstand veel te kort. Zelfs een F-16 heeft bijna 1 km landingsbaan nodig om te kunnen opstijgen.
1 km :schrikreactie: Het is geen passagiersvliegtuig!
Nee, een paar honderd meter. Hangt er natuurlijk ook van af hoeveel bommen je er onder hebt hangen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Basjuh1981 » do 19 apr 2018, 8:18

Die dingen kunnen ook van een vliegdekschip opstijgen en landen.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Piles » do 19 apr 2018, 8:21

Basjuh1981 schreef: do 19 apr 2018, 8:18 Die dingen kunnen ook van een vliegdekschip opstijgen en landen.
Niet uit zichzelf, daar hebben ze toch echt een catapult cq remkabel voor nodig.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Schelpenpaadje » do 19 apr 2018, 8:24

^^ Wilde net hetzelfde gaan zeggen. Als daarvan sporen langs de weg te vinden zouden zijn, zou dat wel gaaf zijn. Maar nee...

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Bluemoon23 » za 05 mei 2018, 16:50

Basjuh1981 schreef: do 19 apr 2018, 8:18 Die dingen kunnen ook van een vliegdekschip opstijgen en landen.
Een F16 ?
Nee, die is daar nooit voor ontworpen of gebruikt.
Piles schreef: do 19 apr 2018, 8:21 Niet uit zichzelf, daar hebben ze toch echt een catapult cq remkabel voor nodig.
En nog een boel andere voorzieningen wat een F16 dus niet heeft.....
Om nog maar niet te beginnen over de stevigere constructie van het vliegtuig/landingsgestel wat nodig is voor landen en opstijgen vanaf een vliegdekschip.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Basjuh1981 » za 05 mei 2018, 19:20

Piles schreef: do 19 apr 2018, 8:21
Basjuh1981 schreef: do 19 apr 2018, 8:18 Die dingen kunnen ook van een vliegdekschip opstijgen en landen.
Niet uit zichzelf, daar hebben ze toch echt een catapult cq remkabel voor nodig.
Nu je het zegt. *Denkt terug aan TopGun en soortgelijke films*
Bluemoon23 schreef: za 05 mei 2018, 16:50
Basjuh1981 schreef: do 19 apr 2018, 8:18<br abp="766">Die dingen kunnen ook van een vliegdekschip opstijgen en landen.
Een F16 ?<br abp="767">Nee, die is daar nooit voor ontworpen of gebruikt.<br abp="768">
Dat wist ik niet.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Bluemoon23 » za 05 mei 2018, 21:26

^^ Van de F35 (ook wel bekend als de JSF) wordt ook een vliegdekschip variant gebouwd.
Wijzingen ten opzichte van de "gewone" F35A die Nederland ook heeft:
Compared to the F-35A, the F-35C carrier variant features larger wings with foldable wingtip sections, larger wing and tail control surfaces for improved low-speed control, stronger landing gear for the stresses of carrier arrested landings, a twin-wheel nose gear, and a stronger tailhook for use with carrier arrestor cables. The larger wing area allows for decreased landing speed while increasing both range and payload.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Basjuh1981 » zo 06 mei 2018, 19:42

^^ Ik wil niet weten wat de kosten daarvan zijn :duck:

Plaats reactie